Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:55

quadripes schreef:
en wanneer is een paard een GP paard? als ie piaffe en passage kan? ik denk dat er wel iets meer bij komt kijken dan alleen dat. zeker omdat Pi/Pa in het PRE circuit nogal makkelijk als kunstjes worden aangeleerd.

In mijn optiek als ie minimaal 1x winst heeft gelopen in de GP op een wedstrijd met een FEI jurycorps.
Want elk paard is GP in de achtertuin ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:57

orienta schreef:
,een ruiter kan honderd keer voelen en dan nog niet in staat zijn om een gp paard op te leiden.

Jij hebt dus veel paarden gereden maar niet opgeleid?

wie denkt dat het eenvoudig is als ruiter een GP paard te rijden en alle oefeningen uit te voeren hoe het hoort, heeft nog niet een GP paard gereden.
Diegene die denken dat je een GP paard zo in een piaffe of passage kan rijden, omdat ie het al kan, heeft het goed mis.
Vandaar dat het zelfs voor een geroutineerd ruiter heel belangrijk zou zijn eens een keer dit te voelen op een GP paard of geschoold paard.

ja, vanaf zadelmak maken erbij
hoezo? is dat belangrijk?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:59

nombrado schreef:
orienta schreef:
,een ruiter kan honderd keer voelen en dan nog niet in staat zijn om een gp paard op te leiden.

Jij hebt dus veel paarden gereden maar niet opgeleid?

wie denkt dat het eenvoudig is als ruiter een GP paard te rijden en alle oefeningen uit te voeren hoe het hoort, heeft nog niet een GP paard gereden.
Diegene die denken dat je een GP paard zo in een piaffe of passage kan rijden, omdat ie het al kan, heeft het goed mis.
Vandaar dat het zelfs voor een geroutineerd ruiter heel belangrijk zou zijn eens een keer dit te voelen op een GP paard of geschoold paard.

ja, vanaf zadelmak maken erbij
hoezo? is dat belangrijk?

jij claimt alleen op zithulpen te rijden dus dan wel ja

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:59

Anne_GTI schreef:
In mijn optiek als ie minimaal 1x winst heeft gelopen in de GP op een wedstrijd met een FEI jurycorps.
Want elk paard is GP in de achtertuin ;)

Denk dat het jurycorps er niet vrolijk van word dat geloop. :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:01

Geen idee wat voor GP paarden jij onder je kont gehad hebt maar ik kreeg die kunstjes zo voor elkaar hoor.
Alleen niet winstwaardig voor op een wedstrijd maar de losse kunstjes; geen probleem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:03

orienta schreef:

goed lezen
ik blijf het niet elke keer weer herhalen.
maar goed, duidelijk is dat je nog geen GP gevoeld hebt
geeft niet, mocht je ooit de gelegenheid hebben? doe het.
het geeft je een verrijking en een les voor je leven

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:03

Een goed ingereden GP paard voert alle oefeningen ook uit met een beginnend ruiter, alleen van perfectie is dan niet te spreken, het zijn hulpen die men geeft, en die herkend het paard en daarop voert het de oefening uit.
Alleen de paarden kennen natuurlijk de halve ophouding....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:04

Anne_GTI schreef:
Geen idee wat voor GP paarden jij onder je kont gehad hebt maar ik kreeg die kunstjes zo voor elkaar hoor.
Alleen niet winstwaardig voor op een wedstrijd maar de losse kunstjes; geen probleem.

kunstjes?
deze paarden liepen GP
op oa sunshine tours en tegen de top . Gewoon volgens de maatstaven van de FEI

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:05

ik ben dit topic gaan volgen om wat op te steken........maar zie alleen meningen en gekissebis(ook nog in wollig taalgebruik)over hoe het er uit hoort te zien.
Ik denk dat met mij meer meelezers er in geinteresseert zijn hoe het beestje zo ver te krijgen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:05

nombrado schreef:
Skygirl schreef:
Nee , maar daarom wil ik dat ook best hier lezen ipv gekissebis. :D

heb jij ook door dat er geen antwoord op deze vraag gegeven wordt? ;(
ik blijf gewoon volhouden hoor.
haha
hoe hoort er bewegingstechnisch een piaffe uitgevoerd te worden volgens de maatstaven van de fei?

Misschien het FEI reglement erbij pakken en kijken hoe het daar omschreven wordt??
Daar moet toch de nodige informatie te vinden zijn.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:06

nombrado schreef:
Anne_GTI schreef:

kunstjes?
deze paarden liepen GP
op oa sunshine tours en tegen de top . Gewoon volgens de maatstaven van de FEI

En bij jou wilden ze niet in piaffe en passage? Hoe kwam dat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:06

Professor schreef:
Een goed ingereden GP paard voert alle oefeningen ook uit met een beginnend ruiter, alleen van perfectie is dan niet te spreken, het zijn hulpen die men geeft, en die herkend het paard en daarop voert het de oefening uit.

ja me hoela
neem totilas
beginner?
die krijgt er niets uit

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:07

Anne_GTI schreef:

waar staaat dat?
moeilijk he
begrijpend lezen
ik ga niet meer op dit soort domme info in.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:09

nombrado schreef:
Professor schreef:

ja me hoela
neem totilas
beginner?
die krijgt er niets uit

Helaas zullen we daar altijd naar blijven gissen want ik gok dat PS niet zomaar even zijn paard aan je uitleent.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:09

nombrado schreef:
orienta schreef:

goed lezen
ik blijf het niet elke keer weer herhalen.
maar goed, duidelijk is dat je nog geen GP gevoeld hebt
geeft niet, mocht je ooit de gelegenheid hebben? doe het.
het geeft je een verrijking en een les voor je leven

Waar haal je dat vandaan?
Je weet niets over mijn ervaring

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:11

nombrado schreef:
Anne_GTI schreef:

waar staaat dat?
moeilijk he
begrijpend lezen
ik ga niet meer op dit soort domme info in.

De prof en ik zeggen beide dat een goed gereden GP ook door een minder talentvolle ruiter na te rijden is en met de juiste hulpen alle oefeningen zal laten zien. Jij zegt van niet. Waarom niet is dan mijn wedervraag?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:13

Anne_GTI schreef:
De prof en ik zeggen beide dat een goed gereden GP ook door een minder talentvolle ruiter na te rijden is en met de juiste hulpen alle oefeningen zal laten zien. Jij zegt van niet. Waarom niet is dan mijn wedervraag?

Daar ben ik ook benieuwd naar.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:13

ik kan ook niet wachten! _/-\o_

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:14

Goed, einde discussie wat wat wel of niet kan.
Dit is een rijtechnisch discussie topic, niet een persoonlijke prestatie topic.

dus een rijtechnisch iets:
Aan welke elementen zou een perfecte piaffe moeten voldoen? Gelieve geen plaatjes te posten, maar woordelijk uit te leggen hoe het paard moet bewegen, welke houding, hoeveel mag het dier verplaatsen etc.
En dus als het ff kan, als je zoals ik eigenlijk geen idee hebt, de antwoorden in je op nemen, en geen onzin of plaatjes of vergelijkingen dr tussen gaan plaatsen.

Chaos

Mag ik even mengen.

Ik heb een keer op een Gran Prix paard mogen rijden van Herman Wientjes.
Ik kreeg hem nauwelijks in draf en galop, maar de passage deed hij al snel nadat ik niet duidelijk doorkwam.

Ik denk ik idd dat Anne daar wel helemaal gelijk in heeft. Die paarden zijn zo fijngevoelig en reageren op wat jouw lichaam doet. Dat het niet perfect wordt uitgevoerd, tja, daar gaat het op zo'n moment niet om.

Ik lees altijd mee, en reageer sporadisch in het topic, voor er mensen over vallen.

Professor

Airborn schreef:
Goed, einde discussie wat wat wel of niet kan.
Dit is een rijtechnisch discussie topic, niet een persoonlijke prestatie topic.

dus een rijtechnisch iets:
Aan welke elementen zou een perfecte piaffe moeten voldoen? Gelieve geen plaatjes te posten, maar woordelijk uit te leggen hoe het paard moet bewegen, welke houding, hoeveel mag het dier verplaatsen etc.
En dus als het ff kan, als je zoals ik eigenlijk geen idee hebt, de antwoorden in je op nemen, en geen onzin of plaatjes of vergelijkingen dr tussen gaan plaatsen.

http://www.fei.org/sites/default/files/ ... il2011.pdf

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:15

Laten we duidelijk stellen, dat ik dus nog bij lange na geen GP ruiter ben. :D

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:16

erhmm, mn pc wil de link niet openen, super iritant (en ja, das serieus waar, word er echt gek van)
kan iemand het in eigen woorden uitleggen?
En, professor, houd de FEI in deze nog wel dezelfde maatstaven aan als dat de klassieke dressuur dat doet/deed?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:19

;) hier nog een meelezer,
ik kan toch wel genieten van dat gekissebis hoor.

Deze discussie zal eeuwig voortduren.

Zolang er op concours beloond word met het voorbeen zwaaien zonder enige verbinding van achteruit, zal dit voort duren.

Zelf krijg ik les van een klassiek geschoolde instructeur en omdat ik op die manier blij word van het rijden ga ik daar lekker mee door.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:20

Stellen kan men dat iedere gevoelvolle ruiter, een GP paard kan rijden onder aanleiding van.
Dat hij of zij alle oefeningen dan zomaar perfect uitvoert (wat zo wie zo nooit helemaal lukt) maar het kan wel.
Daarom zijn alle hulpen ook gelijk of dienen gelijk te zijn, iedere ruiter dient de gelijke hulpen aan een paard te geven voor de bepaalde oefeningen.
Alleen de grote talenten weten een combinatie te vormen met hun paard, dat kost tijd, maar dan is het een eenheid en word de uitvoering ook beter en fijner en mooier.
Maar dat alles wel degelijk met halve ophoudingen, zonder deze is niet te rijden.