Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:53

Aimée de Rooij

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:37

Ik heb goede ervaringen met Steffi vd Laarse en Linda van Diepen.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:39

Die kussens van Murdoch zie ik op Google onder de naam balansegel :)*

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:53

Balansegels zijn kleiner en hoger rond. Die gebruikt ze soms ook wel om weer een andere prikkel te geven, maar die gebruikt ze niet standaard. https://www.fysiosupplies.nl/balansegel , hier kan je wel zien dat ze kleiner en hoger zijn.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:44

Ik weet niet of dit hier mag maar wellicht geeft mij dit niet dit laatste stukje wat ik nodig heb..

Ik rijd nu bijna 3 jaar een onwijs leuke merrie van centauer Z x Renville. Helaas is ze vroeger niet juist opgeleid of is er ondertussen iets mis gegaan. Wat ik iniedergeval weet is dat ze 0,0 dressuur basis heeft. Ze kan fantastisch springen en we denken dan ook dat dit het enige is wat ze echt gedaan hebben met dr.
Ik heb zelf t eerste 1,5 jaar alleen ontspannen met dr rondgehobbelt en nam dr af en toe mee naar de manege. Maar omdat ze ondanks haar 22 jarige leeftijd nog mega fit is wilde ik haar wat serieuzer oppakken. Ik heb les genomen en we zijn nu zo ver dat alles voor mekaar is behalve t laatste stukje nageeflijkheid. Ze is actief de aanleuning klopt alleen dat ene laatste stukje mist. Ik probeer zo veel mogelijk lucht te geven met mijn handen zodra ze net wel dat ene knikje geeft maar het enige wat ze dan doet is alles weg trekken en flink in tempo versnellen.

Wat miss handig is om verder te weten is dat ik dr regelmatig lang en laag longeer en dat ik aan een lange teugel veel figuren losrij.. Dit doet ze allemaal wel ontspannen maar ook niet volledig zoals ik t graag zou willen over dr rug met dr neusje over de grond op juiste lengte. Ook hierin mist net dat kleine stuk.

Ik rijd haar momenteel met een simpel ingebroken trens en een Mexicaanse neusriem. Deze neusriem is momenteel omdat dit de enige is waarbij ik haar zo kan rijden als wat ze nu loopt zegmaar. Op de andere loopt ze alleen maar alles weg te sleuren en te rennen. (Met andere bedoel ik een normale neusriem en een aansnoer neusriem. Bitloos doet ze dit ook)

Dus mijn vraag is of jullie misschien iets te binnenschiet ofso wat mij wellicht dat laatste stukje gaat opleveren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 03:09

Azmay schreef:
damian23 schreef:
Inderdaad een dierenarts die tevens chiropractor is.

Klinkt logisch, iemand een aanrader regio Eindhoven/ Noord Brabant?

Marco Landman van Vet Your Service

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:14

Vraag me af hoe jullie die paarden op die balanskussens leren staan?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:23

Voetje voor voetje.
Eerst de ene voorvoet er op zetten. En dan merk je al snel of ze het willen of niet. Sommige paarden geven zelfs aan waar je de kussens neer moet leggen. Die willen er wel op, maar dan moet het kussen een cm meer naar rechts bijv.
Daarna er weer af, rondje lopen. En dan de andere voet.
Je moet echt even kijken hoe je paard er in staat. Die van mij heeft dagen dat hij alleen met de achtervoeten op de kussens wil.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:27

Ikheetesmee,
Natuurlijk mag je hier vragen stellen. Daar is het topic voor. Maar het is erg lastig om dit te beoordelen zonder foto of filmpje.
Past je bit goed? Er zijn er hier een paar die een kneveltrens hebben aangeschaft. En al eens geprobeerd om de neusriem er af te halen?
Is je paard losgelaten? En hoe merk je dat?
Hoe vraag je nageeflijkheid?
En dat ze gaat rennen, zou dat een balansprobleem kunnen zijn.

Het makkelijkst zou zijn als je een klein stukje van de training laat filmen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:17

Bit past goed, maar ik zat er zelf ook over na te denken om iets anders uit te gaan proberen. Ze heeft namelijk een heel slecht gebit volgens de tandarts dus niet alle botten zijn fijn voor dr.

Neusriem er af halen ga ik proberen!

Ze is volgens mijn weten niet volledig losgelaten aangezien ze als ik haar los laat toch steeds aan mijn hand blijft trekken. Met losrijden aan een lange teugel doet ze dit niet maar wil ze ook niet volledig juist vwnw.

Ik vraag haar nageeflijk door gelijke druk op beide teugels te nemen en dan actief houden met mijn been. Daarbij maak ik overgangen en stukjes zijgangen (van de zijgangen word ze duidelijk soepeler)

Ik zou kijken of ik film voor mekaar kan krijgen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:50

Dan zou ik als ik jou was eerst het vwnw helemaal bevestigen alvorens haar verder op te pakken. Vwnw in alle gangen. Dan komt het nageven vanzelf.
Bekijk de filmpjes van arttoride eens op facebook

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:00

Dankje voor de tips! Ga ik even bekijken straks.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:06

Facebook = youtube XD
Het is nog vroeg hihi

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 09:33

Jet schreef:
[ [url=m/0cYvoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even een foto toegevoegd van die van mij op die Kruidvat kussens zeg maar.

Simpelman, 1,5 cm. dikte is sowieso te dun en ik heb geen idee of dat iets indeukt als je erop gaat staan ( of je paard dus).

Twee lagen van 1,5cm, ik ga vandaag een plak dempings rubber kopen, ik laat het resultaat weten.

Hoe plaats je een Boktimage?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:40

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 10:30

Dank je wel @Murosch.
"Enkele knoppen rechts van versturen" staan bij mij alleen de knoppen voorbeeld en opslaan.

:o Even verder lezen....
Bokt 5 installeren. :+
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 01-02-16 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:30

@ikheetesmee: inderdaad lastig te zeggen zonder beeldmateriaal, maar 'lucht geven met je handen' op het moment dat ze ontspant / loslaat in de kaak kan averechts werken omdat je dan 'alles weer weggooit' (de verbinding kan juist helpen bij het rechtstellen en doen ontspannen).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:51

FCSA schreef:
@ikheetesmee: inderdaad lastig te zeggen zonder beeldmateriaal, maar 'lucht geven met je handen' op het moment dat ze ontspant / loslaat in de kaak kan averechts werken omdat je dan 'alles weer weggooit' (de verbinding kan juist helpen bij het rechtstellen en doen ontspannen).

En dan maar vasthouden? Paard moet toch iig iets van aanwijzing krijgen dat ze op de goede weg is.
Ik vind de tip geen lucht geven op moment dat paard ontspant, een beetje een rare FCSA.

@ikheetesmee: Ik denk dat je nog wat stappen hebt overgeslagen... en zoals werd aangeraden eens op de website/youtube kanaal van art2ride kan gaan kijken. Zou aandacht besteden dat ze meer vwnw gaat en ook meer gaat ontspannen ... en kijken of je toch niet eerst eens die neus tot de grond krijgt... voordat je haar in korter frame wil gaan rijden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:55

Niet vasthouden, maar wel de verbinding / aanleuning bieden die het paard zoekt. Je ziet vaak dat mensen de hand helemaal wegsteken zodra er ontspanning komt, dan verlies je eigenlijk direct weer waarnaar je op zoek was.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:58

@ikheetesmee: De filmpjes van Art2Ride hebben mij in eerste instantie op het goede spoor gezet. Contact houden, constant maar wel zacht. Nageeflijkheid ontstaat! Het is een cadeautje, als alle voorgaande stappen goed zijn gezet. Hierbij moet je uitgaan van een gezond paard, een paard met fysieke problemen (heb ik zelf ondervonden), gaat misschien wel in een leuke krul lopen aan de voorkant (hals), maar kan in het lichaam nog gewoon zijn/haar rug wegdrukken. Dan heb je dus geen juiste nageeflijkheid. Kijk veel filmpjes en luister naar het commentaar. Het is een goed begin.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:02

wegsteken.. is toch wat totaal anders dan 'lucht geven' met je handen... zeker nu we nog geen beeld gezien hebben van haar ... neem ik toch aan dat ze gewoon haar hand wat ontspant/opent.
Paard is waarschijnlijk nog niet voldoende in balans om netjes in aanleuning te blijven aangezien ze versneld en ook tijdens het rustig losrijden niet volledig over haar rug komt.
Maar goed ik ben vooral benieuwd naar een filmpje van ikheetesmee.... want kan voor hetzelfde geld net zo goed zijn dat ze ipv wegsteken gewoon te weinig ruimte geeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 11:04

@FCSA bedoelt natuurlijk dat je begint te rijden aan een contactteugel.
Tijdens het strekken moet je die verbinding proberen te onderhouden, anders valt alle communicatie van voren weg.

Wanneer er voor geen contct meer is dan komt een paard na het strekken in het begin meteen weer omhoog en moet je opnieuw beginnen.
Dat is ook een weg, uiteindelijk snappen ze het wel, maar het is veel moeilijker en duurt langer om zo stabiliteit te krijgen.

Zoek op contactteugel, dit is de eerste instap naar goed paardrijden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:06

Dank voor de toelichting & verheldering Simpelman, dit is inderdaad wat ik bedoelde.

Edit: zeker aangezien je schrijft dat ze gaat rennen als je haar lucht geeft, denk ik dat ze de stabiliteit vd contactteugel (ik gebruik direct maar het nieuw geleerde woord ;) ) nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 01-02-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 11:18

ikheetesmee schreef:
Ik rijd haar momenteel met een simpel ingebroken trens en een Mexicaanse neusriem.
Deze neusriem is momenteel omdat dit de enige is waarbij ik haar zo kan rijden als wat ze nu loopt zegmaar.
Op de andere loopt ze alleen maar alles weg te sleuren en te rennen.
(Met andere bedoel ik een normale neusriem en een aansnoer neusriem.
Bitloos doet ze dit ook)

Dus mijn vraag is of jullie misschien iets te binnen schiet ofso wat mij wellicht dat laatste stukje gaat opleveren.

Je moet altijd bij het begin beginnen.
Leer je paard halt te houden aan een halster als je er naast loopt op het woord hoooo en een zacht trekje aan het halstertouw.
Niet tegenhouden maar zelf laten stoppen, geduld, goed gedaan?ruim belonen, klontje :o , STOP, morgen verder.
Als dat bevestigd is voeg je er je lichaamshouding aan toe, je brengt je bovenlichaam iets naar achteren, geeft een zacht trekje aan het halstertouw en zegt hooo.
Enthousiast BELONEN, klontje :o .
Stop
Morgen verder.

In twee of drie keer heeft je paard door wat je wilt of je nu hooo zegt een zacht trekje aan het halstertouw geeft of je bovenlichaam achterover brengt.

Zo leer je je paard iets.
Klein stapje voor stapje, de omstandigheden zo voor bereiden dat hij het alleen maar goed kan doen.
Op fout reageer je niet, goed beloon je én STOP, morgen verder.
Hoe minder je herhaalt, hoe sneller hij leert. ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:37

Zo, wat heb ik net heerlijk gereden.
Na het grondwerken en losrijden heel veel geschakeld. Meer dan we normaal doen. Dat hou ik er in! Reageerde vandaag super op mijn been. En ging daarna ook zelf voorwaarts lopen in draf in de stretch. Ik wist niet wat me overkwam. Heb als een idioot grijnzend op mijn paard gezeten. Degene die voorbij liepen zullen we gedacht hebben dat ik niet helemaal goed ben haha.
Daarna nog een super galop gedaan. Van achter naar voor aangesprongen. Ik voelde de motor aan gaan. Waar kan ik me inschrijven voor de olympische spelen in Rio? Dat moet lukken toch? :=