Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:22

oh afentoe komen dr hele zinnige dingen en interessante dingen uit hoor skygirl. Maar afentoe krijg je dit soort taferelen _O-
Laatst bijgewerkt door Airborn op 26-05-11 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:22

Airborn schreef:
Danku professor en nombrado, nou zit mn hele scherm vol cola... *proest het uit* Werkelijk, soms kunnen volwassen zich nog kinderachtiger gedragen dan kinderen zelf... _O- hihihi

:D 8-) :')

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:23

Skygirl schreef:
Tjonge dat jullie nog steeds doorgaan met discussiëren Prof en nombrado, denken jullie serieus dat hier nog iets zinnigs uit voortkomt? }:0

ah, kan jij antwoord geven op hoe een piaffe technisch volgens de fei voorschriften uitgevoerd hoort te worden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:25

nombrado schreef:
* de som van de krachten op de constructie is gelijk aan nul, dit vertaalt zich als;
o de som van de horizontale krachten is nul; Σ Fx = 0: Waarin de x-richting horizontaal is.
o de som van de verticale krachten is nul; Σ Fy = 0: Waarin de y-richting verticaal is.
* de som van de momenten op de constructie is gelijk aan nul; Σ M = 0:

Daar staat dus niets van in uw these, u beweert dat het gewicht achter blijft dus op de achterhand.
Dit blijkt dus niet een gewicht dat naar voren gaat versneld, dat naar achteren gaat verlangzaamd en verkort.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:28

nombrado schreef:
* de som van de krachten op de constructie is gelijk aan nul, dit vertaalt zich als;
o de som van de horizontale krachten is nul; Σ Fx = 0: Waarin de x-richting horizontaal is.
o de som van de verticale krachten is nul; Σ Fy = 0: Waarin de y-richting verticaal is.

wacht even dit komt af van iemand die zegt dat je voor paardrijden alleen gevoel nodig hebt? 'klassiek rijgevoel'?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:29

Airborn schreef:
Nombrado, paarden als een Belg, hebben niet alleen de bouw tegen, maar ook het spier type. Ze hebben spieren (en bouw) die gemaakt zijn om in rustige, trage bewegingen, zware lasten voort te trekken. Zulke spieren zijn gewoon niet geschikt voor de snelle explosieve bewegingen die je bij dresuur matig rijden stimuleert. Nog afgezien van het feit dat ze de lenigheid missen, ze door hun bouw veel meer moeite hebben met nageven, en een tal van andere lichamelijke dingen die ze heel geschikt maakt om karren te trekken, maar een stuk minder geschikt om 1 meter te springen of een piaffe te doen.

zou heel goed kunnen hoor
ik geloof alleen dat tussen de belgen ongetwijfeld ook paarden zitten die wel lenig zijn en het nog leuk vinden ook om dressuur te rijden, waarom dan niet?
ik ken kwpn ers met hele goede achtergrond, dressuur gefokt, die zo stijf zijn als een plank.
nee, ik ben van mening, als het paard het leuk vind? waarom niet?

Ik ken een haflinger, die is werkelijk waar geboren in een verkeerd jasje
kheb nog nooit zon super lenige , gevoelige halinger gezien.
die moet echt met gemak een GP kunnen halen (mits de juiste ruiter natuurlijk)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:31

nombrado schreef:
Skygirl schreef:
Tjonge dat jullie nog steeds doorgaan met discussiëren Prof en nombrado, denken jullie serieus dat hier nog iets zinnigs uit voortkomt? }:0

ah, kan jij antwoord geven op hoe een piaffe technisch volgens de fei voorschriften uitgevoerd hoort te worden?

Nee , maar daarom wil ik dat ook best hier lezen ipv gekissebis. :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:31

je kunt jezelf ook afvragen, Nombrado, of jouw referentiekader van wat een goed opgeleid paard is en hoe dat aanvoelt, wel klopt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:32

Professor schreef:
nombrado schreef:

Daar staat dus niets van in uw these, u beweert dat het gewicht achter blijft dus op de achterhand.
Dit blijkt dus niet een gewicht dat naar voren gaat versneld, dat naar achteren gaat verlangzaamd en verkort.

gewicht blijft versneld over 4 benen
die net pas begreep wat professor met these bedoeld, ik ben nogal engels talig georienteerd :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:33

quadripes schreef:
je kunt jezelf ook afvragen, Nombrado, of jouw referentiekader van wat een goed opgeleid paard is en hoe dat aanvoelt, wel klopt.

pft.....mag ik toch wel hopen na al die gp paarden die ik heb mogen rijden :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:34

Skygirl schreef:

heb jij ook door dat er geen antwoord op deze vraag gegeven wordt? ;(
ik blijf gewoon volhouden hoor.
haha
hoe hoort er bewegingstechnisch een piaffe uitgevoerd te worden volgens de maatstaven van de fei?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:36

GP paarden die zonder handen te rijden zijn... een heel speciaal soort GP paard dus. dan is de stap naar een piafferende Belg of Haflinger op GP niveau vast niet zo groot inderdaad.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:40

nombrado schreef:
gewicht blijft versneld over 4 benen
die net pas begreep wat professor met these bedoeld, ik ben nogal engels talig georienteerd :o

Over vier benen versneld ja, maar het gewicht niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:41

GP paarden gereden hebben en opgeleid dat is een groot verschil. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:41

quadripes schreef:
GP paarden die zonder handen te rijden zijn... een heel speciaal soort GP paard dus. dan is de stap naar een piafferende Belg of Haflinger op GP niveau vast niet zo groot inderdaad.

GP paarden die je met je zit rijd.
met je zit verzameld
en je handen een gevende functie hebben
geen nemende
ik vind deze toon wel erg kleinerend quadripes
helemaal de laatste zin. Niets kleinerends over de haflinger of de belg.
ik vind de karakters van deze paarden super!
(eigenlijk van alle paarden)
dat kan ik van sommige van dit topic niet zeggen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:44

nombrado schreef:
Skygirl schreef:

haha
hoe hoort er bewegingstechnisch een piaffe uitgevoerd te worden volgens de maatstaven van de fei?

waarom vertel je zelf niet even het antwoord dan?
je weet het toch allemaal zo goed?
en dan kan je wel ;( maar ik moet echt |( om jouw posts

Een gp paard narijden vind ik ook nog wel een verschil dan een gp paard opleiden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:47

orienta schreef:
Een gp paard narijden vind ik ook nog wel een verschil dan een gp paard opleiden

klopt
je zal alleen dit wel eerst gevoeld moeten hebben alvorens je een paard hierin zelf kan opleiden ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:47

nombrado schreef:
Skygirl schreef:

haha

http://www.fei.org/sites/default/files/ ... ON_web.pdf

art. 415 te vinden op blz. 22

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:48

nou nombrado, jij wil van elke Lipizzaner een PRE maken. dat is even goed kleinerend naar de Lipizzaner toe.

en ik wilde in mijn post niet de paarden kleineren.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 26-05-11 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:49

nombrado schreef:
orienta schreef:

klopt
je zal alleen dit wel eerst gevoeld moeten hebben alvorens je een paard hierin zelf kan opleiden ;)

,een ruiter kan honderd keer voelen en dan nog niet in staat zijn om een gp paard op te leiden.

Jij hebt dus veel paarden gereden maar niet opgeleid?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:50

Een verzameld paard is aan je zit, maar verzamelen doet men met alle hulpen, tergelijktijdig dus kort op elkaar volgend.
Men kan geen energie naar achteren brengen zonder dat men deze terug laat keren, wanneer men de zit hulpen gebruikt dan heeft men de eenzijdige, de beidezijdige en de ontlastende zithulpen.
De zit drijft of ontlast.
De kuit drijft.
Waar kan men dan verzamelen wanneer men de energie alleen maar naar voren brengt???
Passief zitten veroorzaakt een vertraging, maar verzameld niet, een langzame draf is nog lang geen verzamelde draf.
Daarom kan men niet zonder teugelhulpen (handen).
Een ieder die anders denkt of doet vermoed dat hij of zij niets doet met de handen maar dit is onmogelijk in de praktijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:51

Professor schreef:
GP paarden gereden hebben en opgeleid dat is een groot verschil. :D

Erop rijden kan vrijwel iedereen. Opleiden kan maar een enkeling.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:51

en wanneer is een paard een GP paard? als ie piaffe en passage kan? ik denk dat er wel iets meer bij komt kijken dan alleen dat. zeker omdat Pi/Pa in het PRE circuit nogal makkelijk als kunstjes worden aangeleerd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:52

Anne_GTI schreef:
Erop rijden kan vrijwel iedereen. Opleiden kan maar een enkeling.

Juist.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:53

Een GP paard is een paard dat alle opgave kan uitvoeren die in de Grand Prix gevraagd wordt.
Dus Lippizaners kunnen meer.