Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:01

Aha op die fiets. Ik dacht dat ook dat dressuurmatig trainen is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:02

het is wel dressuurmatig rijden, maar zoals mijn vorige trainer ook zei: het is de basis leggen voor het werkelijke dressuurrijden. En voor hem begon 'dressuur' ook pas bij de ZZ Licht en hoger.

ik vermoed dat Jasmijn daarop doelt en ik geef haar daarin volledig gelijk.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:10

niet echt ontopic, maar toch:
Dingen als OCD en HKO zijn dééls erfelijk. Echter zijn er zeer waarschijnlijk meerdere genen betrokken bij dit soort defecten. Daardoor is er met fokken heel slecht rekening mee te houden. Daarnaast worden juist aandoeningen die door meerdere genen worden beïnvloed, maar ook andere erfelijke aandoeningen bijna altijd nog beïnvloed door het milieu. Het is echt een samenspel van omstandigheden. Een dier wat weinig aanleg heeft kan bij slecht omstandigheden en een dosis pech toch OCD krijgen, en een dier met veel aanleg, maar die qua voeding en beweging alles precies goed heeft meegekregen en verder niets raars heeft gedaan, kan 30 worden zonder OCD te krijgen. Dit soort dingen zijn dus heel ingewikkeld.
En idd, HKO was de hype, nu is het OCD. Echter is HKO een verzamel naam voor allerlei aandoeningen aan het hoefkatrol, en is OCD een duidelijk gedefinieerd probleem waarbij een duidelijke diagnose is te stellen.

Tot voor zover de medische lezing, lol.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:15

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:
ik kan in je reactie geen vraag ontdekken

Hij weerlegt onderbouwd je argumenten. Jij kunt nu aangeven of je nog steeds bij je standpunten blijft of dat je je standpunt bijstelt. Zo werken discussies en je hoeft het echt niet met elkaar eens te zijn, maar het getuigt wel van fatsoen om er op in te gaan (en bij voorkeur dat met enige onderbouwing te doen en niet van die loze kreten)

hij onderbouwt mijn argumenten niet.
hij begrijpt het niet.... ;(
als de uitleg niet begrepen wordt kan er gewoon om gevraagd worden ;)
ik begrijp het standpunt bijstellen in deze dan ook niet.
welk standpunt?
waarover?
Ik heb heel wat duidelijke plaatjes van bv de piaffe laten zien en er werk van gemaakt dit duidelijk te maken hoe je het kan bekijken.
waar op te letten.
alleen wil of kán bijna niemand daar antwoord op geven.
voor mij duidelijk, dat men hier over klassieke rijkunst heeft, zelfs 1 verheerlijkt (wenen) andere klassiekers neergezet worden als circusdressuur, de top neergezet wordt als polderdressuur.
terwijl men hier niet eens kijkt of weet wáár men op met letten bij welke oefening.
zelfs met een argument gegooid wordt dat de luchtpijp of slokdarm bij een lippizaner op een andere plek zit, en dus dat de reden is, dat het paard zo kort in de nek getrokken mag worden met open mond.
Als dit het nivo is van de nederlands-duitse klassieker?
wil ik daar zeker niet bij horen.
Deze wijze van je afzetten en kleineren van anders denkende heeft wel heel wat oorlogen veroorzaakt in het verleden.

wb academisch?
ik sta niet achter hetgeen ze met het hoofd van het paard doen, zo extreem naar binnen laten kijken. ook vind ik de bewegingen kort, (spieren verkort) waardoor er geen juiste verende beweging in het lichaam ontstaat.
echter vind ik dit bij sommige andere klassieke stromingen ook.
wat eigenlijk de huidige dressuur teveel heeft (voorwaarts, uitstrekken, verruimen, over het tempo) gebruikt de klassieke stroming te weinig.
in die zin, zouden ze dus nog heel wat van elkaar kunnen leren!

Nogmaals
als er iets in mijn omschrijving niet begrepen wordt.
mag er gewoon om gevraagd worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:26

quadripes schreef:
daarom worden minder talentvolle paarden in de klassieke dressuur alleen opgeleid tot en met de Campagneschule (dat is vergelijkbaar met Z2 niveau, dat ook de basis vormt van de wedstrijddressuur)

Maar minder talentvol is nog weer wat anders als talent-loos. Je hebt gewoon rassen/types/paarden met een afwijkend exterieur waarvoor ook Z2 niet haalbaar is, of zelfs maar M.

Horizontaal evenwicht is in de wedstrijddressuur ongeveer B/L niveau. Dat moet voor ieder paard wel enigzins mogelijk zijn. Welzijn van het paard ligt niet perse in hoeverre hij is afgericht in de dressuur, maar of de ruiter enkel van het paard verlangd waar het capabel voor is. Dus van een Belg moet je geen Z springparcours verwachten.

Om bij hetzelfde ras te blijven als voorbeeld: Met een Belg moet je ook geen dressuur willen rijden. a. is het gefokt om zware lasten te trekken en om dat in een rustig tempo te doen (stap). B. heeft het geen uithoudingsvermogen en soeplesse voor dressuur. c. de kracht zit vooral in de voorkant, het meeste gewicht zit daar ook (zware hals. Zo'n paard is niet gebouwd om gewicht met de achterhand te dragen. Als je er dan toch zo nodig op moet rijden, laat het dier dan lekker op zijn eigen manier/houding/tempo lopen. Leer het sturen, halthouden en voorwaarts gaan als je het vraagt. Maar laat het er dan bij. Voor zo'n paard heeft dressuurtraining weinig tot geen toegevoegde waarde.

Tussen een Belg en een goed gebouwde en getalenteerde dressuur-warmbloed zit een hele varieteit en dus ook een glijdende schaal in hoeverre (vergevorderde) dressuur verantwoord is van een paard te verlangen. Aan de ruiter die grenzen te herkennen en te accepteren.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:31

mbt Campagneschule: die is natuurlijk uitgevonden voor de legerpaarden (dus de oorlogspaarden zoals de Lipizzaner en de latere Duitse warmbloedrassen en de Volbloed). daarbinnen heb je talentvolle en minder talentvolle paarden.

dat men in NL nu met paarden van allerlei soort en type dressuur wil rijden die daar gewoon niet voor geschikt zijn, wil ik even buiten die discussie laten. maar je hebt zeker gelijk met je voorbeeld van de Belg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:33

Elk paard kan een passage en piaffe leren.
en alle oefeningen die in een gp proef gevraagd worden.

vraag is, vind het paard het leuk.
Dat is een kwestie van naar de paarden kijken en observeren of ze het leuk vinden .
hoe zwaar-stevig-kort-lang je paard ook is.
bewegen kunnen ze allemaal, alleen moet je als ruiter goed weten waar je mee bezig bent en je erin blijven verdiepen
:+
Afbeelding

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 17&bih=625

zoals sommige dat hier omschrijven
betekend het dan dus ook voor de ruiter, als die niet de juiste figuur, lenigheid, lichaamsbewustzijn heeft om dan uberhaupt wel op een paard te stappen?
want hoe kan je nou verwachten dat een paard alles juist uitvoert? en de ruiter zo stijf is als een plank?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:42

nombrado schreef:

Dat is niet waar. Sommige paarden zijn gewoon te lomp om bijvoorbeeld een serie om de pas te springen. Je kunt wel ieder paard kunstjes en circus leren. Soms ook een kunst op zich, maar vaak geen dressuur. Een beer kun je ook laten dansen.... Maar of dat wenselijk is?

nombrado schreef:
vraag is, vind het paard het leuk.
Dat is een kwestie van naar de paarden kijken en observeren of ze het leuk vinden .

Nou, ik hoef geen belg te observeren om te weten dat ik hem geen plezier ga doen door hem te willen inzetten als GP paard.

nombrado schreef:
bewegen kunnen ze allemaal, alleen moet je als ruiter goed weten waar je mee bezig bent en je erin blijven verdiepen

Dat heb ik gedaan. En daarom ben ik van mening dat er paarden/rassen zijn die je er geen plezier mee doet. Ik zie het ook niet als een uitdaging om met zo'n ras toch (hogere) dressuur te doen en ik vind het ook zeker niet bewonderingswaardig. Hooguit egoistich en dom.

quadripes schreef:
dat men in NL nu met paarden van allerlei soort en type dressuur wil rijden die daar gewoon niet voor geschikt zijn,

Dat is ook een doorn in mijn oog en daarom ben ik fel op mensen als nombrado die onwetenden willen doen geloven dat zij met ieder paard/ras voor het dressuurmatig hoogst haalbare gaan. Of dat nu in wedstrijddressuur is of anderzijds. Dat zorgt pas voor veel paardenleed en ook voor teleurstelling bij ruiters.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:48

jasmijn78 schreef:
Dat is ook een doorn in mijn oog en daarom ben ik fel op mensen als nombrado die onwetenden willen doen geloven dat zij met ieder paard/ras voor het dressuurmatig hoogst haalbare gaan. Of dat nu in wedstrijddressuur is of anderzijds. Dat zorgt pas voor veel paardenleed en ook voor teleurstelling bij ruiters.

het zijn niet de paarden die deze oefeningen niet kunnen
het zijn de ruiters!
en ik heb het niet over de huidige stressvolle manier van met je paard op wedstrijd om een ander te laten beoordelen hoe goed je paard en jij het doen.
ik heb het erover dat alle paarden dit kunnen, en als het spelenderwijs op de juiste manier wordt uitgevoerd? wat is daar mis mee?
Is het dan geen dressuur meer?
dressuur is voor mij een paard zo goed mogelijk zijn eigen lichaam te gebruiken binnen zijn eigen mogelijkheden. Daarbij krijg je niet te maken met blessures omdat je de beweging van het paard met rijden goed bewust bewaakt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:49

in feite is de klasse t/m Z2 dressuur voor de cavaleristen in de 20e eeuw in het leven geroepen. elk legerpaard moest die oefeningen beheersen, omdat dat van levensbelang was in de strijd. op dat niveau kun je het paard voldoende beheersen om eenhandig met stang en trens jezelf te rijden in de meeste situaties.

cavaleristen (meestal officieren) die veel talent hadden, reden hun paarden daarna nog op internationale concoursen door op Lichte Tour tm Zware tour niveau. (oftewel de Hogeschool in Klassieke termen).

De Military droeg niet voor niets die naam en hierin ligt dus ook de verklaring dat de internationale Eventing (Military) dressuurproef op Z2 niveau ligt.

Voor het dienstdoen in het leger was Z2 niveau voldoende, maar hoe beter het paard afgericht was en hoe beter het aan de hulpen stond, des te beter.

de barokke rijkunst is gebaseerd op de oorlogsvoering uit die tijd, die bestond uit man tot man gevechten. waarbij het paard op de plaats gewend en gekeerd moest worden.

vandaar dat in de barokke rijkunst dergelijke bewegingen belangrijker zijn en de paarden anders werden opgeleid dan in de klassieke dressuur die zijn oorsprong heeft in de Duitse en Franse legers met hun half en volbloeds die vooral op lange afstanden werden ingezet en niet meer op man tot man gevechten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:49

en jasmijn, ik ben het absoluut met je eens, dat je een paard moet kopen dat geschikt is voor wat je wil doen.

er is niets ergers dan paarden die voortdurend tegen hun eigen tekortkomingen moeten vechten (mentaal of fysieke tekortkomingen) omdat hun ruiters zo nodig iets met die paarden moeten doen waar ze niet voor geschikt zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:55

nombrado schreef:
het zijn niet de paarden die deze oefeningen niet kunnen
het zijn de ruiters!

Onzin. een paard heeft OOK enige aanleg voor het dressuurwerk nodig, net als de ruiter.

nombrado schreef:
ik heb het erover dat alle paarden dit kunnen, en als het spelenderwijs op de juiste manier wordt uitgevoerd? wat is daar mis mee?

Spelenderwijs aanleren kan alleen als een paard talent/aanleg heeft. Anders wordt het erin stampen, opleggen en forceren.

nombrado schreef:
dressuur is voor mij een paard zo goed mogelijk zijn eigen lichaam te gebruiken binnen zijn eigen mogelijkheden

Precies. Dus zet die belg lekker voor de ploeg. Daar komt hij het beste tot zijn recht. Minder leuk voor jou dan misschien, want dan is het geen dressuur meer. Maar wel zo eerlijk voor het paard.

quadripes schreef:
er is niets ergers dan paarden die voortdurend tegen hun eigen tekortkomingen moeten vechten (mentaal of fysieke tekortkomingen) omdat hun ruiters zo nodig iets met die paarden moeten doen waar ze niet voor geschikt zijn.

(overmatige) Prestatiedrang is niet altijd alleen voorbehouden aan wedstrijdruiters. Prestatiedrang kan ook zijn perse met een brak/ongeschikt dier te willen bewijzen dat je met ieder paard pi/pa kan rijden onder het mom 'ik doe aan dressuur voor het behoud van mijn paard' en dat is minstens net zo erg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:57

en daar ben ik dus fel op tegen
dat ik super getalenteerde paarden zie op wedstrijd, die gereden worden door een ruiter , ongeduldig, met geschop en getrek, sporen erin prikkend, paard die zich steeds verder afsluit voor alle tegenstrijdige hulpen die door de onbewuste ruiter ongeduldig naar binnen worden geprakt.
ruiter gefrustreerd
paard doet het niet..., we gaan een ander kopen die wel getalenteerd is. grrrrrrrrr
Ik ken ook superbewuste ruiters, die met geduld hun paard, een prima zz licht proefje kunnen laten lopen.
hier hebben ze rustig de tijd voor genomen door goed aan te voelen wat het paard aankan en hoe je verder opbouwend verder komt.
niets mis mee.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:00

Allemaal leuk, maar men rijdt ook geen elfstedentocht op kunstschaatsen, men rijdt geen cross country op een racefiets allemaal waar, het kan wel maar het is niet aangenaam.
Maar nombrado uw onderbouwing is er nog steeds niet, u draait steeds weer weg, van de stellingen die u af geeft wat voor mij kreten zijn maar geheel niet te gestaafde dingen.
Uw ophouding zonder handen, zal ik het cru stellen is hobbelen, men kan zijn paard vertragen met de zit hulpen, maar het achterbeen aktief laten ondertreden is een fabel.
Dit zou ik graag willen zien uw rijden zonder handen.
Bovendien de discussie van welk paard bij welke ruiter, welk paard voor welk werk is toch duidelijk, dat ging daar niet over, men verlegd constant hier op het topic het onderwerp.
Mijn these is dat elk paard bruikbaar is, het is alleen de vraag waarvoor, en kleine gebreken hoeven niet te storen, het karakter is nog altijd wat het belangrijkste is.
En natuurlijk gebruikt men geen tank (Belg) voor de dressuur, het is een koudbloed die voor veel stap werk en trekwerk gefokt is.
En zo zijn er wel meer voorbeelden, maar ze onderbouwen nog steeds niets over Klassieke en AR.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:03

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Dat is niet waar. Sommige paarden zijn gewoon te lomp om bijvoorbeeld een serie om de pas te springen. Je kunt wel ieder paard kunstjes en circus leren. Soms ook een kunst op zich, maar vaak geen dressuur. Een beer kun je ook laten dansen.... Maar of dat wenselijk is?

.

ik ken heel wat meer lompe ruiters dan lompe paarden.
ik snap de vergelijking met een beer niet
we hebben het hier over paarden

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:03

@jasmijn: ik zeg niet dat alleen wedstrijdruiters prestatiedrang hebben, ik heb dat zelf ook. ik ben heel erg fanatiek, maar ik heb geen drang (meer) om wedstrijden te rijden.

en ik heb niets met mensen die zeggen 'ik doe aan dressuur voor het behoud van mijn paard'. wel is het nodig om een paard een goede basisopleiding te geven (zoals ik hierboven heb beschreven) en tot welk niveau dat dan uiteindelijk wordt, maakt niet uit. dat zorgt dat het paard wendbaar wordt, bestuurbaar en omdat het in een beter evenwicht gaat, slijt het minder in het werk. (maar dan kom je inderdaad uit bij wat jij ook al schreef)

pi/pa is hogeschoolwerk en dat is alleen voorbehouden aan gezonde paarden. voor die paarden is piaffe een heel goede oefening, waarmee je al vrij snel kunt beginnen.

nu kun je piaffe heel makkelijk als kunstje aanleren, dus ik spreek hier niet over getrixte piaffes die je zo vaak tegenkomt (snelle bewegingen op de plaats).
Laatst bijgewerkt door quadripes op 26-05-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:04

Professor schreef:
Allemaal leuk, maar men rijdt ook geen elfstedentocht op kunstschaatsen,

ik wel :D
hele tochten gemaakt op die kunstschaatsen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:05

Professor schreef:
Allemaal leuk, maar men rijdt ook geen elfstedentocht op kunstschaatsen, men rijdt geen cross country op een racefiets allemaal waar, het kan wel maar het is niet aangenaam.
Maar nombrado uw onderbouwing is er nog steeds niet, u draait steeds weer weg, van de stellingen die u af geeft wat voor mij kreten zijn maar geheel niet te gestaafde dingen.
Uw ophouding zonder handen, zal ik het cru stellen is hobbelen, men kan zijn paard vertragen met de zit hulpen, maar het achterbeen aktief laten ondertreden is een fabel.
Dit zou ik graag willen zien uw rijden zonder handen.
Bovendien de discussie van welk paard bij welke ruiter, welk paard voor welk werk is toch duidelijk, dat ging daar niet over, men verlegd constant hier op het topic het onderwerp.
Mijn these is dat elk paard bruikbaar is, het is alleen de vraag waarvoor, en kleine gebreken hoeven niet te storen, het karakter is nog altijd wat het belangrijkste is.
En natuurlijk gebruikt men geen tank (Belg) voor de dressuur, het is een koudbloed die voor veel stap werk en trekwerk gefokt is.
En zo zijn er wel meer voorbeelden, maar ze onderbouwen nog steeds niets over Klassieke en AR.

professor
ik zie nog steeds geen vraag
kan je het eens omschrijven in 1 zin met vraagteken?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:06

nombrado schreef:
dat ik super getalenteerde paarden zie op wedstrijd, die gereden worden door een ruiter , ongeduldig, met geschop en getrek, sporen erin prikkend, paard die zich steeds verder afsluit voor alle tegenstrijdige hulpen die door de onbewuste ruiter ongeduldig naar binnen worden geprakt.

Dus omdat er supergetalenteerde paarden zijn die slecht gereden worden is het voor andere ruiters gerechtvaardigd om GP ambities te hebben met een ongetalenteerd paard als een Belg?

Vreemde redenatie....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:08

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Dus omdat er supergetalenteerde paarden zijn die slecht gereden worden is het voor andere ruiters gerechtvaardigd om GP ambities te hebben met een ongetalenteerd paard als een Belg?

Vreemde redenatie....

waar beweer ik dat?
maar nog even terug komend op pa-pi
hoe ziet een goed gereden pa/pi eruit?
kan jij dat omschrijven?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:13

Ach natuurlijk nombrado voortaan zal ik er vraagtekens bij zetten sorry die heb ik steeds al gezet in mijn hoofd bij de these die u steeds verkondigd??????
Dat zonder handen????????
Dat sjabloon?????????
De takt????????
Het evenwicht van het paard bij versnellingen van gang?????????

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:18

Nombrado, paarden als een Belg, hebben niet alleen de bouw tegen, maar ook het spier type. Ze hebben spieren (en bouw) die gemaakt zijn om in rustige, trage bewegingen, zware lasten voort te trekken. Zulke spieren zijn gewoon niet geschikt voor de snelle explosieve bewegingen die je bij dresuur matig rijden stimuleert. Nog afgezien van het feit dat ze de lenigheid missen, ze door hun bouw veel meer moeite hebben met nageven, en een tal van andere lichamelijke dingen die ze heel geschikt maakt om karren te trekken, maar een stuk minder geschikt om 1 meter te springen of een piaffe te doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:19

Professor schreef:
Ach natuurlijk nombrado voortaan zal ik er vraagtekens bij zetten sorry die heb ik steeds al gezet in mijn hoofd bij de these die u steeds verkondigd??????huh
Dat zonder handen????????wat zonder handen, ik begrijp de vraag niet
Dat sjabloon?????????sjabloon is het woord wat je zelf een eerdere quote gebruikte, daar refereerde ik op
De takt????????wb takt, in draf is 2 takt,
Het evenwicht van het paard bij versnellingen van gang?????????
Lichaam
In de statica wordt gesproken van statisch evenwicht. Voor het in evenwicht zijn van een constructie moet op basis van de wetten van Newton voldaan worden aan de volgende vergelijkingen (bij tweedimensionale problemen);

* de som van de krachten op de constructie is gelijk aan nul, dit vertaalt zich als;
o de som van de horizontale krachten is nul; Σ Fx = 0: Waarin de x-richting horizontaal is.
o de som van de verticale krachten is nul; Σ Fy = 0: Waarin de y-richting verticaal is.
* de som van de momenten op de constructie is gelijk aan nul; Σ M = 0:
Laatst bijgewerkt door nombrado op 26-05-11 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:20

Danku professor en nombrado, nou zit mn hele scherm vol cola... *proest het uit* Werkelijk, soms kunnen volwassen zich nog kinderachtiger gedragen dan kinderen zelf... _O- hihihi

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:21

Tjonge dat jullie nog steeds doorgaan met discussiëren Prof en nombrado, denken jullie serieus dat hier nog iets zinnigs uit voortkomt? }:0