Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:42

Mijn zitles van afgelopen dinsdag is trouwens doorgeschoven. Het stormde en regende hard. Harde storm + harde regen = geen succes voor zitles :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:43

FCSA schreef:
In welke omgeving zit je, Horseware?

Vaassen (bij Epe, tussen Apeldoorn en Zwolle)

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:45

Hm, ik ken veel mensen rond Utrecht (De Bilt, Lienden, Zeist) en iemand in Lelystad, maar dat is allemaal niet zo in de buurt dus helaas.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:45

Recht richten is een begrip uit het Scala in de Klassieke africhting van het jonge paard, het is een essentieële fase.
We hebben er losgelatenheid en tact (de kussentjes en het hals strekken) voor nodig, aanleuning en nageeflijkheid en een begin van Schwung.
Het van nature scheve, onevenredig ontwikkelde, paard wordt hiermee al doende aan beide zijden zoveel mogelijk gelijk gemaakt.
In het kort rekken en versterken, een proces van jaren.

Tijdens het rijden in welke fase van de africhting ook stellen we het paard zoveel mogelijk recht, we zetten de voorhand zo goed mogelijk voor de achterhand.

Zonder losgelatenheid en de daarbij horende tact is er geen mogelijkheid het paard recht te richten omdat het zich simpelweg eenzijdig vast houdt en dus onevenredig voort beweegt.
Zonder aanleuning en nageeflijkheid is er geen mogelijkheid het paard recht te richten omdat het niet in de hand is en we dus de gereedschappen niet hebben om gelijkmatig links en rechts buiging en stelling te vragen mét behoudt van de rugwerking.
Zonder een ontwikkelde Schwung kunne we een paard niet recht richten omdat we geen contrôle over de energie inbreng van de achterhand die we willen versterken hebben.

Het recht richten gaat parralel op met de eerste fasen van het Scala, alles is één geheel, maar niets werkt zonder dat het voorgaande is bevestigd.
Hebben we een probleem met de rechtheid van een paard dan zit dat in één van de voorgaande fasen, de basis is nog niet voldoende bevestigd.
Het recht stellen lost de scheefheid niet op.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:56

Dank voor de toelichting Simpelman.

Het laten aannemen van de lichte teugel en daarmee recht maken van het paard heeft ook tot doel om beide zijden gelijk te maken (bij het jonge paard of bij het slecht opgeleide paard). Het wordt gebruikt als alternatief voor (of aanvulling op) het rechtrichten dmv zijgangen. Iets anders dus dan het rechtstellen dmv plaatsen vd voorhand.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:56

Ik zou zo uit mijn hoofd ook niemand anders dan mijn eigen instructrice weten die met de kussens werkt. Maar Wendy verkoopt via haar site wel de dvd met instructie.
Wij hebben de balanskussens gewoon bij het kruidvat gehaald voor een paar euro ;)
Scheelt een hoop geld, werkt hetzelfe

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:59

Oh da's wel een goeie tip!
Waarschijnlijk eerder overheen gelezen: bij wie les je?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:10

Tessa Roos ^__^
Zeer tevreden over!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:11

Ah leuk! Die is weer gelinkt met mijn instructrice. Heb idd veel goede verhalen over haar gehoord. Ik ga misschien binnenkort een zitles doen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:11

Zijn die van de Kruidvat niet te slap voor paarden (geen idee hoor, totaal geen verstand van)? Hoe gaat het in z'n werk en wat is het effect?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:13

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:15

Horseware schreef:
Zijn die van de Kruidvat niet te slap voor paarden (geen idee hoor, totaal geen verstand van)? Hoe gaat het in z'n werk en wat is het effect?

Zelfde vraag.
Kan me zo voorstellen dat zo'n kussentje bij 600kg paard ineens *kaboef* zegt :+

Edit: ik ga de link bekijken :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:20

Ze zijn iets slapper, maar werken prima. Mijn moeders draverkasteel heeft ze nog steeds niet gesloopt.. dat zegt een hoop ;)

Dit is wat ik zelf ervaar:
Ik zie dat Kilian bewuster wordt van zijn eigen lichaam door middel van die kussens. Hij zet zijn voeten er graag op, en gaat dan wat staan tw wiebelen. Hij laat zijn hals vallen en gaat briesen. Zijn ogen worden zacht en hij laat zijn onderlip hangen.
Als ik hem van de kussens afhaal, loopt hij eerst even als drunken sailor. En daarna voelt hij vele male losser en rechter.

Ik heb het voor mijn eigen therapie ook moeten doen. Door de balanskussens herstel je je eigen scheefheid lichtelijk. Want je valt als je naar 1 kant blijft hangen. Pas als je zelf recht staat, stopt het kussen met wiebelen. En als je te gespannen bent, kun je niet goed recht staan, dus ontspannen levert meer op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:24

Ik ga me er in verdiepen :)
Thanks +:)+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:44

Duidelijke uitleg, bedankt :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:25

Zoiets wil ik ook graag proberen. Tot heden nogal wat onbalans in de draf.
Zal opzoek naar die kussens en de link nogmaals doorlezen. Is er in Nederland (Friesland) evt meer kennis en kunde hierover?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 05:15

FCSA schreef:
Dank voor de toelichting Simpelman.

Het laten aannemen van de lichte teugel en daarmee recht maken van het paard heeft ook tot doel om beide zijden gelijk te maken (bij het jonge paard of bij het slecht opgeleide paard).
Het wordt gebruikt als alternatief voor (of aanvulling op) het rechtrichten dmv zijgangen.
Iets anders dus dan het rechtstellen dmv plaatsen vd voorhand.

Je verheft hiermee een onderdeel van correct rijden (de aanleuning) tot een essentie van het recht richten, dat leidt af van de kern van de taak, het verlegt het focus en het leidt tot gefrutsel aan de voorkant.
Het paard recht maken gebeurt in losgelatenheid op gebogen lijnen door buiging en stelling en het voorwaarts.
De losgelatenheid is een kernpunt, alles wordt hier op opgebouwd.
Losgelatenheid is rust, kalmte, respect voor het organisme, vertrouwen, als gevolg van de ambitie van de ruiter wordt hier wordt doorgaans aan voorbij gegaan.
Losgelatenheid is langzaam, geduld, wachten tot het paard er klaar voor is, losgelatenheid is 60% van het recht richten.

Het eerst noodzakelijke zijn losgelatenheid en tact om zo in een stabiele kadens mét voorwaartse drang het paard te laten nageven op de binnenteugel (stelling) en het dan met buiging op een gebogen lijn de buitenzijde te doen verlengen en het binnen achterbeen sterker te laten belasten waarmee het op den duur aanleuning zal nemen op de buitenteugel.
Het nemen van aanleuning komt hierop den duur uit voort, we hoeven hier helemaal geen verdere kunstjes voor uit te halen, het is een kwestie van de tijd die het paard nodig heeft om zich te ontwikkelen.
Pas wanneer de aanleuning op beide gebogen lijnen min of meer gelijk geworden is dan kunnen we het paard recht op twee teugels vooruit rijden op een rechte lijn.

Het doen aan nemen van een lichte teugel lijkt heel erg veel op dat wat we in de moderne dressuur zien, het werken van voor naar achteren, het is lechts een haar verwijderd van het bij de kop pakken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 07:26

Wendy zelf komt trouwens af en toe zelf ook naar NL voor clinics. Maar het is allemaal geloof ik nog best nieuw, die balanskussens.
Er zullen niet heel veel instructrices zijn die het kunnen. Maar bij ons op stal staan toch zeker 10 paarden geregeld op de kussens. Osteopaat geweest, allemaal mooi los ;)
Wordt tijd dat anderen er ook lucht van krijgen hihi

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:45

Ik doe met die van mij als ik schouder en bekken laat ontspannen (beetje masterson method idee), dan laat ik de voet zakken tot op een normaal kussentje. Vindt ie ook fijn. Maar dat is gewoon lekker relaxen, niet speciaal gericht op rechtrichten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:58

@Simpelman:

Ik ben het met je eens dat je op deze manier van voor naar achter werkt, en dat het wellicht meer onder de aanleuning thuishoort. Toch werk je wel degelijk aan de symmetrie in spiergebruik.

Ik vind het een waardevolle techniek voor wat minder vaardige ruiters en voor paarden die zó scheef zijn dat ze niet eens de buiging van de zijgang kunnen aannemen.

De verwijzing naar moderne dressuur gaat m.i. niet op; moderne dressuurruiters werken het paard er juist 'doorheen' op de sterke teugel ('want hij MOET loslaten!').

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:29

Milkberry schreef:
Wendy zelf komt trouwens af en toe zelf ook naar NL voor clinics. Maar het is allemaal geloof ik nog best nieuw, die balanskussens.
Er zullen niet heel veel instructrices zijn die het kunnen. Maar bij ons op stal staan toch zeker 10 paarden geregeld op de kussens. Osteopaat geweest, allemaal mooi los ;)
Wordt tijd dat anderen er ook lucht van krijgen hihi

Een stille meelezer meldt zich na ruim een half jaar weer eens: op de website van het Kruidvat kan ik niets vinden. Bij de Aldi hadden ze onlangs balance boards is dat hetzelfde?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:32

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 10:46

@FCSA,
Maar het zijn juist de minder vaardige ruiters die dit soort van oplossingen graag toepassen.
Want het zijn zij die niet doorzien dat het africhten van een paard een kwestie is van beginnen bij 1 i.p.v. 50.
Knoeien vanuit het midden van de africhting.

"Diegenen die bij 1 beginnen zullen het eerst bij 100 aankomen."

Wanneer niet alle fases in hun volgorde netjes en grondig worden bevestigd dan lopen we tegen "problemen" aan.
Om het probleem op te lossen moeten we trucjes gaan gebruiken.
Het gebruik van trucjes maakt dat het paard zich moet verdedigen, het zal zich gaan beschermen, precies dat wat niet bij ons einddoel hoort, namelijk de Dürchlassigheit.

In het FEI art het doel van de dresuur staat "de harmonische ontwikkeling van het organisme en zijn natuurlijke eigenschappen".
Dat staat er niet zo maar, daar is heel veel aan voor af gegaan en over nagedacht.
Het is als "eerlijk duurt het langst", uiteindelijk gebleken de meest efficiente en stabiele manier om een paard af te richten.

Het "probleem" bij een paard dat "dat niet eens de buiging van de zijgang kan aannemen" is het gebrek aan losgelatenheid versterkt door de daarbij behorende ongelijkheid.
Losgelatenheid ontstaat op rust, kalmte, respect voor het organisme van het paard en vertrouwen.

Dit wordt doorgaans overgeslagen, het levert in eerste instantie het tegenovergestelde van aanzien en prestige op aan de ruiter.
Met andere woorden het ziet er in deze fase niet uit.

De oplossing waarbij niemand iets fout kan doen is zo simpel als het kan zijn, namelijk het paard de hals leren strekken, dit bevestigen; werken op gebogen lijnen met een neerwaarts gestrekte hals, stelling en buiging; én voorwaarts.
Dat is ook het antwoord aan @Avanti.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:05

Helemaal eens met het bij 1 beginnen.
In mijn ervaring zal een paard dat zeer scheef ontwikkeld en verkeerd opgeleid is niet ontspannen (hals strekken) zonder enige vorm van rechtrichten. Dan kom je dus uberhaupt niet bij 1.
Ik ben in ieder geval blij dat ik beide benaderingen ken en kan toepassen :)

Edit: wellicht ligt het toch in het stellen vs. richten, zoals Babootje hieronder schrijft.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 31-01-16 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:19

Avanti schreef:
Zij kwam met het idee van contrastelling of extreem doorsturen naar kant waar zij op valt.
Het gaat in mijn geval om een paar maanden zadeldak paard.

In jouw geval - met jouw jonge paard - zit je nog in de fase van recht stellen.
Als je paard op de binnenschouder valt kun simpel de buitenhand wat naar buiten brengen (van de hals), binnenteugel tegen de hals en hand iets omhoog brengen. Niet over de schouder. Dat zou je paard weer op de buitenschouder moeten zetten.
Lichtrijden op het verkeerde been wil ook nog wel helpen.
Contrastelling op de rechte zijde kan (maar dan wel op de andere zijde, als waar hij op de schouder valt). Het doel is de korte kant "langer" te maken.
Extreem doorsturen naar de kant waar zij op valt zou niet mijn oplossing zijn.
Schouder voor is een recht richt oefening en daar kun je pas mee beginnen als je paard recht gesteld kan lopen.