Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:21

mooi verwoord, Professor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:50

Professor schreef:
En men dient rekening te houden met de bouw van een paard, er werden plaatjes getoond over de Piaffe, sorry maar men moet een beweging beoordelen naar de bouw van het paard en dat is Klassiek denken, en niet het ideaal beeld vergelijken met de plaatjes, dat kan niet dat is onmogelijk omdat een ideaal beeld niet bestaat men mag er geen sjabloon op leggen ieder paard is anders, men kan het ideaal aanstreven, maar men bereikt door de verschillende soorten van bouw het eigenlijk bijna niet.
.

beweging beoordelen naar de bouw van een paard?
bedoel je dat een overbouwde kwpn er dan de piaffe met hupsende achterbenen mag uitvoeren?
of een uitgestrekte draf mag laten zien met momenten ertussen 1 voorbeen aan de grond?
wat denk je wat er in het paardenlichaam gebeurd als hier op deze manier mee gereden gaat worden?
dan gaat het paardenlichaam uiteindelijk stuk
daarom zijn die regels er ook gekomen hoe iets eruit hoort te zien.
als een jong paard nog niet op 4 benen een arbeidsdraf of iets dragen kan op de achterhand moet je niet eens denken aan een uitgestrekte draf.
het gaat dus niet over een sjabloon eroverheenleggen
het gaat erom dat je als ruiter weet, hoe ver je in je training bent, en waar je paard daarin is.
dit alles voor het behoud van het paardenlichaam en om blessures te voorkomen.
je zou je zelfs kunnen afvragen of het op sommige paarden wel verantwoord is er een zadel op te leggen en dressuur te gaan rijden als het paard zo enorm verkeerd gebouwd is.
de HKO vliegt iedereen tegenwoordig om de oren.
hoe zou dat komen denk je?
er wordt veel te veel uitgevoerd op de voorhand....daar is die voorhand van een paard niet voor gemaakt.
en of deze discussie klassiek is? ik vind zeker van wel!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:03

nombrado schreef:
bedoel je dat een overbouwde kwpn er dan de piaffe met hupsende achterbenen mag uitvoeren?

Sorry wanneer u goed leest wat ik geschreven heb, dan kunt u begrijpen dat deze vraag overbodig is, het gaat om kleine afwijkingen van het normale, een overbouwde quarter daar kan men ook een verzameling mee rijden, het is dan wanneer men het vergelijkt met de Barokke rassen niet het zelfde beeld, maar verzameling is er, verzameling is het paard compacter en meer op de achterhand brengen (het gewicht) en dat moet men dan zien ten opzichte van de bouw van het paard.
nombrado schreef:
of een uitgestrekte draf mag laten zien met momenten ertussen 1 voorbeen aan de grond?
wat denk je wat er in het paardenlichaam gebeurd als hier op deze manier mee gereden gaat worden?

Dat is hier totaal niet het geval, men moet zien naar de bouw van het paard en wat daar het maximale van is, en dat het voldoet aan de grondbeginselen van de Klassieke Dressuur. En wanneer een paard 1 been op de grond heeft in de draf is het geen taktmatige draf, omdat 1 takt van de draf altijd 1 diagonaal is, daarom is dat een uitvoerings fout of een te over ijlt gereden paard.
nombrado schreef:
als een jong paard nog niet op 4 benen een arbeidsdraf of iets dragen kan op de achterhand moet je niet eens denken aan een uitgestrekte draf.

Wanneer een paard zichzelf niet in evenwicht kan houden dan valt het om, u vergelijkt nu de zg hobby paarden met waarover ik het had nl paarden in de Hoge School de Klassieke Rijkunst dus de Piaffe en Passage.
nombrado schreef:
het gaat erom dat je als ruiter weet, hoe ver je in je training bent, en waar je paard daarin is.

Hier schrijft u in werkelijkheid het tegendeel wat u eerder geschreven heeft, wie legt er lijntjes op het paard????
nombrado schreef:

Deze zin is zeer inhouderlijk maar daar praten wij ook steeds over het behoud van het paard en niet een machine of sportapparaat in dienste van de sport. Eén van de grondbeginselen van de Dressuur word steeds vergeten nl het paard houdbaarder te maken.
nombrado schreef:
je zou je zelfs kunnen afvragen of het op sommige paarden wel verantwoord is er een zadel op te leggen en dressuur te gaan rijden als het paard zo enorm verkeerd gebouwd is.

Dat kan men niet zo globaal zeggen, niet iedere ruiter wil top sport of klassiek rijden, met behulp van goede begeleiding kunnen vele paarden nog goed functioneren.
nombrado schreef:
er wordt veel te veel uitgevoerd op de voorhand....daar is die voorhand van een paard niet voor gemaakt.

Hoefkatrolonsteking, is gedeeltelijk een erfelijke aangelegenheid wanneer zo´n paard nog ook extra belast word op de voorbenen versneld zich dit proces.
Dan zou naar uw mening dus alle springpaarden dit verschijnsel moeten hebben, alleen bij de landing komt er al een belasting van circa 1500 kilo op het voorbeen wat land.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:33

Professor schreef:
nombrado schreef:

Sorry wanneer u goed leest wat ik geschreven heb, dan kunt u begrijpen dat deze vraag overbodig is, het gaat om kleine afwijkingen van het normale, een overbouwde quarter daar kan men ook een verzameling mee rijden, het is dan wanneer men het vergelijkt met de Barokke rassen niet het zelfde beeld, maar verzameling is er, verzameling is het paard compacter en meer op de achterhand brengen (het gewicht) en dat moet men dan zien ten opzichte van de bouw van het paard.

dit paard voert de bewegingen prima uit.
dit omdat hij losgelaten wordt aan de voorzijde
nieuwe naam. western klassiek :+
http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:34

Professor schreef:
nombrado schreef:

Dat is hier totaal niet het geval, men moet zien naar de bouw van het paard en wat daar het maximale van is, en dat het voldoet aan de grondbeginselen van de Klassieke Dressuur. En wanneer een paard 1 been op de grond heeft in de draf is het geen taktmatige draf, omdat 1 takt van de draf altijd 1 diagonaal is, daarom is dat een uitvoerings fout of een te over ijlt gereden paard.

Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:42

Geachte nombrado, het gaat hier nier erom om steeds weer foto´s te plaatsen van het zelfde paard 2 jaar later heb ik andere foto´s.
Uw discussie instelling is vermoeiend voor iedereen, steeds weer herhaling op herhaling wanneer ik dingen beschrijf op uw bericht wat u vanmorgen geschreven heeft.
Dan haalt u het weer uit zijn verband en gaat niet op dit thema´s in waarop ik duidelijk antwoord heb geplaatst.
Heb niets anders gedaan dan uw opinie weerlegt, en die van de Klassieke Dressuur er tegenover gesteld.
Daarom vraag ik uw vriendelijk daarop terug te komen. Wanneer niet kunt u foto´s blijven plaatsen die in mijn ogen totaal niet ter zake doen, aangezien ze al geplaatst zijn.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:54

Citaat:
dit paard voert de bewegingen prima uit.
dit omdat hij losgelaten wordt aan de voorzijde
nieuwe naam. western klassiek :+
http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg
[/quote]Dit behoeft geen nieuwe naam Nombrado,dit valt onder de kunsten van NH.
Knap hoor,dat zeker, maar ik snap niet hoe jij dit bewegingstechnisch zo mooi vindt.
Als het gaat om rijden waarbij je je paard gezond houdt denk ik dat spins en sliding-stops niet kwalificeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:06

piepenfiets schreef:
Dit behoeft geen nieuwe naam Nombrado,dit valt onder de kunsten van NH.
Knap hoor,dat zeker, maar ik snap niet hoe jij dit bewegingstechnisch zo mooi vindt.
Als het gaat om rijden waarbij je je paard gezond houdt denk ik dat spins en sliding-stops niet kwalificeren.

sliding stops doet een paard zelf ook in de natuur
spins niet, denk ik..., daar kan ik me dan ook niet in vinden.
waar het hier mij omgaat, dat het paard hier duidelijk zijn hoofd en hals nodig heeft als balans , evenwicht. dit kan je als ruiter nauwelijks met je hand bolwerken
en toch zegt men, als de teugels loshangen, géén aanleuning
waar is die aanleuning voor nodig?
ik denk als stacy zou gaan draven en met haar zit het paard in de verzameling rijd, je niet wil weten wat je ziet in de bewegingsafloop van het paard.
hoe sterker, zwaarder je je hand maakt als ruiter, hoe erger het paard (om van de druk van voren af te komen) het paard op de voorhand kukeld en achter niet op de juiste wijze gebruikt.
dat is dus wat men én in de klassieke, én in de huidige dressuur 'fout' ziet gaan.
zet je paard voor op de handrem
dan kukeld te achterkant omhoog....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:14

Professor schreef:
Geachte nombrado, het gaat hier nier erom om steeds weer foto´s te plaatsen van het zelfde paard 2 jaar later heb ik andere foto´s.
Uw discussie instelling is vermoeiend voor iedereen, steeds weer herhaling op herhaling wanneer ik dingen beschrijf op uw bericht wat u vanmorgen geschreven heeft.
Dan haalt u het weer uit zijn verband en gaat niet op dit thema´s in waarop ik duidelijk antwoord heb geplaatst.
Heb niets anders gedaan dan uw opinie weerlegt, en die van de Klassieke Dressuur er tegenover gesteld.
Daarom vraag ik uw vriendelijk daarop terug te komen. Wanneer niet kunt u foto´s blijven plaatsen die in mijn ogen totaal niet ter zake doen, aangezien ze al geplaatst zijn.

knap dat je voor iedereen kan bepalen wie en wat voor vermoeiend vind. (kunnen deze mensen dit zelf niet bepalen)
helaas heb je geen zinnige bijdrage geleverd aan de plaatjes van de piaffe.
zelfs de o zo nodige FEI regelementen voor de piaffe hoor ik niemand over.
Wat mij verbaasd, is dat het merendeel hier een oordeel heeft over wat fout is en wat goed.
(klassiek is goed), maar als je er dieper op ingaat en het bewegingstechnische deel wil uitdiepen , of klassiek of modern, er bijna niemand eigenlijk antwoord kan geven

maw. oordelen kan men wel over dat de huidige dressuur slecht is, of dat duitsland wel klassiek rijd, maar als ik met voorbeelden hiervan aankom om dit verhaal technisch te onderbouwen , wordt er geen antwoord door je gegeven.
Prima, als je ergens van overtuigd bent, je zal het dan echter ook technisch moeten kunnen onderbouwen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:17

Ff voor de duidelijkheid: neem je nu de losse teugels van het western rijden als voorbeeld van hoe je je paard op weinig teugeldruk goed tot verzameling kan laten komen? Want... dan heb ik ook nog wel een filmpje van hoe sommigen dat bij de western blijkbaar aanpakken, en das ook niet altijd vriendelijk...
Ik weet niet hoe Stacy Westfall dit haar paard heeft aangeleerd, maar een show op een wedstrijd zegt helaas niet alles over de trainingsmethode thuis.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:21

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:
Dit behoeft geen nieuwe naam Nombrado,dit valt onder de kunsten van NH.

sliding stops doet een paard zelf ook in de natuur
spins niet, denk ik..., daar kan ik me dan ook niet in vinden.
waar het hier mij omgaat, dat het paard hier duidelijk zijn hoofd en hals nodig heeft als balans , evenwicht. dit kan je als ruiter nauwelijks met je hand bolwerken
en toch zegt men, als de teugels loshangen, géén aanleuning
waar is die aanleuning voor nodig?
ik denk als stacy zou gaan draven en met haar zit het paard in de verzameling rijd, je niet wil weten wat je ziet in de bewegingsafloop van het paard.
hoe sterker, zwaarder je je hand maakt als ruiter, hoe erger het paard (om van de druk van voren af te komen) het paard op de voorhand kukeld en achter niet op de juiste wijze gebruikt.
dat is dus wat men én in de klassieke, én in de huidige dressuur 'fout' ziet gaan.
zet je paard voor op de handrem
dan kukeld te achterkant omhoog....

De eeuwige discussie..het punt is duidelijk,het handremverhaal een open deur.
Met alleen de zit is het paard niet in verzameling te rijden.Dit paard komt in de kunstjes op de achterhand
en loopt zoals het van nature doet met zn dikke kontje en hellende croupe.
Ik ben met je eens dat in bijna alle takken van de rijkunst de hand een groot probleem vormt maar zonder de hand ben je imo ook nergens,dan krijg je dit,prima hoor,ieder zn ding, maar geen klassieke rijkunst

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:21

Airborn schreef:
Ff voor de duidelijkheid: neem je nu de losse teugels van het western rijden als voorbeeld van hoe je je paard op weinig teugeldruk goed tot verzameling kan laten komen? Want... dan heb ik ook nog wel een filmpje van hoe sommigen dat bij de western blijkbaar aanpakken, en das ook niet altijd vriendelijk...
Ik weet niet hoe Stacy Westfall dit haar paard heeft aangeleerd, maar een show op een wedstrijd zegt helaas niet alles over de trainingsmethode thuis.

wb verzamelen, kan je prima op zit/ en je been voor elkaar krijgen.
een paard laat je schakelen op been en zit, altijd.

net als in western heb je bewuste en geen bewuste ruiter. als je je realiseert waar de verzameling tot stand komt bij een paard, dan snap je dat dit niet met hand gedaan kan worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:26

piepenfiets schreef:
De eeuwige discussie..het punt is duidelijk,het handremverhaal een open deur.
Met alleen de zit is het paard niet in verzameling te rijden.Dit paard komt in de kunstjes op de achterhand
en loopt zoals het van nature doet met zn dikke kontje en hellende croupe.
Ik ben met je eens dat in bijna alle takken van de rijkunst de hand een groot probleem vormt maar zonder de hand ben je imo ook nergens,dan krijg je dit,prima hoor,ieder zn ding, maar geen klassieke rijkunst

o jawel hoor
het duurt alleen wat langer om dit spiertechnisch voor elkaar te krijgen met een ruiter erop
tja, en tijd heeft men nauwelijks.
met zit kan je prima je paard in verzameling rijden.
alleen moet je je als ruiter heel erg bewust zijn van je eigen zit, ontspanning en de inwerking van je zit op het paard. Hand moet niet nodig hoeven zijn. er liggen 2 veertjes in je handen met rijden.
en als een paard ervandoor schiet, pak ik zeker ook mijn hand er meer bij.
maar om vanuit de ontspanning meer naar de verzameling te gaan rijden, zal je eerst een recht paard en ruiter moeten hebben, dan is het niet meer zo moeilijk.
én, het paard de ruimte voor durven geven als hij zijn hoofd nodig heeft die verzameling uit te voeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:28

nombrado schreef:
knap dat je voor iedereen kan bepalen wie en wat voor vermoeiend vind. (kunnen deze mensen dit zelf niet bepalen)
helaas heb je geen zinnige bijdrage geleverd aan de plaatjes van de piaffe.
zelfs de o zo nodige FEI regelementen voor de piaffe hoor ik niemand over.
Wat mij verbaasd, is dat het merendeel hier een oordeel heeft over wat fout is en wat goed.
(klassiek is goed), maar als je er dieper op ingaat en het bewegingstechnische deel wil uitdiepen , of klassiek of modern, er bijna niemand eigenlijk antwoord kan geven

maw. oordelen kan men wel over dat de huidige dressuur slecht is, of dat duitsland wel klassiek rijd, maar als ik met voorbeelden hiervan aankom om dit verhaal technisch te onderbouwen , wordt er geen antwoord door je gegeven.
Prima, als je ergens van overtuigd bent, je zal het dan echter ook technisch moeten kunnen onderbouwen.

Nombrado, het ging over wat u vroeg in uw bericht, en nu ontwijkt u veel dingen gaat over western verder.
Deze tactiek handhaaft u steeds, en ik heb u dingen beantwoord bv over Hoefkatrolonsteking omdat u iets beweerde.
Dat ik over enkele schrijven kan dat zij het vermoeiend vinden ja, omdat wij regelmatig contact hebben.
Het is steeds weer opvallend dat u hier op het topic dingen beweert en wanneer men navraagt ontwijkt u weer.
Western rijden is ontstaan door wedstrijden van cowboy´s onderling, uit verveling gingen zij dat doen, het is nu totaal iets anders geworden, bovendien de techniek verwaterd daar ook al ten koste van de show.
Maar wij hebben het hier over Klassieke vs Academische Rijkunst.
En u ontwijkt steeds de antwoorden die ik op uw bericht geschreven hebt door gewoon een draai er aan te geven.
Die belasting van de voorhand, het hoefkatrolonsteking probleem, het niet in takt gaan, het ijlig worden, het sjabloom enz...
Wanneer blijft u eens bij het thema waar wij een discussie over voeren??
Het worden jammer genoeg verhalen die nu niet ter zaken doen, en dat is jammer heel jammer van dit topic.

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:46

wat is de vraag professor?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:13

nombrado schreef:

nombrado schreef:

nombrado schreef:

Wanneer een paard zichzelf niet in evenwicht kan houden dan valt het om, u vergelijkt nu de zg hobby paarden met waarover ik het had nl paarden in de Hoge School de Klassieke Rijkunst dus de Piaffe en Passage.
nombrado schreef:

Hier schrijft u in werkelijkheid het tegendeel wat u eerder geschreven heeft, wie legt er lijntjes op het paard????
nombrado schreef:

Deze zin is zeer inhouderlijk maar daar praten wij ook steeds over het behoud van het paard en niet een machine of sportapparaat in dienste van de sport. Eén van de grondbeginselen van de Dressuur word steeds vergeten nl het paard houdbaarder te maken.
nombrado schreef:

Dat kan men niet zo globaal zeggen, niet iedere ruiter wil top sport of klassiek rijden, met behulp van goede begeleiding kunnen vele paarden nog goed functioneren.
nombrado schreef:

Hoefkatrolonsteking, is gedeeltelijk een erfelijke aangelegenheid wanneer zo´n paard nog ook extra belast word op de voorbenen versneld zich dit proces.
Dan zou naar uw mening dus alle springpaarden dit verschijnsel moeten hebben, alleen bij de landing komt er al een belasting van circa 1500 kilo op het voorbeen wat land.[/quote]

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:16

ik kan in je reactie geen vraag ontdekken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:26

nombrado schreef:

Hij weerlegt onderbouwd je argumenten. Jij kunt nu aangeven of je nog steeds bij je standpunten blijft of dat je je standpunt bijstelt. Zo werken discussies en je hoeft het echt niet met elkaar eens te zijn, maar het getuigt wel van fatsoen om er op in te gaan (en bij voorkeur dat met enige onderbouwing te doen en niet van die loze kreten)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:30

nombrado schreef:

Dan moet u dan niet in vervolg dingen eruit quoten en wel er een vraag van maken. :)*
U geeft dan dingen weer die dan totaal uit zijn verband worden gerukt, zonder uw eigen uitspraak te herhalen.
Wanneer u het niet eens bent met mijn interpretatie of uitleg wilt u dan in het vervolg het gehele berichtje waarover het gaat, dus de reactie van een ander en de uwe dan mee quoten.
Dan blijft het van alle kanten duidelijker, en de stelling dat Hoefkatrolonsteking door verkeerde gewichtsverdeling ontstaat is een these van u zelf, maar onderbouwd u dat eens???
Mijn onderbouwing heeft u nu, en dat is net zo als het gehele berichtje van u, en wat steeds zo onvriendelijk overkomt is dat u dingen overslaat, u schrijft veel en men reageert erop en u slaat het over, dat is wat zo vermoeiend is voor velen.
Misschien zou u dat even willen overdenken, dat u niet steeds van de hak op de tak reageert dan vervallen wij hier niet zo in herhalingen, wanneer u hier aub eens over wil nadenken?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:42

Professor, kleine kanttekening: volgens mij is er bewezen dat verkeerde gewichtsverdeling (maar dan metname de vertikale verdeling) het ontstaan van HKO kan bevorderen. Pin me dr niet op vast, weet het niet zeker, en ff geen tijd om het op te zoeken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:44

Airborn schreef:
Professor, kleine kanttekening: volgens mij is er bewezen dat verkeerde gewichtsverdeling (maar dan metname de vertikale verdeling) het ontstaan van HKO kan bevorderen. Pin me dr niet op vast, weet het niet zeker, en ff geen tijd om het op te zoeken.

Bevorderd ( te veel belasting op de voorhand) wanneer de neiging dus de genetische afwijking voorhanden is bevorderd natuurlijk de ontwikkeling van deze ontsteking.
Maar bewezen is niets, alleen dat men in de fok dus deze genetische afwijking gewoon moet indammen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:55

Airborn schreef:

Volgens de berichten die ik hoor (van mijn DA die mijn paard onlangs op HKO heeft onderzocht maar wat hij niet bleek te hebben...) komt HKO lang niet meer zoveel voor als vroeger. OC en OCD zijn nu helemaal 'in'...

De discussie die nu gevoerd wordt in de 'bladen' is of OC/OCD een voedingskwestie, erfelijkskwestie of een esthetische/verzekeringskwestie is...

Onlangs las ik nog ergens over medische problemen bij paarden dat 60% problemen aan de benen, 30% aan de luchtwegen en 10% is overige klachten. Het verband tussen medische problemen en enkel de wijze van rijden vind ik niet altijd overduidelijk. Bv: peesblessures kan een paard ook door een trauma in het land te hebben opgelopen (zichzelf aangeschopt), verkeerde voeding (OC/OCD) te kort aan vrije beweging, ongelukkige bouw, etc. etc.

Als ik zie dat paarden prima oud worden bij ruiters die echt niet noemenswaardig met dressuur bezig zijn denk ik dat de stelling dat dressuur is voor het behoud van het paard ernstig wordt overschat. Er zit een kern in, maar het ligt veel genuanceerder EN er komen veel meer factoren bij die van invloed zijn op de gezondheid.

Een paard hoeft echt geen verzameling of het hele hogeschool reportoire aan te leren om gezond te blijven. En met sommige paarden die ongelukkig gebouwd zijn moet je al helemaal geen dressuur willen doen. Dan is een beetje horizontaal evenwicht wel voldoende. Zeker bij bijvoorbeeld recreatief gebruik.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:58

jasmijn78 schreef:
Een paard hoeft echt geen verzameling of het hele hogeschool reportoire aan te leren om gezond te blijven. En met sommige paarden die ongelukkig gebouwd zijn moet je al helemaal geen dressuur willen doen. Dan is een beetje horizontaal evenwicht wel voldoende. Zeker bij bijvoorbeeld recreatief gebruik.

dit laatste klopt. (andere ook maar daar wil ik nu even niet op ingaan)

daarom worden minder talentvolle paarden in de klassieke dressuur alleen opgeleid tot en met de Campagneschule (dat is vergelijkbaar met Z2 niveau, dat ook de basis vormt van de wedstrijddressuur)

in de klassieke dressuur kun je niet eens elk paard tot de hogeschool opleiden, dat willen enkele charlatans mensen wel doen geloven. maar niet iedereen heeft het talent zelf of het paard daarvoor.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:59

Jasmijn hoe wil je een paard in horizontaal evenwicht brengen zonder dit paard dressuur matig te berijden?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:00

ik denk dat Jasmijn onder dressuur niet het basiswerk verstaat dat voldoende is om een paard in evenwicht te rijden.

dat is in feite ook geen dressuur, dat is gewoon basisopleiding.