Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:En men dient rekening te houden met de bouw van een paard, er werden plaatjes getoond over de Piaffe, sorry maar men moet een beweging beoordelen naar de bouw van het paard en dat is Klassiek denken, en niet het ideaal beeld vergelijken met de plaatjes, dat kan niet dat is onmogelijk omdat een ideaal beeld niet bestaat men mag er geen sjabloon op leggen ieder paard is anders, men kan het ideaal aanstreven, maar men bereikt door de verschillende soorten van bouw het eigenlijk bijna niet.
.
nombrado schreef:beweging beoordelen naar de bouw van een paard?
bedoel je dat een overbouwde kwpn er dan de piaffe met hupsende achterbenen mag uitvoeren?
nombrado schreef:of een uitgestrekte draf mag laten zien met momenten ertussen 1 voorbeen aan de grond?
wat denk je wat er in het paardenlichaam gebeurd als hier op deze manier mee gereden gaat worden?
dan gaat het paardenlichaam uiteindelijk stuk
daarom zijn die regels er ook gekomen hoe iets eruit hoort te zien.
nombrado schreef:als een jong paard nog niet op 4 benen een arbeidsdraf of iets dragen kan op de achterhand moet je niet eens denken aan een uitgestrekte draf.
nombrado schreef:het gaat dus niet over een sjabloon eroverheenleggen
het gaat erom dat je als ruiter weet, hoe ver je in je training bent, en waar je paard daarin is.
nombrado schreef:dit alles voor het behoud van het paardenlichaam en om blessures te voorkomen.
nombrado schreef:je zou je zelfs kunnen afvragen of het op sommige paarden wel verantwoord is er een zadel op te leggen en dressuur te gaan rijden als het paard zo enorm verkeerd gebouwd is.
nombrado schreef:de HKO vliegt iedereen tegenwoordig om de oren.
hoe zou dat komen denk je?
er wordt veel te veel uitgevoerd op de voorhand....daar is die voorhand van een paard niet voor gemaakt.
en of deze discussie klassiek is? ik vind zeker van wel!
Professor schreef:nombrado schreef:beweging beoordelen naar de bouw van een paard?
bedoel je dat een overbouwde kwpn er dan de piaffe met hupsende achterbenen mag uitvoeren?
Sorry wanneer u goed leest wat ik geschreven heb, dan kunt u begrijpen dat deze vraag overbodig is, het gaat om kleine afwijkingen van het normale, een overbouwde quarter daar kan men ook een verzameling mee rijden, het is dan wanneer men het vergelijkt met de Barokke rassen niet het zelfde beeld, maar verzameling is er, verzameling is het paard compacter en meer op de achterhand brengen (het gewicht) en dat moet men dan zien ten opzichte van de bouw van het paard.
Professor schreef:nombrado schreef:of een uitgestrekte draf mag laten zien met momenten ertussen 1 voorbeen aan de grond?
wat denk je wat er in het paardenlichaam gebeurd als hier op deze manier mee gereden gaat worden?
Dat is hier totaal niet het geval, men moet zien naar de bouw van het paard en wat daar het maximale van is, en dat het voldoet aan de grondbeginselen van de Klassieke Dressuur. En wanneer een paard 1 been op de grond heeft in de draf is het geen taktmatige draf, omdat 1 takt van de draf altijd 1 diagonaal is, daarom is dat een uitvoerings fout of een te over ijlt gereden paard.
[/quote]Dit behoeft geen nieuwe naam Nombrado,dit valt onder de kunsten van NH.Citaat:dit paard voert de bewegingen prima uit.
dit omdat hij losgelaten wordt aan de voorzijde
nieuwe naam. western klassiek![]()
http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg
piepenfiets schreef:Dit behoeft geen nieuwe naam Nombrado,dit valt onder de kunsten van NH.
Knap hoor,dat zeker, maar ik snap niet hoe jij dit bewegingstechnisch zo mooi vindt.
Als het gaat om rijden waarbij je je paard gezond houdt denk ik dat spins en sliding-stops niet kwalificeren.
Professor schreef:Geachte nombrado, het gaat hier nier erom om steeds weer foto´s te plaatsen van het zelfde paard 2 jaar later heb ik andere foto´s.
Uw discussie instelling is vermoeiend voor iedereen, steeds weer herhaling op herhaling wanneer ik dingen beschrijf op uw bericht wat u vanmorgen geschreven heeft.
Dan haalt u het weer uit zijn verband en gaat niet op dit thema´s in waarop ik duidelijk antwoord heb geplaatst.
Heb niets anders gedaan dan uw opinie weerlegt, en die van de Klassieke Dressuur er tegenover gesteld.
Daarom vraag ik uw vriendelijk daarop terug te komen. Wanneer niet kunt u foto´s blijven plaatsen die in mijn ogen totaal niet ter zake doen, aangezien ze al geplaatst zijn.
nombrado schreef:piepenfiets schreef:Dit behoeft geen nieuwe naam Nombrado,dit valt onder de kunsten van NH.
Knap hoor,dat zeker, maar ik snap niet hoe jij dit bewegingstechnisch zo mooi vindt.
Als het gaat om rijden waarbij je je paard gezond houdt denk ik dat spins en sliding-stops niet kwalificeren.
sliding stops doet een paard zelf ook in de natuur
spins niet, denk ik..., daar kan ik me dan ook niet in vinden.
waar het hier mij omgaat, dat het paard hier duidelijk zijn hoofd en hals nodig heeft als balans , evenwicht. dit kan je als ruiter nauwelijks met je hand bolwerken
en toch zegt men, als de teugels loshangen, géén aanleuning
waar is die aanleuning voor nodig?
ik denk als stacy zou gaan draven en met haar zit het paard in de verzameling rijd, je niet wil weten wat je ziet in de bewegingsafloop van het paard.
hoe sterker, zwaarder je je hand maakt als ruiter, hoe erger het paard (om van de druk van voren af te komen) het paard op de voorhand kukeld en achter niet op de juiste wijze gebruikt.
dat is dus wat men én in de klassieke, én in de huidige dressuur 'fout' ziet gaan.
zet je paard voor op de handrem
dan kukeld te achterkant omhoog....
Airborn schreef:Ff voor de duidelijkheid: neem je nu de losse teugels van het western rijden als voorbeeld van hoe je je paard op weinig teugeldruk goed tot verzameling kan laten komen? Want... dan heb ik ook nog wel een filmpje van hoe sommigen dat bij de western blijkbaar aanpakken, en das ook niet altijd vriendelijk...
Ik weet niet hoe Stacy Westfall dit haar paard heeft aangeleerd, maar een show op een wedstrijd zegt helaas niet alles over de trainingsmethode thuis.
piepenfiets schreef:De eeuwige discussie..het punt is duidelijk,het handremverhaal een open deur.
Met alleen de zit is het paard niet in verzameling te rijden.Dit paard komt in de kunstjes op de achterhand
en loopt zoals het van nature doet met zn dikke kontje en hellende croupe.
Ik ben met je eens dat in bijna alle takken van de rijkunst de hand een groot probleem vormt maar zonder de hand ben je imo ook nergens,dan krijg je dit,prima hoor,ieder zn ding, maar geen klassieke rijkunst
nombrado schreef:knap dat je voor iedereen kan bepalen wie en wat voor vermoeiend vind. (kunnen deze mensen dit zelf niet bepalen)
helaas heb je geen zinnige bijdrage geleverd aan de plaatjes van de piaffe.
zelfs de o zo nodige FEI regelementen voor de piaffe hoor ik niemand over.
Wat mij verbaasd, is dat het merendeel hier een oordeel heeft over wat fout is en wat goed.
(klassiek is goed), maar als je er dieper op ingaat en het bewegingstechnische deel wil uitdiepen , of klassiek of modern, er bijna niemand eigenlijk antwoord kan geven
maw. oordelen kan men wel over dat de huidige dressuur slecht is, of dat duitsland wel klassiek rijd, maar als ik met voorbeelden hiervan aankom om dit verhaal technisch te onderbouwen , wordt er geen antwoord door je gegeven.
Prima, als je ergens van overtuigd bent, je zal het dan echter ook technisch moeten kunnen onderbouwen.
nombrado schreef:beweging beoordelen naar de bouw van een paard?
nombrado schreef:of een uitgestrekte draf mag laten zien met momenten ertussen 1 voorbeen aan de grond?
nombrado schreef:als een jong paard nog niet op 4 benen een arbeidsdraf of iets dragen kan op de achterhand moet je niet eens denken aan een uitgestrekte draf.
nombrado schreef:het gaat dus niet over een sjabloon eroverheenleggen
het gaat erom dat je als ruiter weet, hoe ver je in je training bent, en waar je paard daarin is.
nombrado schreef:dit alles voor het behoud van het paardenlichaam en om blessures te voorkomen.
nombrado schreef:je zou je zelfs kunnen afvragen of het op sommige paarden wel verantwoord is er een zadel op te leggen en dressuur te gaan rijden als het paard zo enorm verkeerd gebouwd is.
nombrado schreef:de HKO vliegt iedereen tegenwoordig om de oren.
hoe zou dat komen denk je?
er wordt veel te veel uitgevoerd op de voorhand....daar is die voorhand van een paard niet voor gemaakt.
en of deze discussie klassiek is? ik vind zeker van wel!
nombrado schreef:ik kan in je reactie geen vraag ontdekken
nombrado schreef:ik kan in je reactie geen vraag ontdekken
Airborn schreef:Professor, kleine kanttekening: volgens mij is er bewezen dat verkeerde gewichtsverdeling (maar dan metname de vertikale verdeling) het ontstaan van HKO kan bevorderen. Pin me dr niet op vast, weet het niet zeker, en ff geen tijd om het op te zoeken.
Airborn schreef:Professor, kleine kanttekening: volgens mij is er bewezen dat verkeerde gewichtsverdeling (maar dan metname de vertikale verdeling) het ontstaan van HKO kan bevorderen. Pin me dr niet op vast, weet het niet zeker, en ff geen tijd om het op te zoeken.
jasmijn78 schreef:Een paard hoeft echt geen verzameling of het hele hogeschool reportoire aan te leren om gezond te blijven. En met sommige paarden die ongelukkig gebouwd zijn moet je al helemaal geen dressuur willen doen. Dan is een beetje horizontaal evenwicht wel voldoende. Zeker bij bijvoorbeeld recreatief gebruik.