Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:43

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:54

Paard gaat niet zitten in de piaffe en passage. Mis ook wat lossigheid.
Ruiter blijft ook niet optimaal zitten. Lijkt ook niet zo'n fijn zadel te zijn.

Muronia

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:58

Het bespreken van andere topics is niet de bedoeling lijkt me.

Tav het filmpje, ik mis daar wat geschmeidigkeit, het ziet er wat onrustig uit, niet zo vloeiend in de overgangen en de zit is wat onrustig. Mijn conclusie was ook dat het zadel niet zo fijn zat waarschijnlijk. Het is natuurlijk al een ouder filmpje en er is een hoop veranderd qua zadels inmiddels. Mij viel ook het vele staart gezwiep op.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:22

Wat is jullie mening over het rechtstellen bij het op de schouder vallen op de rechte lijn?

Ik heb gelezen dat je dan de teugel over de manenkam kan halen om te schouder weer terug te zetten. Dit wordt door instructrice afgeraden, maar werkt wel wat ik gemerkt heb.
Zij kwam met het idee van contrastelling of extreem doorsturen naar kant waar zij op valt.
Het gaat in mijn geval om een paar maanden zadeldak paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:37

Avanti schreef:
Wat is jullie mening over het rechtstellen bij het op de schouder vallen op de rechte lijn?

Ik heb gelezen dat je dan de teugel over de manenkam kan halen om te schouder weer terug te zetten. Dit wordt door instructrice afgeraden, maar werkt wel wat ik gemerkt heb.
Zij kwam met het idee van contrastelling of extreem doorsturen naar kant waar zij op valt.

Ik corrigeer met het zweepje op de schouder waarop hij valt. Ik probeer zo min mogelijk met m'n handen op te lossen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 14:56

Het gaat om het betreffende achterbeen, dat moet eerst versterkt worden.
Voltes op die zijde en schoudervoor.
Eerst in stap, eenmaal bevestigd in draf.
Goed doorbuigen naar binnen op die zijde (in stap) = rekken van de verkorte buitenzijde.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:35

Dat is een teken dat je paard scheef is. Maar dat is ieder paard. Nu zorgen dat ze beide kanten even sterk en soepel wordt. Schouder voor is hier is een super goede oefening voor. En zorgen dat de schouders recht voor je paard komen. Dus niet aan zijn hoofd trekken maar in zijn lichaam laten buigen. Contrastelling kan wel helpen, maar dan ook in het lijf en niet alleen het hoofd naar buiten stellen. Buitenbeen lang en op de singel, binnenbeen achter de singel en beide handen naar binnen regen zodat de schouders weer recht voor je paard zijn. lichtrijden op het verkeerde been helpt hierbij.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:01

Wat ben ik toch ontzettend blij met dit topic waardeer het echt!
Ongelijkheid in bespiering waardoor verschil in stuwend en dragend achterbeen is de oorzaak.
Ze moet nu eerst op de volte leren onder te treden met het binnenachterbeen en als dat lukt ga ik schoudervoor rijden.
Als ze niet meer naar binnenvalt op de rechterzijde en lengtebuiging heeft dan ga ik naar schoudervoor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:41

Wat een leuke oefening is, is om vanuit de volte schouder voor te rijden. En de kant waarop ze over de schouder wegvalt kan je iets meer op de buitenteugel de volte rijden. En de kant waarop ze moeilijke inbuigt wat meer op de binnenteugel. Werkte bij die van mij erg goed.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:02

Jenny, ik vind het nog niet zo optimaal, dat filmpje. Veel staartgezwiep. Naast dat het paard niet echt gaat zitten in de piaffe, gaat het ook nog eens veel te diep achter de LL tijdens de piaffe. Reageert wel super op het been zo te zien.

Avanti, ik corrigeer ook met een zweepje op de schouder, net als Horseware. Kijk vooral wat goed werkt bij JOUW paard. Probeer en kijk wat het oplevert voor jouw paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:06

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:14

Horseware, dat een gaaf hoofdstel. Welk merk is dat? Shet en paardlief lopen sinds een week ook neusriemloos.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:17

Het is een Barefoot Contour Physio. Ze zijn ook nog niet eens duur :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:27

Milkberry: weer back on track *\o/*

Murosch: in je nieuwe zadel zit je inderdaad een stuk beter :j

Het filmpje vind ik goede en minder goede stukken hebben. Zo word ik er heel vrolijk van hoe zacht het paard in de hand is en hoe mooi hij voor de loodlijn blijft. Ook vind ik de uitgestrekte draf fijn; het achterbeen komt een stuk beter mee dan wat je tegenwoordig ziet.
De rug vind ik echter soms wat teveel weggedrukt en de piaffe, sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik geen piaffe te noemen.

Van de foto's van het "dressuurgeweld" word ik ook niet vrolijk. Ik zie een hoop spanning, weggedrukte ruggen en achterbenen die niet mee komen. Wel zijn het paarden om te kwijlen! Wauw als die toch eens correct getraind zouden worden hoe fantastisch zou dat eruit zien!

Met Lito gaat het gelukkig beter. De hoef is minder warm en vandaag zag je eigenlijk niets meer in alle gangen, tenzij je het wist dat het linksachter was, dan zag je nog heel iets, maar echt minimaal. Hopelijk zet dit door. En het kan toeval zijn, maar ik ben overgestapt naar andere medicatie voor zijn gewrichten en hij lijkt met de dag soepeler te gaan lopen. Niet dat hij slecht liep, helemaal niet, maar zoals hij nu begint te lopen doet me denken aan toen hij 8 was en we hem net kochten. Ook verdwijnt zijn hangbuik langzaamaan (staat los van de medicatie, maar het valt wel op). Zijn lichaam lijkt zijn geest steeds beter bij te kunnen houden en hij wordt daar heel vrolijk van. En ik ook natuurlijk :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:02

Avanti schreef:

Er zijn twee benaderingen vwb het rechtrichten: vanuit het plaatsen van de achterbenen (bv. schoudervoor/binnenwaarts, klassieke methode) of door het plaatsen van de schouders (bv. gebruikt door antoine de bodt en alle instructeurs die door hem zijn opgeleid). In het laatste geval werk je idd met contrastelling. Zo laat je de lichte teugel aannemen en trekt het paard zichzelf recht.

Het hangt een beetje van de situatie (paard, ruiter, opleidingsniveau, etc.) af welke methode je het beste kunt gebruiken. Ik gebruik zelf meestal een combinatie van de twee :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:04

Het ene heet recht richten en het tweede heet recht stellen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:08

Met de tweede methode werk je wel degelijk aan het symmetrisch maken (trainen, dus spierontwikkeling etc.) van het paard. Doordat het paard de lichte teugel aanneemt verlengt hij de holle kant en verkort hij de bolle kant. Lijkt me ook rechtrichten?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:29

Milkberry schreef:
Jenny, ik vind het nog niet zo optimaal, dat filmpje. Veel staartgezwiep. Naast dat het paard niet echt gaat zitten in de piaffe, gaat het ook nog eens veel te diep achter de LL tijdens de piaffe. Reageert wel super op het been zo te zien.

Avanti, ik corrigeer ook met een zweepje op de schouder, net als Horseware. Kijk vooral wat goed werkt bij JOUW paard. Probeer en kijk wat het oplevert voor jouw paard.

Ja dit ga ik ook zeker proberen! Probeer alles gewoon. :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:34

Avanti schreef:

Met teugel over de manenkam loop je het risico van kantelen in hoofd/nek ipv rechtrichten..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:36

FCSA schreef:
Avanti schreef:

Met teugel over de manenkam loop je het risico van kantelen in hoofd/nek ipv rechtrichten..

Inderdaad, en corrigeren doe ik liever in het lijf, waar gecorrigeerd moet worden, dan in de mond. Tenzij het echt puur het kaakgewricht is wat ze vasthouden, maar daar gaat het hier niet om.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:37

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:38

Wat ik ook nog doe, de kussentjes van Wendy Murdoch.
Ik merk echt als Kilian even op de kussens heeft gestaan, hij veel rechter gaat lopen. Hij herstelt als het ware zijn eigen scheefheid op de kussens. Ik zet hem iedere paar weken weer even op de kussens. Hij wordt er zelf ook erg relaxed van. Prachtige methode.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:39

Leuk, ik ken veel mensen die ermee werken. Heb het zelf nog nooit geprobeerd met de mijne...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:41

Ik had er nog nooit van gehoord totdat jij hierover vertelde Milkberry. Ik vind het interessant en zou het best weleens bij mijn paarden willen proberen. Ik heb alleen geen idee wie er hier in de omgeving ermee werkt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:42

In welke omgeving zit je, Horseware?