Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:32

En iedereen schrijft maar ik weet wat onder de motorkap zit, nombrado nooit gehoord dat in de uitgestrekte draf het paard iets meer gewicht krijgt op de voorhand?????
Dat men niet moet kijken naar het doorzakken van de koten bij het verruimen van de gangen maar de gelijkmatige takt, dus of de diagonalen zuiver zijn???
Kijkt u maar eens naar een uitgestrekte galop.... :)*
De zwaarte van het kijken ligt totaal ergens anders, en dit paard gaat van achter naar voren, alleen alles is vertekend of hij oefent op de Vaalse berg of de fotograaf was niet helemaal erbij.
Stuwing en draagkracht, de uitgestrekte draf word gereden vanuit een dragende achterhand maar door het verlengen van de passen komt automatisch het gewicht meer naar voren anders zou het paard stilstaan, daarvoor zorgt weer de stuw kracht.
Alleen in de verzamelde oefeningen hebben wij meer gewicht op de achterhand.

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:37

Ah, dat ben ik met u eens :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:41

Professor schreef:
De zwaarte van het kijken ligt totaal ergens anders, en dit paard gaat van achter naar voren, alleen alles is vertekend of hij oefent op de Vaalse berg of de fotograaf was niet helemaal erbij.

das niet voor niks gebeurd
Afbeelding
Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:43

Je moet hem nog meer kantelen Nombrado. De horizon is nog steeds niet recht.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:43

Of de bomen hebben een ernstige afwijking naar rechts :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:45

Misschien waaide het hard, zou best kunnen kloppen met de staart

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:49

Zouden die paaltjes in het land daar dan ook last van hebben :')

Maar het zou inderdaad wel eens flink kunnen waaien.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:52

Ik zie opeens dat de ruiter wel streng met links lijkt te zijn en daardoor scheef zit(?) kan het natuurlijk verkeerd zien

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:55

Paard komt diagonaal aan. Ik vind hier toch ook teveel stuwing,achterbeen achter de massa,chargerend zit ruiter in een hangmat.
Vwbt de wind,wellicht zat er een dwars?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:11

Danique_G schreef:
Ik zie opeens dat de ruiter wel streng met links lijkt te zijn en daardoor scheef zit(?) kan het natuurlijk verkeerd zien

viel mij ook al op
hij heeft zijn rechter schouder naar achteren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:12

piepenfiets schreef:
Vwbt de wind,wellicht zat er een dwars?

:D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:15

Jongens, ff hele rare opmerking misschien, maar ERGENS in de beweging MOET het achterbeen wel achter de massa komen, anders komt het paard niet vooruit... Sterker nog, de eerste helft van de bewegingsfase waarin de voet aan de grond is, word het dier geremt in zijn voorwaardse beweging. Dus hoe verder het been naar voren grijpt, hoe verder het ook naar achteren zal moeten bewegen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:17

Zooist schreef:
Je moet hem nog meer kantelen Nombrado. De horizon is nog steeds niet recht.

8-)
Afbeelding

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:21

Airborn,voor jou refrasering ; TEVEEL achter de massa, CONTINUE achter de massa

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:26

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:28

Airborn schreef:
Jongens, ff hele rare opmerking misschien, maar ERGENS in de beweging MOET het achterbeen wel achter de massa komen, anders komt het paard niet vooruit... Sterker nog, de eerste helft van de bewegingsfase waarin de voet aan de grond is, word het dier geremt in zijn voorwaardse beweging. Dus hoe verder het been naar voren grijpt, hoe verder het ook naar achteren zal moeten bewegen..

jep, en dit geldt voor zowel de achterhand als de voorhand en gelijkmatig in 2 takt .
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 17&bih=625

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:33

piepenfiets schreef:
Airborn,voor jou refrasering ; TEVEEL achter de massa, CONTINUE achter de massa

ehh, je hoeft niet te schreeuwen hoor. Gewoon in kleine letters kan ik het ook wel lezen.
Voor een verruiming vind ik dit persoonlijk niet teveel achter de massa, de passen worden groter, dus de pas naar voren én de pas naar achteren. Continue achter de massa kun je vanaf een foto niet beoordelen lijkt me?

edit, erhm, zie nu dat ik zelf ook hoofdletters heb gebruikt, sorry :o Tis bedtijd zal ik dan maar zeggen :P Truste mensen!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:42

Danique_G schreef:
Afbeelding

In heb ik wel wat dingetjes over deze foto maar eerst eens kijken wat jullie zeggen

Zoals hier al meer beschreven is, heeft een paard een stuwende en dragende functie van de achterhand.
Bij dit paard is het achterbeen teveel in de stuwende fase.
Hetgeen betekent dat of het paard is "zwak" in de achterhand of het is nog een jong paard (wat dus nog niet sterk genoeg is.
Bij een dragende achterhand is de stuwfase korter dan de dragende fase.

Ten tweede; mocht dit een midden- of uitgestrekte draf voorstellen, dan is het paard te kort in het frame.

Bij verzamelen wordt het frame "korter, of te wel ronder" en bij uitstrekken hoort het frame "langer" te worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:53

Wat een kromme foto zeg. Da's toch helemaal niet te beoordelen. Sowieso vind ik stilstaande plaatjes beoordelen al dramatisch maar uit zo'n kromme hoek begin ik er niet eens aan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:55

Anne_GTI schreef:
Wat een kromme foto zeg. Da's toch helemaal niet te beoordelen. Sowieso vind ik stilstaande plaatjes beoordelen al dramatisch maar uit zo'n kromme hoek begin ik er niet eens aan.

"Stilstaande" plaatjes beoordelen is een kunst :D
Als je van de bewegings-afloop van een paard op de hoogte bent, weet je al wat het volgende beeld te zien zal geven.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:57

muah....ik vind een filmpje toch duidelijker hoor

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:00

papagroom schreef:

Dat vind ik "knap", dat je dat vindt :D

Dan zal jij vast geen commentaar op het internationale jury-corps hebben :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:09

Ik heb niet de illusie het beter te weten als hun........al hoewel ik het niet altijd met de jury eens ben.die lui zitten er niet om dat ze niets weten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:16

cherie78 schreef:
papagroom schreef:

Dat vind ik "knap", dat je dat vindt :D

Dan zal jij vast geen commentaar op het internationale jury-corps hebben :D

Persoonlijk ga ik er liever naast zitten en trek er een paar dagen mee op. Dan hoor je ook wat ze echt vinden zonder dat de mediatraining hoog gehouden wordt.
Zo vind ik persoonlijk Steven Clark maar een rare kwiebus en Peters en Lette toffe gasten waar je echt wat van kan opsteken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 07:09

Dacht dat wij een topic hier hadden over Klassieke vs Academische Rijkunst.
En nu haalt men de wedstrijd"sport" er bij??
Laten wij weer op de goede rails terug komen aub.
Er word hier uren lang over een foto geschreven, die scheef is de horizon is scheef dus alles is vertekend, bovendien een paard die in uitgestrekte draf gaat en zeker een jong paard wat hier op de foto staat, mag meer op de voorhand komen in de uitgestrekte draf, het zou Klassiek onverantwoord zijn wanneer dit paard het gewicht op de achterhand zou hebben.
Bovendien kan dat niet dan zou er zelfs geen filmpjes van kunnen bestaan aangezien het paard dan niet vooruit komt, en zeker zijn passen niet kan verlengen.
Daarom dat plaatjes vergelijken, dan dient men ook goede foto´s te hebben die goed opgenomen zijn.
En men dient rekening te houden met de bouw van een paard, er werden plaatjes getoond over de Piaffe, sorry maar men moet een beweging beoordelen naar de bouw van het paard en dat is Klassiek denken, en niet het ideaal beeld vergelijken met de plaatjes, dat kan niet dat is onmogelijk omdat een ideaal beeld niet bestaat men mag er geen sjabloon op leggen ieder paard is anders, men kan het ideaal aanstreven, maar men bereikt door de verschillende soorten van bouw het eigenlijk bijna niet.
En men mag de verschillende rassen niet met elkaar vergelijken ieder heeft zijn sterke en zwakke punten.
Een Lipizanner gaat eigenlijk de mooiste verzamelde oefeningen zijn zwakte is de uitgestrekte gangen, deze kan hij leren maar het heeft geen vergelijk met een halfbloed.
Een halfbloed kan Piaffe en Passage, maar men ziet zeker met de tegenwoordige training methode dat er tekort komeningen zijn wanneer men het vergelijkt met een Lipizanner.
Maar dat is niet erg het gaat om het streven naar perfectie, en niet dat plaatje dat sjabloon wat men in de tegenwoordige wedstrijd sport ziet.