Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:41

sanne83 schreef:
Simpelman schreef:
@sanne83,
Ik heb geen kritiek op Parelli, hoewel persoonlijk is het niet mijn "ding".
Natuurlijk Parelli heeft het allemaal uitgewerkt.
Maar hij biedt niet direct een kader waarbinnen mensen gaan nadenken.

Ik denk dat de meeste mensen meer hebben aan een goed stappenplan, waardoor zijzelf resultaten kunnen behalen. Pas vanuit dat kader (waarin je de basis onder controle hebt) kan je een beetje gaan nadenken.

@Murosch: Jeetje, wat is jou paard toch veranderd! Op de oude foto's is zo ontzettend veel spierspanning te zien, hij oogt nu zoveel zachter in z'n hele lijf.
Ik denk dat het zadel nog weer een heel stuk gaat bijdragen. Doe je wel eens rekoefeningen van de hals (met een worteltje links en rechts buigen) voor het rijden?

Sanne, dank je, ze is inderdaad al een stuk beter door haar lijf. Ook een stuk beter in haar koppie trouwens :) . Die rekoefeningen doen we voor het rijden altijd. Ik loop een paar rondjes ernaast, we doen dan rekoefeningen en wat grondwerk voordat ik opstap. Als ik opgestapt ben doen we weer rekoefeningen en dan gaan we stappen. Tijdens het rijden ook tussendoor meerdere keren als we even halthouden. ik heb brokjes in mijn zak en dat weet mevrouw precies :D

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:36

Goed bezig Murosch! :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:33

Wat betreft lange teugels: bij kramer ruitersport kun je lange katoenen teugels krijgen kosten nog geen tientje en zijn heerlijk ook voor werk aan de hand..

Simpelman: ik vind het wel liefelijk dat je het over meisjes en jongens hebt.. Niks mis mee hoor..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 07:43

Ik negeer het altijd maar als iemand over mij als meisje praat. Er is weinig "meisje" aan me behalve mijn lengte ;)

Murosch, zo! Dat scheelt een hoop zeg!!

Hier gaat t stretchen weer op het oude niveau :)
Ik denk dat hij zich even niet lekker heeft gevoeld ofzo. Maar we zijn weer waar we waren. Nu gaan we weer vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:48

Is een beetje een psychologisch spelletje: wij zijn 'meisjes', hij een oude 'MAN'.... klein->groot.... Of het is 'gewoon' grappig bedoeld.... Laten we het op het laatste houden... :+ :*

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:26

Picasso schreef:
Is een beetje een psychologisch spelletje: wij zijn 'meisjes', hij een oude 'MAN'.... klein->groot.... Of het is 'gewoon' grappig bedoeld.... Laten we het op het laatste houden... :+ :*

Ach welja..Het is toch ook helemaal niet belangrijk..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:20

even terug komen op het hulpteugel verhaal, een paard leer je iets door het te conditioneren. dat betekend dat er een duidelijke stimulus is en een belonging. bij een chambon is dit duidelijk. de stimulus is druk achter de oren en de belonging is geen of mindere druk bij het zaken van het hoofd. dit system zie ik niet bij andere hulpteugels. Om deze redden gebruik ik deze dan ook niet en keur ik ze zelfs af.

gister heb ik Darko cavaletti's laten lopen. Het ging zoawel in draf als gallop erg goed. het mooie was vooral dat hij het zo goed als zelf deed. bij het opzetten van de "sluis" liep hij geinteresseert met me mee. Ik denk dat hij begreep wat ik van hem wilde. ik voer hem in stap en hij ging er zelf doorheen. daarna in draf en gallop het zelfde zonder dat ik een zweep nodig had noch andere hulpmiddelen. erg leuk om te doen. de volgende keer denk ik dat ik iets van een eetbare belonging bij me heb dan alleen maar mijn jubelende woorden en aanrakingen. kortom een geode afwisseling op het werk

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:34

Murosh, daar is een hoop gebeurd bij jullie zeg :)
Toch een ander zadel dus. Hopelijk blijft je rugpijn weg dat zou super zijn.
Dan kun je ook weer makkelijker rijden lijkt mij.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:58

DarkoFoitzik schreef:
even terug komen op het hulpteugel verhaal, een paard leer je iets door het te conditioneren, dat betekend dat er een duidelijke stimulus is en een beloning.

Er zitten meer mogelijkheden in een paard dan alleen het conditioneren.
Beschouw dat wat je noemde het "conditioneren" als het uitleggen, hiervoor gebruik je de stimuli druk en beloning.`

Wanneer je dit nu ziet als uitleg totdat de vraag begrepen is dan kun je verder met je paard werken in de zin van vraag>begrepen>antwoord.
Dat is iets anders dan conditionering, druk>geconditioneerde reactie.
Bij het eerste hoort inzicht (het paard begrijpt) het tweede is robotisering (actie=reactie).

Bij het eerste gaat het paard steeds meer naar je toe komen, het werkt "zuigend" (het koppelgenoot), bij het tweede, de druk, hoe gering ook, gaat het paard van je af (de dominantie van de hengst, een paard wijkt voor druk).
Visueel: we nemen de zweep en we wenken met de zweep voor het paard uit in de zin van "kom dan?", of we geven hem een tikje met de zweep op zijn achterhand in de zin "wijk dan".

Wanneer je deze twee "manieren" doorgrond dan begrijp je de wereld van verschil tussen de eerste en de tweede.
Werken in de eerste manier zal steeds weer verassingen opleveren, je zult ontdekken dat paarden véél slimmer zijn dan algemeen aangenomen, dat ze voortdurend hun best doen om dicht bij je te blijven en je een plezier te doen, gaan meedenken en darmee meer en meer zelfvertrouwen krijgen.

Op het eind is het net toveren.... :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:17

Hier net osteopaat op stal gehad.
Helemaal nergens in het lichaam problemen *\o/*
Ik weet nu wel echt 100% zeker dat haar bijzonderheden uit haar karakter voortkomen (al wist ik dat eigenlijk al).

Wat wel bizar was is dat er naast het tongbeen een bobbel zit (waarschijnlijk klier) die met het tongbeen verkleeft geraakt was.
Het was totaal niet pijnlijk en moet het zelf even blijven masseren de komende weken.
Gaat het niet weg dan evt even een echo of foto maken of er geen wortelprobleempje is bij een kies.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:48

Sizzle, fijn dat ze helemaal los is.

Darko, leuk he cavelleti. Vanwege de storm heb ik niet gereden, wilde hem niet uit evenwicht brengen. Heb hem aan de longe genomen. Eerst cavaletti laten lopen. Dat vindt hij al leuk :-) Daarna de eerste en laatste cavaletti wat hoger en er overheen draven. En tenslotte twee lage sprongetjes er van gemaakt als in-uitje. Dat vindt hij helemaal leuk en gaat zelfs uit zichzelf in galop. Denk dat het stiekem een springpaard is := Met uitstappen bleef hij ook vrolijk achter mij aan lopen ;)

Simpelman, ik begrijp wel wat je bedoeld. Als je alleen met druk en het weg laten van druk werkt, dan wijkt het paard ipv samenwerken als koppelgenoot. Maar ik begrijp het stukje dat je net geschreven hebt niet. Of ik lees het niet goed :o Mijn IJslander is erg gevoelig voor "de hemel in prijzen". Zo kan ik vrij veel van hem gedaan krijgen en dingen aanleren.

Horseware, hoe is het met M?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:09

@simpelman, ik begrijp wat je bedoeld maar ik weet niet goed hoe ik dat toe kan passen tijdens het rijden. Ik merk dat ik daar nog gedeeltelijk vast zit in mijn "oude" manier van denken. Vooral het aanleren van het wijken en dergelijk e ervaar ik als moeilijk zonder de moderne manier van druk. Ik begin nu pas te begrijpen dat paarden inderdaad slimmer zijnn, kijk darko die vanuit zichzelf weet dat hij in de sluis de balken moet lopen. Maar hoe pas ik dit toe tijdens het rijden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 16:31

Ik bedoel dat ons paard eerst moet begrijpen wat we willen.
Dat wat we willen leggen we in eerste instantie uit door gebruik te maken van druk, het wegnemen van druk gevolgd door beloning.
Wanneer het paard eenmaal heeft begrepen wat we voor antwoord verwachten, kunnen we de druk weglaten.
Het volstaat dan te vragen/uit te nodigen tot en het geleverde te waarderen.

Wanneer een paard na een zekere tijd eenmaal geleerd heeft te leren dan is druk niet meer noodzakelijk.
Het volstaat dan een vraag zodanig te stellen dat het paard daar een antwoord kan vinden.
Het geleverde antwoord bevestigen we met waardering zodat het paard begrijpt dat het het goede antwoord heeft gevonden.
Paarden vinden het fijn om het goede antwoord te vinden, dat versterkt hun zelfvertrouwen en rangorde.

@DarkoFoitzik
Dat begrijp ik, dat geldt voor iedereen.
Het is een avontuur, een ieder moet zijn weg hier in zoeken.
Wanneer je je bewust bent van het "idee" dan kun je ermee gaan experimenteren.
Er is dus geen standaard antwoord, het antwoord is afhankelijk van de karakters van ruiter en paard en de omstandigheden.

Tijdens het rijden maak ik gebruik van de dingen die ik eerst één voor één zorgvuldig uitgelegd heb.
Mijn paard heeft het begrepen.
Bijvoorbeeld, ik leer mijn paard aan de hand halt houden, zoals iedereen, halster, Hoooo, stoppen, enz.
Lichaamstaal, halstertouw, stem; waardering!
Dat snappen ze zo.

Nu ga ik er op, hooo, lichaamstaal/gewicht, teugel, stem, waardering.
Dat snappen ze zo.

Nu geen teugel maar de rest gelijk, waardering
Dat snappen ze zo.

Nu alleen teugel, waardering.
Dat snappen ze zo.

Nu alleen stem, waardering.
Dat snappen ze zo.

Stem steeds zachter, ss...... waardering.
Dat snappen ze zo.

Teugelhulp steeds zachter, waardering.
Dat snappen ze zo.

We hebben nu een paard dat eenzelfde vraag op verschillende manieren gesteld begrepen heeft en daar een antwoord op geeft omdat we het gegeven antwoord kennelijk waarderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:50

Darco, de corner game is een voorbeeltje hoe paarden kunnen leren door zelf initiatief te tonen.
Maar er zijn heel veel manieren.
Ik heb ooit een fries gecorrigeerd die zo vreselijk slecht behandeld was dat het doodbang was voor been en hand.
Galophulp betekende een paard dat dwars door de omheining wilde.
Het paard moest braaf genoeg worden voor een ruiter die net van de manege paarden kwam en inmiddels al tig keer van de fries gestuiterd was.
Het hele beginproces zal ik je besparen, maar de galop hebben we als volgt aangepakt. Ik ben iedere keer als er buiten iets heel spannend was (storm bijvoorbeeld) in de buitenbak gaan rijden.
Paard hele losse teugel gegeven en tiedeliedie rondjes gaan draven in relatief hoog tempo tot hij vanzelf een keer schrok en met een bokje aangaloppeerde.
Ik heb hem minstens 10 minuten beloond geloof ik :D
Het was een zeer vergevingsgezind en eerlijk paard, dus 3 welen later konden we weer aangalopperen.
Paard liep 3 maanden later met zijn eigen baas keurig braaf door het bos en in de caroussel mee.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:52

wahahaha als ik moet wachten tot die van mij schrikt zijn we beide oud en bejaard.... nee grapje.
maar ik denk al wat ideen krijg hoe ik hem bepaalde zaken kan aanleren. het is vooral het omschakelen van een gedachte gang. ik hoop in de toekomst met jullie hierover te kunnen sparren. :)

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:00

Even ter opfrissing..6 wk geleden diagnose KS gehad..... |(
Vandaag controle van de dierenarts/osteopaat gehad. Hij vond de rugbespiering wel verbeterd (na 6 wk longeren)....maar echt heel mooi vol is het nog niet. Nou heeft ze ook best een holle rug, dus beetje lastig, maar zelf denk ik dat er nog verbetering in moet zitten. Verder constateerde hij 2 geblokkeerde SI gewrichten, die hij los gemaakt heeft. Verder geen bijzonderheden. Dus.....ik mag weer gaan rijden. :) Wel heb ik de "opdracht" 2 per week te blijven longeren en daarnaast elke keer voor het rijden 10 minuten te longeren om de rug goed op te warmen en los te maken. Nou ben ik vergeten te vragen of geblokkeerde SI gewrichten ook de reden kunnen zijn van het moeilijk onderbrengen van de achterhand. Eigenlijk lijkt mij dat zelf wel logisch, want de SI gewrichten zijn toch de verbinding tussen wervelkolom en achterbenen via bekken?? Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen?
Toch goed dat ik morgen die longeercursus ga doen, ik moet het dus bij mijn paardje blijven doen ter ondersteuning en opwarming....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:06

Wat fijn dat je er weer op mag :)

Dat SI is natuurlijk een kip-ei vraag. Is het zo vast komen zitten door spanning in de rug of was het SI probleem de oorzaak van de vlakke gang.
Dat weet je pas over enkele weken. Blijft je paard vlak in de beweging dan is het waarschijnlijk een gevolg schade vanuit de rugproblemen, die je voorlopig vaker zal moeten behandelen.
Anders gewoon even bellen met de behandelaar, daar zijn ze voor :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:40

Ik zit hier keihard te denken in welk boek zo veel nadruk ligt op initiatief stimuleren.
Misschien Oliviera, ga later eens zoeken.
Maar de kern is dat je initiatief nooit betraft. Springt een jong paard in galop aan omdat draf moeilijk is? Rustig de oefening in galop afmaken, terugnemen en daarna iets simpeler in draf herhalen, dan uitvoerig belonen. Je wilt immers het paard niet leren dat galop fout is.
Werkt uiteraard niet in alle situaties maar ik probeer het wel altijd in mijn achterhoofd te houden: deed het paard wat fout of bood het slechts wat anders aan? Is dat andere later in mijn voordeel?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:48

Hoi, misschien zitten jullie hier niet op te wachten, maar ik ben erg benieuwd wat jullie van de net geplaatste foto's van het " dressuurgeweld" gebeuren vinden? Persoonlijk word ik er somber van, netjes gezegd..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 17:54

Sizzle schreef:
Ik zit hier keihard te denken in welk boek zo veel nadruk ligt op initiatief stimuleren.
Misschien Oliviera, ga later eens zoeken.

Ik ben bang dat dat niet de sterkste kant was van Olivièra. :(

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:55

Ik zat de livestream te kijken. Ik werd er niet blij van. Vooral super veel tactfouten en veel achter de loodlijn. Heel jammer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:58

Buitengewoon goede paarden.
Ik kan niets zinnigs zeggen over 1 foto per combinatie die dan door de fotograaf geselecteerd is om zijn 'krachtige' moment maar ik zie van alles wat, dus mooi en minder mooi.

Lifestream heb ik niet gezien.

Simpelman, dan weet ik helaas echt niet meer waar dat zo sterk gepreekt werd. Is me in iedergeval als zeer waardevol bijgebleven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:13

Pocca_Locca schreef:
Hoi, misschien zitten jullie hier niet op te wachten, maar ik ben erg benieuwd wat jullie van de net geplaatste foto's van het " dressuurgeweld" gebeuren vinden? Persoonlijk word ik er somber van, netjes gezegd..

Ik word er verdrietig van en heel angstig..

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:47

pol1 schreef:
Pocca_Locca schreef:

Ik word er verdrietig van en heel angstig..

Welke foto's bedoelen jullie?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:44

Ik weet ook niet welke foto's.

Dit filmpje kwam ik tegen. Wat vinden jullie er van. Ik zie nog wel een dipje achter het zadel regelmatig, maar vind de rug ook vaak lekker swingen.