Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:31

Zooist schreef:
nombrado schreef:
overigens ben ik bang, dat we van totilas niets meer horen.
ik denk dat dit paard stuk is.

Waar baseer je dit op :?

gevoel ;(
en ik hoop dat ik ongelijk krijg, want ik vind het een fantastisch lenig paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:36

nombrado schreef:
als je puur naar de technische uitgestrekte draf kijkt tussen totilas en fuego?
dan is de uitgesterkte draf van fuego beter, die verruimt nl achter wel , totilas niet.
totilas blijft met zijn achterhand achter.

Sorry, dat verschil kan ik niet zien, ik zie wel dat de voor- en achterbenen bij beide paarden niet paralel gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:46

Abacab schreef:
nombrado schreef:
als je puur naar de technische uitgestrekte draf kijkt tussen totilas en fuego?
dan is de uitgesterkte draf van fuego beter, die verruimt nl achter wel , totilas niet.
totilas blijft met zijn achterhand achter.

Sorry, dat verschil kan ik niet zien, ik zie wel dat de voor- en achterbenen bij beide paarden niet paralel gaan.

heb je een plaatje? foto van hoe je dat bedoeld?

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:48

Professor schreef:
Een Hollandse school bestaat niet, dan zou dat alleen in Noord- en Zuid Holland gereden worden

Wat een belachelijke opmerking.

(hoop maar dat het een grap is en Professor het knopje *\o/* niet kon vinden..)

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:04

cherie78 schreef:
ZZonneglans schreef:
jasmijn78
Hij zegt: het hele gedoe over verschillende methoden van rijden is ter sprake gekomen doordat mensen het losrijden van paarden niet begrijpen. Iedere kampioen heeft zijn eigen stijl. Je moet natuurlijk wel open minded zijn voor hoe een ander werkt.

Dit past prachtig in dit topic. Mooi dat zo iemand als Carl Hester dit zegt. Hij, als klassiek geschoolde, spreekt uit/durft uit te spreken dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Anders gezegd, er is niet één juiste manier om een paard op te leiden, te gymnastiseren, kijk verder, leer verder en zo brengen we de rijkunst weer een stapje verder.

Dat er meerdere wegen naar Rome leiden is bekend :j
De "juiste" weg en om(mis)leidingen.

Door meer te weten wat er onder de "huid" van een paard gebeurt, blijkt duidelijk dat er maar één weg te berijden is.
Men kan proberen die weg te bekorten, maar of dat raadzaam is??
Dat het mogelijk is, die weg te bekorten, blijkt wel uit de leeftijd van het tegenwoordige GP-paard.
Die wordt, in vergelijking met bv de Spaanse rijschool, steeds lager.
Maar de leeftijd waarmee het huidige sportpaard "kan" presteren, wordt ook steeds lager.
En zeker in vergelijking met Wenen.

Er is niet één juiste manier, dat zou per definitie inhouden dat alle paarden hetzelfde zijn en dat is niet zo.
Dus er leiden meer goede en vooruit, minder goede en slechte wegen naar Rome.

Er blijkt niet duidelijk dat er maar één weg te berijden is, anders zou heel deze discussie niet nodig zijn, noch de verschillende methoden van verschillende meer of minder succesvolle ruiters.
Wat is de gemiddelde leeftijd van een GP-paard dan? Mag ik er overigens even op wijzen dat bijvoorbeeld een TCN Partout met acht jaar GP liep en op 21 jarige leeftijd (onder het dekken) overleden is. Hij heeft 7 of 8 jaar GP gelopen en toch een prima leeftijd bereikt, waarmee ik wil zeggen dat de houdbaarheid niet per definitie korter is.
Daarnaast gaat de vergelijking met Wenen niet geheel op, die paarden zijn thuis (tegenwoordig wat minder) en doen hun dagelijkse ding. Dat is significant anders dan sportpaarden die de wereld overvliegen, op grote cc lopen en dan hebben we het nog niet over bouw en eventuele dekdienst.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:12

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:20

Volgensmij lopen ze bij de onderste foto niet parallel. Of was het bedoelt als: 'juist niet'?
Maar is het wel te vergelijken omdat hij in een weiland staat. Wel leuk trouwens om weer een foto van Nimmerdor te zien!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:38

Volgens mij is dit een discussie klassiek versus modern geworden.
Raak er niet meer wijs uit...
Zie ook niet altijd de verschillen die worden aangegeven.

Maar goed...
Puur uit nieuwsgierigheid
Hoe denken de moderne dressuurders over Academische rijkunst?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:40

liljebo schreef:
Volgens mij is dit een discussie klassiek versus modern geworden.
Raak er niet meer wijs uit...
Zie ook niet altijd de verschillen die worden aangegeven.

Maar goed...
Puur uit nieuwsgierigheid
Hoe denken de moderne dressuurders over Academische rijkunst?

HaHa als oud bollig....maar wel leerzaam....zo als ook ander stijlen leerzaam kunnen zijn....haal overal het goede uit en pluk vervolgens de vruchten...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:22

Abacab schreef:

dit is geen juiste uitgestrekte draf
dat kan je zien aan de achterbenen die niet de grond raken en nog wel 1 puntje van de voorvoet.
dit is dus geen zuivere 2 takt draf.
2 takt is beide voeten aan de grond...een voor en een achter , niet 1 been aan de grond.

2 e foto ga ik maar niet over schrijven ;(

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:12

nombrado schreef:

gevoel ;(
en ik hoop dat ik ongelijk krijg, want ik vind het een fantastisch lenig paard.[/quote]

Inderdaad gevoel, stuk van heimwee, gemis van z'n maat en vriend waarmee hij tot ongekende hoogte kon komen in de dressuursport!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:16

Dusa schreef:
nombrado schreef:

Citaat:
gevoel ;(
en ik hoop dat ik ongelijk krijg, want ik vind het een fantastisch lenig paard.

Inderdaad gevoel, stuk van heimwee, gemis van z'n maat en vriend waarmee hij tot ongekende hoogte kon komen in de dressuursport!

hij was in iedergeval heel toen hij verkocht werd, een paard voor dat bedrag gaat in zijn geheel door de MRI bij wijze van. mentaal laat dat paard zich niet kapot maken. Dus als hij nu kapot is, dan hoef je dat Edward niet aan te rekenen
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 25-05-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:20

Jongens dit lijkt me echt niet het juiste topic voor deze discussie. Zullen we dus weer gewoon discuseren over rijtechnische dingen die te maken hebben met AR vs KR?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:30

Afbeelding

In heb ik wel wat dingetjes over deze foto maar eerst eens kijken wat jullie zeggen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:37

De fotograaf was dronken?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:55

Ja nu je het zegt!
Maar ik bedoelde eigenlijk meer rijtechnisch

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:59

@cherie: het klopt ook dat de juiste aanleuning begint van achteruit. maar het is een samenspel van hulpen. als een paard op de zit en benen naar het bit wordt toegereden, zorgt de hand ervoor dat de energie 'in het kader' blijft. en veel mensen proberen dat met druk te fixeren, dat mag niet. dan gaat het paard zich vastzetten in de rug en in de kaak/nek.

juist het loslaten zorgt voor een paard dat door het lijf kan bewegen. dus nadat de hand in een milliseconde het kader heeft 'gemaakt', geeft hij alweer vrij. oftewel, de halve ophouding. op die manier 'pakt' het paard niet vast, hoef je hem niet met zijn hals op een hoogte of laagte in te stellen om hem los te rijden, omdat het paard door de halve ophouding losgemaakt wordt in zijn nek/kaak en rug. en door de halve ophouding wordt het paard ook op de achterhand gezet, de mate waarin dat gebeurt, hangt af van de africhtingsgraad van het paard. (maar goed dit is zo zeer een kwestie van ruitergevoel dat het heel lastig is om het proces precies op te schrijven)

maar dit kun je niet als je zonder zit rijdt of de hulpen niet in samenspel met elkaar geeft. dus 'hand zonder been, been zonder hand' werkt niet, dan kun je geen halve ophouding geven. daarom moet je altijd 'in je paard' zitten ipv erop of er boven hangen (zoals in de AR wel wordt aangeraden).

hoe beter (lees: effectiever) de zit is, hoe beter de inwerking en des te minder zal de ruiter geneigd zijn om met de hand grove hulpen te geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:11

8)7 Wat is kader????? :=

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:17

Citaat:
hoe beter (lees: effectiever) de zit is, hoe beter de inwerking en des te minder zal de ruiter geneigd zijn om met de hand grove hulpen te geven.

Het afstoten van het bit, dus tegen de hand en dan nageven.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:18

met het kader bedoel ik in feite 'in de houding' of durchs Genick, alleen dan wat beeldender weergegeven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:20

quadripes schreef:
met het kader bedoel ik in feite 'in de houding' of durchs Genick, alleen dan wat beeldender weergegeven.

Dus gewoon in de hand gesteld?
Dan is het paard in de houding (Durchs Genick en achter erbij)
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-05-11 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:21

ja zo kan je het ook noemen :D - nee sorry: zo moet je het noemen, maar ik had vandaag in de les even een ander woord gebruikt...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:23

ZZonneglans schreef:
Professor schreef:
Een Hollandse school bestaat niet, dan zou dat alleen in Noord- en Zuid Holland gereden worden

Wat een belachelijke opmerking.

(hoop maar dat het een grap is en Professor het knopje *\o/* niet kon vinden..)

Wat is er belachelijks aan?? De Nederlandse school was er, de Hollandse bestaat niet dan sluit men de rest van Nederland uit.
En ik ben een Hollander daar ben ik trots op, maar dat kan niet iedere Nederlander zeggen dat hij of zij een Hollander is.
De anderen zijn trots op hun Provincie of omgeving.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:27

Danique_G schreef:
Afbeelding

In heb ik wel wat dingetjes over deze foto maar eerst eens kijken wat jullie zeggen

hier zie je dat het voorbeen meer draagt dan het achterbeen
verruiming van de draf vanuit het voorbeen
en volgens mijn info komt verruiming altijd vanachteruit. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:30

Nombrado, doordat rechtsvoor geen hoek van 90 graden heeft met de grond? Kan dat niet komen door de hoek vanuit waar het gefotografeerd is? En je moet altijd wat stuwing naar achter hebben, anders kom je niet vooruit lijkt mij.