Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:10

Abacab schreef:
Ik weet niet of een dergelijke piaffe nu nog wel graag gezien wordt. Volgens mij zien de jury-leden nu graag een paard dat losser in de bovenlijn is.

haha, jeugdsentiment :D
ik begrijp losse piaffe in de bovenlijn niet.
wat gebeurd er eigenlijk in een paardenlijf en spieren bij een paard, kan je je afvragen.
heeft iemand de FEI beschrijving van hoe een piaffe uitgevoerd moet worden bij de hand?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:15

ik ken Carl Hester niet (dus ik heb hem ook niet hoog zitten) en ik weet niet of hij wel puur klassiek is. (of zweeft hij er ergens tussen in?)

ik neem aan dat elke wedstrijdruiter van de paarden leeft, dus paarden verkoopt en er geld aan verdient. anders is het lastig professional zijn.

rest van mijn post heb ik weggehaald want dit is toch een zinloze discussie.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 25-05-11 13:29, in het totaal 2 keer bewerkt

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:25

sporter schreef:
Dat is het verschil tussen echte ruiters en internetruiters. Mensen die wel eens buiten komen, die weten dat het allemaal niet zo zwart wit is. Die weten dat je een paard niet in 1 systeem kan proppen. En bovenal die hebben respect voor hun mede ruiters.
_/-\o_

jasmijn78 schreef:
Hij zegt: het hele gedoe over verschillende methoden van rijden is ter sprake gekomen doordat mensen het losrijden van paarden niet begrijpen. Iedere kampioen heeft zijn eigen stijl. Je moet natuurlijk wel open minded zijn voor hoe een ander werkt.

Dit past prachtig in dit topic. Mooi dat zo iemand als Carl Hester dit zegt. Hij, als klassiek geschoolde, spreekt uit/durft uit te spreken dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Anders gezegd, er is niet één juiste manier om een paard op te leiden, te gymnastiseren, kijk verder, leer verder en zo brengen we de rijkunst weer een stapje verder.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:27

Carl Hester is niet "puur" klassiek.
Op de link, die ik een aantal blz terug gezet heb, is dat ook te zien.

Carl Hester "zweeft" er dus tussen in.

Dat Carl Hester geen commentaar heeft op de "Hollandse" School moge duidelijk zijn.
Anders brengt/verkoopt men geen paard aan HP.

Maar is Escapado volledig in eigendom geweest van Hester??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:27

kheb er hier 3 achter elkaar geplakt van een filmpje en de momenten in de piaffe
alleen was een een breedbeeld filmpje, dus het paard lijkt wel langer dan dat ie is.
en rafael dikker :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:30

Rafael Soto? Vind ik geweldig om naar te kijken. Man beweegt veel in zijn lijf, maar de combi is zo gaaf!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:31

ZZonneglans schreef:
sporter schreef:
Dat is het verschil tussen echte ruiters en internetruiters. Mensen die wel eens buiten komen, die weten dat het allemaal niet zo zwart wit is. Die weten dat je een paard niet in 1 systeem kan proppen. En bovenal die hebben respect voor hun mede ruiters.
_/-\o_

jasmijn78 schreef:
Hij zegt: het hele gedoe over verschillende methoden van rijden is ter sprake gekomen doordat mensen het losrijden van paarden niet begrijpen. Iedere kampioen heeft zijn eigen stijl. Je moet natuurlijk wel open minded zijn voor hoe een ander werkt.

Dit past prachtig in dit topic. Mooi dat zo iemand als Carl Hester dit zegt. Hij, als klassiek geschoolde, spreekt uit/durft uit te spreken dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Anders gezegd, er is niet één juiste manier om een paard op te leiden, te gymnastiseren, kijk verder, leer verder en zo brengen we de rijkunst weer een stapje verder.

Dat er meerdere wegen naar Rome leiden is bekend :j
De "juiste" weg en om(mis)leidingen.

Door meer te weten wat er onder de "huid" van een paard gebeurt, blijkt duidelijk dat er maar één weg te berijden is.
Men kan proberen die weg te bekorten, maar of dat raadzaam is??
Dat het mogelijk is, die weg te bekorten, blijkt wel uit de leeftijd van het tegenwoordige GP-paard.
Die wordt, in vergelijking met bv de Spaanse rijschool, steeds lager.
Maar de leeftijd waarmee het huidige sportpaard "kan" presteren, wordt ook steeds lager.
En zeker in vergelijking met Wenen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:38

spokie79 schreef:
Rafael Soto? Vind ik geweldig om naar te kijken. Man beweegt veel in zijn lijf, maar de combi is zo gaaf!

én hij is reuze sympathiek en begaan met paard en ruiter
hij geeft zeer fijn en opbouwend les.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:46

cherie78 schreef:

Door meer te weten wat er onder de "huid" van een paard gebeurt, blijkt duidelijk dat er maar één weg te berijden is.
Dat het mogelijk is, die weg te bekorten, blijkt wel uit de leeftijd van het tegenwoordige GP-paard.
Maar de leeftijd waarmee het huidige sportpaard "kan" presteren, wordt ook steeds lager.

dat is de kern van dit topic, lijkt me. en ik ben het hier volledig mee eens.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:57

quadripes schreef:
cherie78 schreef:

dat is de kern van dit topic, lijkt me. en ik ben het hier volledig mee eens.

De kern van dit topic, dat klopt.

Maar of "Klassiek" dat dan wel is :+

Als er een uitspraak van Von Neindorff is, die verklaart dat de hoofd/halshouding "ontstaat" vanuit de rug en achterhand :+
Dan vind ik, persoonlijk, dat er ook in de "klassieke" School nog teveel gefocust wordt op de hand-inwerking.
De "klassieke" School onderwijst evenwel dat die hand-inwerking heel licht moet zijn :j , maar het "toeval" wil, dat de "hollandse" School dat ook wil :+

Dan vraag ik me tegelijkertijd af, wie zijn WIJ dat we voor een paard kunnen bepalen hoe hij/zij zijn hoofd/hals moet gaan houden :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:12

Een Hollandse school bestaat niet, dan zou dat alleen in Noord- en Zuid Holland gereden worden, en een van de hulpen uitlaten gaat ook niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:16

nombrado schreef:
heeft iemand de FEI beschrijving van hoe een piaffe uitgevoerd moet worden bij de hand?

Ik begrijp nooit zo de behoefte om een piaffe helemaal volgens wiskundige berekeningen, diagonalen en lijnen en theorie te willen analyseren. Ten eerste kan dat al NOOIT aan de hand van 1 foto/still (kan toevallig een goed/slecht moment zijn). Ten tweede gaat het toch om harmonie? Takt? het totaalplaatje? Daarnaast heb ik begrepen dat een piaffe ook heel erg afhankelijk is van de bewegingsafloop en bouw van een paard, dus kan een goede piaffe er bij ieder paard toch weer anders uit zien?

Verder lijkt het wel of volgens sommige goede dressuur alleen maar het rijden van een piaffe is... Ik denk zelf dat andere oefeningen uit het hele GP werk moeilijker zijn correct uit te voeren... Zeker als je paard van nature al wat aanleg heeft voor een piaffe. dan denk ik aan series om de pas bijvoorbeeld. Of na aanspanning meteen ontspannen een goede uitgestrekte stap te laten zien. Zulk soort onderdelen worden hier amper belicht. Ik wil al die barokke paarden wel eens een mooie uitgestrekte draf zien doen, of een serie om de pas, een mooie uitgestrekte stap, of vanuit de passage in galop aanspringen... Alleen een piaffe ansich vind ik niet zo veel zeggen over iemands vaardigheden... Het naadloos uitvoeren van het totaalplaatje; dat vind ik de kunst.

quadripes schreef:
rest van mijn post heb ik weggehaald want dit is toch een zinloze discussie.

Wel als je met twee maten blijft meten...

nombrado schreef:
kheb er hier 3 achter elkaar geplakt van een filmpje en de momenten in de piaffe
alleen was een een breedbeeld filmpje, dus het paard lijkt wel langer dan dat ie is.
en rafael dikker

Maar wat zeggen deze stills? je kunt verschillende volledige proeven van hem opvragen en dan kun je zien dat ook bij hem en soms wel eens wat aan schort (was hij het niet wiens paard op een int. kampioenschap de spaanse pas liet zien ipv een passage?)
(overigens: ik bedoel dat niet als kritiek naar de beste man, want ik vind het heel knap allemaal... Maar om aan te geven dat dressuur niet alleen uit piaffe bestaat, en je kunt zeggen: die rijdt een goede piaffe dus die is de beste. Dat is te kort door de bocht)

cherie78 schreef:

OMELET DU FROMAGE?

cherie78 schreef:

Wie zegt dat die weg verkort wordt? Kan het ook niet liggen aan het feit dat er steeds betere paarde gefokt worden, met meer natuurlijke aanleg voor het werk, wat sneller tot uiting komt omdat de ruiters in staat zijn om die kwaliteiten optimaal tot hun recht te laten komen?

Een lippizaner kun je in atletisch vermogen en aanleg niet vergelijken met de betere KWPN-ers. Alles wat er van nature al in zit hoef je er niet meer in te rijden. Alleen maar tot uiting laten komen.

cherie78 schreef:

Ik snap niet waar deze gedachte toch vandaan komt? Er zijn legio voorbeelden van paarden die nog op hun 19/20 in de GP presteren. En nog meer die na een int. GP carriere nog een tijd op junioren/YR niveau meedraaien als leerpaard. Een mens doet toch ook maar een korte periode aan topsport? Dat wil toch niet zeggen dat die na een topsportcarriere is afgeschreven? Ik vind het te prijzen dat veel topsportruiters hun paard op hun hoogtepunt afscheid laten nemen zodat het daarna wat rustiger aan kan gaan doen.

En met Wenen is toch geen vergelijking? Die paarden hoeven toch niet continu de hele wereld over te reizen om hun kunsten te laten zien? Ze hebben toch geen verplicht aantal onderdelen wat ze moeten laten zien in een showtje? Dan zetten ze toch gewoon paarden in waarin ze goed zijn? Ik zou het treurig vinden als een paard daar tot zijn 30ste door moet gaat met al dat zware dressuurwerk 'omdat dat nu eenmaal kan'.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:32

@Jasmijn.

Harmonie :+ , takt :+
Laten dat nu net 2 "zaken" zijn, die ik echt bij de "Hollandse" School NIET kan ontdekken.

Een "goede" piaffe is (buiten de hoge school-sprongen) wel een graadmeter van "goede dressuur"
Dat die bij veel paarden heel erg afhankelijk is, van bouw? Klopt zeker.
Dat er maar weinig zijn, die een echt goede piaffe laten zien, klopt zeker.

Ik denk, dat dit ook heel vaak te maken heeft met de opleiding van het paard.
Er zijn maar heel weinig ruiters, die nog echt een draf door kunnen verzamelen tot een piaffe.
Het meeste dat men ziet, is een piaffe die aangeleerd wordt door toucheren.
En dat is weer "manipuleren" van een paard.

OMELET DU FROMAGE?? datzelfde kan gezegd worden van jouw posten ;)
Jij kan ook nergens onderbouwen waarom de "hollandse" School beter is, dan bv Klassiek ;)

De weg verkorten blijkt gewoon inderdaad uit de leeftijd van het tegenwoordige GP-paard ;)
Of het huidige KWPN-paard beter is, dan de vroegere KWPN'ers, dat is weer een andere discussie.
Ik persoonlijk, vind van niet.
Niet alleen smaakverschil, maar gewoon observeren :D
Dus je voorbeeld "wat er van nature inzit" neem ik met een grote korrel zout.

Die legio voorbeelden zijn niet zo legio ;) van die oudere wedstrijdpaarden.
Een handje vol, is het.
Die cijfers komen niet van mij, maar zijn algemeen bekend ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:32

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Ik begrijp nooit zo de behoefte om een piaffe helemaal volgens wiskundige berekeningen, diagonalen en lijnen en theorie te willen analyseren. Ten eerste kan dat al NOOIT aan de hand van 1 foto/still (kan toevallig een goed/slecht moment zijn). Ten tweede gaat het toch om harmonie? Takt? het totaalplaatje? Daarnaast heb ik begrepen dat een piaffe ook heel erg afhankelijk is van de bewegingsafloop en bouw van een paard, dus kan een goede piaffe er bij ieder paard toch weer anders uit zien?

Verder lijkt het wel of volgens sommige goede dressuur alleen maar het rijden van een piaffe is... Ik denk zelf dat andere oefeningen uit het hele GP werk moeilijker zijn correct uit te voeren... Zeker als je paard van nature al wat aanleg heeft voor een piaffe. dan denk ik aan series om de pas bijvoorbeeld. Of na aanspanning meteen ontspannen een goede uitgestrekte stap te laten zien. Zulk soort onderdelen worden hier amper belicht. Ik wil al die barokke paarden wel eens een mooie uitgestrekte draf zien doen, of een serie om de pas, een mooie uitgestrekte stap, of vanuit de passage in galop aanspringen... Alleen een piaffe ansich vind ik niet zo veel zeggen over iemands vaardigheden... Het naadloos uitvoeren van het totaalplaatje; dat vind ik de kunst.

.

uhm...volgens mij zijn er regelementen voor om iets juist te rijden
hetzelfde als dat de draf 2 takt is.....
vandaar dat ik graag de FEI regelementen piaffe wil zien.
Het wiskundig berekenen gaat het niet om.
wel om het paard zo functioneel mogelijk te laten bewegen.
het gaat hierom ook niet om iemands vaardigheden, of wie er de beste in is.
(sorry, maar die fase ben ik al voorbij).
ik streef , voor mijzelf, naar perfectie in hetgeen ik doe en rijd.
dan zal je je zeker ook moeten verdiepen HOE dit eruit hoort te zien en te voelen.
anders kan je het je niet eigen maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:40

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

of vanuit de passage in galop aanspringen... Alleen een piaffe ansich vind ik niet zo veel zeggen over iemands vaardigheden...

http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFm ... re=related
6 minuut 2
6 minuut 8
van uitgestrekte galop naar piaffe

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:51

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:
en rafael dikker

Maar wat zeggen deze stills? je kunt verschillende volledige proeven van hem opvragen en dan kun je zien dat ook bij hem en soms wel eens wat aan schort (was hij het niet wiens paard op een int. kampioenschap de spaanse pas liet zien ipv een passage?)
(overigens: ik bedoel dat niet als kritiek naar de beste man, want ik vind het heel knap allemaal... Maar om aan te geven dat dressuur niet alleen uit piaffe bestaat, en je kunt zeggen: die rijdt een goede piaffe dus die is de beste. Dat is te kort door de bocht)

En dat is nu net het verschil tussen jou en mij.
ik post de plaatjes hier nl niet wie of wat ik de beste vind, maar om er naar te kijken en of het technisch en voor het paard lichamelijk juist is uitgevoerd.
wie of wat er dan opzit, boeit mij niet.
al is het sofietje onbekend uit de polder. :+
iedereen maakt rijtechnische fouten, je hebt nu eenmaal met paarden te maken en de top met de wedstrijd en prestatie druk.
ik heb nl nergens gezegd wie of wat ik de beste vind van mijn geposte plaatjes.
dat is dus een constatering die je er zelf aan hebt gehangen.
maar ach, lezen is ook een kunst 8-)
nu nog plaatjes leren kijken en beoordelen, misschien krijg je het dan onder de knie. ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:54

cherie78 schreef:
@Jasmijn.

Laten dat nu net 2 "zaken" zijn, die ik echt bij de "Hollandse" School NIET kan ontdekken.

Een "goede" piaffe is (buiten de hoge school-sprongen) wel een graadmeter van "goede dressuur"

Er zijn maar heel weinig ruiters, die nog echt een draf door kunnen verzamelen tot een piaffe.

Jij kan ook nergens onderbouwen waarom de "hollandse" School beter is, dan bv Klassiek ;)

De weg verkorten blijkt gewoon inderdaad uit de leeftijd van het tegenwoordige GP-paard ;)
Of het huidige KWPN-paard beter is, dan de vroegere KWPN'ers, dat is weer een andere discussie.

Een handje vol, is het.

Ik durf het te betwijfelen of het feit dat jij het niet ziet aan de Hollandse school ligt. Die volgens de prof trouwens niet bestaat.
Waar ik het, wie had dat ooit gedacht mee eens ben.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:02

sporter schreef:
cherie78 schreef:
@Jasmijn.

Een handje vol, is het.

Ik durf het te betwijfelen of het feit dat jij het niet ziet aan de Hollandse school ligt. Die volgens de prof trouwens niet bestaat.
Waar ik het, wie had dat ooit gedacht mee eens ben.

Ik durf bij deze te betwijfelen of jij dan wel een goed observatie-vermogen hebt :D , maar dat is dan geheel mijn mening, die ik ook nog eens kan onderbouwen met zoveel foto's van "Hollandse" school-paarden die totaal NIET in takt gaan.
Waar de harmonie duidelijk ontbreekt, alleen al te zien aan het stang-misbruik.

Of jij het met prof eens bent, dat de "Hollandse" School niet bestaat, is aan jullie :D

Laat het nu net een uitspraak zijn, van Sjef Janssen himself :D ;)

Maar ook dit is een geheel andere discussie, die ooit al een gevoerd is ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:13

cherie78 schreef:
Harmonie , takt

Dan zien wij twee verschillende dingen. Ik vond EG en Totilas namelijk echt HET toonbeeld daarvan. De vraag is of dit nu een kwestie van smaak is of iets anders?

cherie78 schreef:

Maar toch niet het enige?

cherie78 schreef:

Ik zie dat niet, maar ik zie maar weinig mensen die hun paard een piaffe aan het leren zijn. De meeste die ik persoonlijk ken zijn daar nog niet aan toe. En degene die ik van naam ken zie ik alleen maar op wedstrijd in actie. ik vraag mij dan ook af of jij dagelijks bij de gehele int. top op stal komt? Hoe kun je anders weten hoe zij het aanleren?

cherie78 schreef:
Jij kan ook nergens onderbouwen waarom de "hollandse" School beter is, dan bv Klassiek

Ik neem ook nergens een stelling in dat het een of ander beter is. Ik word alleen in een hokje geschoven omdat ik kritische vragen stel. En kennelijk mag dat niet in het klassieke kamp. Ik bekijk ruiters in actie en geef alleen aan wat ik wel en niet mooi vind. En ik begrijp niet hoe iemand zo mooi kan rijden wanneer zijn trainingsmethode zo slecht is.

Ik kan mij vinden in de uitspraak van Hester; namelijk dat je altijd een open mind moet houden en dat iedere kampioen zijn eigen stijl heeft. Verder ben ik rijtechnisch nog niet op een niveau dat ik kan oordelen wat de juiste wijze is van het aanleren van een piaffe. Ik denk dat je op zijn minst een aantal GP paarden moet hebben opgeleid om daar wat zinnigs over te zeggen. En ik geloof niet dat dat soort ruiters hier vertegenwoordigd zijn. Of heb jij soms meerdere GP opgeleid?

cherie78 schreef:

Maar ja, wat zegt jouw mening daarover als int. (ex)topruiters van mening zijn dat dat wel het geval is?

cherie78 schreef:
Die legio voorbeelden zijn niet zo legio van die oudere wedstrijdpaarden.
Een handje vol, is het.

Ja, hehe... Natuurlijk is het een handje vol. Als de top behalen zo eenvoudig was dan waren er wel meer toppaarden.

cherie78 schreef:
Die cijfers komen niet van mij, maar zijn algemeen bekend

Maar de bron is niet te achterhalen. Het is een algemeen/uit zijn verband getrokken vooroordeel waar mensen als een kip zonder kop achteraan hollen.

nombrado schreef:
wel om het paard zo functioneel mogelijk te laten bewegen.

Precies. En voor een langgelijnd paard is dat anders dan een die in het vierkantsmodel staan. Of iets correct is volgens de reglementen kun je alleen in beweging zien en niet adhv een foto. En dan nog blijft de interpretatie altijd een beetje smaakgevoelig en discutabel. The truth is in the eyes of the beholder...

nombrado schreef:
6 minuut 2
6 minuut 8

Ja, dusss... Op dat niveau moeten ze allemaal die oefeningen laten zien. Waar het mij om gaat is dat die nooit ter discussie worden gesteld, en met elkaar vergeleken. Overigens vind ik deze combi niet heel charmant (maar evengoed respect, want ik vind het nogmaals zowiezo knap). Ze zijn toen wel tweede geworden in de kur, maar daar was veel discussie over. Het geheel doet nogal hectisch aan en het paard is erg zuur op sommige momenten. Waarom wordt de verrichting van dit paard niet met dezelfde kritische blik geanalyseerd als EG en Totilas? Kijk bijvoorbeeld naar die uitgestrekte draf? Voorbeenzwaaierij? Of correct?

Het gaat mij niet om deze combi af te zeuren, maar omdat ik nog steeds niet begrijp waarom de ene ruiter alle sh*t over zich heen krijgt en de ander niet? De combi met een vrolijk ogend paard wordt bekritiseerd en de combi met een regelmatig zuur kijkend paard/zwiepende staart/hectisch beeld wordt aangehaald als voorbeeld?

Schiet mij maar lek, want ik begrijp het echt niet?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:25

cherie78 schreef:
Ik durf bij deze te betwijfelen of jij dan wel een goed observatie-vermogen hebt :D , maar dat is dan geheel mijn mening, die ik ook nog eens kan onderbouwen met zoveel foto's van "Hollandse" school-paarden die totaal NIET in takt gaan.

Of jij het met prof eens bent, dat de "Hollandse" School niet bestaat, is aan jullie :D

Ja ik heb kan dat onder bouwen met foto's van spaans gekrabbel en en opengesperde monden van de spaanse rijschool

Ohhh nee dat telde niet dat waren africhtings foutjes :+ _O- _O- _O-

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:31

@Jasmijn

Wij zien inderdaad twee verschillende dingen.
Ik vond EG en Totilas inderdaad echt NIET het toonbeeld daarvan. Die discussie blijft.... en is al eens gevoerd.
Ik weet niet of dat een kwestie is van smaak of van wat anders ;)

De piaffe is zeker niet het enige, maar wel één van de criteria..

Er zijn genoeg voorbeelden van hoe ruiters hun paard de piaffe aan leren, wat betreft het toucheren. Ook in dit topic nog aan bod geweest.
En nee, ik kom niet meer dagelijks bij de gehele internationale top op stal ;)
En breek me daar de spreekwoordelijke "bek" niet van open ;(

Over het onderbouwen, ik reageerde op een stelling van jou ;)
Omdat jij reageerde op een stelling van mij :+
En jij wordt door mij niet in een hokje geschoven, dat komt geheel voor je eigen rekening. Ik kan niet weten of jij "klassiek" dan wel "hollands" traint :D
Over mooi :+ over smaak valt niet te "twisten" hooguit of iets gezond is of niet.
Onderzoeken liggen al een tijdje op "tafel", maar als voorstanders van de "Hollandse" School daar niet aan willen :+

Carl Hester heeft zeker gelijk, dat hij vindt dat een (wedstrijd)ruiter een open mind zou moeten hebben.
En zeker als je vooraan in het klassement wil eindigen :+

Dus omdat het int (ex)topruiters zijn, hebben die gelijk, dat de huidige KWPN'ers beter zijn dan vroeger ;)
Nogmaals over smaak valt niet te twisten.
Over legio foto's van KWPN'ers op één voorbeen valt ook niet te twisten.

De bron is wel te achterhalen, maar men moet willen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:33

sporter schreef:
cherie78 schreef:

Ja ik heb kan dat onder bouwen met foto's van spaans gekrabbel en en opengesperde monden van de spaanse rijschool

Ohhh nee dat telde niet dat waren africhtings foutjes :+ _O- _O- _O-

Jij snapt em :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:14

nombrado schreef:
6 minuut 2
6 minuut 8

Mooi om te zien allemaal. Maar de kritiek op EG en zijn voorbeenzwaaierij kan ik hier ook precies zo op toepassen, in de uitgestrekte draf zijn de voor en achterbenen niet paralel meer. Dus dit paard is ook op show en specktakel gereden. Ik persoonlijk, vind het adembenemend goed.
Al die kritiek op EG en AvG dat hun paarden niet zuiver kunnen stappen, dit paard stap een beetje hectisch en weet niet eens bij de afdruk van de voorhoef in de buurt te komen. Die overgang galop-piaffe vind ik persoonlijk niet zo mooi en ik vind het ook een rare overgang.

Ik weet dat je geen fan bent van EG en AvG maar geniet je hier wel van?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:24

jasmijn78 schreef:
[. Waarom wordt de verrichting van dit paard niet met dezelfde kritische blik geanalyseerd als EG en Totilas? Kijk bijvoorbeeld naar die uitgestrekte draf? Voorbeenzwaaierij? Of correct?

als je puur naar de technische uitgestrekte draf kijkt tussen totilas en fuego?
dan is de uitgesterkte draf van fuego beter, die verruimt nl achter wel , totilas niet.
totilas blijft met zijn achterhand achter.
het voorbeenzwaaien is niks mis, mits de achterbenen ook meedoen

ik zeik overigens totilas niet af.
net als gal niet
alleen mag er meer volgens de fei regelementen gereden worden. dat heeft dus betrekking op de jury! die zitten daar om te beoordelen.
het staat nl allemaal in het boekje hoe de oefeningen uitgevoerd dienen te worden.
dat hoort de jury ook te weten.

overigens ben ik bang, dat we van totilas niets meer horen.
ik denk dat dit paard stuk is.
ik vind gal een hele sympathieke ruiter, die zich ook heeft moeten aanpassen naar de huidige jury eisen en maffe bondscoaches.
totilas?
kheb meteen al gezegt, toen ik hem de eerste keer zag, dat ik hem dolgraag zou willen voelen met rijden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:27

nombrado schreef:
overigens ben ik bang, dat we van totilas niets meer horen.
ik denk dat dit paard stuk is.

Waar baseer je dit op :?