Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:09

Een paard loopt zoals ie gebouwd is. Ik zou die zweetvos/gele weleens op stand willen zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:13

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:36

Ik weet wel hoe Toot eruit ziet zonder zadel. Leg er eens een plaatje van die gele overheen en zoek de verschillen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:53

nog 2
Afbeelding
Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:26

Wat leuk dat rijtje met paarden in de piaffe.

Als ik dan kritisch kijk en alle info toepas die ik hier tot me heb genomen dan zou ik toch zeggen dat de zwarte met de witte voetjes en de gele er correct gaan. Mooie daling van de achaterhand en de plaatsing van het achterbeen is zeer mooi onder de massa.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:46

nombrado schreef:
wat zie je bij de lendenen bij 3?
en de hoeken van voor en achterbeen?
en het hoofd, als je 1 lijn trekt van de staart/croup naar het puntje van de neus?
is dat 1 rechte lijn?

Ik snap niet waarje heen wilt.
Kun je voor mij die lijnen eens in de foto trekken? En dan misschien nog 1 van een ander paard er bij ter vergelijking?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:12

Abacab schreef:
nombrado schreef:
wat zie je bij de lendenen bij 3?
en de hoeken van voor en achterbeen?
en het hoofd, als je 1 lijn trekt van de staart/croup naar het puntje van de neus?
is dat 1 rechte lijn?

Kun je voor mij die lijnen eens in de foto trekken? En dan misschien nog 1 van een ander paard er bij ter vergelijking?

hmmm, dat kan ik niet met mijn programma
maar denkbeeldig moet je 1 ononderbroken lijn kunnen trekken van de achterkant heup tot het puntje van de neus.
(dat is helaas bij geen 1 van de geposte plaatjes perfect)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:14

dees komt er aardig in de buurt
Afbeelding

is nog niet zo eenvoudig hoor :D
piaffe juist uitvoeren
alleen zal je toch eerst moeten leren zien, hoe het eruit hoort te zien, lijkt mij.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:56

Kun je voor mij die lijnen eens in de foto trekken? En dan misschien nog 1 van een ander paard er bij ter vergelijking?[/quote]

hmmm, dat kan ik niet met mijn programma
maar denkbeeldig moet je 1 ononderbroken lijn kunnen trekken van de achterkant heup tot het puntje van de neus.
(dat is helaas bij geen 1 van de geposte plaatjes perfect)[/quote]

leg ns beter uit....een ononderbroken lijn kun je altijd tekenen....bedoel je dat die lijn horizontaal moet zijn???

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:14

Ik vat hem ook even niet hoor hoe die lijn moet lopen :o

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 05:01

Vrij eenvoudig, de neus van het paard mag niet onder/achter het heupbeen wegzakken (en dan heb ik het niet over de vals heup, maar over de daadwerkelijke heup van het paard).

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:51

Kijk dat is duidelijk....bedankt ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:37

Suelza schreef:
Vrij eenvoudig, de neus van het paard mag niet onder/achter het heupbeen wegzakken (en dan heb ik het niet over de vals heup, maar over de daadwerkelijke heup van het paard).

ok maar dat is toch in orde bij paard 3?
Die barokke paarden hebben veel kortere nekjes

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:07

Abacab schreef:
Suelza schreef:

ok maar dat is toch in orde bij paard 3?
Die barokke paarden hebben veel kortere nekjes

het gaat niet om de langere of kortere nekkies
het gaat om de neus, die iets juist voor de ll hoort te zijn.
en er niet achter. (zoals bij bijna alle plaatjes te zien is)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:25

Dan blijft nr 4 dus mijn voorkeur houden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:47

Enkele pagina's terug werden wat vragen gesteld over Carl Hester. O.a. Murhy meent dat hij klassiek traint. In de Hoefslag van 19 mei staat een interview met hem. Ik zal hier enkele uitspraken van hem uit het interview neerzetten, misschien leuk voor de discussie?

Op de vraag of Esapado weel veilig bij hem is aangekomen zegt hij: He looks like a million dollar horse!
(ter info: Escapado was van Carl Hester en was verkocht aan Hans Peter Minderhoud die er een tijd GP mee reed. De afspraak was dat hij naar Hester zou terugkeren als hij aan zijn pensioen toe was.)

Carl Hester zijn focus met zijn paard Uthopia ligt op de OS in London.

Hij stelt een van zijn talentvolle paarden Vallegro ter beschikking aan zijn leerling/stalruiter om een kans te maken op een teamplek in het britse team. Het meisje heeft geen familie die in staat is haar daar finanieel in te ondersteunen en omdat hij ook in een dergelijke situatie heeft gezeten wil hij haar helpen haar droom te verwezenlijken een OS te rijden (ipv het dier zelf te gaan rijden, heel sympathiek)

Er wordt gevraagd: in nederland spreken we wel eens van de Duitse en Nederlandse manier van rijden, wat is jou stijl? Hester stelt het gymnasticeren van zijn paard voorop. Hij zegt: het hele gedoe over verschillende methoden van rijden is ter sprake gekomen doordat mensen het losrijden van paarden niet begrijpen. Iedere kampioen heeft zijn eigen stijl. Je moet natuurlijk wel open minded zijn voor hoe een ander werkt.

Uthopia wordt wel de Totilas van Engeland genoemd. Hester: Het is natuurlijk een zwarte hengst en heeft veel uitstraling, maar ik ben Edward Gal niet. Edward Gal heeft een gave om paarden extra speciaal te laten lopen

Voor wie het hele interview wil lezen: Hoefslag nr. 20 19 mei 2011.

Na het lezen van deze uitspraken ben ik benieuwd naar hoe er nu over Hester gedacht wordt in dit topic:

HP traint wel LDR volgens mij. Toch vond Hester dat Escapado in top conditie werd aangeleverd vanuit de stallen van Gal/Minderhout om bij Hester weer van zijn pensioen te gaan genieten. Kennelijk is Escapado er dus niet slechter van geworden?

Vinden jullie Hester nog steeds klassiek daar hij bewondering heeft voor Edward en meent dat je open minded moet zijn tav trainingsmethoden? Hij lijkt zichzelf iig niet in een bepaald 'hokje' te plaatsen.

Uit het interview begrijp ik dat hij vind dat de discussie over trainingsmethoden vooral aangezwengeld wordt door mensen die er helemaal niets van begrijpen. Tsja... Wie zal het nu beter begrijpen? Hester of......?????

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:54

Dat is het verschil tussen echte ruiters en internetruiters. Mensen die wel eens buiten komen, die weten dat het allemaal niet zo zwart wit is. Die weten dat je een paard niet in 1 systeem kan proppen. En bovenal die hebben respect voor hun mede ruiters.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:59

Het is nog steeds simpel het rijden algemeen. Waarom moet er altijd een naamkaartje aan een stijl gehangen worden. Een mens die rijdt met gevoel en een team vormt met zijn paard en met plezier op zijn paard zit en open staat om met nog meer gevoel te rijden komt vanzelf verder. Er is geen een methode die op iedereen werkt simpel weg omdat het bij het gevoel van de mens en het paard moet passen. De klik maakt de combinatie is de klik er niet kom je met geen enkele methode verder. Ook een instructeur die kijkt en blijft hangen in een stijl terwijl je altijd eigenlijk geleerd te blijven leren, want met paarden is het toch zo je bent nooit uitgeleerd met elk paard verschillend paard rijden is een belevenis en leerschool per paard en mens.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:23

Interessant Jasmijn. Kun je dat artikel scannen en hier plaatsen?

Het valt mij ook op dat er ook hier op het forum zo weinig respect is voor de Ned. top. Ik vind het nog steeds geweldig om naar Gal of vGrunsven te kijken. Ik heb ook die spaanse GP combi's gezien [met dank een Nombardo] maar om eerlijk te zijn kan me dat vele malen minder bekoren dan een Gal.
De paarden van Gal en vGrunsven lopen met zo veel elastiek en volgens mij komt dat omdat die paarden veel losser in de rug en bovenlijn lijken te zijn. Ik ga hier echt niet zeggen dat wat de barokke paarden doen niet goed is want dat is ook echt geweldig knap allemaal. Maar er mist gewoon een stukje glans in het rijden.
Ik weet dat de tegenstanders hier gaan zeggen dat dat alleen maar spektakel is waardoor ik wordt verblind maar wanneer spektakel correct wordt uitgevoerd is daar toch niets mis mee.
Ik vind vooral dat Franse paard en dat paard van d'Oliveira heel veel spektakel. Druk en hectisch gezwaai met voorbenen en allemaal tactfouten. Dat vind ik toch minder om naar te kijken wanneer ik dat vergelijk met de Ned. top.

Snappen jullie mijn punt een beetje. Ik probeer er een beetje de vinger achter te krijgen waar dat verschil in visie juist in zit. Zou het niet gewoon een kwestie van smaak kunnen zijn? De een kijkt graag naar korte en beknopte barokke paarden, de ander ziet liever langgelijnde volbloeds. Natuurlijk bewegen die heel anders. Je moet een volbloed niet als een barok paard willen laten bewegen en andersom ook :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:27

nombrado schreef:
het gaat niet om de langere of kortere nekkies
het gaat om de neus, die iets juist voor de ll hoort te zijn.
en er niet achter. (zoals bij bijna alle plaatjes te zien is)

Maar het is toch te kort door de bocht om de kwaliteit van een piaffe enkel te beoordelen op het neusje dat op of voor de LL moet zijn? Vooral omdat we het hier over verschillen van mm hebben. Paard 3 heeft de neus toch exact op de LL. Verder vind ik de aanspanning van die hals er prettig uit zien, mooi losgelaten, verheven en gedragen. Ik zie hier ook absoluut geen getrek.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:33

nombrado schreef:
dees komt er aardig in de buurt
Afbeelding

Dit is toch Eddy :j Een jeugdheld van me _/-\o_ van toen ik als guppie nog met vriendinnetjes op de manege rondhing want rijlessen konden mijn ouders zich niet veroorloven. De Hoefslag las ik in de bieb, gratis op mijn jeugd abbo.

Ik weet niet of een dergelijke piaffe nu nog wel graag gezien wordt. Volgens mij zien de jury-leden nu graag een paard dat losser in de bovenlijn is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:36

ik denk dat die carl hester eerder slim is met uitspraken. (mediatraining?)

Natuurlijk is dat paard in goede conditie afgeleverd, je verwacht toch niets anders van HP of Edward Gal? Maar 'in goede conditie' zegt niets over de trainingsmethode. En niemand hier zegt (althans mij hoor je dat niet zeggen) dat zij niet kunnen rijden, natuurlijk kunnen zij wel rijden, anders kom je niet zo ver.

Natuurlijk ga je niet openlijk een trainingsmethode aanvallen, waar je je paard heen gebracht hebt en waarover je bovendien dan ook nog eens een hele discussie mee doet oplaaien.

zulke interviews geven toch nooit weer wat iemand werkelijk vindt of denkt.

edit: iets vriendelijker geformuleerd: je gaat je collega's toch niet afvallen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:05

quadripes schreef:
ik denk dat die carl hester eerder slim is met uitspraken. (mediatraining?)

Natuurlijk is dat paard in goede conditie afgeleverd, je verwacht toch niets anders van HP of Edward Gal? Maar 'in goede conditie' zegt niets over de trainingsmethode. En niemand hier zegt (althans mij hoor je dat niet zeggen) dat zij niet kunnen rijden, natuurlijk kunnen zij wel rijden, anders kom je niet zo ver.

Natuurlijk ga je niet openlijk een trainingsmethode aanvallen, waar je je paard heen gebracht hebt en waarover je bovendien dan ook nog eens een hele discussie mee doet oplaaien.

Ik geloof toch liever een journalist, die hem daad werkelijk gesproken heeft.

een beetje raden naar wat iemand zou bedoelen terwijl je hem helemaal niet kent. Een beetje onzinnig.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:10

jasmijn78 schreef:
Op de vraag of Esapado weel veilig bij hem is aangekomen zegt hij: He looks like a million dollar horse!
(ter info: Escapado was van Carl Hester en was verkocht aan Hans Peter Minderhoud die er een tijd GP mee reed. De afspraak was dat hij naar Hester zou terugkeren als hij aan zijn pensioen toe was.)

Ik denk dat ook bij Hester, een paard alleen maar verkocht wordt aan een ruiter waar hij zelf een goed gevoel bij heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:15

quadripes schreef:
Natuurlijk is dat paard in goede conditie afgeleverd, je verwacht toch niets anders van HP of Edward Gal? Maar 'in goede conditie' zegt niets over de trainingsmethode.

Niet? Maar iedereen hier beweert anders aan dressuur te doen om hun paard heel te houden, toch? En als een paard onvriendelijk getraind wordt, mentaal of fysiek daar last van heeft dan ga je dat m.i. zeker zien. Zeker als dat paard al een aantal jaren zo getraind wordt. Dan kan een paard toch onmogelijk nog lekker in zijn vel zitten?

quadripes schreef:

Is Carl Hester dan ook zo'n ruiter waarbij alles om het geld gaat? Hij kon zijn paard Escepado voor veel geld verpatsen aan HP en hoe hij daarna getraind zou worden zou hem een biet zijn? Zo'n ruiter die zijn ziel aan de duivel verkoopt? Dat klinkt wat tegenstrijdig aangezien hij kennelijk zo met het paard begaan is, dat hij wil dat het dier na zijn sportcarriere weer bij hem terugkomt voor een goede oude dag...

quadripes schreef:

Och ja, zo'n antwoord was natuurlijk te verwachten. Als iemand die je aanvankelijk hoog hebt zitten in een interview iets zegt wat je niet bevalt, dan klopt het interview natuurlijk niet... }:0

quadripes schreef:

Hij spreekt openlijk bewondering voor EG uit... Dat is wat anders dan je politiek correct ergens over uitlaten hoor. En er zijn genoeg (ex-top) ruiters die zich wel negatief uitlaten over anderen. En er zijn hier een aantal die zich ook ruiter-van-dat-niveau wanen en die laten zich ook negatief uit over hun 'collega's"...

Je maakt jezelf er niet geloofwaardiger op door zo met twee maten te meten.

Abacab schreef:
Interessant Jasmijn. Kun je dat artikel scannen en hier plaatsen?

Ik heb geen scanner helaas!