Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:37

Simpelman schreef:
Eerst strekken, aan een contactteugel, contact houden.
Voorwaarts voor aandrijvende hulpen.
Aanleuning bevestigen.

later. :)

Nageeflijkheid.
Gaat dan bijna vanzelf.

Oke. Bedankt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:48

HW, beterschap met Manolito, balen hoor.

Jennyx, duimen dat je ijsje zo doorgaat, niet met bokken met je dochtertje erop uiteraard, maar met het vrolijk zijn en zin hebben in het werk en lekker in zijn vel zitten.

Azmay, jeetje dat is een verschil tussen die foto's!

Tjelley

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:48

@Jenny: Heeft jou Ijslander Wi-Fi in zijn stal? >;)
Misschien leest ie stiekem mee... :D

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:01

@Azmay: Heb niet alles gelezen, maar hoe lang staat jou Kim nu op rust? Hoe is haar conditie verder? Ze lijkt mij aan de stevige kant. Zou ze hier geen hinder van ondervinden (voeding, of een reactie hier op)? In mijn ogen is het logisch dat een paard dat weinig doet en goed te eten krijgt veranderd in zijn lijf. De buikspieren worden slap en de rug veranderd dan vaak ook. Weet niet hoe oud Kim is, maar leeftijd speelt ook een rol.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:03

Azmay schreef:
Simpelman schreef:
[ Video ]

Dat ga ik deze week eens proberen :j

Kim is in stap eindelijk weer goed ontspannen.

[ [url=m/9sEK9N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus nu kan ik rustig aan ook op zoek naar een instructeur, iemand hier die ervaring heeft met Nicole Ras of Marjolein van den Broek?

Ik met M arjolein vd B roek. Ik neem alleen grondwerkles van haar, een kennis van me rijdt ook. Pb me maar als je iets wil weten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:05

Tjelley schreef:
@Azmay: Heb niet alles gelezen, maar hoe lang staat jou Kim nu op rust? Hoe is haar conditie verder? Ze lijkt mij aan de stevige kant. Zou ze hier geen hinder van ondervinden (voeding, of een reactie hier op)? In mijn ogen is het logisch dat een paard dat weinig doet en goed te eten krijgt veranderd in zijn lijf. De buikspieren worden slap en de rug veranderd dan vaak ook. Weet niet hoe oud Kim is, maar leeftijd speelt ook een rol.

Ze krijgt eigenlijk alleen hooi, staat altijd op de weide.
Verandering in spieren is normaal bij stil staan ja, maar ze is nog nooit aan het werk geweest voor ik haar kreeg een half jaar geleden. Ze is 9, ik ben (was) haar aan het inrijden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:17

Tjelley schreef:
@Jenny: Heeft jou Ijslander Wi-Fi in zijn stal? >;)
Misschien leest ie stiekem mee... :D

Hahaa!!! B-)

Wat leuk, dat het goed gaat met je IJsje,Jennyx! Het is een mooierd.. En zo super dat je dochter al van zo jong af paardrijdt. Doe er alles aan om haar onbevangen te houden, wat betreft paardrijden, en niet angstig. +:)+

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:28

Wat gaaf dat het zo goed gaat Jenny, machtig gevoel is dat dan, hè? Heerlijk!

Balen HW!! Hopelijk kunnen de DA & hoefsmid je morgen verder helpen.

Sorry, Azmay, ik vind het er ook niet ontspannen uitzien.. Ik volg je topic ook & snap ook dat het een héle lastige situatie is. Je weet niet hoe/waar verder te zoeken. Ik hoop dat ze na de winter iets opknapt, het liefst ervoor al.

Wij hebben vandaag gelongeerd. Ging erg fijn! Geen filmpjes of foto's gemaakt helaas. Ze stapt wel mooi over als ik vraag iets te verruimen in draf. :j Ik vond haar ook iets soepeler in haar achterhand, dat kan wel zijn doordat we afgelopen dagen wat regelmatiger (gelukkig weer) hebben gereden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:30

Horseware, jeetje balen zeg!! Sterkte met Manolito

Azmay, ik ga mee met de rest, nog geen echte ontspanning. Maar wel fijn dat het begin er is! Kan alleen maar beter gaan hopelijk.

Jenny, HOERA!!! Wat een fijne vooruitgang!!! *\o/* mijn draver werd vandaag buiten ook wat mans. Zou dat door het stretchen en al die endorfines kunnen komen, dat ze zich wat heldhaftiger voelen ofzo? Ik zie wel duidelijk verschil tussen mijn draver en die van mijn moeder. Die van haar loopt als een giraffe en te snuiven met dit weer. Die van mij loopt overal rustig langs. Maar ineens trok hij een sprint. Ik vond het wel grappig, maar niet de bedoeling natuurlijk ;)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:54

Azmay: En hoe stond ze voordat ze bij jou kwam?
Haar mest is verder in orde? Is ze ook gevoelig voor kou op de buik? Haar humeur is wel stabiel?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:58

maralyn schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=kV3Gnse1V3A

Deze vind ik mooi, gewoon voor de informatie.
Zij is een dierenarts. Prachtig hoe ze het uitgetekend heeft, en wat ze verteld.

Jenny! TOPP!!!

Bedankt voor je filmpje. Meteen ook een gedeeld op mijn facebook ;)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:12

Ik ben benieuwd of er meer mensen tijdens het buiten rijden (dressuur)oefeningen doen.

Mijn Draver is vooral buiten enorm voorwaarts en dat maakt het soms wat lastig :)
Laatste tijd veel bezig geweest met halve ophoudingen(tempo-controle :D ) en dit helpt goed. Hij is namelijk niet erg zuinig op zichzelf. Hij stuwt liever met zijn achterbenen dan dat hij draagt. Dan merk ik dat hij veel gewicht op de voorhand neemt.
Vind het wel belangrijk om hem voorwaarts te houden omdat hij zich anders scheef gaat houden.
Het is nu de kunst om het juiste gevoel vast te houden.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:25

Ik doe heel veel dressuuroefeningen buiten! Mijn draver loopt veel beter buiten dan in de bak.
Stuwen is een herkenbaar draverprobleem. Vooral bij het tempo maken, achterbenen uit elkaar en GAS! =__=" En zie hem dan maar eens netjes terug te krijgen op de achterhand! Drama :P

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:40

Ja, schijnt inderdaad een Draver-dingetje te zijn :)
Vind de rechte lijnen rijden buiten ook fijn. Geen bakrand om tegen aan te hangen :P

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:50

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:58

Tjelley schreef:
Ja, schijnt inderdaad een Draver-dingetje te zijn :)
Vind de rechte lijnen rijden buiten ook fijn. Geen bakrand om tegen aan te hangen :P

Jarenlang fokken, hier zit de motor. Net als bij elk paard, maar een draver is om de motor heen gebouwd, zeg maar :D
En, heel belangrijk, ze moeten vooruit, niet in de verzameling

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:05

Tjelley schreef:
Azmay: En hoe stond ze voordat ze bij jou kwam?
Haar mest is verder in orde? Is ze ook gevoelig voor kou op de buik? Haar humeur is wel stabiel?

Ook 24/7 buiten, heeft een paar veulens gehad.
Mest is prachtig, ze had een overgevoelige buik(vooral achteraan) maar dat is nu over. Ze is altijd super lief maar wel onzeker.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:08

Tjelley schreef:
Ik ben benieuwd of er meer mensen tijdens het buiten rijden (dressuur)oefeningen doen.

Mijn Draver is vooral buiten enorm voorwaarts en dat maakt het soms wat lastig :)
Laatste tijd veel bezig geweest met halve ophoudingen(tempo-controle :D ) en dit helpt goed. Hij is namelijk niet erg zuinig op zichzelf. Hij stuwt liever met zijn achterbenen dan dat hij draagt. Dan merk ik dat hij veel gewicht op de voorhand neemt.
Vind het wel belangrijk om hem voorwaarts te houden omdat hij zich anders scheef gaat houden.

Ik doe buiten grotendeels hetzelfde als in de bak: ik werk aan de balans, ontspanning, aanleuning, zijgangen, overgangen etc. Gaat buiten vaak zelfs makkelijker omdat je de impuls meer cadeau krijgt.

Azmay: moeilijke situatie met je merrie.. het is inderdaad wel een erg groot verschil tussen de twee foto's!

Horseware: sterkte met je paard! Is het dezelfde als van het WF-filmpje?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:08

FCSA schreef:
Tjelley schreef:

Ik doe buiten grotendeels hetzelfde als in de bak: ik werk aan de balans, ontspanning, aanleuning, zijgangen, overgangen etc. Gaat buiten vaak zelfs makkelijker omdat je de impuls meer cadeau krijgt.

Azmay: moeilijke situatie met je merrie.. het is inderdaad wel een erg groot verschil tussen de twee foto's!

Horseware: sterkte met je paard! Is het dezelfde als van het WF-filmpje?

Dank je. Ik heb met Timo 3 filmpjes van Will Faerber (dat is de vos). Dit betreft mijn andere paard Manolito. Dat is de bruine, waarmee ik 1 filmpje van Will Faerber heb.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:09

Morgenochtend heb ik mijn eerste zitles van Elke Wiss. Waarschijnlijk in de storm en regen, zal wel lekker gaan dan :+ En dan 's middags naar de kliniek met Manolito. Druk paardendagje dus.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:16

Azmay:Wil ze verder wel graag bewegen? Lastig hoor, kom er maar eens achter :\

FCSA: Ja inderdaad :) Oefeningen komen er fijner uit, maar ik moet zeggen dat mijn paard in de bak ook altijd lekker fanatiek meedoet :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:26

Hoi allemaal,

Een poos hier niet geschreven en gelezen vanwege drukte.. :D
Maar het gaat hier goed. De intensiteit ligt wat lager, omdat ik door het weer niet altijd goed kan rijden (we hebben alleen een buitenbak), maar we staan niet stil.

En eigenlijk komt oma paard dit jaar heel goed door de winter. Voor het eerst blijft ze goed op gewicht en is ze ook niet erg stram of stijf, dus dat is mooi.

Vorige week heb ik mijn zadel aan laten passen. De verhoudingen in haar rug waren toch nog behoorlijk veranderd, waardoor het zadel begon te knijpen aan de bovenkant van de schoft. Ik had dat zelf al gezien en dat klopte ook. (dus ja, zulke veranderingen zijn ook nog met een oudje mogelijk :) )

Gelukkig heb ik een Schleese, dus de boom is weer wat een gepast. Bij het proberen waren de eerste rondjes nog zoals ze waren en toen ontdekte ineens dat het anders was. De beweging kon toen veel mooier doorvloeien van achter naar voren en dit voelde ik direct terug in mijn hand. Het zadel had er voor gezorgd dat we waren blijven hangen op hetzelfde niveau. Dus mocht je hetzelfde hebben, check je zadel. Ik dacht dat het de leeftijd was, maar dat was dus niet zo.

Gisteren voor het eerst weer echt gereden sinds een paar weken. Mevrouw was heet en had er zin in. Ze heeft een paar keer flink lopen spoken en dat ging wel ten koste van de ontspanning. Hopen dat de weergoden ons wat meer mee gaan zitten, zodat we het rijden weer verder kunnen opbouwen.

Ik ga op zoek naar nieuwe teugels (ik rijd nog steeds met een te lange slof). Iemand tips voor een teugel die langer is en stops heeft (ivm verminderd gevoel in handen)?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:33

Ankem, ik vroeg me al af waar je gebleven was. Fijn dat het goed gaat. Wat kan zo'n zadel een verschil maken. Ik verbaas me er elke keer weer over.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:39

Ankem, ik gebruik gewoon het sperriempje ertussen zoals de tip die hier gegeven was. In de stretch zakt hij dan zo dat ik gewoon de teugels vast heb aan de 2 gespen. Dat wil zeggen dat ik nooit zonder stops zit ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:43

Ik gebruik ook het sperriempje bij teugels met stops... heb wel de langste teugels die ik kon vinden gekocht ... de teugels zijn al 3 meter. Dat werkt bij grote merrie nu prima.