Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:07

Nombrado een opmerking over de still van de pesade, want bij 1.23/1.24 zie ik toch iets waar van ik dacht dat u er daar erg tegen was..
Ik vind dat de ruiters in de Weensche rijschool hun benen wat stiller hielden.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:22

nog 1 opmerking mbt rijkunst: ik zie hier vrijwel alleen schoolsprongen. en die zijn niet zo moeilijk om aan een paard aan te leren als het paard er aanleg voor heeft.

in feite worden deze in leven gehouden omwille van de traditie, maar iemands rijkunst kun je er eigenlijk niet aan aflezen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:27

khad nog vergeten bij de plaatjes te zetten
´do not try this at home´ :D

hieronder 2 plaatjes piaffe
kijk en vergelijk
Afbeelding
Afbeelding

kben benieuwd naar hetgeen jullie zien.
kzal er strax nog ff 1 onder plakken
maar ik ga nu ff rijden

oke nog 1 tje dan
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nombrado op 23-05-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:29

maar jij was toch zo gecharmeerd van die foto van Fuego?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:01

nombrado schreef:
als je goed naar het filmpje kijkt, zie je wel degelijk dat er oefeningen zeer goed uitgevoerd wordt.
en in ieder geval geen open monden gezien van de paarden.

Ja vind je?

nombrado schreef:
in ieder geval wordt het paarden lichaam vaak op de juiste manier gebruikt

Dus jij vindt dat een paard zijn lichaam goed gebruikt als hij een hele serie wissels na/scheef en tegen de hand springt?

nombrado schreef:
huh...ik denk dat dit klassieker is dan anky of klimke is.

Is dat onzuiver gaan in het appyuement ook klassiek? (het appuyement wordt ook met heel weinig afdruk gereden? Kunnen die paarden die afdruk niet behouden in de zijgangen?) En die serie na/scheef/vlak/tegen de hand gesprongen wissels ook klassiek? En die pirouettes; is dat sprongverlies, het zonder stelling en buiging/door het binnenbeen heenvallen van dat paard in de pirouette ook klassiek?

quadripes schreef:
Was ontzettend leuk om naar te kijken, met heel veel humor en prachtige barokke paarden.

Ach ja, vermakelijk is het wel... Deden zij ook niet mee in appasionata? Daar was ook een blokje met een dergelijke show. Of was dat weer van een andere stal? Vooral de palomino is mooi.

quadripes schreef:
trouwens tot in de jaren '60 en '70 hebben zij gewoon meegedaan aan de OS en andere GP dressuurwedstrijden.

Waarom nu dan niet meer?

quadripes schreef:
nog 1 opmerking mbt rijkunst: ik zie hier vrijwel alleen schoolsprongen. en die zijn niet zo moeilijk om aan een paard aan te leren als het paard er aanleg voor heeft.

Maar het blijft natuurlijk wel altijd spectaculair om te zien. Dit vind ik nu echt show en spektakel. Daar kan geen voorbeenzwaaien tegenop :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:06

quadripes schreef:
maar jij was toch zo gecharmeerd van die foto van Fuego?

waar staat dat ik niet gecharmeerd ben dan?
ik lees dat nl nergens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:21

quadripes schreef:

um
waarom denk je dat een passage pas in de GP gevraagd wordt denk je?
of een piaffe?
Je zal een paard toch eerst goed in de juiste spïeren moeten hebben alvorens je deze oefening goed kan gaan oefenen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:39

kzal er een paar onder elkaar zetten van de piaffe
welke vinden jullie op de juiste manier uitgevoerd?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:41

ik kies voor de palamino

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:44

Ben ik heel raar als ik vanaf deze fotos voor zowel die palomino als Edward Gal met Totilas zou gaan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:51

quadripes schreef:

in feite worden deze in leven gehouden omwille van de traditie, maar iemands rijkunst kun je er eigenlijk niet aan aflezen.

Zie maar 1 school oefening tussen de pilaren een levade, de andere zijn mislukte levaden, en een capriolle die niet gestrekt is.
Pessade is niet wat men wil dat is een mislukte levade.
Wie niet weet wat Barokke rijderij is, moet toch eens gaan kijken naar Frankrijk daar hebben ze nu een school daarvoor opgericht buiten Samur om maar in samenwerking met hen, omdat de mensen een sneller resultaat willen hebben en niet zo precies willen rijden.
Barok heeft een beperkt aantal van oefeningen die gelijk zijn met de Klassieke Rijkunst.
Kan daar wel over uitweiden maar dat heeft geen nut, het is dus een beknopte vorm van dressuur.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:01

Mooie foto's. Ik ga voor volgorde 3/4/1/5/2

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:05

Van een hele slechte piaffe kan je toch een moment vinden om een mooi plaatje te schieten en andersom.
Liever filmpje

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:10

Anne_GTI schreef:

bedoel je punten of volgorde...maw..is de 5 de beste of de 1???

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:16

Professor schreef:
, en een capriolle die niet gestrekt is.
.

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

papagroom schreef:
Anne_GTI schreef:

bedoel je punten of volgorde...maw..is de 5 de beste of de 1???

Oh ja, je moet in dit topic alles onderbouwen hè.

Ik vind drie de beste, 4 de een na beste (paard zou wat meer door de kaak mogen naar mijn idee) 1 is juist net teveel door de kaak en ontrekt zich aan de teugelhulp door nog korter in de hals te worden. 5 vind ik te horizontaal en 2 is een sneue poging tot maar lijkt er eigenlijk weinig op.

nombrado

wat de piaffe keuze betreft, misschien leuk erbij te vermelden waarom je die kiest.
waar kijk je naar?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:22

nombrado schreef:
wat de piaffe keuze betreft, misschien leuk erbij te vermelden waarom je die kiest.
waar kijk je naar?

Buiging, hoogte en plaats van het achterbeen en nageeflijkheid aan de voorkant zijn de belangrijkste criteria.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:22

Oh ja, je moet in dit topic alles onderbouwen hè.

Ik vind drie de beste, 4 de een na beste (paard zou wat meer door de kaak mogen naar mijn idee) 1 is juist net teveel door de kaak en ontrekt zich aan de teugelhulp door nog korter in de hals te worden. 5 vind ik te horizontaal en 2 is een sneue poging tot maar lijkt er eigenlijk weinig op.[/quote]

nee hoor....voor mij hoef je niet te onderbouwen...maar ik kom er eelijk voor uit dat ik niet alwetend ben,en leer graag wat.....ik vond 4 misschien niet de beste maar wel de mooiste........over het verschil tussen mooi en goed kun je ook een hele boom opzetten

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:24

Ik vind 4 een raar achterbeen onder zitten. Die staat niet ver genoeg naar voren waardoor ie heel raar knikt in de koot en onvoldoende buigt in de sprong.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:28

wat zie je bij de lendenen bij 3?
en de hoeken van voor en achterbeen?
en het hoofd, als je 1 lijn trekt van de staart/croup naar het puntje van de neus?
is dat 1 rechte lijn?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:29

Ik trek geen lijntjes, dat laat ik graag aan Karel over. En als je een lijn trekt tussen twee punten is die altijd recht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:45

Anne_GTI schreef:
Ik trek geen lijntjes, dat laat ik graag aan Karel over. En als je een lijn trekt tussen twee punten is die altijd recht.

is de rug die dan ook? als die 2 punten verbonden zijn?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:49

Je weet neem ik aan dat Totilas geen strakke bovenlijn heeft? Daarvoor moet je bij andere hengsten zijn.
Die vos kan je helemaal niet beoordelen omdat die zo'n halve deken op zijn rug heeft liggen. Waarom zou dat zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 00:06

Anne_GTI schreef:
Je weet neem ik aan dat Totilas geen strakke bovenlijn heeft? Daarvoor moet je bij andere hengsten zijn.
Die vos kan je helemaal niet beoordelen omdat die zo'n halve deken op zijn rug heeft liggen. Waarom zou dat zijn?

en hoe zou dat komen, dat totilas geen strakke bovenlijn heeft denk je?
welke vos bedoel je?