Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:41

KiWiKo schreef:
nee Haha! Haha! als ik wat vraag van een paard, dan is het ook echt wel de bedoeling dat deze het doet :) anders hoef ik het niet te vragen toch???

Maar een *vraag* is iets, waar ja of nee op gezegd mág worden, vind ik
1) vraag => 2) weg ( dwang/beloning) 3) => resultaat ( ja/nee)

Als we persé een "ja "als resultaat willlen, zullen we wellicht eerder
-NA het stellen van je vraag -
voor "dwang" kiezen. (Uppen fases). Bij het rijden wil je persoonlijk graag een "ja" op een vraag!

Echter bij VD kan je soms een vraag stellen, waarbij je - als weg naar het resultaat- moeilijker voor dwang kán kiezen. ( laten liggen oid).
Dán wordt m.i. de qualiteit van de vraag heel erg belangrijk ( hoe/waar /wanneer).
En een "nee" is (jammer genoeg Haha! ) wel mogelijk. (o.a. bij een verkeerde vraagstelling). Dus nee ,
KiWiKo schreef:
als ik wat vraag van een paard, dan is het ook echt wel de bedoeling dat deze het doet Lachen
anders hoef ik het niet te vragen toch???

ik vind bij bepaalde dingen, dat je wel kan blijven "vragen" en niet vooraf al hoeft op te geven, omdat er misschien een nee kan komen. (Zie onderschrift Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:43

ik denk dat het eraan ligt HOE je met een paard bezig ben Lachen Lachen

en dan is ook de WAAROM je met een paard bezig bent van wezelijk belang Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:45

Ja Ja Ja agree! ( aannemende, dat we hetzelfde bedoelen Haha! )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:47

ik denk het wel Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:11

RK, je gaat inderdaad geen travers vragen als je paard de afzonderlijke hulpen nog niet goed heeft begrepen. Daarom zit die opbouw in de africhting, omdat het een niet zonder het ander kan en mede daarom kun je bij Z een beetje bekijken hoe die hulpen nou eigenlijk opgenomen zijn door de jaren heen, toch? Als bitloos rijden niet toestaat dat je het complete plaatje van ALLE hulpen kunt uitwerken, dan is het geen toereikende methode voor algehele africhting. Truukjes en kunstjes is wat anders dan africhting, laten we daar maar even vanuit gaan Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:09

Lovely schreef:
Truukjes en kunstjes is wat anders dan africhting, laten we daar maar even vanuit gaan Lachen.

Nou liever niet Knipoog. 'Truukjes' en kunstjes is wel degelijk gewoon "africhten".
En net als bij "rijkunstig africhten" (=> africhten voor onder het zadel), maak je voor je truukjes en kunstjes een trainingsplan met een logische opbouw. En kan de volgende stap alleen genomen worden, als eerdere stappen begrepen zijn... Ja

Maar ik neem aan (alweer Clown ) dat je bedoelt, dat déze discussie zich nu toespitst op de "rijkunstige africhting"? ( en dan specifiek: africhten voor de wedstrijd)?

Lovely schreef:
RK, dan ben je toch logisch aan het rijden? Met behulp van de min of meer natuurlijke reactie van je paard op je lichaam en hulpen snappen ze het sneller.

Denk jij dat een paard enkel "natuurlijke reacties" geeft op hulpen?
En kan je dan ook "logisch rijden" zónder bit ?
Of is "logisch rijden" dan alleen mogelijk mét bit, volgens jou?

Astridvdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:50

Skaatje schreef:
Ik twijfel een beetje of ik me in deze discussie moet mengen, maar ik wil toch wel reageren. Ik ben dus een van die mutsen die graag wedstrijden rijden. Gelukkig bloeit mijn verzorgpaard op wedstrijden ook helemaal op hapt hij zonder tegenzin zijn bit in. Met dressuurtraining en wedstrijden rijd ik dus 'gewoon' met bit en tijdens buitenritjes en dergelijke rijden we met een Dr. Cook bitloos hoofdstel. We hebben dit met dresuur ook geprobeerd, maar dit werkte voor beide niet prettig. Hij ging erg diep en achter de loodlijn lopen, naar mijn idee omdat hij de druk niet prettig vond.

Ik ben het er helemaal mee eens dat een bit (en heel veel andere hulpmiddelen die we gebruiken) ontzettend veel schade kunnen aanrichten, maar we nemen het one step at a time, we genieten nu heerlijk van beide aspecten van de sport. Ik geloof dat Hugo er niet vrolijker van zou worden als ik alleen nog maar recreatief over de hei zou gaan, omdat dressuur zonder bit nu eenmaal niet mag..

Sluit me helemaal aan bij deze reactie!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:50

In de Z moet je toch met stang en trens rijden? En met sporen?

Ik vind die regeltjes sowieso beetje achterlijk, dus met deze stelling heb ik ook niks.

Ik vind het ook niet interessant of je wel of niet bitloos rijdt maar HOE je dat doet!

Met zorgvuldigheid kun je imo van alles in de mond hangen, tot stang en trens toe, desnoods bij de B, mits je er maar verantwoordelijk mee om gaat.

En daar zal ontgetwijfeld al een hoop fout gaan.

Maar egoistisch kan ik niet zo goed plaaten in de stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:54

Wel met sporen (M en hoger), nog niet met S&T

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:55

Oke, thanks, RK!~
Al vind ik het knapper zonder sporen.

Maar goed, ieder zijn ding.

Het gaat er om wat je er mee doet, niet waar?..

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:56

bijna alle mensen rijden met een gewoon bitje. en als je bitloos wil gaan rijden, moet je dat doen en voor de wedstrijden een gewoon bit in. ik vind dat niet egoistisch. ik kan het niet zo goed uitleggen maar ben het iig niet met de stelling eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:57

Dat knapper kun je idd uitleggen naar 2 kanten

Het is "knap" dat je paard de Z oefeningen kan zonder spoor.
Maar het is ook knap als je je benen gewoon stil kunt houden en je de spoor alleen nodig hebt als je denkt dat het ook werkelijk nodig is...kan dus niet zijn Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:59

Het is nog knapper als je je been stil kunt houden zonder spoor en het gebruikt als het daadwerkelijk nodig is! Knipoog

verder vind ik het niet zielig, hoor. Ach gut
Laatst bijgewerkt door detour op 18-06-08 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:00

Yep, net als met S&T rijden en je paard van je af houden (zie bijv. eerste foto profiel Hf). Met de kanttekening dat een paard van je af houden iets anders is dan hem maar lang laten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:07

als je een paard hebt wat de oefeningen door elkaar haalt omdat je geen sporen gebruikt in het z en zo in de war raakt, doe dan maar een spoortje.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:08

Dan vind ik dat je je paard niet goed hebt afgericht, Moonfish, er zijn volgens mij zat ruiters die hun paard dermate aan de hulpen hebben dat ze het zonder ook wel redden (gaan beetje offtopic sorry)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:08

Of een stapje terug en een beetje beter oefenen Lachen.

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:23

bitloos rijden lijkt mij fijner voor het paard.
maar je moet er wel mee kunnen rijden,
zodat je niet trekt, zodat je het paard zijn neus vernield.
of anders.

ik ben het ermee eens dat het egoistisch is tegenover je paard.
dan doe je toch geen dressuur wedstrijden ?
daar heeft je paard geen problemen mee hoor.

maar dit is mijn mening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:45

FEST schreef:

Tsja, die mening zullen de mensen die van mening zijn dat een bit niet onvriendelijker is dan bitloos NIET met je delen.

detour schreef:
Dan vind ik dat je je paard niet goed hebt afgericht, Moonfish, er zijn volgens mij zat ruiters die hun paard dermate aan de hulpen hebben dat ze het zonder ook wel redden (gaan beetje offtopic sorry)

Sporen zijn voor de verfijning van je hulpen. Bovendien denk ik dat het gros dat van mening is dat sporen overbodig zouden moeten zijn zelf nooit de B/L is uitgekomen. Pas in de hogere klasses ga je echt het nut/ de meerwaarde van sporen ervaren, geldt ook voor S&T.

Verder valt het mij op dat degene die beweren dat er net zo goed bitloos, spoorloos etc. op hoog niveau gereden zou kunnen worden, eveneens zelf niet op hoger niveau rijden. Ik zou wel eens een filmpje willen zien van iemand die bitloos een ontzettend goede Z2 proef (of hoger, nog beter) neerzet (en dan niet freewheelen in de oefeningen, maar echt achter elkaar gezet en nauwkeurig de oefeningen uitvoeren). Volgens mij kun je namelijk nooit rijtechnisch die hele fijne lichte afstemming krijgen zonder bit die je nodig hebt om het gevraagde vloeiend (met de juiste stelling, buiging en aanleuning) uit te kunnen voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:48

Ik vind het jammer dat kawa het niet meer kan.
Maar ik weet zeker dat ik met hem toen bitloos een Z proef op een nette manier neer had kunnen zetten.
Waarbij ik meteen aan wil geven dat hij dus wel met bit is opgeleid en voor de echte puntjes op de i ook een bit makkelijker is.
Maar denk wel zeker dat het gewoon kan Lachen

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:51

jasmijn78 schreef:
FEST schreef:

Tsja, die mening zullen de mensen die van mening zijn dat een bit niet onvriendelijker is dan bitloos NIET met je delen.

detour schreef:

Sporen zijn voor de verfijning van je hulpen. Bovendien denk ik dat het gros dat van mening is dat sporen overbodig zouden moeten zijn zelf nooit de B/L is uitgekomen. Pas in de hogere klasses ga je echt het nut/ de meerwaarde van sporen ervaren, geldt ook voor S&T.

Verder valt het mij op dat degene die beweren dat er net zo goed bitloos, spoorloos etc. op hoog niveau gereden zou kunnen worden, eveneens zelf niet op hoger niveau rijden. Ik zou wel eens een filmpje willen zien van iemand die bitloos een ontzettend goede Z2 proef (of hoger, nog beter) neerzet (en dan niet freewheelen in de oefeningen, maar echt achter elkaar gezet en nauwkeurig de oefeningen uitvoeren). Volgens mij kun je namelijk nooit rijtechnisch die hele fijne lichte afstemming krijgen zonder bit die je nodig hebt om het gevraagde vloeiend (met de juiste stelling, buiging en aanleuning) uit te kunnen voeren?

nee, maar het is tenslotte ook MIJN mening. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:21

FEST schreef:
nee, maar het is tenslotte ook MIJN mening.

En wat moeten we met jou mening nu dan? Zonder verdere onderbouwing?

runningkawa schreef:
Ik vind het jammer dat kawa het niet meer kan.
Maar ik weet zeker dat ik met hem toen bitloos een Z proef op een nette manier neer had kunnen zetten.
Waarbij ik meteen aan wil geven dat hij dus wel met bit is opgeleid en voor de echte puntjes op de i ook een bit makkelijker is.
Maar denk wel zeker dat het gewoon kan

Dus je hebt je bit wel nodig gehad voor de fijne afstemming? Als het egoistisch zou zijn om alleen voor wedstrijden je paard een bit in te hangen, zou het ook egoistisch zijn je paard met bit te trainen om daarna te kunnen laten zien hoe goed hij wel niet zonder bit loopt. Knipoog dat zou een heel vertekend beeld geven.

Ik geloof gewoon niet in een goede rijtechnische scholing van een dressuurpaard zonder bit. (ik heb wel als einddoel moderne/wedstrijd b tm GP dressuur voor ogen, geen nevzorov-achtige dressuurkunstjes Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:27

Ik ben niet tegen een bit op wedstrijd, dus ik vind het niet egoistisch Lachen
Ook niet in de traing dus.

Al denk ik ergens dat het bitloos best kan vanaf het begin hoor Lachen
Ik merkte met dat kruislingse ding wat ik toen bij Kawa om had dat hij er veel feller op reageerde dan op een trens.
En hij heeft geen afgestompte mond, mocht die conclusie gemakt worden door sommige

Het kwam mij niet direct als vriendelijk over

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:41

runningkawa schreef:
Al denk ik ergens dat het bitloos best kan vanaf het begin hoor

Ik vraag mij dat dus af... Vooralsnog is het gissen, want er dienen zich nog steeds geen ruiters aan die kunnen aantonen dat zij bitloos hun paard op hoog niveau hebben afgericht...

runningkawa schreef:
Het kwam mij niet direct als vriendelijk over

Ik vind de meeste bitloze hoofdstellen echt niet vriendelijk. De meeste hebben toch een (flinke!) aansnoer en/of hefboomwerking. Verder heb ik gezien wat bitloos kan aanrichten bij verkeerd gebruik (ander topic, foto's van paarden in costa rica geplaatst waarvan de neus open lag en drukplekken vertoonde van een vergelijkbaar bitloos hoofdstel als een touwhalster) Ik werd daar niet echt vrolijk van...

Maar wat mij betreft mogen ze het toestaan op wedstrijden hoor. Ik verwacht geen extra concurrentie van de bitloze ruiters Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:44

jasmijn78 schreef:
runningkawa schreef:
Al denk ik ergens dat het bitloos best kan vanaf het begin hoor

Ik vraag mij dat dus af... Vooralsnog is het gissen, want er dienen zich nog steeds geen ruiters aan die kunnen aantonen dat zij bitloos hun paard op hoog niveau hebben afgericht...

Misschien komt dat omdat je bitloos geen wedstrijden mag rijden? Pling
Ik denk ook dat het prima kan, zou niet weten waarom niet.