paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:09

Draai het eens om. Dressuur is wel paardrijden, springensport is ook paardrijden, maar dressuur is geen springsport. Daarnaast kan paardrijden ook worden toegepast als fysiotherapie, als vervoermiddel en joost mag weten wat nog meer.
PaardenSPORT is maar een klein deel van het paardRIJDEN dat op de wereld wordt gedaan. ;)

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:41

ik werd er op de basisschool altijd mee gepest omdat ik altijd zij dat paardensport wel een sport was
haha op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik een paar mensen mee heb genomen naar stal :o
de volgende dag op school hadden ze allemaal spierpijn en ze hebben niet eens echt gereden haha ze hebben er nooit meer iets over gezegt :Y)

Mallootje

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:11

Mijn vriend zei -toen hij nog niet mijn vriend was- ook dat paardrijden geen sport was. Ik heb hem toen uitgenodigd naar een internationale eventingwedstrijd. Daarna was hij al een kléin beetje bekeerd.. Pas toen hij zelf leerde rijden besefte hij dat het wel degelijk sport is, waarbij je heel wat meer spieren gebruikt dan hij aanvankelijk dacht :D Ik blijf erbij, iedereen die het geen sport vindt, mag een half uurtje op mn paard komen hobbelen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:18

Mallootje schreef:
Mijn vriend zei -toen hij nog niet mijn vriend was- ook dat paardrijden geen sport was. Ik heb hem toen uitgenodigd naar een internationale eventingwedstrijd. Daarna was hij al een kléin beetje bekeerd.. Pas toen hij zelf leerde rijden besefte hij dat het wel degelijk sport is, waarbij je heel wat meer spieren gebruikt dan hij aanvankelijk dacht :D Ik blijf erbij, iedereen die het geen sport vindt, mag een half uurtje op mn paard komen hobbelen..

Waar staat je paard? Kom ik wel een half uurtje hobbelen, hoor :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:57

Waratje schreef:
Suusie22 schreef:
tjonge.. hoe kun je van borstelen moe worden :+ ....

Kom in de winter maar een keertje bij ons langs, dan hebben we er wel een paar waar je je aardig moe op kunt borstelen :+
Goed borstelen is ook meer dan even met een borsteltje in de richting van het paard zwaaien, tenslotte. O:)
Maar goed, ik vind paardrijden over het algemeen geen sport en de activiteiten er omheen nog veel minder }>

Mee eens _/-\o_ :')

Het kán gewoon geen sport zijn, want ik ben allergisch voor sport. Ik doe slechts aan activiteiten waar je geen zweet van krijgt

- rustig schaatsen
- fietsen
- paardrijden
- handbooschieten

Als ik ga zweten (zonder dat het 30 graden is) van paardrijden kap ik er accuut mee _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:19

:')

Geweldig dit weer _O-

Oh, mallootje, ik wil ook best komen hobbelen. Ik ben er vrij zeker van dat ik het daarna nog altijd geen sport vind :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:26

Tja...
Van paardrijden krijg je geen spierballen, of een goede conditie.
Maar het is wel, met zwemmen, de enige sport waarbij je zo'n beetje al je spieren gebruikt.

En tja, zolang je een sport in wedstrijd element kan doen, is het een sport :+.
En idd, als schaken een sport is, is paardrijden het zeker. Al horen daar ook de klusjes omheen erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:30

Zoals de meesten op Bokt op een paard bezig zijn, noem ik geen paardrijden. Dat is knolhobbelen. En da's geen sport.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:34

Inderdaad, ik maak ook onderscheid tussen hobbelen en paardrijden.
Hoewel zoals mijn klasgenoten beschrijven 'Je hoeft alleen maar ze zitten, en dan aan de teugels te trekken en hem te schoppen en te slaan met de zweep' is toch wel heel erg :'). Was het maar zó simpel, als je het niet alleen over rondstappen hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:48

Moet je bij die van mij toch maar niet doen....... je gaat vrij wat harder dan je wilt denk, en een rodeo waarschijnlijk :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:49

Daarom, wij weten waar we het over hebben, zij niet :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:49

EskeGirl schreef:
Daarom, wij weten waar we het over hebben, zij niet :')

Maar ondertussen noemt Yamcha (net als ik) het nog geen sport.
Een buitenritje op mijn paard is voor mij heel simpel, ik zit erop, kijk waar ik heen wil en rem hoogstens wat af als het te vlot gaat. Ze accepteert het gelukkig wel dat ik "aan de teugels trek", maar iemand anders kan dat maar beter niet doen :D Schoppen en slaan is vragen om vormen van eigen initiatief die men meestal niet prettig vindt 8-)
Met haar dressuren is wel meer dan hobbelen, dat is echt wel paardrijden, maar voor mij nog altijd geen sport. Het is primair bedoeld om haar in goede conditie te houden en de discipline wat bij te houden, daarnaast is het leuk om die oefeningen steeds beter en gemakkelijker te doen. Maar sport? Echt niet!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:52

Buiten het rijden zelf, moet er ook veel gedaan worden op stal! Daar word je echt wel sterk en moe van hr!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:56

Laaavo schreef:
Buiten het rijden zelf, moet er ook veel gedaan worden op stal! Daar word je echt wel sterk en moe van hr!

En??? Als ik de tuin spit wordt ik veel moeier dan wanneer ik een stal uitmest. Toch is het geen van beiden sport.....

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:26

Hetzelfde effect als sport, sterker worden, en lichamelijk aan het werk zijn...
Er is trouwens veeeeel meer te doen dan stal uitmesten op stal, je hebt er veel werk aan hr!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:23

Laaavo schreef:
Hetzelfde effect als sport, sterker worden, en lichamelijk aan het werk zijn...
Er is trouwens veeeeel meer te doen dan stal uitmesten op stal, je hebt er veel werk aan hr!

Het beoogde effect van "sport" is over het algemeen je prijzenkast vullen, want het aantal mensen dat aan wedstrijden meedoet en blijmoedig de laatste plaats accepteert is bar klein. Daarnaast zul je fysiek niet veel sterker worden van het verplaatsen van damstenen of schaakstukken, zelfs het gooien van pijltjes zal daarin weinig resultaat geven. Toch kan dat topsport zijn.
De hoeveelheid werk die je op stal hebt is volledig eigen keuze, in principe hoef je daar echt niet moe van te worden of veel tijd aan te besteden. Met een efficiente inrichting kun je heel veel werk voorkomen of vergemakkelijken. Goed gereedschap en werktuigen idem dito. Erger nog, een aardig deel van paardrijdend Nederland doet helemaal niets van "al dat werk eromheen" want die hebben hun paard ruim volpension staan. Het gros van de Bokkers die hier melden dat paardrijden een sport is, heeft nog nooit een heiningpaal in de grond geslagen of zich bemoeid met het binnenhalen van de hooioogst.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:08

@pluizebolpum en waratje: echte paarden, niet van hout bedoel ik daarmee:)
en, ik rij ook een heel sensibel paardje, maar zonder dat je het echt merkt, gebruik je heel veel spieren heel intensief, om ontspannen te kunnen paardrijden moet je bijna al je spieren spannen, klinkt vreemd, maar is echt zo, denk maar eens aan hakken uitdrukken, bekken kantelen, terugrijden op je zit....dat zijn hele andere dingen dan gewoon wat wandelen of fietsen hoor.
En geloof me, al zet je ze op de makste en braafste van stal, spierpijn hebben ze echt wel hoor na een half uurtje hobbelen,hahaha.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:38

Waratje schreef:
Mallootje schreef:

Ok nee, hobbelen is het verkeerde woord. Kom hem maar een half uur netjes rijden ;)

Hoe dan ook vind ik dat, als je net als ik 5x per week zo'n 45 minuten vrij fanatiek rijdt en 's zondags op concours gaat, je dan aan sport doet :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:49

Mallootje schreef:
Waratje schreef:

Ok nee, hobbelen is het verkeerde woord. Kom hem maar een half uur netjes rijden ;)

Dat noemen ze ook wel terugkrabbelen }>
Je zei "hobbelen" en een half uurtje hobbelen op andermans paard gaat mij zeker niet overtuigen dat dat sport is. Andermans paard rijden gaat op werk lijken :P

Mallootje schreef:
Hoe dan ook vind ik dat, als je net als ik 5x per week zo'n 45 minuten vrij fanatiek rijdt en 's zondags op concours gaat, je dan aan sport doet :)

Als jij elke week op wedstrijd gaat en daarvoor traint, mag je best jouw paardrijden "sport" noemen. Voldoet volgens mij keurig aan de criteria. Punt is dat de meeste mensen niet net als jij elke week op wedstrijd gaan, erger nog, heel veel van de mensen die zo fanatiek reageren zijn volgens mij manegeruiters die misschien 1x per week op een paard zitten en hooguit 1x per jaar een wedstrijd. Sorry, maar dat is dus geen sport, dat is gewoon een leuke hobby. Niks mis mee, moeten ze vooral blijven doen als ze er lol aan hebben, maar sport? :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:59

freeride schreef:
@pluizebolpum en waratje: echte paarden, niet van hout bedoel ik daarmee:)
en, ik rij ook een heel sensibel paardje, maar zonder dat je het echt merkt, gebruik je heel veel spieren heel intensief, om ontspannen te kunnen paardrijden moet je bijna al je spieren spannen, klinkt vreemd, maar is echt zo, denk maar eens aan hakken uitdrukken, bekken kantelen, terugrijden op je zit....dat zijn hele andere dingen dan gewoon wat wandelen of fietsen hoor.

Ik rij een sensibel paard waarbij veel spieren spannen niet zo'n goed plan is. Ik gebruik wel een flink aantal spieren, maar zeker niet intensief. Alle spieren zijn namelijk al heel lang bekend met de belasting die ik ervan vraag, waardoor je dus niets hoeft te overvragen, dus dat "heel intensief" valt reuze mee.
Het belangrijkste wat ik heb geleerd om mijn paard prettig te rijden is juist loslaten van spieren, niet meer doen dan strikt nodig is en meestal doe je dan nog teveel. Goed paardrijden is ook de kunst van het minder doen. ;)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:06

@ Waratje: Hoh, als dat voor die mensen hun enige lichaamsbeweging is is het voor hun misschien wel sport? Ik bedoel maar, dan voelt het voor hun lichaam aan als een intensieve inspanning, en is het sport, toch?

Want 1x per week naar de fitnesszaal is toch ook sport? Ook al doe je daar maar 10 situps, 5 minuutjes lopen en 5 minuutjes roeien..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:45

Mallootje schreef:
@ Waratje: Hoh, als dat voor die mensen hun enige lichaamsbeweging is is het voor hun misschien wel sport? Ik bedoel maar, dan voelt het voor hun lichaam aan als een intensieve inspanning, en is het sport, toch?

Want 1x per week naar de fitnesszaal is toch ook sport? Ook al doe je daar maar 10 situps, 5 minuutjes lopen en 5 minuutjes roeien..

Lichaamsbeweging is niet synoniem aan sport, het gaat erom of je met vastgestelde regels en een competitie-element te maken hebt of niet. Lichaamsbeweging is gewoon lichaamsbeweging, ook als je naar de fitnesszaal gaat en daar je lichaam in conditie houdt. Niets mis mee als tijdsbesteding, kan heel gezond zijn om te doen en ook gewoon lekker zijn, maar ik zie het niet als "sport".

Maarre, yamcha en ik zouden nog bij jou komen hobbelen, waar en wanneer doen we dat? /3 /3

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:48

Als je zin hebt om naar Belgie te rijden, aan de kust, ben je welkom ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:56

Mallootje schreef:
Als je zin hebt om naar Belgie te rijden, aan de kust, ben je welkom ;)

Yamcha, ga je mee? Dit weekend lukt zeker niet, maar we kunnen eens kijken wanneer we meer tijd hebben 8-)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:58

Fijn, maar wel rijden hé, niet hobbelen! :P