Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:36

maaikee_ schreef:
ik ben het met je eens dat je een paard niet tussen de oren hoort te meppen. zoals ik heb het geleerd spoor je een paard aan en hij gaat niet over spoor je het nog een keer harder aan. daarna geef je een mep op de hals of op de kont. slaan tussen de oren heeft hier weinig mee te maken vindt ik. ik mep ook vaak op de schouder als een paard teveel naar binnen loopt.
bij het op de kont slaan maakt het wel uit op welk paard ik zit.
tussen de oren meppen vindt ik heel onnatuurlijk

Nou, jij mept een stuk sneller dan ik doe. Maar ik ben ook zo'n penny. Clown
Ik heb niet eens een zweep. Haha!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:37

Daar kom je nog wel achter als je zelf kinderen krijgt, Je bent zelf nog een kind.

Maar als het echt nodig is heeft een paard echt een schop nodig of een tik.
Een paard test ook weleens zijn soort genoten uit en dat doet hij ook bij de mens. Een paard heeft grenzen nodig net als een kind. Het is wel 600 kilo wat jouw probeert de baas te zijn. En dat is met een kind ook die probeert ook zijn grenzen uit.
Als jij je paard goed opvoed dan heeft hij geen tik nodig. Maar als hij niet luistert naar je stem of wat dan ook mag een paard best wel een tik met de zweep op zijn kont hebben. Ik kan een uur lang strijd met rijden gaan voeren of hem een concequente tik geven en dan de rest van de tijd een paard hebben die ik op mijn pinken kan rijden.

als mijn dochter niet luistert zet ik haar op de gang en als zijn dan nog niet luistert, dus probeert haar grens te verleggen dan krijgt zij echt wel een tik op haar billen en dan zal ze het de volgende keer niet meer doen.
Ik denk dat jij zelf ook best wel eens een tik van je vader of moeder heb gekregen. Ga het maar eens vragen.

Een steigerend paard die niet luistert en geen gezondheids problemen heeft mag best wel een keer echt goed op zijn donder hebben. Beter één keer goed dan tien keer niet goed!!!!
Mens en paard moeten respect voor elkaar hebben!
anouska4ever schreef:
Fardauxzep schreef:
Hee allemaal Lachen

ik hoor heel vaak dat mensen (vooral mannen Tong uitsteken)
paarden tussen de oren meppen als het niet luistert..

nou vind ik dit zelf dus echt vreselijk,
maar ik wou graag weten wat jullie er van vinden ???

groetjes fardau.

natuurlijk ben ik er tegen!!! paarden mag je zoieso niet slaan!! Als een kind niet luisterd ga je hem tog ook niet slaan?! Boos!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:38

Nadya schreef:
maaikee_ schreef:
ik ben het met je eens dat je een paard niet tussen de oren hoort te meppen. zoals ik heb het geleerd spoor je een paard aan en hij gaat niet over spoor je het nog een keer harder aan. daarna geef je een mep op de hals of op de kont. slaan tussen de oren heeft hier weinig mee te maken vindt ik. ik mep ook vaak op de schouder als een paard teveel naar binnen loopt.
bij het op de kont slaan maakt het wel uit op welk paard ik zit.
tussen de oren meppen vindt ik heel onnatuurlijk

Nou, jij mept een stuk sneller dan ik doe. Maar ik ben ook zo'n penny. Clown
Ik heb niet eens een zweep. Haha!

Nou Nayda dat is van de boze hoor Tong uitsteken Een zweep is echt een must die moet je gewoon hebben anders kan e geen paarden houden hoor... Clown Clown Als ze toch eens niet doen wat jij willen moet je ze wel goed op dr falie kunnen geven.... beste is nog om er altijd eentje op zak te hebben Clown Clown Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:45

Ik heb er ook een Ja

Probleem is alleen dat mijn dieren er totaal niet van onder de indruk zijn en het ding zien als leuk speelgoed Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:47

Bij ons liggen ze vaak los in de bak en Sam maalt er ook niet om, hoor. Knipoog
Die heeft geen idee dat zo'n ding hard kan aankomen en ik laat hem graag in die waan.
Lijkt mij niets mis mee en al zou iemand dat wel vinden. Doei! Haha!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:48

Mijn vzpaarden hebben er wel respect voor maar je kan ze er ook gewoon mee aanraken als je in de wei bezig bent enz... ze lopen er niet voor weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:54

@ Nadya: Nou idd, bij mij hetzelfde verhaal.
Ik sla er toch nooit mee... en mijn hond vindt hem leuk als apporteerdummy, daar gebruiken we mijn oude rijzweep nu voor.... Haha!
Ik heb een mooie nieuwe, vandaar.

Ik vind ze altijd wel nuttig als een soort van aanwijsstok, en om met rijden ff bij te tikken. Maar bij ons worden die dingen dus gezien als speelgoed... Haha! Haha!
Maar om echt serieus een tik te geven vind ik een leadrope makkelijker, daarmee kun je al vrij duidelijk waarschuwen zonder te slaan, en is dat niet genoeg, kun je er ook redelijk mee richten... (bij dominante paarden die me de weg blokkeren, of echt in mijn ruimte komen, is een tik op de borst heel effectief.. ik vind dat makkelijker met een touw.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:55

Yamcha schreef:
@ Nadya: Nou idd, bij mij hetzelfde verhaal.
Ik sla er toch nooit mee... en mijn hond vindt hem leuk als apporteerdummy, daar gebruiken we mijn oude rijzweep nu voor.... Haha!
Ik heb een mooie nieuwe, vandaar.

Ik vind ze altijd wel nuttig als een soort van aanwijsstok, en om met rijden ff bij te tikken. Maar bij ons worden die dingen dus gezien als speelgoed... Haha! Haha!
Maar om echt serieus een tik te geven vind ik een leadrope makkelijker, daarmee kun je al vrij duidelijk waarschuwen zonder te slaan, en is dat niet genoeg, kun je er ook redelijk mee richten... (bij dominante paarden die me de weg blokkeren, of echt in mijn ruimte komen, is een tik op de borst heel effectief.. ik vind dat makkelijker met een touw.

Inderdaad.... allleen af en toe heb ik nog wel eens ruzie met dat touw:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:58

Ik ook wel eens, al ben ik er nu handiger mee als 3 jaar geleden... al doende leert men Ja

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:03

ze komen nog wel s tussen mn wielen te zitten... dan ben ik even bezig om m eruit te halen en tegen die paard staat mn paard al weer naast me..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:05

Ja, da's ook lastig idd Ja

Wel humor hoe je paard erop reageert Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:06

Inderdaad, Yamcha, ik corrigeer met mijn leadrope zonder mijn paard aan te raken. Werkt super! Zelfs met inrijden had ik hem vast bij het aanleren van de druk van mijn kuit om dan voorwaarts te gaan. Ik reed dan zonder teugels en hoefde alleen maar licht te zwaaien met de leadrope in mijn handen en hij liep. Binnen de kortste tijd legde hij de link tussen aandrijven en voorwaarts gaan. Is toch weer een andere manier dan aantikken met een zweepje. Knipoog

En ja, het is even veel oefenen met zo'n touw in je handen, hihi..... Haha!
Maar ik vind het een hele fijne uitvinding. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:07

silfie35 schreef:
ze komen nog wel s tussen mn wielen te zitten... dan ben ik even bezig om m eruit te halen en tegen die paard staat mn paard al weer naast me..

Tussen je wielen??? Bloos

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:08

haha... ja zit in een rolstoel Clown Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:12

Dat wist ik niet Haha! !!! Ik dacht al 'waar heeft ze het over? Een fiets ofzo???'. Vandaar die wielen... Clown
Trouwens, dat is ook knap, met rolstoel en een paard ernaast.....

Mijn zwager zit ook in een rolstoel (hij heeft MS) en dat lijkt me best lastig bij paarden.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:30

zit er al vanaf mn geboort in en kan me als "jongen" goed redden... als ik ga rijden moet ik er wel even opgeholpen worden maar daarna kan ik alles zelf... ideaal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:31

Lees net pas je profiel..... Zie inderdaad dat je een jongen bent, sorry. Bloos
Bij Silfie dacht ik aan een meisje.... Knipoog

Super dat je zo kunt genieten en ik zie dat je ook van de freestyle bent, leuk!!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:45

haha oke... ja inderdaad... vind het ook een leuke methode om dingen te doen met je paard enzo...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:46

Ik ben ooit begonnen met de Emiel Voest methode. Nu combineer ik dat met andere dingen van natural horsemanship. Los werken, bitloos rijden en ik moet weer aan de dubbele lange lijnen, maar dat vind ik erg pittig met mijn eigen Sammy.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:05

Nadya schreef:
Inderdaad, Yamcha, ik corrigeer met mijn leadrope zonder mijn paard aan te raken. Werkt super! Zelfs met inrijden had ik hem vast bij het aanleren van de druk van mijn kuit om dan voorwaarts te gaan. Ik reed dan zonder teugels en hoefde alleen maar licht te zwaaien met de leadrope in mijn handen en hij liep. Binnen de kortste tijd legde hij de link tussen aandrijven en voorwaarts gaan. Is toch weer een andere manier dan aantikken met een zweepje. Knipoog

En ja, het is even veel oefenen met zo'n touw in je handen, hihi..... Haha!
Maar ik vind het een hele fijne uitvinding. Ja

Meestal kan het ook zonder te raken idd...
Ik begon ermee met een halstertouw, maar een leadrope is net ff handiger idd.
Ik vind het fijn, het is gerichter als met een zweep en voor mijn gevoel vriendelijker, omdat je niet echt hoeft te slaan, zeg maar... al hoeft dat met een zweep ook eigenlijk niet, natuurlijk. Het zal dus mijn gevoel zijn Bloos

Wat een leuke manier om het voorwaarts aan te leren zeg, ik heb het altijd op de standaard manier aangeleerd met het zweepje, maar dit is leuk Ja
Nadya schreef:
Ik ben ooit begonnen met de Emiel Voest methode. Nu combineer ik dat met andere dingen van natural horsemanship. Los werken, bitloos rijden en ik moet weer aan de dubbele lange lijnen, maar dat vind ik erg pittig met mijn eigen Sammy.....

Da's dan weer zoiets, ik weet daar helemaal niks van, hè. Ik heb Klaus Ferdinand Hempfling's boeken gelezen, en ik kan me daar erg in vinden, vooral de gedeeltes over bewustwording van jezelf, maar ook hoe het paard JOU als mens ziet en beleeft... ik vind dat razend interessant, en ik raak mijn leven lang niet uitgeleerd Lachen

Maar zoals jullie misschien weten, heeft KFH niet echt een methode, en ik vind hem soms wat 'zweverig'. Dus ik gebruik traditionele dingen en methodes (het leren stalhalster zal ik nooit afzweren, omdat ik dat een geweldige uitvinding vind, vooral een leren halster is (als je hem regelmatig invet) heel zacht en vriendelijk, en ik vind touwhalsters erg dwingende dingen) en ik rijd graag met een zacht bitje, hoewel ik best open sta om bitloos te proberen. Maar ik zou het dan combineren, denk ik, ik ga niet helemaal bitloos.

Die lange lijnen vind ik ook pittig hoor, hoewel het wel leuk is.
Ik vind grondwerken sowieso erg leuk (en paarden vinden het meestal ook tof Haha! ) maar het is voor mij meer een spel, niet echt serieus. Natuurlijk is spelen ook leren, op een heel vrolijke manier, maar voor mij gaat het om de lol. Maar je kunt ze er wel nette basismanieren mee bijbrengen.

Ik ga helemaal offtopic zie ik wel. Solly moddies Bloos

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:43

Je mag elkaar niet meppen, dus je mag ook een paard niet meppen, dacht ik zo.
Zelf rijdt ik vaak zonder zweep, behalve als ik op een pony/paard rijdt dat het echt doet om je ernaast te gooien.
Dan geef ik wel is een tikje op zijn billen! Clown
Maar een paard tussen de oren meppen vind ik maar niets hoor!
Er zijn genoeg paarden kopschuw/oorschuw omdat mensen dat bij hun deden.
Zo hebben we ook manegepony's met zo'n verleden.
Dan zullen jullie denken: waarom worden ze dan niet billschuw? Clown
Dat weet ik eerlijk gezegt ook niet..
Maar dit was mijn mening. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:43

xFellty schreef:
Zelf rijdt ik vaak zonder zweep, behalve als ik op een pony/paard rijdt dat het echt doet om je ernaast te gooien.

Wil je dit aan de paarden onderling in de wei ook even uitleggen? Haha! Knipoog

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:46

detour schreef:
xFellty schreef:

Wil je dit aan de paarden onderling in de wei ook even uitleggen? Haha! Knipoog

Als je het adres even geeft. Clown

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:48

Maar dus even kort samengevat: IK sla zelf niet tussen de oren van het paard.
Ik heb het ook nog nooit gezien, wel van gehoord.
Maar dan ook alleen slechte verhalen.
Ik hoor nu ook dat het tegen stijgeren goed doet?

dus ehm, mijn mening: Niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:50

je krijgt er een enorme dagtaak bij, Fellty, Knipoog elk gezond paard corrigeert de het andere paard wel eens middels een mep, zacht of hard.. het is een gedragscode die ze bekend is...