Nadya schreef:Inderdaad, Yamcha, ik corrigeer met mijn leadrope zonder mijn paard aan te raken. Werkt super! Zelfs met inrijden had ik hem vast bij het aanleren van de druk van mijn kuit om dan voorwaarts te gaan. Ik reed dan zonder teugels en hoefde alleen maar licht te zwaaien met de leadrope in mijn handen en hij liep. Binnen de kortste tijd legde hij de link tussen aandrijven en voorwaarts gaan. Is toch weer een andere manier dan aantikken met een zweepje.
En ja, het is even veel oefenen met zo'n touw in je handen, hihi.....
Maar ik vind het een hele fijne uitvinding.

Meestal kan het ook zonder te raken idd...
Ik begon ermee met een halstertouw, maar een leadrope is net ff handiger idd.
Ik vind het fijn, het is gerichter als met een zweep en voor mijn gevoel vriendelijker, omdat je niet echt hoeft te slaan, zeg maar... al hoeft dat met een zweep ook eigenlijk niet, natuurlijk. Het zal dus mijn gevoel zijn 
Wat een leuke manier om het voorwaarts aan te leren zeg, ik heb het altijd op de standaard manier aangeleerd met het zweepje, maar dit is leuk 
Nadya schreef:Ik ben ooit begonnen met de Emiel Voest methode. Nu combineer ik dat met andere dingen van natural horsemanship. Los werken, bitloos rijden en ik moet weer aan de dubbele lange lijnen, maar dat vind ik erg pittig met mijn eigen Sammy.....
Da's dan weer zoiets, ik weet daar helemaal niks van, hè. Ik heb Klaus Ferdinand Hempfling's boeken gelezen, en ik kan me daar erg in vinden, vooral de gedeeltes over bewustwording van jezelf, maar ook hoe het paard JOU als mens ziet en beleeft... ik vind dat razend interessant, en ik raak mijn leven lang niet uitgeleerd 
Maar zoals jullie misschien weten, heeft KFH niet echt een methode, en ik vind hem soms wat 'zweverig'. Dus ik gebruik traditionele dingen en methodes (het leren stalhalster zal ik nooit afzweren, omdat ik dat een geweldige uitvinding vind, vooral een leren halster is (als je hem regelmatig invet) heel zacht en vriendelijk, en ik vind touwhalsters erg dwingende dingen) en ik rijd graag met een zacht bitje, hoewel ik best open sta om bitloos te proberen. Maar ik zou het dan combineren, denk ik, ik ga niet helemaal bitloos.
Die lange lijnen vind ik ook pittig hoor, hoewel het wel leuk is.
Ik vind grondwerken sowieso erg leuk (en paarden vinden het meestal ook tof
) maar het is voor mij meer een spel, niet echt serieus. Natuurlijk is spelen ook leren, op een heel vrolijke manier, maar voor mij gaat het om de lol. Maar je kunt ze er wel nette basismanieren mee bijbrengen.
Ik ga helemaal offtopic zie ik wel. Solly moddies