Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lala_Laura

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:37

Ja ik zelf rij ook vaak genoeg zonder cap op een van onze paardjes. waarrom??? omdat ik hem blindelings vetrouw. Maar goed tis wat er gezegd word zelfs het beste paard van stal kan struikelen. Vaak genoeg als we lekker aan het crossen zijn buiten denk ik wel is in mezelf volgende keer beter een cap op doen. ( voel me stukkie veiliger bij het idee)

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:40

Shanna schreef:
Op mijn fries rijd ik altijd zonder cap, zowel buiten als in de bak niet.. En dat terwijl ze best wel rare fratsen uit kan halen, maar buiten MAG ik er gewoon echt NIET afdonderen want dat gaat paardje lief haar leven kosten (zeer drukke 80 km weg vlak langs ons huis dus die moet eerst overgestoken worden en wordt altijd harder gereden dan 80..) en zonder cap zorgt er ook voor dat ik dus ook ECHT blijf zitten wat er ook gebeurt!
Als ik met mijn kwpner bezig ga doe ik dan weer wel altijd cap op, maar zij is dan ook nog niet onder het zadel..

ook al mag je er volgens jou niet afdonderen, jij kan het wel niet willen maar het paardje kan altijd schrikken van langsrazend verkeer of struikelen en dan vallen....endan kan je wel zorgen om te blijven zitten maar als jouw paard helemaal wild wordt en gaat bokken, vraag ik me af of je dan lang kan blijven zitten? het is je eigen keuze hoor maar hou er rekening mee dat een ongeluk in een klein hoekje zit en als er iets gebeurd het niet altijd loopt zoals jij denkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:27

Lombardia schreef:
Shanna schreef:
Op mijn fries rijd ik altijd zonder cap, zowel buiten als in de bak niet.. En dat terwijl ze best wel rare fratsen uit kan halen, maar buiten MAG ik er gewoon echt NIET afdonderen want dat gaat paardje lief haar leven kosten (zeer drukke 80 km weg vlak langs ons huis dus die moet eerst overgestoken worden en wordt altijd harder gereden dan 80..) en zonder cap zorgt er ook voor dat ik dus ook ECHT blijf zitten wat er ook gebeurt!
Als ik met mijn kwpner bezig ga doe ik dan weer wel altijd cap op, maar zij is dan ook nog niet onder het zadel..

ook al mag je er volgens jou niet afdonderen, jij kan het wel niet willen maar het paardje kan altijd schrikken van langsrazend verkeer of struikelen en dan vallen....endan kan je wel zorgen om te blijven zitten maar als jouw paard helemaal wild wordt en gaat bokken, vraag ik me af of je dan lang kan blijven zitten? het is je eigen keuze hoor maar hou er rekening mee dat een ongeluk in een klein hoekje zit en als er iets gebeurd het niet altijd loopt zoals jij denkt Lachen

Dat klopt ook wel, maar ik heb haar zelf ingereden dus de gekke bokkesprongen van haar ken ik wel, ook is mijn zit zeer vast geworden dus al doet ze nog zo gek dan blijf ik nog gewoon zitten, dus bij haar heb ik ook nooit geen zin om mijn cap te pakken.. Zoals vandaag ging ik weer met haar rijden en kwam er parralel een trekker met 4 meter hoge lading van karren langs gereden, daar schrok ze van, stuiterde weg, maar toch had ik haar vrij snel weer onder controle en was het dus geen situatie waarin ik graag een cap op had willen hebben.. Dat heb ik ook nog nooit bij haar meegemaakt eigenlijk..

Heel vreemd pak ik hem bij mijn KWPNer dan weer wel altijd erbij..

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:06

Shanna schreef:
Dat klopt ook wel, maar ik heb haar zelf ingereden dus de gekke bokkesprongen van haar ken ik wel, ook is mijn zit zeer vast geworden dus al doet ze nog zo gek dan blijf ik nog gewoon zitten, dus bij haar heb ik ook nooit geen zin om mijn cap te pakken.. Zoals vandaag ging ik weer met haar rijden en kwam er parralel een trekker met 4 meter hoge lading van karren langs gereden, daar schrok ze van, stuiterde weg, maar toch had ik haar vrij snel weer onder controle en was het dus geen situatie waarin ik graag een cap op had willen hebben.. Dat heb ik ook nog nooit bij haar meegemaakt eigenlijk..

Ok het is je eigen keuze dat je geen cap ophebt en als je er echt grote vertrouwen in hebt dan moet je het vooral doen Knipoog maar het kan altijd zijn dat ze iets doet als je het niet verwacht! En misschien vertrouw je je KWPNer minder ofzo??

Esly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:10

Altijd met cap.
Gewoon uit veiligheid, of dat er iets gebeurt..
Ik reed namelijk eerst op een pony die niet de liefste was, en ben er dan ook liever op voorbereid. Knipoog
veiligheid stel ik voorop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:13

Shanna schreef:

Verdorie, lieve bokkers doen we het toch allemaal al jaren verkeerd, zet gewoon geen cap op dat val je ook niet meer! Tong uitsteken Hylarisch Haha!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:37

Ik rijd altijd met omdat het verplicht is dus ik heb geen andere keus. Natuurlijk is het ook veiliger. Knipoog Mijn paardje is wel superrustig, dus iemand zou er makkelijk zonder cap op kunnen, doet echt nooit iets verkeerd, maar ja dat is je eigen keus.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:41

Ik rijd met cap omdat dat moet op de manege Knipoog verder vind ik het maar ondingen maar wel veilig. Ik heb 'm eigenlijk toch wel altijd op.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:43

Met cap altijd.. Vallen doen we allemaal.. En je valt sneller van paarden af die je vertrouwd, want als hun iets doen, ben je er vaak niet op bedacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:43

Lombardia schreef:
Shanna schreef:

Ok het is je eigen keuze dat je geen cap ophebt en als je er echt grote vertrouwen in hebt dan moet je het vooral doen Knipoog maar het kan altijd zijn dat ze iets doet als je het niet verwacht! En misschien vertrouw je je KWPNer minder ofzo??

Zoals ik al eerder zei is mijn KWPNer nog niet onder het zadel, dus die vertrouw ik inderdaad minder, maar als ik ga hangen ofzo heb ik wel een cappie op mijn koppie omdat ze nog wel eens gekke sprongen kan maken zodra je hangt en iets achter het zadel doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:45

esperance schreef:
Met cap altijd.. Vallen doen we allemaal.. En je valt sneller van paarden af die je vertrouwd, want als hun iets doen, ben je er vaak niet op bedacht..

Dat zeg je fout, het is eigenlijk vallen KUNNEN we allemaal.... Ik ben namelijk nog nooit *even afkloppen..* gevallen en ik rijd al 12,5 jaar paard en doe toch echt de vreemste dingen met ze..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:16

Dan heb jij tot nu toe mazzel
zou toch maar een cap opzetten.

iingee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:55

Springen en buiten rijden altijd met cap, dressuur soms zonder

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:32

Altijd met! Alle paarden kunnen schrikken en iedereen kan vallen! (ook anky van grunsven) Het is je eigen keus, maar is het nu zo erg dat je haar plat zit naderhand?
Sorry, maar ik vind mensen die zonder cap rijden gewoon dom. Er is geen goede reden te bedenken om zonder te rijden.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:37

verschild
bij mij vz pony heb ik zo vaak zonder cap gereden in de wei buiten het maakt niks uit,maar die verzorg ik niet meer

Ilsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:31

ik rij altijd met cap, laatst een keer zonder maar dat was maar 3 minuten en toen was mijn cap er al (werd opgehaald door een vriendin). Maar dan rij ik meestal ook wel jonge beestjes dus dan vind ik cap wel net zo verstandig, en heb wel eens mensen van een paard zien stuiteren die dan geen cap op hadden, of wel een cap op maar niet dicht gedaan :S nie echt slim dus, de cap viel af en het meisje viel op haar hoofd. Nja.

SoftIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:19

Ik rij op wedstrijd altijd met een hoed niet met een cap. Tijdens de training rij ik meestal met een cap, maar als het warm is gewoon met een petje.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:04

Met natuurlijk!
Ben veel te bang dat ik er af val als een paard schrikt... Clown

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:13

Ik rij altijd met cap.
Toen ik nog klein en jong was Knipoog , niet, ik reed op de paarden van de buren en ben er vaak genoeg vanaf gedondert maar ik 'zag' het gevaar niet echt ervan denk ik. Ik had wel een cap, maar een zesdehands exemplaar wat met kranten passend gemaakt moest worden, dus ik geloof niet dat dat veel zin had gehad.

Na veel jaren, ben ik op een gegeven moment weer begonnen met rijden bij een manege, en daar is het verplicht. Nu ben ik er ook aan gewend. Afgelopen okt. ben ik er tijdens springles goed vanaf gevallen en ondanks dat ik op mijn pols landde (gebroken), kreeg ik toch ook wel een optater op mijn hoofd.

En daaropvolgend mijn vraag:
Voor diegenen die wel met cap rijden en er vanaf gevallen zijn. Vervangen jullie je cap?
Ik heb gehoord/gelezen dat dit eigenlijk wel zou moeten, echter dit heb ik niet gedaan.
(aan de andere kant is deze cap ook al weer zo'n 7 jaar oud, dus vervanging zou geen slecht idee zijn, ik zie meer comfortabele caps om me heen)

Bij mijn verzorgpaardje/bijrijdpaard, wat niet op een manege staat, rijd ik ook gewoon met cap

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:26

Ik rij altijd met cap, gewoon omdat ik dat veiliger vind! Winter of zomer maakt voor mij niets uit, voor die 40 minuten per dag.. Knipoog

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:57

Zelf rijd ik in het bos altijd met cap!! Je zult maar met je hoofd op een boomstronk vallen of zo iets dergelijks.

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 01:07

Zonder cap, Ik vertrouw mijn meisje gewoon heel goed! Ik vind een cap gewoon vervelend en heb altijd een pet op tegen de zon.. Ik ben er de laatste tijd een paar keer raar afgevallen en dan ben ik ook blij dat ik er heel vanaf gekomen ben! Ook als ik met cap rijd voel ik me onzeker.. net alsof ik bang voor haar ben & daarom met cap rijd.. Als ik bijv. op les of onderlinge wedstrijdje een cap op moet doe ik dit ook gewoon. Op vreemde paarden rijd ik wèl met cap! Omdat ik het paard gewoon niet ken en weet niet hoe hij overal op reageert..!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 01:08

Chaelle schreef:
Ik rij altijd met cap, gewoon omdat ik dat veiliger vind! Winter of zomer maakt voor mij niets uit, voor die 40 minuten per dag.. Knipoog

Beton of straatstenen lijken me harder Knipoog

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:59

Altijd met cap Lachen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:03

frisiangirl schreef:
Altijd met! Alle paarden kunnen schrikken en iedereen kan vallen! (ook anky van grunsven) Het is je eigen keus, maar is het nu zo erg dat je haar plat zit naderhand?
Sorry, maar ik vind mensen die zonder cap rijden gewoon dom. Er is geen goede reden te bedenken om zonder te rijden.

Een goede reden om zonder te rijden is voor de mooi-igheid, of dan kan men fijn met de losse haren showen.. (Zie enkele toppics)

Nee. ik rijd altijd met. Verstand zit in je hoofd, en je zal je hoofd maar verliezen als je geen cap op hebt Vork