Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:38

Pletje123 schreef:
Merries worden regelmatig gedurende de veulenhengstigheid weer gedekt. Dat is eigenlijk heel normaal.
En blijkbaar was dat veulen niet geschikt voor het doel wat de eigenaar voor ogen had. Shows oid. Dat maakt het veulen kwalitatief voor de show minder, maar niet minder voor de sport oid. Dat ziet die eigenaar blijkbaar ook in, en biedt het dier te koop aan. Wat is daar nou wreed aan? Ieder zijn eigen ding toch? Als je professioneel bezig bent, moet je het kaf van het koren scheiden.

Op dat moment waar ik bij was, werd dat veulen en zowel de merrie als vuilnis behandeld! Je weet half niet hoe Knipoog Ik moest er gewoon om huilen. Je schopt een veulen niet in zijn buikje. Zou jij dat doen? het stond gewoon te gillen om zijn mamma.

En ik snap dat hij het te koop aanbied kwa datgenen wat jij zegt, maar hij behandelde ze beide respectloos.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:43

Pletje123 schreef:
Je kan ook geld verdienen en toch goed met je paarden om gaan hoor Knipoog

En ja, in de paardenbranche wordt veel geld verdiend. Als de 'markt' je rug op kan, kan je beter helemaal stoppen met de paarden. Hoe dan ook, er wordt aan je verdiend als je je ergens in stalling hebt staan, voer koopt, spullen voor je paard koopt en ga nog maar even door. Het hoort er allemaal bij. Alles.

Ik krijg hier echt het idee dat sommige mensen ontzettend idealistisch bezig zijn...

Ja, ik ben heel idealistisch inderdaad. Is toch niets mis mee? Mijn paard heeft er een zeer geod leven bij, hoor Knipoog

En jij bent weer wat te zwart/wit, want waarom moet je helemaal met paarden stoppen dan? Ik betaal mijn weidegang netjes, koop de spullen die ik nodig heb (ik ben geen setjesfreak, ga ook boomloos rijden, dus dan is een goede pad zeer belangrijk en die hoef ik niet in 50 kleuren en het voer wat mijn paard nodig heeft. Dus? Ik vind dat een heel ander verhaal dan paarden fokken of trainen, omdat ik er per se een hoop aan wil verdienen. Als ik zoiets zou doen, zou ik in elk geval zeer paardvriendelijk te werk gaan en niet alleen aan de centen denken. Geld interesseert me sowieso zeer weinig.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:48

ik vind met 2,5 jaar zadelmak maken een verschil met ingereden zijn. ik vind het normaal om dan te beginnen met ze. vaak denken mensen met zadelmak dat een paard metteen alles kan en moet doen. dat is dus niet zo. weet je wat ik juist niet slim vind. een paard van 3,5 lekker gaan longeren totdat het lekker gaat en dan lekker erop. ten eerste heeft het paard meer conditie gekregen dus als hij gaat bokken of rennen houd hij het langer vol dan normaal en ten tweede hij is veel sterker waardoor hij het ook langer volhoud. en bijgezet longeren vind ik juist belachelijk. een jong paard die net begonnen is ontspant zich nog niet en al helemaal niet als hij vastgebonden zit. en daar krijg je dan die paarden van die helemaal vast zitten in hun rug en schouder. maarja dit is mijn mening en zo denkt iemand anders er weer anders over.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:49

@Norwaygirl: Ik ben naar mijn weten niet zwart wit hoor Lachen Wijs je alleen op hoe het met de markt zit.

Blijkbaar snap je niet zo goed dat als je stalling betaald, je meewerkt aan het in stand houden van de 'markt'. Het is keurig dat je alles op tijd betaald enzo, daar gaat het ook niet om.

Idealistisch zijn is niet erg, maar zo nu en dan eens 'gewoon' de wereld inkijken is niet slecht. Natuurlijk mag je je plannen en ideeen hebben, maar als je geld wilt verdienen aan je paarden (wat niet hetzelfde is als ze slecht behandelen) dan kan je niet 6 jaar wachten tot je paard ingereden kan worden, bijvoorbeeld. Dat kost dan gewoon teveel geld per maand/jaar.
En nee, met 3 jaar zadelmak maken hoeft niet ongezond te zijn. Net als met een 'gewoon' zadel niet ongezond hoeft te zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:56

fique schreef:
ik vind met 2,5 jaar zadelmak maken een verschil met ingereden zijn. ik vind het normaal om dan te beginnen met ze. vaak denken mensen met zadelmak dat een paard metteen alles kan en moet doen. dat is dus niet zo. weet je wat ik juist niet slim vind. een paard van 3,5 lekker gaan longeren totdat het lekker gaat en dan lekker erop. ten eerste heeft het paard meer conditie gekregen dus als hij gaat bokken of rennen houd hij het langer vol dan normaal en ten tweede hij is veel sterker waardoor hij het ook langer volhoud. en bijgezet longeren vind ik juist belachelijk. een jong paard die net begonnen is ontspant zich nog niet en al helemaal niet als hij vastgebonden zit. en daar krijg je dan die paarden van die helemaal vast zitten in hun rug en schouder. maarja dit is mijn mening en zo denkt iemand anders er weer anders over.

Een paard wat goed beslagen ten ijs komt, gaat niet bokken cq. rennen.

Bokken/rennen is vluchtgedrag, dat doen paarden op momenten dat je ze overvalt. Zoals bijv. er onvoorbereid op gaan zitten.

Het is gedrag wat oorsprong vind in de natuur. Een paard bokt en rent om de "vijand" van zijn rug te krijgen.

Niemand zegt hier dat je een paard tot 3,5 alleen in het land moet laten om er vervolgens als hij rijp is, ineens op te gaan zitten. Dan heb je dezelfde problemen als bij een 2,5 jarig paard waar je "ineens" op gaat zitten. Met als verschil dat de 3-jarige het lichamelijk alleen iets beter aankan.

Wel ben ik er een voorstander van om voor die tijd ervoor te zorgen dat je geen "vijand" meer bent, of dit in een heel kort tijdsbestek gaat worden.

Als je gewoon rustig en vooral DESKUNDIG opbouwt, zal het paard er zeker niet als een jekko vandoor gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:02

Pletje123 schreef:
@Norwaygirl: Ik ben naar mijn weten niet zwart wit hoor Lachen Wijs je alleen op hoe het met de markt zit.

Blijkbaar snap je niet zo goed dat als je stalling betaald, je meewerkt aan het in stand houden van de 'markt'. Het is keurig dat je alles op tijd betaald enzo, daar gaat het ook niet om.

Idealistisch zijn is niet erg, maar zo nu en dan eens 'gewoon' de wereld inkijken is niet slecht. Natuurlijk mag je je plannen en ideeen hebben, maar als je geld wilt verdienen aan je paarden (wat niet hetzelfde is als ze slecht behandelen) dan kan je niet 6 jaar wachten tot je paard ingereden kan worden, bijvoorbeeld. Dat kost dan gewoon teveel geld per maand/jaar.
En nee, met 3 jaar zadelmak maken hoeft niet ongezond te zijn. Net als met een 'gewoon' zadel niet ongezond hoeft te zijn.

Eh... ik was het, hoor Knipoog
Mijn paard staat in een natuurgebied, in een zeer groot weiland zal ik maar zeggen. Ik betaal de grondeigenaren, die ook voor onbeperkt ruwvoer zorgen. Ik sta dus niet op een massale pension of manege of iets dergelijks. Ik verdien niets aan mijn paard, zoals fokkers en trainers wel doen. Dus dat is nogmaals, een heel ander verhaal. Ik zorg gewoon voor mijn paard. Van mij hoef je ook niet te wachten tot een paard 6 jaar is, hoor. Maar 2,5 is te vroeg, vind ik. Ik zeg ook niet dat een 'gewoon zadel' ongezond is, maar ik rij zelf veel liever op een boomloos zadel. Dat is persoonlijk, ik doe aan natuurlijk paardrijden, freestyling en alles heel rustig aan. Ik wil gewoon niet meedoen aan die mallemolen van geld en commercie. En dat hoeft dus ook niet. Ik heb er niets mee, ben niet bezig met de 'markt' in het dagelijks leven.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:03

Inrijden op 7-jarige leeftijd

Kijk voor de grap eens bij deze link... Gaat over inrijden op 7-jarige leeftijd. Sluit mooi aan op deze topic...

Vooralsnog geen levensgevaarlijke situaties Vork

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:04

Ow sorry! Was even in de war Lachen

En nogmaals: jij verdient dan niet aan je paard, maar de mensen waar je hem hebt lopen waarschijnlijk wel! Net als de ruitershop waar je je zadel koopt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:15

Pletje123 schreef:
Ow sorry! Was even in de war Lachen

En nogmaals: jij verdient dan niet aan je paard, maar de mensen waar je hem hebt lopen waarschijnlijk wel! Net als de ruitershop waar je je zadel koopt.

Ik geloof niet dat de ruitershop en de landeigenaren rijk van me worden, hoor Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 02:56

Suelza schreef:

Kijk voor de grap eens bij deze link... Gaat over inrijden op 7-jarige leeftijd. Sluit mooi aan op deze topic...

Nog een reden om te wachten Haha!
Ik weet eerlijk gezegd helemáál nog niet wanneer ik met het inwerken van mijn shet begin, de eerste jaren zeker niet, maar ik denk dat ik liever wacht tot na de pubertijd, als ze die krijgt. In ieder geval tot ze er in mijn ogen geestelijk en lichamelijk klaar voor is.

Er zijn er een paar die zeggen dat een paard met 2,5 onder het zadel kan, maar hier krijg je me toch echt niet aan. 2,5 is gewoon veel te jong voor zulke mentale en fysieke druk. Misschien beginnen met het grondwerk ervoor ja, maar dan toch ook nog maar lichtjes. Welk paard dan ook moet nu eenmaal sterk genoeg zijn.

Idealistisch vind ik dit juist helemaal niet, over het algemeen zijn paarden (bij mijn weten) juist pas volledig uitgegroeid tussen 4 en 6, en dat is dus eigenlijk pas de tijd waarin je aan het 'echte' werk zou mogen beginnen, maar meestal wordt er na drie al mee begonnen. Dat de 'markt' er veel eerder mee begint is omdat de markt veelal gedreven wordt door hebzucht en gierigheid, niet door een hart voor paarden. Dit wil dus ook niet zeggen dat álle mensen met fokkerijen slecht zijn, en dat er nu eenmaal een bepaalde standaard is waaraan de toppers moeten voldoen, en de minderen niet aan kunnen voldoen, en dit werkt ook door in de markt. Hoeft echter niet slecht te zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:08

Suelza schreef:

Tja, Laetitia is een paardenvriendinnetje van mij en ik denk dat het haar prima gaat lukken met haar 7-jarige Arabier. Hartstikke fijn dat ze weer een nieuw paard heeft, die ze zelf in kan rijden op 7-jarige leeftijd. Komt helemaal goed!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:39

Ben het met Kirshanta eens...
@ Nadya: erg leuk om dit soort dingen ook te lezen, geloof dat Laetitia zeker de ervaring, de kennis en de liefde voor het paard heeft om dit goed aan te pakken, dit gaat iets moois worden, denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:52

Yamcha schreef:
@ Nadya: erg leuk om dit soort dingen ook te lezen, geloof dat Laetitia zeker de ervaring, de kennis en de liefde voor het paard heeft om dit goed aan te pakken, dit gaat iets moois worden, denk ik.

Ja, Laetitia heeft wel genoeg ellende meegemaakt en nu mag ze er weer helemaal voor gaan met haar nieuwe kanjer!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:53

Ik ben het ook helemaal met Kirshanta eens, hoor Ja

nicole_wijh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:55

Pascha schreef:
Ik zie tegenwoordig vaak (zag net weer een advertentie met een 2,5 jarige die te koop stond, die al rondliep aan de longeerlijn, bijgezet en al) dat paarden op 2,5 jarige leeftijd aangereden worden.
Is dat niet veel te vroeg? En met beginnen bedoel ik dan wel er echt al opstappen, dus niet alleen longeren aan een halstertje ofzo.
Wat vinden jullie hier van?

Ik ben al 3 jarige tegengekomen die al wedstrijden liepen (wel oefenwedstr.) maar evengoed.
Ik vind het veels te vroeg, het paard is nog lang niet ontwikkeld.
Maar zulke mensen zullen er (helaas) altijd blijven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:11

Bij ons op stal staat een 3-jarige, die L springen is. Ik vind het niets om met een 3-jarige al te gaan springen, maar ja. Trouwens, dat was bij de vorige eigenaren, deze mensen bij ons op stal hebben haar pas 1 maand en doen lekker rustig aan gelukkig.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:11

Dat is dus gewoon onzin: een driejarige kan geen L-springen zijn. Ze mogen pas worden uitgebracht bij het springen vanaf 1 april in het jaar dat ze vier worden. Dus of dat paard heeft thuis wat gesprongen op L-hoogte ( wat ik overigens ook belachelijk vind voor zo'n jong beest ) of er is gewoon gelogen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:15

Ik heb het zojuist eens nagevraagd, maar ik heb me vergist; die merrie is 4 jaar en zou pas een half jaar zadelmak zijn. Kan ze dan al L springen??? Vind ik persoonlijk ook erg snel, hoor, maar ja......

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:16

Ik vind het een beetje een vreemd verhaal..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:19

Ik ook. Een paard mag vanaf 1 april in het jaar dat het 4 is uitgebracht worden in het springen ( B en L ). Dus nu ( voor 1 april ) zouden de jongste paarden uit 2002 komen, die zijn al bijna 5. Een paard kan wel in 1 keer uitgebracht worden in het L, als de ruiter daarvoor bevoegd is. Maar als het paard nu 4 is, en dus in 2003 geboren is, mag het pas vanaf 1 april worden uitgebracht en kan dus geen L-springen zijn.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:22

Sommige 2,5 jarigen zijn zo aan het puberen en uit proberen dat het helemaal niet hindert als ze 2x per week even een kwartiertje aan de longeerlijn komen.Op die leeftijd komen ze vaak al uit de koppel op stal en vervelen ze zich rot met alle gevolgen van dien.Als ze op deze manier wat vaker in de hand komen en zich wat in licht werk kunnen ontwikkelen geeft dat naar mijn idee geen problemen.Rijden vind ik een heel ander verhaal.Zadelmak maken doe ik pas na de stamboekopname anders krijgen ze toch te veel aan hun jonge koppie(en lijf)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:24

Dat paard komt uit 2002, ik weet niet precies welke maand ze geboren is. Maar een half jaar onder het zadel en dan al L springen? Is dat realistisch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:29

Dan is ze dus al minimaal 4,5 ( of het moet een heel laat veulen zijn, maar de meeste veulens worden toch tussen februari en juli geboren ). Ik heb geen verstand van springen, dus ik kan niet zeggen of L-springen realistisch is. Ik weet wel dat een ervaren prof er vaak heel makkelijk van alles mee uitvoert, waar wij allemaal lastig over denken. Ook in de dressuur. Ze zetten er zo wat knoppen op, waar ik met een ervaren paard nog moeite mee heb. ZO'n handige ruiter oefent waarschijnlijk thuis een paar keer en gaat een keer naar concour alsof het niks is. Dat is wat anders dan amateurs die naar jaren trainen eindelijk een keer de L doorspringen ( haha, ik kan het ook niet hoor, veel te angstig Bloos ) Als ze dat paard pas een half jaar onder het zadel hebben, is hij vrij laat ( volgens handelmaatstaven) ingereden, namelijk in het vierde levensjaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:36

Ik zal ze eens vragen of ze uit een handelsstal komt. Ik had het idee dat ze van een particulier kwam (ik weet dat ze haar van marktplaats hebben), maar ik zal het eens informeren bij de mensen zelf dit weekend.... Ben toch wel nieuwsgierig.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:22

erleyne schreef:
Dan is ze dus al minimaal 4,5 ( of het moet een heel laat veulen zijn, maar de meeste veulens worden toch tussen februari en juli geboren ). Ik heb geen verstand van springen, dus ik kan niet zeggen of L-springen realistisch is. Ik weet wel dat een ervaren prof er vaak heel makkelijk van alles mee uitvoert, waar wij allemaal lastig over denken. Ook in de dressuur. Ze zetten er zo wat knoppen op, waar ik met een ervaren paard nog moeite mee heb. ZO'n handige ruiter oefent waarschijnlijk thuis een paar keer en gaat een keer naar concour alsof het niks is. Dat is wat anders dan amateurs die naar jaren trainen eindelijk een keer de L doorspringen ( haha, ik kan het ook niet hoor, veel te angstig Bloos ) Als ze dat paard pas een half jaar onder het zadel hebben, is hij vrij laat ( volgens handelmaatstaven) ingereden, namelijk in het vierde levensjaar.

Ik denk dat dat aardig realistish is.Die "profs"draaien er hun hand niet voor om en starten zo n dier vaak direct al in de L.