Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:11

runningkawa schreef:
Of een i-net eigenschap

Ik denk dat sommige die hier kwetsende dingen zeggen niet zo'n grote mond hebben als ze tegenover zo'n persoon zouden staan.

Dat weet ik wel zeker.

Waarom zou het ene meer waarheid dan het andere?
Wie bepaalt wat de juiste waarheid is? Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:11

runningkawa schreef:
Maar jij verwijt de stevige mensen ervan dat ze graag zien wat ze willen.
Maar dat doe jij nu toch ook?
Jij geloofd graag dat tabelletje, zonder te weten of het wel wetenschappelijk onderbouwd is.

waarom is jou gedachte gang dan zoveel beter als van de mensen die een maatje meer hebben?

Nee dat verwijt ik mensen niet, ik denk zelfs dat iedereen dat doet (ik nu dus ook). Dat mijn gedachte gang beter is dan mensen met een maatje meer hoor je mij ook nergens zeggen. Ik zie hier ook mensen reageren die zich aangesproken voelen maar waarvan ik denk dat ze gewoon stevig zijn en hun paard absoluut niet te zwaar belasten.

@Runningkawa, waarom voel jij je zo aangesproken? Wat bedoel je met kwetsende dingen zeggen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:12

runningkawa schreef:
Jij geloofd graag dat tabelletje, zonder te weten of het wel wetenschappelijk onderbouwd is.

Het tabelletje komt iig geloofwaardiger en aannemelijker over dan argumenten als:
- maar hij heeft er zoveel plezier in
- slanke mensen die sporen gebruiken zijn veel erger
- Ik heb hem al ... jaar
- mijn paard en ik vinden springen zo leuk
- als ik te zwaar ben zouik het heus wel merken
etc.

We kunnen discussieren over de correctheid van een tabel, maar discussieren over iemand beleving of emoties wordt een stuk moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:14

Ik voel me niet persoonlijk aangesproken
Ik schommel tussen de 72 en 74 kilo, dus kan rustig mijn paarden rijden.

Maar de manier waarop dingen gezegd worden, wat jij bijv nog eens herhaald waar je in een ander topic een OW voor hebt gekregen, dan gaan mijn haren toch echt overeind staan.
Ik wil ook nog wel eens een keer denken aan het gevoel van een ander.
En ja, dat kan samen met het gevoel van het paard.
Maar ik vind veel slanke dames hier veel te fel en lomp reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:17

Nou sorry, maar als ik sommige mensen zie rijden, zou ik ze vandaag nog van hun knol willen trekken.
en die rijden zo dagelijks, bedoelen het ook goed.
En dan zijn ze niet eens lomp, maar weten niet wat recht richten is, hebben totaal niet door waarom hun paard als een duikboot op de hand hangt.

Maar als ikd aar ga roepen, hey slanke tak, maak je paard eens aan het been en ga versomme eens fatsoenlijke les halen wat je verne*ukte je paard zo, dan denk ik dat ik vandaag nog geband ga worden Lachen

Echter zijn de berichten hier niet veel aardiger, maar dat mag wel.
En is dat maatje meer zijn dan zoveel slechter als je paard met een pessoa in de bek rammen
Hem dagelijks laten bossloffen zonder les?

nee, denk het niet

Alleen het is zo makkelijk afgeven op een maatje meer die vast wel dagelijks in de frietzaak hangt...

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:19

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:19

jasmijn78 schreef:
runningkawa schreef:

Het tabelletje komt iig geloofwaardiger en aannemelijker over dan argumenten als:
- maar hij heeft er zoveel plezier in
- slanke mensen die sporen gebruiken zijn veel erger
- Ik heb hem al ... jaar
- mijn paard en ik vinden springen zo leuk
- als ik te zwaar ben zouik het heus wel merken
etc.

We kunnen discussieren over de correctheid van een tabel, maar discussieren over iemand beleving of emoties wordt een stuk moeilijker.

Waarom komt die tabel dan geloofwaardiger over? Er was eens ene Leen Taal die volgens mij zelfs in de bit heeft mogen verkondigen dat hij zomerexceem kon genezen. Misschien geloofwaardig, maar zeker niet waar daardoor. Dit tabelltje net zo, ik kan er ook zo 1 in elkaar flansen als je wilt Haha! . Het gaat er mij om dat er mij nog geen wetenschappelijk onderzoek getoond is naar deze problematiek. Tuurlijk zal een zwaardere ruiter een paardenrug zwaarder belasten als een lichtere ruiter... Maar wanneer is het schadelijk? Of kunnen we stellen dat paardrijden zowiezo schadelijk is voor een paard omdat ze niet gebouwd zijn om mensen te dragen (om maar even een dooddoener te gebruiken)? Wie bepaald wat nog wel kan, en wat niet meer kan kwa gewicht. En in hoeverre speelt de bouw van het paard daarin mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:22

Citaat:
ls een dierenarts, fysio of weet ik wie ervoor geleerd hebben geen probleem zien in zo'n combinatie wie ben ik dan om een mening te hebben??

Juist daar hecht ik ook veel meer waarde aan dan 100 bokkers met wat tabelletje die niet onderbouwd zijn, maar gevolsmatig.

En elk gevoel is anders...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:27

runningkawa schreef:
Citaat:
ls een dierenarts, fysio of weet ik wie ervoor geleerd hebben geen probleem zien in zo'n combinatie wie ben ik dan om een mening te hebben??

Juist daar hecht ik ook veel meer waarde aan dan 100 bokkers met wat tabelletje die niet onderbouwd zijn, maar gevolsmatig.

En elk gevoel is anders...

Daar heb je wel een punt. Hier op bokt zijn vele stevige ruiters, die al jaren op hun paarden rijden zonder klachten bij het paard te krijgen.. Dat zou volgens de tabel niet kunnen want ze zijn te zwaar voor hun paard, en dat betekend volgens de 'als-je-zwaarder-bent-dan-de-tabel'-mensen dat je je paard dan aan het overbelasten bent.

Vandaar ook dat ik zo nieuwsgierig ben naar het wetenschappelijke onderzoek achter die ene tabel.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:31

Als een koudbloed (#2) volgens dat tabelletje maar 104kg mag dragen dan vraag ik me af waarom ze in godsnaam WERKpaarden zijn gaan fokken? Als je ziet wat sommige dieren vroeger mee moesten trekken, dat is toch wel wat meer dan de gemiddelde ruiter met overgewicht. Nee, die tabel hecht ik ook geen waarde aan. Laat de dierenarts maar bewijzen dat ik een paard naar de kl*te zou rijden doordat ik alleen overgewicht heb en verder niet storend zit.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:33

Dioxide schreef:
Als een koudbloed (#2) volgens dat tabelletje maar 104kg mag dragen dan vraag ik me af waarom ze in godsnaam WERKpaarden zijn gaan fokken? Als je ziet wat sommige dieren vroeger mee moesten trekken, dat is toch wel wat meer dan de gemiddelde ruiter met overgewicht. Nee, die tabel hecht ik ook geen waarde aan. Laat de dierenarts maar bewijzen dat ik een paard naar de kl*te zou rijden doordat ik alleen overgewicht heb en verder niet storend zit.

Trekken is een hele andere belasting dan rijden hoor!! Maar vraag me wel af hoe die ridders in harnas het vroeger deden Haha!

EDIT en offtopic Haha! : Zou daar ook een tabelletje van zijn, wat elk paard maximaal zou mogen trekken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:38

Trekken is idd heel anders.

Maar wat denk je van die pak ezels en paarden?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:39

Dat vraag ik me dan ook af ja, van die ridders met een uberzwaar harnas op hun ranke paarden en arme ezeltjes helemaal volgepakt met rotzooi die tegen een steile bergwand omhoog moeten klimmen. Daar hoor je niemand over.

Maargoed, ik vind bepaalde combinaties hier in het topic erg mooi om te zien en deze mensen lijken hun paard helemaal niet te hinderen of zelfs "verrot" te rijden. Zoek gewoon een stevig paard wat bij jouw past als je zelf te zwaar bent, en weet wat je wel en niet kunt. Als we nu eens gewoon het "Ruiters met overgewicht gaan aan het dieet" topic beginnen Knipoog *is inmiddels 1.5kg kwijt*

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:43

Volgens mij is er al een afvaltopic Haha!

Maar ik wil afvallen omdat het voor mij en mijn paard fijner is, niet omdat ik haar anders in de vernieling rij zoals sommige denken/zeggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:03

jasmijn78 schreef:

Toch met logica,wéét je dat te zwaar belasten van de rug niet goed is.
(een eerder voorbeeld over de tafel, dat je heet zwaarst moet neerzetten bij de poot en niet in het midden.....en er zijn meer voorbeelden...)

Over vroeger....sterke paarden en zware lasten sjouwen.....hoe oud werden de paarden toen? En toen was het máár een paard, die kost geld en moet meer geld opbrengen en nu zijn ze bijna "kinderen" zoals we er mee omgaan....
Nu zijn de gevoelens van een paard veel belangrijker dan vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:05

En mensen die wat steviger zijn vinden hun paard niet net hun kindje.
Die vinden de gevoelens van hun paard niet belangrijk?
Daar denken allen dunnere mensen aan?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:06

Dat geldt denk ik wel voor iedereen op bokt; dun, dik, lang, kort, dressuur, spring of recreatieve ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:10

runningkawa schreef:
En mensen die wat steviger zijn vinden hun paard niet net hun kindje.
Die vinden de gevoelens van hun paard niet belangrijk?
Daar denken allen dunnere mensen aan?

Heb ik dat gezegd????!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:13

Zo lees ik het wel.
Dikke mensen missen de logica van beredeneren dat ze te zwaar zijn voor hun paard.
Dus dan zullen ze vast ook wel de gevoelens voor hun paard hebben zoals men dat vroeger had toen het nog een werk machine was...

jasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 14:45

Oe... die is hard runningkawa...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:49

Maar wel terecht.

Zo komt het inderdaad over.
Ik vraag me af wie er meer gevoel heeft.
De slanke wedstrijdruiter die elke week op concours gaat en de overige 6 dagen doortraind.
Of de wat dikkere medemens die lekker buitenritjes maakt en samen van het leven geniet...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:49

ben het wel met RK eens,waarom zou slanke den 1,die tegen dikke ruiter 2 zegt:jij bent te zwaar voor je paard,het beter weten dan dikke ruiter 2?

vanaf de kant ziet het er altijd anders uit,het is zeer moeilijk oordelen als je niet de feiten kent.

een onderwerp als deze blijft nu eenmaal heel gevoelig,en dan helemaal als sommigen beweren dat je dan minder om je paard geeft en deze niet op nr 1 zet,maar jezelf.......
iemand met meer gewicht heeft net zo veel gevoel en liefde voor zijn paard,degene die het daar niet mee eens is,mag dat mij persoonlijk komen vertellen Duivel

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:56

Ik vindt het juist goed dat mensen met overgewicht op een sport gaan! in dit geval dan paardrijden. Nu vindt ik het niet goed dat ze dan op een te kleine pony gaan zitten. maar een (groot) paard kan dit gerust dragen (verschilt ook per gewicht). En buiten een sport doen, minder snoepen (wat bij de meeste mensen met overgewicht het geval is)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:56

runningkawa schreef:
Ik voel me niet persoonlijk aangesproken
Ik schommel tussen de 72 en 74 kilo, dus kan rustig mijn paarden rijden.

Maar de manier waarop dingen gezegd worden, wat jij bijv nog eens herhaald waar je in een ander topic een OW voor hebt gekregen, dan gaan mijn haren toch echt overeind staan.
Ik wil ook nog wel eens een keer denken aan het gevoel van een ander.
En ja, dat kan samen met het gevoel van het paard.
Maar ik vind veel slanke dames hier veel te fel en lomp reageren...

Helemaal mee eens heb het topic eventjes doorgebladerd en vindt het echt schandalig hoe sommige mensen reageren.
Ik ken veel mensen onder wie ik hoor. Die door gezondheid/ ziekte veel zijn bijgekomen. En kan je verzekeren dat die minder eten dan een gewone persoon. Moeten die dan alles afgeven omdat het plaatje niet klopt?

Ik werd anders behandeld toen ik 55 woog en drie maand later 90 woog. Ik kan je verzekeren dat doet zeer. En dan kom je zo een dingen te lezen. Toch wel schandalig hoe rap en oppervlakig mensen zijn zonder te oordelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:58

Maartje1990 schreef:
En buiten een sport doen, minder snoepen (wat bij de meeste mensen met overgewicht het geval is)

Vooroordeel?? Knipoog