DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:03

meepraten mag zeker, maar oordelen....... en sterker nog VERoordelen????

meepraten is fijn, wordt iedereen beter van...... maar beelden analyseren op een gezichtsuitdrukking is nogal, tja hoe moet ik dat brengen???

Wel eens olypische sporters over een finishlijn zien gaan bij een sprint? een zwemmer zijn gezichtsuitdrukking gezien als hij op een nieuw wereldrecord afstevent??? Een 13 jarig turnstertje zich op zien warmen voordat ze de mat op moet?

hebben ook allemaal een opperst geconcentreerde kop, en soms kan je zelfs heel duidelijk de pijn in de ogen zien... of aflezen van de grimjas op het gezicht. De reden dat deze mensen wel aan de top staan is omdat ze het karakter hebben, de wil hebben EN het talent hebben...... en laat dat bij paarden nou net zo zijn, daarom is slechts die enkeling goed genoeg om mee te kunnen draaien, omdat ze de WIL en het TALENT hebben.... Een turnster vouwt zich zowat dubbel om los te zijn in haar lijf, een paard KAN je met LDR helpen los te zijn......

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:06

jjs schreef:
russel schreef:

Dan toch jammer dat de toppers in het openbaar net die milimetergrens bij hun paarden overschreiden waardoor deze fotoos gemaakt kunnen worden. Zouden ze die grens beter bewaken, kregen we ook die fotoos niet en was de discussie waarschijnlijk niet op gang gekomen.

Mee eens Russel. En in mijn gemoedelijke buien kan ik ook nog wel bijna helemaal met de rest van je stuk mee gaan.

Maar we kunnen nog pagina's vol schrijven: zouden die foto's er komen waarop LDR er niet zo akelig uitziet en zo blij en gelukkig zoals de voorstanders hier beschrijven, dan is het toch snel gedaan met de kritiek? Ik bedoel, er is geen snellere manier om mij de mond te snoeren toch?

Dat die foto's er niet komen, geeft mij het gevoel dat deze foto's gewoon niet te maken zijn.

Het continu roepen van de voorstanders dat de tegenstanders helemaal niet weten wat het is en als ze het zelf zouden ervaren en zich erin zouden verdiepen, dat ze er dan heel anders over zouden denken, geeft mij alleen maar de indruk, dat hoe meer je ergens mee werkt, hoe normaler je het vindt. Afstomping? Afsluiten voor?

Dit soort beelden, dit soort gebruik van paarden zouden we
niet normaal
moeten vinden:
Ik vind het persoonlijk treurig dat je dit normaal vindt.

Afbeelding

Of dat nu in LDR, klassiek, springen, western of cross is, iedere paardenliefhebber zou daar gewoon met afgrijzen naar moeten kijken.

Ik weet, bij iedereen is op een ongelukkig moment wel een lelijke foto te maken, maar het per ongeluk voorkomen, of het normaal vinden en schouderophalend accepteren dat dat nou eenmaal sport is, zijn twee verschillende dingen.

Een verschil in mentaliteit.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:35

Citaat:
Dat bedoel ik!

Maar vanwaar jouw omslag zo, hns?

Iedereen zit hier op LDR in te hakken en die foto's die ervan gemaakt zijn.
Maar zijn andere dingen dan beter/heiliger?
Deze discussie gaat eigenlijk over de foto's en dvd's van Ulrike.
Maar wat ik nou zo raar vindt is dat Ulrike alleen zulke beelden in LDR ziet.
ALS ze zulke beelden zo schokkend vindt dan kan ze ja makkelijk nog 100 dvd's maken met andere gruwelijkheden van deze sport.
En misschien kan ze net zo goed zulke beelden van zich zelf tonen en van dat waar ze werkelijk aan mee gedaan heeft en verstand van heeft.
Als ik het goed begrepen heb heeft ze militairy gereden dat ze daar dus een dvd over gaat maken dan zich gewoon ergens tussen mengen.
Want daar komen net zo goed zulke afschuwelijke beelden voorbij (soms wel ergere).
Ik vind het goed dat iemand zo een actie doet tegen LDR maar als het iemand zou zijn die VERSTAND en ERVARING er van heeft zou het anders worden opgevat.
Deze twee dingen mis ik bij Ulrike als iemand zo een actie wil gaan voeren dan zijn deze twee dingen belangrijk.

jjs

Citaat:
Dit soort beelden, dit soort gebruik van paarden zouden we niet normaal moeten vinden:

http://x2.putfile.com/6/17202100544-thumb.jpg[/img]

Geloof het me of niet deze beelden zijn werkelijk NORMAAL bij de mensen die steeds er mee geconfronteerd worden.
ik vind deze beelden ABNORMAAL.

Citaat:
Of dat nu in LDR, klassiek, springen, western of cross is, iedere paardenliefhebber zou daar gewoon met afgrijzen naar moeten kijken.

100% mee eens.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:39

KiWiKo schreef:

meepraten is fijn, wordt iedereen beter van...... maar beelden analyseren op een gezichtsuitdrukking is nogal, tja hoe moet ik dat brengen???

Wel eens olypische sporters over een finishlijn zien gaan bij een sprint? een zwemmer zijn gezichtsuitdrukking gezien als hij op een nieuw wereldrecord afstevent??? Een 13 jarig turnstertje zich op zien warmen voordat ze de mat op moet?

hebben ook allemaal een opperst geconcentreerde kop, en soms kan je zelfs heel duidelijk de pijn in de ogen zien... of aflezen van de grimjas op het gezicht. De reden dat deze mensen wel aan de top staan is omdat ze het karakter hebben, de wil hebben EN het talent hebben...... en laat dat bij paarden nou net zo zijn, daarom is slechts die enkeling goed genoeg om mee te kunnen draaien, omdat ze de WIL en het TALENT hebben.... Een turnster vouwt zich zowat dubbel om los te zijn in haar lijf, een paard KAN je met LDR helpen los te zijn......

Mensen kiezen hier voor uitdrukkelijk.
Hun hebben een keuze paarden niet.
ook al hebben ze het karakter ze kunnen niet toestemmen!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:44

Vertel, hoe ga ik een dier dwingen iets te doen wat hij niet wil of kan......... terwijl dat dier 10 keer meer kracht heeft in zijn linker oor dan ik in mijn hele lijf.

De paarden die de WIL niet hebben zijn de paarden die door de achterdeur verdwijnen.

En daarnaast pikt een karaktervol paard geen oneerlijkheden, die krijg je dubbel en dwars terug

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:48

hns schreef:
KiWiKo schreef:

Ze stemmen wel toe, simpelweg door in de ring te blijven lopen. Als een paard echt niet wil stopt hij, staakt hij of gaat hij in het verzet en in het ergste geval gaat hij erbij liggen....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:50

pcies horseyfries

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:01

horseyfries schreef:
[

Ze stemmen wel toe, simpelweg door in de ring te blijven lopen. Als een paard echt niet wil stopt hij, staakt hij of gaat hij in het verzet en in het ergste geval gaat hij erbij liggen....
[/quote]

Ik heb een paard nog nooit een contract zien ondertekenen en ik heb ze ook nog nooit ja horen zeggen als hun gevraagd werd om mee te doen.
Zoiets kun je niet met mensen gaan vergelijken trouwens hadden hier ook mensen tegen me gezegd dat ik mijn 'menselijke' emoties niet met dierlijke moet gaan vergelijken.
Maar die beelden die aangetoond worden zijn me duidelijk.
Er zijn genoeg manieren om een paard dat niet wil aan het lopen te krijgen geloof me maar.
Paarden die zich verzetten landen uiteindelijk in de slacht.
Een bekende van mij heeft haar paard gebroken, de levenslust is gewoon weg, dat paard doet alleen maar nog iets als een mens iets van hem vraagt.
En zo ken ik wel meerdere van die paarden.
Prachtige lopers maar met een droevige achtergrond.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:06

ik heb anders best wel paarden gezien die heeeel uitdrukkelijk NEE zeiden hoor

paarden die niet willen gaan niet....... en met een paard zonder levenslust omdat ie gebroken is win je nooit olympisch goud, ONMOGELIJK

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:08

@ Kiwiko, als je echt denkt dat een paard niet te dwingen is, dan zou je je zeker eens beter in paardenpsychologie moeten verdiepen, want dan heb je op dat vlak nog heel wat te leren. En dat bedoel ik niet denigrerend maar dat bedoel ik zoals ik het zeg: als een nuchtere vaststelling.

Hier geldt dus ook weer wat Eric van Breda bedoelde met zijn punten halen in natural horsemanship. Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in het wezen paard, weet dat lichaamsgewicht of kracht helemaal niets te maken heeft met het concept dwang.

Paarden inderdaad die de wil hebben en zich verzetten, die zich niet laten breken, verdwijnen door de achterdeur, worden verkocht als onhandelbaar. Paarden die slim zijn en ontdekken dat hun kracht en massa handig is, worden betiteld als gevaarlijk en belanden uiteindelijk bij de slager.

De paarden die berusten in hun lot, zich schikken, gewend zijn aan zo'n leven, murw geslagen, gaan maar wat makkelijk mee in handelswijzen die door hun baasjes aangedragen worden. Puur omdat het leven prettiger is als je je niet verzet. Verzet je je tegen het bit, dan voel je pijn, verzet je je omdat iemand met een spoor in je zij zit te prikken, dan krijg je een tik met de zweep of een in je mond. Geconditioneerd gedrag is dat, meer niet.

Ik vind het onvoorstelbaar wat paarden zich laten welgevallen. Daarom ook vind ik dat je daar uitermate voorzichtig mee moet omspringen omdat je het gemakkelijk misbruikt.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:09

KiWiKo schreef:

paarden die niet willen gaan niet....... en met een paard zonder levenslust omdat ie gebroken is win je nooit olympisch goud, ONMOGELIJK

Ik weet niet meer wanneer het precies gebuert was maar ze hadden bij de WINNAARS van de CHIO ontdekt dat ze de paarden sloegen in de training om ze aan het LOPEN te krijgen.
Hadden zelfs videobeelden hiervan.
Kun je me dan uitleggen hoe ze dan gewonnen hebben??

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:11

Ik heb me daar heel erg in verdiept, niet uit een boek maar in de praktijk! dat gaat nou eenmaal samen met 26 jaar in de paarden werken op gerenommeerde stallen in binnen en buitenland. Oa bij nadine capellmann

Misschien moet jij je meer verdiepen in de topsport??? niet denegerend bedoeld hoor

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:14

hns schreef:

Ik weet niet meer wanneer het precies gebuert was maar ze hadden bij de WINNAARS van de CHIO ontdekt dat ze de paarden sloegen in de training om ze aan het LOPEN te krijgen.

Hearsay!! Objection!!!

nieuwsflash, ik sla ook mijn paard wel eens in zn voorruit, vooral als hij denkt met zijn kop tussen zijn knieen en bolle rug bokkend zijn joligheid te uiten

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:15

jjs schreef:
@ Kiwiko, als je echt denkt dat een paard niet te dwingen is, dan zou je je zeker eens beter in paardenpsychologie moeten verdiepen, want dan heb je op dat vlak nog heel wat te leren. En dat bedoel ik niet denigrerend maar dat bedoel ik zoals ik het zeg: als een nuchtere vaststelling.

Hier geldt dus ook weer wat Eric van Breda bedoelde met zijn punten halen in natural horsemanship. Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in het wezen paard, weet dat lichaamsgewicht of kracht helemaal niets te maken heeft met het concept dwang.

Paarden inderdaad die de wil hebben en zich verzetten, die zich niet laten breken, verdwijnen door de achterdeur, worden verkocht als onhandelbaar. Paarden die slim zijn en ontdekken dat hun kracht en massa handig is, worden betiteld als gevaarlijk en belanden uiteindelijk bij de slager.

De paarden die berusten in hun lot, zich schikken, gewend zijn aan zo'n leven, murw geslagen, gaan maar wat makkelijk mee in handelswijzen die door hun baasjes aangedragen worden. Puur omdat het leven prettiger is als je je niet verzet. Verzet je je tegen het bit, dan voel je pijn, verzet je je omdat iemand met een spoor in je zij zit te prikken, dan krijg je een tik met de zweep of een in je mond. Geconditioneerd gedrag is dat, meer niet.

Ik vind het onvoorstelbaar wat paarden zich laten welgevallen. Daarom ook vind ik dat je daar uitermate voorzichtig mee moet omspringen omdat je het gemakkelijk misbruikt.

Yep.

Een paard is een vluchtdier en gebruikt als laatste oplossing de aanval.
Maar wat gebuerd er als het paard na de aanval juist dat weer terug krijgt waarvoor die eigenlijk vlucht?
En als deze procedure steeds weer wordt herhaald en dan opeens merkt aha als ik me overgeef dan kan ik 'vluchtten'?
Dan heb je een 'willig' paard.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:18

KiWiKo schreef:
hns schreef:

Hearsay!! Objection!!!

nieuwsflash, ik sla ook mijn paard wel eens in zn voorruit, vooral als hij denkt met zijn kop tussen zijn knieen en bolle rug bokkend zijn joligheid te uiten

jaja...
Maar ik ga toch geen elektriciteit gebruiken

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:20

yep, dan heb je een gebroken paard, waar je bij je eerste de beste B proef door een kundige jury gelijk op afgestraft wordt Waarom denk je dat zovelen Levenslang in de L zitten ....... maar dan hebben we het niet over onze toppers hoor

Hmmmz electriciteit gebruiken en DAT op video opgenomen, en dan nog niet aangeklaagd door het openbaar ministerie vanwege dierenmishandeling........ zal best

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:35

hns schreef:
jjs schreef:

Yep.

Een paard is een vluchtdier en gebruikt als laatste oplossing de aanval.
Maar wat gebuerd er als het paard na de aanval juist dat weer terug krijgt waarvoor die eigenlijk vlucht?
En als deze procedure steeds weer wordt herhaald en dan opeens merkt aha als ik me overgeef dan kan ik 'vluchtten'?
Dan heb je een 'willig' paard.

Goh wat vreemd, tijdens mijn cursus NH was faint, dus gaan liggen en zich overgeven, toch echt de LAATSTE OPLOSSING.....
Heb ik nu bij de verkeerde les gehad of blijkt dat jullie zelfs van NH niet zoveel verstand hebben als je ons wilt doen geloven?

Als je helemaal geen details weet over zo'n raar verhaal van "ik heb gehoord dat... maar ik weet niet wie of wat.... maar toch is het waar..."
zou je het dan niet beter helemaal niet opschrijven....
Zo slaat het gewoon helemaal nergens op!

Ik heb nog altijd geen antwoord gekregen van al deze mensen over wat de logica is van je mening over LDR te vormen door informatie over LDR van mensen die het niet kunnen, kennen en willen als dé uitleg over LDR te zien.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:40

hns schreef:
KiWiKo schreef:

Ik heb trouwens wel zelf gezien hoe klassieke trainers 's morgens voor de wedstrijd in alle vroegte hun ruiters gingen "helpen" in de piaffe met hun zweep en het resultaat was een geweldige piaffe, maar later op de dag in de ring deden diezelfde paarden bijna niets meer.....
Als dat het resultaat is van zo paardvriendelijk klassiek te trainen dan kies ik toch weer voor LDR, waar piaffe vaak zonder zweep wordt aangeleerd en het resultaat in de ring precies hetzelfde is als in de training omdat de paarden niet piafferen uit angst voor de zweep maar omdat ze zo getraind zijn dat ze het goed kunnen én willen.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:46

hns schreef:
horseyfries schreef:
[

[/quote]

Ik heb een paard nog nooit een contract zien ondertekenen en ik heb ze ook nog nooit ja horen zeggen als hun gevraagd werd om mee te doen.

Dat heb ik ook niet bij NH gezien dus daar geldt dat dan evengoed voor toch?
Zoiets kun je niet met mensen gaan vergelijken trouwens hadden hier ook mensen tegen me gezegd dat ik mijn 'menselijke' emoties niet met dierlijke moet gaan vergelijken.
Als je op de hoogte bent dan weet je dat de dingen die ik noemde niets met menselijke emoties te maken hebben maar alles met de manier waarop paarden reageren op enge situaties: freeze, flight, fight en faint.
Maar die beelden die aangetoond worden zijn me duidelijk.
Er zijn genoeg manieren om een paard dat niet wil aan het lopen te krijgen geloof me maar.
Als dat zo is kun je schatrijk worden want dan kun je van alle stakers dus toppers maken! Dachutniet!
Paarden die zich verzetten landen uiteindelijk in de slacht.
Een bekende van mij heeft haar paard gebroken, de levenslust is gewoon weg, dat paard doet alleen maar nog iets als een mens iets van hem vraagt.
En zo ken ik wel meerdere van die paarden.
Prachtige lopers maar met een droevige achtergrond.
Ik ken ook veel van die paarden, ze staan of stonden allemaal bij diezelfde klassieke ruiters die zo hard roepen dat LDR gemeen is...

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:46

KiWiKo schreef:
Ik heb me daar heel erg in verdiept, niet uit een boek maar in de praktijk! dat gaat nou eenmaal samen met 26 jaar in de paarden werken op gerenommeerde stallen in binnen en buitenland. Oa bij nadine capellmann

Misschien moet jij je meer verdiepen in de topsport??? niet denegerend bedoeld hoor

Met alle respect voor je ervaring: dat zegt mij niet zoveel: als je echt denkt dat een paard niet te dwingen is, dan mis je begrip en kennis van dit deel van het wezen paard.

Hoe langer hoe meer ik meekijk in de sport, hoe meer het me gaat tegenstaan.
Omdat mensen me steeds weer laten zien dat topsport en paardenwelzijn niet samengaan.

Ik blijf koppig geloven in het idee (hoezo naief?) dat ook in de topsport een plaats is voor welzijn en paardgericht handelen.

Ook al omdat er de afgelopen decennia al wel wat veranderd is. We vinden nu bijvoorbeeld dat sportpaarden ook weidegang nodig hebben, al slijten veel paarden nog een leven op stal, daar is al wel veel verbeterd.

Met dank aan Horsefries zijn nu foto's voorbijgekomen met netjes lopende paarden van Anky.
Als dit foto's van LDR zijn, waarom zien dan niet alle beelden van LDR er zo uit?
Mij persoonlijk spreekt het nog niet erg aan, maar ik realiseer me dat hierbij roepen dat het dierenbeulerij is, dwang of pijnlijk veel te ver gaat en dat dat niet klopt.

Al die toppers van ons op al die ongelukkige momenten doen het op die momenten dus blijkbaar gigantisch verkeerd.
Dat zet je toch aan het denken over LDR? Dat het zo makkelijk misgaat? Zelfs bij onze toppers?

Dan zou de conclusie dus moeten zijn dat het gewoon te gevaarlijk is, en dat je om die reden niet zo zou mogen rijden.
Omdat het volledig in strijd is met het regelement van de FEI, die stelt dat het paardenwelzijn boven alles staat, boven alle andere belangen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:55

Het boek: "Het Dressuur Paard - exterieur, bewegingen, ziel " van Dirk Willem Rosie, met commentaar van een top-amazone, is misschien wat? Dit topic wordt ook behandeld. (ISBN; 90-5956-0101-5). Misschien nuttig voor de "verschillende kampen" om dit eens door te nemen? In ieder geval een poging om met het verstand een aantal dingen te begrijpen. Nooit weg, dat praat een stuk gemakkelijker.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 22-06-06 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:06

jjs schreef:
KiWiKo schreef:

Met alle respect voor je ervaring: dat zegt mij niet zoveel: als je echt denkt dat een paard niet te dwingen is, dan mis je begrip en kennis van dit deel van het wezen paard.

Hoe langer hoe meer ik meekijk in de sport, hoe meer het me gaat tegenstaan.
Omdat mensen me steeds weer laten zien dat topsport en paardenwelzijn niet samengaan.

Ik blijf koppig geloven in het idee (hoezo naief?) dat ook in de topsport een plaats is voor welzijn en paardgericht handelen.

Ook al omdat er de afgelopen decennia al wel wat veranderd is. We vinden nu bijvoorbeeld dat sportpaarden ook weidegang nodig hebben, al slijten veel paarden nog een leven op stal, daar is al wel veel verbeterd.

Met dank aan Horsefries zijn nu foto's voorbijgekomen met netjes lopende paarden van Anky.
Als dit foto's van LDR zijn, waarom zien dan niet alle beelden van LDR er zo uit?
Mij persoonlijk spreekt het nog niet erg aan, maar ik realiseer me dat hierbij roepen dat het dierenbeulerij is, dwang of pijnlijk veel te ver gaat en dat dat niet klopt.

Al die toppers van ons op al die ongelukkige momenten doen het op die momenten dus blijkbaar gigantisch verkeerd.
Dat zet je toch aan het denken over LDR? Dat het zo makkelijk misgaat? Zelfs bij onze toppers?

Dan zou de conclusie dus moeten zijn dat het gewoon te gevaarlijk is, en dat je om die reden niet zo zou mogen rijden.
Omdat het volledig in strijd is met het regelement van de FEI, die stelt dat het paardenwelzijn boven alles staat, boven alle andere belangen.

Ik word er een beetje moe van, maar wil je toch nog opnieuw, weer en nog steeds wijzen op het feit dat dit wat je op de foto's die ik geplaatst heb ziet LDR is en niet dat achteroverhangen aan de teugels op de eerder geplaatste foto's.
Lees nog eens mijn vorige posts alsjeblieft met het verhaal hoe je ook van mij zulke foto's zou gemaakt kunnen hebben terwijl het niets met LDR te maken heeft.
Verder wil ik je er nogmaals op wijzen dat "al die ongelukkige momenten" wel heel zwaar overdreven is omdat er blijkbaar zo weinig van die momenten zijn dat men moet knippen, plakken en dezelfde shot tien keer opnieuw laten zien om toch de indruk te geven dat het veel voorkomt. Denk je dat dat nodig was als het zo vaak gebeurde als ze jou willen doen geloven?

Als je een paard wat totaal niet meer luistert, in de meeste gevallen een hengst tijdens het voorjaar, niet meer op zijn plaats mag zetten gaan ook klassieke ruiters een groot probleem krijgen.
De FEI stelt dat welzijn boven alles gaat? Ik denk dat veiligheid voor andere mensen boven het welzijn van die hengst op dat moment gaat eerlijk gezegd.....
Of vind jij dat de natuur dan zijn gang maar moet gaan???

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:10

jjs schreef:
russel schreef:

Dan toch jammer dat de toppers in het openbaar net die milimetergrens bij hun paarden overschreiden waardoor deze fotoos gemaakt kunnen worden. Zouden ze die grens beter bewaken, kregen we ook die fotoos niet en was de discussie waarschijnlijk niet op gang gekomen.

Mee eens Russel. En in mijn gemoedelijke buien kan ik ook nog wel bijna helemaal met de rest van je stuk mee gaan.

Maar we kunnen nog pagina's vol schrijven: zouden die foto's er komen waarop LDR er niet zo akelig uitziet en zo blij en gelukkig zoals de voorstanders hier beschrijven, dan is het toch snel gedaan met de kritiek? Ik bedoel, er is geen snellere manier om mij de mond te snoeren toch?

Dat die foto's er niet komen, geeft mij het gevoel dat deze foto's gewoon niet te maken zijn.

Het continu roepen van de voorstanders dat de tegenstanders helemaal niet weten wat het is en als ze het zelf zouden ervaren en zich erin zouden verdiepen, dat ze er dan heel anders over zouden denken, geeft mij alleen maar de indruk, dat hoe meer je ergens mee werkt, hoe normaler je het vindt. Afstomping? Afsluiten voor?

Dit soort beelden, dit soort gebruik van paarden zouden we niet normaal moeten vinden:

Afbeelding

Ik weet, bij iedereen is op een ongelukkig moment wel een lelijke foto te maken, maar het per ongeluk voorkomen, of het normaal vinden en schouderophalend accepteren dat dat nou eenmaal sport is, zijn twee verschillende dingen.

Een verschil in mentaliteit.

Of gewoon HEEL eerlijk! Want lieve mensen, van genoemde klassiekeruiters had ik als ik ze thuistrainend had gefilmd, jullie ogen heel groot open gekregen.

Alle LDR die jullie kennen van beeld en foto: what you see is what you get. En daan zeggen dat een paard vergevingsgezind is, nou als jij een talent meermaals verkeerd behandelt of zelfs krenkt naar het zin heb je er de rest van je leven een probleem aan als je niet oppast. Dus Opgepast: alleen door samenwerking en geen onderdrukking zul je resultaat behalen. En let wel: met resultaat doel ik op eigen blijheid en niet punten...

En de foto die jjs plaatst is er een van een paard stormend op het hout af, is dat meisje vanwege dat moment een dierenbeul? Arm kind...

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:16

jjs, als de foto's die ik plaatste je nog steeds niet aanspreken dan hou je gewoon niet van dressuur. Geen probleem maar roep dan niet dat het anders moet.

Er wordt geen LDR gereden om meer punten te scoren, er worden meer punten gescoord door LDR ruiters. Dat is een wereld van verschil. Er wordt al eeuwen lang wedstrijden met paarden bedreven, en iedereen wil de winnaar zijn. Of het nou het mooiste, snelste, braafste, grootste, best springende of best dressurende paard is. Iedereen probeert op een verantwoorde manier zijn paard zo te trainen dat hij alles voor je wil geven, elke keer weer.

Een slecht behandelt paard herken je met name aan meerdaagse concoursen: die lopen de eerste dag de sterren van de hemel en de laatste dag knudde.

Een team herken je aan bijna onophoudelijke prestaties over en weer vrijwel aansluitend en alleen maar met progressie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:17

Goofy44 schreef:
Kennen jullie het boek "het Dressuur Paard - exterieur, bewegingen, ziel " van Dirk Willem Rosie, met commentaar van een top-amazone? Het lijkt op een compilatie van de artikelen die in de Strengen heeft gestaan. Dit topic wordt ook behandeld. (ISBN; 90-5956-0101-5). Misschien nuttig voor de "verschillende kampen" om dit eens door te nemen? Krijg je ook een ander soort discussie.

Bedankt voor de tip. Ik ga er achteraan.

Verder sluit ik me aan bij de slotopmerking van JJS. LDR is TE kritisch.
Los van de theoretisch werking is de kans op negatieve effecten bewijsbaar GROOT. Het kleine theoretische voordeel dat ter discussie staat is daarmee irrelevant. Misschien wel, misschien niet. Wat dan nog, niemand (zie de fotos van ALLE LDR-gebruikende toppers) kan het zonder het paard in de knel te laten komen, dus is het een NoNo. De paarden van topruiters horen alleen gelukkige momenten te kennen anders zijn het geen topruiters....
De overal om je heen zichtbare ongelukkige ..... momenten?... bij minder vaardige ruiters spreken boekdelen over LDR en het gebruik van hulpmiddelen. Er zijn zelf modale ruiters die naar verdovende middelen (voor hun paard) grijpen.
LDR ligt onder een vergrootglas omdat het nu eenmaal in alle opzichten een voorbeeldfunctie heeft, deze discussie de algemene trent ook raakt. De roep om een herwaardering van de grondvesten van de FEI is daarom helemaal terecht. Kan ook de angel uit de hele discussie halen omdat het helemaal niet over het wel of niet van LDR GAAT!

HC