Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jjs schreef:russel schreef:
Dan toch jammer dat de toppers in het openbaar net die milimetergrens bij hun paarden overschreiden waardoor deze fotoos gemaakt kunnen worden. Zouden ze die grens beter bewaken, kregen we ook die fotoos niet en was de discussie waarschijnlijk niet op gang gekomen.
Mee eens Russel. En in mijn gemoedelijke buien kan ik ook nog wel bijna helemaal met de rest van je stuk mee gaan.
Maar we kunnen nog pagina's vol schrijven: zouden die foto's er komen waarop LDR er niet zo akelig uitziet en zo blij en gelukkig zoals de voorstanders hier beschrijven, dan is het toch snel gedaan met de kritiek? Ik bedoel, er is geen snellere manier om mij de mond te snoeren toch?
Dat die foto's er niet komen, geeft mij het gevoel dat deze foto's gewoon niet te maken zijn.
Het continu roepen van de voorstanders dat de tegenstanders helemaal niet weten wat het is en als ze het zelf zouden ervaren en zich erin zouden verdiepen, dat ze er dan heel anders over zouden denken, geeft mij alleen maar de indruk, dat hoe meer je ergens mee werkt, hoe normaler je het vindt. Afstomping? Afsluiten voor?
Dit soort beelden, dit soort gebruik van paarden zouden we
niet normaal moeten vinden:
Ik vind het persoonlijk treurig dat je dit normaal vindt.
Of dat nu in LDR, klassiek, springen, western of cross is, iedere paardenliefhebber zou daar gewoon met afgrijzen naar moeten kijken.
Ik weet, bij iedereen is op een ongelukkig moment wel een lelijke foto te maken, maar het per ongeluk voorkomen, of het normaal vinden en schouderophalend accepteren dat dat nou eenmaal sport is, zijn twee verschillende dingen.
Een verschil in mentaliteit.
Citaat:Dat bedoel ik!
Maar vanwaar jouw omslag zo, hns?
Citaat:Dit soort beelden, dit soort gebruik van paarden zouden we niet normaal moeten vinden:
http://x2.putfile.com/6/17202100544-thumb.jpg[/img]
Citaat:Of dat nu in LDR, klassiek, springen, western of cross is, iedere paardenliefhebber zou daar gewoon met afgrijzen naar moeten kijken.
KiWiKo schreef:meepraten mag zeker, maar oordelen....... en sterker nog VERoordelen????
meepraten is fijn, wordt iedereen beter van...... maar beelden analyseren op een gezichtsuitdrukking is nogal, tja hoe moet ik dat brengen???
Wel eens olypische sporters over een finishlijn zien gaan bij een sprint? een zwemmer zijn gezichtsuitdrukking gezien als hij op een nieuw wereldrecord afstevent??? Een 13 jarig turnstertje zich op zien warmen voordat ze de mat op moet?
hebben ook allemaal een opperst geconcentreerde kop, en soms kan je zelfs heel duidelijk de pijn in de ogen zien... of aflezen van de grimjas op het gezicht. De reden dat deze mensen wel aan de top staan is omdat ze het karakter hebben, de wil hebben EN het talent hebben...... en laat dat bij paarden nou net zo zijn, daarom is slechts die enkeling goed genoeg om mee te kunnen draaien, omdat ze de WIL en het TALENT hebben.... Een turnster vouwt zich zowat dubbel om los te zijn in haar lijf, een paard KAN je met LDR helpen los te zijn......
hns schreef:KiWiKo schreef:meepraten mag zeker, maar oordelen....... en sterker nog VERoordelen????
meepraten is fijn, wordt iedereen beter van...... maar beelden analyseren op een gezichtsuitdrukking is nogal, tja hoe moet ik dat brengen???
Wel eens olypische sporters over een finishlijn zien gaan bij een sprint? een zwemmer zijn gezichtsuitdrukking gezien als hij op een nieuw wereldrecord afstevent??? Een 13 jarig turnstertje zich op zien warmen voordat ze de mat op moet?
hebben ook allemaal een opperst geconcentreerde kop, en soms kan je zelfs heel duidelijk de pijn in de ogen zien... of aflezen van de grimjas op het gezicht. De reden dat deze mensen wel aan de top staan is omdat ze het karakter hebben, de wil hebben EN het talent hebben...... en laat dat bij paarden nou net zo zijn, daarom is slechts die enkeling goed genoeg om mee te kunnen draaien, omdat ze de WIL en het TALENT hebben.... Een turnster vouwt zich zowat dubbel om los te zijn in haar lijf, een paard KAN je met LDR helpen los te zijn......
Mensen kiezen hier voor uitdrukkelijk.
Hun hebben een keuze paarden niet.
ook al hebben ze het karakter ze kunnen niet toestemmen!!!
horseyfries schreef:[
meepraten mag zeker, maar oordelen....... en sterker nog VERoordelen????
Ze stemmen wel toe, simpelweg door in de ring te blijven lopen. Als een paard echt niet wil stopt hij, staakt hij of gaat hij in het verzet en in het ergste geval gaat hij erbij liggen....
[/quote]
KiWiKo schreef:ik heb anders best wel paarden gezien die heeeel uitdrukkelijk NEE zeiden hoor![]()
paarden die niet willen gaan niet....... en met een paard zonder levenslust omdat ie gebroken is win je nooit olympisch goud, ONMOGELIJK
hns schreef:
Ik weet niet meer wanneer het precies gebuert was maar ze hadden bij de WINNAARS van de CHIO ontdekt dat ze de paarden sloegen in de training om ze aan het LOPEN te krijgen.
Hadden zelfs videobeelden hiervan.
Kun je me dan uitleggen hoe ze dan gewonnen hebben??
jjs schreef:@ Kiwiko, als je echt denkt dat een paard niet te dwingen is, dan zou je je zeker eens beter in paardenpsychologie moeten verdiepen, want dan heb je op dat vlak nog heel wat te leren. En dat bedoel ik niet denigrerend maar dat bedoel ik zoals ik het zeg: als een nuchtere vaststelling.
Hier geldt dus ook weer wat Eric van Breda bedoelde met zijn punten halen in natural horsemanship. Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in het wezen paard, weet dat lichaamsgewicht of kracht helemaal niets te maken heeft met het concept dwang.
Paarden inderdaad die de wil hebben en zich verzetten, die zich niet laten breken, verdwijnen door de achterdeur, worden verkocht als onhandelbaar. Paarden die slim zijn en ontdekken dat hun kracht en massa handig is, worden betiteld als gevaarlijk en belanden uiteindelijk bij de slager.
De paarden die berusten in hun lot, zich schikken, gewend zijn aan zo'n leven, murw geslagen, gaan maar wat makkelijk mee in handelswijzen die door hun baasjes aangedragen worden. Puur omdat het leven prettiger is als je je niet verzet. Verzet je je tegen het bit, dan voel je pijn, verzet je je omdat iemand met een spoor in je zij zit te prikken, dan krijg je een tik met de zweep of een in je mond. Geconditioneerd gedrag is dat, meer niet.
Ik vind het onvoorstelbaar wat paarden zich laten welgevallen. Daarom ook vind ik dat je daar uitermate voorzichtig mee moet omspringen omdat je het gemakkelijk misbruikt.
KiWiKo schreef:hns schreef:
Ik weet niet meer wanneer het precies gebuert was maar ze hadden bij de WINNAARS van de CHIO ontdekt dat ze de paarden sloegen in de training om ze aan het LOPEN te krijgen.
Hearsay!! Objection!!!
nieuwsflash, ik sla ook mijn paard wel eens in zn voorruit, vooral als hij denkt met zijn kop tussen zijn knieen en bolle rug bokkend zijn joligheid te uiten
hns schreef:jjs schreef:@ Kiwiko, als je echt denkt dat een paard niet te dwingen is, dan zou je je zeker eens beter in paardenpsychologie moeten verdiepen, want dan heb je op dat vlak nog heel wat te leren. En dat bedoel ik niet denigrerend maar dat bedoel ik zoals ik het zeg: als een nuchtere vaststelling.
Hier geldt dus ook weer wat Eric van Breda bedoelde met zijn punten halen in natural horsemanship. Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in het wezen paard, weet dat lichaamsgewicht of kracht helemaal niets te maken heeft met het concept dwang.
Paarden inderdaad die de wil hebben en zich verzetten, die zich niet laten breken, verdwijnen door de achterdeur, worden verkocht als onhandelbaar. Paarden die slim zijn en ontdekken dat hun kracht en massa handig is, worden betiteld als gevaarlijk en belanden uiteindelijk bij de slager.
De paarden die berusten in hun lot, zich schikken, gewend zijn aan zo'n leven, murw geslagen, gaan maar wat makkelijk mee in handelswijzen die door hun baasjes aangedragen worden. Puur omdat het leven prettiger is als je je niet verzet. Verzet je je tegen het bit, dan voel je pijn, verzet je je omdat iemand met een spoor in je zij zit te prikken, dan krijg je een tik met de zweep of een in je mond. Geconditioneerd gedrag is dat, meer niet.
Ik vind het onvoorstelbaar wat paarden zich laten welgevallen. Daarom ook vind ik dat je daar uitermate voorzichtig mee moet omspringen omdat je het gemakkelijk misbruikt.
Yep.
Een paard is een vluchtdier en gebruikt als laatste oplossing de aanval.
Maar wat gebuerd er als het paard na de aanval juist dat weer terug krijgt waarvoor die eigenlijk vlucht?
En als deze procedure steeds weer wordt herhaald en dan opeens merkt aha als ik me overgeef dan kan ik 'vluchtten'?
Dan heb je een 'willig' paard.
hns schreef:KiWiKo schreef:ik heb anders best wel paarden gezien die heeeel uitdrukkelijk NEE zeiden hoor![]()
paarden die niet willen gaan niet....... en met een paard zonder levenslust omdat ie gebroken is win je nooit olympisch goud, ONMOGELIJK
hns schreef:horseyfries schreef:[
meepraten mag zeker, maar oordelen....... en sterker nog VERoordelen????
Ze stemmen wel toe, simpelweg door in de ring te blijven lopen. Als een paard echt niet wil stopt hij, staakt hij of gaat hij in het verzet en in het ergste geval gaat hij erbij liggen....
[/quote]
Ik heb een paard nog nooit een contract zien ondertekenen en ik heb ze ook nog nooit ja horen zeggen als hun gevraagd werd om mee te doen.
Dat heb ik ook niet bij NH gezien dus daar geldt dat dan evengoed voor toch?
Zoiets kun je niet met mensen gaan vergelijken trouwens hadden hier ook mensen tegen me gezegd dat ik mijn 'menselijke' emoties niet met dierlijke moet gaan vergelijken.
Als je op de hoogte bent dan weet je dat de dingen die ik noemde niets met menselijke emoties te maken hebben maar alles met de manier waarop paarden reageren op enge situaties: freeze, flight, fight en faint.
Maar die beelden die aangetoond worden zijn me duidelijk.
Er zijn genoeg manieren om een paard dat niet wil aan het lopen te krijgen geloof me maar.
Als dat zo is kun je schatrijk worden want dan kun je van alle stakers dus toppers maken! Dachutniet!
Paarden die zich verzetten landen uiteindelijk in de slacht.
Een bekende van mij heeft haar paard gebroken, de levenslust is gewoon weg, dat paard doet alleen maar nog iets als een mens iets van hem vraagt.
En zo ken ik wel meerdere van die paarden.
Prachtige lopers maar met een droevige achtergrond.
Ik ken ook veel van die paarden, ze staan of stonden allemaal bij diezelfde klassieke ruiters die zo hard roepen dat LDR gemeen is...
KiWiKo schreef:Ik heb me daar heel erg in verdiept, niet uit een boek maar in de praktijk! dat gaat nou eenmaal samen met 26 jaar in de paarden werken op gerenommeerde stallen in binnen en buitenland. Oa bij nadine capellmann![]()
![]()
Misschien moet jij je meer verdiepen in de topsport??? niet denegerend bedoeld hoor
jjs schreef:KiWiKo schreef:Ik heb me daar heel erg in verdiept, niet uit een boek maar in de praktijk! dat gaat nou eenmaal samen met 26 jaar in de paarden werken op gerenommeerde stallen in binnen en buitenland. Oa bij nadine capellmann![]()
![]()
Misschien moet jij je meer verdiepen in de topsport??? niet denegerend bedoeld hoor
Met alle respect voor je ervaring: dat zegt mij niet zoveel: als je echt denkt dat een paard niet te dwingen is, dan mis je begrip en kennis van dit deel van het wezen paard.
Hoe langer hoe meer ik meekijk in de sport, hoe meer het me gaat tegenstaan.
Omdat mensen me steeds weer laten zien dat topsport en paardenwelzijn niet samengaan.
Ik blijf koppig geloven in het idee (hoezo naief?) dat ook in de topsport een plaats is voor welzijn en paardgericht handelen.
Ook al omdat er de afgelopen decennia al wel wat veranderd is. We vinden nu bijvoorbeeld dat sportpaarden ook weidegang nodig hebben, al slijten veel paarden nog een leven op stal, daar is al wel veel verbeterd.
Met dank aan Horsefries zijn nu foto's voorbijgekomen met netjes lopende paarden van Anky.
Als dit foto's van LDR zijn, waarom zien dan niet alle beelden van LDR er zo uit?
Mij persoonlijk spreekt het nog niet erg aan, maar ik realiseer me dat hierbij roepen dat het dierenbeulerij is, dwang of pijnlijk veel te ver gaat en dat dat niet klopt.
Al die toppers van ons op al die ongelukkige momenten doen het op die momenten dus blijkbaar gigantisch verkeerd.
Dat zet je toch aan het denken over LDR? Dat het zo makkelijk misgaat? Zelfs bij onze toppers?
Dan zou de conclusie dus moeten zijn dat het gewoon te gevaarlijk is, en dat je om die reden niet zo zou mogen rijden.
Omdat het volledig in strijd is met het regelement van de FEI, die stelt dat het paardenwelzijn boven alles staat, boven alle andere belangen.
jjs schreef:russel schreef:
Dan toch jammer dat de toppers in het openbaar net die milimetergrens bij hun paarden overschreiden waardoor deze fotoos gemaakt kunnen worden. Zouden ze die grens beter bewaken, kregen we ook die fotoos niet en was de discussie waarschijnlijk niet op gang gekomen.
Mee eens Russel. En in mijn gemoedelijke buien kan ik ook nog wel bijna helemaal met de rest van je stuk mee gaan.
Maar we kunnen nog pagina's vol schrijven: zouden die foto's er komen waarop LDR er niet zo akelig uitziet en zo blij en gelukkig zoals de voorstanders hier beschrijven, dan is het toch snel gedaan met de kritiek? Ik bedoel, er is geen snellere manier om mij de mond te snoeren toch?
Dat die foto's er niet komen, geeft mij het gevoel dat deze foto's gewoon niet te maken zijn.
Het continu roepen van de voorstanders dat de tegenstanders helemaal niet weten wat het is en als ze het zelf zouden ervaren en zich erin zouden verdiepen, dat ze er dan heel anders over zouden denken, geeft mij alleen maar de indruk, dat hoe meer je ergens mee werkt, hoe normaler je het vindt. Afstomping? Afsluiten voor?
Dit soort beelden, dit soort gebruik van paarden zouden we niet normaal moeten vinden:
Of dat nu in LDR, klassiek, springen, western of cross is, iedere paardenliefhebber zou daar gewoon met afgrijzen naar moeten kijken.
Ik weet, bij iedereen is op een ongelukkig moment wel een lelijke foto te maken, maar het per ongeluk voorkomen, of het normaal vinden en schouderophalend accepteren dat dat nou eenmaal sport is, zijn twee verschillende dingen.
Een verschil in mentaliteit.
Goofy44 schreef:Kennen jullie het boek "het Dressuur Paard - exterieur, bewegingen, ziel " van Dirk Willem Rosie, met commentaar van een top-amazone? Het lijkt op een compilatie van de artikelen die in de Strengen heeft gestaan. Dit topic wordt ook behandeld. (ISBN; 90-5956-0101-5). Misschien nuttig voor de "verschillende kampen" om dit eens door te nemen? Krijg je ook een ander soort discussie.