Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:39

Babootje schreef:
Sorry Classical, niet mee eens. Voor een jong paard (en fiets) maar voor ieder paard dat moeilijk zijn balans vindt is langzaam alleen maar moeilijker.

Als fietser snap ik wat je bedoelt : bij langzaam fietsen ga je slingeren.

Maar ik ben het er niet mee eens.

Als vluchtdier heeft een paard een hekel aan omvallen. Ik zie bijna dagelijks jonge dieren met een 'bloedvaart' door de baan gaan, want ze zijn bang om op hun neus te vallen.

Op het niveau van
'vallen ze wel of niet' blijven ze gelukkig wel overeind,
maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Geen verticale balans, geen horizontale balans (nu ja, ik leer mijn dieren de eerste keer dat ik bovenop zit dat ze op de achterhand kunnen stoppen - Knollie loopt dan beslist nog op de voorhand, maar er is een benul).

En op gegeven moment zal een dier best wennen aan 'ik val niet om als er een mens op mijn rug zit (die aan de teugels trekt)'...
.... maar deze gewenning is 'just that' : gewenning aan een toestand die al niet ideaal was.

Gevolg: tegen de tijd dat de angst om om te vallen weg is, zit je met
een scheef dier
dat spieren heeft waar je ze niet wil hebben,
dat zich dingen heeft eigen gemaakt waar je niet blij van word -
... dus eigenlijk alleen maar tijd verspild.

Ik geef toe dat het een poos duurt voor je een paard stabiel hebt in de verticale balans - maar dan heb je ook wat. De achterhand die draagt, een dier dat min of meer recht is en een zacht teugel contact.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-01-21 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:41

Clasical schreef:
Ik vind dat dit paard ruim over de bodem beweegt met zijn benen maar dit niet in zijn frame terug te zien is.
De beweging stopt bovenaan de benen en vloeit niet door het hele lijf.
Dit is wat je ziet in de knikbeweging die word veroorzaakt door instabiliteit van de o.a. de atlas en de axis.

Ik denk dat je op stand zult zien dat dit paard een
relatief korte hals heeft. Als paard meer kracht ontwikkeld, aanspanning gaat maken en dus kan gaan verzamelen zal het achter het zadel korter en voor het zadel een fractie langer worden. Je bent echter áltijd beperkt tot de anatomische mogelijkheden van een paard. Daarom is er niet voor ieder paard “één plaatje” waarnaar je streeft

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 21:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:03

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:07

MCE schreef:
Clasical schreef:
https://www.epona.tv/post/updated-falsterbo-moments

Dit is natuurlijk ook wel de reputatie van Helgstrand

waarom altijd weer dit soort beelden, hoe het niet moet
dat weten we allemaal toch!!!

laat eens zien hoe het wel kan, help ons daar mee,

Beelden van hoe het wel moet zijn er genoeg maar dat spreekt kennelijk niet voldoende aan.
En overigens is het filmpje waar we over discussiëren ook in eerste instantie neergezet als slecht voorbeeld ?

Edit; het filmpje staat in relatie tot deze ruiter

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:10

Clasical schreef:
Beelden van hoe het wel moet zijn er genoeg maar dat spreekt kennelijk niet voldoende aan.
En overigens is het filmpje waar we over discussiëren ook in eerste instantie neergezet als slecht voorbeeld ?

En als je daar over uitgediscussieerd bent en niet meer met goede onderbouwing kan komen gooi je er gewoon een nieuw filmpje in?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:13

996981 schreef:
Clasical schreef:

En als je daar over uitgediscussieerd bent en niet meer met goede onderbouwing kan komen gooi je er gewoon een nieuw filmpje in?

Er valt niet tegenop de discussiëren als er argumenten komen als; “dit paard zal in stand kort in de hals zijn”..
Dit paard dan ook volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:14

(quoteClasical)

slecht voorbeeld!!!! oke, we moeten ook on topic blijven

TS, dan kunnen we gewoon stellen: geen foute trainingsmethode want het is succesvol gezien de scores

voor de meeste paarden ook niet duurzaam,

kort en succesvol is wat telt en daar kunnen we van vinden wat we willen,

waarom zou je veranderen als deze wijze van rijden beloond wordt, nationaal en internationaal
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 22:40, in het totaal 3 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:17

Clasical schreef:
Er valt niet tegenop de discussiëren als er argumenten komen als; “dit paard zal in stand kort in de hals zijn”..

Nee, omdat je er op die manier naar zou moeten kijken en niet “alles wat niet binnen mijn perfecte plaatje past is fout”.

Zodra er beargumenteerd wordt waarom iets (nog) niet aan dat “perfecte plaatje” kan voldoen wordt er gewoon niet op gereageerd. Op vragen hoe jij het dan effectief zou aanpakken en wat je effectief doet om de paardensport een beter plek te maken ook niet.

Dit topic is dus vooral moddergooien op anderen. Ik snap niet hoe en waarom je daar bevrediging uit haalt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:25

996981 schreef:
Clasical schreef:

Nee, omdat je er op die manier naar zou moeten kijken en niet “alles wat niet binnen mijn perfecte plaatje past is fout”.

Zodra er beargumenteerd wordt waarom iets (nog) niet aan dat “perfecte plaatje” kan voldoen wordt er gewoon niet op gereageerd. Op vragen hoe jij het dan effectief zou aanpakken en wat je effectief doet om de paardensport een beter plek te maken ook niet.

Dit topic is dus vooral moddergooien op anderen. Ik snap niet hoe en waarom je daar bevrediging uit haalt.

Ik heb daar gewoon op gereageerd zie hierboven.
Ik doe persoonlijk heel veel om indirect de paardensport te verbeteren.
Zo geef ik o.a. diverse actieve sportruiters non profit les in grondwerk en dressuur aan de hand om hier kennis mee te maken en hun vaardigheden en inzicht te verbeteren in ander perspectief

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:28

Clasical schreef:
Zo geef ik o.a. diverse actieve sportruiters non profit les in grondwerk en dressuur aan de hand om hier kennis mee te maken en hun vaardigheden en inzicht te verbeteren in ander perspectief

Ik mag hopen dat je daarin constructiever bent dan dan hoe je hier reageert.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 22:29

996981 schreef:
Clasical schreef:

Ik mag hopen dat je daarin constructiever bent dan dan hoe je hier reageert.

Dat zou feitelijk voor jou niets uit moeten maken

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:34

Clasical schreef:
Dat zou feitelijk voor jou niets uit moeten maken

Klopt. Wat me wel iets uitmaakt is het gemak waarmee en de frequentie waarin je mensen online zwart maakt. Daar vind ik wat van.

Het online zwart maken van ruiters is achter de ellebogen en gaat niks veranderen.

In mijn ogen is er geen enkele reden dit te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:47

996981 schreef:
Clasical schreef:
Ik vind dat dit paard ruim over de bodem beweegt met zijn benen maar dit niet in zijn frame terug te zien is.
De beweging stopt bovenaan de benen en vloeit niet door het hele lijf.
Dit is wat je ziet in de knikbeweging die word veroorzaakt door instabiliteit van de o.a. de atlas en de axis.

Ik denk dat je op stand zult zien dat dit paard een
relatief korte hals heeft.

Ik heb geen idee.
Maar het zou best kunnen.

Wat heeft het er volgens jou mee te maken...?

Classical heeft het er over dat 'de beweging in de benen zit en niet doorvloeit in het lijf' - ik zie niet in wat een korte of langere hals hiermee van doen heeft.

En in principe maakt een kortere hals dat het gewicht van het hoofd het zwaartepunt minder naar voor trekt.
(Geen biomechanica, gewoon natuurkunde.)

Dit heeft geen invloed op de stabiliteit van de eerste en tweede halswervel.
(Uiteraard : bij een langere hals heeft het dier meer spieren nodig om hoofd en hals stabiel te houden - in dat geval snap ik jou al helemaal niet.
Want bij een korte hals zal een dier met relatief weinig spieren niet hoeven knikken en dat gebeurt dus wel....)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:56

Janneke2 schreef:
Ik heb geen idee.
Maar het zou best kunnen.

Wat heeft het er volgens jou mee te maken...?

Classical heeft het er over dat 'de beweging in de benen zit en niet doorvloeit in het lijf' - ik zie niet in wat een korte of langere hals hiermee van doen heeft.

En in principe maakt een kortere hals dat het gewicht van het hoofd het zwaartepunt minder naar voor trekt.
(Geen biomechanica, gewoon natuurkunde.)

Dit heeft geen invloed op de stabiliteit van de eerste en tweede halswervel.
(Uiteraard : bij een langere hals heeft het dier meer spieren nodig om hoofd en hals stabiel te houden - in dat geval snap ik jou al helemaal niet.)

Het begint natuurlijk met goed lezen en goed quoten...
Clasical schreef:

Dáár reageerde ik op. Een paard met een relatief korte hals zal op het oog altijd korter zijn in het frame dan eentje met een langere hals.

Om te weten of dit paard optimaal gebruik maakt van de halslengte die hij heeft zullen we het paard bij voorkeur op stand moeten zien, maar in ieder geval in vrije beweging (Al dan niet met ruiter erop).

Draagkracht heeft niet enkel met het tillen van de hals te maken. Ook met aanspanning in de buikspieren. Waarom jij dus niet snapt dat een paard met een kortere hals (waarbij je het stuk achter het zadel, de lendenen, die juist cruciaal zijn voor een paard om aan te kunnen spannen van achter naar voren, helemaal buiten beschouwing laat) niet automatisch makkelijk kan dragen is míj dan weer een raadsel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:22

Jammer dat de discussie nu een beetje te persoonlijk lijkt te worden gemaakt :\

Ik heb het filmpje hier geplaatst als voorbeeld zoals ik tegenwoordig veel zie rijden (en hoge punten zie scoren) en waarvan ik benieuwd was waarom dit als goed wordt gezien.

Ik zie zelf hier geen paard dat met balans en lossigheid door de baan gaat. Wat ik uit de reacties hier boven opmaak is het paard uit balans omdat hij nog niet sterk genoeg is en moet hij deze onbalans daarom opvangen in de nek waardoor hij gaat knikken in draf.

Ben ik de enige die juist de nek geen goed gewricht vind om de bewegingskrachten die de rest van het lichaam (nog) niet aan kan op te laten vangen?
Het is toch veel logischer om eerst de rest van het lichaam sterker en soepeler te maken voordat je deze hoofd-hals houding zou willen vragen?

En als deze hoofd-hals houding speciaal dient om spieren van het lichaam te trainen, zoals ik ook ergens las in een bericht, welke spieren worden hierdoor dan getraind?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:31

irmaz schreef:
Jammer dat de discussie nu een beetje te persoonlijk lijkt te worden gemaakt :

Ik heb het filmpje hier geplaatst als voorbeeld zoals ik tegenwoordig veel zie rijden (en hoge punten zie scoren) en waarvan ik benieuwd was waarom dit als goed wordt gezien.

Ik zie zelf hier geen paard dat met balans en lossigheid door de baan gaat. Wat ik uit de reacties hier boven opmaak is het paard uit balans omdat hij nog niet sterk genoeg is en moet hij deze onbalans daarom opvangen in de nek waardoor hij gaat knikken in draf.

Ben ik de enige die juist de nek geen goed gewricht vind om de bewegingskrachten die de rest van het lichaam (nog) niet aan kan op te laten vangen?
Het is toch veel logischer om eerst de rest van het lichaam sterker en soepeler te maken voordat je deze hoofd-hals houding zou willen vragen?

En als deze hoofd-hals houding speciaal dient om spieren van het lichaam te trainen, zoals ik ook ergens las in een bericht, welke spieren worden hierdoor dan getraind?

Ga jij het paard uitleggen dat hij niet moet compenseren in de nek? :+

Dit paard kan nog niet in een andere houding gereden worden, gezien het nog te weinig verbinding en aanspanning maakt. Dat zijn twee cruciale factoren om ervoor te zorgen dat een paard correct kan halsstrekken.

Maakt het paard geen verbinding in het halsstrekken, komt het achter de teugel in die lage lijn en belast hij de nek óok. Daarbij zal het paard in dit stadium van de africhting teveel op de voorhand gaan bij een andere hoofd-halshouding, waardoor hij de voorbenen ook nog meer zal gaan belasten dan nu.

Door het paard in deze houding te rijden train je de spieren én coördinatie die nodig zijn deze houding (waarbij gestreefd wordt naar oprichting) vol te kunnen houden. Dat zijn onder andere de spieren rondom de lendenen, in de boeg en de buikspieren. Daarnaast wordt de broek aangespannen doordat er voldoende impuls wordt gevraagd

Hoe ga je het paard op een andere manier effectief sterker maken volgens jou? En waarom zie je geen lossigheid?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 23:55

Clasical schreef:
Ik vind dat dit paard ruim over de bodem beweegt met zijn benen maar dit niet in zijn frame terug te zien is

Citaat:
Dáár reageerde ik op.

Uhm, ja - ik ook...

Citaat:
Een paard met een relatief korte hals zal op het oog altijd korter zijn in het frame dan eentje met een langere hals.

Accoord, dat gaat over 'het plaatje', 'het frame lijkt korter'.
(Doet niet ter zake mbt correct gereden worden, maar het ziet er al snel goed uit.)

Zoals ik de opmerking van Classical interpreteerde
en wat ik ook zelf meen te zien :
(in uiterst helder contrast opgeschreven) de benen swingen maar het lijf niet.

En wel of niet swingen (Schwung tonen) is net niet hetzelfde als kort tonen in het frame.

Citaat:
Om te weten of dit paard optimaal gebruik maakt van de halslengte die hij heeft zullen we het paard bij voorkeur op stand moeten zien, maar in ieder geval in vrije beweging (Al dan niet met ruiter erop).

Mee eens.
Citaat:
Draagkracht heeft niet enkel met het tillen van de hals te maken. Ook met aanspanning in de buikspieren. Waarom jij dus niet snapt dat een paard met een kortere hals (waarbij je het stuk achter het zadel, de lendenen, die juist cruciaal zijn voor een paard om aan te kunnen spannen van achter naar voren, helemaal buiten beschouwing laat) niet automatisch makkelijk kan dragen is míj dan weer een raadsel.

Mij ging het om het elementaire natuurkundige gegeven dat een langere hals het zwaartepunt van het dier naar voren trekt.
Welke spieren nodig zijn om tot dragen / terugbrengen van dit zwaartepunt te komen - dat benoemde ik niet.
Ik duidde slechts aan, dat
- een paard met een relatief korte hals minder spierkracht nodig heeft om te dragen en
- een paard met een langere hals meer spierkracht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:13

Janneke2 schreef:
Clasical schreef:
Ik vind dat dit paard ruim over de bodem beweegt met zijn benen maar dit niet in zijn frame terug te zien is

Citaat:
Dáár reageerde ik op.

Uhm, ja - ik ook...

Citaat:
Een paard met een relatief korte hals zal op het oog altijd korter zijn in het frame dan eentje met een langere hals.

Accoord, dat gaat over 'het plaatje', 'het frame lijkt korter'.
(Doet niet ter zake mbt correct gereden worden, maar het ziet er al snel goed uit.)

Zoals ik de opmerking van Classical interpreteerde
en wat ik ook zelf meen te zien :
(in uiterst helder contrast opgeschreven) de benen swingen maar het lijf niet.

En wel of niet swingen (Schwung tonen) is net niet hetzelfde als kort tonen in het frame.

Citaat:

Mee eens.
Citaat:

Mij ging het om het elementaire natuurkundige gegeven dat een langere hals het zwaartepunt van het dier naar voren trekt.
Welke spieren nodig zijn om tot dragen / terugbrengen van dit zwaartepunt te komen - dat benoemde ik niet.
- een paard met een relatief korte hals minder spierkracht nodig heeft om te dragen en

Maar waar zien jullie dan dat dit paard niet loslaat in het lijf? Die vraag heb ik nu drie keer gesteld, maar er komt geen antwoord op :)

“ - een paard met een relatief korte hals minder spierkracht nodig heeft om de hals te dragen en

Vergeet niet dat een langere hals van nature vaak minder gespierd en dus minder zwaar is. Of je zo makkelijk kunt stellen dat een korte hals, die vaak ook dikker is, makkelijker te dragen is voor het paard durf ik niet zo zwart op wit te stellen.

Wat ik wel weet is dat een paard met veel losgelatenheid en grote beweging vaak minder draagkracht heeft in het achterbeen.

Die lossigheid zit hem namelijk voor een groot deel in de lengte en souplesse van de lendenen. Dit paard lijkt te beschikken over voldoende lengte in de lendenen, maar te weinig kracht.

Een paard met kortere, strakkere lendenen (denk aan type PRE) heeft vaak van nature meer draagkracht, maar minder souplesse.

Dit paard heeft relatief veel lengte achter het zadel (in de lendenpartij) en relatief weinig lengte voor het zadel. Aanspanning zal dus altijd een ding blijven voor dit paard. Van achter heeft het paard moeite om aan te blijven treden door gebrek aan (draag) kracht en overvloed aan lossigheid in de lendenpartij. Dat zal zich altijd tonen en de aanleuning als er niet aan gewerkt wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:18

996981 schreef:

Dit paard kan nog niet in een andere houding gereden worden, gezien het nog te weinig verbinding en aanspanning maakt. Dat zijn twee cruciale factoren om ervoor te zorgen dat een paard correct kan halsstrekken.

Maakt het paard geen verbinding in het halsstrekken, komt het achter de teugel in die lage lijn en belast hij de nek óok. Daarbij zal het paard in dit stadium van de africhting teveel op de voorhand gaan bij een andere hoofd-halshouding, waardoor hij de voorbenen ook nog meer zal gaan belasten dan nu.

Door het paard in deze houding te rijden train je de spieren én coördinatie die nodig zijn deze houding (waarbij gestreefd wordt naar oprichting) vol te kunnen houden. Dat zijn onder andere de spieren rondom de lendenen, in de boeg en de buikspieren. Daarnaast wordt de broek aangespannen doordat er voldoende impuls wordt gevraagd

Hoe ga je het paard op een andere manier effectief sterker maken volgens jou? En waarom zie je geen lossigheid?

Ik begrijp jouw antwoord niet helemaal. Het paard kan nog niet in verbinding halsstrekken maar je gaat al wel streven naar oprichting? In de klasse B dressuur wordt halsstrekken met verbinding gevraagd maar geen oprichting, waarom ga jij andersom te werk?

Doordat het paard aan de voorkant geen ruimte krijgt om zijn lijf te balanceren in de beweging (ik geloof dat de in de springsport gebruikte term basculeren hier ook wel van toepassing kan zijn) moet het paard zijn bovenlijn zo strak mogelijk houden om daar alle g-krachten mee op te vangen. Hierdoor kan hij zich geen lossigheid in het lijf veroorloven. Aan het knikken van de nek kun je zien dat zijn bovenlijn nog niet strak genoeg is.

Persoonlijk zou ik het paard sterker maken in de achterhand door het rijden van overgangen, overgangen en nog meer (schijn)overgangen. Maar wel tussen zit en been, dus voel hem terug komen op het achterbeen en vertrekken vanaf het achterbeen. Daarbij vind ik het belangrijk dat de beweging van achter naar voor door het lichaam kan vloeien, dus voor nooit meer begrenzen dan hij van achter aan kracht kan geven. Is het paard eenmaal sterk en soepel genoeg om achter zijn bekken te kantelen, te gaan zitten en dragen dan komt hij voor vanzelf omhoog.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:28

Janneke2 schreef:

Dit is niet zo, het hangt van de hele bouw van een paard af of er meer of minder spierkracht nodig is. Een lange vertikale hals heeft net zo weinig invloed op het zwaartepunt van een paard als een korte vertikale hals, horizontaal geplaatste halzen zijn dan weer wat ongunstiger maar gezien het gewicht van hoofd en hals tov de totale massa van het paard hebben hals en hoofd ook weer niet zo'n grote invloed op het zwaartepunt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:37

irmaz schreef:
996981 schreef:

Ik begrijp jouw antwoord niet helemaal. Het paard kan nog niet in verbinding halsstrekken maar je gaat al wel streven naar oprichting? In de klasse B dressuur wordt halsstrekken met verbinding gevraagd maar geen oprichting, waarom ga jij andersom te werk?

Doordat het paard aan de voorkant geen ruimte krijgt om zijn lijf te balanceren in de beweging (ik geloof dat de in de springsport gebruikte term basculeren hier ook wel van toepassing kan zijn) moet het paard zijn bovenlijn zo strak mogelijk houden om daar alle g-krachten mee op te vangen. Hierdoor kan hij zich geen lossigheid in het lijf veroorloven. Aan het knikken van de nek kun je zien dat zijn bovenlijn nog niet strak genoeg is.

Persoonlijk zou ik het paard sterker maken in de achterhand door het rijden van overgangen, overgangen en nog meer (schijn)overgangen. Maar wel tussen zit en been, dus voel hem terug komen op het achterbeen en vertrekken vanaf het achterbeen. Daarbij vind ik het belangrijk dat de beweging van achter naar voor door het lichaam kan vloeien, dus voor nooit meer begrenzen dan hij van achter aan kracht kan geven. Is het paard eenmaal sterk en soepel genoeg om achter zijn bekken te kantelen, te gaan zitten en dragen dan komt hij voor vanzelf omhoog.

Er wordt vooral gestreefd naar natuurlijk balans onder de ruiter, waarbij de aanspanning en verbinding het belangrijkst is. Als je die laatste twee hebt, kun je iedere gewenste houding van het paard verlangen. Zolang je geen verbinding hebt, heb je weinig invloed op de hoofd hals houding. wat gebeurd er meestal als je been geeft bij een niet volledig nagefelijk paard? juist, het paard komt omhoog in de hals. Als dat dan de houding is waarbij het paard wél meer verbinding maakt is het worst waar het hoofd precies is. Juist omdat je vanuit de aanspanning, met misschien een mindere hoofd-halshouding, wel invloed krijgt. In een lagere halshouding ga je waarschijnlijk nog meer problemen krijgen met de aanspanning van achter naar voren.

De derde alinea ben ik helemaal met je eens :)

“Aan het knikken van de nek kun je zien dat zijn bovenlijn nog niet strak genoeg is”.

Je bedoelt denk ik niet los genoeg? Je wil een losse bovenlijn, geen strakke. In mijn ogen is dit paard los in de bovenlijn, tot onder het zadel. Daar wordt het strak en laat de energie niet meer mooi naar de hand toe vloeien. Bij een sprong heeft een paard natuurlijk ook een andere balans nodig dan bij draf. Bij een sprong is er immers geen contact meer met de grond. Daarbij zijn er heel veel paarden die weinig basculeren op de sprong zonder in de problemen te komen. Sterker nog, dat zijn vaak paarden met veel vermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:09

maar in balans leren komen doe je toch makkelijker in tempowisselingen, schakelen
veel afwisseling - ahk op ongelijk terrein, balkjeslopen het paard alert maken - verschillende hoofd hals houdingen, niet door altijd maar in een houding te lopen en veel KM maken

Danielle Heijkoop gaf eens aan: als je als maar in één houding traint train je ook maar op een manier spieren

het paard moet fysiek en mentaal ruimte krijgen om te ontwikkelen in zijn/haar tempo en aard en wijze
wij als rijder/trainer/coach moeten die ontwikkeling zien en daar op verder, stapje voor stapje zodat alle spieren kunnen ontwikkelen en niet beginnen met een eindproduct, daar kom je door op de juiste wijze van trainen/opleiden,

vanuit een goede basis kun verder ontwikkelen met de mogelijkheid die bij het paard/leeftijd past

maar daarvoor moet je jammer genoeg naar het buitenland om voorbeelden te zien,

al eens in andere topic genoemd de serratus is een belangrijke spiergroep die moet ontwikkelen om tot goede balans te kunnen komen, maar dan is het hoofd wel het eindpunt van de balans en niet het begin punt, want het ontwikkelen begint vanuit de achterhand en vandaar ontwikkel je door naar voren

wat is een juiste wijze??? voor mij als ik een - liefst duurzaam - gezond paard krijg/hou die als een happy atleet onder het zadel/aangespannen wil/kan/mag werken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-21 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:12

MCE schreef:
maar in balans leren komen doe je toch makkelijker in tempowisselingen, schakelen
veel afwisseling - ahk op ongelijk terrein, balkjeslopen het paard alert maken - verschillende hoofd hals houdingen, niet door altijd maar in een houding te lopen en veel KM maken

het paard moet fysiek en mentaal ruimte krijgen om te ontwikkelen in zijn/haar tempo en aard en wijze
wij als rijder/trainer/coach moeten die ontwikkeling zien en daar op verder, stapje voor stapje zodat alle spieren kunnen ontwikkelen en niet beginnen met een eindproduct, daar kom je door op de juiste wijze van trainen/opleiden,
vanuit een goede basis verder ontwikkelen in de mogelijkheid die bij het paard/leftijd past

maar daarvoor moet je jammer genoeg nar het buitenland om voorbeelden te zien,

al eens in andere topic genoemd de seratus is een belangrijke spiergroep die moet ontwikkelen om een goede balans te kunnen ontwikkelen

Maar wie zegt dat ze dat niet doen? :) je krijgt inzicht in 13 minuten training, dat is toch geen reel beeld van de werkelijkheid?

Dat is in mijn ogen precies wat er vaak fout gaat op dit forum en met name in dit topic. Er wordt iets gepost, het past niet 100% in het plaatje en is dus fout.

Daarbij worden omstandigheden niet meegenomen, wordt de bouw van het paard niet meegenomen en wordt ervan uitgegaan dat het stilstaande plaatje, of de paar minuten film de complete training/houding/vul maar in, weergeven etc.

Dan is het natuurlijk heel makkelijk aan te geven wat er allemaal niet goed gaat. Er zijn namelijk heel weinig ruiters met genoeg ervaring en gevoel om het beeld áltijd precies volgens het perfecte plaatje te krijgen. En er zijn heel weinig paarden die anatomisch precies kunnen voldoen aan het perfecte plaatje.

Er wordt altijd geopperd dat dressuur er is voor het paard en dat ieder paard mee moet kunnen doen. Maar als het paard niet in het perfecte plaatje past wordt de ruiter wel aan alle kanten veroordeeld.

Oordeel niet te hard. Probeer met open ogen naar iedere combinatie te kijken en ga ervan uit dat iedere ruiter zijn stinkende best doet zijn paard zo goed mogelijk te rijden, binnen de mogelijkheden en onmogelijkheden die er zijn.

Dat maakt het voor iedereen zoveel leuker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:25

Maar wie zegt dat ze dat niet doen? :) je krijgt inzicht in 13 minuten training, dat is toch geen reel beeld van de werkelijkheid? (quote 996981)

is ook zo, er zijn meer vragen dan antwoorden , in deze 13 minuten laat het paard veel voorwaarts zien en er zit imo weinig verschil in houding tussen de 1e en de 13e minuut dan zou je meer ontwikkeling kunnen/mogen zien vandaar mijn opmerking, dat is voor mij een doel van gezond trainen