LoveUggs schreef:@ Esther, het ligt er natuurlijk ook een beetje aan in wat voor situatie je bent opgegroeid... Ik weet natuurlijk niet hoelang babootje haar dochter al rijd, maar stel dat het er bij haar met de paplepel in is gegoten..? Je ziet het vaak hoor bij ouders die zelf ook in de paarden zitten, dat kinderen er in mee genomen worden (ook andersom hoor), maar ik vind niet dat de leeftijd er veel toe doet.. Ik ken namelijk een meisje dat heel heel veel aanleg had voor het rijden. Altijd eerste, dressuur of springen, ze was altijd eerste. Reed vanaf haar 7e/8e jaar? Op haar 12 had ze haar eerste pony gekregen. Een Shetlander. Niemand kon daar echt mee rijden, maar zij reed er de sterren van de hemel mee. Uiteraard werd zij er te groot voor, en is de pony verkocht. Ze ging verder de sport in, en had een nieuwe pony, leuk en fijn paardje, altijd de eerste plaats maar ook hier werd ze te groot voor. Een prachtig paard stond vervolgens in haar stal. Groot paard, echt heel mooi. Weer altijd eerste. Op haar 15e reed ze Z en heeft ze eerlijk op moeten biechten dat ze geen plezier meer had in het paardrijden. In mijn ogen was het heeeel zonde, want ik dacht altijd: dat is de nieuwe Anky. Ik zie vaak genoeg meiden hier op bokt voorbij komen, ook van die leeftijd de internationaal tijden. Leeftijd doet er niet zo toe. Een 12 jarige kan net zo goed rijden, als iemand van 30 bij wijze van spreken. Alleen is het net dat stukje verantwoordelijkheid dat je moet hebben. Net dat stukje gevoel.. Ik ga opzich met je post mee, maar wat dat betreft heb ik wèl meisjes van 15 beter zien rijden.. Als ik in dat opzicht eerlijk mag zijn. De dochter van babootje die komt er wel, alleen mist zij misschien nog net dat stukje 'gevoel'.
Uitzondering zijn er altijd. Maar de meeste meiden van 15 rijden echt zo geen M1 proef rond. De internationale ponyruiters en junioren mag je hier imo niet mee vergelijken. Die krijgen zo enorm fijne dieren te rijden waar ze van leren voelen en zodanig veel begeleiding....Het is echt oneerlijk om haar hiermee te vergelijken vind ik. Thuis in de achtertuin fijn rijden is ook nog wel even heel iets anders dan op wedstrijd constant genoeg presteren om je punten steeds te halen. Nogmaals, ik deed het zelf op die leeftijd en weet hoe hard je ervoor moet werken. Ik had toen ook niet het ruitergevoel wat ik nu heb want tenzij je enorm getalenteerd bent moet je je ruitergevoel ontwikkelen door uren te maken....dat kost tijd.
Ik snap je punt wel, maar ik vind dat een aantal reacties op dit filmpje echt buiten alle proporties zijn en ik vind het dus wel verschil maken of je 15 bent of (noem even wat) 25. Zowel mentaal, fysiek als qua ervaring. Uitzonderingen uiteraard daargelaten.