[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:57

LoveUggs schreef:
Daar heb je idd wel gelijk in :o
Laat ik dan zeggen: in princiepe :p
En ja, meeste mensen kunnen idd een volte neerzetten, maar niet op de juiste manier. Met stelling, ronding van het lichaam enz enz. Ik kon voorheen ook een volte rijden, maar met Gas lukte dit niet op de juiste manier..

Maar nu lukt het je wel?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:16

Joolien schreef:
Ik heb een paar rondjes gezien en wat mij meteen opvalt is dat het paard heel voorwaarts en vlak draaft maar het lijf verder nauwelijks gebruikt. Ik vind hem ook vasthouden in de kaak en ze rijd ook veel met hand. Dat zie je vooral na de middenstap en het halthouden, daar is ze gewoon aan het zagen.

Wat me ook opvalt met E afwenden is dat ie niet mooi doorbuigt in de wending maar uitzwaait.

Hij zou van mij veel meer door zijn lijf mogen zijn, het tempo mag omlaag hij mag meer gaan ondertreden. Wel doet hij heel braaf de oefeningen en staat hij goed aan de hulpen!

Na veel 5ven en 6sen het filmpje ook aan de praat gekregen,
ben het grotendeels eens met Joolien.
Vind het allemaal te gejaagd, niet voldoende lossigheid wat denk ik komt doordat de ruiter hem vast houdt,
waardoor hij in alle bewegingen en oefeningen strak blijft, is zonde want is best heel leuk paard.

Ben aan het bedenken of ik het eens ben met staat goed aan de hulpen, ja en nee, neig ik naar.
Ja, want hij doet alles braaf, nee, want hij doet ook echt niet vreselijk zijn best om er meer van te maken,
maar dat is denk ik vooral debet aan de ruiter en allicht de wedstrijd spanning.
(moet bekenen dat ik in dit soort rijden mezelf op wedstrijd herken, vergeet los te laten, vergeet af te werken etc.)

Vind haar been en handhouding wel zonde, zou ik echt aandacht aan gaan besteden, want ondanks al mijn
negatieve feedback hierboven is het wel een hele leuke combi die samen best een heel eind kan komen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 17:23

Destino schreef:
LoveUggs schreef:
Daar heb je idd wel gelijk in :o
Laat ik dan zeggen: in princiepe :p
En ja, meeste mensen kunnen idd een volte neerzetten, maar niet op de juiste manier. Met stelling, ronding van het lichaam enz enz. Ik kon voorheen ook een volte rijden, maar met Gas lukte dit niet op de juiste manier..

Maar nu lukt het je wel?

We gaan de betere kant op.. :j Ik kan niet zeggen dat het GOED gaat, maar ik kan wel zeggen dat we op de goede weg zijn. De ene keer loopt hij makkelijker dan de andere keer. De ene keer buigt hij lekkerder door, dan de andere keer, en de ene keer zoekt hij fijn mijn hand op, en de andere keer, kijkt hij liever naar de sterren. :+
We zijn lekker aan het oefenen, geen haast, geen stress. Gaat het goed? Dan gaat het goed, gaat het minder doordat hij het even niet kan, jammer dan.
De sporen liggen inmiddels alweer met een laag stof in de poetskoffer :+, en het zweepje hebben we weer bij de hand. Het is nu een kwestie van inbuigen, en achterhand mee nemen. Bochten proberen te rijden als wendingen, achterhand omzetten. Een keertje schouder binnenwaarts, schouder buitenwaarts, pasje wijken. Na tips zijn we ook veel slangenvoltes aan het rijden, en inmiddels pak ik in stap kleinere wendingen ook mee. Volte 10 meter, door een S van hand veranderen, maar ook een gebrokenlijntje, dat voor hem gewoon heel lastig is. Ik probeer er zo veel mogelijk aan te doen om hem los te krijgen in het lichaam, en buiging te krijgen. Doe heel erg mijn best om hem vaak om te stellen, linksom met stelling rijden, en vervolgens een slangenvolte waarbij ik van hand verander, veel omstellen. Stelling links, stelling rechts. Om voor nu het gebrokenlijntje wat makkelijker voor hem te maken, draai ik op het midden een volte 10 meter. Dit kan allemaal in stap prima, maar in draf ga ik dit niet in mijn hoofd halen. Dat trekt hij niet.. Dus lukt het nu wel? Nee. Zijn we er mee bezig? Ja, heel hard! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:57

LoveUggs schreef:
Sofy, ik denk dat ze het anders bedoeld. Ze weet echt wel waar ze over praat.. :j ze zegt dat het paard uitzwaait met de achterhand. Dat betekent dus dat er niet genoeg aan de buitenteugel word op gevangen. Ik weet niet precies wat er bedoeld word, maar denk dat het anders bedoeld word dan dat jij nu schrijft..
Mijn advies aan Babootje zou zijn om meer op de buiten teugel te gaan rijden. En dan heb ik het filmpje nog nieteens gezien := als ik er tijd voor heb vanmiddag ga ik even kijken, want ik zit gewoon op school op t moment :+

Wordt wel met buitenteugel opgevangen, maar alleen met de buitenteugel red je het niet hoor als hij over de buitenschouder wegvalt. Knie en been en been (met spoor) bewaakt het uitzwaaien. Echt geen teugel zonder been.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:01

Destino schreef:
Ik durfde het eigenlijk niet goed te zeggen, maar ik zie dat ik niet de enige ben die ervan in de war raakte..
Ik leer namelijk ook dat je de buitenschouder begrenst met je buitenteugel. :=
Denk trouwens ook niet dat je elk paard perse met sporen hoeft te rijden om op de volte te kunnen begrenzen zodat hij niet weg loopt over de schouder :o ?
Waarom zou dat perse met een spoor moeten en niet met je been kunnen?

Probeer maar eens een volte in gedachten te nemen en hem ook echt zo te rijden als je van plan was. Geen 10 cm naar buiten en geen 10 cm naar binnen.
Wedden dat je ergens anders eindigt, dan dat je bedacht had? En daar heb je dan dat spoortje voor nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:04

Joolien schreef:
Ik heb een paar rondjes gezien en wat mij meteen opvalt is dat het paard heel voorwaarts en vlak draaft maar het lijf verder nauwelijks gebruikt. Ik vind hem ook vasthouden in de kaak en ze rijd ook veel met hand. Dat zie je vooral na de middenstap en het halthouden, daar is ze gewoon aan het zagen.

Wat me ook opvalt met E afwenden is dat ie niet mooi doorbuigt in de wending maar uitzwaait.

Hij zou van mij veel meer door zijn lijf mogen zijn, het tempo mag omlaag hij mag meer gaan ondertreden. Wel doet hij heel braaf de oefeningen en staat hij goed aan de hulpen!

Mee eens hoor Jolien, veel douwen = veel houwen. En daar wordt ie heel sterk van, en dat werkt dan tegen. Niet nodig, maar dat had ik al gezegd. Dat moet ze zeker nog leren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:08

Misschien wel, dat weet ik niet, ik vermoed dat het zonder ook moet kunnen..
Maar daar gaat het in principe toch niet altijd om dat je volte perfect rond is?
Verbeter me maar als ik het fout heb hoor, maar ik moet van mijn instructrice voelen wat het paard op dat moment nodig heeft, of die volte dan rond wordt of ei-vormig maakt haar niet uit, als je paard goed loopt door bijv een stukje om te stellen dan moet je dat doen aldus mijn instructrice..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 18:09

Babootje schreef:
LoveUggs schreef:
Sofy, ik denk dat ze het anders bedoeld. Ze weet echt wel waar ze over praat.. :j ze zegt dat het paard uitzwaait met de achterhand. Dat betekent dus dat er niet genoeg aan de buitenteugel word op gevangen. Ik weet niet precies wat er bedoeld word, maar denk dat het anders bedoeld word dan dat jij nu schrijft..
Mijn advies aan Babootje zou zijn om meer op de buiten teugel te gaan rijden. En dan heb ik het filmpje nog nieteens gezien := als ik er tijd voor heb vanmiddag ga ik even kijken, want ik zit gewoon op school op t moment :+

Wordt wel met buitenteugel opgevangen, maar alleen met de buitenteugel red je het niet hoor als hij over de buitenschouder wegvalt. Knie en been en been (met spoor) bewaakt het uitzwaaien. Echt geen teugel zonder been.

Dat snap ik! :D het was ook maar een tipje :o Maar ik wou duidelijk maken dat je soms de binnenteugel 'los' moet laten. Ik zag trouwens dat ik de helft van wat ik wou zeggen vergeten was, maar dit heeft iemand eigenlijk al aangevuld.. De overgangen vind ik wat te abrupt, het is draf en ineens is het stap.. De overgangen voorwaards zien er dan wel weer lekker uit! :j mag ik vragen of ik ernaast zat wbt het tempo?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:13

Veulen84 schreef:
Sporen zijn voor het verfijnen van de hulpen. Deze ruiter is niet klaar voor sporen. Ik vond het een erg slecht gereden proef. Slordige abrupte overgangen, slordige figuren.
Daarnaast loopt het paard geregeld van de aanleuning af. Is de achterhand er vaak niet bij en loopt het paard niet voorwaarts of denderd door. Ik stoor me enorm aan de hand- mond verbinding, alsmede het schoppende been. (dit is geen wiebelen, dit is schoppen)

Het is een mooi paard, mooie bewegingen. Heel zoet ook zo te zien. De ruiter heeft veel te weinig draai-uren en de oefeningen en rijtechnisch de boel niet onder controle. Meer oefenen, want de punten kunnen makkelijk veel hoger. (Wie neemt er nou genoegen met 6'jes als je zo'n paard hebt... kom op)

Ben het niet met je eens Veulen, (ook de jury niet blijkbaar). Natuurlijk is het niet perfect gereden, maar wat wil je ook. En wat ik zelf ook al zei, te overhaast gereden en daardoor niet vloeiend; niet klaar voor sporen ben ik het zeker niet mee eens (zo'n beginneridee); maar goed, dat is mijn mening. Hier en daar nog wat slordig, dat wel. De punten kunnen zeker heel wat hoger als dat zo zou zijn. Maar he, ze is pas 15.
De achterhand is er absoluut bij, zou alleen meer moeten gaan verzamelen. Maar dit is M1 en nog geen M2.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-04-13 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:14

Destino schreef:
Misschien wel, dat weet ik niet, ik vermoed dat het zonder ook moet kunnen..
Maar daar gaat het in principe toch niet altijd om dat je volte perfect rond is?
Verbeter me maar als ik het fout heb hoor, maar ik moet van mijn instructrice voelen wat het paard op dat moment nodig heeft, of die volte dan rond wordt of ei-vormig maakt haar niet uit, als je paard goed loopt door bijv een stukje om te stellen dan moet je dat doen aldus mijn instructrice..

Je volte is niet perfect rond als je ergens anders eindigt dan de bedoeling was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:16

LoveUggs schreef:
Dat snap ik! :D het was ook maar een tipje :o Maar ik wou duidelijk maken dat je soms de binnenteugel 'los' moet laten. Ik zag trouwens dat ik de helft van wat ik wou zeggen vergeten was, maar dit heeft iemand eigenlijk al aangevuld.. De overgangen vind ik wat te abrupt, het is draf en ineens is het stap.. De overgangen voorwaards zien er dan wel weer lekker uit! :j mag ik vragen of ik ernaast zat wbt het tempo?

Nee hoor, het tempo was te hoog. En dan moet je veel "houwen" want daar wordt ie heel sterk van. Maar v.w.b. de punten was dat niet eens zo het probleem. Zit m meer in de afwerking en de voorbereiding. Dan wordt het geheel ook meer vloeiend.
Het is ook nog eens zo dat hij niet heel gemakkelijk aan elkaar is (d.w.z. dat hij heel graag op de voorhand wil zodra hij daarvoor de ruimte krijgt. Voorwaarts is hij zat, dus gebruiken we het terugrijden om hem meer op de achterhand te trainen. Veel moeilijker is het om hem daar te houden in de middendraf. Gaat in het begin nog wel, maar zo na het midden en op het eind is hij van het achterbeen af en dan krijg je idd alles in je hand terug (en in je rug :D ).
Op foto's in stand kun je wel een beetje zien waarom hij niet makkelijk aan elkaar is:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-04-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:27

Omdat ik heel nieuwsgierig was nav de discussie hier, toch maar even snel een stukje van het filmpje gekeken...

Ik kan niet anders dan zeggen dat ik dit voor een 15 jarig meisje gewoon ontzettend knap gereden vind!

Ik vind het namelijk een enorm pluspunt dat ze er echt aan rijdt! Is het perfect, natuurlijk niet. Ja, paard moet losser door het lijf, meer gaan dragen en van daaruit krijgt ze meer controle en kan ze zeer waarschijnlijk ook een stuk beter blijven zitten. Maar ze rijdt eraan! Er is impuls, er gebeurt iets in deze proef, kijk dan hoe ze vooruit durft!! te rijden in de middengangen...En dat vind ik heel knap!

Ik zie een kind, met nogal veel power onder dr kont die ze nog niet helemaal kan handelen die haar uiterste best doet. Omdat het paard braaf is en zich laat bewerken zonder meteen alles kado te geven, kan ze er volgens mij nog ongelofelijk veel van leren en tegelijkertijd al een heel keurig proefje neerzetten. Naarmate zij beter leert rijden en handiger wordt, gaat ze voelen wat lossigheid, kracht en beweging is en dat is iets waar ze de rest van haar rij-carrière profijt van heeft. Ik ken geen enkele 15jarige die het beter zou kunnen en had het zelf zeker ook niet beter gekund op die leeftijd (kan het redelijk vergelijken denk ik aangezien ik toen mijn 2e pony in het M had lopen en dat was echt, echt niet gemakkelijk).

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 18:46

@ Esther, het ligt er natuurlijk ook een beetje aan in wat voor situatie je bent opgegroeid... Ik weet natuurlijk niet hoelang babootje haar dochter al rijd, maar stel dat het er bij haar met de paplepel in is gegoten..? Je ziet het vaak hoor bij ouders die zelf ook in de paarden zitten, dat kinderen er in mee genomen worden (ook andersom hoor), maar ik vind niet dat de leeftijd er veel toe doet.. Ik ken namelijk een meisje dat heel heel veel aanleg had voor het rijden. Altijd eerste, dressuur of springen, ze was altijd eerste. Reed vanaf haar 7e/8e jaar? Op haar 12 had ze haar eerste pony gekregen. Een Shetlander. Niemand kon daar echt mee rijden, maar zij reed er de sterren van de hemel mee. Uiteraard werd zij er te groot voor, en is de pony verkocht. Ze ging verder de sport in, en had een nieuwe pony, leuk en fijn paardje, altijd de eerste plaats maar ook hier werd ze te groot voor. Een prachtig paard stond vervolgens in haar stal. Groot paard, echt heel mooi. Weer altijd eerste. Op haar 15e reed ze Z en heeft ze eerlijk op moeten biechten dat ze geen plezier meer had in het paardrijden. In mijn ogen was het heeeel zonde, want ik dacht altijd: dat is de nieuwe Anky. Ik zie vaak genoeg meiden hier op bokt voorbij komen, ook van die leeftijd de internationaal tijden. Leeftijd doet er niet zo toe. Een 12 jarige kan net zo goed rijden, als iemand van 30 bij wijze van spreken. Alleen is het net dat stukje verantwoordelijkheid dat je moet hebben. Net dat stukje gevoel.. Ik ga opzich met je post mee, maar wat dat betreft heb ik wèl meisjes van 15 beter zien rijden.. Als ik in dat opzicht eerlijk mag zijn. De dochter van babootje die komt er wel, alleen mist zij misschien nog net dat stukje 'gevoel'.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:01

LoveUggs schreef:
@ Esther, het ligt er natuurlijk ook een beetje aan in wat voor situatie je bent opgegroeid... Ik weet natuurlijk niet hoelang babootje haar dochter al rijd, maar stel dat het er bij haar met de paplepel in is gegoten..? Je ziet het vaak hoor bij ouders die zelf ook in de paarden zitten, dat kinderen er in mee genomen worden (ook andersom hoor), maar ik vind niet dat de leeftijd er veel toe doet.. Ik ken namelijk een meisje dat heel heel veel aanleg had voor het rijden. Altijd eerste, dressuur of springen, ze was altijd eerste. Reed vanaf haar 7e/8e jaar? Op haar 12 had ze haar eerste pony gekregen. Een Shetlander. Niemand kon daar echt mee rijden, maar zij reed er de sterren van de hemel mee. Uiteraard werd zij er te groot voor, en is de pony verkocht. Ze ging verder de sport in, en had een nieuwe pony, leuk en fijn paardje, altijd de eerste plaats maar ook hier werd ze te groot voor. Een prachtig paard stond vervolgens in haar stal. Groot paard, echt heel mooi. Weer altijd eerste. Op haar 15e reed ze Z en heeft ze eerlijk op moeten biechten dat ze geen plezier meer had in het paardrijden. In mijn ogen was het heeeel zonde, want ik dacht altijd: dat is de nieuwe Anky. Ik zie vaak genoeg meiden hier op bokt voorbij komen, ook van die leeftijd de internationaal tijden. Leeftijd doet er niet zo toe. Een 12 jarige kan net zo goed rijden, als iemand van 30 bij wijze van spreken. Alleen is het net dat stukje verantwoordelijkheid dat je moet hebben. Net dat stukje gevoel.. Ik ga opzich met je post mee, maar wat dat betreft heb ik wèl meisjes van 15 beter zien rijden.. Als ik in dat opzicht eerlijk mag zijn. De dochter van babootje die komt er wel, alleen mist zij misschien nog net dat stukje 'gevoel'.

Uitzondering zijn er altijd. Maar de meeste meiden van 15 rijden echt zo geen M1 proef rond. De internationale ponyruiters en junioren mag je hier imo niet mee vergelijken. Die krijgen zo enorm fijne dieren te rijden waar ze van leren voelen en zodanig veel begeleiding....Het is echt oneerlijk om haar hiermee te vergelijken vind ik. Thuis in de achtertuin fijn rijden is ook nog wel even heel iets anders dan op wedstrijd constant genoeg presteren om je punten steeds te halen. Nogmaals, ik deed het zelf op die leeftijd en weet hoe hard je ervoor moet werken. Ik had toen ook niet het ruitergevoel wat ik nu heb want tenzij je enorm getalenteerd bent moet je je ruitergevoel ontwikkelen door uren te maken....dat kost tijd.

Ik snap je punt wel, maar ik vind dat een aantal reacties op dit filmpje echt buiten alle proporties zijn en ik vind het dus wel verschil maken of je 15 bent of (noem even wat) 25. Zowel mentaal, fysiek als qua ervaring. Uitzonderingen uiteraard daargelaten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:05

Ik heb alleen het wedstrijd filmpje gezien en weet dus niet of ze iets mist, of gewoon door wedstrijd spanning net anders rijdt dan in training, daarom zei ik ook, hele leuke combi die een heel eind kan komen.

Als ik het zo zie, zie ik denk ik vooral de situatie, de wedstrijd en daardoor het gehaastere (bestaat dat woord uberhaupt?) en de net niet afwerking.
Maar als je op je 15e zo rond rijdt en zo'n paard hebt, dan ga je echt wel eind komen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:11

Ik snap jou ook hoor! :) maar ik moest dat even kwijt. En tegen zulke argumenten kan ik niet op :+ Ik ben zelf 18, rijd inmiddels ongeveer 12 jaar paard en rijd ook niet zo rond. Ik rijd dan ook geen wedstrijden, maar heb er verschillende redenen voor.. Zo'n paard moet op je pad komen.. Ik heb geen eigenpaard en doe het met manege lessen en gratis bijrijdpaarden. Daar kan ik ook niet veel van verwachten. Ik leer heel veel, maar nog niet genoeg. Met Gaspard maak ik sprongen vooruit, maar ook weer achteruit. Van hem kan ik veel leren, maar niet veel meer dan dat ik met hem aan het oefenen ben. Veel meer zou er ook niet inzitten wegens zijn artrose. Inmiddels rijd ik op een hele fijne manege waar ik wel meer kan leren. Maar ik blijf er van overtuigd dat je met een eigen paard waar je mee traint voor de wedstrijden meer zou kunnen (als je het paard ervoor hebt uiteraard).
Daarom zeg ik ook, dit meisje komt er wel. Helemaal met dit paard onder haar billen en Babootje als moeder. Ben er namelijk ook van overtuigd dat die heel goed weet waar ze over praat. :j

Vandaag probeer ik trouwens de camera eens langs de bak te zetten.. Op een stoel ofzo, en hopen dat ie overeind blijft. Ga dus gewoon eens mijn hele 'training' filmen, als ik het zo even mag noemen := weet er geen ander woord voor..!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:16

Ik was net tijdens het auto rijden even geestelijk aan het 'paardrijden' :') .
Althans, er schoot me ineens een gedachten kronkel binnen waar ik over na ging denken. Als ik van mijn paardje weer kom en de woonwijk weer in rijd kom ik eerst een 'normalere' drempel tegen (dan ga je van 60 naar 50), maar vlak daarna rijd je de wijk binnen en moet je 30. Het punt waar je de wijk inrijd zit zo'n gemene rot drempel, die moet je echt heel rustig nemen anders gaat dat niet helemaal goed. :')

Nu zat ik zo te denken, als ik met de auto daar aan kom rijden, ik weet dat ik moet afremmen en niet te hard die drempel over kan. Dus wat doe ik, ik laat tijdig het gas los. Dan remt de auto al wat af, zonder echt te remmen en kan ik (als ik optijd het gas los heb gelaten) zonder te remmen die drempel moeiteloos over. ZOnder vervelende schokken of iets. Daarnaast heb ik dat natuurlijk met ervaring 'geleerd', zo ben ik ook wel eens al remmend die drempel over geknald (oepsie, laat het pap en mam maar niet horen :P ). Dat ging NIET fijn haha! Maar zo ben ik ook wel eens met een erg laag tempo (15km/h) al remmend die drempel over gemoeten en ook dat ging niet fijn.

Toen dacht ik ineens, hmm maar in een bocht mag je eigenlijk met een auto ook niet remmen en ook zo'n bocht kom je niet al remmend fijn door. Terwijl wanneer je gas los laat en de auto de bocht door laat 'rollen' en desnoods zelfs nog wat gas bij geeft het ineens veel makkelijker gaat.

Nu koppelde ik dat ineens terug aan het paardrijden... Jups, ik ben raaaaaar haha! Want wat heeft auto rijden nou met paard rijden te maken??? :P Nou ik zat dus te denken, als je met een auto remt dan 'denk' je niet meer voorwaarts en die auto mindert dusdanig veel vaart dat hij niet meer lekker voorruit rolt (dat wil je ook niet natuurlijk als je remt). Terwijl dat als je gas los laat je ook 'remt' maar de auto wel in die voorwaartse drijving blijft gaan. Nu willen wij ook met paardrijden dat het paard voorwaarts blijft denken dus zo koppelde ik ze eigenlijk aan elkaar en ging ik nadenken..

Wat gebeurd er als je op het paard te veel gaat remmen (dus van voor tegenhouden zonder drijving van achteren uit). Beetje het idee van wanneer je met een auto remt, je haalt alle voorwaartse 'drang' weg. Nou, het paard gaat dan ten eerst de grond in lopen en als je dan een wending door moet of een hindernis over dan gaat dit gewoon niet soepel. Je hebt veel haperingen en storingen, eigenlijk het zelfde als wanneer je met een auto al remmend een bocht door gaat of een drempel over. :+ Toch? :P

Dus waar moet je dan voor zorgen tijdens het paardrijden dat je net als in de auto een voorwaartse drang blijft houden, niet te abrupt remmen (iets begrenzen / met zit terugnemen) is al voldoende, zelfde als het gas loslaten met de auto. Je remt wel af maar niet abrupt. Vervolgens vul je wat aan met been zodat het paard niet volledig terugvalt (het idee van iets gas bij geven in een bocht met de auto, dan trekt de auto zich zelf van zelf de bocht door). Bij het paardrijden is dat eigenlijk dus niet veel anders. Als jij in een wending dan zorgt dat het achterbeen voldoende gaat doen (dus je geeft eigenlijk iets 'gas' met je been) dan kom je ineens vééél gemakkelijker die bocht door.

Het is best wel heel erg ver gezocht, ik ben gewoon heel raar wat dat betreft, maar vond het ergens wel grappig dat het min of meer nog klopt ook. :=

Nu is het niet zo dat ik te veel remmend op mijn paard zit ofzo hoor! Maar het schoot me zo ineens binnen en eigenlijk is het bijna hetzelfde.. _O-
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 24-04-13 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:17

LoveUggs schreef:

Ook dat ben ik niet met je eens LU. De fijne motoriek die nodig is om een paard of pony goed te kunnen rijden ontwikkelt zich pas na een jaar of 16, 17. Soms wat eerder. Het enige voordeel, als kinderen jong leren rijden, is een onbevangen en vrije zit (ook zeker niet onbelangrijk).
Een pony zelf africhten is voor kinderen van die leeftijd ook zeker niet weg gelegd en daar is ook de tijd niet voor. Daarom kopen ouders (waarvan de kinderen goed in de sport presteren) vaak al een geschoolde pony voor hun kind (en die pony's kosten een hoop geld) Ik geloof best dat dat meisje op haar 15e al Z reed, maar dat zal best ook op een hoger geschoold paard zijn geweest.
Bij ons is dat niet het geval. Onze pony hebben we vanaf zijn 4e en helemaal groen. Met een vriendin zadelmak gemaakt (althans die vriendin :D :D ) en zelf doorgereden (met alle fouten die ook ik heb gemaakt), zadel ellende etc. En ongeveer vanaf zijn vijfde of zesde is ze mee gaan hobbelen. Dat was letterlijk hobbelen (want hij was natuurlijk veel te groot en sterk)
Afbeelding

Wat hij nu kan, hebben we, maar ook zeker zij, hem zelf geleerd. :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:24

_Esther_87_ schreef:
Uitzondering zijn er altijd. Maar de meeste meiden van 15 rijden echt zo geen M1 proef rond. De internationale ponyruiters en junioren mag je hier imo niet mee vergelijken. Die krijgen zo enorm fijne dieren te rijden waar ze van leren voelen en zodanig veel begeleiding....Het is echt oneerlijk om haar hiermee te vergelijken vind ik. Thuis in de achtertuin fijn rijden is ook nog wel even heel iets anders dan op wedstrijd constant genoeg presteren om je punten steeds te halen. Nogmaals, ik deed het zelf op die leeftijd en weet hoe hard je ervoor moet werken. Ik had toen ook niet het ruitergevoel wat ik nu heb want tenzij je enorm getalenteerd bent moet je je ruitergevoel ontwikkelen door uren te maken....dat kost tijd.

Ik snap je punt wel, maar ik vind dat een aantal reacties op dit filmpje echt buiten alle proporties zijn en ik vind het dus wel verschil maken of je 15 bent of (noem even wat) 25. Zowel mentaal, fysiek als qua ervaring. Uitzonderingen uiteraard daargelaten.

Ik hoef eigenlijk niet te zeggen dat ik het hier dus heel erg mee eens ben. Kwestie van geld (hebben we niet); ook niet om hem 2 x per week te laten rijden door een profruiter. Gewoon 1 x per week les (als dat al lukt) en dus zijn we "doe het zelvers". We boffen natuurlijk wel dat we een superpony hebben (en ik een beetje ervaring).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:25

LoveUggs schreef:
Ik snap jou ook hoor! :) maar ik moest dat even kwijt. En tegen zulke argumenten kan ik niet op :+ Ik ben zelf 18, rijd inmiddels ongeveer 12 jaar paard en rijd ook niet zo rond. Ik rijd dan ook geen wedstrijden, maar heb er verschillende redenen voor.. Zo'n paard moet op je pad komen.. Ik heb geen eigenpaard en doe het met manege lessen en gratis bijrijdpaarden. Daar kan ik ook niet veel van verwachten. Ik leer heel veel, maar nog niet genoeg. Met Gaspard maak ik sprongen vooruit, maar ook weer achteruit. Van hem kan ik veel leren, maar niet veel meer dan dat ik met hem aan het oefenen ben. Veel meer zou er ook niet inzitten wegens zijn artrose. Inmiddels rijd ik op een hele fijne manege waar ik wel meer kan leren. Maar ik blijf er van overtuigd dat je met een eigen paard waar je mee traint voor de wedstrijden meer zou kunnen (als je het paard ervoor hebt uiteraard).
Daarom zeg ik ook, dit meisje komt er wel. Helemaal met dit paard onder haar billen en Babootje als moeder. Ben er namelijk ook van overtuigd dat die heel goed weet waar ze over praat. :j

Vandaag probeer ik trouwens de camera eens langs de bak te zetten.. Op een stoel ofzo, en hopen dat ie overeind blijft. Ga dus gewoon eens mijn hele 'training' filmen, als ik het zo even mag noemen := weet er geen ander woord voor..!

LU. Je moet het glas niet half leeg zien, maar half vol! ;)

Ik ben gaan rijden op mijn 18e, had mijn eerste eigen (nou ja, uche.. eigen... was verzorg, maar aangezien eigenaar 165 km
verderop woonde, noem ik dat gewoon eigen) op mijn 30e. Dat was 2002, 2003 voor het eerst gestart, 2006 waren we Z startgerechtigd, maar mochten naar regio kamp. maart 2007 dus nog niet Z gestart. In april 2007 mocht Sjol zich Z met winst noemen. En nu? Nu heb ik geluksvogel 3 prachtige, zalige heerlijke paarden. Gaan we Anky of Charlotte ooit evenaren, nee, maar!
Het leven lacht ons toe!
https://lh6.googleusercontent.com/-u00x ... 3g0476.jpg
Dus LU, jouw tijd komt ook nog wel.
Glas is gewoon halfvol! Never give up!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 19:36

Hihi ik geef het ook zeker niet op. Heb geen haast.
Enneeehh Babootje, daarom zeg ik ook, ik ben er van overtuigt dat ze er met jou wel komt!

Vanavond ga ik kijken of ik er meer op in kan gaan, en komt er als alles mee zit een filmpje van mij en Gas.
Voor nu, ga ik even een vers trauma verwerken tijdens het rijden. :j er gingen hier net een paar dode konijnen en een opgen gesneden ree het erf over, precies op het moment dat ik mijn zadel ging halen. :+ kan gebeuren, maar vind het er vreselijk uitzien..! En daarbij, mijn telefoon is zo goed als leeg, dus daar schiet ik niet veel mee op. En paard lief staat op zijn gemakje, ondertussen ongeduldig te worden, te wachten om te gaan.. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:36

LoveUggs schreef:

Meis...de eerste pony waarmee ik M1 mocht gaan rijden (waar ik überhaupt op heb leren rijden trouwens), was niet van mij. Eén van de twee paarden waarmee ik Z heb gereden, was niet van mij. De ander staat alleen bij mij omdat hij het bij zijn vorige ruiter niet meer deed en had nog nooit een dressuurring van dichtbij gezien. Het talentvolle jonge paard wat ik nu onder het zadel heb is wederom niet van mij...Echt waar, als je graag wilt, blijven zoeken! Ik ben niet de meest getalenteerde ruiter (ahum, lang niet) en moet het dus echt hebben van heel hard werken en gewoon heel graag willen. Verzamel mensen om je heen die je verder helpen, ben niet te bang om afscheid te nemen van mensen die je niet verder helpen (een instructrice die net niet bij je past, maar ook de eigenaar van het paard die jouw ambities tegenhoudt bijvoorbeeld). Veel kijken, veel contacten maken. Er lopen echt nog genoeg (oudere) fokkers en hobbyisten rond die heel graag een paard en wat tijd beschikbaar stellen voor een ambitieuze fanatieke jonge ruiter. Ik heb ook soms gewoon geluk gehad, dat ik op het juiste moment op de juiste plaats was, maar niet opgeven hoor, ook voor jou is straks een fijn en gezond rijpaard te vinden waar je wat fanatieker mee aan de slag kunt!

Volledig offtopic inmiddels, sorry daarvoor. Maar echt, niet opgeven!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:46

Goed, laat ik het ook eens proberen :)

Dit ben ik met mijn verzorgpaard op wedstrijd. Sinds eind augustus rijd ik haar en sinds kort zijn we dus ook in de B gestart. Het gaat best lekker en er zijn al een aantal winstpuntjes binnen! :D Maargoed, er is nog enorm veel werk aan de winkel. Ten eerste is ze als een plank; er zit echt totaal geen stelling/buiging in. Ik ben hier dus heel erg mee bezig d.m.v. voltes, achtjes, slangenvoltes etc. Er kwam enigszins verbetering in, wat ook door de eigenaar werd gezien, maar nog steeds hield het niet over. Nu krijg les en heb ik van de instructrice bevestiging gekregen; ze is superlastig te buigen, want ze loopt door je binnenbeen heen. Daarom rijd ik nu met een zweepje als hulp voor mijn binnenbeen. Dit pakt ze goed op! Maar er is een kans dat het buigen niet zelf op te lossen is, maar dat er misschien een fysiotherapeut o.i.d. bij moet komen! Ten tweede heeft ze een zwak rechterachterbeen, waardoor er snel impulsverlies is en ook het ondertreden van de achterhand lastig is. Door middel van overgangen, tempowisselingen, balkjes lopen e.d. probeer ik hier verbetering in te krijgen!

Maar nu de foto's! :D
Afbeelding
Sorry voor de vreemde hoek van de foto! :o Opzich ben ik blij met dit beeld. Ze lijkt redelijk onder te treden met haar achterhand en ze loopt fijn tegen mijn hand aan, zonder te hangen. Volgens mij klopt ze qua tact ook wel aardig, maar hier heb ik niet zoveel verstand van... Zover ik kan zien is de nek hier ook het hoogste punt? Wel moet ik zorgen dat ik mijn tenen naar binnen houd en mijn handen rechtop heb!

Afbeelding
Deze foto om aan te geven hoe het ook kan gaan. Hier is bijna geen uitleg bij nodig geloof ik :') Teugels te lang, waardoor ze uit elkaar valt en ik mijn handen vreemd ga plaatsen. Geen achterhandgebruik, mijn onderbeen te ver naar achter. Kortom, naar mijn idee niet een fijn beeld.

Afbeelding
Hier loopt ze te diep, maar opzich wel een redelijk beeld naar mijn idee. De tact klopt (?) en het achterbeen gebruik is redelijk. Ik weet dat ze nog veel meer mag en kan ondertreden, maar daar werken we aan! Imo oogt ze ontspannen, maar hier heb ik ook niet zoveel verstand van :o Wel ben ik hier blij met mijn eigen houding, ik zit mooi rechtop, handen fijn, kijk mooi voor me uit. Wel mogen mijn tenen meer naar binnen, haha :')

Nou, ik ben benieuwd naar jullie commentaar! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 20:43

@esther, vraag me niet waarom, maar de tranen sprongen in mijn ogen toen ik je bericht las! Bedankt daarvoor. Niet voor die tranen natuurlijk maar gewoon een lief berichtje! Ik weet dat die kans er misschien ook ooit voor mij ligt. En ookal houd Gaspard een beetje tegen wat ik graag wil doen.. Ondanks dat leer ik van hem. Hij is zo lief. := Met kinderen is hij helemaal geweldig, zo'n liefdevol en zacht paard. We hebben net gereden (verslag komt dalijk) en heb hem nu even los in de bak staan, kon hij even lekker rollen, en inmiddels staat hij me af te snuffelen. Op dit moment moet ik heel erg trekken aan school, en om dan een paard te rijden waarmee ik train voor wedstrijden... Dat ik graag zou willen rijden.. Dat lukt niet. Voor nu is Gas super. Ik kan van hem leren, maar ook heerlijk rijden. Als er wat tussen komt is dit niet zo'n groot probleem. Als ik even niet kan, kan ik altijd wel een dagje ruilen. Voor nu is het perfect. En ik blijf bij wat ik mijzelf beloofd heb.. Ik blijf bij hem tot zijn laatste zucht.. Al moet ik hem voetje voor voetje naar zijn stal begeleiden, ik doe het met al mijn liefde. Heb nog nooit zo veel van een paard gehouden als van hem. Heb nachten gehuild, bang hem kwijt te raken! := :o

Maargoed.. Even on-topic.. Filmpje is mislukt... De camera gaat blijkbaar uit zichzelf uit..! Zometeen een verslagje van hoe het ging! (Matig gevoel erover)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:15

Ik was 11 toen ik begon op n springpony die dressuur echt geen bal aan vond tot ze den hindernis zag :') ik had misschien 4x verdeeld over 4 jaar op een bospony gezeten en heb 1 manegeles gehad voor ik mijn pony kreeg. mijn eigen pony had ooit 1 winstpunt in de B gehaald en ik reed toen ik zelf 1,5 jaar reed M1. op mijn 13e kreeg ik een paard van 6 van 1.65 die door de baan stuiterde. Afentoe had ie goede dagen. Een half jaar later startte ik B en op mijn 15e reed ik M2. Startte Z1 op mijn 16e, heb heel niet veel gestart (ong 1x per maand) en heb mijn paard zelf opgeleid. In het Z1 had ik er nog maar weinig zin in. Uiteindelijk paard naar de Z2 gereden maar vond trainen en tutten leuker dan starten. Had geen geweldig bewegend paard maar vloog wel door de klasses en ja. Ook met foutjes. Tuurlijk.

En ik heb ook geen ouders die zelf wedstrijden hebben gereden oid.

Een natuurtalent ben ik ook niet en ja, ik heb ook een hoop fouten gemaakt om vervolgens van te leren. Maar ik ben het wel grotendeels met Veulen eens. Ze geeft de verbeterpunten aan en daar is imo niets mis mee.

Ik wou dat ik vroeger eerder "het licht" had gezien, dan had ik veeeel meer plezier gehad in het rijden. Had liever niet zoveel fouten gemaakt onder het mom van "ze is nog zo jong".

Zei al dat ik het een leuke combi vind en wat is het een leuke pony.

Hoop voor je dat ze vlot door haar puberteit heen is Babootje, ik denk dat als ze zelf meer zou trainen dat ze veel meer uit haar en haar diertje kan halen.