[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:39

Ik zie wat je bedoeld Jolien.. goh nooit zo opgelet..
Al vind ik hem niet echt op de voorhand naar mijn idee..

lengte in de hals ben ik het mee eens.. Hij was altijd mega heet en dan snel gewoon in zijn "eigen" houding.. Dat was een groot werkpunt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:41

Snackie schreef:
joolien, kun je mij uitleggen, waarom is een paard op de voorhand als het voorbeen nog staat,omdat het achterbeen niet snel genoeg was?

Simpel, je wilt het gewicht verplaatsen op de achterhand. Heeft niet zo zeer met een snel been te maken, maar waar het zwaartepunt zit, een paard wat goed verzameld is op het achterbeen moet opwaarts lopen. Het paard zou als het ware op moeten stijgen vanaf de achterhand.

soeraya

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:43

Dus zou dat voorbeen wat nu dus staat, eigenlijk al los moeten komen als ik het goed begrijp?
(wat ik er nog wel bij wil zeggen; niet dat het een excuus is. Dit paard had op het moment van het plaatje.. wat ik uiteraard niet wist.. hoefkatrol fase 4 zonder speciaal beslag, flinke artrose en een afgesleten straalbeen.. toen hij uiteindelijk kreupel begon te lopen en er fotos werden gemaakt begreep de da niet dat hij de afgelopen 2 jaar goed had gelopen maar dat had hij wel degelijk.. tot eerste prijzen in de L2 aan toe.. hij heeft altijd voor me willen werken.. ;( Ben er nog zuur en schuldig van..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:45

Niet schuldig voelen, al snap ik dat het poedersuiker is. Ik voel me nog steeds schuldig dat ik mijn topvos heb verkocht maar we kunnen niet alles weten.

Eigenlijk wel, omdat het gewicht meer op de achterhand zou moeten zijn.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:47

Oke, :o

Ja.. het is ook niet terecht ofzo zegt mijn verstand, maar het gevoel is toch anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:48

Maar het is ook lastig want dit paard loopt niet correct nageeflijk en gebruikt het lijf bij langena niet correct dus is het sowieso lastig te zien :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:51

Klopt.. achteraf gezien (denk ik) dat hij een manier van lopen had ontwikkeld om de pijn te onderdukken.. wat helaas betekende dat zijn lichaam niet fijn en los was.. gelukkig is hij rustig ingeslapen en heeft hij geen pijn meer :o

Stiekem wel nieuwschierig naar die vos Jolien hihi.. was het een springer? als ik mag vragen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:54

Dat kan hoor, sommige paarden zijn daar heel handig in.

Springen en dressuur. Alleen toendertijd kon ik nog niet rijden en was ik alleen maar hard in mn hulpen, ik wist immers niet beter en kreeg ik m niet verder dan L2 dressuur en L springen. Maar hij was zoooo braaf... Mis m nog steeds!

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RK648K4O.jpg

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:56

:Y) Jij hebt lef.. die hindernis ziet lijkt mij te hoog.. ik doe altijd huppels hihi..
Hoe lang is dat geleden? Mag ik vragen hoe je omslag kwam in rijden?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:56

ach, zo hebben we allemaal wel spijt van dingen, maar spijt komt altijd achteraf he.. koester de tijd die je wel had samen :+:

en bedankt voor de uitleg joolien

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:58

soeraya schreef:
Ben benieuwd wat jullie van dit plaatje vinden, dit is mijn oude paard.. helaas al overleden dus er zal niet veel meer gesleuteld kunnen worden aan het beeld.. maar ben wel nieuwschierig naar jullie ongezouten mening!

[ Afbeelding ]

Wat ik zelf vind van het beeld: ik zelf mag trotser zitten, geen piano handen.
Ik heb zelf het idee dat hij nog wat losser zou mogen zijn in zn boven lijn en nu nog iets meer "opkropt"
In eerste instnatie lijkt hij mooi over de benen, maar ik twijfel nog al eens of hij nu wel werkelijk draagt van achter.. :D
Paard was een KWPN tuiger van Renovo, 1.65 hoog..

Hij draag niet echt van achter. Hij heeft wel een duidelijke taktfout ook nog. Maar dat kan komen door de ruimte van de gestrekte draf. Het lijkt alsof z'n achterbeen dat niet helemaal mee kan nemen.

Maar ik vind het grappig dat jij het hebt over opkroppen. Dat doet ie namelijk inderdaad. Maar ik vroeg me af of dat kwam omdat jij er een rem opzet ivm de gang. Of omdat hij eigenlijk altijd zo heeft willen lopen.
Z'n bovenlijn is inderdaad wat gespannen.

Brug jij je teugels? Dus van je rechterhand naar je linkerhand voor je hem laat afhangen? Krijg dat beeld een beetje van de foto.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:59

Wat is bruggen? :Y) als in zagen?

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:00

Nee, ik hoefde dit paard nooit te remmen.. als ik niet genoeg 'reed' was dit zijn houding waar hij in kroop..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:13

soeraya schreef:
Wat is bruggen? :Y) als in zagen?

Neeh, lijkt er niet eens op.
Het wordt soms onderwezen als een manier om je teugels vast te houden.

Je neemt de teugel van de rechterhand normaal. Vervolgens neem je die zelfde teugel in je linkerhand en leg je die tussen je vingers. Je teugel van je linkerhand leg je er dan bij.
Het helpt bv bij mensen die hun handen te ver uit elkaar houden of haken aan de teugellussen. Soms word het ook gebruikt om je er van bewust te worden dat je paard wegloopt over de schouder.

Op de foto leek het even zo, bij nader inzien twijfel ik ook weer.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:14

:D Oke.. ik snap het, nee is niet een methode die ik gebruik..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 23:19

soeraya schreef:
:D Oke.. ik snap het, nee is niet een methode die ik gebruik..

Niet mijn beste foto observatie ;)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:59

Ik heb gister weer gereden, en vond het erg goed gaan! Dus laat ik maar is wat foto's hier plaatsen :D

Op deze foto vind ik zijn hoofd/hals houding goed! Ook loopt hij lekker ruim. Wel vind ik dat zijn achterhand er nog iets meer onder moet, en hij zijn rug iets meer moet gebruiken. Voor de rest vind ik dit een aardige foto :D
Afbeelding

Hier vind ik ook zijn hoofd/hals erg goed! Hij loopt wat minder ruim, maar dat kan ook aan het moment van de foto liggen. Hij loopt ietwat op de voorhand, en hangt een beetje in de teugels, ook heb ik mijn handen wat hoog en ongelijk.
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar het commentaar en tips! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:36

soeraya schreef:
:Y) Jij hebt lef.. die hindernis ziet lijkt mij te hoog.. ik doe altijd huppels hihi..
Hoe lang is dat geleden? Mag ik vragen hoe je omslag kwam in rijden?

Ik heb een tijd als springruiter gewerkt en toen realiseerde ik me dat ik leuk wilde paardrijden, en niet op een dwingende en harde manier. Forceren was de normaalste zaak van de wereld, maar dat wilde ik niet. Dus ben ik gaan kijken hoe het anders kon en dat met hulp van bokt :D Maar ook vanuit eigen gevoel, wat voelt goed en wat niet. Ik ben erg zoekende geweest maar merk nu dat ik mijn draai helemaal heb gevonden en dat gevoel heel belangrijk is :)

Sasalover:
Ik vind je pony nog teveel steun zoeken op je hand. Hij oogt in ieder geval hangerig en gebruikt daardoor zijn lijf niet goed. Probeer vanuit deze houding eens de hals uit te schuiven en actief te rijden. Ga zelf ook meer terug zitten. Doordat je wat voorover zit plaats je ook meer gewicht op de voorhand.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:49

Oke ik ga het ook eens proberen!
Ik ben nog niet zo goed als de rest hoor, als ik iets fout zeg, zeg het gerust. :)
Sasa,

Foto 1
Idd moet de achterhand er meer onder omdat je ziet dat de driehoek bij de voorhand groter is.
Wat ik kan zien loopt hij/zij hier goed in de takt.
Wel loopt hij/haar nog achter de loodlijn en druk ze waarschijnlijk de rug uit dan.
Halshouding ziet er goed uit alleen ze moet wat hoger komen, ze loopt nu te diep met haar hoofd.

Foto 2
Volgensmij een taktfout als je kijkt naar de benen.
Het achterbeen tikt nog wel de grond aan terwijl die net als de voorhand al in de lucht moet zijn.
Ook iets achter de loodlijn en ook iets te diep.

Ziet er leuk uit, en wat een knap paardje :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:56

Ok, ik ga het ook proberen. (en heb zelfs lopen tekenen :D) [alleen foto 1]

Afbeelding

Driehoek voor is wel groter dan driehoek achter, maar weinig verschil. Paard loopt dus op voorhand maar niet heel ernstig. De takt is volgens mij niet belemmerd dus dat is super.
De horizon is niet helemaal recht dus het lijkt iets meer bergop dan het daadwerkelijk zou zijn.
Hoofd van het paard is wel erg achter de loodlijn, voordat paard van achteren ruimere passen kan nemen zou zijn nek het hoogste punt moeten zijn. Daarvoor is hij nu te diep ingesteld naar mijn mening.
Paard houdt wel zijn hoofd net zo als de ruiter, wat Bertie paar pagina's terug opmerkte. Dus zelf trotser gaan zitten en vooruit kijken ipv naar het mooie hoofd van je paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:10

Nog een toevoeging op het al gegeven commentaar, ook gejat van Bertie,
de houding van de ruiter reflecteerd zich in het paard.
Zeg maar hoofd hals houding paard en plaatsing van het voorbeen.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:11

Bertie is een blije rode draad in dit topic :Y)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:47

bertie schreef:
kristie14 schreef:
Sorry jongens, heb nog geen nieuwe foto. Mama vond het te koud gisteren!
Zal haar volgende week eens mee de wei/bak insleuren! :P

Bedankt voor jullie medeblijlevendheid! :D

Wat een geweldig leuk nieuw woord! _/-\o_
Ik wacht je nieuwe foto's af, je frustreet ons, we willen foto's zien!

Ja gezellig woord hé! :j Ik hou van gezellige woorden!
Ik hoop ook dat ik snel met foto's op de proppen kan komen, ik beloof dat ik
aan mijn moeders kop blijf zeuren, de paardenvrouw. :+

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:32

Ik ga morgen vragen als iemand foto's wil maken van De voltreffer aan de teugel..
We zijn nu weer aan het trainen,

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:47

Ik ben nu nog aan het opbouwen met het oudje.
Ze stond nu bijna 2 weken terug met een warme hoef + dik been -O-
Eerst hoefsmid ze reageerde niet op de tang dus dierenarts erbij 3x antibiotica, gister was de hoefsmid er weer en ze heeft weer haar pedicure gehad :)
Ze loopt nu weer zuiver, maar haar conditie is weer gezakt :')
Dus leuk balkjes stappen, grondwerk en mini stukje draven en haar werk zit er weer op.
Hoop van de zomer lekker aan de gang te kunnen gaan.