Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hermelientje schreef:Het Spaanse stokpaardje van de TS stoort mij op zich niet. Ben gek op Spaanse paarden. Maar de manier waarop wordt verondersteld dat het in Spanje allemaal geweldig is en hier allemaal waardeloos staat me niet aan. Ik zou over de Sicab 2012 ook een heel erg zuur verslag kunnen schrijven. Bijvoorbeeld in deze trant: De meeste paarden daar in Sevilla konden niet eens halthouden, laat staan vierkant. Halsstrekken of de hand volgen is er niet bij. Bij de Alta Escuela (hoge school!) was er notabene iemand die helemaal niet kon stoppen, paard ging er zelfs vandoor, hij werd uitgebeld. Nou en dat van een ruiter van die beroemde opleiding in Jerez, dan zie je dat hun basis helemaal fout is. In de Grand Prix lopen er nog paarden over de schouder weg, enz. enz. enz.. Waar is toch de rijkunst gebleven?.
Ik vind zo'n verslag dus helemaal niks. Want wat heb ik daar nou aan om alles zo af te kraken. Zo wil ik helemaal niet in het leven staan. Bij zo'n gebeurtenis met een wegsprintend paard denk ik juist, goh wat jammer nou dat dat zo'n ruiter net nu moet overkomen. Plaats je je voor zo'n evenement, kom je er helemaal naar toe. Paard mooi gemaakt, jijzelf tiptop en dan gebeurt er zoiets. En dan ook nog strenge regels zodat je gediskwalificeerd wordt. Verder zou ik juist vertellen dat bij de Doma Vaquera de paarden geweldig goed aan de hulpen stonden en dat ik zulke leuke dingen had gezien die ik helemaal niet kende. Zoals een pirouette in jambette (één voorbeen opgeheven houden en dan een pirouette eromheen draaien). En dat de paarden zo ontzettend braaf waren allemaal en zo rustig in hun stal, zelf al die hengsten vlak bij elkaar. En dat ik beeldschone overgangen heb gezien van uitgestrekte galop naar verzamelde galop. Zo'n soort verslag zou toch voor iedereen veel leuker zijn.
horseyfries schreef:Je kunt dat gevoel echter alleen op de juiste manier ontwikkelen als je behalve het te voelen, ook kan terugkoppelen naar een beeld wat je ziet (spiegel, video) of door instructie te krijgen. Want anders kan iets voor jou gevoel super zijn, terwijl het toch niet helemaal voldoet aan de omschrijving.
Een mooi voorbeeld wat ik regelmatig tegenkom in clinics is de schouderbinnenwaarts. Mensen geven aan waar ze aan willen werken, en soms zeggen ze dan dat de schouderbinnenwaarts op wedstrijd niet beloond wordt, terwijl ze het zelf wel goed vinden, en ook hun instructie vind het prima.
Als ze hem dan rijden blijkt dat het buitenachterbeen buiten de massa stapt en ze dus niet een correcte schouderbinnenwaarts doen, maar "kontbuitenwaarts". Dit is gemakkelijker voor het paard, omdat het binnenachterbeen niet meer onder de massa hoeft te komen, en het voelt dus heel vanzelfsprekend en vloeiend aan voor de ruiter, en zo ziet het er ook uit voor iemand die niet goed oplet of niet helemaal weet waar hij op moet letten. Pas als je zo iemand dan bewust maakt dat de achterbenen exact op de hoefslag moeten blijven lopen en niet iets naar buiten weg moeten stappen, merkt diegene dat de oefening veel moeilijker is dan ze dachten. En dan voelt het voor hen slechter omdat het moeilijker gaat, in plaats van beter, terwijl het dan pas correct is. Pas nadat dit weer een poos getraind is zal het gevoel zich dan weer aanpassen aan de werkelijkheid.
nombrado schreef:horseyfries schreef:De reglementen van de FEI hoe oefeningen moeten worden uitgevoerd zijn er toch niet voor niets Ailill?
én wie heeft die regels verzonnen/gemaakt? of zijn ze bij het ontstaan van mens en paard al meegeleverd.
Er is ooit 1 de eerste geweest, die het zelf moest ervaren en voelen en er geen jurylid bij had staan die zei dat het goed was.
die werkte dus wel met eigen gevoel...
oji schreef:Dan terugkomend op het filmpje uit de openingspost. Misschien kun je aan dat filmpje zien dat het dier op de juiste manier getraind wordt (ik zie dat niet, maar op antwoord op die vragen zitten we nog steeds te wachten van nombrado).
murphy102 schreef:Wat ik wilde is hier een statement maken over wat wel en niet correct rijden is.
Met name Horseyfries zet hier de discussie naar haar hand en ik kreeg meer en meer het gevoel dat hier recht gepraat werd wat toch niet helemaal recht is.
Op het filmpje van Linsenhof is van alles aan te merken, behalve dat de africhting van haar paard wél correct is gebeurd en dat zij in grote lijnen wél laat zien wat de FEI nog stééds nastreeft. E.e.a. moet je wel zien in het tijdsbeeld van tóen met de kwaliteit van paarden van tóen.
En dat bedoel ik nu met "door welke bril kijken wij", want dat wordt tegenwoordig niet of nauwelijks meer geleerd, althans niet in de Moderne Rijderij.
Men kijkt alleen naar uitvoeringsfouten, maar die zeggen níets, helemaal níets over de africhting.
Vervolgens plaatst Horseyfries -geheel ongevraagd en door niemand gedwongen- een filmpje van haarzelf, waarbij ze uiteraard de kanttekening plaatst vanuit fatsoen "natuurlijk kan het beter".
Vervolgens wordt ze door haar fanclub de hemel in geprezen, terwijl het gewoon níet goed is wat ze hier laat zien en Imke die in het midden staat, reageert er in dit stukje film niet één keer op ...?!
Daarom reageer ik hier, omdat er heel veel lezers zijn, zoekende naar wat goed is en wat niet zo goed is.
Als aangenomen wordt dat dit voorbeeld correct is, dan blíjven wij op de verkeerde weg zitten.
Dat heeft dus niets te maken met iemand afkraken, maar door met ONDERBOUWING aan te geven waarom dit níet goed is, zodat mensen gaan leren zien waar naar te kijken.
Dus Horseyfries heeft zich vrijwillig kwetsbaar opgesteld (respect daarvoor) in de gedachte dat wat zij hier laat zien dat dat een Passage is, .... dat is het dus niet.
Net zo min als al die andere combinaties die dagelijks in het land dit soort wanvertoningen laten zien, maar dan veelal in veel ergere mate. Dus wat dat betreft valt het nóg mee, HF.
Ligt niet eens aan jou, maar wel aan jouw trainers.
Vervolgens komt er een frisse wind door Bokt in de vorm van Ailill en ja, dan zeg ik die jonge vent laat zien wat dressuur is, die heeft een fantastische onafhankelijke zit en een heel fijn rijkunstig gevoel.
Dát moeten de goede voorbeelden zijn!!
Evenals Carl H. en Charlotte D.:
Over losse swingende ruggen gesproken: vergelijk eens de uitgestrekte draf van hún paarden met bijv. die van Parzival. Bij Parzival staat de handrem er nog op, ellebogen van Adelinde vast geplakt aan haar lichaam. Kijk waar Parzival zijn benen neerzet, terwijl hij het van nature toch écht kan.
Carl en Charlotte daarentegen STAAN TOE met hun hand dat hun paard naar voren kan, het frame verlengd zich, hetgeen nodig is om de gevraagde oefening uit te kunnen voeren...! Charlotte heeft haar ellebogen vóór haar lichaam en dwil dus zeggen dat zij op die lokatie geheel niet kán terugwerken met haar hand (probeer het maar eens).
Leer daar eens naar te kijken!
Dat zijn onze voorbeelden! En bij die onbekende Ailill zien we dat ook terug.
Dát is waar dressuur over zou moeten gaan:
Rijkunst met prachtige bewegingswonderen in de wedstrijdring! Niks geen gekunstel.
Het kan dus wél.
Dát was mijn insteek door mij met deze discussie te bemoeien.
En het is helemaal niet dat ik het allemaal beter weet, wat ik hier vertel is gewoon wat al eeuwen lang het uitganspunt is. Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden.
En Horseyfries, vele topruiters en subtoppers rijden zoveel minder dan jij, heus. Ik wil niet zeggen dat jij slecht rijdt.
Ik wil zeggen dat de Moderne Rijderij Schenkelgangers geeft, dus zonder ruggebruik en dat dat niet is wat wij in de dressuur willen en ook de FEI wil dat niet, ook al wordt er niet naar gejureerd vaak.
Lusitana schreef:Zolang mensen moeten oordelen, blijft het soms lastig om terechte winnaars te krijgen.
Dit kun je eigenlijk niet eens 1 persoon of de hele jury bij elkaar kwalijk nemen, het is het gevolg van een heleboel factoren.
Ailill schreef:oji schreef:
Ik heb de eer gehad Carl en Valegro in het echt aan het werk te zien, je kon me weg dragen. . .
Babootje schreef:Waar staat jouw filmpje Ailill (door al de herrie heen gemist). Wil ik toch graag nog ff zien. Op de foto kan je al zien dat het er fijn uitziet dus ik ben benieuwd naar het filmpje.
Wat mij betreft, alle respect ook voor HF. Friezen hebben niet de ideale dressuurbouw qua (rug en halsaanzet zijn al snel weggedrukt; tis toch een beetje een tuigerno offence HF) en als je een fries op dat niveau kan brengen dan vind ik dat echt heel knap. Als je het voorrecht hebt om op een goede kwaliteit paarden te kunnen rijden is dat top.
Ailill schreef:Ik kan nu zo al een aantal verbeter-punten opnoemen, zeker tijdens de verzameling is er te veel spanning, die spanning is er te lang. Niet goed. Verder was ik in die tijd nog helemaal niet bezig met rechtrichten, enkel met de oefeningen goed uitvoeren. Inmiddels weet ik dat als de basis goed is, het zwaardere werk veel makkelijker, of nog beter, vanzelf gaat.
Wat dat betreft geven paarden precies aan wanneer ze ergens aan toe zijn
Ailill schreef:*Quote over de clip*Ailill schreef:Ik kan nu zo al een aantal verbeter-punten opnoemen, zeker tijdens de verzameling is er te veel spanning, die spanning is er te lang. Niet goed. Verder was ik in die tijd nog helemaal niet bezig met rechtrichten, enkel met de oefeningen goed uitvoeren. Inmiddels weet ik dat als de basis goed is, het zwaardere werk veel makkelijker, of nog beter, vanzelf gaat.
Wat dat betreft geven paarden precies aan wanneer ze ergens aan toe zijn
murphy102 schreef:Evenals Carl H. en Charlotte D.:
Over losse swingende ruggen gesproken: vergelijk eens de uitgestrekte draf van hún paarden met bijv. die van Parzival. Bij Parzival staat de handrem er nog op, ellebogen van Adelinde vast geplakt aan haar lichaam. Kijk waar Parzival zijn benen neerzet, terwijl hij het van nature toch écht kan.
Carl en Charlotte daarentegen STAAN TOE met hun hand dat hun paard naar voren kan, het frame verlengd zich, hetgeen nodig is om de gevraagde oefening uit te kunnen voeren...! Charlotte heeft haar ellebogen vóór haar lichaam en dwil dus zeggen dat zij op die lokatie geheel niet kán terugwerken met haar hand (probeer het maar eens).
Leer daar eens naar te kijken!
Dat zijn onze voorbeelden! En bij die onbekende Ailill zien we dat ook terug.
Dát is waar dressuur over zou moeten gaan:
Rijkunst met prachtige bewegingswonderen in de wedstrijdring! Niks geen gekunstel.
Het kan dus wél.
Hermelientje schreef:Het filmpje is zeer zeker mooie dressuur die je tegenwoordig heus ook nog wel kunt zien. Alleen zou je tegenwoordig voor de meeste oefeningen een zes of hooguit een zeven krijgen. Dus aan de echte top zou je niet meer meedoen volgens mij.
http://www.youtube.com/watch?v=LVvlr7k87yQ
Vergelijk alleen maar eens deze uitgestrekte draf van Uthopia met die van Piaffe. Beide zeer correct uitgevoerd, alleen is het achterbeengebruik van Uthopia vele malen beter. De afdruk, kracht en paslengte zijn veel beter. Uthopia tilt zijn benen op en Piaffe sleept met de hoef van het linkerachterbeen over de grond. Uthopia verlengt veel meer (covers more ground) terwijl aanleuning enz. prima in orde zijn. Dat heeft niks met voorbeengezwaai te maken maar met veel meer kracht in de motor en dus meer schoudervrijheid. Een dergelijke oefening krijgt tegenwoordig een 9 of een 10. Hester kan ook heus wel een uitgestrekte draf zoals Liselot tonen alleen gaat zijn paard dan op 60% van zijn kunnen en daar kiest hij niet voor in een wedstrijd.
Ook tegenwoordig zie je een heleboel ruiters die zeer correct, harmonieus maar iets "braver" rijden. Het is ook een kwestie van keuze denk ik.
nombrado schreef:erg leuk filmpje.
maar maak er maar eens stills van. Dan zie je dat het paard deze uitgestrekte draf vanuit de voorhand uitvoert en niet vanuit de achterhand. Bovendien zie je momenten in de draf 1 voorbeen aan de grond.
en draf is nog altijd 2 takt..., dus altijd 2 benen aan de grond.
Nee, hoe spectaculair het er ook uit ziet , ik kijk door andere ogen en zie dit als niet juist gereden volgens de regels van de FEI.
stel dat de jury eindelijk eens volgens hun eigen opgestelde reglementen gaan beoordelen, dan ben ik bang, dat er geen publiek meer naar zou komen kijken. Mensen willen spectacel.