[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_LeoJarig

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:17

Eerst rustig lang laten worden en dan oppakken met buitenteugel goed op maat en rechts heel rustig en zachtjes stelling vragen. Hij is erg goed getraind geweest en heeft daarom de neiging om vanzelf aan de teugel te lopen, zonder dat je het van hem vraagt, dat maakt het ook erg moeilijk

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:22

xTitanic schreef:
Gisteren en vandaag ben ik weer aan het werk geweest met mijn paard en het loopt echt al beter vind ik zelf,
soms hebben we wat miscommunicaties maar dan lossen we dat snel weer op :)
Ik heb nog ook weer een aantal lessen genomen en mijn paard wordt ook zelf gebruikt als lespaard (op een goede manier).
Het zijn ook alleen maar privélessen.
Nu ben ik vooral bezig met de achterhand actief te maken, goed te sturen. Het eerste half uurtje loopt hij wel nog met zijn neusje eruit, maar dan begint hij toch te ontspannen en dan bekom ik dit resultaat..
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik vind het zelf fijn ogen. Ik weet het mag altijd wat actiever (paard is lui van aard). Maar het tempo komt vanzelf als da achterhand actiever wordt, dus nu zijn ik en mijn instructrice bezig met de achterhand te kweken en dan komt het tempo vanzelf
Maar hier liep hij wel vlotjes maar zo toch heb ik het gevoel dat hij zo op zijn tempo loopt van 'kga mij niet forceren' :')
Ik zelf mag wel wat naar achter zitten, maar als ik geconcentreerd ben dan buig ik wat voorover..

Heb er nog maar een bij gezet

Ik zag toevallig net je RITP topic en daar staan veel fijnere plaatjes tussen!

deze bijvoorbeeld:
Afbeelding

Hier zie ik een beter meewerkende achterhand, meer ruimte in de schouder en jij lijkt hem minder tegen te houden!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:02

Maar o wat zit ik daar toch weer in een stoelzit :')
En bedankt,

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:17

Wat een fijn topic
ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden (zijn sinds 3 weken een combinatie)

Afbeelding

Mijn houding is nog niet helemaal top, maar heb dan ook 5 maanden niet gereden.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:21

Oke, ik ga maar eens het filmpje posten..
Als ik mezelf zo zie maak ik me zorgen om mijn handen.. ik denk dat ik daar veel te veel mee bezig ben :\
Heb in het begin van het filmpje wat stukken uit het hele filmpje genomen die ik wel fijn vind ogen en
daarna heb ik gewoon eerlijk het hele filmpje er in gestoken. Heb nog vaak 'miscommunicaties', ik verberg
dit niet. Maar ik vind het voor mij al met grote sprongen vooruit gegaan, in de zomervakantie zat ik nog
wenend voor de computer toen ik in Amerika zat %)
Misschien zit ik nu in de juiste richting, misschien niet.. ? Maar ik heb het gevoel van wel.
Wat me ook op valt aan Diallo dat hij meer veert dan vroeger toen hij maar door de bak slofte..
Zoals je ziet mag het véél actiever, daar wordt echt wel aan gewerkt. In het filmpje maak ik af en toe ook
zijn achterhand wakker met mijn zweepje. Ik ben er nog lang niet, ik weet het maar ik hoop dat ik in de
goede richting zit dus.
Heb even op het filmpje een mooi muziekje erop gezet zodat het niet te saai wordt :=

Als je veel te zeggen hebt, kan ik dat begrijpen, maar wees een beetje rustig, ben nogal prikkelbaar laatste weken ^)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:33

robinnatra schreef:
Ben ook benieuwd wat jullie van dit paard zeggen, dit is een vriendin van mij met haar paard. Dit is bij een Z1 proef.

[ Afbeelding ]

Paard geeft een fijn beeld zo. Amazone mag wat meer met zit rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:54

tatanic

Ik denk dat je eerst maar meet moet focussen op je zit.
Je hebt geen stil ben een een stoel zit.

Vind je erg onrustig licht rijden waardoor je paard dus gaat knikkenbollen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:56

xTitanic, ik kende de voorgaande situatie niet, maar zoals je zelf als zegt, het mag (nee moet :D ) veeeeel actiever. Het oogt wel ontspannen zo (maar te :+ ) Ik weet niet of je voor het filmpje erg netjes probeert te rijden, maar ik zie je vrijwel niks met je been doen. Als hij zijn hoofd omhoog doet (zich eruit drukt) los je het zo te zien met de hand op, terwijl nageeflijkheid van achter komt. Wat gebeurt er als je hem eens flink door de bak "jast"? Wat ik je zou adviseren is je paard meer te leren op je been heel voorwaarts te reageren. Dat ie als je aandrijft als het ware eigenlijk een beetje onder je vandaan schiet. Dus been en bij geen reactie zweep. Er moet echt een flink voorwaartse reactie komen. Reageert ie helemaal niet of te weinig alles tegelijk (stem, been, zweep) hij moet naar voren. En dan langzaam aan de andere hulpen weer weglaten tot dat alleen been overblijft. Veel schakelen (vooruit rijden, terugrijden) zodat ie goed leert op je been voorwaarts te gaan. Hier heel consequent in zijn.

1Romy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:58

carmenbrum schreef:
Ik durf het nog niet aan om jullie te beoordelen.. :=
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Zippy Tune C
Sir Sinclair x o'Jazzy x Jazz http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/141091
8 jaar
KWPN
1.68m

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

http://www.youtube.com/watch?v=jFawtt17 ... e=youtu.be

Ok mijn doorzitten is echt belabberd, ik zit ook helemaal achter op het zadel..
Dit is btw niet mijn paard, maar ik rijd haar 1x per week ;)

eerste foto is ze niet voorwaarts genoeg, de tweede foto lijkt ze haar rug weg te drukken..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:00

Partywitch, het oogt best fijn ontspannen zo. Hoofd hals houding ziet er netjes uit. Een leuk dier ook.
Je zegt zelf dat er aan je houding nog wel wat te sleutelen is. Dat klopt. Bekken kantelen en je benen langmaken. Het lijkt nu net of je ze een beetje om je paard vouwt. :D

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:38

XTitanic: hij mag nog veel actiever. Op zich ziet het er wel rustig uit, maar als je de achterhand meer kan activeren, zal hij ook mooier in de aanleuning komen. Alleen bijtikken met een zweepje werkt niet voldoende, veel overgangen vind ik altijd beter om hem meer op de achterhand te krijgen. Ook zijgangen (gewoon simpel wijken al) kunnen hem bewuster maken van zijn achterbenen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:45

Ik plaats hier een stipje, lijk me echt een suuuuuuper interessant topic om bij te leren.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:47

Babootje: bedankt voor je commentaar. En dat klopt. Heb afgelopen week mijn beugels ook een gaatje langer gedaan. Heb hiervoor een paard gehad waar ik wat angstig door was geworden en dat heeft me geen goed gedaan. Vandaag weer les gehad en vind het beeld al een stuk fijner. Nu enkel er weer inhameren dat ik niet naar beneden ga kijken, maar ben zo trots op mijn nieuwe paardje ;-)

Afbeelding
Afbeelding

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:53

Xtatanic @ Even off topic, maar hoe heet het liedje onder je filmje? ik speel zelf piano en het klink als iets van ludovico einaudi maar ik heb geen idee haha.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:55

Ik zal binnen kort ff ook een foto van me paardjes sturen ;-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:43

@Partywitch. Hahaha, "in je paard kijken" heb ik zelf ook vaak last van gehad. Gewoon consequent zijn op jezelf en kijken waar je heen gaat en vooral ook je "lijnen" rijden. Met het kijken waar je heen gaat geef je je gewichtshulpen. En je lijnen rijden helpen je consequent te zijn en je paard tussen je benen en je handen te houden.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:09

zal er echt goed op gaan letten. Schrik zelf echt van mijn houding. Maar ben ook bang dat het wat vertekend is door mijn bodyprotector waardoor het lijkt alsof ik mijn schouders/rug heel raar heb

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:11

Ik heb het gevoel dat het paard van xtitanic heel erg veel moeite heeft om zijn onderhals te ontspannen, zijn hoofd te laten zakken en zijn (hals en) rug op te rekken.. ik denk dat dat "langzaam en krampachtig" (lui) draven daar een symptoom van is..

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:22

Hee, ik heb me volgens mij een keer aan het begin van dit topic gemeld en heb altijd meegekeken, ben wel benieuwd wat jullie van deze foto's vinden :).

Stappen, benen langer maken, teugels op maat en naast elkaar, hoofd omhoog. Lapaz loopt ietsje achter de loodlijn.
Afbeelding

Ook stappen, mijn benen gaan alle kanten op haha, handen hoger houden, hoofd omhoog. Vind lapaz wel netjes lopen.
Afbeelding

Draven, ik zit te ver naar achter en benen te ver naar voor, hoofd omhoog.
Afbeelding

Ook draven, binnen teugel hangt lekker los haha, hoofd omhoog. voorderst wel fijn :)
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:27

Het ziet er erg vriendelijk uit hierboven !

Alleen rijd je met erg weinig contact, op iedere foto hangen de teugels in een boogje. Voor de rest kan ik weinig commentaar geven omdat ik er vrij weinig verstand van heb. Maar dat viel me toevallig op :))

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:47

Idd, net zoals M_hartje_M zegt, je rijd zonder aanleuning. Het ziet er verder wel netjes uit.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:32

Klopt dat viel mij ook op, maar volgens mij is het wel alleen de binnen teugel die ik los heb hangen. Maar ik ga er op letten :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:37

ik zou proberen om echt op twee teugels te gaan rijden zodat je je paard echt opsluit tussen je benen en je handen

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:52

X Nadine: Het is ziet er erg vriendelijk en ontspannen uit. Mbt je teugels: Je zou juist je buitenteugel moeten ontspannen in de wendingen en op je binnenteugel licht contact. Dan geef je hem nl ruimte om stelling te nemen. Succes met je mooie paard!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:19

Ninia.. die snap ik niet.. Gevolg van binnenteugel meer contact dan buitenteugel is over de schouder wegvallen naar buiten toe. Waarom zou je dat willen?

Stelling/buiging AANGEVEN met licht contact binnenteugel oke. MAAARRRR.. je paard dient OM je binnenbeen gebogen te zijn.. ofwel.. je hoort je paard van je binnenbeen naar je buitenteugel toe te rijden. Je buitenteugel vangt dan weer het paard op zodat hij niet naar buiten wegvalt en gebogen blijft op de volte.. de ontspanning die het paard daarin aanneemt zonder dat jij continu druk geeft met je binnenbeen (maar enkel je been aan het paard gelegen houdt).. dat is buigen om het binnenbeen. De reden dat de binnenhand ietsjes contact moet houden maar losser/meeverender moet zijn dan de buitenhand is imo omdat het belangrijk is dat je de binnenschouder de ruimte geeft om vooruit te bewegen. (niet te verwarren met de teugel te lang laten of hand afsteken)

Stelling heeft geen zin als je het paard niet vraagt te buigen.. want dan gaat hij zich verkantelen in het lichaam en maakt hij zich juist strak...

Of ben ik nu in de war? -O-