Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:34

Sorry, dat heb ik gemist, er was vandaag iets met een baan, een huishouden, 4 knollen, een hoop strond en kinderen. :+

En een stukje neckropen in de praktijk, ik ervaar alleen een rustig paard, dat op mij gefocust is, maar ook haar omgeving bekijkt. Een paard dat beseft dat ze zou KUNNEN gaan rennen, en daar juist kalmer van word, ze voelt zich minder opgesloten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:14

Gypsy schreef:
ik ervaar alleen een rustig paard, dat op mij gefocust is, maar ook haar omgeving bekijkt. Een paard dat beseft dat ze zou KUNNEN gaan rennen, en daar juist kalmer van word, ze voelt zich minder opgesloten.

De claustrofoob die niet meer in een lift hoeft ;)

Ik zal je twee fotos per pm sturen om de rest niet lastig te vallen met beelden buiten het referentiekader.
De ene van mijn hengst gedurende de enige 2 minuten onder het zadel met een optoming en de andere een dag later uit rijden met het hoofstel om mijn middel geknoopt.
In zijn perceptie een binair verschil tussen wel/niet opgesloten.
Ook op de hsm was het verschil enórm.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:39

Jep, mooi gezegd.
Foto's gezien, inderdaad heel duidelijk wel/niet opgesloten. :j

Nog een verschil, een paard dat effectief haar hoofd gebruikt om in evenwicht te blijven wanneer bijvoorbeelt het terrein ongelijk of glibberig is, ipv perongeluk een ruk in haar mond te krijgen en zo dus gehindert word.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:24

Gypsy schreef:
Jep, mooi gezegd.
Foto's gezien, inderdaad heel duidelijk wel/niet opgesloten. :j

Nog een verschil, een paard dat effectief haar hoofd gebruikt om in evenwicht te blijven wanneer bijvoorbeelt het terrein ongelijk of glibberig is, ipv perongeluk een ruk in haar mond te krijgen en zo dus gehindert word.

Zoals ik al schreef is dat volgens Musseler de grootste oorzaak van vallen door ruiter of combinatie.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:46

Ik rij als ik alleen naar buiten ga met een halstertje met teugels er aan. me pony reageerd hier even goed als een hoofdstel. ik ga ook gewoon het verkeer in. ik rij gewoon in de tu wijk(delft). zolang je je paard zonder bit ook stil kan zetten in nootgevallen vind ik het veilig. bij mijn pony als hij er vandoor gaat moet je je teugels losgooien dan stopt die dus dan maakt het niet uit of je zonder of met bit rijdt

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:51

Als je paard goed luisterd vind ik dat het kan!
Je kunt net zo goed sturen met halster als met hoofdstel.
Alleen zal ik het niet met een shetlander doen want die zijn erg goed in gras eten... en dan krijg je ze niet meer omhoog met halster (ervaring mee!).

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:53

ach als k daar zin in heb dan doe ik dat :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:27

Ik vind het heel erg knap, alleen zou ik het nooit zelf doen.

Een paard is en blijft een vluchtdier en dat zal er altijd in blijven.
Hoe braaf het dier ook kan zijn, het kan altijd een keer gebeuren dat het wèl schrikt.

EclareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:31

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar ik vind het nogal een groot risico. Knap als je het kan en je paard er goed op reageert, maar stel er gebeurd wat ( je valt bv van je paard door weet ik veel wat ), dan kunnen omstanders ook sneller het paard in veiligheid brengen ipv dat hij daar zonder ook maar iets staat.

Doe dan gewoon een hoofdstel om en gebruik het niet.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:36

als je een hoofdstel in doet en hem niet gebruikt heeft een paard nog ijzer in zijn mond. als je weet dat je paard goed te sturen is en.vooral een goede rem heeft kan je bitloos naar buiten vind ik

EclareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:51

Ben ik nou dom dat ik het verkeerd begrepen heb? Het gaat toch over hoofdstelloos (dus geen hoofdstel, bit of bitloos, bv alleen neckrope?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:13

Nee t gaat over rijden met de neckrope idd.
Bitloos wordt er wel erg vaak bijgehaald :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:26

LotteToos schreef:
Als je paard goed luisterd vind ik dat het kan!
Je kunt net zo goed sturen met halster als met hoofdstel.
Alleen zal ik het niet met een shetlander doen want die zijn erg goed in gras eten... en dan krijg je ze niet meer omhoog met halster (ervaring mee!).

_O- Als dat gras eten alles zou zijn wat me kan overkomen, ja, dan durf ik best met neckrope naar buiten, ook op een shetlander :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:51

Ik ben laatst nog een half uurtje door de polder geweest met neckrope. En het stoutste wat ponylief heeft gedaan was inderdaad snel even een pluk gras meepakken. :j
Nou nou, ben ik even een gevaar in het verkeer.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:52

Nou dat kan niet hoor Gypsy, wat voor gevaarlijk paard heb jij :n (joking :') )
en of een paard nou een hoofdstel of een neckrope om heeft, als ie wilt gaat ie er toch vandoor, ben ik vandaag achter gekomen ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:02

Nummer zoveel met de ultieme dooddoener ;) Dit is een 'discussie' zonder end, laat ik het daar maar op houden :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:33

Gelukkig zit er tussen er vandoor piepen en op hol slaan een groot verschil en kun je je paard al aardig terug bij de les brengen met een pijnprikkel.

Lang leve de ronde hackmore (en een overanthousiast paard haha)

EclareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:43

Gypsy schreef:
Ik ben laatst nog een half uurtje door de polder geweest met neckrope. En het stoutste wat ponylief heeft gedaan was inderdaad snel even een pluk gras meepakken. :j
Nou nou, ben ik even een gevaar in het verkeer.

Maar wat doe je dan op het moment dat er iets zou gebeuren, je valt paard rent-loopt weg? Omstanders kunnen zo het paard minder makkelijk vangen en in veiligheid brengen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:47

Weet je, zelfs al loopt je paard met een hoofdstel en alles eraan, mensen die niks met paarden hebben gaan het dier toch niet voor je vangen. Normaal gesproken blijft ze gewoon verstijfd van schrik over wat er zojuist gebeurde naast me staan. Een keer in al die jaren dat ik met haar buitenrijd is ze samen met een ander paard aan de kletter gegaan, naar huis. Tja dan is het een kwestie van bellen naar stal of ze de poort vast open doen. Maar goed, da's 1 keer met haar gebeurd, gaan we niet nog een keer doen. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:13

Ja Gypsy, zo is jouw paard. Maar grote kans dat 90% van de paarden wegrent als het schrikt/ de ruiter afgooid.

En geloof me, mensen die geen/weinig ervaring hebben met paarden, hebben het toch makkelijker als ze een paard met een hoofdstel moeten vangen en meenemen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:51

Als mensen niet weten hoe ze hem moeten pakken gaan ze er ook geen moeite voor doen nee :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:06

Paard met hoofdstel, teugels eraan, kwam rustig in stap voorbij. Volwassen kerel had haar kunnen stoppen door even zijn auto te draaien en de weg te versperren, of uitstappen en haar pakken. Bleef gewoon zitten, vond het kennelijk wel grappig dat ik 10 meter achter het paard liep en haar net niet kon pakken....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:56

Blijkbaar ja, maar de meeste mensen die ik tegen kom, proberen het paard toch wel bij de teugels te pakken ;) Niet iedereen blijft staan toekijken

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:08

Ik vind veiligheid voor alles.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:52

Gypsy schreef:
Een keer in al die jaren dat ik met haar buitenrijd is ze samen met een ander paard aan de kletter gegaan, naar huis. Tja dan is het een kwestie van bellen naar stal of ze de poort vast open doen.

En als ze die ene keer net iemands oma of kindje ondersteboven rent in haar run naar huis was dat net een keer teveel imo.