Mallow schreef:Ze zit momenteel weer in een groeifase en een dikke pak haar wat ook vertekend, maar er mag wat af inderdaad.
Wat vind ik er zelf van? Confranterend.
ik zat mezelf heel erg in de weg door dat zadel en kon me er niet lekker in bewegen.
Paard komt soms flink in verzet maar kan zelf m'n vinger er niet echt op leggen waar dat nu precies aan ligt.
Ik vind het er wat rommelig uitzien maar er zitten ook wel wat lekkere stukjes tussen.
Hoe zou ik haar makkelijker lang en laag kunnen rijden?
Ik vond het eigenlijk wel leuk om naar te kijken.
Niet omdat ik er een warm gevoel aan over houd, maar omdat het een héél mooi voorbeeld is van een paard dat HEEL braaf doet wat de ruiter vraagt.
Alleen de ruiter weet niet zo goed DAT ze het vraagt.
De ruiter geeft gewoon ALLE hulpen die nodig zijn om over de buitenschouder uit te breken!
Linkerheup intrekken, gewicht op rechts, buitenhand geeft alle opening.
Het wordt nog erger op het moment dat het echt 'mis' gaat, dan gaat die binnenhand zóver terug, dat er geen plaats meer voor die hand is. Het bovenlichaam van de ruiter moet dus opzij. En waar gaat dat dan naar toe? Juist ja, NOG meer naar de buitenkant!
Jij DENKT dat je gewonnen hebt, maar de hoek van de bak komt dan in het vizier, dus je paard kan niet NOG verder over de rechterschouder weglopen, hoe hij ook z'n best zou willen doen.
Ik begrijp wel dat dit niet fijn rijden is. En we kennen het denk ik ook allemaal wel, zo'n paard dat uitbreekt.
Ik vind het toch wel in die zin een 'fijn' filmpje omdat het het effect van onbedoelde hulpen zo mooi laat zien!
Het jammere is dat je zomaar in een ruziefase zit met je paard, terwijl het eigenlijk niet nodig was.
Echt super dat je het filmpje hier plaatst!
Ik vind het wel een beetje jammer dat je instructrice je hier zo lang mee laat doormodderen. Ze zegt wel "op links zitten", maar ze controleert niet of je dat ook doet. Ze geeft je ook geen aanwijzingen hoe je dat zou kunnen doen. In het begin wat overdreven, zodat je tijd hebt om te ervaren hoe het kan aanvoelen. Volgens het 'eerst langzaam, dan snel' principe.
En ik denk eigenlijk ook dat je er nog niet aan toe bent om dit in draf op te lossen. Vooral omdat de aanleuning nog niet in orde is. Als je dan in de problemen komt stapelen die zich alleen maar verder op.
Twintig stapjes terug doen is beter dan dit aanmodderen!
Het valt me ook op dat je instructrice veel 'goedzo' zegt, maar het is me dan niet duidelijk waarom. En ze zegt al helemaal niets over de aanleuning behalve één keer "laat zakken". Maar ja, dat is niet echt hulp, ik heb haar ook nergens iets horen zeggen over HOE je iets kunt doen. Oh ja, één keer, dat je zwaar moest gaan zitten voor een overgang. Maar dat dat dan direct gevolgd wordt door dat "doen nou toch eens verd .." - dat vind ik voor instructie echt een doodzonde.
En het effect hoor je dan ook onmiddellijk in de hoek als je voor de camera langsdraait.
Heel frustrerend moet dit rijden voor je zijn. Zo bouw je niet iets fijns op.
En vooral als dressuur niet zozeer je doel doet dit beeld me toch wel pijn. Je krijgt nu een ervaring mee van 'dressuur' die ik je niet gun.
Je noemde het 'verzet' van je paard. Schrap dat woord maar uit je woordenboek!
Het gebruik van zo'n woord stopt je in een zoektocht naar het 'waarom' van bepaald gedrag.
Etiketje 'verzet' erop, klaar!
Wat is dat is zonde!
Ja, al met al een grappig filmpje! Want er komt weer een hoop naar boven!
Dank je wel voor het plaatsen!