[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:08

En dat gaat echt wel even duren, dat wennen aan zo'n zadel.
Vind het zelf een ramp om op een boomloos te rijden, maar er zijn mensen waarbij de houding echt voor uit gaat :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:10

Waarom eigenlijk boomloos?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:10

Ben bezig met alles aan het bijlezen maar moest even reageren: Wat een stoer paard heb je Anoukie
vindt haar erg gaaf.

Die blooper foto ik lag in een deuk _O-

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:11

Leuke blooper he :D? Ze heeft in ieder geval voldoende buiging in haar sprong :').

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:14

Agossie schreef:
Waarom eigenlijk boomloos?

Wegens het niet kunnen vinden van een passend zadel. Ze wisselt erg in haar spieren steeds en ik kan zo'n zadel dan wel blijven aanpassen. En ze ontspant hier veel meer onder. Nu ik nog :')

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:15

halloo meelezer meld zich :D
ik wil jullie eerst even bedanken voor alles wat er al in dit en het vorige topic staat
hele heldere opfrisser dankjulliewel!
dan ben ik nu wel even benieuwd wat jullie van mijn paardje en ik vinden
beoordeel gerust streng, ik wil graag leren!

Afbeelding
start; 3e keer rijden samen

http://img825.imageshack.us/img825/4039/img2365io.jpg
na een jaartje oefenen,
* kijk mij denken WOW ik kan een paard aan de teugel rijden* :') was toen heel belangrijk voor mij

Afbeelding
augustus 2011
http://img577.imageshack.us/img577/1968/strekken.jpg
september 2011

over de laatste 2 foto's ben ik zelf redelijk tevreden, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden!
we zijn nu weer even de vorm/ het gevoel aan het zoeken na de winterstop
steeds als ik het nu een stukje moeilijker maak vlucht velvet vaak in het sterk worden, gaat steeds beter maar als jullie daar nog tips over hebben. Zeer welkom haha

ik ben benieuwd!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:16

Ah! Dank je.
De mijne staat sinds een maandje of 2 ook weer in training en het zadel was daarvoor niet echt veel gebruikt. Nu is ze zo aan het veranderen dat ik het zadel even laat voor wat het is en een kwalitatief goede onderlegger eronder heb liggen, tot die rug een beetje "gesettled" is. Dan wordt het òf een nieuw zadel òf op laten knappen.

Maar ik begrijp dat een boomloos zadel dus gemakkelijker op een veranderend paard ligt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:17

(ik gebruik een "ze" ben ik best wel gewend aan geraakt, sorry als het een HIJ is := )

Sheran, je kan vooral zien dat jouw paard continu vraagt om meer lengte. Jij werkt erg vaak tegen in je overgangen/tempowisselingen.. met als resultaat dat zij het hoofd erop zet. Ze loopt in het begin veel diep, is erg loperig en heel erg druk met haar hoofd, ze zet zich vast bij de schoft en verstijft in haar lopen (achterhoef stapt niet in spoor voorhoef) Het is vanuit het midden gefilmd maar toch zie ik een paard die heel vaak over de schouder wegloopt.

Zie niet dat ze fijn nageeft en ontspant, persoonlijk denk ik dat schoudervoor/schouderbinnenwaarts onmogelijk is om als goede trainings-oefening mee te nemen als een paard niet los laat in het lijf. Nu komt ze er enkel vreselijk tegenin en gaat lopen hikken.

Aan het einde van de eerste film geef je meer lengte.. waardoor ze fijner daalt en meer nageeft en fijner ondertreed. Al komt ze nog niet echt op het achterbeen als ze lang mag worden natuurlijk.. maar dit is een fijn stuk om naar te kijken.

Het einde zou je begin moeten zijn... en daarna pas ietswat oppakken en uitschuiven.. en bij ontspanning dan schoudervoor stukjes inzetten. Het is duidelijk dat je paard na al dat "vechten" maar al te graag lang wil worden :=

(ik begin enkel over je paard en niet over je zit, want ik denk dat je zelf ook wel weet dat je wat teveel terugzit en met je handen soms best wel je paard wat tegenwerkt := )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:21

Bedankt voor het nuttige commentaar :). Het tegenwerken lijkt vooral een balansprobleem te zijn en ik hoop dat dat snel over is. Ik had niet het idee dat ik haar aan het tegenwerken was, in ieder geval niet met de teugels. Ik probeerde zo goed mogelijk mee te gaan in de beweging maar moet echt nog even mijn evenwicht vinden. Normaal gesproken kan ik prima zitten :=
Het einde zou inderdaad het begin moeten zijn, ze ontspant echter niet op die manier in het begin. Dan houdt ze haar rug stijf en is ze een soort plank. Ze heeft kissing spines, ik denk dat dat ermee te maken heeft.

En ja, boomloos is erg geschikt voor paarden die veranderen. het zadel verandert namelijk mee, het buigt mee met de vorm van het paard. Ik merk een grote vooruitgang in ontspanning.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:25

Het probleem met boomloos is dat de zadels vaak te lang zijn en dat je alsnog met inlages moet werken.
Als je een boomloos zadel hebt zonder inlages zit je direct op de ruggengraat en zeker als je dan je balans niet kan vinden in je zadel is dat lastig. De omscholing van boom naar boomloos is gewoon groot.
Het is wel makkelijk pasbaar, dat is een groot voordeel! En zeker als tijdelijke oplossing :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:26

Ik heb dubbele inlages :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:27

Je gaat nogal achterover hangen, zij reageert door haar hoofd erop te zetten en nog even harder onder je vandaan te gaan waarna jij op je teugel toch terugzet omdat je rustiger wil.

Bijna alle paarden met kissing spines lijken het heel moeilijk te hebben als ze bij elkaar moeten komen. Ik ben een keer bijna gelanceerd door een paard omdat ik het paard bij elkaar wou hebben met galop aanspringen. Als ik hem eerst rennerig liet worden en in galop liet "vallen" leek hij het makkelijker te hebben. Heb het paard laten staan daarom en omdat hij op 1 achterbeen stijver was.

Achteraf hoorde ik van de vader van de eigenaresse die mijn vader toevallig kent dat het paard ook kissing spines had.

Een andere bokker hier haar paard heeft ook K-S en die rijd hem ook bewust langer volgens mij :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:29

Mallow schreef:
Het probleem met boomloos is dat de zadels vaak te lang zijn en dat je alsnog met inlages moet werken.
Als je een boomloos zadel hebt zonder inlages zit je direct op de ruggengraat en zeker als je dan je balans niet kan vinden in je zadel is dat lastig. De omscholing van boom naar boomloos is gewoon groot.
Het is wel makkelijk pasbaar, dat is een groot voordeel! En zeker als tijdelijke oplossing :)

Ah. Ik zat voorzichtig te denken om dan eens te kijken naar boomloos voor mijn paard, maar dat idee laat ik dan maar varen. Dan ga ik even door zoals ik nu bezig ben (op zadel gebied) en ga ik over een half jaartje of zo kijken wat ik het best kan doen qua zadel. (ben wel toe aan een nieuw zadel! Heb deze al weer een tijdje en mijn paard is erg veranderd.)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:31

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:38

Filmpje is van 2 maanden terug. Mijn benen steken af vanwege het zadel dat ik die dag op proef had. Ik heb nu een ander zadel.
Ik lijk een michelen mannetje vanwege de 3 truien die ik aanhad :')
Heel graag tips gevraagd :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:49

Oei, wat is je paard "stevig"! Wat geef je hem te eten?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:50

Mallow schreef:
Filmpje is van 2 maanden terug. Mijn benen steken af vanwege het zadel dat ik die dag op proef had. Ik heb nu een ander zadel.
Ik lijk een michelen mannetje vanwege de 3 truien die ik aanhad :')
Heel graag tips gevraagd :)

Wat vindt je zelf? en wat vindt je instructrice ervan?
Ben benieuwd naar je eigen mening over dit filmpje, daarna zal ik mijn mening geven ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:59

ik word een beetje bang van je juf op het einde := ;)

maar ik ben ook benieuwd wat je zelf vind.

wel plaats ik een deel van mijn mening alvast, anders heb ik er weer geen tijd meer voor -sorry iedereen lees nog wel mee hoor-, en dat is dat ik vind dat er te veel gewerkt word aan de voorkant door je instructrice, en als hij dus opgekropt loopt is het Goedzo!!
Ik zou hem zelf veel lager en ronder instellen, zeker omdat je volgens mij aangegeven hebt dat je niet echt vd dressuur bent, dus dat dit het begin is? Dan lekker laag en rond.. oprichting komt later pas, en ik heb het idee dat daar nu al mee gewerkt wordt (qua beeld dan he).

Verder ben je wel een volhouder hoor, ik reageer juist omdat ik veel met tinkers werk/gewerkt heb, en ook klanten heb met zulke 'dwarse' paarden(niet per se tinker/kruising er van). 'dwarse' dus expres tussen aanhalingstekens.
Je doet het goed, je probeert vol te houden! Nog wat consequenter worden, maar ik zou dat dat rennen/uitbreken anders oplossen dan dat je instructrice doet :) Meer in rust zegmaar. Ja kan het even moeilijk uitleggen via een berichtje zo.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:05

Heb globaal bijgelezen :j
Stukje 'op de voorhand/achterhand' gisteren weer erg veel mee bezig geweest tijdens de les.
Loslaten, gasgeven, voorwaarts oplossen. In de galop hebben we er nog erg veel moeite mee, ze hangt nog erg graag hoewel er maandag echt geweldige stukken tussenzaten.
Los het hangen in de galop nu op door extra ruimte te geven en maar even iets harder te galloperen dan ik eigenlijk wil. Zo blijft ze iig zoveel mogelijk op/voor de loodlijn.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:09

Ze zit momenteel weer in een groeifase en een dikke pak haar wat ook vertekend, maar er mag wat af inderdaad.
Wat vind ik er zelf van? Confranterend.
ik zat mezelf heel erg in de weg door dat zadel en kon me er niet lekker in bewegen.
Paard komt soms flink in verzet maar kan zelf m'n vinger er niet echt op leggen waar dat nu precies aan ligt.
Ik vind het er wat rommelig uitzien maar er zitten ook wel wat lekkere stukjes tussen.
Hoe zou ik haar makkelijker lang en laag kunnen rijden?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:22

Ik volg dit topic ook even :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:48

Ik snap niet zo goed waarom jouw instructrice je leert om een volte door te sturen door aan de binnenteugel te trekken, Mallow. Als hem meer begrenst aan de buitenkant zodat hij niet over de schouder kan wegvallen maak je het jezelf en je paard wat makkelijker. :)
Je zit wel enorm je best te doen. Ik denk dat het zinvol is om ook een beetje aan je eigen balans te werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:14

Mallow, ik heb een stukje van je filmpje gekeken (niet alles omdat ik eigenlijk aan het leren moet zijn haha).

Wat mij ontzettend opvalt is de houding van paard. De staart wordt tegen de billen geknepen, de oren zijn strak en ook de hals wordt ontzettend aangespannen. Hij lijkt, eerlijk gezegd, in mijn ogen gewoon bang. Volgens mij snapt je paard totaal niet wat jullie willen. Het is mij ook een beetje een raadsel waarom je een volte kleiner gaat maken met een paard dat in deze houding loopt...lichamelijk niet fijn voor hem, dus nog meer spanning.

Bertie omschrijft het iedere keer heel mooi, je moet BLIJ rijden! Je paard moet blij zijn om te mogen lopen, actief, vrolijk en stoer.

Je doet ontzettend je best, ik denk dat je met goede begeleiding een heel leuk team kan vormen met je paard. Maar ga voor het leuke, voor het SAMEN rijden, samen plezier hebben!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:27

Mallow schreef:
Ze zit momenteel weer in een groeifase en een dikke pak haar wat ook vertekend, maar er mag wat af inderdaad.
Wat vind ik er zelf van? Confranterend.
ik zat mezelf heel erg in de weg door dat zadel en kon me er niet lekker in bewegen.
Paard komt soms flink in verzet maar kan zelf m'n vinger er niet echt op leggen waar dat nu precies aan ligt.
Ik vind het er wat rommelig uitzien maar er zitten ook wel wat lekkere stukjes tussen.
Hoe zou ik haar makkelijker lang en laag kunnen rijden?

Ik vond het eigenlijk wel leuk om naar te kijken. :j
Niet omdat ik er een warm gevoel aan over houd, maar omdat het een héél mooi voorbeeld is van een paard dat HEEL braaf doet wat de ruiter vraagt. *\o/*
Alleen de ruiter weet niet zo goed DAT ze het vraagt. :+

De ruiter geeft gewoon ALLE hulpen die nodig zijn om over de buitenschouder uit te breken! <3
Linkerheup intrekken, gewicht op rechts, buitenhand geeft alle opening.
Het wordt nog erger op het moment dat het echt 'mis' gaat, dan gaat die binnenhand zóver terug, dat er geen plaats meer voor die hand is. Het bovenlichaam van de ruiter moet dus opzij. En waar gaat dat dan naar toe? Juist ja, NOG meer naar de buitenkant! :j
Jij DENKT dat je gewonnen hebt, maar de hoek van de bak komt dan in het vizier, dus je paard kan niet NOG verder over de rechterschouder weglopen, hoe hij ook z'n best zou willen doen.

Ik begrijp wel dat dit niet fijn rijden is. En we kennen het denk ik ook allemaal wel, zo'n paard dat uitbreekt.
Ik vind het toch wel in die zin een 'fijn' filmpje omdat het het effect van onbedoelde hulpen zo mooi laat zien! :j
Het jammere is dat je zomaar in een ruziefase zit met je paard, terwijl het eigenlijk niet nodig was.
Echt super dat je het filmpje hier plaatst! +:)+

Ik vind het wel een beetje jammer dat je instructrice je hier zo lang mee laat doormodderen. Ze zegt wel "op links zitten", maar ze controleert niet of je dat ook doet. Ze geeft je ook geen aanwijzingen hoe je dat zou kunnen doen. In het begin wat overdreven, zodat je tijd hebt om te ervaren hoe het kan aanvoelen. Volgens het 'eerst langzaam, dan snel' principe.

En ik denk eigenlijk ook dat je er nog niet aan toe bent om dit in draf op te lossen. Vooral omdat de aanleuning nog niet in orde is. Als je dan in de problemen komt stapelen die zich alleen maar verder op.

Twintig stapjes terug doen is beter dan dit aanmodderen!

Het valt me ook op dat je instructrice veel 'goedzo' zegt, maar het is me dan niet duidelijk waarom. En ze zegt al helemaal niets over de aanleuning behalve één keer "laat zakken". Maar ja, dat is niet echt hulp, ik heb haar ook nergens iets horen zeggen over HOE je iets kunt doen. Oh ja, één keer, dat je zwaar moest gaan zitten voor een overgang. Maar dat dat dan direct gevolgd wordt door dat "doen nou toch eens verd .." - dat vind ik voor instructie echt een doodzonde.
En het effect hoor je dan ook onmiddellijk in de hoek als je voor de camera langsdraait. :+

Heel frustrerend moet dit rijden voor je zijn. Zo bouw je niet iets fijns op. :(:)
En vooral als dressuur niet zozeer je doel doet dit beeld me toch wel pijn. Je krijgt nu een ervaring mee van 'dressuur' die ik je niet gun.

Je noemde het 'verzet' van je paard. Schrap dat woord maar uit je woordenboek! :wave:
Het gebruik van zo'n woord stopt je in een zoektocht naar het 'waarom' van bepaald gedrag.
Etiketje 'verzet' erop, klaar!
Wat is dat is zonde!

Ja, al met al een grappig filmpje! Want er komt weer een hoop naar boven! :j
Dank je wel voor het plaatsen! +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:34

Helemaal met Bertie eens, heb even kort gekeken maar viel me direct op :j

(gaat nog even gauw verder werken, daarom reageer ik ook zo traag)