Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marjootje schreef:Mindim schreef:Een topic moet niet je motivatie zijn om af te vallen. Dat moet je zelf zijn of het doel waarvoor je het doet.
Maar een topic kan wel een duwtje in de goede richting geven om de motivatie te krijgen om wat aan je gewicht te gaan doen.
Deze opmerking werkt niet echt motiverend.
Colway schreef:phormicola schreef:Pfff, ik denk dat 1 kipfiletje van mij op 200 gr komt ofzoDat ga ik echt niet meetellen hoor!
Wat ik wel interessant vind zijn al die ruiters met overgewicht met een sublieme conditie. Ze zijn schijnbaar overal, ik heb er alleen nog nooit eentje gezien (en ik heb wat zware ruiters onder m'n hoede gehad).
In tegendeel: zodra de ruiters gingen afvallen werd de conditie vele malen beter en konden ze eindelijk aan hun techniek gaan werken
Ik blijf dat ook heel bijzonder vinden eerlijk gezegd
bethje31 schreef:Als je het gaat hebben over overgewicht volgens de BMI...dan zijn er inderdaad mensen met een goede conditie en die slank zijn en toch volgens de BMI overgewicht hebben. Ik ben er zelf zo één...mijn hele leven was ik er heilig van overtuigd dat ik te dik was, omdat ik langer en gespierder was dan de meeste meisjes van mijn leeftijd. Eindeloos moeilijk over gedaan...eindeloos gelijnt...niets had uiteindelijk echt zin omdat hoeveel je ook afvalt, bepaalde onderdelen zoals je heupen en je schouders blijven gewoon zitten.
Ben nu 32 en er eindelijk achter dat maat 38/40 volledig normaal is voor iemand van 1.73. Ik weeg er alleen van 73 kilo bij en dat is volgens de BMI nog net binnen het aanvaardbare/gezonde. Heb al jaren hetzelfde gewicht en maat. Tijdens mijn studententijd was ik iets zwaarder door ongezonde leefstijl, maar toen reed ik ook geen paard. Wil ik 63 wegen dan zou ik 10 kilo moeten afvallen en eerlijk gezegd..dan blijft er niets van me over...in ieder geval niets meer om te wegen in een bak met water! (begrijp nog steeds niet hoe dat werkt). Ik fiets, eet gezond en rijd 4 dagen per week paard en ben fitter dan ooit.
Ik ben me wel bewust van mijn gewicht met betrekking tot paardrijden en zal er dus voor zorgen om geen enorm zwaar zadel op mijn paard te leggen. Ik zou graag zo'n mooi trekkingzadel willen hebben maar die dingen wegen 10 kilo zoals ik hier lees en dan heeft mijn paard dus een gewicht van 83 kilo te tillen, met kleren erbij zit je al op 85. Dus ja er zijn mensen met overgewicht die toch fit zijn en die ook willen paardrijden. Dit topic heeft me er wel meer bewust van gemaakt en ik denk dat er sowieso beter zou moeten worden gekeken naar belasting van de paardenrug en de invloed van zadels en gewicht. Naast zware ruiters zie je ook erg veel paarden met drukplekken, onthaarde plekken en witte plekken...allemaal tekenen dat de rug niet goed is belast ook met lichte ruiters.
bethje31 schreef:"Ik ben het hier grotendeels mee eens. Ik vraag mij soms wel eens af hoe het mogelijk is dat veel mensen permanent gemotiveerd moeten worden door anderen, dat te doen wat moet. Wij mensen worden geacht toch enige inteligentie te hebben als hoogste diersoort op aarde"
Hmmm John niet zo heel erg aardig dit. Mensen met anorexia zijn dan zeker ook niet intelligent genoeg om aan te komen? Ik denk dat overgewicht en ondergewicht meer iets psychisch is, dus meer een psychische storing dan een gebrek aan wilskracht. Als een verhaal van iemand je helpt iets te overwinnen wat je moeilijk vindt dan is dat toch alleen maar goed? Beetje motivatie van andere mensen kan echt wonderen doen.
bethje31 schreef:Als je het gaat hebben over overgewicht volgens de BMI...dan zijn er inderdaad mensen met een goede conditie en die slank zijn en toch volgens de BMI overgewicht hebben. Ik ben er zelf zo één...mijn hele leven was ik er heilig van overtuigd dat ik te dik was, omdat ik langer en gespierder was dan de meeste meisjes van mijn leeftijd. Eindeloos moeilijk over gedaan...eindeloos gelijnt...niets had uiteindelijk echt zin omdat hoeveel je ook afvalt, bepaalde onderdelen zoals je heupen en je schouders blijven gewoon zitten.
Ben nu 32 en er eindelijk achter dat maat 38/40 volledig normaal is voor iemand van 1.73. Ik weeg er alleen van 73 kilo bij en dat is volgens de BMI nog net binnen het aanvaardbare/gezonde. Heb al jaren hetzelfde gewicht en maat. Tijdens mijn studententijd was ik iets zwaarder door ongezonde leefstijl, maar toen reed ik ook geen paard. Wil ik 63 wegen dan zou ik 10 kilo moeten afvallen en eerlijk gezegd..dan blijft er niets van me over...in ieder geval niets meer om te wegen in een bak met water! (begrijp nog steeds niet hoe dat werkt). Ik fiets, eet gezond en rijd 4 dagen per week paard en ben fitter dan ooit.
Ik ben me wel bewust van mijn gewicht met betrekking tot paardrijden en zal er dus voor zorgen om geen enorm zwaar zadel op mijn paard te leggen. Ik zou graag zo'n mooi trekkingzadel willen hebben maar die dingen wegen 10 kilo zoals ik hier lees en dan heeft mijn paard dus een gewicht van 83 kilo te tillen, met kleren erbij zit je al op 85. Dus ja er zijn mensen met overgewicht die toch fit zijn en die ook willen paardrijden. Dit topic heeft me er wel meer bewust van gemaakt en ik denk dat er sowieso beter zou moeten worden gekeken naar belasting van de paardenrug en de invloed van zadels en gewicht. Naast zware ruiters zie je ook erg veel paarden met drukplekken, onthaarde plekken en witte plekken...allemaal tekenen dat de rug niet goed is belast ook met lichte ruiters.
freeride schreef:Zoals de uitspraak van Bethje bijvoorbeeld mij ook weer aan 't nadenken zet: 1.73 m en 73 kg, 10 kilo eraf en er blijft niets van haar over, hoe moet ik dan denken over mij??? 1.72 en 55 kg, dan blijft er van mij dus niet niks, maar zelfs -8 kg over, ben ik dan zo extreem dun? en is het daarom dat ik een vertekend beeld heb van wat gezond is? en wat te zwaar is om nog te kunnen paardrijden, of is dit de omgekeerde wereld?
bethje31 schreef:"Ik ben het hier grotendeels mee eens. Ik vraag mij soms wel eens af hoe het mogelijk is dat veel mensen permanent gemotiveerd moeten worden door anderen, dat te doen wat moet. Wij mensen worden geacht toch enige inteligentie te hebben als hoogste diersoort op aarde"
Hmmm John niet zo heel erg aardig dit. Mensen met anorexia zijn dan zeker ook niet intelligent genoeg om aan te komen? Ik denk dat overgewicht en ondergewicht meer iets psychisch is, dus meer een psychische storing dan een gebrek aan wilskracht. Als een verhaal van iemand je helpt iets te overwinnen wat je moeilijk vindt dan is dat toch alleen maar goed? Beetje motivatie van andere mensen kan echt wonderen doen.
freeride schreef:bethje31 schreef:"Ik ben het hier grotendeels mee eens. Ik vraag mij soms wel eens af hoe het mogelijk is dat veel mensen permanent gemotiveerd moeten worden door anderen, dat te doen wat moet. Wij mensen worden geacht toch enige inteligentie te hebben als hoogste diersoort op aarde"
Ik bedoel het ook niet onaardig, maar ben het wel met John eens eigenlijk:
Mensen die slecht voor zichzelf zorgen, dus te veel eten, of juist te weinig, zijn echt minder intelligent bezig, of moet ik zeggen, minder instinctief? ik bedoel dus niet dat te dikke of te dunne mensen dommer zijn dan mensen met een gezond gewicht, maar als je bedenkt dat de mens zichzelf de meest intelligente diersoort vindt, waarom zijn obesitas en anorexia dan mensenziekten, geen enkele andere diersoort in een gezonde omgeving waarin ze thuishoren heeft last van deze aandoeningen, omdat dat niet erg handig is bij het overleven van het individu en de soort, een erg dikke antilope komt niet snel genoeg weg als een leeuw hem wil opeten, en een te magere bizon in Yellowstone bijv. zal de strenge winter niet kunnen overleven.
De mens verschuift de grenzen van wat goed is en wat niet continu, en altijd in haar eigen voordeel.
Zoals de uitspraak van Bethje bijvoorbeeld mij ook weer aan 't nadenken zet: 1.73 m en 73 kg, 10 kilo eraf en er blijft niets van haar over, hoe moet ik dan denken over mij??? 1.72 en 55 kg, dan blijft er van mij dus niet niks, maar zelfs -8 kg over, ben ik dan zo extreem dun? en is het daarom dat ik een vertekend beeld heb van wat gezond is? en wat te zwaar is om nog te kunnen paardrijden, of is dit de omgekeerde wereld?
john57 schreef:Ik heb het natuurlijk niet over uiters die zwaar zijn door hun spiermassa Ik heb het over ruiters die te zwaar zijn omdat ze teveel vet met zich meedragen.
Van die ruiters heb ik er nog nooit eentje gezien met een goede conditie, hoewel ze wel vaak van zichzelf denken dat het allemaal prima is.
Als ze gaan afvallen komen ze ineens tot de ontdekking dat het allemaal vele malen beter kan, het toppunt is vaak als ik ze een voetje kan geven Dat motiveerd enorm!
Phormikola, niks aan toe te voegenprachtig dat voetje....
marjootje schreef:Maar een topic kan wel een duwtje in de goede richting geven om de motivatie te krijgen om wat aan je gewicht te gaan doen.
Mindim schreef:Als je je motivatie moet halen uit opmerkingen van anderen sta je zelf al niet bijster stevig in je schoenen om je doel te behalen en is het gedoemd te mislukken.