Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:48

"Ik ben het hier grotendeels mee eens. Ik vraag mij soms wel eens af hoe het mogelijk is dat veel mensen permanent gemotiveerd moeten worden door anderen, dat te doen wat moet. Wij mensen worden geacht toch enige inteligentie te hebben als hoogste diersoort op aarde"
Hmmm John niet zo heel erg aardig dit. Mensen met anorexia zijn dan zeker ook niet intelligent genoeg om aan te komen? Ik denk dat overgewicht en ondergewicht meer iets psychisch is, dus meer een psychische storing dan een gebrek aan wilskracht. Als een verhaal van iemand je helpt iets te overwinnen wat je moeilijk vindt dan is dat toch alleen maar goed? Beetje motivatie van andere mensen kan echt wonderen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:51

marjootje schreef:
Mindim schreef:
Een topic moet niet je motivatie zijn om af te vallen. Dat moet je zelf zijn of het doel waarvoor je het doet.

Maar een topic kan wel een duwtje in de goede richting geven om de motivatie te krijgen om wat aan je gewicht te gaan doen.
Deze opmerking werkt niet echt motiverend.

Als je je motivatie moet halen uit opmerkingen van anderen sta je zelf al niet bijster stevig in je schoenen om je doel te behalen en is het gedoemd te mislukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:52

Colway schreef:
phormicola schreef:
Pfff, ik denk dat 1 kipfiletje van mij op 200 gr komt ofzo :+ Dat ga ik echt niet meetellen hoor!

Wat ik wel interessant vind zijn al die ruiters met overgewicht met een sublieme conditie. Ze zijn schijnbaar overal, ik heb er alleen nog nooit eentje gezien (en ik heb wat zware ruiters onder m'n hoede gehad).
In tegendeel: zodra de ruiters gingen afvallen werd de conditie vele malen beter en konden ze eindelijk aan hun techniek gaan werken :j

Ik blijf dat ook heel bijzonder vinden eerlijk gezegd :o

Ik geloof dat ook gewoonweg niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:57

bethje31 schreef:
Als je het gaat hebben over overgewicht volgens de BMI...dan zijn er inderdaad mensen met een goede conditie en die slank zijn en toch volgens de BMI overgewicht hebben. Ik ben er zelf zo één...mijn hele leven was ik er heilig van overtuigd dat ik te dik was, omdat ik langer en gespierder was dan de meeste meisjes van mijn leeftijd. Eindeloos moeilijk over gedaan...eindeloos gelijnt...niets had uiteindelijk echt zin omdat hoeveel je ook afvalt, bepaalde onderdelen zoals je heupen en je schouders blijven gewoon zitten.
Ben nu 32 en er eindelijk achter dat maat 38/40 volledig normaal is voor iemand van 1.73. Ik weeg er alleen van 73 kilo bij en dat is volgens de BMI nog net binnen het aanvaardbare/gezonde. Heb al jaren hetzelfde gewicht en maat. Tijdens mijn studententijd was ik iets zwaarder door ongezonde leefstijl, maar toen reed ik ook geen paard. Wil ik 63 wegen dan zou ik 10 kilo moeten afvallen en eerlijk gezegd..dan blijft er niets van me over...in ieder geval niets meer om te wegen in een bak met water! (begrijp nog steeds niet hoe dat werkt). Ik fiets, eet gezond en rijd 4 dagen per week paard en ben fitter dan ooit.
Ik ben me wel bewust van mijn gewicht met betrekking tot paardrijden en zal er dus voor zorgen om geen enorm zwaar zadel op mijn paard te leggen. Ik zou graag zo'n mooi trekkingzadel willen hebben maar die dingen wegen 10 kilo zoals ik hier lees en dan heeft mijn paard dus een gewicht van 83 kilo te tillen, met kleren erbij zit je al op 85. Dus ja er zijn mensen met overgewicht die toch fit zijn en die ook willen paardrijden. Dit topic heeft me er wel meer bewust van gemaakt en ik denk dat er sowieso beter zou moeten worden gekeken naar belasting van de paardenrug en de invloed van zadels en gewicht. Naast zware ruiters zie je ook erg veel paarden met drukplekken, onthaarde plekken en witte plekken...allemaal tekenen dat de rug niet goed is belast ook met lichte ruiters.

Drukplekken komen meestal van een niet goed passend zadel, een zwaarder persoon in een niet goed passend zadel is wel een graadje erger dan een licht persoon in een niet goed passend zadel. Neemt niet weg dat zadel veranderd moet worden.

Ik ben 1.72, weeg 60 kilo en ben een zeer sportief iemand, ik train 3 maal in de week met gewichten in de sportschool. Ik heb bijna alleen maar spieren en heb de zelfde lengte als jij en weeg 10 kilo minder. Dus waar zit dat dan in? Zware botten bestaan niet, voordat iemand daar mee komt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:57

bethje31 schreef:
"Ik ben het hier grotendeels mee eens. Ik vraag mij soms wel eens af hoe het mogelijk is dat veel mensen permanent gemotiveerd moeten worden door anderen, dat te doen wat moet. Wij mensen worden geacht toch enige inteligentie te hebben als hoogste diersoort op aarde"
Hmmm John niet zo heel erg aardig dit. Mensen met anorexia zijn dan zeker ook niet intelligent genoeg om aan te komen? Ik denk dat overgewicht en ondergewicht meer iets psychisch is, dus meer een psychische storing dan een gebrek aan wilskracht. Als een verhaal van iemand je helpt iets te overwinnen wat je moeilijk vindt dan is dat toch alleen maar goed? Beetje motivatie van andere mensen kan echt wonderen doen.

Ik bedoel het ook niet onaardig, maar ben het wel met John eens eigenlijk:
Mensen die slecht voor zichzelf zorgen, dus te veel eten, of juist te weinig, zijn echt minder intelligent bezig, of moet ik zeggen, minder instinctief? ik bedoel dus niet dat te dikke of te dunne mensen dommer zijn dan mensen met een gezond gewicht, maar als je bedenkt dat de mens zichzelf de meest intelligente diersoort vindt, waarom zijn obesitas en anorexia dan mensenziekten, geen enkele andere diersoort in een gezonde omgeving waarin ze thuishoren heeft last van deze aandoeningen, omdat dat niet erg handig is bij het overleven van het individu en de soort, een erg dikke antilope komt niet snel genoeg weg als een leeuw hem wil opeten, en een te magere bizon in Yellowstone bijv. zal de strenge winter niet kunnen overleven.
De mens verschuift de grenzen van wat goed is en wat niet continu, en altijd in haar eigen voordeel.

Zoals de uitspraak van Bethje bijvoorbeeld mij ook weer aan 't nadenken zet: 1.73 m en 73 kg, 10 kilo eraf en er blijft niets van haar over, hoe moet ik dan denken over mij??? 1.72 en 55 kg, dan blijft er van mij dus niet niks, maar zelfs -8 kg over, ben ik dan zo extreem dun? en is het daarom dat ik een vertekend beeld heb van wat gezond is? en wat te zwaar is om nog te kunnen paardrijden, of is dit de omgekeerde wereld?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:00

bethje31 schreef:
Als je het gaat hebben over overgewicht volgens de BMI...dan zijn er inderdaad mensen met een goede conditie en die slank zijn en toch volgens de BMI overgewicht hebben. Ik ben er zelf zo één...mijn hele leven was ik er heilig van overtuigd dat ik te dik was, omdat ik langer en gespierder was dan de meeste meisjes van mijn leeftijd. Eindeloos moeilijk over gedaan...eindeloos gelijnt...niets had uiteindelijk echt zin omdat hoeveel je ook afvalt, bepaalde onderdelen zoals je heupen en je schouders blijven gewoon zitten.
Ben nu 32 en er eindelijk achter dat maat 38/40 volledig normaal is voor iemand van 1.73. Ik weeg er alleen van 73 kilo bij en dat is volgens de BMI nog net binnen het aanvaardbare/gezonde. Heb al jaren hetzelfde gewicht en maat. Tijdens mijn studententijd was ik iets zwaarder door ongezonde leefstijl, maar toen reed ik ook geen paard. Wil ik 63 wegen dan zou ik 10 kilo moeten afvallen en eerlijk gezegd..dan blijft er niets van me over...in ieder geval niets meer om te wegen in een bak met water! (begrijp nog steeds niet hoe dat werkt). Ik fiets, eet gezond en rijd 4 dagen per week paard en ben fitter dan ooit.
Ik ben me wel bewust van mijn gewicht met betrekking tot paardrijden en zal er dus voor zorgen om geen enorm zwaar zadel op mijn paard te leggen. Ik zou graag zo'n mooi trekkingzadel willen hebben maar die dingen wegen 10 kilo zoals ik hier lees en dan heeft mijn paard dus een gewicht van 83 kilo te tillen, met kleren erbij zit je al op 85. Dus ja er zijn mensen met overgewicht die toch fit zijn en die ook willen paardrijden. Dit topic heeft me er wel meer bewust van gemaakt en ik denk dat er sowieso beter zou moeten worden gekeken naar belasting van de paardenrug en de invloed van zadels en gewicht. Naast zware ruiters zie je ook erg veel paarden met drukplekken, onthaarde plekken en witte plekken...allemaal tekenen dat de rug niet goed is belast ook met lichte ruiters.

Ik heb het natuurlijk niet over uiters die zwaar zijn door hun spiermassa :+ Ik heb het over ruiters die te zwaar zijn omdat ze teveel vet met zich meedragen.
Van die ruiters heb ik er nog nooit eentje gezien met een goede conditie, hoewel ze wel vaak van zichzelf denken dat het allemaal prima is.
Als ze gaan afvallen komen ze ineens tot de ontdekking dat het allemaal vele malen beter kan, het toppunt is vaak als ik ze een voetje kan geven :D Dat motiveerd enorm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:43

freeride schreef:
Zoals de uitspraak van Bethje bijvoorbeeld mij ook weer aan 't nadenken zet: 1.73 m en 73 kg, 10 kilo eraf en er blijft niets van haar over, hoe moet ik dan denken over mij??? 1.72 en 55 kg, dan blijft er van mij dus niet niks, maar zelfs -8 kg over, ben ik dan zo extreem dun? en is het daarom dat ik een vertekend beeld heb van wat gezond is? en wat te zwaar is om nog te kunnen paardrijden, of is dit de omgekeerde wereld?

Ik ben 1.72 en 60 kilo en train behoorlijk, dus ik stelde me die vraag ook al.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:52

Hangt denk ik ook van je bouw en spiermassa af. Ik ben ook een vrouw die nogal wat spieren kan kweken, meer dan de gemiddelde vrouw.
Ik ben 1,78m en weeg 72 kilo. Ik zou dus zeggen dat er bij 1,73m en 73 kilo toch echt wel wat vanaf kan, maar ik heb natuurlijk geen foto gezien van deze dame :) Sommige mensen wegen gewoon vrij veel bij een slank/normaal postuur.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:55

bethje31 schreef:

Oke, jij vindt mijn antwoord niet aardig dat mag :j op dit topic wordt over het welzijn en de belangen van het paard gesproken en niet van mensen. Paard kan geen keuzes maken maar wij mensen wel, alleen veel willen het niet of kunnen het niet, Welke reden hieraan ten grondslag ligt mag geen vrijbrief zijn om toch dat te doen wat dan maar even onmogelijk is. Als je zwaar obees bent doe je toch ook niet mee aan de Nederlandse kampioenschappen hoogspringen, das dus duidelijk even onmogelijk.

Elkaar motiveren niks mis mee maar het paard staat hier centraal ;)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:16

freeride schreef:
bethje31 schreef:

Ik bedoel het ook niet onaardig, maar ben het wel met John eens eigenlijk:
Mensen die slecht voor zichzelf zorgen, dus te veel eten, of juist te weinig, zijn echt minder intelligent bezig, of moet ik zeggen, minder instinctief? ik bedoel dus niet dat te dikke of te dunne mensen dommer zijn dan mensen met een gezond gewicht, maar als je bedenkt dat de mens zichzelf de meest intelligente diersoort vindt, waarom zijn obesitas en anorexia dan mensenziekten, geen enkele andere diersoort in een gezonde omgeving waarin ze thuishoren heeft last van deze aandoeningen, omdat dat niet erg handig is bij het overleven van het individu en de soort, een erg dikke antilope komt niet snel genoeg weg als een leeuw hem wil opeten, en een te magere bizon in Yellowstone bijv. zal de strenge winter niet kunnen overleven.
De mens verschuift de grenzen van wat goed is en wat niet continu, en altijd in haar eigen voordeel.

Kom op zeg dit gaat over mij..je hoeft het toch niet meteen op jezelf te betrekken? Dat is mijn punt nou net. Je weet toch zelf ook wel dat er mensen in allerlei verschillende soorten, maten, lengten, boobs, geen boobs, korte benen, lange benen, smalle heupen, brede heupen, grote voeten etc etc.
Als ik mezelf naast iemand zet die met dezelfde lengte minder weegt dan durf ik er een wedje op te leggen dan mijn hele bouw anders is en waarschijnlijk zwaarder. Mijn handen zijn groter, mijn schouders zijn breder man zelfs mijn hoofd is groter dan normaal, (heb allergrootste maat cap). Nogmaals ik heb maat 38/40..dat is een hele normale maat ook voor iemand van 1.73. Ik weet ook niet hoe het komt...verklaar het maar. 10 kilo bij mij eraf en ik heb maar 34/36, nou ik zal je vertellen dat ziet er niet uit, BIJ MIJ dan he... Andere mensen zien er prachtig uit met maat 34/36..omdat het hun bouw is.
Mensen zitten verschillende in elkaar en dat kan zeker SOMS het verschil in gewicht verklaren.
Vaak is het zo dat mensen ook gewoon daadwerkelijk teveel eten om wat voor reden dan ook en als ze een bepaald gewicht bereiken dan kunnen ze uiteraard niet meer paardrijden.
Maar er wordt hier soms flink gegeneraliseerd. Ik zou zeggen kijk eens verder dan je neus lang is, niet iedereen is als jijzelf. Sommige mensen gaan 4 keer per week naar de snackbar en worden nog niet dik en andere mensen mogen nog geen handje chips en dan vliegt het er al aan.
Ik let al mijn hele leven op mijn gewicht en ik ben me er altijd bewust van en zeker nu ik veel rij. Ik heb er altijd op gelet dat ik niet op te kleine dieren ga zitten en nu ik altijd op hetzelfde paard zit hou ik haar rug goed in gaten en heb ik een heel goed zadel gekocht wat niet zwaar is.
Even 1 dingetje. Als ik met mijn 73 kilo een zadel heb van 4 kilo dan zit ik op 77 kilo op een groot sterk paard.
Als iemand van 63 kilo een zadel heeft van 14 kilo wat ik hier heb zien langskomen op een kleiner paard dan zit je nog steeds op 77 kilo.
Gevolg belasting hetzelfde...en dan hebben we nog niet eens over zwenkend vlees of de rijkunsten van de ruiter en wat je met een paard doet.
Blijft gewoon een heel interessant onderwerp met verschillende invalshoeken maar het komt niet uitsluitend neer op: de ruiter eet teveel taartjes.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:20

Zware botten bestaan niet, een brede bouw bestaat wel. Ik heb er een, en ja, dat is ontzettend frustrerend omdat ik wéét dat ik nooit zo dun kan zijn als ik graag zou willen en tegelijkertijd gezond. Een brede bouw betekent niet automatisch dat je te zwaar bent. Ik heb ook redelijk wat spieren, en mijn gewicht is toch echt wel normaal te noemen. Ik vraag me dus ook een beetje af waar dat gewicht dan in zit? Of misschien heb ik een gehandicapte weegschaal, dat zou ook nog kunnen.

Ik ben het er trouwens wel mee eens dat ondergewicht en overgewicht allebei iets mentaals zijn. Er zijn meestal wel redenen voor. Het paard staat wel centraal en dat heeft geen boodschap aan al die excuses en smoesjes.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 13:26

Ik heb het natuurlijk niet over uiters die zwaar zijn door hun spiermassa Ik heb het over ruiters die te zwaar zijn omdat ze teveel vet met zich meedragen.
Van die ruiters heb ik er nog nooit eentje gezien met een goede conditie, hoewel ze wel vaak van zichzelf denken dat het allemaal prima is.
Als ze gaan afvallen komen ze ineens tot de ontdekking dat het allemaal vele malen beter kan, het toppunt is vaak als ik ze een voetje kan geven Dat motiveerd enorm!

Phormikola, niks aan toe te voegen ;) prachtig dat voetje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:27

Bethje 31, ik heb ook maatje 38/40, toch ben ik 10 kilo lichter, 1 cm kleiner en heb amper vet en veel spier. Ik doe veel aan krachttraining.
Het gaat niet over jou, maar wel er om dat iemand met dezelfde lengte en dezelfde maat dan 10 kilo zwaarder is en waar dat dan aan kan liggen. We hebben dezelfde maat en lengte, waar zit bij jou het groffe dan in? Ik heb ook een grote maat cap 52-55 cm.
Ik zou niet alles zo persoonlijk op je zelf toepassen, want het gaat niet over jou persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:29

john57 schreef:
Ik heb het natuurlijk niet over uiters die zwaar zijn door hun spiermassa Ik heb het over ruiters die te zwaar zijn omdat ze teveel vet met zich meedragen.
Als ze gaan afvallen komen ze ineens tot de ontdekking dat het allemaal vele malen beter kan, het toppunt is vaak als ik ze een voetje kan geven Dat motiveerd enorm!

Phormikola, niks aan toe te voegen ;) prachtig dat voetje....

En toch geloof ik niet dat een gemiddelde mens te zwaar is puur door spiermassa en zeker de gemiddelde vrouw niet. Ikl geloof niet dat dat veel uitmaakt op bijvoorbeeld je bmi. Veel spiermassa en veel vet gaan al helemaal niet samen imo.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:37

Iemand die veel vet met zich meetorst heeft vaak ook meer spiermassa dan iemand van dezelfde lengte met heel weinig vet (en geen krachttraining doet). Dat komt omdat een dik iemand de spierkracht nodig heeft om alleen al te kunnen bewegen.
Toen ik 95 kilo woog en geen krachttraining deed was m'n vet vrije massa groter dan nu bij 72 kilo MET krachttraining. Puur en alleen omdat ik al dat gewicht mee moest sjouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:08

Oh, sorry ik bedoelde dan weer op het voorbeeld van John57, dat iemand met een veel te zwaar gewicht in een goede conditie is. Dan gaan imo vet en spier niet samen, excuus voor de onduidelijkheid.

Verder moet je de vetvrije massa ook in verhouding zien tot je vet. De vetvrije massa kan bij een zwaarder iemand dan misschien groter zijn, maar hoe groot is de massa vet. Die twee moet je in verhouding zien, je kunt niet zeggen iemand die weinig vet heeft, ook in minder spier heeft, want die verhouding is heel anders.

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 14:13

Dit vind ik een zéér interessante vraag. Ik ben ervan
overtuigd dat veel mensen met vragen omtrent hun gewicht
zitten. Zeker nu de zomer begonnen is en de zwembroeken
bovengehaald worden.

Wel, laten we even de situatie van de vraagsteller bekijken:
hij is begonnen met fitness en na goed 3 weken was hij 3 kg
kwijt. Maar plots ging zijn gewicht in 3 dagen tijd met 3kg
weer omhoog. Terecht vraagt hij zich af hoe dit komt.

Wel, ten eerste is er een verschil tussen "gewicht
verliezen" en "vetmassa
verliezen". Mensen die op dieet gaan, hebben maar
1 doel voor ogen: gewicht verliezen. Toch is dit niet de
juiste methode.

Want dit gewicht bestaat voornamelijk uit vocht en
spiermassa. Wanneer je gedurende een tijd veel minder eet,
gaat je lichaam in spaarstand en breekt het uiteindelijk
zijn eigen spieren af.

Je vraagt je misschien af wat hier mis mee is, de weegschaal
duidt toch minder gewicht aan? Ja, inderdaad! Maar weet je
dat er in je lichaam één bestanddeel is dat volop
energie verbruikt? Je spieren verbruiken deze energie, niet
je beenderen of je vetmassa.

Minder spiermassa wil dus zeggen dat je lichaam minder
energie verbruikt, waardoor de energiebehoefte natuurlijk
daalt. Je gaat daarom nog minder eten, je lichaam gaat
verder in spaarstand en verbruikt nog minder energie. Je
komt in een vicieuze cirkel waar je moeilijk uit geraakt.

Daarom is het belangrijker om te kijken naar de totale
vetmassa, in plaats van je gewicht. Een atleet kan
bijvoorbeeld 90 kg wegen, maar een zeer laag vetpercentage
hebben. Wil dit dan zeggen dat deze persoon te dik is, enkel
omdat de weegschaal 90 aanwijst? Natuurlijk niet!

Wat moet je dan doen om vetmassa kwijt te spelen? Wel, als
je weet dat enkel spiermassa energie verbruikt, is de
oplossing simpel: vergroot je spiermassa. Op die manier
schiet je metabolisme de hoogte in. Als je dit combineert
met een gezond eetpatroon (enkel gezonde, natuurlijke
producten) en regelmatig cardiotraining zal je na een tijdje
het verschil wel merken.

Ten tweede: spieren wegen meer dan vet. Daarom komt het ook
dat mensen die beginnen met fitness, zwaarder worden. Maar
tegelijk daalt hun vetpercentage, dus dit is positief. Denk
maar even aan onze atleet.

Hoe komt het dan dat het gewicht van de vraagsteller op 3
dagen de hoogte in schiet? Laat me even duidelijk zeggen dat
je niet van dag tot dag moet evalueren (en zeker niet
dagelijks op de weegschaal gaan staan). Gewicht alleen zegt
niet alles, maar daarnaast zorgt ook je vochtgehalte voor
een schommeling in gewicht.

Zeker tijdens warme dagen zweet je zeer veel. Wanneer je dit
vochtverlies onvoldoende compenseert, zal de weegschaal
ongetwijfeld minder aanduiden. Daarnaast houdt bijvoorbeeld
zout vocht vast.

Je gewicht kan om tal van redenen schommelen. Daarom is het
belangrijk om je niet iedere dag te wegen en om niet te
focussen op enkel de weegschaal. Je kan perfect 90 kg wegen,
zonder overgewicht te hebben. Hoe je je voelt is zeker zo
belangrijk.

Misschien ben je al een broekmaat kwijt, maar weeg je nog
steeds even veel. Dit is perfect mogelijk. Ben je dan slecht
bezig? Ik vind van niet

Vond het leuk dit stukje even te copieren en te plaatsen

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:17

Dames zal toch echt aan de bouw van iemand liggen qua maat e.d. Ik ben 1.70 en weeg ook rond de 60 kilo heb de ene keer maat 34 en de andere keer 36 en heel soms 38. Zal ook wel aan de snit van de kleding liggen en aan de commerciele markt ( hoeveel vrouwen worden niet blij als die maat 38 past terwijl deze in werkelijkheid qua cm maat 40 is, noemen ze dat niet 'feel good marketing?)
Mijn kont is wel rond, maar heb weinig heupen een smalle taille en fijne arme en schouderpartij ( is idd ook veel spieren, ondanks dat mijn ribjes te zien zijn ;) ).
Iemand anders zal wellicht meer heupen hebben en grotere boezem waardoor 36 niet past maar 38/40 wel, maar vraag me dan ook of iemand dan (te) zwaar is.
Als het maar in proporties is..... Is het niet je lengte minus 105 = wat je maximale gewicht is om het mooi te houden?
Iemand die 1.75 is en 90 kg weegt, ja dat is dus écht te zwaar (naar mijn idee)
Heb een zittend beroep, sport wel (alleen paardrijden) en eet (volgens mijn omgeving) als een slootgraver. Dus zal ook je verbrandingsmechaniek en levensstijl qua voeding zijn wat meewerkt....
Maar ben het wel mee eens: elk pondje komt door het mondje en wat je er niet aan eet, hoeft er ook niet af. De mens is geen maker van zichzelf, maar kan wel veel bijschaven :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:17

Klopt, veel mensen kijken alleen naar de getalletjes op de weegschaal.
Nu ik bezig ben met krachttraining let ik daar niet op, maar ik ben gister toch even op de weegschaal gaan staan, voor de grap. Na anderhalve maand 4 keer per week trainen ben ik twee kilo kwijt. Dat is dan toch wel leuk om te zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:29

Je lichaam slaat reserves ten eerste op in spieren. Wanneer spieren verzadigd zijn, worden de reserves in vetmassa opgeslagen.

Om bij meneer atleet te blijven, die is in de eerste dagen 3 kilo afgevallen, maar hoofdzakelijk is dit vocht. 3 kilo erbij in 3 dagen, dat is iig geen toename van spiermassa, want dat gaat niet zo snel.

Wil je vet verbranden, zul je ten eerste cardiosporten (duursport) moeten gaan doen, daarmee verbrand je direct calorieen en daarnaast is krachttraining zeer belangrijk. Spieren verbruiken namelijk in ruststand ook energie. Dus wanneer je een actieve spiermassa hebt, eet deze vet weg, terwijl je op de bank zit zeg maar of een wandeling maakt.

Ik ben 3 kilo aangekomen van het sporten, alleen mijn vetpercentage is lager. En is heb meer vetvrije massa dan vet.

Een zwaar iemand kan bijvoorbeeld meer spiermassa hebben dan een mager iemand, maar je moet altijd het gewicht wat je wel hebt aan vet meenemen in de beslissing of iemand gezond is of gespierd. Vaak zijn mensen die te zwaar zijn ook niet gelijkmatig met ontwikkelde spieren bedekt. Een trainend mens daarentegen vaak wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:04

Interessant stukje John57, ik ben redelijk lichtgewicht, maar mag echt wel meer spiermassa kweken, maandag ga ik echt naar de sportschool :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:12

Pfff jeetje weet ik veel waar het aan ligt dat ik zwaarder ben dan andere mensen van mijn lengte. Mijn paardrijmaatje is ook 1.72 en weegt zeker 10 kilo minder dan ik maar zij is gewoon kleiner in alles. Alles is smaller. Ik kan het niet helemaal uitleggen, ik ben ook geen specialist. Overigens is maat 52 cap geen grote maat, 62 dat is pas een grote maat...Ik vind mezelf niet dik maar misschien dat ik een ander referentiekader heb hoor. Meeste van mijn vriendinnen zitten net als ik rond maat 38/40 en vriendinnetjes die echt wat slanker en kleiner zijn op 36. Dat lijkt mij redelijk normaal.
Ik ben me wel vanaf jongs af aan bewust van mijn gewicht, niet altijd terecht en misschien nu nog wel meer door dit topic. Maar ik was altijd al bezorgd dat ik een paard teveel belastte, ook toen ik klein was en veel lichter was. Ik weeg nu 73, niet erg licht maar ook niet exorbitant zwaar.
Ik probeer slechts de andere kant van deze discussie te belichten vanuit de gedachte dat ik misschien tot de zwaarderen kan worden gerekent hier. Een discussie is geen discussie als iedereen dezelfde mening heeft toch? Ik probeer hierin respectvol te blijven en ga niet in op hoe of waarom de ene persoon 55 weegt en de ander 73. Ik heb hier niemand in echt het gezien dus ik kan daar ook geen oordeel over vellen net zo goed dat jullie geen oordeel kunnen vellen over dat ik overgewicht heb of niet, aangezien jullie me nooit gezien hebben.
Heb onlangs nog een trektocht gedaan in de bergen van een week met 8 uur per dag in het zadel en veel lopen en klimmem en ik hield het langer vol dan de meesten in mijn groep zonder te zeuren en pijntjes overal; dus met mijn conditie zit het wel goed. Moet zeggen dat ik naast een fulltime baan en 4 keer per week paardrijden en de rest van mijn leven geen tijd heb om ook nog eens 4 keer per week naar de sportschool zou gaan. Als ik dat wel zou doen dan zou ik misschien nog wat gespierder worden en 70 kilo wegen. Nou so be it, dat is dan misschien een smoesje of het is gewoon zoals het is. Ik doe wat ik kan en let er goed op dat mijn paard geen tekenen gaat vertonen van overbelasting. Maar eigenlijk lijkt me dit in mijn geval sterk aangezien mannen (70-80) ook paardrijden en dit voor de meeste wat sterkere paarden geen enkel probleem is. Ik ben in goede conditie dus het is geen 73 kilo ongestuurd, zwenkend vlees!!Blijft een mooie term..
Zal proberen het niet op mezelf te betrekken en ik ben ook niet boos of zo hoor..maar zodra je hier iets meldt over je gewicht of een foto plaatst wordt het direct nogal persoonlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:12

eh 52-55 he

En weer gaat je hele verhaal over jezelf, we hebben het niet over jou. Maar de stelling is gewoon interessant.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:15

Bouw kan wel wat schelen, ben ik van overtuigd, een vriendin van me is net zo lang, maar weegt 5 kg minder) zij is echt zo'n typetje 'porseleinen popje' zeg altijd gekscherend tegen haar dat ik haar in een kastje wil bewaren. Alles aan haar is fijn, handen, vingers, schouders. Zij heeft bijv. ook BH omvang 70 en ik 75. Ik ben rondgeribter, forser, bredere schouders (althans vergeleken bij haar) zo zullen er ook vrouwen zijn die nog wa forser gebouwd zijn dan ik, wellicht scheelt dat ook weer 5 kilo. Als je die 2 uitersten dan tegenover elkaar zet, heb je het over 10kg.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:16

marjootje schreef:
Maar een topic kan wel een duwtje in de goede richting geven om de motivatie te krijgen om wat aan je gewicht te gaan doen.

Mindim schreef:
Als je je motivatie moet halen uit opmerkingen van anderen sta je zelf al niet bijster stevig in je schoenen om je doel te behalen en is het gedoemd te mislukken.

Dus jouw conclusie is dat ik niet stevig in mijn schoenen sta en mijn doel gedoemd is om te mislukken, alleen omdat ik door dit topic overtuigd ben geraakt dat ik inderdaad een paar kilo te zwaar ben voor mijn pony?
Mijn pony is mijn motivatie om er wat aan te willen doen, maar daarom kunnen opmerkingen van anderen wel motiverend werken om ermee door te gaan.
Ik vind dat je wel erg makkelijk mensen veroordeelt, niet iedereen vind het even makkelijk om af te vallen, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan je doel niet kunt halen.