Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:16

Oeiii, ik mag wel op een rank arabiertje van 1.50 maar niet op mijn stoere brede, logge IJsco van 1.40 :P

Massatraagheid :')

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:18

Anne. schreef:
Ik vraag niet naar wat vastgesteld is door een rekensommetje, ik vraag naar wat jullie vinden. Want ik lees hier vanalles. Vanaf maat 40 vind de een al te dik, de ander vind het vanaf een kilo of 100.
Te dik is nooit goed, in geen enkel opzicht (voor geen van beide partijen) maar wat is té..?

Ligt ook aan de lengte en de handigheid van de ruiter. Ik wil op mijn jonge kwpn'er van 1.62m max 75 kilo. Maar dat is in het belang van mijn eigen paard. Als ik 80 kilo had gewogen, had ik een paard gekocht van 1.70m met een bredere bouw dan mijn huidige paard.

Illusion1990

shirleyp schreef:
Illusion1990 schreef:

oliebol... Ik ben te licht voor mijn paard... Moet ik hem nu inruilen voor een e-pony? }:0

Lijkt me meer dan normaal!

noukie175

Anne. schreef:
Ik vraag niet naar wat vastgesteld is door een rekensommetje, ik vraag naar wat jullie vinden. Want ik lees hier vanalles. Vanaf maat 40 vind de een al te dik, de ander vind het vanaf een kilo of 100.
Te dik is nooit goed, in geen enkel opzicht (voor geen van beide partijen) maar wat is té..?

dat is een goeie, volgens mij verschild dat voor iedereen. Ik denk toch dat ondanks iedereen zegt dat je met gewicht het paard belemmerd en dat je niet naar het plaatje moet kijken, je toch onbewust EERST naar het plaatje kijkt hoe het er voor het oog uitziet. En dan bedenk je wat 'té' is.. Dus daar zit gewoon verschil in. :o

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:19

dejavu schreef:
Over motoriek bij mensen met overgewicht:
Wat mij wel opvalt is dat ernstig zware mensen een soort massatraagheid hebben en dat kan er motorisch wat ongemakkelijker uitzien.

Massatraagheid... Misschien is dat wel wat ik vaak zie...

Anne.

shirleyp schreef:
Anne. schreef:

Ligt ook aan de lengte en de handigheid van de ruiter. Ik wil op mijn jonge kwpn'er van 1.62m max 75 kilo. Maar dat is in het belang van mijn eigen paard. Als ik 80 kilo had gewogen, had ik een paard gekocht van 1.70m met een bredere bouw dan mijn huidige paard.

Maar wil je dat uit eigen principe niet of dat je uit de praktijk heb ervaren dat dat gewoon niet gaat? En is het voor het plaatje of voor de "functionaliteit"

Almeetje

Lieve TS, je redeneert echt heel erg kort door de bocht... Je veroordeelt mensen, waar je niets over weet, gewoon omdat jij het geen zicht vindt... Ik zal je eens iets vrij persoonlijk vertellen, misschien denk je dan verder dan je neus lang is...

Door verschillende dingen die ik heb meegemaakt (en ik niet op een openbaar forum ga zetten) heb ik een lichte eetstoornis ontwikkeld, daarbij heeft heel onze familie het moeilijk met op een gezond gewicht te blijven en ben ik wat bijgekomen door de pil. Ik woog dus vrij veel ja... Daarbij was ik dan ook nog eens in een zware depressie beland, wat die eetstoornis niet goed deed natuurlijk, en het werd een vicieuze cirkel.
Op een gegeven moment kreeg ik de kans om een paardje in halve stal te gaan doen, zij heeft mij volledig uit mijn depressie gekregen, waardoor ook die eetstoornis min of meer onder controle is. Uiteindelijk ben ik zo'n 16 kg afgevallen, en er mag nog ongeveer 10 kg af, maar dat gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere, zeker als je het op een gezonde manier wilt doen en ondertussen nog af en toe worstelt met een eetstoornis. Ik heb dus met overgewicht op mijn paard gezeten ja... Maar ik ben, dankzij haar, uit mijn depressie geraakt en serieus wat afgevallen... Zonder haar was ik er nu misschien niet meer geweest... Tussen haakjes, ik ben leniger als de meeste mensen van mij verwachten, heb een redelijke conditie en een redelijk stabiele zit...

Als jij mij een jaar geleden had zien rijden, had je gedacht, dit is geen zicht, zo'n dikke ruiter zou niet mogen paardrijden. Zonder te weten dat ik mijn verhaal heb, evenals alle andere ruiters, waarvan sommigen misschien een vergelijkbaar verhaal... Mijn paardje is trouwens nog prima gezond, en ondertussen vorm ik, qua gewicht/lengte en haar bouw, een redelijke combinatie met haar. Oordeel dus niet zomaar over mensen... Want met zo'n uitspraken heb je al veel mensen gekwetst.

En ja, uiteraard ben ik ertegen als echt dikke mensen op een tenger paardje gaan zitten, kies gewoon een paard wat bij je past en denk na bij wat je doet...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:21

Ja, massatraagheid... En dan heb ik het niet over een paar kilo's meer, maar over mensen met ernstig overgewicht. Is het een gekke term? :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:22

Mijn jonge paard is nog in de groei, belasting is er natuurlijk altijd, maar ik vind dat de belasting wel binnen de perken moet blijven. 60 kilo is al veel om aan bagage mee te nemen, laat staan nog eens vijftien kilo extra. Het gaat mij eerst om de belasting, daarnaast zou het plaatje me ook storen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:25

dejavu schreef:
Ja, massatraagheid... En dan heb ik het niet over een paar kilo's meer, maar over mensen met ernstig overgewicht. Is het een gekke term? :)

Ik vind hem best grappig klinken als ik heel eerlijk ben.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:25

Almeetje schreef:
En ja, uiteraard ben ik ertegen als echt dikke mensen op een tenger paardje gaan zitten, kies gewoon een paard wat bij je past en denk na bij wat je doet...

Dat is exact wat de TS bedoelt. Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, dat heeft niemand je gevraagd of zo bedoeld.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:26

Deja vu, Maar mensen met ernstig overgewicht.. Die rijden toch niet.. Of wel :OO

Is er hier iemand die überhaupt ooit iemand heeft zien rijden op een paard van "normale" afmetingen die meer woog dan 100kg?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:30

Anne. schreef:
Deja vu, Maar mensen met ernstig overgewicht.. Die rijden toch niet.. Of wel :OO

Is er hier iemand die überhaupt ooit iemand heeft zien rijden op een paard van "normale" afmetingen die meer woog dan 100kg?

Ben niet heel goed in schatten, maar ik kan me er eentje voor de geest halen die dat zou halen. De andere plaatjes zitten er net onder. Hoezo? Is dat voor jou de grens?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:31

Anne. schreef:

Nee dat niet maar ik heb wel iemand gezien op een zeer tengere draver die ook zeer veel overgewicht had. Benen kwamen ook een stukje onder de buik vandaan om even een indicatie te geven.

Wat denken jullie zou een paard met een zwaarder iemand minder snel zijn rug gebruiken? vraag ik mij gewoon even af

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:32

Anne. schreef:

Geen idee, maar ik doelde ook niet echt op te zware ruiters, maar meer op te zware mensen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:32

Danique_G schreef:
dejavu schreef:

Ik vind hem best grappig klinken als ik heel eerlijk ben.

1e wet van Newton. Interessante materie -:)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:33

Je brengt het idd wel een beetje op een onrespectvolle manier.. Je moet mensen wel in hun waarde laten. Mensen die zwaarder zijn willen ook genieten van paarden/paardrijden. Het ene paard kan ook meer gewicht hebben dan het andere.

Stel dat er een zwaarder iemand op een stevige fjord, haflinger, tinker of nog meer van dit soort rassen zit, vind ik het al een heel ander verhaal omdat deze rassen ook (meestal) zwaarder gebouwd zijn, dus persoonlijk vind ik dat er niks aan de hand is. Zie je nou zwaardere mensen op pony's of paarden die gewoon een hele slanke bouw hebben, kijk, dan is het al een heel ander verhaal en dan lijkt het me ook zeker niet goed voor het paard zelf, die houdt dan op die manier ook geen rug over.. althans dat lijkt me.

Kortom, iedereen moet van paardrijden kunnen genieten. Zolang mensen bewust zijn dat ze hun keuze qua paard(en) maar aanpassen op hun lengte en gewicht.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:40

Anne. schreef:

jep, helaas wel.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:43

shirleyp schreef:
Almeetje schreef:

Dat is exact wat de TS bedoelt. Je hoeft je niet persoonlijk aangevallen te voelen, dat heeft niemand je gevraagd of zo bedoeld.

Dan moet TS zeggen wat hij bedoelt, het bericht komt volgens mij en vele anderen, enorm onrespectvol en kort door de bocht over.
En ik voel mij niet persoonlijk aangevallen, ik legde mijn situatie uit omdat ik vind dat hij verder zou moeten kijken als dat hij nu doet (vooral tov punt 4...) Als voorbeeld zeg maar...
Zelf ga ik mij echt niets aantrekken van wat een onbekend iemand op een openbaar forum als algemeen bericht plaatst hoor ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:50

Illusion1990 schreef:
1e wet van Newton. Interessante materie -:)

Uiteraard, is het allemaal. *\o/*
Oke nu ga ik te ver, ik ga onzin l*llen.
Ik ga pitten, kan ik morgen nog naar Heidi kijken op Nickelodeon als ik vroeg genoeg opsta.

Weltrusten allemaal en tot morgenavond!

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:11

Hallo allemaal.

Op de een of andere manier ben ik dit topic eens gaan lezen ;-), en daarbij kan ik er wel wat zinnigs over vermelden. Ik wil er ook even bij zeggen dat ik bijna nooit reageer in topic's, puur om sommige reacties. Maar toch voel ik mij op mijn plaats om ook even mijn zegje te doen. Spijt komt morgen, haha.

Ik denk dat je paard correct moet kunnen lopen om jou überhaupt te kunnen dragen.
Verzameling, gedragenheid, over de rug, allemaal heel oud en correct beschreven in de boeken.
Je kiest je paard altijd naar bouw uit, en ik neem aan dat je daarbij rekening houdt met je eigen gewicht, lengte, en de bouw van je paard.

Ooit woog ik 98,5 kg. Mijn dieptepunt. Op dat moment reed ik nog wel, op Fjorden, en grotere paarden. Daarnaast had ik een verzorgpony, een C-tje. Iedereen begrijpt toch dat dat niet kan. Rijden deed ik niet meer op haar. Motorisch gezien had ik wel problemen met mijn gewicht. Het fietsen, daar kreeg ik soms vocht van in mijn knieën, en ook van het traplopen op school. Mijn benen schuurden langs elkaar in broeken waardoor ik rottige schuurplekken had die ik persoonlijk, behoorlijk vernam op het zadel van het paard.
Het meegaan in de gangen, het lichtrijden, was geen probleem. Wel was het pittig,en toen zwaarder.. maar nu ik bijna 40 kg lichter ben, is dat nog steeds wel zo ;-), weliswaar minder zwaar en met een betere conditie.

Om nog maar kort proberen te zijn, ik geloof dat je als je over de 100 kg bent en er niets aan kunt doen, je niet moet overwegen om te stoppen met rijden, maar het zo gezond mogelijk voor beide (paard en mens) proberen te houden, en niets over te belasten. En nooit stoppen met bewegen, dat is voor niemand goed.
Meegaan in de gangen, geduld, je paard correct laten lopen, en zichzelf te kunnen dragen en daarbij jou te kunnen dragen, is toch wel the key.
En iedereen die problemen heeft met zijn gewicht, weet dat van zichzelf wel. Die moet er wat aandoen, of is tevreden. So be it :-)
En ik denk TS, dat als je denkt dat het paard van een ander problemen ondervind van de desbetreffende ruiter, dat je daar naar kunt vragen, of het gewoon voor je moet houden.
Ieder zijn 'verhaal' nietwaar?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 01:22

Babsding schreef:
Om nog maar kort proberen te zijn, ik geloof dat je als je over de 100 kg bent en er niets aan kunt doen, je niet moet overwegen om te stoppen met rijden, maar het zo gezond mogelijk voor beide (paard en mens) proberen te houden, en niets over te belasten.

Het maakt voor je paard geen fluit uit of je er wel of niet wat aan kunt doen. De reden van je (over) gewicht is irrelevant voor de beslissing wel of niet op een bepaald paard te gaan zitten.

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:34

Juist, Kuggur.
En ik lees hier weer een heleboel zielige verhalen, van mensen die er volgens zichzelf niets aan kunnen doen, en die eigenlijk heel sneu zijn dat ze te dik zijn, en dat het paard hen gered heeft en zo.......
Mooi voor je. Maar dat geeft je niet het recht om de rug van een paard naar de bliksem te helpen. Er zijn hier een aantal mooie tabellen gegeven wanneer je er nog op kunt en wanneer niet meer. En als je te zwaar bent, ga er dan gewoon niet meer op. Je paard is geen fitnessapparaat.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:02

Anne. schreef:

Ik denk dat wat je te dik vindt veranderd met de jaren. Wat mij namelijk vooral in dit topic opvalt is dat de wat Jongere mensen van 15,16, 17, 18. Snel al iets als te dik zien. (ook niet allemaal natuuurlijk) Terwijl maat 38,40 de gangbare maatjes zijn.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:06

Ik voel me een beetje een plaat die blijft hangen :D

Waarom mag paardrijden met echt overgewicht wel en vinden mensen dat moet kunnen, terwijl andere dingen met overgewicht niet mogen en sterk worden afgeraden en wordt dat allemaal logisch gevonden en geaccepteerd?

Zo wordt het bijvoorbeeld sterk afgeraden om te gaan joggen met zwaar overgewicht. Zelfs met niet heel veel overgewicht is dat al twijfelachtig. Waarom de keuze om niet het risico te nemen je éigen enkels en knieën kapot te lopen, maar wel het risico nemen een paard kapot te rijden?

Waarom is het maatschappelijk geaccepteerd dat je met bepaalde afwijkingen/stoornissen/belemmerende factoren bepaalde dingen niet mag doen en blijft het gros van de mensen met (veel) overgewicht volhouden dat het vreselijk is dat zij erop aangesproken worden en dat het écht geen kwaad kan voor het paard?

Er zijn al zoveel berichten voorbij gekomen van mensen die met overgewicht gekozen hebben voor het welzijn van hun paard. Wat denken al die andere mensen met overgewicht dan?