Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:13

Oke dan snap ik het allemaal even niet meer wat je dan wel verkeerd ziet bij het niveau op wedstrijden maar als je het op dat filmpje niet ziet?
Verwarrend :=

De theorie is mooi hoor, de uitwerking is alleen heel anders, je ziet ook geen sterk en soepel paard op de filmpjes maar een paard met valse oprichting en een weggedrukte rug. Hetzelfde als waarover je je topic opende....

Electra63: Nogmaals, zou het wat uitmaken als ik Z zou rijden? Zou ik dan wel kritiek mogen hebben? En waarom dan? Basis is basis.... als die al niet klopt en je kent de basis als B niveau ruiter dan zie je het ook als het een hoger niveau niet klopt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:23

Joolien schreef:
Ik kan er nog steeds met de pet niet bij dat ik een bepaald niveau moet hebben voorat ik mn bek open mag trekken.

Je mag van alles roepen. Je kunt alleen niet verwachten dat iedereen je ook direct serieus neemt of geloofwaardig vindt.

Je roept dat je het niveau op wedstrijd bedroevend vindt, je kunt zelf niet aangeven waarom jij je eigen bagage voldoende vindt om leerlingen te gaan begeleiden (van verval je in excuses als: 'ik heb nogal wat pech gehad dus ik heb mij niet verder kunnen ontwikkelen dan L springen en M1 dressuur). En vervolgens geef je aan dat je aan je eigen ontwikkeling werkt door bij iemand je licht op te gaan steken die een dressuurdiscipline beoefent die nogal afwijkt van de KNHS dressuur. Vind je het dan niet een beetje onredelijk te verwachten dat iedereen het dan maar met je eens zal zijn?

Joolien schreef:
Dat weet ik van BB, ik ga meer uit van de basis.

Als jij je eens goed verdiep zou hebben in wat hij onder de basis verstaat, en wat men in de klassieke dressuur onder de 'basis' verstaat, dan zou je hebben opgemerkt dat dat nogal afwijkt. Dus als jij die basis aan jouw leerlingen wilt prediken opdat zij dan het niveau op wedstrijden kunnen opkrikken, dan sla je de plank gewoon mis.

Electra63 schreef:
Ik vind alleen wel, dat als je het niveau in Nederland slecht vindt en je bent zelf instructeur, dat je daar iets aan kan proberen te doen. Ga op een manege werken en leer kinderen de eerste beginselen van paardrijden.
Probeer je eigen niveau te verbeteren, je bent M1-dressuur, dus je hebt nog een lange weg te gaan. Je kan je Orun uitbreiden naar niveau 3 en later niveau 4 (als je rijtechnisch aan de eisen voldoet). Probeer stage te lopen bij een professionele ruiter waarvan jij vindt dat hij/zij goed bezig is. enz. Doe iets eraan, het schreeuwen op Bokt heeft niet zoveel zin.

Precies. En probeer zelf eerst eens een paar keer op een goede manier een paard op te leiden in de basissport (dus van B tm Z). Zodanig dat het een fijn dier wordt dat door iedereen makkelijk na te rijden is. En dat ook fijn en gehoorzaam is op een buitenrit en in de omgang, en misschien ook nog eenvoudig door een parcours loopt. Dan sla je twee vliegen in een klap. Aan fijn en goed opgeleidde, makkelijk na te rijden paarden is namelijk een schreeuwend tekort. Zij kunnen dienen als leerpaard voor mensen die de basis graag goed en snel onder de knie willen krijgen. Als beginners meer beschikking krijgen over goede leerpaarden, zal dat zeker een bijdrage leveren aan het algemene niveau. En aan ruiters die paarden fijn kunnen opleiden is ook een schreeuwend tekort. In nederland hebben we namelijk meer goede paarden dan ruiters. Bovendien doe je tijdens een dergelijk proces essentiele ervaring/bagage op die nodig is om een goede instructeur te kunnen zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:29

Air schreef:
Oke dan snap ik het allemaal even niet meer wat je dan wel verkeerd ziet bij het niveau op wedstrijden maar als je het op dat filmpje niet ziet?
Verwarrend :=

De theorie is mooi hoor, de uitwerking is alleen heel anders, je ziet ook geen sterk en soepel paard op de filmpjes maar een paard met valse oprichting en een weggedrukte rug. Hetzelfde als waarover je je topic opende....

Electra63: Nogmaals, zou het wat uitmaken als ik Z zou rijden? Zou ik dan wel kritiek mogen hebben? En waarom dan? Basis is basis.... als die al niet klopt en je kent de basis als B niveau ruiter dan zie je het ook als het een hoger niveau niet klopt.

Air, volgens mij heb ik jou nergens genoemd, maar voel jij je weer eens aangesproken :D .
IMO behoort Z ook nog tot de basis.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:21

Joolien schreef:
Electra63 schreef:
Joolien,
Maar er zijn ook nog andere vragen gesteld, misschien kan je daar ook nog op ingaan?

Mijn vraag was, wat jij zelf doet om jouw niveau als instructeur te verbeteren?

Ik ga binnenkort eens een kijkje nemen bij Greetje Hakvoort, ik wil meer leren over accademische rijkunst en misschien wel hierin gaan lesgeven als dat lukt. Verder ga ik kijken of er bij de KNHS nog bijscholingsmogelijkheden zijn, maar ik weet nog niet of ik dit ga doen want misschien ligt dit niet op 1 lijn met de aanpak van Greetje.
Ik wil mij dus gaan ontwikkelen in de accademische rijkunst. http://www.blokkadevrijpaard.nl

ik wil hier toch wel even op reageren, ik weet niet hoe ik dit op ga schrijven zodat het goed overkomt want ik wil niet generaliseren....
ik vind het goed dat je verder kijkt dan knhs orun, maar om je nu zo te richten op de volgelingen van bb dat dat het enige is.. lijkt me niet heel verstandig. dat vind ik zowiezo van een hoop dingen, mijn advies is ,lees je eerst in,academisch, blokkadevrij,rechtpaard,vrijpaard,vrolijk paard..ze verkopen allemaal hetzelfde maar alles net even anders. je loopt het risico dat je erin gaat geloven dat dat het enige goede is,en dat is het zeker niet namelijk. wat er al gemeld werd het heeft een hoog circusact gehalte en niet alles is wat t lijkt [ook ik zie idd paarden met weggedrukte rug ,en om dat als promo materiaal te gebruiken vind ik niet slim]
even ter illustratie ; enkele jaren geleden heb ik iemand les gegeven, diegene was bang ,blokkeerde op haar nieuwe jonge paard waardoor het paard ging lopen en in het hek liep [paard scheef,ruiter gaat scheef zitten en aan teugels trekken= drama] de ruiter had geen enkele africhtingservaring en hiervoor een recreatie paard dat haar ook flink de baas was en die ze ook niet goed onder controle had.op het moment dat je eerlijk wordt naar dit soort ruiters en verteld dat het probleem in de ruiter zat en niet in het paard mocht ik vertrekken..deze ruiter adverteerd nu amper 3 jr later dat ze gediplomeerd instruktrice is van een eendezelfde club... >;) ongetwijfeld dat ze klanten krijgt...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:48

Joolien schreef:
Dat weet ik van BB, ik ga meer uit van de basis.
De manier van hoe zij een paard opleidt vind ik fijn. Ik ben bij een clinic van haar geweest en heb gekeken naar haar site en kijk rgelmatig yt filmpjes van haar en ik vind het er goed uit zien. Heb geen slechte galop nog gezien bij Bongo. Ik ga na mijn vakantie een keer bij haar langs. Kijken of deze methode voor mij werkt, we zullen zien :)

Klaarblijkelijk weet je het niet en heb je je er nog niet in verdiept.

Branderup heeft een heel eigen idee over het africhten van een paard, hoe een paard behoort te bewegen, welke optomig je daarvoor moet gebruiken, in welke volgorde de oefeningen aan bod komen in de training en zo heeft BB ook een heel ander idee over wat de basis is en het plaatje dat daarij hoort.

AR is zeker en vast een heel leuke manier om met je paard bezig te zijn. Maar als jij denkt dat je het niveau van je leerlingen op de wedsrijden kunt verbeteren door elementen uit de AR te gaan toepassen dan zit je er helemaal naast. Dan ben jij blijkbaar niet in staat een methode te doorgronden en daar je eigen conclusies aan te verbinden over bruikbaarheid en toepasbaarheid voor het door jou gestelde doel [wat nog steeds het rijden van wedstrijden is]. Maar goed, zoals ik al eerder stelde leer je bij ORUN alleen een verhaaltje nakletsen, een stukje analytisch vermogen is daarbij niet vereist. Daarom is ORUN-1 leuk voor de manege les en daar houdt het ook mee op.

lailapri

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:56

Daar ben ik het niet mee eens, juist de manege ruiters en paarden hebben baat bij betere uitleg, iemand met talent zou wat met een verhaaltje nakletsen kunnen maar de rest kan er niet veel mee en juist dan komen de manege paarden en ruiters in problemen en dat wordt vaak niet al te netjes/vriendelijk opgelost.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:03

Dus jij vind ORUN-1 zelfs een te laag niveau hebben om op de manege les te kunnen geven?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:25

Orun zegt mij niet zoveel, handig verzekeringstechnisch en je hebt een 'papiertje'.
Daarna moet je er je eigen draai aan geven. Een instructeur is zo goed als hij/zij zelf wil zijn. :+
Kennis overbrengen, dat moet je kunnen. Oplossingsgericht werken, meerdere wegen naar Rome.
Iedereen heeft zo'n instructeur nodig, de rest mag zich lekker met zichzelf bemoeien, daar leer je niet beter van rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:30

Ik vind het niveau op veel manege's idd veel te laag. Als ik zie wat de meide hier kunnen wat ze op de manege leren. Vaak hebben we het over schoppen ipv kuit aanleggen, trekken om te sturen en remmen, handen laag voor een krulletje. Wat er vaak wel goed inzit zijn de figuren maar wat heb je aan figuren als je een pony voor de bochten zeult op de voorhand? Wat ze bij mij de eerste les leren is verlengen/verkorten op je zit met ondersteuning van been of hand, sturen idem en overgangen (vaak halthouden/stappen). Al lijkt het de eerste tijd nog nergens op en is balans nog ver te zoeken, de pony's zijn dan wel berreid mee te werken en ontspannen meer als dat ze de hele tijd geschopt en getrokken worden.

Ik heb zelf de orun cursus deels gevolgt waarbij de insturcteur mijn pony even ging bewerken (de konik) en de fjord niet eens meer mee mocht. De konik wel omdat ze die vanaf de grond wel in de krul kreeg. Mijn fjord heeft op mijn huidige opleiding wel de aandacht getrokken en had gelijk een fanclub. Het is ook een hele persoonlijkheid.

De konik heb ik later vekocht en is toen op de orun manier gereden wat van kwaad tot erger werd met zijn rug, uiteindelijk de hulpteugels eraan en zelf ik kon hem in de wei niet meer pakken, hij was gewoon vals geworden van frustratie en pijn.
Terwijl die mensen mij bij wijze van uitlachte dat ik hem voorreed en het niet vlekkeloos ging maar uiteindelijk wel alles gedaan kreeg.

Bij de orun cursus ook mogen zien hoe de instructeur mijn vriendin met een paard in de goede galop wilde hebben terwijl het de moeilijke kant was en de ruiter ook nog op het voorbeen zat wat voor moest komen. Ze bleef maar trucjes uithalen en werd steeds gefrustreerder. Uiteindelijk gestopt. Dan vraag ik me af waar moet dat heen.

Pumbaa:
Afbeelding
ruiter is een meisje dat les volgde dus geen commentaar waardig aangezien ik haar vrijwel nooit meer zie. Gelukkig gaat het nu weer goed met pumbaa omdat hij weer doorverkocht is en het getroffen heeft.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:05

Of het niveau bedroefend is.
Ik denk dat het mens een beetje aan twee kanten snijdt, de mensen van tegenwoordig willen te snel door de klasse heen. en daarbij vergeten ze vaak de basis. Het paard moet met zijn hoofd in de krul lopen
Ik ben de afgelopen tijd vaak mee op coccours geweest en daar kom ik toch wel bedroefende dingen tegen maar ik zie ook nete ruiters die voorbeeldig met hun paard op dat moment omgaan.
ik zag een meisje met een a-ponytje de ring in gaan en de proef gaat finaal de mist in meisje komt met een lach de ring uit :j Maar een ander meisje waarbij de proef best netjes ging was niet tevreden en schold de pony voledig uit deed sporen om en tadaa nu moest het wel goedkomen.
Ik denk dat vele op wetstrijd vergeten dat het leuk hoort te zijn en dat vaak spanning de overhand neemt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:34

lailapri schreef:
Ik vind het niveau op veel manege's idd veel te laag. Als ik zie wat de meide hier kunnen wat ze op de manege leren. Vaak hebben we het over schoppen ipv kuit aanleggen, trekken om te sturen en remmen, handen laag voor een krulletje. Wat er vaak wel goed inzit zijn de figuren maar wat heb je aan figuren als je een pony voor de bochten zeult op de voorhand? Wat ze bij mij de eerste les leren is verlengen/verkorten op je zit met ondersteuning van been of hand, sturen idem en overgangen (vaak halthouden/stappen). Al lijkt het de eerste tijd nog nergens op en is balans nog ver te zoeken, de pony's zijn dan wel berreid mee te werken en ontspannen meer als dat ze de hele tijd geschopt en getrokken worden.

Ik heb zelf de orun cursus deels gevolgt waarbij de insturcteur mijn pony even ging bewerken (de konik) en de fjord niet eens meer mee mocht. De konik wel omdat ze die vanaf de grond wel in de krul kreeg. Mijn fjord heeft op mijn huidige opleiding wel de aandacht getrokken en had gelijk een fanclub. Het is ook een hele persoonlijkheid.

De konik heb ik later vekocht en is toen op de orun manier gereden wat van kwaad tot erger werd met zijn rug, uiteindelijk de hulpteugels eraan en zelf ik kon hem in de wei niet meer pakken, hij was gewoon vals geworden van frustratie en pijn.
Terwijl die mensen mij bij wijze van uitlachte dat ik hem voorreed en het niet vlekkeloos ging maar uiteindelijk wel alles gedaan kreeg.

Bij de orun cursus ook mogen zien hoe de instructeur mijn vriendin met een paard in de goede galop wilde hebben terwijl het de moeilijke kant was en de ruiter ook nog op het voorbeen zat wat voor moest komen. Ze bleef maar trucjes uithalen en werd steeds gefrustreerder. Uiteindelijk gestopt. Dan vraag ik me af waar moet dat heen.

Pumbaa:
Afbeelding
ruiter is een meisje dat les volgde dus geen commentaar waardig aangezien ik haar vrijwel nooit meer zie. Gelukkig gaat het nu weer goed met pumbaa omdat hij weer doorverkocht is en het getroffen heeft.

Sorry, ik snap je hele verhaal niet.
Je hebt deels een Orun-cursus gevolgd. Je geeft wel les? Wat is dan jouw opleiding en ervaring?
Voorbeelden van pony's/paarden waar het niet mee is gelukt, is IMO niet relevant, want ik kan niet beoordelen waarom het niet gelukt is, het hoeft natuurlijk niet alleen aan de instructie te liggen. En ik snap ook niet wat de verkoop van je konink er mee te maken heeft?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:32

Ts, bekijk even nog goed die filmpjes van "bokkadevrij paard" . Dan zie je de amazone in zogenaamde verzamelde galop. Ik neem aan dat ook jij weet dat een galop een drietakt is met zweefmoment. In 1 van de filmpjes is het beeld vertraagt waardoor je dus heel goed kunt zien dat hier absoluut geen sprake is van een drietakt en al helemaal niet van een zweefmoment! Hoe kun je dit dan wel goed vinden? Ik ben zelf Orun gediplomeerd en heb altijd veel les gehad van gerenomeerde instructeurs {en nog...kost wat, maar dan heb je ook wat}. Op een gegeven moment liep ik vast met een paard. Dier liet zich absoluut niet "normaal" rijden. Ik heb toen ongeveer een jaar les genomen volgens BB. Het enige wat je ontwikkelt is een schijn-losheid. Paard leek op te knappen, maar er was absoluut geen takt en geen buiging op de plek waar je de buiging wilt. Instucteur was zelf heel enthousiast. Ik bleef twijfelen aangezien ik genoeg ervaring had om te voelen dat het paard absoluut niet los was. Uiteindelijk naar de dierenarts {instructeur vond dat eigenlijk onzin: paard was erg groot en had gewoon tijd nodig}. Paard had ernstige kissing spines en atrose. Op de manier van BB viel dat probleem te omzeilen, zeker niet op te lossen en leek het heel wat. Maar volgens de regels van de knhs liep ie als een krant. Als je jezelf serieus wilt ontwikkelen, ga dan meelopen bij een goede profruiter. Heb ik ook jaren gedaan: 's avonds werken, overdag meehelpen op stal in ruil voor les op goed opgeleidde paarden. Daar leer je veel meer van. Uiteindelijk is het toch je eigen ervaring waar je het meest van leert.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:34

Overigens ben ik verder ook geen ORUN fan, maar een papiertje is nu eenmaal handig.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:21

Ik ben het er wel mee eens, want als ik over een jaartje een goed niveau heb samen met mijn bijrijdpaard om een net B proefje te rijden (wat ik ZELF goed vind) en het blijkt niet zo te zijn, word ik liever afgezeken dan dat ze zeggen: 'Ja, goed gedaan.' terwijl dat niet zo is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:25

Nou, afzeiken vind ik eerlijk gezegd ook not-done.
De jury moet je proef zo eerlijk mogelijk per onderdeel beoordelen en die mening is niet altijd objectief, maar ik hoop toch wel eerlijk en dan hoef je niet afgezeken te worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:26

xDeems schreef:
Ik ben het er wel mee eens, want als ik over een jaartje een goed niveau heb samen met mijn bijrijdpaard om een net B proefje te rijden (wat ik ZELF goed vind) en het blijkt niet zo te zijn, word ik liever afgezeken dan dat ze zeggen: 'Ja, goed gedaan.' terwijl dat niet zo is.

Heb jij geluk!
Mensen zeiken je namelijk eerder af dan dat ze je complimenteren voor wat wel al goed gaat :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:30

themuisje schreef:
xDeems schreef:

Heb jij geluk!
Mensen zeiken je namelijk eerder af dan dat ze je complimenteren voor wat wel al goed gaat :D

haha, daar heb jij helemaal gelijk in, vooral op Bokt.
Spreek je uit ervaring? :D
Ik vind dat jij een hele knappe pony heb. Ik heb geen moeite met complimentjes geven, hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:35

Pff ja zeg maar niks.
Het is natuurlijk ook wel een beetje de aard van mens en op zo'n forum komt het op een of andere dubieuze reden meer naar voren.

Dankje! Hij is ook super fijn :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:54

Het komt er op neer dat het in de krul trekken wat ze bij die orun cursus in theorie als niet goed ervaarde maar wel in praktijk gedaan werd en dus ook bij mijn konik want hij moest in die houding voor zijn rug, is dus bij de eigenaar erna fout gegaan omdat ze op dezelfde manier ermee omgingen. Dus trek zijn kop omlaag desnoods met een hulpteugel (en laat er iemand gefrustreerd op rijden die niet meer weet wat ze allemaal aan het doen is omdat de balans=basis ver te zoeken is) precies zoals aangeraden, laat hij nu alleen stugge spieren hebben gehad en zich daar niet uit kunnen redden. Binnen een maand kon ik hem terug krijgen omdat hij te moeilijk was etc etc. Alles lag aan hem. Laat ik nu toch al dezelfde pony al 2 jaar bereden hebben en zijn minpunten ook bij de verkoop te hebben vermeld. Bij hun dus ook de reactie dat hij dus aan de teugel moest, etc etc etc.

Tijdens de cursus mocht je ook niet vragen waarom iets was zoals het was. Loopt een paard met zijn tong uit zijn mond, nou dan verzin je gewoon een korte termijn oplossing.
Halve ophouding, hmmm zie het nut er niet van in dus het is onzin.

Heb een 3 jarige instructeurs opleiding gevolgt, intresse pb maar. Ik ben heel saai met lesgeven, basis en variaties op de basis. Maar voor de meeste (en daar hoor ik ook bij als ik zelf rijd) is het nog best moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:59

themuisje schreef:
Joolien de 4 jarige pony die jij nog niet klaar vind voor wedstrijden is dit weekend twee keer eerste geworden met 209 pt en 195 :)

En wat wil je daarmee zeggen, wil je applaus ofzo ? Een paard zou niet zo vroeg beleerd moeten worden... Wat denk je waarom zoveel paarden vroegtijdig de eeuwige groene weides op gaan, waarom er zoveel blessures zijn ???

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:03

Lailapri:
Ja, maar ik geloof ook niet, dat iemand hier zegt of denkt dat paardrijden gemakkelijk is.
Ik vind het alleen maar vervelend als mensen roepen dat het niveau zo slecht is en zij zelf of geen bijzondere prestatie hebben geleverd of er niets aan doen om het niveau te verbeteren als je daar voor de mogelijkheid hebt.
TS is instructeur, dus is in de gelegenheid om het niveau van haar leerlingen/klantenbestand structureel te verbeteren, alleen het antwoord hoe zij dit gaat doen (in de toekomst) is een beetje vaag.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 13-07-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:06

themuisje schreef:
is dat ook niet waar je van uit moet kunnen gaan? dat de jury gelijk heeft? :)

ECH NIE !!! En dat zou je weten als je vaak als schrijfster op wedstrijden helpt, zoals ik, volgende week ook weer.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:06

joenohoe schreef:
themuisje schreef:
Joolien de 4 jarige pony die jij nog niet klaar vind voor wedstrijden is dit weekend twee keer eerste geworden met 209 pt en 195 :)

En wat wil je daarmee zeggen, wil je applaus ofzo ? Een paard zou niet zo vroeg beleerd moeten worden... Wat denk je waarom zoveel paarden vroegtijdig de eeuwige groene weides op gaan, waarom er zoveel blessures zijn ???

mag ik dat niet zeggen? ik vond het knap dat zij via een beeldscherm kan zeggen of een pony er klaar voor is of niet. ik wilde hierbij even zeggen dat hij er dus blijkbaar wel klaar voor is.
jij (en alle andere bokkers) hebben helemaal geen inzicht hoe en wat. en hoe wij met deze pony omgaan qua training/voeding/overige beweging/opleiding/begeleiding/medisch aspect/beleren/rustpauzes etc. lekker kort door de bocht dus om te zeggen dat je per definietie niet met een jonge pony mag trainen. ik denk dat als je je gezichtsveld wat verbreed je een stuk wijzer kan worden. en dat geld niet alleen voor jouw. maar voor iedere bokker.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:07

joenohoe schreef:
themuisje schreef:

ECH NIE !!! En dat zou je weten als je vaak als schrijfster op wedstrijden helpt, zoals ik, volgende week ook weer.

ervan uit moet kúnnen gaan. lees dit eens anders. dan hoef je misschien ook niet zo te gaan schreeuwen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:10

joenohoe schreef:
themuisje schreef:

Als je het niet met de jury eens bent, als schrijfster, dan ga je toch de jurycursus volgen, dan kan je meehelpen het niveau te verbeteren.