Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Sjaad schreef:Mijn vraag is of iemand deze rijschool kent. Het gaat ook over klassieke rijkunst.
Het is een rijschool waar náást klassieke rijkunst ook aan o.a. schermen gedaan wordt ( dit geef ik aan om duidelijk te maken over welke rijschool ik het heb ).
Is dit niet de rijschool waar oa bastiaan de recht in de leer is geweest ??? Ik kan het fout hebben hoor !
Zooist schreef:Ik denk dat er in dit topic een hoop mensen meelezen (en soms posten) die graag meer over de klassieke wijze willen leren. (en een paar die hier komen voor het dagelijkse vertier)
Waar ik zelf tegen aanloop is:
De wijze waarop een aantal klassieke kenners communiceren via het inet is op een wijze dat bij menigeen de haren overeind gaan staan. Ze verkondigen 'de leer' soms nog heftiger dan menig geloofsextremist waardoor er ook heftige tegenreacties komen.
Een groot aantal (mee)lezers is er van overtuigd dat uit elke "leer" of "stroming" oefeningen te halen zijn waarmee je je paard en het rijden kan verbeteren. Ook hier reageren de klassiekers heel fel op. Er is namelijk alleen de klassieke leer die 'goed' is. Dit leidt ook tot heftige discussies.
Een discussie is een gesprek waarbij twee of meerdere mensen een andere mening toegedaan is, waarbij je vooral ook moet luisteren (hier lezen) wat de ander schrijft. Hierop kan je dan (met respect) reageren. Als je mening A niets vind kan je dat melden met daarbij je standpunten ZONDER de ander compleet af te kraken waardoor de discussie alleen maar heter zal worden met de slotjes en het bannen als gevolg.
Als je iemand wilt overtuigen geef dan aan waarom iets positief is door de voordelen te benoemen en niet door alles en iedereen die "het niet heeft of doet" compleet af te kraken. Dat zegt meer over de poster dan dat het de ander zal overtuigen.
Op basis van een foto of een still of een 3 seconde moment kan je geen enkele mening vormen over de wijze van rijden. Het is een momentopname. Iedere instructeur ZOU moeten reageren dat het onmogelijk is om een foto te beoordelen. Hier heb je toch echt meer voor nodig.
Ik zelf rijd gewoon zoals ik rijd. Ik heb hier wel eens gehoord dat dat LDR is (wat ik wel heel grappig vind om te horen want dat is echt kul), volgens de ander is het klassiek maar dan net weer wat anders. Mij kan het werkelijk niet schelen welke naam eraan gehangen wordt. Mijn doel in dit topic is te ontdekken welke ideeën er leven in het klassieke en van een aantal oefeningen merk ik dat mijn paarden verbeteren en die neem ik nu dagelijks mee in de training. Andere oefeningen vind ik niet prettig of gaat de werking boven mijn pet, dus daar begin ik niet aan.
Athlete schreef:Het correct over de rug rijden van een paard is misschien wel het allermoeilijkste dat er is. Tegelijkertijd moet dit dan wel de basis zijn van waaruit iedere ruiter en amazone dient te werken volgens mijn mening. En ja, van daaruit volgen die fantastische momenten die we koesteren en die we weer willen voelen. Intensief trainen en na afloop een tevreden blij paard naverzorgen met beide een goed gevoel is toch het allermooiste dat er bestaat?
neapolitano schreef:wat is nu het verschil tussen bv aangalopperen gedaan vanuit de klassieke dressuur en wat tussen de "moderne" dressuur? Ik zou wel wat praktische onderwerpen willen lezen
KasparovX schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp het wat beter maar nog niet helemaal. Nog meer mensen die de "ontspanning" uit het skala kunnen uitleggen? Vast bedankt.
MoniqueB schreef:KasparovX schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp het wat beter maar nog niet helemaal. Nog meer mensen die de "ontspanning" uit het skala kunnen uitleggen? Vast bedankt.
De ontspanning is een logisch gevolg van stap 1, takt/ritme. Als het paard heeft geleerd taktmatig te gaan met een zo vrij mogelijke hoofd/hals houding in alle drie te basisgangen (het eigen zuivere ritme van de beweging) stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter.
Hierdoor ontstaat een losgelatenheid waarbij het paard vrij is van mentale en fysieke spanning zodat hij in staat is de energy van de achterhand door een elastisch swingende rug voorwaarts naar het bit te laten stromen.
Heb je hier iets aan?
Athlete schreef:neapolitano schreef:wat is nu het verschil tussen bv aangalopperen gedaan vanuit de klassieke dressuur en wat tussen de "moderne" dressuur? Ik zou wel wat praktische onderwerpen willen lezen
Aan de overgangen herkent men de africhting van het paard en dus de africhter, zo ook de overgang naar de galop. Het aanspringen an sich is deels gehoorzaamheid van het paard aan de hulpen, de overgang zelf dient voorwaarts, soepel, met correct ruggebruik en dito aanleuning te gebeuren. Zoals ik in één van mijn vorige posts al aangaf is het niet zozeer een andere techniek, maar het veel bewuster uitvoeren van de oefeningen, snappen waar het misging, etc. Zo is het wenselijk om een paard aan te laten galopperen vanuit een schoudervoor, zodat de voorhand voor de achterhand geplaatst wordt en het paard dus recht kan aanspringen. Dit in combinatie met de andere voorwaarden en een correcte africhting zorgen voor een correcte overgang.
Heeft het paard moeite met het aanspringen op een bepaalde kant, dan heeft dit zeer waarschijnlijk te maken met zijn (natuurlijke) scheefheid. Door het in alle gangen recht te richten, bijvoorbeeld door het rijden van schouderbinnen- en buitenwaarts, wordt de scheefheid minder en het aanspringen beter.
Of dit verhaal afwijkt van enige manier van rijden? Ik hoop het niet!De KR en dus het Skala (van waaruit een ieder dient te rijden volgens de reglementen van de FEI) maakt het rijden begrijpelijker, logischer. Bovendien is het pakket aan oefeningen groter en het werk afwisselender, waardoor het ruitergevoel beter ontwikkeld wordt. Dat neemt niet weg dat hierbij wel rekening gehouden moet worden met het type paard (zowel qua bouw, als qua karakter), de ruiter/amazone en de combinatie van beide!
Ik hoop dat ik wat concreter ben geweest Neapolitano?
cherie78 schreef:Dat snap ik niet helemaaldat vetgedrukte.
Maar dat kan ook aan mij liggen![]()
Zou je willen uitleggen, waarom in de KR een groter pakket aan oefeningen zou zijn?
tjoppie schreef:mijn vraag hierop is of dit KR specifiek is? In mijn ogen hoort dit tot basiskennis.
Het kan zijn hoor dat ik gewoon heel klassiek ben opgeleid zonder dat daar de nadruk op gelegd werd
Athlete schreef:cherie78 schreef:Dat snap ik niet helemaaldat vetgedrukte.
Maar dat kan ook aan mij liggen![]()
Zou je willen uitleggen, waarom in de KR een groter pakket aan oefeningen zou zijn?
Beste Cherie,
Vanuit mijn persoonlijke ervaring lijken oefeningen als de renvers, schouderbuitenwaarts, een slangenvolte met voltes in top, een traversale in het wijken, wijken voor het buitenbeen over de (2e) hoefslag in de vergetelheid geraakt, terwijl dit wel oefeningen zijn om je africhting te verbeteren en tegelijkertijd voor afwisseling in het werk zorgen.
Veel mensen gebruiken vandaag de dag alleen de omtrek van de rijbak en niet de oppervlakte.
Dit wordt in de hand gewerkt door de oefeningen die in de proeven gevraagd worden: Waarom niet wijken in een links- of rechtsomkeert voor het buitenbeen naar de hoefslag in de L1, waarom niet wijken vanaf de renverseerlijn, 5 meter, voor het buitenbeen en terug naar de renverseerlijn in de L2?
Bovenstaande een kleine greep uit vergeten oefeningen. Daarnaast is er nog het voorbereiden van iets dat zo simpel gezien wordt: een wending hoort men te rijden vanuit een schouder voor/schouderbinnenwaarts, evenals een volte. Hoe moeilijk of makkelijk is een volte? Correcte stelling en buiging in een volte is zo simpel nog niet. Ook hier zijn voorbereidende oefeningen voor nodig.
Hoeveel mensen wijken nog vanaf het moment dat zij de L-klasse gepasseerd zijn?
Ik hoop, Cherie, dat ik hiermee voor jou het e.e.a. verduidelijkt heb. Zoniet, hoor ik het graag!
tjoppie schreef:mijn vraag hierop is of dit KR specifiek is? In mijn ogen hoort dit tot basiskennis.
Het kan zijn hoor dat ik gewoon heel klassiek ben opgeleid zonder dat daar de nadruk op gelegd werd
Athlete schreef:@ Cherie:
Nee, het uitkomen van een volte zie ik niet als een travers: buiging om het binnenbeen en begrenzing op de binnenteugel. Het uitkomen van een volte geschiedt volgens mijn gevoel door rechtrichten op buitenteugel en buitenbeen, waarbij het binnenbeen gaat waken. Mits je uit de volte een rechte lijn wilt rijden. Een correcte volte rijd je altijd op binnenbeen en buitenteugel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ineens het buitenbeen en de binnenteugel geen functie meer hebben. Het buitenbeen ligt aan voor het geval extra begrenzing nodig is, de binnenteugel zorgt voor de benodigde stelling die uiteraard bij een volte 10m meer vraagt dan bij een volte 20m.
Whinnylando schreef:Athlete schreef:@ Cherie:
Nee, het uitkomen van een volte zie ik niet als een travers: buiging om het binnenbeen en begrenzing op de binnenteugel. Het uitkomen van een volte geschiedt volgens mijn gevoel door rechtrichten op buitenteugel en buitenbeen, waarbij het binnenbeen gaat waken. Mits je uit de volte een rechte lijn wilt rijden. Een correcte volte rijd je altijd op binnenbeen en buitenteugel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ineens het buitenbeen en de binnenteugel geen functie meer hebben. Het buitenbeen ligt aan voor het geval extra begrenzing nodig is, de binnenteugel zorgt voor de benodigde stelling die uiteraard bij een volte 10m meer vraagt dan bij een volte 20m.
Bedoel je bij het dikgedrukte niet buitenteugel?
Athlete schreef:@ Cherie:
cherie78 schreef:Even inhakend over het voorbereiden van een wending.
Als ik je goed begrijp, zet jij het paard in schoudervoor?
Ik heb altijd gedacht, dat het begin van een volte een schoudervoor/binnenwaarts is. En het uitkomen van de volte gezien kan worden als een travers.
Dit heb ik jaren geleden eens in een boekje gelezen.