quadripes schreef:ik heb trouwens dit weekend gelezen in mijn nieuwe boek, even inhakend op wat Woodstock schrijft, dat men moet oppassen om met oefeningen de achterhand van het paard los te maken ipv sterker. Een paard met een losse achterhand kan nooit gewicht opnemen. Dus soepel is niet altijd goed in de klassieke dressuur. Spieren moeten niet altijd uitgerekt worden, maar vaak juist versterkt.
Dit is ook wat Xenophon zegt: mensen denken vaak dat een paard met een soepele achterhand verzameling aan kan, maar het zijn juist de paarden met een stevige, korte lendenpartij die dit kunnen. (ik zit weer op mijn werk, dus het is enigszins geparafraseerd)
Denk dat wij allen iets langselkaar heen praten, denk dat men het zo moet begrijpen dat Xenphon soepel weer anders ziet dan dat de meeste mensen dat doen, soepel is niet los, losse achterhand daar kun je niet veel meer maar een losgelassen achterhand wel.
De spieren moeten het aankunnen, en dat zijn ook de buikspieren die in paketten naar zowel heup knie en spronggewricht lopen.
Spieren spannen zich wanneer zij werken daarom is een verzammeling in wezen altijd een spanning opwekken in de spieren zonder deze te verspannen.