Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:09

quadripes schreef:
ik heb trouwens dit weekend gelezen in mijn nieuwe boek, even inhakend op wat Woodstock schrijft, dat men moet oppassen om met oefeningen de achterhand van het paard los te maken ipv sterker. Een paard met een losse achterhand kan nooit gewicht opnemen. Dus soepel is niet altijd goed in de klassieke dressuur. Spieren moeten niet altijd uitgerekt worden, maar vaak juist versterkt.

Dit is ook wat Xenophon zegt: mensen denken vaak dat een paard met een soepele achterhand verzameling aan kan, maar het zijn juist de paarden met een stevige, korte lendenpartij die dit kunnen. (ik zit weer op mijn werk, dus het is enigszins geparafraseerd)

Denk dat wij allen iets langselkaar heen praten, denk dat men het zo moet begrijpen dat Xenphon soepel weer anders ziet dan dat de meeste mensen dat doen, soepel is niet los, losse achterhand daar kun je niet veel meer maar een losgelassen achterhand wel.
De spieren moeten het aankunnen, en dat zijn ook de buikspieren die in paketten naar zowel heup knie en spronggewricht lopen.
Spieren spannen zich wanneer zij werken daarom is een verzammeling in wezen altijd een spanning opwekken in de spieren zonder deze te verspannen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:13

Citaat:
En de levade (of eerst pesade), want die biedt hij eigenlijk soms al aan.

Pessade leert men niet aan, het is een nog niet goed gelukte Levade.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:19

Professor schreef:
liljebo schreef:
Aha, ik zie dus dat Moll en prof werken met de longe achter de achterhand door ipv vanuit de singel over de rug heen, zoals in het filmpje.

Mag ik ook vragen waarom? Ik neem aan dat het meer controle over de achterhand geeft, maar wellicht zijn er meerdere redenen?

Dit wat hier getoond word is de werkelijke dubbele longe.
En aan de langeteugel over de rug is alleen bij de volgende zijgangen: Renvers Travers en Appuyeren.
Bij het aanleren doe ik dat van achteruit dus zo hoe het paard nu opgetoomd is.
De dubbele longe vind ik zo het fijnst en niet met catrolletjes wat niet een direkte verbinding heeft.

Ok dank u voor de uitleg

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:32

quadripes schreef:
@Moll: ja, klopt. daarom heb ik Flex dat ook geleerd, ik wilde zijn galop verbeteren.

Op dit moment ben ik Conversano de piaffe aan het leren, aan de hand. En straks aan de lange lijnen. Van Professor heb ik de tip gekregen om zeker niet te lang te wachten onder het zadel. Dus als ie straks weer wat in het werk zit, want ik kan pas deze week weer echt aan het werk, dan ga ik zeker de piaffe een speerpunt maken van onze training.

En de levade (of eerst pesade), want die biedt hij eigenlijk soms al aan.

hoe bedoelt u galop verbeteren, want in de zin verbeteren als zijnde beter maken dan het paard van naturen bezit kan in mijn ogen namelijk niet, je kan geen betere galop verkrijgen dan het paard van af zijn geboorte heeft mee gekregen verbeteren in iets beters, ver beteren in de zin sterker maken, en hert maximale uit het paard krijgen, tot het punt van dat geen wat het paard zou kunnen presteren kan wel, het is echter maar aan een enkel van osn weg gelegd het maximale uit het paard te verkrijgen, zonder het paard te over vragen, of optimaal te benutten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:39

Moll schreef:
hoe bedoelt u galop verbeteren, want in de zin verbeteren als zijnde beter maken dan het paard van naturen bezit kan in mijn ogen namelijk niet, je kan geen betere galop verkrijgen dan het paard van af zijn geboorte heeft mee gekregen verbeteren in iets beters, ver beteren in de zin sterker maken, en hert maximale uit het paard krijgen, tot het punt van dat geen wat het paard zou kunnen presteren kan wel, het is echter maar aan een enkel van osn weg gelegd het maximale uit het paard te verkrijgen, zonder het paard te over vragen, of optimaal te benutten

Men kan wel een galop verbeteren wanneer het paard door verkeerde training voor de tijd bv een 4 takt galop heeft aangeleerd.
Men kan de uitdrukkingskracht van de gangen verbeteren, men kan de Schwung verbeteren dat zijn allemaal facetten in de gang die men verbeteren kan.
Wat u bedoeld is dus beperkt tot het vermogen van het paard in de gang. Dat is iets anders.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:40

Professor schreef:
Moll schreef:

Men kan wel een galop verbeteren wanneer het paard door verkeerde training voor de tijd bv een 4 takt galop heeft aangeleerd.
Men kan de uitdrukkingskracht van de gangen verbeteren, men kan de Schwung verbeteren dat zijn allemaal facetten in de gang die men verbeteren kan.
Wat u bedoeld is dus beperkt tot het vermogen van het paard in de gang. Dat is iets anders.

maar u begrijpt wat ik bedoel :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:53

Ik bedoel wat u begrijpt...... _/-\o_

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:55

ik bedoel niet de galop verbeteren als gang, maar wel het vermogen om de achterhand er beter onder te zetten, zodat je in de galop het paard beter kunt verzamelen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:04

quadripes schreef:
ik bedoel niet de galop verbeteren als gang, maar wel het vermogen om de achterhand er beter onder te zetten, zodat je in de galop het paard beter kunt verzamelen.

Hoeft u niet meer te verdedigen, heb het mijnheer Moll proberen uit te leggen....

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:13

liljebo schreef:

[quote="meerhofh schreef:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb bij mijn paard ook gemerkt dat ze soepeler werd van werken aan de hand.
Nu heb ik het vermoeden dat je door werken aan de hand bepaalde spiergroepen (vooral van de hals) soepeler maakt, maar dat je niet het hele gehele paard in balans kan brengen op de AR manier. Wat bij mijn paard opviel is dat ze nog steeds wat spanning vertoonde bij het rijden en niet goed in balans kon lopen. Dat zat 'm vooral in het goed moeten buigen in haar hele lijf (wat ik dus blijkbaar met werken aan de hand van AR niet heb kunnen bereiken). Nu ze dat beter kan (geleerd in de KR), is ze met rijden vele malen ontspannener.
Ik denk daarom dat het werken aan de hand van AR gymnastiek is wat het paard soepeler maakt, maar waarmee je moeilijk het hele lijf in één keer kan oefenen. Voor het rijtechnische gedeelte kom je dan dus tekort.

Wat je hierboven stelt is een hele mooie conclusie :) AR werkt heel veel met extreme buiging in de hals. Door de extreme halsbuiging maak je mooi de hals las, maar koppel je deze wel los van de rug. Doordat de hals veel buigt, hoeft de rug minder te doen. Lengtebuiging in de rug zie je dus ook niet zo veel.

Wel werk je veel met zijwaarts gangen, wat de achterhand weer mooi losser maakt.

Omdat je dus geen echte lengtebuiging in de rug hebt, maak je je paard dus wel losser in bepaalde gebieden (mn hals en achterhand), maar niet sterker, en niet veel soepeler in de rug.

Door met minder stelling te werken, wordt het wat makkelijker om de rug wel échte lengtebuiging aan te laten nemen, maar dan nog is het moeilijk. Als je erop zit, vraag je deze lengtebuiging namelijk met je zit, en als je ernaast loopt, mis je dus een hele belangrijke tool om de rug van je paard los te maken. Je kunt het deels opvangen door niet te veel stelling te vragen, en langs de bakrand te werken zodat de achterhand begrenst word, en je paard dus makkelijker gaat buigen in zijn rug, maar de sublieme hulp is toch wel je houding en zit. Vandaar dat deze ook zo belangrijk is ;)

Heel duidelijk. Dank u[/quote]

ik heb het ook zo ervaren echter is hyperflexi van de nek wel een groot gevaar in deze evenals in het bekken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:18

Citaat:
ik heb het ook zo ervaren echter is hyperflexi van de nek wel een groot gevaar in deze evenals in het bekken.

Hyperflixie is niet goed, maar Flexion dus buigen in stand van de nek en hals is net zo als rekken en strekken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:21

Professor schreef:
Citaat:

Hyperflixie is niet goed, maar Flexion dus buigen in stand van de nek en hals is net zo als rekken en strekken.

juist maar in overdaad gevraagt laat echter zijn sporen wel achter dat is mijn ervaring die ik gaanderweg in de AR heb opgedaan.
Dit heb ik ook na laten kijken en bevestigd gekregen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:48

liberty22 schreef:
juist maar in overdaad gevraagt laat echter zijn sporen wel achter dat is mijn ervaring die ik gaanderweg in de AR heb opgedaan.
Dit heb ik ook na laten kijken en bevestigd gekregen.

Dan heeft men verbuigt hoe ik dat al eens eerder in de topic beschreven heb.

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:08

je moet ook oppassen dat een paard door al die overdreven buiging in de hals, zijn achterbeen niet voortdurend buiten de massa plaatst, want daardoor kun je een onregelmatig paard krijgen. bij met name het rechterachterbeen gebeurt dit snel op de linkerhand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:59

Q, dat is inderdaad iets wat je vaak ziet.

Een andere vraag...
Dressuur is er voor het paard. Het is bedoeld om het paard sterker te maken en daarmee voor te bereiden op het dragen van de ruiter.
Tot zover duidelijk.

Ik zie echter ook negatieve reacties tov bijv vrijheidsdressuur of circusdressuur, terwijl ik mij kan voorstellen dat een goed trainer ook vanuit deze training een paard kan gymnasiseren/sterker maken.
Nu begrijp ik dat het als voorbereiding voor het rijden het manco heeft dat het geen voorbereiding van hulpen geeft, maar een dergelijk getraind paard (mits door een zeer kundig trainer) reageert dusdanig op kleine signalen dat het voor de betreffende trainer gemakkelijk kan worden 'geinstalleerd' tijdens het rijden later. Vaak zonder inwerking van bit e.d.

Nu begrijp ik heel erg goed dat bij sommigen de haren overeind gaan staan. prima. Is ook een beetje mijn bedoeling. Ik wil nl graag argumenten horen waarom dit volgens de tegenstanders niet kan (anders dan: het hoort niet zo)'

Het gaat mij dus niet om de voorbereiding van een proef/inleren van een jong rijpaard wat voor meerdere mensen als rijdier zal dienen, maar om de training van een 'eigen' paard met als doel sterk en soepel worden en daarmee de draagkracht en fysieke gezondheid vergroten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:08

circusdressuur heeft als doel truukjes aanleren en heel vaak gaan deze paarden in gebroken of verkeerde bewegingen met verkeerde spieropbouw. vaak worden deze paarden dmv een sneldressuur afgericht. Zoals Baucher in een paar weken tijd alle gangen en touren van de Hoge School had aangeleerd. Het is dus mogelijk om een paard binnen een paar weken bepaalde dingen te leren, maar dit zijn dan altijd voor het lekenoog 'spectaculaire gangen en oefeningen', terwijl het voor het geoefende oog duidelijk is, dat het paard verkeerd beweegt enz.

vaak zijn circusruiters helemaal geen slechte ruiters, maar willen zij liever snel resultaten zien en zien zij het paard daarin ook anders. meer als een soort hond die je truukjes kan leren, denk ik. (sorry als ik nu mensen voor de schenen schop, is niet mijn bedoeling)

dit is wat anders dan wat er met vrijheidsdressuur nu wordt bedoeld, overigens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:15

Q, het is mijn bedoeling dat mensen hun eerlijke mening geven. Ok ik kan daar inkomen. Zeker daar waar optredens wachten. Dus je hebt een heel goed punt. Ik kan mij nl ook erg goed voorstellen dat je ware soepelheid en kracht niet op korte termijn opbouwt.

Maar dan ga ik nog even door. Vrijheidsdressuur is een zeer breed begrip en niet per definitie bestaande uit kunstjes, ook al staat het om die reden bekend.
Het woord staat echter voor 'dressuur in vrijheid'

Denkt u(en natuurlijk anderen) dat het opbouwen van een training volgens de principes van het vrijheidsdressuur; dus werkend met beloning en in volledige vrijheid, niet op dezelfde wijze , qua opbouw, kan plaatsvinden als in de KD. Dus als een gedegen training vanuit de allereerste basis naar een paard wat prima in staat is de ruiter te dragen en wellicht zelfs meer dan dat?

Theoretisch... om te beginnen.

Zo nee, waarom niet?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:18

mijns inziens heb je altijd verbinding nodig van het achterbeen via de ruiter om een paard op vier benen in evenwicht te trainen.

bij vrijheidsdressuur zie je dat dat altijd ontbreekt. dan kunnen de paarden wel de oefeningen. maar het gaat niet om de oefeningen bij klassieke dressuur.

ik geloof dus niet in 'dressuur in vrijheid'. het kan hartstikke mooi om te zien zijn, daar gaat het niet om. maar ik denk dat je soms zelfs je paard ermee geen dienst bewijst (rug, lendenpartij enz).

misschien dat als je paard uiteindelijk zover is opgeleid, dat het ook daadwerkelijk helemaal in evenwicht is, dat het dan wel zou kunnen. want dan heb je eigenlijk geen hulpmiddelen meer nodig. maar hulpmiddelen zijn er om te leren.

en vlgs mij wilde Baucher juist daarom graag met hoog in het bloed staande paarden werken: die waren al zo soepel en intelligent. Die kon je ook in een korte tijd 'klaarstomen' en dan leek het ook nog wat, omdat ze van zichzelf ook heel erg voorwaarts zijn en snel reageren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:26

quadripes schreef:
mijns inziens heb je altijd verbinding nodig van het achterbeen via de ruiter om een paard op vier benen in evenwicht te trainen.
.

Je doelt dan onder training onder de man?

Toen ik de vraag stelde, had ik het werk aan de longe/hand in gedachte.
Onder de man kan ik mij wel iets voorstellen bij je antwoord (via bit/bitloos hoofdstel?)

Goed... met longeerwerk en lange teugelwerk wordt ook verbinding tot stand gebracht via longe/hoofdstel en wellicht is dat ook iets waar je op doelt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:27

quadripes schreef:
mi
ik geloof dus niet in 'dressuur in vrijheid'. het kan hartstikke mooi om te zien zijn, daar gaat het niet om. maar ik denk dat je soms zelfs je paard ermee geen dienst bewijst (rug, lendenpartij enz).

.

Als ik het goed begrijp ben je van mening dat de oefeningen in dit geval slecht zijn voor rug en lendenen.
Kun je uitleggen waarom precies? (voorop gesteld dat de achterhand goed wordt ondergebracht)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:38

Moll schreef:
het boek van Horst Bekker
Handbuch der doppellongen arbeit

Horst werkt met een gymnastiek teugel toch ? Ben je hier ook voor ?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:43

Citaat:
en vlgs mij wilde Baucher juist daarom graag met hoog in het bloed staande paarden werken: die waren al zo soepel en intelligent. Die kon je ook in een korte tijd 'klaarstomen' en dan leek het ook nog wat, omdat ze van zichzelf ook heel erg voorwaarts zijn en snel reageren.

Helaas niet, hij reed halfbloeds, het was Fillis die alleen volbloeds reed en zeer op voorwaarts ingesteld was. Baucher deed veel in stand en Sjefke Jansen heeft dat principe diep en eng Hyperflexie genoemd het voor eerst los maken van het paard en dan de rest.
Lichtheid wilde Francois Baucher daarmee bereiken, maar in het tweede deel van zijn leven veranderde dat hij reed toen meer in een relatieve oprichting en de zijwaartse buiging van de hals minimaliseerde hij toen, lees het boek van hem.
Een mooie uitspraak van Baucher: Wanneer zweet zichbaar word, heeft de mens de grens overschreden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:44

Maris schreef:
Horst werkt met een gymnastiek teugel toch ? Ben je hier ook voor ?

Becker is een leerling van Knie een begaaafd Circusruiter en trainer misschien komt het daardoor dat Herr Becker weleens de grens van Klassiek overtreed?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:00

Grappig dat de wereld soms zo klein is. De dubbele longe van dhr. Moll komt me namelijk wel erg bekend voor. Voor zover ik weet wordt deze slechts door 1 persoon gemaakt.

In het kader van de klassieke dressuur is er een interessante lezing binnenkort:

Lezing ANATOMIE van de DRESSUUR
Osteopaat A. Wuite & Klassiek instructeur en Master Saddle fitter B. Boonacker

Een must voor elke ruiter van Beginner tot grand prix niveau.

Locatie manege de Broeksie
Groenstraat 11-A te Esbeek

Donderdag 24 maart 2011 om 19.30 uur

Opgeven vooraf via info@2bOne.nl

prijs bij opgave vooraf: € 10,- prijs aan de deur € 15,-

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:05

Hmmmm, als ik dit lees.... Ik ken geen van beide, maar wat moeten een osteopaat en een zadelmaker nu samen gaan vertellen?
Wat is de must daarvan?