Somebitch schreef:Ook dat moet geen verschil maken.![]()
Tenminste bij mijn pony maakte het geen verschil en dat is geen makkelijke.
haha nou bij die van mij wel die moest wel even wennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:annnneeee schreef:ja want bij bitloos gebeurd dat volgens jullie niet.
Ik volg je nog steeds niet.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen en waar leert een ruiter nou precies van rijden, volgens jou? Wat moet een ruiter in ieder geval leren volgens jou? En wat is de toegevoegde waarde van een bit daarin volgens jou?
Tesssaaa schreef:en volgens mij heeft iedereen ook de basis geleerd met bit ook op zijn eigen paard of niet?
Twiggy2008 schreef:Tesssaaa schreef:en volgens mij heeft iedereen ook de basis geleerd met bit ook op zijn eigen paard of niet?
Ik heb geen bit in huis en ik heb mijn eigen paard bitloos ingereden. Die kent geen bit. Nergens voor nodig, gaat zo ook prima!![]()
Maar ik rij andere paarden meestal wel met bit, al hoewel ik momenteel vrijwel niet op andere paarden rij. Ik heb mijn eigen paard, dus waarom zou ik?
annnneeee schreef:is goed voor de ervaring en houding en zit. ik rijd altijd in vakanties op verschillende paarden en pony´s
Twiggy2008 schreef:annnneeee schreef:is goed voor de ervaring en houding en zit. ik rijd altijd in vakanties op verschillende paarden en pony´s
Nou, het zou zo maar kunnen dat ik al wat ouder ben dan jij misschien? Ik heb het in vakanties juist drukker dan druk met een jong kind thuis. Ik maak mijn schaarse vrije tijd vrij voor mijn eigen paard en liever niet voor anderman's paard, want dan schiet de tijd voor mijn paard erbij in. Dat heb je als je alleenstaand moeder bent met kind, schooltijden, werk, een huishouden, een eigen paard, meerdere bezigheden en hobbies en een druk sociaal leven.![]()
Vroeger reed ik ook overal op, nu niet meer. Ik rij nu heel bewust mijn eigen paard.![]()
En daar is niets mis mee.
annnneeee schreef:ik heb gister met mijn pony bitloos gereden.
lage neusriem 2 vingers onder het jukbeen gehangen en toen gereden, aan de teugel ging voor geen meter!
hij snapt aan een slappe teugel aanwijzingen wel maar aan de teugel nee
daNiielle_ schreef:annnneeee schreef:ik heb gister met mijn pony bitloos gereden.
lage neusriem 2 vingers onder het jukbeen gehangen en toen gereden, aan de teugel ging voor geen meter!
hij snapt aan een slappe teugel aanwijzingen wel maar aan de teugel nee
Om even deze reactie terug te halen.
Ik raad je aan om je eens even heel goed te verdiepen in wat 'aan de teugel' nou eigenlijk is.
Ja, klinkt kinderachtig.
Maar nageeflijkheid wordt niet verkregen door je bit, teugel, hoofdstel of wat dan ook. Dit verkrijg je door te rijden met je zit.
Geloof me, ik heb het zelf ervaren. Ik kan mijn paard nu zelfs zonder hoofdstel/zadel nog rond rijden. En dat terwijl ze ontzettend hard in de mond is/was.
En van een paard dat jaren met bit loopt, en jij als ruiter die er niet veel van weet, mag je ook niet gelijk conclusies trekken na 1 keer rijden.
Geef het de tijd, en je zult zelf ervaren dat het bitloos rijden echt overeen komt met het normale rijden.
Overigens vind ik het erg onnodig om jezelf hier nou een beetje gaan zitten verdedigen dmv een filmpje.
daNiielle_ schreef:Maar misschien wil je teveel?
Ik probeerde de eerste keer echt op de teugel te rijden, tot ik me besefte dat ik eens volledig tegen mijn gevoel in moest gaan rijden.
In draf ging het makkelijker, dus ben in draf begonnen met uitproberen.
Constant been eraan, ontspanning, van alles proberen. Duurt even, maar na een tijd heb je het door, en dan gaat het 10 keer makkelijker dan met bit.
Mijn paard kauwt nu op een bit veeeel makkelijker dan voorheen, niet sterk meer en laat eindelijk volledig los. moest met bit rijden voor een fotoshoot, dus vandaar..
Nou wil ik niet zeggen dat je persee bitloos moet gaan hoor, misschien werkt een bit voor jullie beter.
Maar het heeft mij echt geleerd om naar mijn paard te luisteren, en mijn manier van rijden enorm te verbeteren!
annnneeee schreef:ik heb al vaker geprobeerd zo bitloos te rijden maar met mijn pony lukt dat gewoon echt niet met aan de teugel met die lage neusriem.
gister op buitenrit met stalhalstertje geprobeerd, hij laat alleen z´n hoofd zakken maar echt buigen in de nek, kaak, schouder lijn doet ie gewoon niet.
JoviBan schreef:annnneeee schreef:ik heb al vaker geprobeerd zo bitloos te rijden maar met mijn pony lukt dat gewoon echt niet met aan de teugel met die lage neusriem.
gister op buitenrit met stalhalstertje geprobeerd, hij laat alleen z´n hoofd zakken maar echt buigen in de nek, kaak, schouder lijn doet ie gewoon niet.
Dat is geen tekortkoming van de pony, maar van de ruiter.
Het geeft aan dat jij bezig bent met 'in de krul', want rijden doe je met je zit, en 'aan de teugel' is een gevolg van goed rijden/gymnastiseren.
Bovendien hoort de neusriem van een bitloos hoofdstel niet laag te liggen.
annnneeee schreef:die ´lage neusriem´ ofwel inrijd neusriem ofzo zat 2 vingers onder het jukbeen, is dat te laag?
annnneeee schreef:die ´lage neusriem´ ofwel inrijd neusriem ofzo zat 2 vingers onder het jukbeen, is dat te laag?