TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:15

Somebitch schreef:
Ook dat moet geen verschil maken. :)
Tenminste bij mijn pony maakte het geen verschil en dat is geen makkelijke.

haha nou bij die van mij wel die moest wel even wennen :+ maar dat i oook echt een clown

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:09

JoviBan schreef:
annnneeee schreef:
ja want bij bitloos gebeurd dat volgens jullie niet.

Ik volg je nog steeds niet.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen en waar leert een ruiter nou precies van rijden, volgens jou? Wat moet een ruiter in ieder geval leren volgens jou? En wat is de toegevoegde waarde van een bit daarin volgens jou?

een ruiter leert de basis van het rijden in manege lessen enz. het verzorgen bij het opzadelen.

de toegevoegde waarde van een bit is volgens mij dat je ermee leert omgaan op de goede manier. altijd als hier over het bit wordt gepraat lees ik alleen maar negatieve dingen! er zitten heus wel positieve dingen aan.

en bij bitloos wat zijn de nadelen daar nou van???

en volgens mij heeft iedereen in dit topic een bit in huis.

Myrna_Kyra

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:16

ja ik heb idd ook een bit in huis, maar ook een bitloos hoofdstel
en ik heb voor bitloos gekozen,
maar heb ook jarenlang met bit gereden!
en tuurlijk zijn er nadelen aan bitloos
de druk zit niet in de mond zoals bij een bit
maar op de neus, en als neusriem om de verkeerde plaats zit
en op de verkeerde manier gebruikt wordt, kan het neusbotje breken!

dus tuurlijk zitten er nadelen aan, maar ieder voordeel zo zn nadeel toch!

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:48

en volgens mij heeft iedereen ook de basis geleerd met bit ook op zijn eigen paard of niet?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:29

Dat heeft er niks mee te maken. Want er zijn zat mensen die hun paarden bitloos inrijden.
Op maneges leer je nu eenmaal met bit. Waar ik reed reed er ook een pony op halster en daar reed ik ook vaak op.
Bij de meeste is er nooit wat uitgelegd over het bit. Ik zou het anders gedaan hebben als ik het wist.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:47

Tesssaaa schreef:
en volgens mij heeft iedereen ook de basis geleerd met bit ook op zijn eigen paard of niet?

Ik heb geen bit in huis en ik heb mijn eigen paard bitloos ingereden. Die kent geen bit. Nergens voor nodig, gaat zo ook prima! :j
Maar ik rij andere paarden meestal wel met bit, al hoewel ik momenteel vrijwel niet op andere paarden rij. Ik heb mijn eigen paard, dus waarom zou ik?

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:46

Twiggy2008 schreef:
Tesssaaa schreef:

Ik heb geen bit in huis en ik heb mijn eigen paard bitloos ingereden. Die kent geen bit. Nergens voor nodig, gaat zo ook prima! :j
Maar ik rij andere paarden meestal wel met bit, al hoewel ik momenteel vrijwel niet op andere paarden rij. Ik heb mijn eigen paard, dus waarom zou ik?

is goed voor de ervaring en houding en zit. ik rijd altijd in vakanties op verschillende paarden en pony´s

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:48

Ik ook :o hahah hoe zou dat nou komen,
vandaga heb ik trouwens samen met anne een buiten ritje gemaakt me stal halster ging super

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:14

annnneeee schreef:
is goed voor de ervaring en houding en zit. ik rijd altijd in vakanties op verschillende paarden en pony´s

Nou, het zou zo maar kunnen dat ik al wat ouder ben dan jij misschien? Ik heb het in vakanties juist drukker dan druk met een jong kind thuis. Ik maak mijn schaarse vrije tijd vrij voor mijn eigen paard en liever niet voor anderman's paard, want dan schiet de tijd voor mijn paard erbij in. Dat heb je als je alleenstaand moeder bent met kind, schooltijden, werk, een huishouden, een eigen paard, meerdere bezigheden en hobbies en een druk sociaal leven. ;)
Vroeger reed ik ook overal op, nu niet meer. Ik rij nu heel bewust mijn eigen paard. :j
En daar is niets mis mee. :)

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:18

Twiggy2008 schreef:
annnneeee schreef:

Nou, het zou zo maar kunnen dat ik al wat ouder ben dan jij misschien? Ik heb het in vakanties juist drukker dan druk met een jong kind thuis. Ik maak mijn schaarse vrije tijd vrij voor mijn eigen paard en liever niet voor anderman's paard, want dan schiet de tijd voor mijn paard erbij in. Dat heb je als je alleenstaand moeder bent met kind, schooltijden, werk, een huishouden, een eigen paard, meerdere bezigheden en hobbies en een druk sociaal leven. ;)
Vroeger reed ik ook overal op, nu niet meer. Ik rij nu heel bewust mijn eigen paard. :j
En daar is niets mis mee. :)

Ja heeel begrijpleijk want met een jong kind in huis en je breekt je been op een andere mans paard ligt je hele huishouden stil

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:04

Yamcha schreef:
Waar lees jij dat dan?

Ik kan het niet vinden.

is me nieuwe youtube filmpje. was een aantal weken geleden. niet bitloos.

maar voor iedereen die bewijs wilde hebben.

ik rijd dus nu Z1 met mijn pony met 9 winstpunten.

deze dag was hij wel sterk maar er zaten een paar goede stukken tussen...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:11

Wat is nou je bedoeling met het filmpje? :?

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:14

daNiielle_ schreef:
Wat is nou je bedoeling met het filmpje? :?

moet je ff een paar pagina´s terug kijken. daar hebben ze het erover dat ik zaag enz.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:26

annnneeee schreef:
ik heb gister met mijn pony bitloos gereden.

lage neusriem 2 vingers onder het jukbeen gehangen en toen gereden, aan de teugel ging voor geen meter!

hij snapt aan een slappe teugel aanwijzingen wel maar aan de teugel nee

Om even deze reactie terug te halen.
Ik raad je aan om je eens even heel goed te verdiepen in wat 'aan de teugel' nou eigenlijk is.
Ja, klinkt kinderachtig.

Maar nageeflijkheid wordt niet verkregen door je bit, teugel, hoofdstel of wat dan ook. Dit verkrijg je door te rijden met je zit.
Geloof me, ik heb het zelf ervaren. Ik kan mijn paard nu zelfs zonder hoofdstel/zadel nog rond rijden. En dat terwijl ze ontzettend hard in de mond is/was. :)

En van een paard dat jaren met bit loopt, en jij als ruiter die er niet veel van weet, mag je ook niet gelijk conclusies trekken na 1 keer rijden.
Geef het de tijd, en je zult zelf ervaren dat het bitloos rijden echt overeen komt met het normale rijden. :)

Overigens vind ik het erg onnodig om jezelf hier nou een beetje gaan zitten verdedigen dmv een filmpje.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:41

daNiielle_ schreef:
annnneeee schreef:
ik heb gister met mijn pony bitloos gereden.

lage neusriem 2 vingers onder het jukbeen gehangen en toen gereden, aan de teugel ging voor geen meter!

hij snapt aan een slappe teugel aanwijzingen wel maar aan de teugel nee

Om even deze reactie terug te halen.
Ik raad je aan om je eens even heel goed te verdiepen in wat 'aan de teugel' nou eigenlijk is.
Ja, klinkt kinderachtig.

Maar nageeflijkheid wordt niet verkregen door je bit, teugel, hoofdstel of wat dan ook. Dit verkrijg je door te rijden met je zit.
Geloof me, ik heb het zelf ervaren. Ik kan mijn paard nu zelfs zonder hoofdstel/zadel nog rond rijden. En dat terwijl ze ontzettend hard in de mond is/was. :)

En van een paard dat jaren met bit loopt, en jij als ruiter die er niet veel van weet, mag je ook niet gelijk conclusies trekken na 1 keer rijden.
Geef het de tijd, en je zult zelf ervaren dat het bitloos rijden echt overeen komt met het normale rijden. :)

Overigens vind ik het erg onnodig om jezelf hier nou een beetje gaan zitten verdedigen dmv een filmpje.

ik heb al vaker geprobeerd zo bitloos te rijden maar met mijn pony lukt dat gewoon echt niet met aan de teugel met die lage neusriem.
gister op buitenrit met stalhalstertje geprobeerd, hij laat alleen z´n hoofd zakken maar echt buigen in de nek, kaak, schouder lijn doet ie gewoon niet.

en dat je je paard kan rondrijden zonder alles, heb niks met hardheid in de mond te maken, want als je er niks in hebt kan ie ook niet hard zijn in z´n mond.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:45

Maar misschien wil je teveel?
Ik probeerde de eerste keer echt op de teugel te rijden, tot ik me besefte dat ik eens volledig tegen mijn gevoel in moest gaan rijden. :)
In draf ging het makkelijker, dus ben in draf begonnen met uitproberen.
Constant been eraan, ontspanning, van alles proberen. Duurt even, maar na een tijd heb je het door, en dan gaat het 10 keer makkelijker dan met bit.
Mijn paard kauwt nu op een bit veeeel makkelijker dan voorheen, niet sterk meer en laat eindelijk volledig los. moest met bit rijden voor een fotoshoot, dus vandaar..

Nou wil ik niet zeggen dat je persee bitloos moet gaan hoor, misschien werkt een bit voor jullie beter.
Maar het heeft mij echt geleerd om naar mijn paard te luisteren, en mijn manier van rijden enorm te verbeteren!

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:56

daNiielle_ schreef:
Maar misschien wil je teveel?
Ik probeerde de eerste keer echt op de teugel te rijden, tot ik me besefte dat ik eens volledig tegen mijn gevoel in moest gaan rijden. :)
In draf ging het makkelijker, dus ben in draf begonnen met uitproberen.
Constant been eraan, ontspanning, van alles proberen. Duurt even, maar na een tijd heb je het door, en dan gaat het 10 keer makkelijker dan met bit.
Mijn paard kauwt nu op een bit veeeel makkelijker dan voorheen, niet sterk meer en laat eindelijk volledig los. moest met bit rijden voor een fotoshoot, dus vandaar..

Nou wil ik niet zeggen dat je persee bitloos moet gaan hoor, misschien werkt een bit voor jullie beter.
Maar het heeft mij echt geleerd om naar mijn paard te luisteren, en mijn manier van rijden enorm te verbeteren!

zal het morgen eens uittesten op jouw manier, als ik tijd heb, vanavond heb ik iig les.

bedankt voor de tip. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:58

annnneeee schreef:
ik heb al vaker geprobeerd zo bitloos te rijden maar met mijn pony lukt dat gewoon echt niet met aan de teugel met die lage neusriem.
gister op buitenrit met stalhalstertje geprobeerd, hij laat alleen z´n hoofd zakken maar echt buigen in de nek, kaak, schouder lijn doet ie gewoon niet.

Dat is geen tekortkoming van de pony, maar van de ruiter.
Het geeft aan dat jij bezig bent met 'in de krul', want rijden doe je met je zit, en 'aan de teugel' is een gevolg van goed rijden/gymnastiseren.
Bovendien hoort de neusriem van een bitloos hoofdstel niet laag te liggen.

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:11

JoviBan schreef:
annnneeee schreef:

Dat is geen tekortkoming van de pony, maar van de ruiter.
Het geeft aan dat jij bezig bent met 'in de krul', want rijden doe je met je zit, en 'aan de teugel' is een gevolg van goed rijden/gymnastiseren.
Bovendien hoort de neusriem van een bitloos hoofdstel niet laag te liggen.

die ´lage neusriem´ ofwel inrijd neusriem ofzo zat 2 vingers onder het jukbeen, is dat te laag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:29

annnneeee schreef:
die ´lage neusriem´ ofwel inrijd neusriem ofzo zat 2 vingers onder het jukbeen, is dat te laag?

De neusriem hoort boven de neusinhammen te liggen. Dit kun je met het blote oog niet zien, dat moet je voelen met je vingers.
Info met illustraties: http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.php

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:35

Ik ben niet echt voor of tegen, als je goed en zacht ( dus zonder ruw trekken e.d.) met een bit een paard kan sturen, okee, hartstikke fijn. :D
Als je dat zonder bit kan, ook erg fijn! ^-^
Mijn mening is dus een beetje verdeeld. :P
Als je maar weet waar je mee bezig bent en het paard geen onnodige pijn doet, is het goed.
Ik rijd zelf meestal met bit, maar ik wil meer zonder bit gaan rijden omdat het mij gewoon net ietsiepietsie fijner lijkt voor de mond van het paard. Niet omdat ik een harde hand heb ofzo, maar ik zou het ( als ik een paard was /3 )ook op prijs stellen om zonder zo'n metalen ding in je mond te lopen. :')

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:15

annnneeee schreef:

De eerste paar keer ben ik zo'n 3 keer afgestapt om de neusriem te verstellen.
Even kijken waar hij beter op reageert.
Mijn paard reageerde bijvoorbeeld niet goed als ik wilde halthouden, toen ik hem lager deed ging het wel.

De site die gegeven is kan je daarbij wel goed helpen.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:20

_danieke_ schreef:
nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

Hoe bedoel je het penny gedoe eromheen( ik ben gewoon nieuwsgierig)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:23

Zow, even 37 pagina's gelezen en maar weinig reacties waar het in dit topic over zou moeten gaan. Volgens mij was de vraag waarom je TEGEN bitloosrijden was en niet dat je tegen pennydingen bent, voor bitloos, en al het andere wat in dit topic voorbij komt. Ik doe daar nog een schepje bovenop, ook mijn reacties is niet TEGEN bitloos. Verder heb ik mij enorm geergerd aan sommige kinderachtige reacties, maar als ik dan in hun profiel kijk, en hun leeftijd zie word me al een hoop duidelijk :+

Ik heb wel veel geleerd van dit topic waarvoor dank. Ik rij nl sinds 2007 op een stal met 6 haflingers die allen bitloos rijden en waarvan er 4 geboren en getogen zijn bij ons en dus ook bitloos zijn ingereden. (Stal bestaat sinds begin jaren 90.) We rijden voornamelijk buitenritten door de duinen en langs het strand, maar ongeveer 1x per maand kan er ook les genomen worden. Dit krijgen we dan van iemand die de opleiding freestyle heeft gevolgt bij Emiel Voest. Grondwerk, loswerken ed doen we ook regelmatig.

Ik dacht altijd sinds ik hier rij dat we goed bezig waren, want ook ik was altijd tegen bit, vond het zielig en dacht dat bitloos ook pijnloos betekende. Nu weet ik beter. Ik geloof nog steeds niet in gebroken ledematen van paarden met of zonder bit maar geloof nu wel dat ook bitloos niet altijd even vriendelijk is.

De naam van de optoming die we gebruiken weet ik eigenlijk niet, heb alleen het topic gelezen en niet alle links die er bij stonden ;) Zal dat eens googlen. Iig iets met kruislings. Bedankt voor het openen van mijn ogen dat bitloos niet altijd even vriendelijk is voor je paard. Toch lijkt het me wel vriendelijker dan met bit, maar das meer een gevoel dan wijsheid.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:39

Inmiddels wat plaatjes bekeken en er zitten een paar hoofdstellen tussen die me idd niet fijn voor een paard lijken, maar kan dit niet zeker zeggen omdat ik ze nooit uitgeprobeerd hebt. Het hoofdstel wat wij gebruiken is iig kingekruist, volledig van leer en lijkt erg veel op het free-style hoofdstel van Emiel Voest. (Zou em ook best kunnen zijn.) Zal een navragen op stal wat de naam precies is van ons hoofdstel.