Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:36

Amaryllis schreef:
Ik heb echt goed het topic doorgelezen, en ik schrik er echt van dat mensen hier een paard denkt te kunnen corrigeren door het in de mond te gaan zitten??? Ik kan me er echt met de kop niet bij. Corrigeren is best wel eens nodig, maar om dit te doen via trekken/scherper bit/iets anders is onacceptabel en lost niks op: Behalve het gevoel van frustratie bij de ruiter!

Wanneer je je paard wilt corrigeren of een keer op zn plek wilt zetten kan dat heus wel, maar ga eerst eens bij jezelf te raden wat er niet goed gaat. Daarna kun je een (wanneer je er op zit) rijtechnische oplossing bedenken.
Op de grond vind ik het weer net wat anders, daar mag je in mijn ogen wel eens harder zijn en laten merken wie de leider is. Maar nooit via een bit, bahbah.

Als je er op zit en je paard luisterd alleen als je in hun mond "'snokt", dan heb je niet veel keus hé?
Zodra de uittest periode voorbij is, zal ik het hoogstwaarschijnlijk ook niet meer moeten doen. De pony is bij haar eigenaar een engeltje en bij mij crossed ze heel de piste rond...
niet mijn schuld dat ze dat doet... zij is de gene die mij uitdaagd/uitprobeerd en dan moet zij de gevolgen maar dragen. Als ik ze er laat mee weg komen, ga ik er nooit veilig mee kunnen rijden. De eigenaar heeft zelf gezegd dat ik strenger moet zijn.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:40

als je paard een moeilijk moment heeft moet je even streng zijn, ik schaam me er niet voor dat ik mijn paard soms streng aanpak als ze niet wil luisteren... (ik bedoel er niet mee dat ik haar dagelijks haar mond opentrek van het snokken ofzo, ik bedoel da ik af toe ook eens een snokje zal geven als het echt niet meer gaat)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:04

Amaryllis schreef:
Ik heb echt goed het topic doorgelezen, en ik schrik er echt van dat mensen hier een paard denkt te kunnen corrigeren door het in de mond te gaan zitten??? Ik kan me er echt met de kop niet bij. Corrigeren is best wel eens nodig, maar om dit te doen via trekken/scherper bit/iets anders is onacceptabel en lost niks op: Behalve het gevoel van frustratie bij de ruiter!

Wanneer je je paard wilt corrigeren of een keer op zn plek wilt zetten kan dat heus wel, maar ga eerst eens bij jezelf te raden wat er niet goed gaat. Daarna kun je een (wanneer je er op zit) rijtechnische oplossing bedenken.
Op de grond vind ik het weer net wat anders, daar mag je in mijn ogen wel eens harder zijn en laten merken wie de leider is. Maar nooit via een bit, bahbah.

Jij bent wel heilig zeker.
Jij trekt nooit ,jij bent altijd lief , jij laat nooit je frustratie gaan ?

Nee zal niet nee ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:39

Ik durf inderdaad te zeggen dat ik nooit zal lopen trekken om mijn paard te corrigeren ja. Ik gebruik wel de corrigerende weerstand biedende hand als beschreven in ruiters en rechters van E van Loon, wat vberplichte kost voor iedereen zou moeten lezen. Maar ongehoord een bit langs de tanden rossen om je frustratie en onmacht te vertalen richting het paard? Nooit!! Daar zijn zat andere oplossingen voor.

Edit: hierbij doel ik op rijden he. Aan de hand deel ik ook wel eens een klap uit, of een stemverheffing. Maar straffen in de mond vind ik gewoon not done, nooit.

jamiroquai

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:49

Ik hoef mijn paard niet in zijn mond te snokken gelukkig, maa hiervoor had ik een Fjord die echt NERGENS op reageerde. Niet vooruit te krijgen. Niet op een volte. Niet in galop. Niet wenden. Niet op been reageren of op zit enz enz enz.

Nou op gegeven moment zit je er zo door en word je zo boos op zo'n lui dier, dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om je dan in te kunnen houden. Ik ben echt tot wanhoop gedreven, maar werd door hem gedwongen de harde aanpak te gebruiken. En dan knipperde hij nog niet eens met zijn ogen.

Uiteindelijk heb ik hem verkocht, maar hij heeft toch wel eens een snok gehad. Maar ik lag er dan die avond nog wakker van, dat dier was het na 2 seconden al vergeten volgens mij....

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:58

ik ben echt maatjes met mn paard maar ook ik ga weleens buiten mn boekje..

met rijden krijgt hij wel eens een (flinke) tik als hij geen reactie geeft op mn beenhulp..
af en toe ziet hij spoken.. een deken die altijd langs de bakrand hangt tijdens het rijden is dan opeens eng..
dan gaat hij vol aan de haal.. en dan doe ik hem weleens een beetje pijn.. (moet wel, heb er eens een keer onder gelegen omdat hij zo hard en schuin door de bocht gaat)

Nu voel ik wanneer hij wilt gaan (meestal) en kan ik hem corrigeren VOORDAT hij gaat! dus hoef ik niet heel streng op te treden..

ook krijgt hij wel eens een schop met het spoortje, denk dat de meeste ruiters wel eens iets te hard optreden (bedenk je, je dan achteraf)
ook mensen maken fouten :P

Maar over het algemeen snappen mn paard en ik elkaar wel.. maar soms liggen we wel eens dwars :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:23

Amaryllis schreef:
Ik durf inderdaad te zeggen dat ik nooit zal lopen trekken om mijn paard te corrigeren ja. Ik gebruik wel de corrigerende weerstand biedende hand als beschreven in ruiters en rechters van E van Loon, wat vberplichte kost voor iedereen zou moeten lezen. Maar ongehoord een bit langs de tanden rossen om je frustratie en onmacht te vertalen richting het paard? Nooit!! Daar zijn zat andere oplossingen voor.

Edit: hierbij doel ik op rijden he. Aan de hand deel ik ook wel eens een klap uit, of een stemverheffing. Maar straffen in de mond vind ik gewoon not done, nooit.

Ja precies wat ik zei.
Met dure woorden het ''lief'' maken.
Denk jedat ze die ''corrigerende weerstand biedende hand'' niet voelen? Ik heb het niet over het bit over de tanden rossen ,maar eigenlijuk hoef ik u en de reacties niet eens serieus te nemen :=

Je kunt er namelijk ook gewoon niet omheen dat ook jij niet heilig bent.
Dure woorden of het gewoon grof zeggen het komt op hetzelfde neer.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:21

Als je niet luisterd wordt je gestraft.
Ik trek liever in de mond dan men paard verrot te slaan. Meestal moet je ook maar één keer trekken en dan heeft ie het wel door.
Wat ik wel verkeerd vind is te snel naar trekken over gaan. Als ie niet reageert zet ik steeds meer druk op de teuegels en dan volgt er een snok.
De 600 kilo onder mij moet luisteren en mij respecteren. Als mijn paard geen respect heeft voor mijn leiderschap of voor mij in het algemeen, dan verlies ik mijn respect voor haar ook (tijdelijk). Een goede relaties is opgebouwd uit wederzijds respect en dat probeer ik nu in de kop van men bijrij paard te krijgen (wat niet ehct simpel is) maar we zullen er wel komen. Elke keer dat ik met haar bezig ben, ondervind ik al dat het een beetje makkelijker gaat.

Je moet kunnen straffen! Je mag niet bang zijn om te straffen, maar je moet wel nadenken en weten waarom je straf. Je moet verantwoord straffen.
Ik beloon veel liever. Straffen is niet tof, maar soms is het echt wel nodig.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:42

Aprella schreef:
Als je niet luisterd wordt je gestraft.
Ik trek liever in de mond dan men paard verrot te slaan. Meestal moet je ook maar één keer trekken en dan heeft ie het wel door.
Wat ik wel verkeerd vind is te snel naar trekken over gaan. Als ie niet reageert zet ik steeds meer druk op de teuegels en dan volgt er een snok.
De 600 kilo onder mij moet luisteren en mij respecteren. Als mijn paard geen respect heeft voor mijn leiderschap of voor mij in het algemeen, dan verlies ik mijn respect voor haar ook (tijdelijk). Een goede relaties is opgebouwd uit wederzijds respect en dat probeer ik nu in de kop van men bijrij paard te krijgen (wat niet ehct simpel is) maar we zullen er wel komen. Elke keer dat ik met haar bezig ben, ondervind ik al dat het een beetje makkelijker gaat.

Je moet kunnen straffen! Je mag niet bang zijn om te straffen, maar je moet wel nadenken en weten waarom je straf. Je moet verantwoord straffen.
Ik beloon veel liever. Straffen is niet tof, maar soms is het echt wel nodig.

Weet je wat zo typisch is: het zijn altijd dezelfde mensen die aan het vechten zijn met hun paard.
Omdat zij uitgaan van zichzelf!! Een ruiter die denkt dat een paard hem bewust tegen werkt! Dom! Verdiep je eens in het wezen van het paard, anatomisch en psychologisch. WIJ snappen er geen hout van! Ja, en dan moet je wel snukken en schoppen. Het zegt ALLES over de ruiter!!
Straffen?? Nee, wel disciplineren, maar dat is wel even wat anders!
Misschien eens op zoek gaan naar goeie instructie ipv er trots op te zijn een paard te beuken en te snukken. Zo dom!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 07:50

Dus jij verliest nooit je geduld?
En doet nooit iets waarvan je denk. O dat had ik ook anders kunnen doen??

Knap! +:)+
Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat iedereen weleens buiten z'n boekje gaat!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:03

Ik heb laatst nog erg gelachen om mijn verzorgpaard, dat is echt een boef.

Er was een nieuwe verzorgster komen kijken, dus hup erop en kijken hoe die boef reageert. En hij leek wel een driejarige (hij is 16), rennen door de bak. Dit meisje kreeg hem niet terug in stap. Hihihi ik schreeuw normaal nooit naar de paarden maar toen gilde ik hard en duidelijk zijn naam, en ja hoor meneer wist hoe laat het was , hij ging meteen stilstaan.

Ook opzadelen doe ik aan beide kanten, evenals de deken erop doen. Ik vind dat ik aan beide kanten hetzelfde moet kunnen doen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:09

[quote="Don_Zhivago"]Dus jij verliest nooit je geduld?

Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat iedereen weleens buiten z'n boekje gaat![/quote
Als je je geduld verliest en gefrustreerd raakt komt dat door onkunde en onwetendheid, gebrek aan kennis.
Het ligt ALTIJD aan de ruiter. En als je echt overtuigd bent van je gelijk, heb je altijd nog de keuze om NIET op een paard te stappen. Zoek dan een andere sport waar geen dieren bij betrokken zijn.
Sport en dus ook paardensport IS discipline en als de ruiter het geduld niet heeft, heeft hij/zij dus ook de discipline niet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:11

Elin_ schreef:
Amaryllis schreef:

Ja precies wat ik zei.
Met dure woorden het ''lief'' maken.
Denk jedat ze die ''corrigerende weerstand biedende hand'' niet voelen? Ik heb het niet over het bit over de tanden rossen ,maar eigenlijuk hoef ik u en de reacties niet eens serieus te nemen :=

Je kunt er namelijk ook gewoon niet omheen dat ook jij niet heilig bent.
Dure woorden of het gewoon grof zeggen het komt op hetzelfde neer.

Zie hoe je het wilt zien. Moet zeggen dat je je onderschrift eer aan doet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:14

murphy102 schreef:
Don_Zhivago schreef:

Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat iedereen weleens buiten z'n boekje gaat![/quote
Als je je geduld verliest en gefrustreerd raakt komt dat door onkunde en onwetendheid, gebrek aan kennis.
Het ligt ALTIJD aan de ruiter. En als je echt overtuigd bent van je gelijk, heb je altijd nog de keuze om NIET op een paard te stappen. Zoek dan een andere sport waar geen dieren bij betrokken zijn.
Sport en dus ook paardensport IS discipline en als de ruiter het geduld niet heeft, heeft hij/zij dus ook de discipline niet.

Dat vraag ik toch niet ;)
Ik vraag of JIJ nooit je gedikt verliest. Dat t aan de ruiter ligt snap ik. Maar de ruiter is een mens en dan kan je frustatie soms wat oplopen.

De vraag was dus of jij zelf helemaal nooit je geduld verlies.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:21

Ach je geduld verliezen is heel normaal. Soms lukt t gewoon niet en ben je tot alles in staat.. Stap dan gewoon even een rondje en bedenk je dat 'alles' niet de oplossing is ;)
Mocht ik doen overkomen of ik heilig wil zijn: dat ben ik niet. Maar mn punt is gewoon dat ik straffen in de mond omdat 'iets niet lukt' gewoon belachelijk vindt. Dit is weer iets anders dan bijv de noodrem er op moeten gooien, dan heb je niet zoveel keus. Maar hoeveel mensnen zie je wel niet lopen te sjorren omdat eeen paard het bit niet los wilt laten?? En: helpt het..? :n

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:51

Ik zal wel weer een heilig boontje zijn, maar rijtechnisch verlies ik zelden mijn geduld. Een paard is een dier en geen machine en dit betekent dat hij niet altijd alles zal snappen wat jij hem zegt te doen. Niets is zo afschuwelijk om een ruiter te zien die zijn geduld verliest en agressief wordt. Vaak zie je de paniek in de ogen van het beestje, omdat hij er niets meer van snapt.

Ik heb overigens wel een aantal keren mijn geduld verloren toen hij er voor de dertigste keer weer vandoor ging. Dit is gewoon te gevaarlijk om te accepteren en een potje schreeuwen helpt dan toch wel even goed als afstraffing. Ik ben 2 jaar geleden ook al samen met hem gevallen in de bak toen hij er weer vandoor ging, dus daar ben ik wel iets strenger op dan het 'echte' rijtechnische gedeelte.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:19

Amaryllis schreef:
Ach je geduld verliezen is heel normaal. Soms lukt t gewoon niet en ben je tot alles in staat.. Stap dan gewoon even een rondje en bedenk je dat 'alles' niet de oplossing is ;)
Mocht ik doen overkomen of ik heilig wil zijn: dat ben ik niet. Maar mn punt is gewoon dat ik straffen in de mond omdat 'iets niet lukt' gewoon belachelijk vindt. Dit is weer iets anders dan bijv de noodrem er op moeten gooien, dan heb je niet zoveel keus. Maar hoeveel mensnen zie je wel niet lopen te sjorren omdat eeen paard het bit niet los wilt laten?? En: helpt het..? :n

Daar ben ik het mee een!!
Noodrem heb je indd weinig keus maar sjorren om los te laten hou ik ook niet van.
Ik vraag hem lichtes door en lukt dat niet werk ik los in stap en probeer hetdaarna nog een keer ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:23

Inderdaad, Don_Zhivago,

Ik verlies nooit mijn geduld. Ik laat altijd mijn verstand zegevieren boven mijn emoties. Ook ik heb dat moeten leren.Als ik tegen de grens aan zou lopen, "rond ik het netjes af" dmv voorwaarts neerwaarts en stap ik af. Afhankelijk van het probleem zou ik het paard de andere dag bijv. gaan longeren, hetzij met de Horst Becker gymnastiekteugel, de gogue of de chambon om eerst weer de ontspanning van de bovenlijn te verkrijgen, of ik zou hem aan de bijzetteugel nemen of aan de dubbele lijnen. Meer "smaken" zijn niet nodig.
Uiteraard de herkomst van het probleem zoeken. de meeste mensen zoeken dat in symptoombestrijding: die hals moet in de krul, koste wat kost, of het paard nu over de rug loopt of niet. Kijk, en daar zit 9 van de 10x (zoniet 10 van de 10x) het probleem; Een paard dat niet over de rug gaat, laat het probleem "zien" in de hoofd-hals-houding!!!
* het paard stapt al niet taktmatig: overstapt zich met de voorbenen (maakt pas niet af), meestal door teveel snelheid agv temperament, onttrekken aan been. Gevolg: nog meer gewicht op de voorhand, gevolg: geen zuivere takt.
* Paard geeft niet na in nek- en kaakgewricht; kan als gevolg daarvan ook de rug niet ontspannen en dus bol maken (om achterhand onder te laten treden).
* Als gevolg daarvan is er geen aanleuning, want een paard dat te snel loopt, kan geen been aan gegeven worden om hem voorwaarts te laten gaan.
* er is dus geen impuls. Wel snelheid, geen impuls (door de ruiter opewekt). Als je in een Porsche met 200 km over de snelweg racet en je remmen doen het niet of nauwelijks, ga je ook geen gas bij geven..., toch?! Dit gaat natuurlijk vooral op bij de hedendaagse hoog in het bloedstaand gefokte paarden.
Dus ik heb het nog helemaal niet over de afgestompte paarden die gewoon niet meer aan het been zijn, doordat wij niet met sporen kunnen rijden. Als je begrijpt dat een paard op een spoor of een zweep of een hard been (meestal hak) IN ELKAAR KRIMPT, hetgeen een mens ook zou doen bij een por in zijn ribben, dan begrijp je ook dat deze niet ter verfijning wordt gebruikt. Dus eerst maar eens zonder sporen scherp maken op de kuit. Bewust worden van wanneer je er tegen aan zit ongewenst... en dat is nog al eens...!!! Braaaave paarden dat ze alles maar slikken van die ruiter...!
* En dan heb ik het nog niet eens gehad over de lengtebuiging, het rechtrichten van een paard.
Zou dit allemaal voor elkaar zijn, is er een BASIS voor verzameling.
En voor de slimmerikken onder ons: die hebben al gauw gezien dat je dan dus wel MOET werken aan de hand van het SCALA (staat voorin in het dressuurproevenboekje).
Dus een paard van achteren naar voren rijden. Leren een HAND alleen te laten sluiten ipv de hele schouderpartij, bovenarm en onderarm, dus spierballenwerk. Kijk maar eens om u heen: hoeveel zijn er zich bewust van hun eigen spanning (ontspanning van de ruiter is meestal nog niet eens aan de orde...!)

Wat moeten wij dan een paard gaan straffen???
Laten wij eerst eens onszelf onder de loep nemen. Maar ja, dat doet zeer, dat willen we liever niet, bovendien hebben we daar geen tijd voor, want morgen willen we op wedstrijd en dan moet die knol "het gewoon doen..., toch?!".
Knap hoor!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:34

murphy102 schreef:
Inderdaad, Don_Zhivago,

Ik verlies nooit mijn geduld. Ik laat altijd mijn verstand zegevieren boven mijn emoties. Ook ik heb dat moeten leren.Als ik tegen de grens aan zou lopen, "rond ik het netjes af" dmv voorwaarts neerwaarts en stap ik af. Afhankelijk van het probleem zou ik het paard de andere dag bijv. gaan longeren, hetzij met de Horst Becker gymnastiekteugel, de gogue of de chambon om eerst weer de ontspanning van de bovenlijn te verkrijgen, of ik zou hem aan de bijzetteugel nemen of aan de dubbele lijnen. Meer "smaken" zijn niet nodig.
Uiteraard de herkomst van het probleem zoeken. de meeste mensen zoeken dat in symptoombestrijding: die hals moet in de krul, koste wat kost, of het paard nu over de rug loopt of niet. Kijk, en daar zit 9 van de 10x (zoniet 10 van de 10x) het probleem; Een paard dat niet over de rug gaat, laat het probleem "zien" in de hoofd-hals-houding!!!
* het paard stapt al niet taktmatig: overstapt zich met de voorbenen (maakt pas niet af), meestal door teveel snelheid agv temperament, onttrekken aan been. Gevolg: nog meer gewicht op de voorhand, gevolg: geen zuivere takt.
* Paard geeft niet na in nek- en kaakgewricht; kan als gevolg daarvan ook de rug niet ontspannen en dus bol maken (om achterhand onder te laten treden).
* Als gevolg daarvan is er geen aanleuning, want een paard dat te snel loopt, kan geen been aan gegeven worden om hem voorwaarts te laten gaan.
* er is dus geen impuls. Wel snelheid, geen impuls (door de ruiter opewekt). Als je in een Porsche met 200 km over de snelweg racet en je remmen doen het niet of nauwelijks, ga je ook geen gas bij geven..., toch?! Dit gaat natuurlijk vooral op bij de hedendaagse hoog in het bloedstaand gefokte paarden.
Dus ik heb het nog helemaal niet over de afgestompte paarden die gewoon niet meer aan het been zijn, doordat wij niet met sporen kunnen rijden. Als je begrijpt dat een paard op een spoor of een zweep of een hard been (meestal hak) IN ELKAAR KRIMPT, hetgeen een mens ook zou doen bij een por in zijn ribben, dan begrijp je ook dat deze niet ter verfijning wordt gebruikt. Dus eerst maar eens zonder sporen scherp maken op de kuit. Bewust worden van wanneer je er tegen aan zit ongewenst... en dat is nog al eens...!!! Braaaave paarden dat ze alles maar slikken van die ruiter...!
* En dan heb ik het nog niet eens gehad over de lengtebuiging, het rechtrichten van een paard.
Zou dit allemaal voor elkaar zijn, is er een BASIS voor verzameling.
En voor de slimmerikken onder ons: die hebben al gauw gezien dat je dan dus wel MOET werken aan de hand van het SCALA (staat voorin in het dressuurproevenboekje).
Dus een paard van achteren naar voren rijden. Leren een HAND alleen te laten sluiten ipv de hele schouderpartij, bovenarm en onderarm, dus spierballenwerk. Kijk maar eens om u heen: hoeveel zijn er zich bewust van hun eigen spanning (ontspanning van de ruiter is meestal nog niet eens aan de orde...!)

Wat moeten wij dan een paard gaan straffen???
Laten wij eerst eens onszelf onder de loep nemen. Maar ja, dat doet zeer, dat willen we liever niet, bovendien hebben we daar geen tijd voor, want morgen willen we op wedstrijd en dan moet die knol "het gewoon doen..., toch?!".
Knap hoor!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Vooral deze:
Citaat:
Leren een HAND alleen te laten sluiten ipv de hele schouderpartij, bovenarm en onderarm, dus spierballenwerk. Kijk maar eens om u heen: hoeveel zijn er zich bewust van hun eigen spanning (ontspanning van de ruiter is meestal nog niet eens aan de orde...!)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:43

Antwoord op de openingsvraag:
Oh ja hoor, nu nooit meer trouwens, nu hij met pensioen is moet hij lekker doen wat hij wil :D
Maarja toen k 'm kocht was het een dominante fjord die nooit goed geleerd had dat hij niet de 'baas' was.
Hij is echt weleens goed op zn plaats gezet door mij :j en slechter is hij er nooit op geworden..
Toen hij n keer steigerde bij de hoefsmid (die heel rustig met 'm was, maar hij was gewoon ontzettend vervelend en ongeduldig) heb ik m toch ff een hele flinke trap tegen zn borst aangegeven, ik met mijn 1.63 en 56kg trap toch nooit zo hard als een kudde-genoot.. En het moet voor de hoefsmid wel te doen blijven natuurlijk, want steigeren op zo'n moment is gewoon levensgevaarlijk..
Hij heeft t daarna trouwens nooit meer in zn kop gehaald om te steigeren :)
Dus ja, ook ik geef mn paard weleens een tik/schop whatever om 'm op zn plaats te zetten (dat gebeurt in de kudde immers ook) Als ik 'm vriendelijk had gevraagd niet meer te steigeren had hij het 2 minuten later waarschijnlijk zo weer gedaan..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:08

Murphy amen!! :D
De manier waarop je het nu uitlegt ben ik 100% met je eens!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:42

Don_Zhivago schreef:

Tuurlijk bereik ik af en toe de grens van mijn geduld, maar het is mijn beslissing om dat niet uit te werken op het paard.
Jammer dat dat 'een heilig boontje' genoemd moet worden, eigenlijk zou dat de normale gang van zaken moeten zijn. De paarden zouden het ons dankbaar zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:04

hahahahaha hier zitten allemaal Z ruiters hoor! :') Alleemaal brave en perfecte ruiters die NOOIT wat fout doen :=

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:08

ik durf daar best eerlijk voor uit te komen!
Mijn pony kan echt het bloed onder mn nagels vandaan halen, en ja dan verlies ik mijn geduld ook wel is.
Maar ik hou wel van hem hoor! <3

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:11

Elin_ schreef:
hahahahaha hier zitten allemaal Z ruiters hoor! :') Alleemaal brave en perfecte ruiters die NOOIT wat fout doen :=

Wat een reactie is dit nou. Beetje kinderachtig vind je niet. En dat allemaal omdat wij het bit niet door de mond snokken. :x
Een paard flink aanpakken doordat jij je geduld verliest en dan zeggen dat iedereen fouten maakt, dat is pas erg.