murphy102 schreef:Inderdaad, Don_Zhivago,
Ik verlies nooit mijn geduld. Ik laat altijd mijn verstand zegevieren boven mijn emoties. Ook ik heb dat moeten leren.Als ik tegen de grens aan zou lopen, "rond ik het netjes af" dmv voorwaarts neerwaarts en stap ik af. Afhankelijk van het probleem zou ik het paard de andere dag bijv. gaan longeren, hetzij met de Horst Becker gymnastiekteugel, de gogue of de chambon om eerst weer de ontspanning van de bovenlijn te verkrijgen, of ik zou hem aan de bijzetteugel nemen of aan de dubbele lijnen. Meer "smaken" zijn niet nodig.
Uiteraard de herkomst van het probleem zoeken. de meeste mensen zoeken dat in symptoombestrijding: die hals moet in de krul, koste wat kost, of het paard nu over de rug loopt of niet. Kijk, en daar zit 9 van de 10x (zoniet 10 van de 10x) het probleem; Een paard dat niet over de rug gaat, laat het probleem "zien" in de hoofd-hals-houding!!!
* het paard stapt al niet taktmatig: overstapt zich met de voorbenen (maakt pas niet af), meestal door teveel snelheid agv temperament, onttrekken aan been. Gevolg: nog meer gewicht op de voorhand, gevolg: geen zuivere takt.
* Paard geeft niet na in nek- en kaakgewricht; kan als gevolg daarvan ook de rug niet ontspannen en dus bol maken (om achterhand onder te laten treden).
* Als gevolg daarvan is er geen aanleuning, want een paard dat te snel loopt, kan geen been aan gegeven worden om hem voorwaarts te laten gaan.
* er is dus geen impuls. Wel snelheid, geen impuls (door de ruiter opewekt). Als je in een Porsche met 200 km over de snelweg racet en je remmen doen het niet of nauwelijks, ga je ook geen gas bij geven..., toch?! Dit gaat natuurlijk vooral op bij de hedendaagse hoog in het bloedstaand gefokte paarden.
Dus ik heb het nog helemaal niet over de afgestompte paarden die gewoon niet meer aan het been zijn, doordat wij niet met sporen kunnen rijden. Als je begrijpt dat een paard op een spoor of een zweep of een hard been (meestal hak) IN ELKAAR KRIMPT, hetgeen een mens ook zou doen bij een por in zijn ribben, dan begrijp je ook dat deze niet ter verfijning wordt gebruikt. Dus eerst maar eens zonder sporen scherp maken op de kuit. Bewust worden van wanneer je er tegen aan zit ongewenst... en dat is nog al eens...!!! Braaaave paarden dat ze alles maar slikken van die ruiter...!
* En dan heb ik het nog niet eens gehad over de lengtebuiging, het rechtrichten van een paard.
Zou dit allemaal voor elkaar zijn, is er een BASIS voor verzameling.
En voor de slimmerikken onder ons: die hebben al gauw gezien dat je dan dus wel MOET werken aan de hand van het SCALA (staat voorin in het dressuurproevenboekje).
Dus een paard van achteren naar voren rijden. Leren een HAND alleen te laten sluiten ipv de hele schouderpartij, bovenarm en onderarm, dus spierballenwerk. Kijk maar eens om u heen: hoeveel zijn er zich bewust van hun eigen spanning (ontspanning van de ruiter is meestal nog niet eens aan de orde...!)
Wat moeten wij dan een paard gaan straffen???
Laten wij eerst eens onszelf onder de loep nemen. Maar ja, dat doet zeer, dat willen we liever niet, bovendien hebben we daar geen tijd voor, want morgen willen we op wedstrijd en dan moet die knol "het gewoon doen..., toch?!".
Knap hoor!
Vooral deze:
Citaat:
Leren een HAND alleen te laten sluiten ipv de hele schouderpartij, bovenarm en onderarm, dus spierballenwerk. Kijk maar eens om u heen: hoeveel zijn er zich bewust van hun eigen spanning (ontspanning van de ruiter is meestal nog niet eens aan de orde...!)