Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:06

gr_roos schreef:
Suuskipje itt HLO vind ik dat jasmijn nog erg netjes blijft. Ik zie haar nergens jou naam noemen of zich denigrerend/jaloers uitlaten.

Ik heb een vraag aan de wat zwaardere mensen, voelen jullie je nooit schuldig als je op je paard stapt?
Ik ben dus door ziekte een tijdje zwaarder geweest (7 kg aangekomen waarvan nu weer 5 kwijt) en ik moet ook door mijn ziekte op blijven letten met wat ik eet. Toen ik dus 65kg woog ben ik niet op mijn pony gestapt en vanwege een blessure van mijn paard ook niet op mijn paard.

Ik zal ook eerlijk toegeven dat sporten niet aan mij besteed is :o en dat ik blij ben dat ik met paardrijden op gewicht blijf. Het enige wat ik aan extra actieviteit onderneem is 1 keer per week op de fiets naar stal (22 km heen en terug) en met mijn paarden wandelen. 1 uur stevig doorstappen.

Als ik heel eerlijk ben, nee niet echt… misschien dat ik nooit genoeg met mijn neus op de feiten ben gedrukt dat ik mijn paard schaad. Osteo heeft nog nooit rug zo goed gezien als nu, paard loopt lekker etc. Paard zijn rug is op de foto geweest, zag er super uit etc. Als er echt een schade zou zijn bij mijn paard wat aantoonbaar door mijn gewicht zou komen, zou ik me denk ik wel heel schuldig voelen, maar dan is het te laat, dat begrijp ik. Ik loop nu wel bij een dietist om er 15 kilo af te krijgen, maar dat is meer omdat ik dat voor mijzelf wil. Ik kan me wel heel schuldig voelen over andere dingen, geduld verliezen en daardoor niet eerlijk handelen etc.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:18

Fit met Bit...herkennen jullie mij? Daar is gebleken dat mijn rompstabielitijd optimaal was. We hebben toen met een groep heel hard getrainend en wat bleek...na 6 maanden 3xper week sportschool was onze conditie 0,0 vooruit gegaan!
We zijn toen met respect behandeld en er is uit alle testen gebleken dat onze paarden een goede basisconditie hadden en geen rugproblemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:21

Een complicerende in de ruiterij is dat door de groei het gemiddelde niveau sterk gedaald is en daalt. Dat komt dan óp een reeds genomen beslissing over het ethische compromis dat aan paardrijden ten grondslag ligt.

Ik ken gelukkig ook verschillende ruiters die blíj zijn met nieuwe kennis waardoor ze beter voor het welzijn van hun paard kunnen zorgen.
Dat zijn de krenten uit de pap.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:49

Ik reageer even vanuit mijn persoonlijke situatie.
Allereerst is paardrijden altijd een ethisch compromis. Of het nu met of zonder overgewicht is.
Daarmee maak je dus altijd het paard ondergeschikt aan je eigen plezier. Daar ben ik me bewust van.
Door dat te ontkennen, blokkeer je de mogelijkheid om zo objectief mogelijk naar de belasting te kijken.
Alleen al het feit, dat mijn paard op stal staat, is een inperking van haar vrijheid ten behoeve van mijn plezier. Als ze niet bereden zou worden, zou ze 24/7 het land in gaan.
Toch doe ik het. Alleen probeer ik het op een aanvaardbaar niveau te houden door haar 10 uur weidegang per dag te geven in een ruime wei met soortgenoten en voor de rest heeft ze een stal van 12 m2 met buitenluik en contactmogelijkheden. Maar het blijft een compromis.
Mijn gewicht? Dat is een belasting, natuurlijk. Maar om te zeggen ik val blijvend 20 kg af, is gewoon geen haalbare kaart. Dat is ook een feit dat ik onder ogen heb moeten zien. @Jasmijn wil ik nog even heel sterk benadrukken dat overgewicht géén keuze is; ik zou dolgraag slanker willen zijn, heb ook alles al geprobeerd maar het zit er niet in. Mensen met overgewicht zijn niet slappelingen, of mensen met te weinig zelfdiscipline of mateloze vreetzaken. Ik eet en leef gezond, doe mijn uiterste best om heel geleidelijk toch iets af te vallen, met wisselend succes.
Maar ik rijd wel. Inderdaad voor mijn eigen plezier en welzijn. Paardrijden is niet alleen vermaak, het is ook nog eens heel therapeutisch voor een aandoening die ik heb en daarom belangrijk voor mijn functioneren. Maar net zoals ik haar stalling probeer zo positief mogelijk te houden, doe ik dat ook met de fysieke belasting; ik volg nog steeds lessen, ik heb een goed zadel, ik laat mijn paard regelmatig checken, ik stap met krukje op.
Kritiekloos ben ik daar niet in; mocht ik onverhoopt groeien, dan komt er zeker een punt waarop ik stop met rijden. Dat zal zeker het geval zijn als mijn paard last van de rug zou krijgen. Maar dat is nu nog niet het geval.

Mijn punt is dus dat ruiters met overgewicht niet automatisch hun ogen sluiten voor het welzijn van hun paard. Ruiters zoals ik zijn zich bewust van de compromissen en maken een bewuste afweging.
Ruiters die ontkennen dat zij met hun paard compromissen sluiten, zijn in feite een veel grotere bedreiging voor hun paard omdat zij geen zelfreflectie hebben en niet in staat zijn (of de moed hebben) voldoende afstand van hun eigen situatie te nemen en objectief te (laten) oordelen.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:10

gr_roos schreef:
Zo je wel even netjes willen blijven, ik schrijf jou ook niet aan als dikke meuk of vette trol, ik heb een pony van 50 kg en ik weeg 60 kg dus precies 12% en dat blijf ik. Bij lange na geen anorexia, gewoon maat 36, heeeeel soms 38 en ik heb een lengte van. 1.68.
Ik heb ook een paard en die voelt zich ook erg prettig met mijn gewicht, maar ik hoef me toch potverdorie niet te verantwoorden dat ik een normaal gewicht heb!!!!

Dat mag hoor, maar ik ben een kilo of 10 te licht voor mn lengte (althans, volgens de schema's). En toch zeker 30kg zwaarder dan jij bent.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:14

gr_roos schreef:
Die 12% norm heb ik hier ergens gelezen, dat was optimaal met een uitloper naar..... Maar 20% was al teveel. Als dat niet klopt dan lieg ik in permissie.

Neemt niet weg dat ik en meerdere normaal gewicht personen niet zo door een gefrustreerde ........ als LHO hoef worden neergezet als een anorexia of dwerg.

Nederland vervet en als je daar je ogen voor wil sluiten prima, maar val je paard daar niet mee lastig.

Tot 20% is de richtlijn. Die 12% van jou is bizar laag. Ik denk sowieso dat je een vertekend beeld hebt van wat dik is, of niet. Ik schommel zelf zo rond de 90 KG. Ik ben 1,98 en 'hoor' dus boven de 100 te wegen. Ik 'ben', afgaand op BMI-bullshit, 10KG te licht. Volgens jouw norm zou ik op een paard van pakweg 800 kg moeten rijden. Als ik op gewicht zou zijn, zelfs op een paard van 1200 kg of meer.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:17

jasmijn78 schreef:
Bonita_Bon schreef:
Grappig, ik zit op exact 12%. heb ik net even uitgerekend, ik weeg 60 kilo (iets minder denk), mijn paard is gewogen op 510 kilo vorig jaar maar inmiddels iets afgevallen dus laten we het op 500 houden. Das 12%. Nee heb geen anorexia, voel me prima dankje.

Wat jammer dat de discussie weer verzand in geneuzel over gewicht/percentages etc. Dat is TE kortzichtig. Het gaat om het totaal plaatje. Liever een lange vent van 1.95 en 80 kg die beschikt over een goede conditie en een goed postuur, dan een dik propje van 80 kg met een lengte van 1.65.

Een man van 1.95 (dus net iets korter dan ik zelf ben) en 80 kg kan nooit een goede conditie en een goed postuur hebben; die is graatmager ;) (Voor de rest helemaal eens met wat je neerzet hoor)

Revanches

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:36

Moderatoropmerking:
Na een flinke huishouding in het topic, met name de laatste 2 pagina's zijn er een aantal berichten verwijderd en andere berichten quotes van gewist. Dit omdat men wel erg ver ging in het persoonlijk aanvallen. Dat is uiteraard niet de bedoeling van dit topic! Ik wil dan ook echt iedereen er op attenderen wel netjes en respectvol met elkaar om te gaan. En niet men aanvalt met allerlei kwetsende reacties. Daar heeft niemand wat aan en daar wordt de sfeer ook niet beter op. Heb je toch wat te bespreken met iemand persoonlijk, doe dit dan per PB! Dus graag vanaf hier weer met een schone lei beginnen, zonder persoonlijke of kwetsende opmerkingen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:48

beantsje schreef:
Jasmijn wil ik nog even heel sterk benadrukken dat overgewicht géén keuze is; ik zou dolgraag slanker willen zijn, heb ook alles al geprobeerd maar het zit er niet in.

Daar kun je over twisten... Maar voor sommige mensen is overgewicht inderdaad geen keuze. Wat wel een keuze is, is in hoeverre je je paard er (letterlijk) mee opzadelt. Het enige waar ik voor pleit is dat ruiters die keuze bewust(er) gaan maken. Ik vind namelijk dat dat nu nog veel te weinig gebeurd.

Ik werk in de gezondheidszorg en overgewicht is een groot maatschappelijk probleem. Het is een welvaartziekte. 1 op de 8 kinderen is te zwaar. In Amerika is dat al 1 op 3. Als deze tendens doorzet vrees ik het ergste voor onze paarden. Hoe meer mensen aan overgewicht lijden, hoe meer we het beeld van zware mensen 'normaal' gaan vinden. Des te normaler we zware ruiters te paard gaan vinden. En tegen dat beeld moeten we ons verzetten vind ik. En dat bedoel ik niet persoonlijk of lelijk t.o.v. de zwaardere mensen. Daarmee bedoel ik dat het gewoon een ernstig probleem is, ten eerste voor de mensen zelf, ten tweede ook voor paarden wanneer die mensen te paard klimmen.

Veel gemeentes hebben overgewicht als speerpunt op hun agenda staan. Paardensport wordt nog te weinig gezien als sport. Kinderen van nu hebben aanmerkelijk veel minder uithoudingsvermogen dan kinderen van 30 jaar geleden, scoren slechter op de coopertest (blijkt uit onderzoek). Deze kinderen zijn de ruiters van de toekomst. Daarom vind ik ook dat binner maneges en rijverenigingen veel meer aandacht moet zijn voor de fysieke kant van de ruiter. Laat kinderen met/om/naast het paard op spelender wijze meer in beweging komen. Dan snijdt het mes aan meerdere kanten. En dat klinkt misschien stom uit de mond van een dressuurmuts; maar belast (jonge) kinderen vooral niet met dressuurproefjes. Ten eerste vraagt het afleggen van 30 onderdelen teveel van het concentratievermogen van een jong kind (met alle gevolgen van dien; spanning, frustratie focus op het winnen van een prijs, behalen van een punt i.p.v. iets samen met je pony doen) In Engeland doen ze dat goed met gymkhana's waar kinderen vooral spelletjes doen, plezier hebben, waar ook wordt gekeken HOE de kinderen met de pony omgaan en hoe ze hem verzorgd hebben. Dat is toch veel leuker? ook dat kun je in competitieverband doen en daarnaast worden de kinderen gestimuleerd zelf ook meer in beweging te komen.

Maar goed, ik draaf door ;)

beantsje schreef:
Mensen met overgewicht zijn niet slappelingen, of mensen met te weinig zelfdiscipline of mateloze vreetzaken.

Ik wil niemand persoonlijk aanspreken, maar ik ben van mening dat veel mensen wel een slechte mentaliteit hebben en niet alleen als het gaat om paardensport. En dat gaat wat mij betreft niet perse op voor dikke mensen; maar voor dik, dun lang en kort. We willen van alles, maar we willen er wel het liefst zo weinig mogelijk voor moeten doen en maximale bewondering er voor ontvangen. Verder kunnen veel mensen absoluut niet tegen kritiek, en is er weinig sprake van enige zelfreflectie (zie vooral die programma's als X-factor, Idols etc.) Of ga kijken op een willekeurige wedstrijd; de jury heeft het ALTIJD verkeerd...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:01

jasmijn78 schreef:
beantsje schreef:
Jasmijn wil ik nog even heel sterk benadrukken dat overgewicht géén keuze is; ik zou dolgraag slanker willen zijn, heb ook alles al geprobeerd maar het zit er niet in.

Daar kun je over twisten... Maar voor sommige mensen is overgewicht inderdaad geen keuze. Wat wel een keuze is, is in hoeverre je je paard er (letterlijk) mee opzadelt.

...en dat is al.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:03

Inderdaad, die keuze maak ik wel; en dat doe ik bewust en afgewogen.

Precies zoals ik ook bewust de keuze maak om haar 12 uur per dag op stal te zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:27

beantsje schreef:
Inderdaad, die keuze maak ik wel; en dat doe ik bewust en afgewogen.

Precies zoals ik ook bewust de keuze maak om haar 12 uur per dag op stal te zetten.

Het is met de andere leefomstandigheden van rijpaarden niet anders dan met overgewicht.
Dat is allemaal aan voorschrijdend inzicht onderhevig. Vooral buíten de ruiterij, want de ruiterij wil rijden. Niet nadenken over of dat wel kan.

Het spotlicht op de vraag of paardensport eigenlijk wel kan met op de achtergrond of paardrijden wel kan is een veelzeggend alarmsignaal.
Vanuit Wageningen is al opgemerkt in een officieel rapport aan LNV dat ethisch bezien het nertsenhouden voor bont en paard op stal voor paardrijden/-sport vergelijkbaar zijn :)*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:51

Als ik in het profiel van Jasmijn kijk, zie ik dat zij op een behoorlijk hoog niveau de paardensport bedrijft. Zij verwacht dus van haar paarden dat deze atleten zijn. Als je dat verwacht vind ik het niet meer dan normaal dat je dat ook van jezelf als ruiter mag/moet verwachten. Dan leg je de lat hoog voor je paard en moet je daar zelf ook offers voor brengen door zelf in top conditie te verkeren.
Als ik in de profielen van bijvoorbeeld beantsje en suuskipje kijk, leggen zij de lat voor hun paarden veel minder hoog, en daarmee ook misschien voor zichzelf. Ja daarmee zijn zij en ook hun paarden minder atletisch, maar misschien niet minder happy. Tuurlijk, als zij dezelfde prestaties en inspanning van hun paarden zouden vragen als Jasmijn, en zelf niet bereid zouden zijn tot het brengen van offers, zou het oneerlijk zijn, maar nu, als ik toch naar het totale plaatje kijk, denk ik dat de paarden bij hun het zeker niet slecht hebben. Ik begrijp van suuskipje dat zij een paard van een manege least…dat is toch een walhalla voor een manegepaard, niet meer met jan en alleman op je rug maar fijn met een vast iemand die helemaal gek op jou is. Ik heb niet het idee dat deze dames het welzijn van hun paarden niet in acht nemen. Ja het kan misschien beter zijn als ze slanker zouden zijn, maar aan de andere kant zie ik ook vaak slanke mensen die dingen van hun paarden vragen waar een paard helemaal nog niet aan toe is of wat niet reëel is, dat is ook niet ideaal. Het ideale plaatje bestaat nou eenmaal niet, ieder doet zijn best, op zijn eigen manier, met zijn eigen beperkingen. Ieder zijn beperkingen worden op een ander punt wel weer gecompenseerd omdat je het op een ander punt misschien bijzonder goed doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:09

oji schreef:
Het ideale plaatje bestaat nou eenmaal niet,

Echt wel.
Zelf het ideale ´plaatje´ van biomechanisch correct paardrijden bestaat. Daar is een waanzinnig goed standaardwerk door Dr.Nancy Nicholson over.

Dat, al was het maar doordat het beeld zich voortschrijdend inzicht ontwikkelt, het ideaal hooguit benáderbaar is, maakt niet dat je er niet dichtbij kan of zou kunnen/moeten willen komen.

Het cruciale punt bij alle ´discussies´ hierover is dat alle ruiters een andere prioriteit stellen over waar zíj de maatlat leggen. Hun paard krijgt dan die maatlaat als afgeleide.
Vanuit het páárd gezien zou die maatlat bij het ideaal van correct liggen.
Het verschil tussen het ideaal voor het paard en waar de ruiter de lat legt is een ethisch punt; in hoeverre is het paardbelang ondergeschikt aan de hobbylol van de ruiter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:59

Het ideale plaatje kan misschien wel beschreven zijn, maar zoals je zelf ook al stelt, niemand voldoet voor de volle 100% aan dat ideale plaatje. Daar komt bij, wat voor de 1 een ideaal plaatje is, kan voor de ander weer helemaal geen ideaal plaatje zijn. De één gebruikt zijn paarden recreatief, de ander voor de (top)sport. Daar horen weer verschillende idealen/voorwaarden bij vwb postuur van paard, huisvesting, voeding etc. Als ik hier hoor, de één heeft het over een toelaatbaar gewicht van 12% van het gewicht van het paard, de ander over 20%. Dat is nogal een verschil en wie heeft er gelijk? Persoonlijk vind ik 20% belachelijk veel, dat zou betekenen dat je op een gemiddeld paard van rond de 600 kilo iemand van 120 kilo kan zetten. Lijkt mij uit den boze. Als ik naar mezelf kijk, ik heb gewoon een groene BMI, prima conditie (loop 5 keer per week hard) maar daarmee nog geen ideaal ruiterpostuur. Naar verhouding een lang bovenlijf en korte pootjes en armen wat niet ideaal is voor balans en stille zit. Kan ik niet veranderen. Heb ik ook nog de pech dat mijn merrie behoorlijk ronde ribben heeft. Moet ik haar daarom maar weg doen? Ben je mal, we hebben het hartstikke leuk samen. Wat ik wel kan doen en ook doe is heel veel lessen nemen om er aan te werken een toch een zo optimaal mogelijke zit te krijgen, maar het wordt nooit een stille zit à la Anky.
Als ik naar mijn ideale plaatje kijk en dan naar de foto’s in jouw profiel, dan voldoe jij in mijn ogen ook niet aan het ideale plaatje. Persoonlijk vind ik jou best lang en daardoor (niet door overgewicht) denk ik ook redelijk zwaar voor het toch wat chique en kleine paard dat jij gekozen hebt (denk niet dat dat een gevalletje 12% is). Omdat suuskipje en beantsje voor forsere paarden kiezen, verschilt het verhouding % misschien niet eens zo gek veel met dat van jou. Neemt niet weg dat als ik jou post’s lees en website zie, dat ik denk dat paarden het wel heel goed bij jou hebben en het totale beeld misschien wel redelijk het ideaal benadert.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk ook, hoe lichter hoe prettiger voor het paard, hoe beter voor de rug en hoe beter je je eigen lichaam in conditie kan brengen, hoe beter je ook begrijpt hoe je conditie en spieren bij een paard het best kunt trainen en opbouwen. Dat neemt niet weg dat voor het totale paardenwelzijn de 1 hoog scoort op bepaalde punten om het ideaal te benaderen, de ander weer op andere punten. Iedereen heeft een zwak punt. Ik heb respect voor mensen als beantsje en suuskipje om hun zwakke punten te onderkennen en daarmee naar buiten durven te komen ipv in de waan blijven dat zoals zij het doen, allemaal perfect. Omdat ze toevallig op een maatschappelijk al zeer in de picture staand en veroordeeld punt zwak scoren, dergelijk straffe uitspraken te doen als dat zij het paardenwelzijn niet in ogenschouw nemen, niet streng en kritisch naar zichzelf zouden zijn en dat zij geen paard waardig zouden zijn vind ik onzinnig en respectloos. Zeker omdat je de totale situatie niet kent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:04

oji schreef:
Als ik hier hoor, de één heeft het over een toelaatbaar gewicht van 12% van het gewicht van het paard, de ander over 20%. Dat is nogal een verschil en wie heeft er gelijk?

Daar is wetenschappelijk goed onderbouwde informatie over. Dat die kennis er slechts bij weinigen is geeft dit soort scheve discussies.
Zowel mbt lengte versus schofthoogte als mbt gewichtsverhouding van goed getrainde ruiter en paard is de vuistregel van <20% goed onderbouwd bij circa 15 handen hoog archetype vierkantmodel paard.
Hogere paarden = langere rug = lager %
Rechthoekmodel = langere rug = lager %
Zwaarder model paarden = meer eigen gewicht = lager %
Vandaar dat een hoger, rechthoek model zwaargebouwd paard aan een veel lager max. belastbaar % komt.
Een stevig maar niet zwaar gebouwd, ondervierkant paard van 14 handen kan een hoger % dragen.
Bij het hele bovenstaande geldt dat minder beter is.

Als jij zo nodig persoonlijk moet worden: ik blijf mbt lengte en gewicht (rijklaar met zadel) binnen de 20% van mijn archetype robuustpaardjes.

Mbt overgewicht is het probleem van een groter dijdiameter al gepasseerd. Een ronder paard versterkt dit.
De typische vrouwelijke bekkenvorm maakt dat nóg erger.
Dat is vlek op vlek op vlek = exit anatomische zit. Wat de anatomische zit is en wat het probleem van een typerend vrouwelijk bekken is, is wederom goed onderzocht en gepubliceerd.
Zoek, studeer en dan heb je een basis voor een mening.

Wie wel wil, maar de weg zelf niet kan vinden, die help ik graag. Waar een wil, is, is een weg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:29

Huertecilla schreef:
Daar is wetenschappelijk goed onderbouwde informatie over. Dat die kennis er slechts bij weinigen is geeft dit soort scheve discussies.

Bron?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:43

Huertecilla schreef:
oji schreef:
Als ik hier hoor, de één heeft het over een toelaatbaar gewicht van 12% van het gewicht van het paard, de ander over 20%. Dat is nogal een verschil en wie heeft er gelijk?

Zowel mbt lengte versus schofthoogte als mbt gewichtsverhouding van goed getrainde ruiter en paard is de vuistregel van <20% goed onderbouwd bij circa 15 handen hoog archetype vierkantmodel paard.
Hogere paarden = langere rug = lager %
Rechthoekmodel = langere rug = lager %
Zwaarder model paarden = meer eigen gewicht = lager %
Vandaar dat een hoger, rechthoek model zwaargebouwd paard aan een veel lager max. belastbaar % komt.
Een stevig maar niet zwaar gebouwd, ondervierkant paard van 14 handen kan een hoger % dragen.
Bij het hele bovenstaande geldt dat minder beter is.

Als jij zo nodig persoonlijk moet worden: ik blijf mbt lengte en gewicht (rijklaar met zadel) binnen de 20% van mijn archetype robuustpaardjes.

Mbt overgewicht is het probleem van een groter dijdiameter al gepasseerd. Een ronder paard versterkt dit.
De typische vrouwelijke bekkenvorm maakt dat nóg erger.
Dat is vlek op vlek op vlek = exit anatomische zit. Wat de anatomische zit is en wat het probleem van een typerend vrouwelijk bekken is, is wederom goed onderzocht en gepubliceerd.
Zoek, studeer en dan heb je een basis voor een mening.

Wie wel wil, maar de weg zelf niet kan vinden, die help ik graag. Waar een wil, is, is een weg.

Maar blijf de eerder genoemde 12% geen goede 'algemene' richtlijn vinden. Dat zou betekenen dat een paard van 500kg max 60 kilo mag dragen. Daar voldoet dus vrijwel geen mannelijke ruiter aan, en ook de meeste dames zullen daar boven zitten.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:47

Incl kleding en zadel!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:10

HC spreekt zichzelf tegen:

Huertecilla schreef:
Ook is de vaag arbitraire en nergens door onderbouwde 20% vuistregel alleen van toepassing op het archetype formaat paard; 15 handen.

Huertecilla schreef:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:11

Refagreni schreef:
Incl kleding en zadel!

.. en een goede conditie van het paard!

Be Sure Your Horse Measures Up
The U.S. Calvary published “The Cavalry Manual of Horse Management”, by Frederick L. Devereux, Jr., in 1941. He recommended that the collective weight of rider and gear not exceed 20% of the total weight of the horse. These were horses in top condition whose riders’ very lives depended on the horse's ability to carry them long miles, often at speed. It stands to reason that if they were to incorporate a margin of error, it would be on the side of the horse being overly capable of carrying its rider, rather than less so.
Comparably, a study of 374 competitive trail riding horses compared horse/rider weight relationships. They concluded that these horses can easily carry over 30% of their body weight for 100 miles and not only compete, but compete well. As would be expected, good body condition and bone structure were found to be paramount. Bone structure was evaluated using the front leg cannon bones as representative of general structure.

http://www.gaitedhorses.net/Articles/HRiderGuide.shtml

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:32

HC, wat een hoogdraverij allemaal. Niet iedereen hoeft een hobby en zijn dierenliefde wetenschappelijk te onderbouwen. Sommige mensen hebben gewoon ongedwongen plezier en ja, zij kunnen daarbij wel heel erg goed voor hun paard zijn. Die hoeven niet afgebrand te worden.
Maar, mijn punt is, kijk eens naar het grotere geheel ipv naar de losstaande punten. Zo ook in jouw reactie, je pikt er 1 punt uit dat ik noem om vervolgens daarmee tot de conclusie te komen dat ik geen moeite neem mij in zaken te verdiepen. Ter verduidelijking, ik ben zelf biomedisch wetenschappelijk zeer onderlegd, heb vele jaren doorgebracht in discussies met bioethici, waar dierenwelzijn één van de belangrijke topics was. Ik heb in tegenstelling tot jouw veronderstelling mij wel degelijk verdiept in anatomische aspecten en training. Zeker op welzijnsgebied zijn wetenschappelijke meningen vaak verdeeld en is voor vele hypothesen een wetenschappelijke verklaring te vinden. Ik ben daarom ook niet onder de indruk van jouw verhaal. Je komt met een wetenschappelijke onderbouwing met als eenheid “handen” Er zullen weinig wetenschappelijke tijdschriften zijn die deze eenheid willen publiceren..het is namelijk geen wetenschappelijke SI eenheid. Dus zal het boekenwijsheid zijn…en in boeken kan men schrijven wat men wil, want daar zit geen wetenschappelijke toetsing door een commissie van experts. Daar sloeg ook mijn opmerking op “Als ik hier hoor, de één heeft het over een toelaatbaar gewicht van 12% van het gewicht van het paard, de ander over 20%. Dat is nogal een verschil en wie heeft er gelijk” Niet dat ik een ongeïnteresseerde muts ben die maar wat doet, maar zoveel mensen zoveel meningen en zoveel uitzonderingsgevallen en zoveel wetenschappelijke onderbouwingen. Sterke rugspieren door gerichte training zijn ook een belangrijke factor die meebepalen wat een paard kan dragen, die kom ik jouw verhaal weer niet tegen.
Maar ik ben blij dat jij voor jou persoonlijke situatie een “wetenschappelijke” verklaring hebt gevonden die jou helemaal in je gelijk stelt en waar je helemaal gelukkig mee bent. Persoonlijk denk ik als ik naar de profielfoto’s van de mensen op dit topic kijk, dat zij allemaal dik onder de door jou gestelde norm van 20% vallen en een paard bereiden dat bij hun type past. Ik stoor mij vooral aan het waardeoordeel dat uitgesproken wordt over mensen die je niet kent en vooral vind dat je het zelf allemaal geweldig doet. Ikzelf val onder die 12% dus zou mij geen zorgen hoeven te maken maar oeps…ik heb wel korten bovenbenen en de typische vrouwelijke bekkenvorm…het zou mij verboden moeten worden om paard te rijden… Maar goed dat ik verder kijk dan alleen naar die beperking, en weet dat mijn paard het ondanks dat, prima heeft bij mij. Niet wetenschappelijk meetbaar, maar onlangs nog door een DA beoordeeld is als zijnde in bijzonder goede conditie en bespiering, zij fris en attent uit haar ogen kijkt, glimt als een spiegel en mij vrolijk en blij tegemoet treedt als ik aankom. Dat is voor mij voldoende, daarvoor is gevoel en gezond verstand genoeg en heb ik geen wetenschappelijke verklaringen voor nodig. Je hebt boekenwijsheid en levenswijsheid. Mijn mening: veel boekenwijsheid leidt vaak tot tunnelvisie…veel levenswijsheid tot helikopterview en relativeringsvermogen. Het mooiste is als je beide kunt combineren.
Veder heb ik over dit onderwerp nu wel alles gezegd wat ik wilde zeggen. Heb geen zin in eindeloze welles/nietes en trek mij bij deze dus terug uit de discussie.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:08

Refagreni schreef:
Incl kleding en zadel!

Ja, exact. Dus met goede conditie ruiter/paard, een paard van 500 kg, een zadel van 12kg, en 3kg aan kleding, mag een ruiter max 45 kilo wegen, volgens het ideaal van 12%.

Ik mag toch hopen dat er geen volwassen bok'er is die daar aan voldoet *D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:11

Petje af voor deze en bovenstaande reactie Oji _/-\o_ !

Ik begrijp de insteek van HC e.a. wel maar het is natuurlijk te kort door de bocht om iemand 'zomaar' te veroordelen. Ik ben wel van mening dat de combinatie ruiter-paard tweezijdig is: een fitte ruiter die niet in de weg gezeten wordt door overbodig overgewicht is prettiger/beter voor het paard dus als 't beestje zo aardig is om ons te dragen, dan moeten wij er qua conditie, fitheid, soepelheid wat tegenover willen zetten. Ik denk ook dat degenen die in de categorie 'zwaar' vallen zich daar evenzeer bewust van zijn en evengoed hun best willen doen. Maar zoals alles in het leven: een mens doet wat hij/zij kan naar vermogen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:37

Hierbij een praktijkvoorbeeld: Ik ben al heel mijn leven te zwaar, rijd al 14 jaar op dezelfde Quarter horse die nu 18 is. Volgens de meeste beschrijvingen hier mag ik niet op mijn paard rijden. Mijn paard heeft nooit last van zijn rug gehad, is nu 18 en in blakende gezondheid. Is 4 jaar geleden zwaar hoefbevangen geweest door een afkomend veulen met 3 maanden, had gekantelde hoefbeentjes, linksvoor tot bijna op de zool. En ik heb me toen idd afgevraagd, ben ik niet te zwaar om haar nu te rijden met die gekantelde hoefbeentjes. Ik heb het rustig opgebouwd, ze heeft niet meer kreupel gelopen. Ze loopt 100% goed. Ik kan met een gerust hart zeggen dat ze geen probleem ondervind van mijn gewicht. Als ik zou merken dat dat wel zo was zou ik haar niet meer rijden.

Wat ik denk is dat het erg belangrijk is hoe je je paard rijd. Een paard wat niet goed over de rug loopt, dus met een weggedrukte rug loopt gebruikt zijn rugspieren niet goed en kan zelfs een lichte ruiter het paard pijn in de rug bezorgen. Een paard wat op de juiste manier voorwaarts-neerwaarts met de achterhand ondertredend over de rug loopt, naar de hand toe gereden wordt, niet getrokken word (wat je erg vaak ziet, dan zet het paard nog zijn rug vast) kan zijn rugspieren optimaal gebruiken om het ruitergewicht te dragen. Ook train je zo de rugspieren om sterk te worden. Ik zie zoveel ruiters die niet met de zit maar met hun handen rijden, het paard op allerlei manieren met de handen proberen in de krul te trekken, het paard op die manier niet gymnastiseren en zo een onflexibel, stijf paard krijgen. Een paard wat verkeerd gereden wordt en daardoor slecht ruggebruik heeft krijgt geheid problemen, ook met een lichte ruiter. Een paard wat goed gereden wordt met een goed ruggebruik en goed gegymnastiseerd wordt kan zonder problemen een zwaardere ruiter dragen.

Zoals het voorbeeld met zwaardere manegeruiters die niet meer mochten rijden, daar kan ik me iets bij voorstellen. Zij hebben nog niet de rijtechnische kennis om het paard goed over de rug te laten lopen en dan kunnen de paarden met meer gewicht op hun weggedrukte rug idd wel last gaan krijgen.

Een zwaardere ruiter met een goede zit en rijtechnische kennis doet zijn paard geen kwaad, een zwaardere ruiter met slechte zit en weinig rijtechnische kennis is minder goed voor een paard.

Een ruiter die aan het ideale plaatje voldoet maar niet kan rijden kan een paard behoorlijk in de vernieling rijden. Ruiters die niet aan het ideale plaatje voldoen maar een paard goed kunnen rijden niet.

Dat is mijn mening.