Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:09

c_alsemgeest schreef:
Voor mij is het heel wat... 1m30 _O-
Zag toevallig net op KNHS dat ZZ ook nog tot de basis gerekend wordt dus 1m35.
Maar daarom is mijn mening waarschijnlijk ook wat gekleurd bij deze ruiter houdt het na 1m20 voor gezien :')

En dat is toch wel vaak een punt... dat stukje benen intrekken.
Kan het niet zijn dat een paard toevallig die techniek geheel mist? En daarbij het niks kan schelen om het hout te raken?
Hoe kom je daarmee verder?

*Geheel uit intresse, ben er echt benieuwd naar... vooral omdat ik er praktisch ws wat aan ga hebben :') *

Zie mijn vorige reactie. Ik zeg niet dat ze foutloos lopen, maar wel braaf naar de finish.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:10

MarcelDufour schreef:
Maar piaff, passage, zijwaartse gangen, rollkur, allemaal onnodig om een springpaard op te leiden.

Zijwaartsegangen niet?????(Zijgangen)
Buiging mijnheer MarcelDufour, de zware verzamelingen heeft men niet nodig, dit kan men met in out bereiken, en dressuurpaarden houdt men vaak ook fris bij Klimke heb ik vaak genoeg in-out rijen gesprongen met de dressuur paarden.
En zijgangen rijdt men ook, alleen men rijdt ze ontspannender met meer voorwaarts afwaarts tendens, dit juist om de paarden door middel van de lengtebuiging los te krijgen en te sterken.
Wissels rijdt men met veel minder uitdruk als een dressuur paard, men leert het ook anders aan.
SB rijdt een goede springruiter en schoudervoor dito, een springruiter wil graag dat zijn paard recht is.
Waarom zou dressuur uitgevonden en ontwikkeld zijn mijn heer MarcelDufour???
Denk dat u bedoelt dat de zware verzameling over het algemeen niet gebruikt wordt, dat lost men ander op.
De oprichting is ook niet nodig bij het springen, en de spieren die men nodig heeft voor de zware verzamelingen in de Dressuur heeft men niet nodig bij het springen.
Springpaarden hebben een explosieve kracht nodig (afsprong) wat ook Hankenbiegung is en daaruit als een katapult geopend wordt.
Dit is bij dressuur paarden anders die blijven in de Hankenbiegung, en hebben die explosieve kracht niet zo nodig.
Maar het is wel van voordeel wanneer een springpaard een prirouette kan maken, niet zo fijn en eng gereden als een dressuur paard, voor de wendingen, zeker bij indoor parcouren.
Maar goed dat is mijn ervaring.
Rollkur heeft men geheel niet nodig, en eigenlijk een slofteugel ook niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:11

MarcelDufour schreef:
Zie mijn vorige reactie. Ik zeg niet dat ze foutloos lopen, maar wel braaf naar de finish.

Nou, dat vind ik niet echt springen... Met mijne kom je echt wel door de finish, maar dan ligt wel alles omver... Dat lijkt me hetzelfde als met voor elk onderdeel een 4 uit een dressuurproef komen. Dan kan toch niet de bedoeling zijn?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:13

MarcelDufour schreef:
Maar piaff, passage, zijwaartse gangen, rollkur, allemaal onnodig om een springpaard op te leiden.

Citaat:
Dat argument gebruik ik altijd in discussies met mensen met name uit de AR-dresuurstromingen, die alle dressuur van vroeger zo verheerlijken en zichzelf op de borst slaan dat ze al hun dressuurtrucjes vooral voor hun paard doen, omdat het 'de basis' is, maar vooral niet voor zichzelf en omdat ze ook gewoon mooi willen dressuurrijden... ;) Die zeggen dat ze piaffe doen, om hun paard sterker te maken (voor wat vraag ik mij dan af? die ene buitenrit in deweek? Zijn we het ook ergens eens over eens :D

Ik ben er van overtuigd dat als wij over paardrijden praten, er nog tientallen dingen zijn waar we het over eens zijn.
Eigenlijk zijn we het alleen niet eens zodra het de echt zgn hogere dressuur betreft.

MarcelDufour schreef:
Ieder paard kan door een goede ruiter naar Z-springen worden gereden. Zelfs de grootste ezel

Ik heb met mijn junior x souvernier een poging gewaagd, maar hij maait gewoon alles omver. Nu ben ik misschien een }:0 springruiter, maar ik zie mijn paard echt niet over een Z parcours gaan. 1 a 2 hindernissen gaat nog, maar een heel parcours? Dus nu is hij dressuurpaard, bij gebrek aan springkwaliteiten dus :D Wat moet je anders met al die springpaarden die niet kunnen springen? Gelukkig zijn er dus nog van die stakkers zoals ik die er wel mee willen dressuren ;) :+[/quote]
Als een paard een hindernis van 1.30 kan springen, is er geen enkele reden waarom hij er geen twee kan springen, enz.
Maar uiteraard is wel heel belangrijk dat je dan altijd de perfecte afstand rijdt, uit de juiste snelheid.
En dat is dan weer precies mijn ding.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:13

jasmijn78 schreef:
MarcelDufour schreef:

Nou, dat vind ik niet echt springen... Met mijne kom je echt wel door de finish, maar dan ligt wel alles omver... Dat lijkt me hetzelfde als met voor elk onderdeel een 4 uit een dressuurproef komen. Dan kan toch niet de bedoeling zijn?

dat bedoel ik
Naar het Z rijden vind ik wel dat er winst in te rijden valt... mijn havidoff x jazz laat geen hindernis heel :')
Je mag hem wel een weekje lenen als hij weer opgeknapt is :P Kan ik er ook misschien een heel geloofwaardig mee rondkomen in een B parcours :D
Of gaat dat me erg veel geld kosten? :=

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:17

Professor schreef:
MarcelDufour schreef:

Zijwaartsegangen niet?????(Zijgangen)
Buiging mijnheer MarcelDufour, de zware verzamelingen heeft men niet nodig, dit kan men met in out bereiken, en dressuurpaarden houdt men vaak ook fris bij Klimke heb ik vaak genoeg in-out rijen gesprongen met de dressuur paarden.
En zijgangen rijdt men ook, alleen men rijdt ze ontspannender met meer voorwaarts afwaarts tendens, dit juist om de paarden door middel van de lengtebuiging los te krijgen en te sterken.
Wissels rijdt men met veel minder uitdruk als een dressuur paard, men leert het ook anders aan.
SB rijdt een goede springruiter en schoudervoor dito, een springruiter wil graag dat zijn paard recht is.
Waarom zou dressuur uitgevonden en ontwikkeld zijn mijn heer MarcelDufour???
Denk dat u bedoelt dat de zware verzameling over het algemeen niet gebruikt wordt, dat lost men ander op.
De oprichting is ook niet nodig bij het springen, en de spieren die men nodig heeft voor de zware verzamelingen in de Dressuur heeft men niet nodig bij het springen.
Springpaarden hebben een explosieve kracht nodig (afsprong) wat ook Hankenbiegung is en daaruit als een katapult geopend wordt.
Dit is bij dressuur paarden anders die blijven in de Hankenbiegung, en hebben die explosieve kracht niet zo nodig.
Maar het is wel van voordeel wanneer een springpaard een prirouette kan maken, niet zo fijn en eng gereden als een dressuur paard, voor de wendingen, zeker bij indoor parcouren.
Maar goed dat is mijn ervaring.
Rollkur heeft men geheel niet nodig, en eigenlijk een slofteugel ook niet.

Ik heb echt nog nooit zijwaarts gereden met mijn paarden, en kan toch niet zeggen dat ze niet voldeden. Ze hebben de hoogste parcoursen gesprongen die je vinden kunt in de wereld.
Pirouettes heb ik ook nog nooit gereden, wel korte wendingen, maar nooit gedraaid om de achterhand. In de springring ook onmogelijk, want uit de snelheid die je hebt, is het bijna onmogelijk een pirouette te draaien. Wel kort draaien, maar dat lijkt in de verste verte niet op een pirouette.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:22

Citaat:

Maar niet ieder paard kan toch ook winstpunten halen in de Z-dressuur? Dat is vergelijkbaar met winstpunten halen in het Z-springen.
dat bedoel ik
Citaat:
Naar het Z rijden vind ik wel dat er winst in te rijden valt... mijn havidoff x jazz laat geen hindernis heel :')
Je mag hem wel een weekje lenen als hij weer opgeknapt is :P Kan ik er ook misschien een heel geloofwaardig mee rondkomen in een B parcours :D
Of gaat dat me erg veel geld kosten? :=

Wat ik ook duidelijk stelde is dat ze wel door mij opgeleid moeten zijn. Het is bijna onmogelijk om een paard dat bepaalde facetten verkeerd heeft aangeleerd, of niet altijd de juiste afstand heeft gekregen, te corrigeren. Om dat voor elkaar te krijgen moeten ze weer wel over een echte dosis talent beschikken.
En uiteraard heb ik alleen maar paarden met een springbloedvoering gereden. Met een Jazz heb ik het nooit geprobeerd, uiteraard.
Het stallen en uitbrengen van paarden kost bij mij 1200 euro per maand. Dat is inclusief inschrijfgelden en vervoer.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:24

MarcelDufour schreef:
Maar uiteraard is wel heel belangrijk dat je dan altijd de perfecte afstand rijdt, uit de juiste snelheid.

:=

MarcelDufour schreef:
Eigenlijk zijn we het alleen niet eens zodra het de echt zgn hogere dressuur betreft.

Dat weet je nog niet want ik ben nog 'zwevend' ;)

MarcelDufour schreef:
Ik heb echt nog nooit zijwaarts gereden met mijn paarden, en kan toch niet zeggen dat ze niet voldeden. Ze hebben de hoogste parcoursen gesprongen die je vinden kunt in de wereld.

Daarentegen laat ik mijn paarden regelmatig een sprongetje maken hoor, in- uitjes etc. Voor de afwiseling en vooral mijn ene paard gaat van in-uitjes rijden ineens een stuk beter galloperen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:28

Citaat:
Daarentegen laat ik mijn paarden regelmatig een sprongetje maken hoor, in- uitjes etc. Voor de afwiseling en vooral mijn ene paard gaat van in-uitjes rijden ineens een stuk beter galloperen...

Ik vind in-uitjes voor een springpaard een zeer belangrijk deel. Vooral jonge paarden leren hier veel van. En als je het regelmatig doet, dan merk je dat ze ook met dubbel- en driesprongen geen enkel probleem hebben in de ring. Want ze zijn inmiddels zo gewend aan een hele rij hout achter elkaar, dat ze daar niet meer voor terugschrikken.
P.S. Wist je dat Amon van Annemarie Sanders ook een heel goed springpaard was? Soms sprong ze wel eens op het inspringterrein, en dat paard had daar ook heel veel aanleg voor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:29

MarcelDufour schreef:
Pirouettes heb ik ook nog nooit gereden, wel korte wendingen, maar nooit gedraaid om de achterhand. In de springring ook onmogelijk, want uit de snelheid die je hebt, is het bijna onmogelijk een pirouette te draaien. Wel kort draaien, maar dat lijkt in de verste verte niet op een pirouette.

Men is nooit te oud om te leren, weet alleen dat William Steinkraus, Winkler en Micky Brinkmann en vele andere het wel doen, misschien zou u dan nog verder gekomen zijn. :D
Bedoel dit niet gemeen, maar het is een feit dat het weldegelijk in de africhting van springpaarden gebruikt wordt.
Hoe houdt u uw paard dan recht???
Een wending om de achterhand is wel mogelijk, dat u dat niet doet is iets anders, het heeft met het in de hand staan van het paard te doen, en de tempi wissel die men toepassen kan.
Men kan uit een uitgestrektegalop in 1 galopsprong terugkomen, dus het probleem is niet zo groot als u denkt.
Onmogelijk is het niet en zeker niet bij paarden die het geleerd hebben, een wending korter rijden spaart vaak meer tijd dan een snellere galop.
Maar daar kunnen wij eindeloos over schrijven, misschien bij een kopje koffie of thee, hier op het topic gaat het over wat anders.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:35

Ahlerich van Klimke de volle broer van Amon, kon ook geweldig springen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:36

Professor schreef:
MarcelDufour schreef:

Men is nooit te oud om te leren, weet alleen dat William Steinkraus, Winkler en Micky Brinkmann en vele andere het wel doen, misschien zou u dan nog verder gekomen zijn. :D
Bedoel dit niet gemeen, maar het is een feit dat het weldegelijk in de africhting van springpaarden gebruikt wordt.
Een wending om de achterhand is wel mogelijk, dat u dat niet doet is iets anders, het heeft met het in de hand staan van het paard te doen, en de tempi wissel die men toepassen kan.
Men kan uit een uitgestrektegalop in 1 galopsprong terugkomen, dus het probleem is niet zo groot als u denkt.
Onmogelijk is het niet en zeker niet bij paarden die het geleerd hebben, een wending korter rijden spaart vaak meer tijd dan een snellere galop.
Maar daar kunnen wij eindeloos over schrijven, misschien bij een kopje koffie of thee, hier op het topic gaat het over wat anders.

Maar als ik draaien moet in een barrage dan kom ik niet uit een galopsprong, maar ik kom van over een hindernis van 1.50, en als ik dan de pirouette in zou zetten, dan scheuren spontaan al z'n pezen en spieren af.
Misschien is dat wel het grote verschil tussen theorie- en praktijkervaring.
En, tja....zolang je niet iedere wedstrijd wint, had je als ruiter altijd verder kunnen komen. Ik had ook graag verder gekomen, omdat het nooit genoeg is. Desondanks ben ik wel redelijk tevreden met wat het is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 09-02-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:38

@marcel, ik las net je stuk over o.a staart zwaaien en dat dat verzet zou zijn, maar hoe verklaar je dan het gedrag van o.a. Opium? Zijn dat bokken uit verzet of jolligheid?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:41

MarcelDufour schreef:
Maar als ik draaien moet in een barrage dan kom ik niet uit een galopsprong, maar ik kom van over een hindernis van 1.50, en als ik dan de pirouette in zou zetten, dan scheuren spontaan al z'n pezen en spieren af.
Misschien is dat wel het grote verschil tussen theorie- en praktijkervaring.
En, tja....zolang je niet iedere wedstrijd wint, had je als ruiter altijd verder kunnen komen. Ik had ook graqag verder gekomen, omdat het nooit genoeg is. Desondanks ben ik wel redelijk tevreden met wat het is.

Dat begrijp ik volkomen, maar er zijn vele andere situaties waarbij men het vaak goed gebruiken kan.
Maar dat gaat hier op dit topic te ver.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:43

Professor schreef:
MarcelDufour schreef:

goed verwoordt :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:46

Michael1104 schreef:
@marcel, ik las net je stuk over o.a staart zwaaien en dat dat verzet zou zijn, maar hoe verklaar je dan het gedrag van o.a. Opium? Zijn dat bokken uit verzet of jolligheid? De joligheid komt dan omdat hij over de laatste hindernis de teugels in de nek legt, en dan is zo'n knol helemaal vrij om te bokken. Hij doet het ook niet tijdens de rit, alleen als ie over de laatste richting finish loopt.

Persoonlijk denk ik dat in het geval van Opium het een deel verzet en een deel joligheid is.
Opium is natuurlijk een draak, die af en toe inderdaad staakt, en geen zin meer heeft.
Maar toch zie ik het bij de springpaarden een heel stuk minder dan bij de dressuurpaarden.
Het was mij niet eens opgevallen, tot vanmorgen mijn dochter het zei. Toen ben ik echt wel een paar uur filmpjes gaan kijken, en verrek...ze had gelijk. Voor mij weer een typisch geval dat ik ook mijn bedrijfsblindheid heb.
Doe het zelf maar eens. Kijk springwedstrijden en dressuur, dan zal je het verschil zien in zwiepen. Sommigen zwiepen zo erg dat de staart recht overeind staat!
Maar Baloubet van Rodrigo Pessoa deed het weer puur uit joligheid.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:56

MarcelDufour schreef:
Michael1104 schreef:
@marcel, ik las net je stuk over o.a staart zwaaien en dat dat verzet zou zijn, maar hoe verklaar je dan het gedrag van o.a. Opium? Zijn dat bokken uit verzet of jolligheid?

Persoonlijk denk ik dat in het geval van Opium het een deel verzet en een deel joligheid is.
Opium is natuurlijk een draak, die af en toe inderdaad staakt, en geen zin meer heeft.
Maar toch zie ik het bij de springpaarden een heel stuk minder dan bij de dressuurpaarden.
Het was mij niet eens opgevallen, tot vanmorgen mijn dochter het zei. Toen ben ik echt wel een paar uur filmpjes gaan kijken, en verrek...ze had gelijk. Voor mij weer een typisch geval dat ik ook mijn bedrijfsblindheid heb.
Doe het zelf maar eens. Kijk springwedstrijden en dressuur, dan zal je het verschil zien in zwiepen. Sommigen zwiepen zo erg dat de staart recht overeind staat!
Maar Baloubet van Rodrigo Pessoa deed het weer puur uit joligheid.

Bij springen valt het wat meer op, omdat ze er vaak ook bij bokken.
Persoonlijk vind ik het staartzwiepen ook echt een teken van protest, maar als het echt zo is, waarom winnen diegene met protesterende paarden wel de grote wedstrijden?
En misschien valt het staartzwiepen wel minder op omdat heel veel paarden op hoog niveau het doen, wat minder paarden bokken tijdens het parcours, dus valt wat meer op. En niet te vergeten, als er springen op tv is, maakt de verslaggever er ook vaak een opmerking over, waardoor je erop gaat letten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:08

smurvaas schreef:
Bij springen valt het wat meer op, omdat ze er vaak ook bij bokken.
Persoonlijk vind ik het staartzwiepen ook echt een teken van protest, maar als het echt zo is, waarom winnen diegene met protesterende paarden wel de grote wedstrijden?

Hoezo ALS dat echt zo is? Lijkt wel of je er aan twijfelt. Kijk maar voor jezelf.
En als ze het bijna allemaal doen, wat het geval is, dan is het logisch dat toch steeds dezelfde combinatie's voorop rijden, want misschien heeft de jury wel hetzelfde als ik, dat ze het gewoon niet meer opvalt.
Citaat:
En misschien valt het staartzwiepen wel minder op omdat heel veel paarden op hoog niveau het doen, wat minder paarden bokken tijdens het parcours, dus valt wat meer op. En niet te vergeten, als er springen op tv is, maakt de verslaggever er ook vaak een opmerking over, waardoor je erop gaat letten.
Ja, dat bokken is ook heel lastig als je naar een sprong rijdt. Zo heb je een mooie afstand, bokt 'ie en kan je weer opnieuw je afstand zoeken.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:16

Mijn mening is wel dat het de taak van de jury is om daar ook op te letten. En als het ze het niet eens meer opvalt, is het wel een kwalijke zaak.

Ik bedoel bokken gelijk na de sprong, dat de ene verslaggeven dan over verzet praat en de ander over joligheid

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:19

Citaat:
Ik bied bij deze onmiddelijk mijn }:0 haf aan...............

Geloof nl nooit dat jij deze woorden waar kan maken :D

Ik ga de komende dagen dit topic doorspitten, ondertussen 36 pag.....pfff.

Citaat:
hahaha...letterlijk heb je gelijk, een koe kan dat niet, maar ik laat ieder paard wat door mij opgeleid wordt, minimaal Z springen.
Ik zeg niet dat ze dat ook steeds foutloos doen, maar ze lopen allemaal naar de finish.
Wel voorop gesteld dat ze gezond zijn en niet verpest.

En wat zeker meetelt is het HART!
Als ze een groot hart hebben gaan ze over elk hout hoe maakt niet uit maar gaan doen ze.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:24

@MarcelDufour

Wat betreft staartzwiepen kijk eens naar de volgende filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=0kuRZXNVeps

en

http://www.youtube.com/watch?v=qvYHkFUYvxY

Die van Marcus zwiept toch behoorlijk en die van Beezie zwiept vooral boven de sprong (en bij de bel). Dus prima dat springen maar wel de hindernissen en de startbel weghalen, want dan wordt er staartgezwiept dus die hindernissen en de bel zullen waarschijnlijk wel mishandeling zijn. ;)

@Jannepauli
Zoals Paardentango al zei het wordt een leuke discussie hier. Heb nu geen tijd ben net bijgelezen, ik kom erop terug.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:49

LDR wordt niet verboden, later meer.

In Lausanne waren zowel voor- als tegenstanders aanwezig.

Jannepauli

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:04

Ik ben benieuwd... vooral naar de motivatie!

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:07

vivana schreef:
Citaat:
Ik bied bij deze onmiddelijk mijn }:0 haf aan...............

Geloof nl nooit dat jij deze woorden waar kan maken :D

Ik ga de komende dagen dit topic doorspitten, ondertussen 36 pag.....pfff.

Citaat:
hahaha...letterlijk heb je gelijk, een koe kan dat niet, maar ik laat ieder paard wat door mij opgeleid wordt, minimaal Z springen.
Ik zeg niet dat ze dat ook steeds foutloos doen, maar ze lopen allemaal naar de finish.
Wel voorop gesteld dat ze gezond zijn en niet verpest.

En wat zeker meetelt is het HART!
Als ze een groot hart hebben gaan ze over elk hout hoe maakt niet uit maar gaan doen ze.

Dat hart zit wel goed, hij gaat ook heel enthousiast maar springt met 4 benen afzonderlijk, echt doodeng. Als hij springles heeft, laat iedereen alles vallen op stal en wordt er gekeken en tot tranen met tuiten gelachen }:0. Vandaar mijn hoop op Marcel :Y). Had mijn beurs het toegestaan was ik de uitdaging aangegaan...........

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:20

Net als hier verzandt het ook elders in disussies over kleine pietluttigheden.
(Tussen)Stand van zaken: LDR in de inrijd ring kan niet verboden worden.
Het is inmidels namelijk bewezen dat het werkt voor de prestatie verbetering in de sport. Maar er moet grondig op worden gelet dat alleen diegene het mogen uitvoeren die het ook kunnen.

Succes heren en dames Steward met de gele kaarten. Ik wens u vooral veel wijsheid toe en weinig discussies.

Ik weet niet Jasmijn78 of dit nu een vergrootglas is, er is ook gesproken over de springsport en de trainingstechnieken in die discipline.
Wordt vervolgd....

Mooi nieuws... nieuws? Het is geen nieuws, het is ..... IK ben het spoor weer bijster. ;(

Voel alleen een diep verdriet, geen principe besluit dus. Het kan nog komen, wie weet na het diner.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-02-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt