MarcelDufour schreef:Maar piaff, passage, zijwaartse gangen, rollkur, allemaal onnodig om een springpaard op te leiden.
Zijwaartsegangen niet?????(Zijgangen)
Buiging mijnheer MarcelDufour, de zware verzamelingen heeft men niet nodig, dit kan men met in out bereiken, en dressuurpaarden houdt men vaak ook fris bij Klimke heb ik vaak genoeg in-out rijen gesprongen met de dressuur paarden.
En zijgangen rijdt men ook, alleen men rijdt ze ontspannender met meer voorwaarts afwaarts tendens, dit juist om de paarden door middel van de lengtebuiging los te krijgen en te sterken.
Wissels rijdt men met veel minder uitdruk als een dressuur paard, men leert het ook anders aan.
SB rijdt een goede springruiter en schoudervoor dito, een springruiter wil graag dat zijn paard recht is.
Waarom zou dressuur uitgevonden en ontwikkeld zijn mijn heer MarcelDufour???
Denk dat u bedoelt dat de zware verzameling over het algemeen niet gebruikt wordt, dat lost men ander op.
De oprichting is ook niet nodig bij het springen, en de spieren die men nodig heeft voor de zware verzamelingen in de Dressuur heeft men niet nodig bij het springen.
Springpaarden hebben een explosieve kracht nodig (afsprong) wat ook Hankenbiegung is en daaruit als een katapult geopend wordt.
Dit is bij dressuur paarden anders die blijven in de Hankenbiegung, en hebben die explosieve kracht niet zo nodig.
Maar het is wel van voordeel wanneer een springpaard een prirouette kan maken, niet zo fijn en eng gereden als een dressuur paard, voor de wendingen, zeker bij indoor parcouren.
Maar goed dat is mijn ervaring.
Rollkur heeft men geheel niet nodig, en eigenlijk een slofteugel ook niet.