Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:08

daisies schreef:
Ik denk ook niet dat een ijslander Grand Prix hoeft te lopen :=

Een IJslander die een WK heeft gelopen kost je al gauw een paar ton, we hebben het hier dus niet over wollige penny-pony's...
Vrienden die KWPN'ers rijden en soms eens mee gaan en een IJslander rijden die goed gereden is, staan te kijken van het temperament, hoe licht ze te rijden zijn, en dat het dus verre van bossloffers zijn....

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:09

Lovely schreef:
Essiesilly, ik denk dat hier een verschil van inzicht ligt :). Als je echt een paard tot zijn recht wilt laten komen, zul je vroeg moeten beginnen met het lichaam te trainen, los, soepel en sterk te maken. Daar gaat nogal wat tijd in zitten en daarna begint de gymnastische, atletische ontwikkeling pas en die duurt ook vrij lang.

Daar ben ik het echt niet mee eens. Een paard van 2,5 heeft al zijn energie nodig voor de groei en ontwikkeling. Daar moet je alleen nog maar heel goed op passen en paard laten zijn.
Als je gewoon wacht tot 3,5 jaar kan zo'n paard best een L proef lopen op zijn 4e.
Mijn paard liep op die manier evengoed zijn punten in de Z dressuur op zijn 6e. Niks mis mee als je het geleidelijk opbouwt en het paard het lichamelijk en geestelijk aankan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:09

nee haha maar daar zit dus wel verschil nr 1 weer, "recreatie paarden" om het zo maar even te noemen, is een heel andere wereld dan de wereld van het echte sportpaard...
die gaan als het ware door een traject van allerlei stadia en dat hopen we zo goed mogelijk te doen, ik ben altijd erg zuinig op mijn paarden en zoals ik al zei ik heb nog nooit verschil gemerkt om nou vroeger zadelmak te maken of met 4 jaar..
ja.. die van 4 jaar moeten ineens harder trainen om hun leeftijdsgenootjes bij te houden.. en DAN krijg je idd blessures

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:11

Ninx schreef:
daisies schreef:
Ik denk ook niet dat een ijslander Grand Prix hoeft te lopen :=

Een IJslander die een WK heeft gelopen kost je al gauw een paar ton, we hebben het hier dus niet over wollige penny-pony's...
Vrienden die KWPN'ers rijden en soms eens mee gaan en een IJslander rijden die goed gereden is, staan te kijken van het temperament, hoe licht ze te rijden zijn, en dat het dus verre van bossloffers zijn....

Sorry maar heb ik gezegd dat het een bosloffer is? Alleen een ijslander loopt geen grandpix en heeft die behendigheid ook niet. En ik heb ook niet gezegd dat ijslanders slecht gereden worden enz.

essiesilly

heleenxx schreef:
Lovely schreef:
Essiesilly, ik denk dat hier een verschil van inzicht ligt :). Als je echt een paard tot zijn recht wilt laten komen, zul je vroeg moeten beginnen met het lichaam te trainen, los, soepel en sterk te maken. Daar gaat nogal wat tijd in zitten en daarna begint de gymnastische, atletische ontwikkeling pas en die duurt ook vrij lang.

Daar ben ik het echt niet mee eens. Een paard van 2,5 heeft al zijn energie nodig voor de groei en ontwikkeling. Daar moet je alleen nog maar heel goed op passen en paard laten zijn.
Als je gewoon wacht tot 3,5 jaar kan zo'n paard best een L proef lopen op zijn 4e.
Mijn paard liep op die manier evengoed zijn punten in de Z dressuur op zijn 6e. Niks mis mee als je het geleidelijk opbouwt en het paard het lichamelijk en geestelijk aankan.

ja maar dit vind ik dus ook krom... waarom mag je niet met 2.5 zadelmak! maken (dus rustig aan erop zitten, af en toe lekker naar het bos, veel stapwerk en rustig de basis aanleren) maar wel met 3.5 zadelmak maken, dan met 4 meteen een L proef en en met 6 Z..... :S :S

Ninx

ps: ze beginnen bij IJslanders dan wel later... Maar een IJslander verschilt in lichamelijke groei niets van een ander paard. Elk paard volgt dezelfde groeicurve.... ongeacht ras.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:12

maar waar ligt de top van een ijslander dan (sorry een echt sirieuze vraag want weet het echt niet :D )

Daisies

Ik mag bijv met mijn paard nu M2 (Hij is 5) maar ik kies ervoor om niet over te gaan omdat wij daar niet aan toe zijn. Ik denk dat je moet luisteren naar je paard. k heb nooit iets geforceerd. Altijd spelenderwijs geleerd en mijn paard vind het ook leuk om dingen te leren, soms ook wel moeilijk maar hij verveelt zich snel

Anoniem

Heleen, ik zeg ook nergens dat je er met 2,5 al op moet zitten, maar wachten tot 4 jaar vind ik onzin. Als je begint met 4 jaar dan moet je het zelfde traject volgen als bij een 3 jarige en dus niet denken dat het wel sneller kan omdat het paard ouder is. Of een paard nou 2,5, 3 of 4 is, ze moeten het geestelijk bij kunnen benen en daarom neemt het traject altijd veel tijd in en inhalen is er niet bij.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:13

essiesilly ; jij gaat toch ook niet op een veulen zitten? Kom op zeg, je kan een paard makkelijk binnen een paar maanden opleiden tot een L proefje. Weet je waarom? Omdat een L proef niks voorstelt . Daar hoef je echt geen druk voor op te leggen om dat een paard te leren :n

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:13

AMEN lovely!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:14

daisies schreef:
Ik mag bijv met mijn paard nu M2 (Hij is 5) maar ik kies ervoor om niet over te gaan omdat wij daar niet aan toe zijn. Ik denk dat je moet luisteren naar je paard. k heb nooit iets geforceerd. Altijd spelenderwijs geleerd en mijn paard vind het ook leuk om dingen te leren, soms ook wel moeilijk maar hij verveelt zich snel

Of je gelijk hebt hierin, zul je pas later merken. Paarden willen altijd met je meedoen, het zijn namelijk hele lieve dieren. Pas tussen 8 en 10 krijg je op je brood wat je erin gestopt hebt.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:14

voor dat het paard 3 is zou ik het gewoon nog niet gaan inrijden, je hebt dan bijna nog met een baby te maken. Gewoon lekker laten groeien in de wei totdat jij denkt dat ze sterk genoeg zijn, mijn paard is nu 3,5 en is net 2 maanden zadelmak, ik rij 2 keer in de week een halfuur en vind dit meer dan voldoende. Ik hoef mijn paard met z'n 6e echt nog niet in de Z te rijden. Waar blijft de lol dan? ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:15

daisies schreef:
essiesilly ; jij gaat toch ook niet op een veulen zitten? Kom op zeg, je kan een paard makkelijk binnen een paar maanden opleiden tot een L proefje. Weet je waarom? Omdat een L proef niks voorstelt . Daar hoef je echt geen druk voor op te leggen om dat een paard te leren :n

nee maar WAAR ligt de grens... een L proef stelt idd niks voor maar erop zitten met 2.5 ook niet.. waarom is het in godsnaam zielig en een half jaar later ineens niet meer :S zooo krom!! en ik heb niet op m n veulen gezeten nee.. m n baas haar nichtje van 5 wel, dus ook die is al zadelmak := (verbergd zich nu voor alle reacties haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:16

Mriaam, ik vind een half uur te lang, liever elke dag 10 minuutjes.

daisies, een L proef lukt alleen goed als je het gevraagde op tijd in de week legt. Bij gewone, normaal getalenteerde paarden, want daar heb ik het meest mee van doen :D.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:16

De tijd zal het leren.. Maar mijn paard heeft nooit zware trainingen gehad. Hij loopt meer op het land dan onder het zadel en ik rijd gemiddeld 4 keer per week. En natuurlijk zal het paard in eerste instantie zijn best voor je doen(Of niet, hangt van het paard af) maar ik probeer alles met rust aan te pakken en heb daar ook goede begeleiding mee :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:18

essiesilly schreef:
nee haha maar daar zit dus wel verschil nr 1 weer, "recreatie paarden" om het zo maar even te noemen, is een heel andere wereld dan de wereld van het echte sportpaard...

Wie heeft het over recreatiepaarden?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:18

Lovely schreef:
Mriaam, ik vind een half uur te lang, liever elke dag 10 minuutjes.

daisies, een L proef lukt alleen goed als je het gevraagde op tijd in de week legt. Bij gewone, normaal getalenteerde paarden, want daar heb ik het meest mee van doen :D.

Het hangt natuurlijk af van de bouw, het ene paard heeft de behendigheid van nature en de ander niet. Ja en waar ligt de grens. Ik vind dat je niet eerder moet beleren dan 3 jaar. Als jij er met 2,5 op wil zitten moet je dat zelf weten.

Onze hengst gaat over 2 jaar naar de hengstenkeuring. dan wordt hij ook te jong beleerd. Tsja, is het goed? Nee? Heb je keus? In onze ogen niet :n We willen graag kans maken en dat maak je niet met een totaal groen van het land geplukt paard :n

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:20

ok stel je nu eens voor... (de meesten hier lukt het niet maar goed dat geeft niet)
je bent zelf een zeer goede ruiter, grand prix niveau en hebt er nu een jong paard bij... die leidt je op.. maar dan kan je uiteraard niet eerst 6 / 7 jaar rustig aan gaan doen en dan ineens zeggen, jongen jij bent nu oud genoeg nu ga je maar eens aan het werk want je moet grand prix lopen DAAR gaan paarden aan kapot!! als je heel z n leven al gericht traint en met mate dan hebben ze daar veel meer aan dan dat ze eerst heeeel ruuuusstttiiigg jaren eigenlijk niet veel hebben hoeven doen (misschien wel veel in jullie ogen maar niet in de ogen van een grand prix ruiter/paard)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:20

essiesilly schreef:
maar waar ligt de top van een ijslander dan (sorry een echt sirieuze vraag want weet het echt niet :D )

Tussen hun 10e en 14e excelleren veel IJslanders... Doordat ze in hun jonge jaren gespaard zijn gebleven kunnen ze echter heel lang en kerngezond mee blijven draaien.
Dit betekent dat, verzekeraars zijn ook altijd blij een IJslander te verzekeren, ze vrijwel klachtenvrij oud kunnen worden.
M.u.v. enkele foklijnen waar spat opdook.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:21

Maar dat betekent nog niet dat je m hoeft te beleren met 2,5?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:21

Ninx schreef:
essiesilly schreef:

Wie heeft het over recreatiepaarden?

het staat toch ook tussen haakjes!
er is wel degelijk een verschil tussen het werk van de ijslanders en het werk van laten we zeggen, totilas... denk je niet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:22

daisies schreef:

nee maar waarom is het zielig (nogsteeds geen antwoord gekregen) om een paard met 2.5 zadelmak te maken, maar met 3 ineens niet meer.... :S

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:23

Ninx volgens mij zie jij niet in dat een ijslander geen top dressuur paard is :n dit is niet verkeerd bedoeld maar een sportpaard en een ijslander is wel even een verschil. En ja je hebt ook ijslanders die in de sport mee draaien maar niet in de top sport

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:23

essiesilly schreef:
daisies schreef:

nee maar waarom is het zielig (nogsteeds geen antwoord gekregen) om een paard met 2.5 zadelmak te maken, maar met 3 ineens niet meer.... :S

Omdat een paard in een half jaar meer volgroeid is dan met 2,5????