Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:39

Peelie schreef:
Dat vind ik reuze meevallen... Je ziet aan hem dat hij aanleg heeft voor veel knieactie (zoals bij veel ander paarden, maar waar het er nooit uitgereden word) en dat benut edward.

Ik vind zijn draf niet spectaculair als hij normaal draft...

Daar verschillen de meningen dus over. De een zegt dat hij dit van nature heeft en de ander zegt dat het Edward is die dit eruit rijdt (al dan niet getrixt).

Zou het dan zo zijn dat Totilas eenmalig is en zijn wereldrecord nooit meer verbroken wordt of alleen nog maar door zichzelf?
Of gaan we in de toekomst meer mensen krijgen die eruit kunnen rijden wat Edward blijkbaar kan volgens jou?
Als er zoveel paarden zouden zijn met dezelfde bewegingsvorm en aanleg (zoals jij beweert) als Totilas is Edward dan zo begaafd?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:41

horseyfries schreef:
2. Ja. als ik de reglementen erbij neem benadert hij de perfecte uitvoering hiervan bij momenten. Soms ook niet en daarom scoorde hij ook geen 100 %

Ideaal, dus als dit paard nog net iets ouder is, en nog net iets beter, scoort hij honderd, en is het einddoel behaald! *\o/*
Kan de dressuur onder deze vorm afgeschaft, en kunnen we met z'n allen weer wat leukers gaan doen ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:42

het is de combinatie die het hem doet.

dus je edward is blijkbaar zo begaafd en ja totilas kan zo lopen. De combo doet het hem...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:46

Peelie schreef:
het is de combinatie die het hem doet.

dus je edward is blijkbaar zo begaafd en ja totilas kan zo lopen. De combo doet het hem...

Maar volgens jou zijn er veel paarden met aanleg voor deze bewegingsvorm. Waar zijn die dan en waarom zijn die niet bij de ruiters van het A-kader?

Persoonlijk denk ik wel dat Totilas wel een uitzondering is en vraag me af of dit is waar de dressuurfokkerij naar toe moet of zelfs nog extremer om de prestatie van Totilas te verslaan.

Persoonlijk was ik meer gecharmeerd van Lingh in zijn begintijd dan van Totilas nu, (maar laten we dat maar op smaak houden. :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:46

horseyfries schreef:
Voor Totilas is het niet meer belastend, Edward weegt immers niet meer als hij zijn voorbenen hoger optrekt? Dus voor Totilas: ja!

Met die redenering is alles wat het paard doet even belastend want de ruiter weegt altijd hetzelfde...

Het ruimere bewegingsverloop kost meer energie.
De hoek van het bewegingsverloop verschuift verder voor het verticaal naarmate de actie hoger is en dat belast met name de voorste ruggenwervels meer.
Een ruimer bewegingsverloop met langere inverval/verder inveren belast het staande been evenredig zwaarder.

Een afgeleid probleem is dat de aandacht voor de voorkant de aandacht afleidt van de achterkant terwijl aan die kant de relatieve gewichtsverplaatsing voor het met minder belasting/schade voor het paard tot stand komt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:48

modie schreef:
Horseyfries:

Heb je ooit wel eens gekeken bij uitleg over de cijfers??

Kun je dan nog zeggen, dat aan alle voorwaarden, beschreven in het "scala van de africhting" tot in de perfectie (of bijna perfectie) word voldaan?

Het waren immers de "juryleden" die bij deze uitvoeringen de 9's en 10'en gaf

Word hier door Totilas nu werkelijk aan voldaan???

Zogauw Totilas "meer bevestigd" is, kan men dus geen 9's en 10'en meer geven, die had hij al

Heb ik wel ooit eens gekeken bij uitleg over cijfers? Waar en wanneer bedoel je? Bij de evaluaties van de afgelopen grote kampioenschappen ben ik inderdaad geweest. Was heel boeiend!

Ja, met die uitleg in de hand kan ik zeker zeggen dat de cijfers die Edward en Totilas krijgen voor hun oefeningen volkomen terecht zijn.
En dan kijk ik naar het gehele beeld tijdens een oefening en het cijfer wat er dan voor wordt gegeven, omdat dat hetgeen is wat de juryleden ook doen en behoren te doen. Jij ook?

Totilas kan nog hoger scoren omdat hij niet op alle onderdelen even hoge cijfers haalde, dus er zit nog best wat rek in.
En net zoals bij andere sporten moet je misschien op den duur inderdaad de fouten nog strenger afstraffen omdat het gemiddelde niveau steeds hoger komt. Dat is toch niet zo vreemd?
Als je bijv. in de B dressuur uitgaat van de perfectie voor een 10, dan kregen al die beginners toch een één? Want er ontbreekt nog meer dan genoeg aan ook al doen ze een oefeningetje enigszins redelijk. Als bijv. een Adelinde met Parzival meedeed in zo'n B proef moest een beginner een -3 krijgen om het verschil in niveau juist aan te geven. Zo is het uiteindelijk op heel hoog niveau ook: het gaat erom dat je een juiste verdeling maakt van de deelnemers, en als dat in de toekomst betekent dat bijv. het gat tussen Edward en de anderen groter moet worden omdat het anders een vertekende uitslag zou geven, dan kun je ipv Edward elven en twaalven te geven, ook besluiten dat je de anderen minder hoog punt en zo een nieuwe standaard creeërt.
Een tien is dus een relatief iets, momenteel betekent de tien van Edward "de best mogelijke uitvoering op dit moment". Misschien is die uitvoering straks idd nog beter. Ik verheug me er nu al op! :9

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:50

Oh ik kijk wel degelijk naar het achterbeen ook, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat het filmpje was geplaatst vanwege het voorbeen.
En, ik vind zijn sukkel draf toch danig indrukwekkend. Meeste paarden die ík ken moeten toch echt wel aardig verzamelen om zo ligt te draven en zoveel ruimte te kunnen maken van voor.

Of we hier naartoe moeten fokken... Naar het voorbeen niet nee, dat is rijtechnisch niet iets wat hem makkelijker laat lopen, dat is gewoon iets wat er mooi uit ziet en veel expressie heeft. Overigens, ik denk dat het voor hem bv de zijgangen en wissels wel makkelijker kan maken, door die hoeveelheid beweging in de schouder kan hij voor meer ruimte maken voor het achterbeen zegmaar. Dus kan hij zijn achterbeen makkelijker verwerken.

Maar, als ik naar zijn vermogen kijk om te gaan zitten in de verzamelde gangen... Dan denk ik dat we dáár zeker naar toe moeten proberen te fokken. Van zowel het stukje real live als op de filmpjes wat ik gezien heb, gaat hij zooooooo mooi zitten. Dat zie ik echt bij weinig andere paarden terug. En dát maakt hem voor mij nou juist zo speciaal. Die kracht van achteren en de bereidheid om die kracht te benutten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:51

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
Voor Totilas is het niet meer belastend, Edward weegt immers niet meer als hij zijn voorbenen hoger optrekt? Dus voor Totilas: ja!

Met die redenering is alles wat het paard doet even belastend want de ruiter weegt altijd hetzelfde...

Het ruimere bewegingsverloop kost meer energie.
De hoek van het bewegingsverloop verschuift verder voor het verticaal naarmate de actie hoger is en dat belast met name de voorste ruggenwervels meer.
Een ruimer bewegingsverloop met langere inverval/verder inveren belast het staande been evenredig zwaarder.

Een afgeleid probleem is dat de aandacht voor de voorkant de aandacht afleidt van de achterkant terwijl aan die kant de relatieve gewichtsverplaatsing voor het met minder belasting/schade voor het paard tot stand komt.

En waar in de FEI omschrijvingen zie jij staan dat een bewegingsverloop zo min mogelijk energie moet kosten?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:52

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
2. Ja. als ik de reglementen erbij neem benadert hij de perfecte uitvoering hiervan bij momenten. Soms ook niet en daarom scoorde hij ook geen 100 %

Ideaal, dus als dit paard nog net iets ouder is, en nog net iets beter, scoort hij honderd, en is het einddoel behaald! *\o/*
Kan de dressuur onder deze vorm afgeschaft, en kunnen we met z'n allen weer wat leukers gaan doen ;)

Niemand verplicht jou toch om dressuur te doen? Speak for yourself en laat andere mensen voor zichzelf beslissen wat leuk is alsjeblieft?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:53

ThePast03 dat is smaak.
In het filmpje zie je Ed de zes jarige Totilas een paar keer corrigeren als die zijn voorbenen uit wil slaan.
De uitgestrekte draf van Lingh vond ik verschrikkelijk om aan te zien, soort paradepas. De proeven van Lingh deden ook vaak erg gespannen aan.
Zo liep Totilas ook even, maar gelukkig is dat omgebouwd naar een super mooie verheven draf met veel schoudervrijheid en veel meer lossigheid en schwung in de bewegingen.
Dat is ook waar iedereen wereldwijd zo van onder de indruk is, het ziet er zo ontspannen uit.

Airborn, daarom fokken we met merries die bewezen hebben het werk aan te kunnen en gezond zijn en maken we combinaties die verbeteren en aanvullen, tenminste de goede fokkers.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:57

sarabande schreef:
[*olduser*] dat is smaak.
In het filmpje zie je Ed de zes jarige Totilas een paar keer corrigeren als die zijn voorbenen uit wil slaan.
De uitgestrekte draf van Lingh vond ik verschrikkelijk om aan te zien, soort paradepas. De proeven van Lingh deden ook vaak erg gespannen aan.
Zo liep Totilas ook even, maar gelukkig is dat omgebouwd naar een super mooie verheven draf met veel schoudervrijheid en veel meer lossigheid en schwung in de bewegingen.
Dat is ook waar iedereen wereldwijd zo van onder de indruk is, het ziet er zo ontspannen uit..

Daarom zeg ik ook de begintijd van Lingh, lees de posten van bokt eens door uit die tijd. Zal je verbazen ook wat je toen zelf over Lingh hebt gepost :)

Die ontspanning zie ik dus niet bij Totilas, zal mijn gebrek wel zijn.
Het is ook heel apart dat dit soort topics niet over Parzival worden gemaakt, die toch ook een wereldrecord reed en toch ook Europees Kampioen werd. Een combinatie waar ik persoonlijk ook veel liever naar kijk.

Noem het smaak, noem het mijn onkunde. Alle theorieën en lofzang hier zullen mijn gevoel echt niet veranderen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 14:58

Eigenlijk is dressuur een zeer oneerlijke sport.

Wat ik uit de meningen - gegeven door mensen die Totilas' draf niet te extreem vinden - opmaak, is dat Totilas scoort omdat:

# Hij veel uitstraling heeft
# Gaaf is
# De juiste kleur inclusief witte voetjes (wat doet kleur ertoe?!) heeft
# Als je hem ziet, hij je kippenvel bezorgd
# Hij met z'n benen op neushoogte loopt te marcheren

Maar dat is dus waar de dressuursport hedendaags om draait? In elk boek werd altijd geschreven dat de dressuur grotendeels draait om de oefeningen die op de juiste wijze worden uitgevoerd, waarbij het paard in balans, met Schwung en verzameling gaat. Ruiters en amazones die in het verleden met hun paarden hoog scoorden op Grand Prix niveau, hebben er hard voor gewerkt om te behalen wat ze behaalden. Denk aan Rembrandt van Nicole Uphoff, dat was een prachtig en correct lopend paard dat destijds Olympisch kampioen werd om de kwaliteit van de oefeningen die hij toonde. Van Bonfire met Anky kreeg ik altijd kippenvel. Zoals hij appuyeerde, dat was voor mij het toppunt van perfectie. Qua kwaliteit zou hij op het moment dus niet meer naast Totilas kunnen staan, desondanks liet hij perfecte dingen zien.

Dat is misschien ook wel een ding dat voor mij meespeelt. Totilas wordt zo hup één-twee-drie even op Grand Prix niveau gestart, wint en wordt 'eventjes' Europees kampioen, niet omdat hij er op bijzondere wijze naartoe is gewerkt en perfecte oefeningen laat zien, maar nee, om de punten die in bovenstaand rijtje zijn geplaatst. En dan Edward in een interview: "Ja Olympisch kampioen worden in 2012, dat doen we gewoon eventjes!"

Dat is absoluut de reden waarom ik meer respect heb voor de ruiters en amazones die in het verleden (en ook nog hedendaags) succesvol in de Grand Prix reden, en er met veel werk zijn gekomen.

Peelie

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:02

bomba, ik ben het helemaal met je eens hoor... Verder ben ik helemaal niet zo'n fan van totilas. Leuk paard om te zien hoor... Maar verder intresseerd hij mij eigenlijk vrij weinig...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:05

Bomba, wil je al mijn posts nog eens teruglezen? Want ik geloof dat je nogal veel hebt overgeslagen bij het lezen.
Zo ook mijn vraag om van een foto van Totilas op hetzelfde drafmoment als de anderen genomen die streepjes te trekken.

Als jij denkt dat Totilas "hup een twee drie" Grand Prix start, dan is het echt treurig gesteld met je kennis van het voortraject van dit paard.
Verder zou het iets objectiever overkomen als je niet alle bijdragen die zinvol uitleg gaven over de plaatsing van Totilas "per ongeluk" vergat, en ook als je de foto van Totilas bewerkt hebt die niet in passage, maar net als de andere in een gewone draf was genomen.
Ook zou ik graag het interview waarin Edward dat zegt volgens jou hier even geplaatst willen zien, want die heb ik even gemist geloof ik.
Ik heb alleen maar interviews gezien waarin Edward zei "dat het nog altijd moest gebeuren" en het enthousiasme wat temperde.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 15:11

Die drie foto's van Totilas zijn niet in passage, maar gewoon in draf genomen hoor.

Je begrijpt mijn hup één-twee-drie verkeerd. Ik ken zeker de geschiedenis van dit paard. Wat ik bedoel is, Edward heeft Totilas heel, heel weinig gestart in de Grand Prix, terwijl andere paarden in de Grand Prix tijd krijgen om zich te ontwikkelen, om te groeien in de oefeningen.

Ik vergeet berichten niet expres zoals je schrijft, maar ik ga niet op alles reageren.

En die foto die jij plaatste, is één van de twee foto's die qua beenzetting goed zijn. En als starter van dit topic, moet ik toch foto's plaatsen waarop te zien is wat ik bedoel.

@ Peelie, bedankt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:17

Peelie: Dat hij OOK normaal kan lopen of dat hij TOEN nog normaal kon lopen? Is nl een filmpje van 2007 en bewijst bitter weinig vrees ik.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:21

Bomba schreef:
Die drie foto's van Totilas zijn niet in passage, maar gewoon in draf genomen hoor.

Je begrijpt mijn hup één-twee-drie verkeerd. Ik ken zeker de geschiedenis van dit paard. Wat ik bedoel is, Edward heeft Totilas heel, heel weinig gestart in de Grand Prix, terwijl andere paarden in de Grand Prix tijd krijgen om zich te ontwikkelen, om te groeien in de oefeningen.

Ik vergeet berichten niet expres zoals je schrijft, maar ik ga niet op alles reageren.

En die foto die jij plaatste, is één van de twee foto's die qua beenzetting goed zijn. En als starter van dit topic, moet ik toch foto's plaatsen waarop te zien is wat ik bedoel.

@ Peelie, bedankt!

Een aantal foto's zijn in passage genomen, een aantal in uitgestrekte draf, dat zie je hopelijk? Bij al die foto's is de fase van het achterbeen niet dezelfde als op de foto's van de andere paarden. Alle foto's van Totilas zitten nog in de fase waarin hij het achterbeen intrekt. Dat is niet te vergelijken, dat begrijp je hoop ik toch?
Als jij een "samenvatting" denkt te moeten maken van de mensen die de bewegingsvorm niet te extreem vinden, dan horen mijn bijdragen ook in die samenvatting en die zijn niet gebaseerd op alleen maar "hij is zo gaaf".
Het komt over alsof jij mensen die Totilas zijn bewegingsvorm wel kunnen waarderen wilt afschilderen als domme Penny meisjes die kwijlen over witte sokjes. Als je dat niet zo bedoelt zou je die bijdrage iets objectiever kunnen maken en er ook dressuurmatig onderbouwde reacties in opnemen, die er ook genoeg te vinden zijn.

Edward heeft Totilas op Grand Prix niveau gestart op negenjarige leeftijd gelijk veel anderen, alleen haalt hij veel hogere scores. Wat is daar mis mee?

En nog even een reminder dat ik graag het interview wil zien met die uitspraak van Edward.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:28

pharagirlke schreef:
Peelie: Dat hij OOK normaal kan lopen of dat hij TOEN nog normaal kon lopen? Is nl een filmpje van 2007 en bewijst bitter weinig vrees ik.

tjah, dit is hoe ik totilas 'ken' en niet zoals hij nu loopt...

hij zal nogsteeds zo kunnen lopen.. Dat is hoe hij taint (voor zo ver ik weet, dus pin me er niet op vast ;))

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:28

Ze doen het nooit goed geloof ik. :=
Starten ze weinig, dan krijgt het paard niet de kans zich te ontwikkelen en te groeien in zijn oefeningen.

Starten ze veel, dan overvragen ze hem.

:?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:32

marliesje, daar komt het wel op neer... Je moet de gulde middenweg vinden ;)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:34

Off topic
toepasselijke avatar HF

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:36

Peelie schreef:
pharagirlke schreef:

tjah, dit is hoe ik totilas 'ken' en niet zoals hij nu loopt...

hij zal nogsteeds zo kunnen lopen.. Dat is hoe hij taint (voor zo ver ik weet, dus pin me er niet op vast ;))

Dus we zijn het er over eens dat dit paard normaal niet zo loopt zoals hij op dit moment loopt?

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:37

ik volg dit topic al een tijdje.

ik heb de zelfde mening als Peelie ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:38

De bewegingsafloop van Totilas:

Een verticale component van de rug = verticale beweging van de ruiter.
Hoe groter de uitslag van deze beweging, hoe groter de maximale last op de rug = wervels.
Idem het hele onderstel.
Hoe vlakker de gangen zijn, hoe beter dit voor het paad is wat dat aspect betreft.

hc

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:39

hoi,
Wat ik vooral vind is dat hij heel jong is voor wat er nu al allemaal gevraagd en gedaan word met hem ,hij zal het allemaal best kunnen maar vind het nogal TE......ik hoop dan ook van harte dat hij heel blijft en natuurlijk vooral Happy.