Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:44

Professor schreef:
Weet niet van wie u boeken leest, of van wie u les krijgt, maar wat u schrijft is niet geheel de waarheid.

goh waarom verbaas me deze niks zeggende reactie me nou totaal niet, van wie ik les heb doet in deze niet terzake en is dus totaal niet relavand, welke boeken ik lees doet er ook niet echt toe, het is immers zo dat het geschreven woord door ieder op zijn/haar manier kan worden geintroputeerd, dan is het ook nog eens zo en dit is gezegd door Dhr. Hans riegler "paard rijden is geen vast gegeven"

als ik mijn paard leerd aan galoperen op het woord pannekoek wil niet meteen zeggen dat het fout is.

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:50

Paard leren aan galoperen op het "commando" pannenkoek? Moet niet gekker worden, straks gaat u uw hoefsmid nog vragen met een nagelschaartje en nagelvijltje aan het werk te gaan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:00

Citaat:
Weet u SB is een oefening om juist een paard meer in balans te laten gaan, en om de buiging te verbeteren, en om de verzameling te verbeteren.
Een wakend binnenbeen????
Dat dacht ik al dat u dat zou schrijven zoals u ook dat aan de hand deed, het binnenbeen is niet wakend, het ligt bij of op de singel, dit is het punt waar het paard omheen buigt, en juist dat binnenbeen ligt aan het paard, en aktiveert het binnenachterbeen.
Wat u bedoeld is wijken, veredeld wijken voor de kuit, niet meer en niet minder.
Het buitenbeen zorgt daarvoor met de buitenteugel dat het paard niet zoals bij wijken kruisen gaat, maar rechtuit gaan. De schouder mag alleen naar binnenkomen, niet de gehele voorhand.
Dat is juist het moeilijke, het los maken van de schouder.
Het is een buiging die werkelijk door het gehele paard gaat, en niet in de hals alleen.Dus geen verbuigen van de hals, het paard heeft een zo weinig mogelijke stelling, de buiging daarop aangepast.

als mijn binnen been op de singel lgt dan ligt deze daar wakend het wil niet zeggen dat deze iets doet,
wanneer je paard aan de hand SB leert en daarna aan`de hand met ruiter er op gaat het dier positief mee denken in de oefening opzich, dus hoef het binnen been hoegenaamd niks te doen dan`aan wezich te zijn, voorbeeld is dames zit rijden is er ook soms geen binnen been .
ik bedoel geen wijken, als ik dat zou bedoelen dan zou ik zegen "WIJKEN" en dat zeg ik niet.
en ik heb het ook niet over da de gehele voorhand naar binnen komt maar over de schouder.
heb het ook niet over buigen in de hals dat is met SB uit den boze, het is alleen verwonderlijk dat ieder hier zijn GESCHREVEN woord op een goudschaaltje voor u hoogheid moet presenteren, en u naar mijn idee, let wel op mijn idee, moeite om geschreven stukken ruimtelijk te lezen, en het letterlijk woord voor u alleen dat is, spijtig genoeg zijn niet ieder van ons zo onderlegt zoals u met het geschreven woord dat we ons met de juiste uitspraken nog termen kunnen verwoorden, wij doen dit in onze eigenverwoordingen, waqar ieder met normaal spraak en schrijf vermogen het duidelijk kan lezen. met andere woorden leg niet op elk geschreven woord een slak zout het neemt de lol en gezeliheid weg uit een discusie als deze

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:30

Citaat:
als mijn binnen been op de singel lgt dan ligt deze daar wakend het wil niet zeggen dat deze iets doet,
wanneer je paard aan de hand SB leert en daarna aan`de hand met ruiter er op gaat het dier positief mee denken in de oefening opzich, dus hoef het binnen been hoegenaamd niks te doen dan`aan wezich te zijn,

Er zijn de volgende kuithulpen, de aktieve voorwaartsdrijvende, de zijwaartsdrijvende, en de wakende. Bij stelling is de binnenkuit aktief en niet passief en niet wakend, het doel van SB is het binnenachterbeen aktief onder te laten treden, dus de verzameling te vervolmaken, en het been te sterken (achterhand)
Men kan geen stelling geven met alleen de hand, het been (kuit) geeft de stelling aan (vraagt hem) en de binnenhand perfektioneert hem, om het heel primitief te zeggen.

Citaat:
voorbeeld is dames zit rijden is er ook soms geen binnen been .

Nu bent u op een gebied gekomen waar ik wel een half boek kan schrijven, train nl een dameszadel groep, die dames rijden hun paarden ook in herenzadel, en dan wordt het paard heel licht gemaakt, dus heel gevoelig gemaakt voor het been, dat deden vroeger de berijders, nu doen zij dat zelf, inplaats van het binnenbeen hebben de dames een stok, die het binnenbeen compenseert.
Het is geen vergelijk die u maakt, daar een dameszadelpaard, alleen werd opgeleid om door een dame in dameszadel te rijden, en de gehele week door met een herenzadel te rijden gecorrigeerd wordt.

Citaat:
ik bedoel geen wijken, als ik dat zou bedoelen dan zou ik zegen "WIJKEN" en dat zeg ik niet.
en ik heb het ook niet over da de gehele voorhand naar binnen komt maar over de schouder.
heb het ook niet over buigen in de hals dat is met SB uit den boze, het is alleen verwonderlijk dat ieder hier zijn GESCHREVEN woord op een goudschaaltje voor u hoogheid moet presenteren, en u naar mijn

Die laatste zin heb ik maar wijzelijk niet gelezen, maar zo als u beschrijft en laat zien aan de hand, is het geen SB, geen oefening maar een uitvoering, die jammerlijk mislukt is, aangezien het geen SB is.
Dat kan niet aan de hand, u mist de hulpen aan de buitenzijde van uw paard, u geeft geen diogonale hulpen, maar slechts laterale hulpen.
Citaat:
idee, let wel op mijn idee, moeite om geschreven stukken ruimtelijk te lezen, en het letterlijk woord voor u alleen dat is, spijtig genoeg zijn niet ieder van ons zo onderlegt zoals u met het geschreven woord dat we ons met de juiste uitspraken nog termen kunnen verwoorden, wij doen dit in onze eigenverwoordingen, waqar ieder met normaal spraak en schrijf vermogen het duidelijk kan lezen. met andere woorden leg niet op elk geschreven woord een slak zout het neemt de lol en gezeliheid weg uit een discusie als deze

Werkelijk paardrijden, en schrijven of praten over rijden, kan men niet met eigen woorden, dat ziet u nu hier ook, u haalt dan dingen door elkaar, en moet elk woord daarna weer uitleggen, daarom zijn vakuitdrukkingen van de vastgelegde hulpen veel duidelijker te begrijpen.
En lol bij een discussie??? Niet als er een ernstig thema als deze er is.
Dat kan men niet op de lichte schouder nemen, SB is een zijgang die daarvoor te serieus is.

[/quote]
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-10-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 20:34

Moll schreef:
Professor schreef:
Weet niet van wie u boeken leest, of van wie u les krijgt, maar wat u schrijft is niet geheel de waarheid.

goh waarom verbaas me deze niks zeggende reactie me nou totaal niet, van wie ik les heb doet in deze niet terzake en is dus totaal niet relavand, welke boeken ik lees doet er ook niet echt toe, het is immers zo dat het geschreven woord door ieder op zijn/haar manier kan worden geintroputeerd, dan is het ook nog eens zo en dit is gezegd door Dhr. Hans riegler "paard rijden is geen vast gegeven"

als ik mijn paard leerd aan galoperen op het woord pannekoek wil niet meteen zeggen dat het fout is.

Maar funktioneel is dat ook niet, dat is poedeldressuur.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:40

Professor het lijkt mij prachtig u in een dameszadel te zien rijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:44

Professor schreef:
Werkelijk paardrijden, en schrijven of praten over rijden, kan men niet met eigen woorden, dat ziet u nu hier ook, u haalt dan dingen door elkaar, en moet elk woord daarna weer uitleggen, daarom zijn vakuitdrukkingen van de vastgelegde hulpen veel duidelijker te begrijpen.
En lol bij een discussie??? Niet als er een ernstig thema als deze er is.
Dat kan men niet op de lichte schouder nemen, SB is een zijgang die daarvoor te serieus is.
[/quote]

discussies zijn er in deze om wederzijdse gedachten te weerleggen, en te kijken of er punten zijn die overeen komen zo niet deze te weerleggen en eventueel van elkaar over te nemen, serieus is het altijd te licht over denken, dat is voor ieder op zich ik nog u zijn niet de uitverkoren om dit een andere op deze wijze anders te doen denk, mens heeft daar immers zijn eigen wil voor, hoe hij deze gebruikt is aan hen.
echter is het zo dat wanneer iemand naar uw inziens zich niet voldoende kan verwoorden met vaktechnish gewauwel, en naar uw inzien dit niet kan verwoorden in zijn of haar eigen verwoording is niet een beperking van de persoon die het tracht te verwoorden maar van u in deze die alles kwa litratuur zou kunnen herkennen en of erkennen, niets meer of minder.
paard rijden is zowiezo een serieuse aangelegenheid en kan daarom dus zowiezo niet te licht over gedacht worden.
Laatst bijgewerkt door Moll op 14-10-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:45

Professor schreef:
Moll schreef:

Maar funktioneel is dat ook niet, dat is poedeldressuur.

dat is terzijde of het functioneel is of niet, het gaat er over dat het niet een vast gegeven is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:52

Vaktaal is wel een vast gegeven, net als de theorie en praktijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:00

FaberSmid schreef:
Professor het lijkt mij prachtig u in een dameszadel te zien rijden.

Zal eens een foto te zien achterhalen, op de Equitana in Essen, op het afrijterrein (halle).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:02

Graag u lijkt me een echte heer die als een dame kan rijden. U bent vast ook wel bekend met de betekenis WP?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:08

Citaat:
echter is het zo dat wanneer iemand naar uw inziens zich niet voldoende kan verwoorden met vaktechnish gewauwel, en naar uw inzien dit niet kan verwoorden in zijn of haar eigen verwoording is niet een beperking van de persoon die het tracht te verwoorden maar van u in deze die alles kwa litratuur zou kunnen herkennen en of erkennen, niets meer of minder.

Gewauwel???geklets (zn) : blabla, flauwekul, frases, gebabbel, gebeuzel, geleuter, prutsmuts, gerevel, gewauwel, gezeur, gezever, gezwam, gezwets, klap, klets, lariekoek, prietpraat, quatsch
U wordt bedankt.

Naar mijn inziens, nee mijnheer, het gaat erom dat de hulpen en de uitdrukkingen van bepaalde dingen bij het rijden gewoon afgesproken zijn, anders zou men geen boek meer kunnen lezen.
Zou men nu als u dat doet, alles moeten uitleggen voor het uitleggen.
Wannneer wij allen gewoon een taal zouden schrijven en spreken, dus de paardentaal, dan zouden wij ons allen veel sneller begrijpen.

Citaat:
paard rijden is zowiezo een serieuse aangelegenheid en kan daarom dus zowiezo niet te licht over gedacht worden.

Dit bedoelde ik, maar u schreef dat helaas anders op.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:09

FaberSmid schreef:
Graag u lijkt me een echte heer die als een dame kan rijden. U bent vast ook wel bekend met de betekenis WP?

Dat is Weiber Pferd, dat bedoeld u toch??
Een paard dat te veel mag, om het licht uit te drukken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:11

Helemaal goed geraden, u mag door voor de koelkast.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:16

FaberSmid schreef:
Helemaal goed geraden, u mag door voor de koelkast.

Haha, maar wie heeft nu de magnetron gewonnen dan?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:18

Maar wanneer gaat de clinic nu georganiseerd worden.
Misschien dat mijn jeugddroom dan eens uitkomt.
Gewoon een keer op een fantastisch opgeleid paard te mogen rijden en dan les van iemand die precies weet hoe het moet.

Dan mag diegene wel eens op mijn kanjer, zonder hoofdstel een stukje galopperen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:20

Gerner schreef:
Gewoon een keer op een fantastisch opgeleid paard te mogen rijden en dan les van iemand die precies weet hoe het moet.

Dan mag diegene wel eens op mijn kanjer, zonder hoofdstel een stukje galopperen.

Intressant.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:37

Gerner lijkt me prachtig, valt dat dan onder horsemanship, natural riding, moderne klassieke dressuur of klassieke dressuur?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:50

Professor schreef:
Citaat:

Gewauwel???geklets (zn) : blabla, flauwekul, frases, gebabbel, gebeuzel, geleuter, prutsmuts, gerevel, gewauwel, gezeur, gezever, gezwam, gezwets, klap, klets, lariekoek, prietpraat, quatsch
U wordt bedankt.

Naar mijn inziens, nee mijnheer, het gaat erom dat de hulpen en de uitdrukkingen van bepaalde dingen bij het rijden gewoon afgesproken zijn, anders zou men geen boek meer kunnen lezen.
Zou men nu als u dat doet, alles moeten uitleggen voor het uitleggen.
Wannneer wij allen gewoon een taal zouden schrijven en spreken, dus de paardentaal, dan zouden wij ons allen veel sneller begrijpen.

Citaat:

Dit bedoelde ik, maar u schreef dat helaas anders op.

tuurlijk is het zo dat er dingen zijn die de zelfde verwoording hebben gekregen in verloop der tijd volledig met u eens, echter is er ook een boek geschreven paarddrijden in jip en janneke taal.
je kan dingen zo moeilijk maken als je zelf wil.
wanneer ieder zich zo in kan lezen en een gerepecteerde leeft tijd hebben bereikt dat we dat alles woordelijk kunnen herhalen zijn we allemaal in dien staat we met de nuance en zachtheid kunnen rijden van de jaren, als de kracht der tijd zijn tol eist op het lichaam is het rijden met geduld een feit en het rijden op kracht en vechten verleden.
laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen´.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:05

Citaat:
tuurlijk is het zo dat er dingen zijn die de zelfde verwoording hebben gekregen in verloop der tijd volledig met u eens, echter is er ook een boek geschreven paarddrijden in jip en janneke taal.
je kan dingen zo moeilijk maken als je zelf wil.

Paardrijden is op zich al moeilijk genoeg, daarom moet men de taal juist makkelijk maken, en dat is de vaktaal.
Citaat:
wanneer ieder zich zo in kan lezen en een gerepecteerde leeft tijd hebben bereikt dat we dat alles woordelijk kunnen herhalen zijn we allemaal in dien staat we met de nuance en zachtheid kunnen rijden van de jaren, als de kracht der tijd zijn tol eist op het lichaam is het rijden met geduld een feit en het rijden op kracht en vechten verleden.
laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen´.

Leuk omschreven, maar paarden dient men zacht en liefdevol te rijden, maar op de knieen liggen om het te vragen???
En de liefde tot de paarden wordt juist groter wanneer men weet wat men doet, hoe men met de reflexen door de hulpen juist spelen kan, praten via de hulpen heet dat, dan kan men genieten met het paard, maar niet door hulpen die niet logisch zijn, voor het paard.
Door de juiste hulpen te geven, begrijpt het paard de ruiter beter.
En hulpen zijn geen Black Magic wat zoveel charletans doen vermoeden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:17

god eindelijk zijn we het dan toch nog eens, das een nieuwe ervaring opzich

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:21

Moll schreef:
god eindelijk zijn we het dan toch nog eens, das een nieuwe ervaring opzich

Hoeft hem er niet bij te halen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:44

@ Professor:

Ik bekijk het even vanuit mezelf. Ik ben een gevoelsmens, en ook een absoluut gevoelsruiter. Ik benader het niet theoretisch, de vaktermen kende ik natuurlijk ook ooit allemaal uit mijn hoofd want dat was wat we op Deurne voorgeschoteld kregen 14 jaar geleden toen ik daar zat voor mijn opleiding. (Voorbeeld van een zinnetje wat nog steeds in mijn hoofd zit van daar: Impuls is de innerlijke drang naar voren van het paard, opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.")

Paardrijden heb ik daar echter niet geleerd! Voelen ook niet.

Paardrijden heb ik juist geleerd daarna, door de paarden die ik reed. Door te voelen, en nog beter te voelen, en nog beter te voelen.

De vaktermen die zo mooi in mijn boeken stonden, daar had ik niet zoveel aan, want het ene paard vertelde me dit, en het andere weer dat.

Ik merk ook in mijn lessen, dat mijn klanten juist de jip en janneke benadering fijn vinden, omdat het dan begrijpelijk wordt en ze de dingen veel sneller kunnen oppikken dan bij andere instructeurs die misschien wel hetzelfde bedoelen als ik, maar het in zulke ingewikkelde taal uitleggen dat de klant het niet meer snapt en daarmee het paard dus niet geholpen wordt.

Ik ben dus zo, benader het ook zo en vandaar schrijf ik het hier ook zo neer.

Is dat er definitie verkeerd?

Er valt me namelijk 1 ding op. Als iemand op Bokt mijn raad vraagt over hun paard, en ik leg in een topic uit wat er naar mijn mening zou moeten gebeuren, dan hoor ik alleen maar: Je legt het zo duidelijk uit, ik snap het nu ineens!

U schijnt de enige te zijn(en FS kan er ook wat van trouwens(is nog steeds vriendelijk bedoeld dit allemaal, want ik mag u beide toch stiekem wel al was het alleen maar omdat u ook vanuit het paard denkt beide)die mijn stukken tekst niet snapt. En dat valt me toch wel op.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:03

FaberSmid schreef:
Gerner lijkt me prachtig, valt dat dan onder horsemanship, natural riding, moderne klassieke dressuur of klassieke dressuur?

Ik hou niet van hokjes en kaders,
gewoon
Lol op je knol.

p.s dit staat ook geborduurd op mijn wedstrijd dekje, die ik eens per jaar gebruik, tot ongenoegen van de meeste dressuurruiters.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:05

Professor schreef:
Gerner schreef:

Intressant.

Ik vind het echt de ultieme kick van vrijheid.
Loslaten, vertrouwen en er achter komen, dat ineens je paard volledig als een jonge hond met zijn neus over de grond zijn weg loopt door het bos, zonder ook maar een keer raar te doen.