ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:06

Twiggy2008 schreef:
Nou Kim, dat gaat een beetje ver, hoor.
Maar als 'jullie soort ruiters' (mijn god, wie heeft dat nou weer verzonnen??? :D ) dat zo graag willen geloven, prima hoor. ;)

Ik denk dat er tussen beide groepen (als we toch per se willen verdelen) mensen zijn die het belang inzien van het fysieke EN het mentale gedeelte, maar dat er ook in beide groepen mensen zitten die nergens bij stil staan. Helaas. ;(

het begin :)

Ninx schreef:
Onbegrijpelijk.... werkelijk.
Nu ben ik een weldenkend volwassen mens, en ook ik had geen weet van dergelijke zaken. Ik ben inderdaad alles gaan lezen en me gaan verdiepen in de groei van een paard. Ik ben me de pestpleuris geschrokken en heb me gerealiseerd dat ik paarden vroeger vaak veel te vroeg heb belast.
Ik heb een kleuter dag in dag uit een zak kolen laten sjouwen zeg maar, even ter vergelijking.
Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen de bereidheid niet hebben om zich hierin te verdiepen ten gunste van hun eigen paard, dat is toch je grootste goed?
Het enige dat jullie doen is kijken naar het exterieur van het paard, kijken of het levenslustig oogt, en als dat zo is 'zal het wel goed zijn allemaal, want we doen het al jaren zo'. Vervolgens laten jullie hier zien ook nog niet volgroeid te zijn, de schijfjes in jullie brein ;) stellen jullie nog niet in staat normaal te reageren geloof ik..... ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:10

Twiggy2008 schreef:
Ik denk dat er tussen beide groepen (als we toch per se willen verdelen) mensen zijn die het belang inzien van het fysieke EN het mentale gedeelte, maar dat er ook in beide groepen mensen zitten die nergens bij stil staan. Helaas. ;(

dat is ook zo :) ik kan alleen met ernstige stelligheid beweren dat zelfs de 2 jarige die ik zadelmak heb gemaakt het nog steeds keurig doen, droog op de benen zijn en in volle gezondheid met een heel lijf hun ding doen.

Mensen moeten eens leren dat er een verschil is tussen belasten en belasten. een 4 jarige heb je sneller kapot met een zak aardappelen op zn rug dan een 2 jarige met een kundige ruiter................. bji wijze van......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:10

Dag in dat uit kolen laten sjouwen, je zal het maar op je geweten hebben :D.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:20

Maar KiWiKo, je beweert toch niet dat er geen kundige ruiters zijn onder de recreatieruiters? Hoop ik?
Ik denk zelf namelijk dat er kundige ruiters zijn onder EN recreatieruiters EN professionele ruiters (hier op bokt zitten bijna alleen maar recreatieruiters ;) , er is nauwelijks iemand die er van leeft ;) of hebben we het nou alweer over recreatieve dressuurruiters? Er is meer in wedstrijdvorm dan dressuur :P ). Helaas heb je ook in beide (of ALLE() groepen enorme idioten..... Het ligt allemaal veel genuanceerder dan hier wordt gesteld.

Verder vind ik een 2-jarige inrijden echt niets, Kim. Men kan best nog even wachten met inrijden. Dus op iets oudere leeftijd met een fijne ruiter. Dat is mijn mening en dat blijft mijn mening. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:26

Twiggy2008 schreef:
Ik denk zelf namelijk dat er kundige ruiters zijn onder EN recreatieruiters EN professionele ruiters (hier op bokt zitten bijna alleen maar recreatieruiters ;)

Natuurlijk zijn er onder de recreatieruiters ook kundige ruiters :j , zeker weten.
Maar er zijn er ook zó veel die werkelijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn :roll: . En dat is nog niet eens een schande ook, niet iedereen heeft evenveel talent. Het is alleen vaak jammer voor het paard. ;(

Voordeel van de wedstrijdruiters is dat er nog eens iemand over de schouder meekijkt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:31

dat kan :) nee Twiggy......... een goede ruiter is een goede ruiter wat die ook doet met zn paard, al zit deze er achterstevoren op bij wijze van en laat hij het dier koprollen.... :D :D

ik denk niet in hokjes :D :D

ach Twiggy........ soms is het voor je eigen veiligheid beter om een paard op 2 jarige leeftijd bekend te laten worden met een ruiter en harnachement........ om het dier dan weer een jaar weg te zetten en hem dan weer verder door te rijden.

Somige paarden kunnen echt een ernstig veel te grote bek hebben voor hun schoenmaat :) Komt niet vaak voor maar elke jaargang kent er wel een stuk of 300 die gewoonweg veel te zelfverzekerd zijn ;)

Als je daarmee wacht tot ze 3 of 4 zijn dan verongeluk je....... zijn ze veel te sterk EN is het karakter nog meer bevestigd. Pak je zo een lawaaipappagaai op een jaar of 2 en je hebt zo een dier een keer of 6 onder het zadel gehad........ om het dier dan weer terug te zetten op het land........ heeft zo een dier geen schade van, maar de toekomstige ruiter wel profijt :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:33

Maar ik vind dat er nog een wezenlijk verschil is tussen echt talent hebben of gewoon lekker kunnen rijden met gevoel. Echt niet kunnen rijden is weer een ander uiterste in mijn ogen. ;)
En dat laatste is zeker verschrikkelijk voor het paard, daar ben ik het helemaal mee eens. ;(

Ik ben zelf ook iemand die voor les is, ook al rijdt je geen wedstrijden. Gewoon om je rijkunst bij te houden of te verbeteren. :)
Het is inderdaad jammer dat sommige recreatieve ruiters denken dat ze goed genoeg kunnen rijden, maar je ziet dan meestal ook hoe ze verkeerde dingen hebben aangeleerd en er zonder les niets aan doen......

KiWiKo

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:38

les is het belangrijkste wat er is............... altijd :)

en dan het liefst goed les :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:42

Je hebt altijd ogen op de grond nodig, op wat voor niveau je ook rijdt.

Maar goed, dat is een ander onderwerp volgens mij. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:47

Als je een jong paard rijdt heb je al gauw de neiging om te ver vooruit te denken en als een paard lekker gaat, dan ga je te snel verder. Het is in zulke gevallen wel handig om iemand op de grond te hebben die jou eraan herinnert dat volgende maand vroeg genoeg is voor een volgend stapje.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:54

KiWiKo schreef:
Als je daarmee wacht tot ze 3 of 4 zijn dan verongeluk je....... zijn ze veel te sterk EN is het karakter nog meer bevestigd.

Sorry hoor, maar dat zegt vooral iets over de 'traditioneel' gehanteerde africhtingstechnieken, en weinig over paarden. Er is geen enkele reden waarom je met een goed voorbereid paard van 4 zou moeten verongelukken, met geen enkele, ook niet met zogenaamd hetere, karaktervollere, schrikkerige sportpaardenrassen.

Moet je wel even je tijd willen nemen in plaats van ze te fnuiken in de dop.. 'karakter nog meer bevestigd' :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:58

Bandida............ heb jij enige ervaring met het huidige jonge sportgefokte paard....... en dan vooral die welke iets meer talent hebben dan gemiddeld?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:00

Speciaal voor dat soort antwoorden heb ik mijn profiel aangepast ;-)
En ja hoor, ik heel bewust gekozen voor 'en vanaf nu wat anders'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:03

nee bandida :) jij hebt geen ervaring met het huidige jonge getalenteerde sportpaard

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:03

Héh dat doet me ergens aan denken!

Hoe is het met het peperdure want bovengemiddeld talentvolle jonge sportgefokte paard van ´T´ Bandida?

hc

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:06

het lijkt wel een rel afzeiktopic >;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:14

tita schreef:
het lijkt wel een rel afzeiktopic >;)

Valt je op hoe eenzijdig de persoonlijke pijlen afgeschoten worden?
Het resultaat is vaak dat een topic afgesloten wordt. Moderators gaven daar (hopelijk tót) recent uitvoering aan namelijk en krijgen zo wat ze belonen. Dat werkt namelijk ook daarbij ;)
Er is inmiddels een woord voor bedacht ;)

hc

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:17

Echhhhh nee eenzijdig niet.

Maar nu is het echt een persoonlijke vete geworden ik was enkel verbaasd dat SW vond dat de recreanten vaak hun paarden verpesten.

Ik heb verder niks tegen haar hoor, maar vond het gewoon raar iedereen wil het goede voor zijn of haar paard.

Zoals er wel eens wordt gezegd je hebt mensen die houden van paarden en je hebt mensen die houden van paardrijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:29

en je hebt mensen die weten wat ze doen en ook van hun paarden houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:34

Dat zijn mensen die van hun paarden houden en ze niet vertroetelen als tere poppetjes van suikergoed, maar als gezonde sterke dieren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:17

Huertecilla schreef:
Twiggy2008 schreef:
Ik vind dat de klanten misschien wat minder pretenties moeten hebben en het welzijn van het dier voor moet gaan. Maar dat is blijkbaar niet commercieel genoeg gedacht. :+

..en ook niet egoïstisch genoeg.

Een paard tot een normaal paard laten opgroeien, opvoeden voor sociaal gedrag met mensen, breed en diep beleren kan allemaal zonder het paard te belasten.
Hou hiermee gelijke tred met ook de geestelijke ontwikkeling en je kan tzt als de botten ontwikkeld zijn met een gerust hart op een evenwichtig paard stappen.

Daar heb je niet eens geduld voor onodig als je ook van de weg geniet in plaats van je alleen op een pretentieus doel blind te staren. Blind gestaard voor het belang van het paard wat jouw ´doel´ moet dienen.

Ter relativering van de haast hier:
Bij een goede, evenwichige en geríchte training duurt het ongeveer 6-7 maanden om alle systemen van een halffit weidepaard tot belastbaar fit rijpaard te brengen.
Bloedsomloop, zuurstofvoorziening, skelet, psyche hebben allemaal meer tijd nodig dan de spieropbouw. Ook hangt alles samen. Meer spieren zonder infrastuctuur is alleen maar schadelijk.
Ja ik heb daar een stapel bronnen voor. Die lezen jullie echter toch niet. Is wetenschap, jek :P
Voor de ´praktijkmensen´: De waardes en herstelwaardes welke ik hier méét bevestigen dit.Oeps, meten is weten en paardrijden is een gevoel, dat is waar ook.

Gevoel dan. Míjn gevoel is dat ik mijn paarden niet mag overbelasten. Ik gebruik de jaren dat ze ontwikkelen om ze voor te bereiden. Gevoel vóór paarden?

Paardrijden is geen recht.
Berokken geen schade.

hc

Mag ik weten wat je meet, hoe je meet, wanneer je meet en in het kader waarvan?

Ik denk dat iedereen dat gevoel heeft...
(oh nee sorry, jij vindt dat dat niet kan.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:19

KiWiKo schreef:
Ninx schreef:
wordt altijd gegooid met het volgende zinnetje: "het is afhankelijk van het paard, als het sterk genoeg is en volgroeid kun je er best mee aan de slag". Dat wordt dan gebaseerd op het exterieur, ofwel: wat er aan de buitenzijde zichtbaar is.
Maar een meisje van 10 met grote borsten blijft een meisje van 10... wat al deze 'wijze' mensen aan de buitenzijde menen te kunnen zien zegt niets over het daadwerkelijk 'volgroeid' zijn...

Kijk en daar ga je fout! behoorlijk fout ook.......... want een groot deel van de beslissing hangt zeker af van hoe het paard OOK tussen zn oren is............ maar dat is voor "mijn" soort ruiters heel normaal, denken we niet eens over na...... "jullie" soort ruiters moeten daar nog over nadenken en komen dan inderdaad met nogal plankmisslaande argumenten :)

Hahaha, wacht even Kim... ik raap mezelf weer even op vd grond! ONS SOORT RUITERS????!!!! Hahahaha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:23

heeei........ jij had het over mijn en dijn..........

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:26

KiWiKo schreef:
heeei........ jij had het over mijn en dijn..........

Gelukkig vind ik jou wel lief, dus al kom je de poten onder mijn krent vandaan zagen... dan zet ik nog steeds een lekker bakkie leut voor je! ;) :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:28

tita schreef:
Zoals er wel eens wordt gezegd je hebt mensen die houden van paarden en je hebt mensen die houden van paardrijden

Er zijn ook legio ruiters waarop beíden van toepassing is uiteraard.
Op een punt als een 3-jarige ingereden heb je het over een waterscheiding van houden van paardrijden of houden paarden.
De prioriteit níet bij het paard hebben is de enige context waarin een paard belasten kan worden voor de groeischijven gesloten zijn omdat er geen bewijs is dat het niet schadelijk is en er veel indicaties zijn dat het wel schaadt.

hc