Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:29

memory schreef:
Zijn er wellicht ook nog tips voor de foto's die ik geplaatst heb (van de fjord)?

Daarnaast heb ik een probleem met mijn fjord waar ik ook tips voor wilde vragen.
Met longeren (met kaptoom, lijn aan middelste ring) rechtsom neemt hij heel veel stelling in de hals en zwaait enorm uit met zijn achterhand naar buiten. Waarschijnlijk omdat hij geen gewicht wil nemen op zijn rechterachterbeen. Hebben jullie wellicht ideeen over wat ik hieraan kan doen?

Op de sb ohz geef je idd een soort van travershulp. je binnenhand gaat helemaal over de schoft. Omdat je paardje ook niet nageeflijk loopt "breek" je je paard als het ware af vanaf de schoft en deel je hem in 2 delen. Je hebt dan geen lengtebuiging meer. Dus of je hier nu wel een travers zou willen rijden komt die travers ook niet helemaal uit de verf. Helaas is het geen SB. Ik neem aan dat je instructrice dat op dat moment wel gecorrigeerd heeft.

Voor wat het longeren betreft, het lijkt erop dat je paard rechts geen lengtebuiging wil aannemen. Probeer eerst in stilstand met de kaptoom alleen het hoofd naar links en rechts te bewegen door alleen te buigen vanuit de nek. Daarbij moet hij eerst een vwnw houding aannemen, mondspleet op borsthoogte zodat er voldoende ruimte is achter de kaak. Het kan zijn dat hij daar wat vast in de spieren zit. Als hij dat kan vraag je weer eerst stelling vanuit de nek en dan pas buigen in de hals zodat je ook echt een holle kant in de hals ziet ontstaan. Als hij daarbij met de achterhand wegstapt kan je hem ook op de hoefslag zetten zodat de achterhand een beetje begrensd wordt door de wand van de bak. Dus eerst het soepelmaken van nek en hals (aan beide kanten) en dan langzaam een cirkel gaan lopen waarbij je eerst dus nog even dichtbij blijft lopen en met je ene hand vwnw wn de stelling en buiging vraagt en met je andere hand je lengtebuiging vraagt door middel van een prikje met je vinger waar je been zou liggen als je erop zou zitten op het moment dat het binnenachterbeen naar voren komt, om de buikspieren aan te trekken, afgewisseld met het binnenachterbeen te vragen onder te treden. Als hij dat steeds beter vol kan houden, dan kan je steeds meer afstand nemen en gebruik je eerst nog je zweepje als verlengde van je arm en als je nog verder weg kan blijven hoef je op een gegeven moment alleen nog maar te wijzen.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:45

memory schreef:
Zijn er wellicht ook nog tips voor de foto's die ik geplaatst heb (van de fjord)?

Daarnaast heb ik een probleem met mijn fjord waar ik ook tips voor wilde vragen.
Met longeren (met kaptoom, lijn aan middelste ring) rechtsom neemt hij heel veel stelling in de hals en zwaait enorm uit met zijn achterhand naar buiten. Waarschijnlijk omdat hij geen gewicht wil nemen op zijn rechterachterbeen. Hebben jullie wellicht ideeen over wat ik hieraan kan doen?

Je zou een stuk kunnen afzetten van ongeveer 15x15 m. (dus even een longeerbak creeeren), dan zal hij minder snel uitwaaien en ben jij ook niet geneigd om 'm te strak vast te houden (die neiging heb ik tenminste wel altijd als ie uitzwaait).

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:25

Emaartje schreef:
wat vinden jullie dan van het longeren op de manier van lammert haanstra met touwtjes eraan?

niemand?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:46

Ik vind de manier van Lammert Haanstra niet heel verkeerd, dit was een van de weinige manieren waarop mijn paardje wel wilde ontspannen *D Maar toch is het heel anders dan het echte rechtrichten, dus toen ik met rechtrichten ben begonnen heb ik dit niet meer gedaan

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:33

Sjapaz schreef:
Ik vind de manier van Lammert Haanstra niet heel verkeerd, dit was een van de weinige manieren waarop mijn paardje wel wilde ontspannen *D Maar toch is het heel anders dan het echte rechtrichten, dus toen ik met rechtrichten ben begonnen heb ik dit niet meer gedaan

dus als ik het begrijp als je op de manier van marijke de jong of antoine de bodt aan de gang wil is het longeren met zonder iets eraan?want als ik dat doe dan doet mijn paard echt niks,gebruikt de rug niet en achterhand nauwelijks,en met touwtjes stimuleer je het ruggebruik en dan doet hij wel wat,en met pessoa hezelfde verhaal dan train je de achterhand gebruik...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:49

Emaartje schreef:
Sjapaz schreef:

dus als ik het begrijp als je op de manier van marijke de jong of antoine de bodt aan de gang wil is het longeren met zonder iets eraan?want als ik dat doe dan doet mijn paard echt niks,gebruikt de rug niet en achterhand nauwelijks,en met touwtjes stimuleer je het ruggebruik en dan doet hij wel wat,en met pessoa hezelfde verhaal dan train je de achterhand gebruik...

Wanneer je gewoon longeert 'zonder iets eraan' is het natuurlijk gewoon 'rondjes laten lopen aan een touwtje' en geef je puur en alleen beweging maar train je niets.
Wanneer je echter longeert 'zonder iets eraan' volgens de methode van Marijke doe je dat in stelling. Daar werk je eerst aan door aan de hand te werken; lengtebuiging, stelling, correct achterbeengebruik, etc... (zijn hier mensen die het veel beter kunnen uitleggen maar ik doe een poging). Pas wanneer je dat voor de bakker hebt ga je longeren.
Je zult op http://www.paardenbegrijpen.nl moeten kijken om te zien wat dat exact inhoudt.
Het is idd geen hatseflats snel klaar methode, maar gevoelsmatig voor mij wel de juist. Maar goed, ik heb veel geduld :D
Lammert is een goede kerel, en ik denk dat sommige van zijn methoden kunnen werken voor sommige paarden.
Maar veelal bereik je met vastzetten alleen maar dat je ze 'scheef' longeert en ontwikkelt, aan het einde van de dag zijn ze dan wel getraind... maar nog steeds scheef ;) Een kundig oog als dat van Lammert zal op tijd zien wanneer een paard het hoofd kantelt, of op de buiten of binnenschouder valt. De meest mensen echter niet, en dan is het eerder schadelijk dan heilzaam.

Emaartje

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:19

@ninx bedankt voor je uitleg,ik heb inderdaad enkele maanden les gehad op de manier van marijke de jong wel erg leuk,maar ik heb geen geduld,en vind aan de hand werken op den duur saai worden,wil graag rijdend verderkomen vandaar ik het stop heb gezet,en het kost inderdaad veel tijd om het eerst aan de hand voor elkaar te krijgen,moet zeggen dat mijn paard het gauw oppakte maar wou je op de volte richting longeren aan het werk gaan was je hem kwijt,of viel juist op de binnenschouder of andersom,en met touwtjes kun je ook stelling vragen,maar denk dat dubbele longe daar ook wel goed voor is om het te begrenzen maar ik vind het stimuleert echt het ruggegebruik,want deed het eerder ook wel en werd ook veel sterker in de rug,maar zoals je zei de scheefheid blijft..en dan heb je weer dat...want mijn paard heeft inderdaad dan de neiging om over de buitenschouder weg te vallen,en dus scheef te gaan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:34

Het is inderdaad niet echt iets voor mensen met weinig geduld.
Maar (in my humble opinion) is paardrijden sowieso niet echt een goede bezigheid voor mensen met weinig geduld.
Ik werk overigens echt niet alleen maar aan de hand.
Ik rijdt op mijn paard lekkere buitenritten en pak daar wat oefeningetjes mee, en werk aan de hand in de bak. Wanneer alles aan de hand goed gaat, ga ik het ook in de bak oefenen... maar nu dus nog niet.
Prima afwisseling zo!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:00

Ook weer even een teken van leven van mij :D

Afgelopen weekend nog geen verslag geschreven dus nu maar even doen Les ging weer goed!

Weer begonnen met het werk aan de hand. Cookie weet inmiddels heel goed wat van haar verwacht wordt en gaat dan meteen rustig en geconcentreerd stappen. Linksom hebben we de travers weer geoefend. Dit keer was het voornamelijk moeilijk voor mij want zodra de ze achterhand te ver naar binnen zet moet ik haar weer recht maken. Dat betekend dat ik mij continu moet draaien van achteruit lopen met de hand op de hals naar rechtuit lopen.
Rechtsom juist geen travers gedaan omdat ze op die kant zelf al snel haar achterhand naar binnen zet. Op deze kant moeten we dus werken aan het naar binnen zetten van de schouder.

Daarna opgestapt en na de een korte discussie over het tempo gaf Koek toch maar toe. Ook onder het zadel moet ik er opletten dat ze rechtsom haar schouder niet naar buiten drukt. Dus goed buitenteugel tegen de hals, binnen teugel niet te ver van de hals en voorzichtig wat binnenbeen. Ik merkte aan Cookie dat ze nog beter reageerde als ik mijn buitenhand even tegen haar hals leg.

Bij het inzetten van een nieuwe oefeningen, van hand veranderen of tempowisselingen wordt Cookie telkens even opstandig. Ze maakt zich dan erg sterk, gaat drammen en veranderd in een blok beton. Ik moet dan niet toegeven en gewoon rustig doorgaan met vragen wat ik wil. Zodra ze toegeeft doet ze de oefeningen juist heel erg goed. Zo kan ik op een halve volte gaan van een paard met hoofd omhoog en weggedrukte rug naar laag en ontspannen en goed gestedl paard .

Deze les hebben we ook de galop meegepakt! Ging erg netjes nu en ze was ook goed terug te nemen naar een weer ontspannen draf. Dat laatste gaf voorheen nog wel problemen, Koek werd er toch wel erg druk van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:05

Emaartje schreef:

Door te werken met touwtjes lijkt het alsof je van alles stimuleert omdat je paard zijn hoofd niet anders kan dan omlaag. Het is in mijn ogen wel zo dat je daardoor veel dingen over het hoofd ziet. Gebruikt je paard wel werkelijk zijn achterhand en hoe ga je corrigeren als hij kantelt of scheef gaat?

Ik heb in het verleden met touwtjes en een coque gelongeerd maar gebruik nu alleen nog maar een kaptoom. Lijn zit aan de bovenste ring en ik begin met een kleine volte en voel en kijk hoeveel ruimte ze die dag aan kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:55

Hey Nini-Roosje... je hebt je kaptoom verkocht? Waar ga je nu mee werken dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:57

Ninx schreef:
Hey Nini-Roosje... je hebt je kaptoom verkocht? Waar ga je nu mee werken dan?

Een andere, Noble liep nogal door deze heen(zat ook geen ijzer in) dus ga werken met eentje van bent branderup

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:01

Ik heb nu ook de BB.... zit echter juist te denken dat die weer te streng is, haha!
Nou ja, eerst ook maar eens mee rijden en dan verder kijken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:04

Ninx schreef:
Ik heb nu ook de BB.... zit echter juist te denken dat die weer te streng is, haha!
Nou ja, eerst ook maar eens mee rijden en dan verder kijken....

Het ligt er ook erg aan wat voor paardje je hebt denk ik. Als je een heel gevoelig dier heb. Dan zou ik eerder gaan voor een ijzerloze kaptoom. Maar ik heb een nogal dwarse/eigenwijze draver. Dus denk dat ik het wel nodig heb.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:08

Nou, ik bevind me nog een beetje in de 'beginfase'.. Ik houdt die BB dus nog even, want ze kan best een drammertje zijn ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:12

Ninx schreef:
Nou, ik bevind me nog een beetje in de 'beginfase'.. Ik houdt die BB dus nog even, want ze kan best een drammertje zijn ;-)

Noble ging in het aller eerst begin ook super op de zachte. Maar inmiddels word het allemaal wat moeilijker en dan vind noble het te veel werk worden. En dan gaat hij eigen wijzen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:57

even off-topic

Ik wist al dat het erg was maar toen ik de beelden in Eenvandaag zag gisteren ging het mij te ver. Ik heb contact gezocht met de groep dierenleed oostvaardersplassen en ontving de volgende mail:

Heel erg bedankt voor uw reactie.
Het is geweldig te zien dat meer mensen zich druk willen maken voor dit probleem.
Ik zou u ook graag willen vragen om zowel de site, www.oostvaardersplassen-sterfte.nl als het filmfragment http://www.youtube.com/watch?v=xi85x1VuNhI naar zoveel mogelijk media instanties en bekenden te sturen als mogelijk.
Dit zodat Nederland het ware gezicht te zien krijgt van dit belachelijke ecologische experiment.

Ook zou ik u graag willen vragen om foto's en/of videomateriaal te maken, zodat wij de internetsite up to date kunnen houden met nieuw materiaal.
Dit ook omdat wij van verschillende bronnen te horen krijgen dat het beheer in de OVP enorm aan het ruimen is gegaan na aanleiding van de uitzending van 1 vandaag.
Deze uitzending is gemaakt met onze hulp en is te zien op: www.eenvandaag.nl (uitzending van donderdag 11 maart 2010)

Materiaal is op te sturen naar:

dierenleed.ovp@gmail.com of oostvaardersplassen-sterfte@live.nl

Heel erg bedankt voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,

Groep dierenleed oostvaardersplassen

Maak gebruik van deze mail en stuur het door!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:06

Sjee, diep triest ;( Ik heb er idd afgelopen jaar idd een scriptie over gelezen bij ons op school....

Ik snap het niet bijvoeren op zich wel, anders wordt de populatie idd te groot. Maar de populatie is al veel te groot! Het aantal dieren moet wel al in verhouding staan tot de voedselvoorraden die er zijn! En bij zulke grove overschrijdingen van het aantal, dan zijn wij als mensen wel verantwoordelijk voor al dit leed... Los het dan op ipv je maar blijven verschuilen achter domme argumenten :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:11

Idd.. ik denk dat ze gewoon de helft van de dier die daar lopen weg moeten halen. en naar andere gebieden moeten brengen. Er zijn gewoon te veel dieren daar.. Bijvoeren heeft ook geen nut. Want dan groeit het aantal dieren alleen maar harder..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:02

Hoi Jeanine,

Ik heb een mail gestuurd naar een heleboel mensen... hopelijk gaat er iets gebeuren.
Dit is werkelijk verschrikkelijk...

Nienke

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 20:54

Vandaag heb ik eindelijk weer eens wat serieuzer kunnen oefenen *\o/* . Dat was ook hard nodig want Torop heeft op dit moment weer last van zijn rugspieren (terwijl dat al een hele tijd juist goed ging).

Nou was hij het er niet helemaal mee eens, hij stond in het begin meer op z'n achterbenen dan normaal ... en gedroeg zich alsof hij ervan overtuigd was dat ik de slagersdochter was ... grooooooote witte ogen en als ik hem aanraakte schoot hij al vooruit/opzij/omhoog/achteruit. Moest dus wel even een paar keer heel goed doorademen tot 100 tellen en erop letten dat ik ontspannen bleef .. en dat ik me niet liet verleiden om kwaad te worden. Dat kostte even wat energie maar lukte wel. Heb doorgezet met wat ik aan het doen was (gewoon simpel volte-tje in stap dus). Uiteindelijk hapte hij in m'n been (jaja, z'n goede manieren zijn ver te zoeken op het moment).

Nadat ik alles zo goed mogelijk opgelost had werd hij rustiger en meewerkender en heb e.e.a. toch nog heel goed kunnen afsluiten: volte in stap met dubbele teugel en op de hoefslag met stelling. Meer heb ik nu niet gedaan, want dat zat er nu gewoon nog even niet in.

Daarna de "heer" in kwestie samen met Suus nog even gemasseerd, dat vond hij in het begin ook maar nix, maar na een tijdje begon hij dan toch te ontspannen en liet hij het zich toch maar welgevallen. Alles spiertjes even goed gestreched en gemasseerd. Toen we weggingen stond hij uitgebreid te gaaaaaapen :Z :O :O dus ontspannend was het wel ;-)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:52

Hallo mede-rechtrichters!
Ik rijd volgens de academische rijkunst en ben nu bezig met mijn andalusier om hem iets meer op te gaan richten. Het probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat hij bij het oprichten geen lengtebuiging meer aan wil nemen, hij houdt zijn rug dan erg vast. Ik maak veel overgangen, rijd hem tussen iedere oefening door weer lang en laag maar hij vindt het erg lastig. Het opbouwen van de spanning heb ik wel nodig want hij is wat flegmatiek van nature. Iemand tips om de losheid ook bij de oprichting beter vast te kunnen houden?

Ik heb helaas geen recentere foto´s dan die in mijn profiel staan en die zijn van vorig jaar.

Hannahfrouk, heerlijk die massages! Ik moet eerlijk toegeven dat ik het al een tijd niet heb gedaan. Voel nu dat ik de laatste tijd vaak even snel-snel naar stal ben geweest. Vooral omdat het ook zo koud is.... ik ga mijn leven weer beteren!

Werk overigens zelfs sinds zijn africhting met de BB caveson. Sam is er op ingereden en ik rijd zelfs liever alleen met kaptoom dan alleen met bit (dat doe ik zelfs niet eens). Ik vind het een heerlijk ding!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:25

Heeft iemand trouwens nog tips wat massage (en vooral stretchen) betreft? (geen boekentips, maar gewoon praktische tips). Ik vind het namelijk wel een erg goeie manier om het rechtrichten mee te beginnen, na een korte warming-up. Mijn lesgeefmens geeft eigenlijk alleen de tip om het hoofd naar links en rechts te buigen (en goed te voelen of er verschil in links-rechts zit) maar zelf doe ik dat liever wat uitgebreider.
Wat we nu aan masseren doen heb ik eigenlijk zelf een beetje bedacht, maar wie weet zijn er wel veel meer mogelijkheden.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:38

Lusitano schreef:
Het probleem waar ik steeds tegenaan loop is dat hij bij het oprichten geen lengtebuiging meer aan wil nemen, hij houdt zijn rug dan erg vast. Ik maak veel overgangen, rijd hem tussen iedere oefening door weer lang en laag maar hij vindt het erg lastig. Het opbouwen van de spanning heb ik wel nodig want hij is wat flegmatiek van nature. Iemand tips om de losheid ook bij de oprichting beter vast te kunnen houden?

Dit is inderdaad een probleem waar je met veel barokkies tegenaan loopt, ze verzamelen makkelijk, maar hebben vaak moeite met lengtebuiging.

Het helpt vaak om zowieso niet aan oprichting zelf te werken, want dan wordt de rug vaak weggedrukt, maar aan het loswerken. Dus veel zijgangen, schouderbinnen, travers, appuyement, evt op de volte en daarin veel tempowisselingen en varieren in hoogte. Op het moment dat ze gebogen zijn en je je tempowisselingen rijdt, dan moeten ze los blijven want ze kunnen hun rug niet tweezijdig aanspannen. En echt heel veel afwisseling, minstens elke kwart van de bak weer iets anders vragen, zodat hij alert blijft op je hulpen en niet de kans krijgt zich vast te zetten. Liever kort maar veel afwisseling dan lang en eentonig.

BTW mooi onderschrift heb je!
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 16-03-10 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt