Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Watermill

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:08

Gaan er trouwens nog mensen naar de clinic van Will Faerber in mei? Als toeschouwer of deelnemer?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:46

Watermill schreef:
Gaan er trouwens nog mensen naar de clinic van Will Faerber in mei? Als toeschouwer of deelnemer?

Ja ik. Beide dagen als deelnemer

loontjjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:44

Waar is de clinic van will faeber?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:47

Dat zou ik ook wel willen weten!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:52

Ik ga zaterdag 14 mei naar de clinic (niet met paard want beetje ver reizen)
en dan ook naar de theorie avond. De clinic is vlak onder Haarlem.

Meer info over de clinic http://yvonhoogervorst.nl/clinic-art2ride/

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:16

Ik kom misschien ook kijken. Ben al een tijd benieuwd naar die locatie, dus 2 vliegen in 1 klap :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:19

Wat jammer dat het zo ver weg is :(. Ik had er graag naartoe gewild.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:09

Heb me net ingeschreven voor de zaterdag, zonder paard weliswaar.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:42

Ik heb momenteel even andere prioriteiten :) was anders wel even komen kijken.

Heb op het moment weinig tijd om te posten, ik lees af en toe wat bij. We trainen wel lekker gewoon door en het wordt nog steeds beter allemaal. De stapjes die we maken worden wel wat kleiner, het is nu meer een soort finetunen geworden. Er zijn dagen dat ik het heel simpel houdt op werkhoogte maar ook dagen dat ik hem verder oppak en daar wel wat extra vraag van het achterbeen. Dit pakt hij erg goed op, ook de galop wordt langzaam maar zeker beter (luistert beter naar ophoudingen).

Sizzle riep een poos terug al een keer iets over ophoudingen: zo weinig als kan, zo veel als nodig. Dat in mijn achterhoofd houdende, laat mij steeds controleren of ik een juist antwoord op mijn ophoudingen krijg (moeilijkste oefening met mijn graag groot en voorwaarts gaande paard).

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:57

Starbreeze: goed bezig zo te lezen. Finetunen is ook belangrijk; daarin valt veel winst te behalen heb ik de laatste dagen gemerkt.

Ik was vanochtend met Timo aan het rijden in de buitenbak. Komt er een vrouw langs op de fiets die zei dat ze me al een p[aar keer had zien rijden van een afstand en dat ze vond dat ik mijn paard zo fijn lang laag over de rug reed en dat hete r zo vriendelijk uit zag. Daar wilde ze me een complimentje voor geven. Haar dochter had Z2 gereden en ze gaf aan dat het altijd vechten was met haar paard en ze vond het zo mooi om te zien dat de mijne zelfs travers liep in de stretch zonder enige vorm van dwang. Nou dat is toch leuk om te horen :D

Ik heb vandaag al mijn stap- en galopwerk zonder beugels gedaan en voor het eerst ook een stukje draf zonder beugels gedaan. Ik merk dat mijn evenwicht/balans verbetert als ik zonder beugels rij en dat ik nog fijnere hulpen kan geven. Ook mijn sporen liggen al een week in de kast; ik rij enkel nog met zweepje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 16:00

;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:21

Goed bezig Starbreeze en Horseware :D

Ik zou lopend met mijn pony naar de clinic kunnen :o Maar ik ga proberen of ik ook zaterdag kan komen als kijker. Leuk om diegene die gaan dan te ontmoeten!

Vandaag voor het eerst sinds 1,5 week kunnen rijden (vooral door vorst). Het was opstappen en wegrijden. Hij ging goed in de stretch, zelfs in galop, dus zijn lendenen zijn nog steeds los :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:24

Super Jennyxx! zo zie je maar dat dit werk goed is voor je paard

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:47

Zo dat klinkt allemaal heel fijn HW, SB en Jenny :)

Ben benieuwd naar een klein verslagje van de clinic van Faber. Of het live ook echt aansluit bij de video's.

Hier weer een klemmend paard door de vorst. Was er al bang voor want als ik niet minimaal 3x per week rij dan komt accuut die sta reflex weer terug.
Het ging zo fijn vorige week voor de sneeuw. Gisteren opgestapt en zodra ze het been voelde alleen maar met het hoofd slaan en drijgen met omhoog komen. Aangezien het vrij laat was maar even aan de hand gewerkt en vandaag veel tijd genomen.
Ik heb pionnen neergezet voor de "corner game" en alhoewel de eerste 5 minuten weer alleen kopslaan en achteruitlopen was, viel na 2 hoeken het kwartje en ging ze weer naar voren. Na 10 minuten liet ze het hoofd vallen en ging weer ruim stappen en na 20 minuten boodt ze zelf weer draf aan nadat we uit een hoek vertrokken. Nog een paar keer stap-draf overgangen gemaakt en een ontspannen paard terug naar stal gebracht.
Morgen is alles waarschijnlijk gewoon weer normaal.....merries...... :')

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:06

Sizzle, wil je een beetje meer uitleg geven over de corner game?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:12

Je bouwt dan in elke hoek een rust punt in waar je helemaal niets doet. Dus ook niet belonen of iets. Dan wacht ik tot ze vanzelf een voet wil verzetten en geef dan been. Stappen naar de volgende hoek voor een rust pauze etc.
Omdat het in principe best een ijverig paard is snapt ze het vrij goed en biedt dan steeds meer aan maar krijgt daarvoor dan voldoende verwerkingstijd in de hoeken. Op een gegeven moment merk je dat ze zelf ook niet meer perse willen stoppen in de hoek. Ze zijn dan rustig geworden in het hoofd en domweg stilstaan is dan ook maar saai.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:15

Ik zal mijn sporen ook weer eens in de kast gooien, totaal niet nodig die dingen.
Beugels hou ik wel aan, anders kost het me een fortuin aan taart :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:26

Sizzle, je gebruikt het dus voor ijverige paarden die meer rust in het hoofd nodig hebben. Ik weet niet of je het topic van Rio volgt, maar daar worden de hoek targets gebruikt om het paard aan het lopen te krijgen. Zou het dan in die opzicht ook werken voor een flegmentiek paard?

edit: [PP] [VOLG] Droompaardje Rio: van kreupele Cruzado naar...?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:13

Starbreeze schreef:
Ik zal mijn sporen ook weer eens in de kast gooien, totaal niet nodig die dingen.

:') :') :') :') :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:19

SheeNegro, nee dat topic volg ik niet.
Ik geloof dat het hele idee eigenlijk komt van flegatieke paarden gemotiveerd houden.
Echter heb ik het zelf bij een flegmatieke nog nooit geprobeerd. Ik zou denken dat je in dat geval meer een beloningspunt moet hebben ipv een rustpunt.
Ik weet wel dat sommige mensen op deze manier paarden die enkel nog stijgerde weer aan het lopen kregen.
Voor ons werkt het in iedergeval :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:24

Ik denk dat ik die cornergames niet te ver weg ga stoppen, want ik vind het wel een mooie toepassing +:)+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:28

Sizzle schreef:
Echter heb ik het zelf bij een flegmatieke nog nooit geprobeerd. Ik zou denken dat je in dat geval meer een beloningspunt moet hebben ipv een rustpunt.

Maar voor een flegmatieke is even rusten toch een beloning :Y) dus dat is dan meteen opgelost :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:43

Daar heb je ook gelijk in :)

Ik probeer flegatieke paarden sowieso uit de weg te gaan, maar ik heb het daarbij ook nog nooit durven proberen omdat ik zo snel geen back-up oplossing weet voor als het paard dan besluit om daar dan gewoon een uur te blijven staan :+
Tot nu toe kreeg ik flegmatieke paarden ook gewoon op andere manieren aan het werk. Maar wie weet komt het nog eens ter sprake :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:00

Starbreeze schreef:

Whahaha, ik las: "dat kost me een fortuin aan staart" Zag je er helemaal achteraan bungelen aan die staart _O- _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:15

Horseware schreef:
.

Ik was vanochtend met Timo aan het rijden in de buitenbak. Komt er een vrouw langs op de fiets die zei dat ze me al een p[aar keer had zien rijden van een afstand en dat ze vond dat ik mijn paard zo fijn lang laag over de rug reed en dat hete r zo vriendelijk uit zag. Daar wilde ze me een complimentje voor geven. Haar dochter had Z2 gereden en ze gaf aan dat het altijd vechten was met haar paard en ze vond het zo mooi om te zien dat de mijne zelfs travers liep in de stretch zonder enige vorm van dwang. Nou dat is toch leuk om te horen :D

+:)+ +:)+ Leuk en herkenbaar. Die pluim mag je in je zak steken en beschouwen als een echt compliment.

Toen ik overstapte naar klassiek tikte iedereen zich op het voorhoofd bij ons op stal. Waar ik nu mee bezig was met al dat wijken, wending om de voorhand etc, het zag er toch niet uit? Omdat ik helemaal terug was gegaan naar de basis werd er niet meer gegaloppeerd en in het begin vooral gestapt. Na een half jaar hoorde je niemand meer, maar kwamen er mensen kijken naar mijn les. Na een jaar zei de allergrootste critici :+ , dat paardje toch wel erg fijn door de baan ging.