Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:43

Zonder een goede zit kun je niet goed rijden, die zit ontwikkel je door de tijd heen dat je rijdt. Een zitles kan daar niet aan bijdragen, het maakt je bewust maar correct (Klassiek) rijden net zo goed, Nombrado.
Door alleen op een zadel te gaan zitten leer je nog steeds niet wat rijden is, door het hele plaatje compleet te hebben kun je pas gaan ontwikkelen, veel oefeningen rijden waardoor je leert te voelen wat en wanneer je iets moet doen, daardoor wordt je steeds gevoeliger en fijner in je hulpen en in je zit.
Naar mijn mening heb je geen zitlessen nodig, wel een goed instructeur die je begeleid in het trainingsproces, waar de zit een groot deel van is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:43

ik maak me niks druk hoor, ik zie wat ik zie en dat is me goed. waar ik me wel mateloos aan irriteer is dat nog geneens B waardige ruiters zich uitlaten over de wereldtop, met al hun kennis en kunde. Het is bizar dat mensen denken de kennis te hebben. echt bizar, en eigenlijk moet ik er wel heel erg om lachen , want het is humoristisch als je ziet welke voorbeelden er hier aangedragen worden voor het correct op dat niveau rijden.
Simplistisch is zacht uitgedrukt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:45

:D

Op RTL5 net een zelfde discussie over klassiek ballet. Moest gelijk aan de discussie hier denken. Er werd daar gesteld dat het te vernieuwend was zoals klassiek ballet nu uitgevoerd werd. De klassiek ballet choreo was het daar niet mee eens. Tijden veranderen zei hij :)

Ik kan het iedereen aanraden om eens een zitles te nemen. Het is denk ik voor iedereen erg leerzaam. Of je nu veel rijdt, of minder. Maarja, ik ben natuurlijk ook van mening dat je van iedereen wat kan leren en dat is niet geheel een klassieke gedachte denk ik :+

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:45

xmarliez schreef:
Zonder een goede zit kun je niet goed rijden, die zit ontwikkel je door de tijd heen dat je rijdt. Een zitles kan daar niet aan bijdragen, het maakt je bewust maar correct (Klassiek) rijden net zo goed, Nombrado.
Door alleen op een zadel te gaan zitten leer je nog steeds niet wat rijden is, door het hele plaatje compleet te hebben kun je pas gaan ontwikkelen, veel oefeningen rijden waardoor je leert te voelen wat en wanneer je iets moet doen, daardoor wordt je steeds gevoeliger en fijner in je hulpen en in je zit.
Naar mijn mening heb je geen zitlessen nodig, wel een goed instructeur die je begeleid in het trainingsproces, waar de zit een groot deel van is.

weet je als je zo bezig bent met je sport als de top is, dan zijn zitlessen heel belangriujk. als Nombrado van enig naam was geweest what so ever, dan had de Nederlandse top wel bij haar aangekolopt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:48

@marlies: in principe krijg je bij een goede dressuurinstructeur automatisch zitles, inderdaad.

maar eens per week aan de longe je zit laten corrigeren op verkrampingen, zou wel heel goed zijn. dan kun je ook weer voelen hoe je ontspannen op een paard kunt zitten.

maar alleen maar ontspannen op een paard hobbelen, is niet werkelijk rijden en dat is de grote valkuil bij mensen die denken dat het genoeg is om alleen 'ontspannen te zitten'.

rijden is hard werken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:49

Tuurlijk zijn zitlessen zinvol, dat zeg ik ook in mijn bericht. Het maakt je bewust wat heel erg belangrijk is. Maar ik zeg ook dat je heel goed aan je zit kunt werken door een goede instructeur die je begeleid in het totaal plaatje (dus niet aan de longe) en dat je zit daardoor ook heel erg kan verbeteren omdat je dan met hulpen werkt via zit, been en hand.

Daarnaast is er ook een verschil tussen zitlessen en zitlessen. De zitlessen in de Klassieke dressuur zijn heel anders als die er tegenwoordig door jan en alleman gegeven worden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:52

setteke schreef:
Volgens mij steekt het Tjoppie (mij in ieder geval wel), dat er op dit topic met regelmaat onze nederlandse top onder de graszoden wordt getrapt.

Begrijp ik, echter.. de moderne wijze van rijden onze huidige top en de klassieke rijkunst staan dan ook lijnrecht tegenover elkaar...

Dus ja, dan is het niet verwonderlijk dat er in een topic als deze, tegenstanders opstaan.

Alleen vind ik wel dat je een ieder, ook onze huidige top, die zich toch onder de wereldtop mogen scharen (ook al zouden wij ditzelfde graag op een andere wijze willen zien) met respect moet behandelen en niet onnodig met modder moet gooien naar deze mensen...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:53

@ marlies: jij zegt het weer net iets 'directer' dan wat ik had geschreven.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 21:54

Ja, ik las je post ook toen ik al weer gepost had :D maar we denken denk ik hetzelfde ;) :D

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:18

Zitles blijft lastig. Maar zo ontdekte ik dankzij een kundig amazone dat een te gedwongen zadel er ook voor kan zorgen dat je de bewegingen van het paard verkeerd opvangt en dat dit het correct met de beweging meezitten ook lastiger maakt omdat ik te veel achterop de lepel van het zadel belandt of met mijn knie voorbij de wrongen steek. Lang zijn maakt het niet gemakkelijker |( . Vraag 2 wordt dan weer in wat voor zadel zit je het beste? en dan nog wie geeft nou goede zitles? Waar lessen de toppers dan? Wie ziet wat ik anatomisch fout doe en belangrijker wat ik moet doen om het goed te doen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:20

Maar over zitles gesproken, wat vind men hier dan van dhr. J. Swaab die dit als stokpaardje heeft?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:25

PDD, eerst een goed zadel zoeken en dan de rest :)

Ah, op RTL5 wint het klassiek vermengd met modern! Het publiek gaat nu ook uit zijn dak!
Net dressuur!

Ik heb geen ervaring met John Swaab dus kan daar niks over zeggen. Weet wel dat hij een opleiding gestart is. Of was dat weer iemand anders?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:27

Zooist schreef:
Ik heb geen ervaring met John Swaab dus kan daar niks over zeggen. Weet wel dat hij een opleiding gestart is. Of was dat weer iemand anders?

Ja klopt, want hij is van mening dat er geen ruiters zijn die goed kunnen zitten, even kort door de bocht gezegd. A la de discussie hier...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:28

Ben even aan het googlen op Swaab, nog nooit van gehoord. Blijkt wel een cursus/opleiding zitles te zijn gestart, eens verder kijken.
Zooist aan dat zadel wordt gewerkt, eerst even alle andere zadels in de verkoop :-)

Abacab

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:41

Ik wil nog wel even terug komen op dat zitten. Sommigen vinden dat de Ned top zo vreselijk op hun paarden zitten maar sorry, het is mij nog nooit opgevallen. Verder zie ik bij de combi's in de Ned. top niet zo veel taktfouten als de Dui combi van 3 pg terug waarbij het paard wel zuiver was toen de amazone in vrije stap verliet. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat onze ruiters netjes op hun paard zitten zonder het te hinderen of belemmeren in de beweging. Wat is er dan slecht aan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:45

Suelza schreef:
Maar over zitles gesproken, wat vind men hier dan van dhr. J. Swaab die dit als stokpaardje heeft?

een leerling van me heeft er de cursus gevolgd ,en dhr swaab volgt hierin zijn eigen theorien niet geheel klassiek ;) bv schouders tegengesteld ad richting van het paard. maar goed het hele idee erachter kan ik dan wel weer waarderen.
ad abcab,ik ben in januari naar de traiersseminar geweest vd knhs,waar adelinde aan mee deed. achteraf kregen alle insructeurs een dvd hiervan thuisgestuurd. op die dvd een aantal fotos waaronder een van adelinde in stoelzit,hangend aan de stang met dr ellebogen achter het lichaam...[ik doe niet na wat ze gepresteerd heeft ] maar als je de knhs bent stuur je zo een foto toch niet rond? :n

Suelza

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:47

Nee, maar dhr Swaab zelf pretendeerd wel klassiek te zijn, meen ik...

Ik had idd ook naar diezelfde seminar willen gaan, maar er was iets tussen gekomen helaas.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:49

Electra63 schreef:
Je mag trots zijn op eventueel behaalde prestaties en/of zelfvertrouwen hebben, maar om nu te denken dat je de Nederlandse top nog wat kan leren, lijkt mij een overschatting van je kwaliteiten.

Daar hebben er hier wel meer last van helaas.... Of menen dat hun dagelijkse bezigheden bestaan uit het 'weer op de been helpen' van afgedankte paarden van toppers... Zulks blijft verbazingwekkend.

xmarliez schreef:
Zonder een goede zit kun je niet goed rijden, die zit ontwikkel je door de tijd heen dat je rijdt.

Het is altijd weer zo grappig dat al die wijsheden en open deuren je links en rechts om de oren vliegen...

Suelza schreef:
Het is wel weer heel makkelijk om iemand te veroordelen om wat en hoe zij schrijft, maar dan vraag ik mij op mijn beurt weer af, hoeveel mensen daadwerkelijk een zitles van haar hebben gehad, danwel gezien, alvorens te veronderstellen dat zij van toeten nog blazen weet?

De onzin die ze met regelmaat verkondigd, plus de foto's etc. op haar site nodigen mij in ieder geval niet uit om dat eens te gaan ondervinden. Het risico is mij dan te groot dat het tijdverspilling is, en mijn tijd is nu eenmaal kostbaar...

Suelza schreef:

Op zich een goed stokpaardje, maar je kan het natuurlijk ook overdrijven. Het effect van het ontwikkelen van een goede zit aan een longe is ook maar betrekkelijk. Bovendien zijn daar nu ook heel veel andere en nieuwe inzichten in. Zoals bijvoorbeeld een flexchair, specifieke training van een ruiterlichaam etc.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:12

Professor schreef:
Nombrado toont u uw filmpjes op uw Nombrado dan kunnen wij beoordelen of u er verstand van heeft, nooit gehoord dat combinaties verbeteren, en u heeft een uitdrukkings vermogen van iemand die er niet al te veel gevoel voor heeft.

Deze reactie snap ik niet.

Professor haalt een filmpje aan als voorbeeld van zeer goed klassiek gereden proef (paard getraind door Ingrid Klimke als ik het goed heb).
Meerdere bokkers hebben commentaar ivm onregelmatigheid van paard.
Professor reageert gestoken en vraagt om filmpjes van mede bokker zodat hij kan beoordelen of ze zulke dingen wel mag zeggen.
Ondertussen mag hij afgeven op de hele Nederlandse dressuurtop (die allemaal hoger scoren dan zijn aangedragen combinatie), maar is zelf gevrijwaard van het leveren van enig bewijs van zijn kunnen.
Rare jongens, die Nederduitsers (humor, moet kunnen af en toe tussendoor ;) ).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:15

jasmijn78 schreef:
Suelza schreef:
Het is wel weer heel makkelijk om iemand te veroordelen om wat en hoe zij schrijft, maar dan vraag ik mij op mijn beurt weer af, hoeveel mensen daadwerkelijk een zitles van haar hebben gehad, danwel gezien, alvorens te veronderstellen dat zij van toeten nog blazen weet?

De onzin die ze met regelmaat verkondigd, plus de foto's etc. op haar site nodigen mij in ieder geval niet uit om dat eens te gaan ondervinden. Het risico is mij dan te groot dat het tijdverspilling is, en mijn tijd is nu eenmaal kostbaar...

jij vind het onzin, dat is jou mening erover
ik vind het geen onzin, dat is mijn mening
het is dus niet dé onzin....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 01:08

Wat mij opvalt, is dat er ineens wel veel "Penny-meisjes en -jongetjes" hier op een Klassiek inhoudelijk topic (wat doen die hier als hun interesse er niet ligt??) reageren met inhoudloos gezwets.
Door mensen die bewust op dit topic willen zijn, vanwege hun gelijkgestemde interesse, worden AAN DE HAND VAN ONDERBOUWINGEN uitgelegd waarom iets of iemand niet goed gaat in hun opinie.
Vervolgens komt de Ankyfanclub hier de boel zieken. Niet één "fan" kan aangeven wát er goed is en waaróm de top zoiets doet. Niet één kan dat verwoorden....!!!
Wel met modder gooien, of liever gezegd met quoots..., maar inhoudelijk.....
Je zou bijna gaan denken dat "iemand" de Fanclub hiertoe heeft aangezet met doel ....??
Als de Fanclub nu eens lekker zelf een topic gaat openen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:03

clarence schreef:
Deze reactie snap ik niet.

Professor haalt een filmpje aan als voorbeeld van zeer goed klassiek gereden proef (paard getraind door Ingrid Klimke als ik het goed heb).
Meerdere bokkers hebben commentaar ivm onregelmatigheid van paard.
Professor reageert gestoken en vraagt om filmpjes van mede bokker zodat hij kan beoordelen of ze zulke dingen wel mag zeggen.
Ondertussen mag hij afgeven op de hele Nederlandse dressuurtop (die allemaal hoger scoren dan zijn aangedragen combinatie), maar is zelf gevrijwaard van het leveren van enig bewijs van zijn kunnen.
Rare jongens, die Nederduitsers (humor, moet kunnen af en toe tussendoor ;) ).

Professor heeft helemaal geen filmpje aangehaald, en ook niet geschreven les van Klimke dus goed lezen kunnen de meesten ook niet, het is alleen tegen om er tegen te zijn, zonder enig nadenken en lezen wat er nu werkelijk geschreven is.
En wanneer u goed leest, dan weet u en de anderen wat Professor gepresteerd heeft, maar niemand leest.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:50

De hengst is gereden door Ingrid Klimke die hem bij ons in de rijvereniging op een wedstrijd der klasse S voorstelde dat is twee jaar geleden, Damon Hill NRW, dan weet ook iedereen wie de hengst in eigendom heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:15

murphy102 schreef:
Wat mij opvalt, is dat er ineens wel veel "Penny-meisjes en -jongetjes" hier op een Klassiek inhoudelijk topic (wat doen die hier als hun interesse er niet ligt??) reageren met inhoudloos gezwets.
Door mensen die bewust op dit topic willen zijn, vanwege hun gelijkgestemde interesse, worden AAN DE HAND VAN ONDERBOUWINGEN uitgelegd waarom iets of iemand niet goed gaat in hun opinie.
Vervolgens komt de Ankyfanclub hier de boel zieken. Niet één "fan" kan aangeven wát er goed is en waaróm de top zoiets doet. Niet één kan dat verwoorden....!!!
Wel met modder gooien, of liever gezegd met quoots..., maar inhoudelijk.....
Je zou bijna gaan denken dat "iemand" de Fanclub hiertoe heeft aangezet met doel ....??
Als de Fanclub nu eens lekker zelf een topic gaat openen

En dan wij een eigen topic klassieke dressuur zodat we met vragen kunnen komen en film materiaal. Dan kunnen diegene die dit graag willen zich echt verdiepen in de klassieke dressuur en diegene die dat willen kunnen dan daar van weg blijven. Voelt niemand zich beledigd geen ruzies maar een opbouwend topic voor de mensen die geïnteresseerd zijn. Dan kunnen we dieper in gaan op bijvoorbeeld Carel Hester en kan ik ook vragen stellen die opkomen als ik zijn boek lees. Dan wordt het allemaal wat gerichter en voor mij in ieder geval boeiender. Dan kunnen we ook met voorbeelden komen uit de praktijk en oplossingen aandragen vanuit de klassieke dressuur. Lijkt me geweldig zo'n topic. Ik weet dat Marlies ergens mee bezig is en ik hoop dat het gauw komt! Dan hebben we het alleen nog maar over mensen die klassiek rijden. Geen gekissebis meer, lijkt me heerlijk en boeiend!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:46

Ah, die Ubermensch, die zich beter voelt dan anderen. Waar anderen ineens niet meer welkom zijn omdat ze 'anders' denken of verkeerde c.q. lastige vragen stellen en ook denken.
Op de een of andere manier komt me dit bekend voor.
Geloof dat dit ergens op school ooit is uitgelegd, iets over de afgezonderde elite groepen die zichzelf benoemen tot iets waar ze hard ingeloven en wat ze beter maakt dan alle anderen.

De selectie zal eenvoudig moeten verlopen, om het niet te ingewikkeld te maken. Diegenen die niet voldoen aan daB ubermensch wordt simpelweg geëlimineerd.
Hmm...apart.

Ik ben wel benieuwd of bokt.nl dit 'idee' overneemt.
Of heb ik nu een verkeerd woord gekozen? En krijg ik nu een OW (of hoe dat ook heet) omdat ik zeg en denk dat we allemaal elkaars gelijken zijn en dit idee me een onbestemd gevoel geeft.
Dat juist door open met anderen te spreken en van gedachte te wisselen we allemaal leren van en met elkaar. Of je iets nu mooi vindt of niet.

Blijf op aarde jongens, kijk naar een paard als voorbeeld, die is zuinig op zijn vier benen die hem of haar op aarde houden.