Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:34

Ik kan makkelijk praten met mijn sportgefokte kwpn pony, maar ik denk dat het je niet gelukkiger maakt als je een ander paard koopt. Het kost je ook een jaar om met een ander paard een combinatie te worden. En je weet nu wat je hebt. Ik zou een 'voor-tegen lijst' maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:46

Ach voordeel is dat het geen haast heeft... alle tijd om na te denken en ondertussen bij te leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:51

Daarnaast weet je nooit wat de toekomst brengt.
Dan steek je tijd in de basisopleiding en dan gaat er ineens wat mis.
Ik had ook nooit gedacht dat mijn paard met 7 jaar ingeslapen zou worden.

Ik zou in eerste instantie altijd je hart volgen. Je doel is een streven. Maar dat mag niet in de voorgrond staan anders raak je het plezier kwijt.
Ik zou niet zonder meer je vriendje verkopen. Dan liever wat leasen of bijrijden. Misschien merk je na 3 wedstrijden wel dat het je helemaal niet meer interesseert. Soms streef je een doel uit het verleden na dat achteraf niet meer actueel was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:10

Inderdaad je weet nooit wat toekomst je brengt.. Sizzle, zie het zo vaak, jij met je prachtige stippel, op de verenging, talentvol paard super karakter goed rijbaar.. weg.. na 2 jaar... Iemand anders is in 3 jaar al aan paard 3 toe en deze loopt ook al jaar te kwakkelen... Zo ben ik ooit op mijn fjord blijven steken, ik had haar als bijrijpaard om te kijken of eigen paard wat zou zijn (eigenaar woonde andere kant van NL, dus kon haar echt als mijn... beschouwen) en zou dan paard gaan kopen.. Zag van alles komen en gaan.. Telde vervolgens mijn zegeningen en besloot dat beige blijkbaar toch mijn kleur was in dit geval.
Nooit spijt van gehad! Wel nog dromen, maar als ik dan bedenk wat we allemaal gedaan hebben dan denk ik, is ook niet reeel, zo'n wereld dier tref je nooit weer, wees dankbaar voor haar ipv dat je denkt als.. was.. dan... (Zeker omdat ze mijn 1e paard was en groen x groen in dit geval goud was )

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:26

Ik ga ook niet over 1 nacht ijs hoor (om in wintertermen te blijven :-) ). Ik tel zeker mijn zegeningen met hem. Wil ook niet ondankbaar ofzo overkomen. En waarschijnlijk kan ik hem helemaal niet missen. Misschien is dit wel het verwerken van.

Wat ik nog wel wilde zeggen is dat ik niet een top dressuurpaard zou willen (sterker nog, ik wil alleen een pony :P ). En de weg die ik nu met mijn IJslander heb afgelegd was zeker ontzettend fijn. Hij is zo verbeterd. Het steeds verbeteren zou ik genoeg vinden. Heerlijk! Een ander pony hoeft zeker niet een topper te zijn. Mag ook problemen hebben, maar het moet wel te doen zijn.

Is het te doen voor mijn IJslander? Op sommige rijfoto's kan je de blik in zijn ogen zien.. Hij heeft het zwaar. En dan probeer ik alleen nog maar hem voorwaarts te vragen en naar een pasje arbeidshouding te komen. Sommige schrijven dat karakter en temperament een tekortkoming in de bouw kan compenseren. Mijn IJsje doet zeker graag wat voor je als je maar "braaaaf" zegt. Maar het is zo moeilijk voor hem door zijn bouw. En hij mist gewoon ook de looplust! Twee personen met verstand hebben gezegd dat de kans bestaat dat hij zich weer vast gaat lopen in de bak, vanwege zijn bouw. Ik dacht het begin hiervan ook te voelen, vandaar mijn recente overwegingen, maar ik hoop dat ze ongelijk hebben.

Even een voorbeeldje van vandaag. De bak was nog bevroren. Dus ik ging wat werken aan de hand en spelen met pionnen en een balkje. Om warm te lopen liet ik hem eerst los in de bak. En ik ging kijken of hij achter mij aan wilde lopen :D Hij deed dat met die zachte blik die je ziet op de bit-foto's. We gingen een beetje werken. Dat ging nog goed. Hij is door de vorst en stilstaan wat stijf geworden (staat wel 24/7 buiten). Toen ik een beetje doorvroeg (achterwaarts en ubertreten) veranderde zijn blik en ons contact. Ik liet hem los en hij liep niet meer achter mij aan.

Zou hij dan niet gelukkiger zijn met iemand die af en toe met hem in de bak speelt en af en toe een buitenritje doet? Mijn hart ligt in de dressuur. Voorheen dacht ik dat juist hij dressuur nodig had om goed te kunnen lopen en zo een ruiter überhaupt te kunnen dragen. Misschien is dat wel zo. Of juist niet. Ik laat er even een paar weken overheen gaan. Kijken hoe het met hem gaat :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:45

Jennyxx schreef:
Zou hij dan niet gelukkiger zijn met iemand die af en toe met hem in de bak speelt en af en toe een buitenritje doet?
Dat vind ik een heel terechte vraag die jij jezelf stelt. Ik denk dat het antwoord "ja" zal zijn. Mag ook iemand zijn die wat vaker met hem naar buiten gaat. Tussen Z dressuur en relax buiten rijden zit veel tussen.
Wij hebben onze ruin (gezond merens paardje met goed lijf maar geen zin in dressuur) nadat hij startgerechtigd M2 was uit de wedstrijd sport gehaald. Hij vond er niets meer aan.
Dus ik begrijp jou heel goed als je besluit om voor een ander paard te gaan als twee paarden of staldeling geen optie voor je zijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:48

Wat ik zou doen in jouw plaats? Zien waar het schip strand. Rij eens voor het plezier een wedstrijdje ;)

Allé in jouw plaats, ik zit in het zelfde schuitje hoor :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:51

Tja, als personen met verstand dat zeggen betwijfel ik of ze verstand van dressuur hebben?
Als je correct dressuur rijdt zal je paard juist verbeteren ipv. verslechteren, bouwt meer kracht op, meer souplesse.
Ik zie paarden alleen maar vooruitgaan van (echte) dressuur :)

Vergeet niet dat hij slechte ervaringen heeft ermee, die moeten omgezet worden in goede ervaringen. Pas anderhalve maand geleden liep hij met een lijf wat waarschijnlijk sowieso al niet prettig voelde, laat staan als je wat van hem vroeg. Dat linkje zal in het begin nog steeds gelegd worden.

Patience is the key to succes :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:52

Lastige keuze Jenny. Ik snap je dilemma. Ik heb destijds ook moeten kiezen. Ik reed M met mijn fjord tussen de pony's en toen ik 18 werd moest ik over naar de paarden. Ik wist dat hij daar moeilijk mee zou kunnen komen (zelfs voor een fjord had hij slechte gangen) en ik was erg ambitieus. We hebben hem toen verkocht. Daarna heb ik jarenlang alleen maar ellende gehad met de paarden die volgden en ik had enorme spijt dat ik mijn vriendje verkocht had. Ik zou het dan ook niet weer doen. Maar... misschien was het anders geweest als er toen een heel braaf, fijn, gezond dressuurpaard op mijn pad gekomen was. Dat zal ik natuurlijk nooit weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:11

Air, op zich ben ik het 100% met je eens.
Maar sommige paarden worden gewoon depressief in de bak. Daar kan je dan buiten alles van vragen, maar zodra er een hek om staat is het gas kapot.
Ik zou zo'n paard het nooit aandoen om wedstrijden te gaan rijden. Dat vind ik dan niet eerlijk (ja ik ben een watje :o )
Net als paarden die springen gewoon eng vinden en echt bang zijn om het hout te raken maar het wel braaf (huizenhoog) blijven doen omdat de baas dat wil. Dan benje niet meer samen met je paard een doel aan het bereiken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 07:34

Sizzle, zo'n paard heb ik. Grondwerken en longeren is prima in de bak. Maar rijden in de bak vindt hij gewoon niet leuk. Hij doet het, hij let op. Maar het is niet zijn ding. Hij is een buitenrijpaard.

Maar ik wil hem wel leren om zijn lichaam beter te gebruiken. Dus soms is de bak even noodzakelijk. En momenteel zijn hier alle bermen bevroren. Dus buiten aan de gang heeft helaas geen zin :(
Dan heeft hij gewoon even geen keus. We doen genoeg leuke afwisselende dingen. Ik ben het met je eens dat je moet kijken welke tak van sport bij je paard past, maar praktisch gezien kan ik die van mij niet altijd laten doem wat hij graag wil.

Hij wil het liefst de hele enedurance met zijn hoofd op giraffestand als eerst over de finish. Dan kan ik hem volgend jaar opbergen denk ik.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 08:58

Ik denk idd ook dat je weinig ijslanders (paarden) een plezier doet met alleen bak- of (ovaal)baanwerk. Daar worden er veel depressief van en verliezen hun looplust of gaan juist truukjes bedenken. Afwisseling is belangrijk. Niet alleen afwisseling in de bak, maar vooral ook daarbuiten. Ik rij veel dressuuroefeningen gewoon op wandeling. Bij de ene gaat dat makkelijker omdat die idd ook wat looplust mist en het moeilijk is in de bak met zijn lange lijf. Bij de andere (typje compacte racekever) is de bak juist superfijn omdat je dan iets meer begrenzing hebt. Die gaat juist in de bak heel fijn verzamelen ipv alleen maar vliegen.

Het enige wat ik eigenlijk kan zeggen is geef het tijd. Hij is nog zo jong. Gemiddeld genomen pas 2 of 3 jaar onder het zadel? Als hij nare associaties heeft met bakwerk of met bepaalde oefeningen is dat idd niet zomaar uit zijn systeem. Als ik het zo een beetje hoor verwacht ik, mits je genoeg afwisseld en je er met je osteo bovenop zit, dat ook zijn looplust erop vooruit zal gaan. Ik heb paarden 180 graden zien omslaan, van dikke niet meewerkende koppige propjes waar niemand wat in zag naar makkelijk bewegende meewerkende paarden die graag werken. Het kost alleen al snel een jaar of langer. Als je die tijd er niet in wil steken (is geen oordeel, dat is gewoon voor iedereen persoonlijk met ieder zijn redenen) dan ben je denk ik beter af met een 'makkelijker' paard (voor dit doel) en je paard met een eigenaar die andere dingen van hem zal verwachten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:39

Voor mij geldt altijd maar 1 ding. Paardrijden moet plezier voor 2 zijn. Alleen als ik voel dat mijn paard het ook graag doet heb ik plezier. Als wat ik leuk vind om te doen niet overeenkomt met wat mijn paard leuk vind om te doen, ben je in mijn ogen geen match. Hoe lief je een dier ook vindt. Katten en honden heb je voor gewoon lief, paarden heb je om je hobby mee uit te oefenen. Als je paard jouw hobby gewoon niet leuk vindt ben je volgens mij beide niet zo happy als je zou kunnen zijn.
Ik houd naast dressuur ook van springen en crossen. Als ik een paard zonder werklust, een paard dat je bij elke sprong moet overtuigen dat het echt moet, of bij elk nieuw ding in de cross volledig in de stress schiet, dan is dat niet het paard voor mij. Ze kunnen mij ook mijn leven lang proberen te laten voetballen, misschien zou ik het ooit wel een beetje leren ondanks dat ik weinig balgevoel heb...maar ik zal het altijd met tegenzin blijven doen omdat ik het gewoon niet leuk vind.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:40

Vergeet niet dat je bakwerk ook leuk kunt maken... dat kost tijd en veel beloning. Maar t kan zekerwel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:51

Allegra, mijn IJslander is 3 jaar onder het zadel, daarvan zijn we twee jaar bezig met de bakproblemen. Tijd heb ik wel, mits het blijft verbeteren :-) De eerste (juiste) osteopatische behandeling was 4 september. Hij is zeker verbeterd. Hopelijk zet dat nog door. Ik kreeg het idee dat dit niet zo was (en iemand zei vorige week tegen mij dat hij niet meer kan verbeteren ivm rug/bouw), maar door de vorst heb ik dat niet meer goed kunnen testen. En op diezelfde dag kwam die leuke hengst van de wei :-) Denk niet dat hij te koop is en hij is het tegenovergestelde bijna, nl Arabier, groener dan groen en volledig hengst, maar wel minder overbouwd dan ik eerst dacht. Vandaar dat ik ging nadenken.

Oji, dat vind ik ook. Ik heb vroeger altijd paarden, eh pony's, met looplust gehad. Toen moest ik een keer een pony voor de keuring trainen. Daar ging ik mee op buitenrit en ik moest hem continu aansporen en hij had de oren naar achteren. Ik zei dat ik zelf zo'n paard niet zou willen. Ik heb meer plezier als het paard met de oortjes naar voren vrolijk doorloopt.

Deze IJslander heb ik uitgekozen (omdat ik verliefd werd op zijn karakter, hij raakt je, zou een goed therapiepaardje zijn, en) omdat ik een bomproof paardje wilde voor mijn dochtertje. Ijslanders hebben normaal veel looplust. Mijn vorige IJslander kon goed dressuur. Bij mijn vriendje blijkt het anders te zijn. Maar net als Woenstein en Horseware schrijven, als je hem weg doet mis je je vriendje en wat krijg je terug? Maar dat gaat om mij. Wat vindt mijn paard?

Bij twijfel niet doen. Ik train rustig even verder. Ik probeer het zo leuk mogelijk voor hem te maken. Komt tijd komt raad :-)
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 23-01-16 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:08

Je weet nooit wat de toekomst brengt. Niet met dit paard, niet met een ander. Ook deze kan nare blessures. Dat kan ook bij een ander paard.
Het is een lastige keuze, dat snap ik. Paard is je maatje en je bent er aan gehecht. Maar voor mij geldt wel als uitgangspunt, ik gun mijn maatje het ook om iets te doen wat hem het beste past...niet wat mij het beste past. Dus volgens mij zou de keuze moeten zijn, of je past je dromen en hobby aan omdat je je maatje niet kwijt wilt (bv buitenritten/endurance), of je zoekt een huis voor je maatje waar ie beter tot zijn recht komt en zoekt voor jezelf een paard dat bij jouw dromen/hobby past. Ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen langdurig een paard moeten forceren in iets waar ie gewoon geen lol in heeft. En of een paard plezier heeft in het werk, dat merk je echt wel!
Als een paard minder talent heeft voor iets, maar wel lol in het werk, dan zou ik er geen punt van maken. Dan is het idd de uitdaging om dat mindere talent toch te ontwikkelen (ha ha...heb zelf ook niet zoveel talent en de juiste bouw voor paardrijden). Maar structureel geen lol in het werk, zou voor mij de hobby ook bederven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:24

Azmay schreef:
Omdat de pijn zo ver naar achter zat is meteen naar cystes gekeken.
Uitverdoven is nog niet gedaan en echt naar zweren kijken ook niet. Het punt is namelijk dat ze compleet gelukkig is, haar hele leven al op ruwvoer leeft en vreet als een dijker(ook het beetje krachtvoer wat ze soms krijgt). De dierenarts wilde haar op de kliniek wel helemaal door lichten maar zo lang ze verder gelukkig en pijnvrij lijkt raadde 2 onafhankelijke artsen me aan om nog even af te wachten. Anders is het echt random dingen eruit pikken om te onderzoeken.

Dus ik probeer me nu het werken vanaf de grond eigen te maken, voor zo ver mogelijk. Ik ben zelf namelijk ook flink ziek helaas.

Ik heb eindelijk even tijd gehad om je filmpje te bekijken. Ik kan zo op het filmpje niet iets specifieks zien aan de buik. Zo vanaf het filmpje zou het ook gewoon rugpijn kunnen zijn. Is ze helemaal opgevoeld? Ook ophangbanden van darmen? Zand getest?

Ook als buikpijn het primaire probleem is, zou ik dit paard (in de toekomst) niet trainen zonder hem eerst goed te laten losmaken. Chronische buikpijn verandert je bewegingspatroon ook en het is niet heel gek dat je dan ook een hele stijve rug hebt. Dat zie je ook na langdurige koliek.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:29

Sizzle schreef:
Air, op zich ben ik het 100% met je eens.
Maar sommige paarden worden gewoon depressief in de bak. Daar kan je dan buiten alles van vragen, maar zodra er een hek om staat is het gas kapot.
Ik zou zo'n paard het nooit aandoen om wedstrijden te gaan rijden. Dat vind ik dan niet eerlijk (ja ik ben een watje :o )
Net als paarden die springen gewoon eng vinden en echt bang zijn om het hout te raken maar het wel braaf (huizenhoog) blijven doen omdat de baas dat wil. Dan benje niet meer samen met je paard een doel aan het bereiken.

Waarom zou je alleen dressuur in een bak kunnen doen? ;)
Nee, ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, als je echt ergens wil komen, moet je paard wel een beetje (fysieke) aanleg hebben.

Als het je om de weg erheen gaat, dan is alles mogelijk. Alles wat hier genoemd wordt (flegmatiek, angstig etc. ) is allemaal trainbaar. Je moet alleen de juiste manier zien te vinden.
Rij in de bak zoals je buiten rijdt en rij buiten zoals je in de bak rijdt :D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:39

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:03

Jenny, gewoon zien waar jullie schip strand en wat je op je pad tegen komt.

En wat al gezegd is dressuur hoeft niet in een bak (zeker niet als je prachtig bos of stand bij de hand zou hebben, maar zelfs hier met asfalt valt er nog buiten wel wat te dressuren).
Mijn oude fjord kon tellen... 3 x per week dressuur was haar max, anders deed ze het werk niet graag, maar omdat het moest, daar heb ik rekening mee gehouden en 3 x was dan ook genoeg.
Had ze ook dat niet leuk gevonden, waren we minder gaan dressuren.

Mooie opmerking in dat ene flimpje soms moet je werken aan je sympathie, soms aan respect.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 17:04

Sjolvir schreef:
Mooie opmerking in dat ene flimpje soms moet je werken aan je sympathie, soms aan respect.

Leidmerrie<>koppelgenoot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:42

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:40

Over respect gesproken...
Aangezien ik al weken aan het longeren ben (verplicht) en mijn paard er geen moer aan vindt..dacht ik vandaag eens te beginnen met wat los werken in de longeerbak. Lijntje eraf en gewoon met lichaamspositie spelen en......oeh...daar werd ze wel wakker van. Waar ze anders niet vooruit te branden is aan de longeerlijn (mss wel te weinig respect voor mij), was ze na het los werken op het eerste commando voorwaarts. Vrijdag komt de dierenarts voor een controle/osteopathie behandeling, ik hoop dat hij haar nu behandelen kan, want ze heel best wat gevoeligheden op haar lichaam.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:11

Watermill schreef:
Over respect gesproken...
Aangezien ik al weken aan het longeren ben (verplicht) en mijn paard er geen moer aan vindt..dacht ik vandaag eens te beginnen met wat los werken in de longeerbak. Lijntje eraf en gewoon met lichaamspositie spelen en......oeh...daar werd ze wel wakker van. Waar ze anders niet vooruit te branden is aan de longeerlijn (mss wel te weinig respect voor mij), was ze na het los werken op het eerste commando voorwaarts.

Inderdaad respect..... :)
Ze zien aan je gedrag heel precies met hoeveel overtuiging jij je eigen rangorde hebt bepaald.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:13

Ik richt me nu vooral op mijn eigen houding en zit. Afgelopen donderdag kon ik na een paar dagen niets doen vanwege de vorst weer eens rijden. Timo was enorm fris en had looplust voor 10. Ondanks dat heb ik alles in stap en galop zonder stijgbeugels gedaan en met afhangende benen (moeilijk in uitgestrekte galop op een fris paard!). A.s. woensdag heb ik zitles. Ik ben benieuwd!