Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:21

ik meen me te herinneren ooit gelezen te hebben in de hoefslag dat SJ haar ooit een tip had gegeven over het rijden van de proef en dat ze toen meer en meer naar hem is gaan luisteren.

Uiteindelijk zijn ze getrouwd. Maar toen was ze al volledig op zijn manier van trainen over gestapt. Het zal haar vader wel pijn gedaan hebben, denk ik.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:24

Anky met Cocktail, vond ik ook geen onaangename combinatie:

Duidelijk voor het LDR verhaal... Jammer, want in aanleg geen verkeerde amazone. Gevoel heeft ze wel, daarnaast ook vele takken van sport beoefend, van huis uit wel een veelzijdige amazone.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:28

Anky is gewoon verbeterd in de jaren, ze heeft geleerd. En meer geleerd dan wij ooit allemaal bij elkaar kunnen en zouden doen Incl Professor.Men kan hoog en laag springen maar met haar paarden heeft ze na bonfire en ook zo coctail heeft ze wereldtitels gewonnen, en die win je niet als je als je geen deuk in een pakkie boter rijd.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:30

dat anky wedstrijden kan rijden, betwist ook niemand. maar ze is niet verbeterd, jammer genoeg. Bonfire was nog werkelijk los door het lijf en van achteren naar voren gereden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:32

dat waren haar ander paarden niet?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:32

tjoppie schreef:
Anky is gewoon verbeterd in de jaren, ze heeft geleerd. En meer geleerd dan wij ooit allemaal bij elkaar kunnen en zouden doen Incl Professor.Men kan hoog en laag springen maar met haar paarden heeft ze na bonfire en ook zo coctail heeft ze wereldtitels gewonnen, en die win je niet als je als je geen deuk in een pakkie boter rijd.

Moet ik zeggen dat ze het niveau na Bonfire en Cocktail, mijn inziens, nooit meer heeft kunnen evenaren.

Vwb de wereldtitels, die gebruik ik al jaren niet meer als graadmeter, het moment dat men achter de LL gereden paarden of paarden met hoge kruizen gedurende piaffe/passage gaat belonen met titels is mijn inziens de geloofwaardigheid van het jurycorps ver te zoeken.

Maar goed, dat is voor mij persoonlijk... en laat ik mijn persoonlijke mening in dit topic maar ver voor mij houden :+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:34

ik meen toch dat er langzamerhand onderdelen uit de GP zijn verdwenen dus tsja. wat zegt dat nu dan nog? het niveau lag kennelijk jaren geleden gewoon hoger omdat ze toen dat nog wel konden rijden.

dus men scoort nu 80% op een niveau dat lager ligt dan de GP van een tiental jaren geleden. tsja...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:35

quadripes schreef:
ik meen toch dat er langzamerhand onderdelen uit de GP zijn verdwenen dus tsja. wat zegt dat nu dan nog? het niveau lag kennelijk jaren geleden gewoon hoger omdat ze toen dat nog wel konden rijden.

dus men scoort nu 80% op een niveau dat lager ligt dan de GP van een tiental jaren geleden. tsja...

Daar lijkt het wel op ja...

Daarnaast is het voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat Totilas beloond werd met een 10 voor zijn piaffe. Hij ging absoluut niet voldoende zitten in de piaffe, dus hoe is het mogelijk dat hij daar een 10 voor heeft kunnen krijgen.

Want met een 10 zeg je feitelijk dat er nooit meer een paard/combinatie komt die de getoonde oefening kan verbeteren. Kortom, er wordt gesproken over perfectie, terwijl er van perfectie op dat moment geen sprake was.

En mijn inziens... er van perfectie ook nooit sprake zal zijn...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 22-05-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:36

mijns inziens. Een ieder die meent het beter te weten dan de Juryleden op internationale wedstrijden, die zie ik zelf graag eens in de ring verschijnen.

Nu weet ik dat iedereen die hier zo hard schopt niet wedstrijden rijd, en zich dus niet laat toetsen op hun rijden, want dat is wedstrijd rijden namelijk. Een wedstrijd rijden is niks meer of minder dan het laten toetsen van diens kunnen. Hier moet ik helaas concluderen dat de grootste monden zich niet durven laten toetsen.
en daar vallen ook olypische of wereldbekerwedstrijden onder, het is niks meer of minder dan een toets
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 22-05-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:37

en winnaarsronden gingen toen ook nog in een galop of passage. met die hete en sensibele halfbloeds, volbloeds en Lipizzaners die toen nog mee deden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:39

Citaat:
Mijn inziens, volgens nederlandse spelling.

Moet ik nu overigens wel concluderen dat mijn docent Nederlandse Spelling hier dan toch een fout heeft gemaakt en het dus inderdaad mijns inziens dient te zijn.

Ach ja, tijden veranderen, zal ik maar zeggen ;) Gelukkig draait dit forum om paardensport en niet om nederlandse spelling :+

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:42

ik meen toch ook hier mijn bewondering voor Anky (als klassiek amazone) te hebben geuit. en ik mag mijn teleurstelling toch uitspreken dat zij, in mijn ogen, achteruit is gegaan?

en dat het niveau van de GP naar beneden is bijgesteld, is ook geen geheim.

en dat de proeven worden of zijn verkort is ook geen geheim.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:45

tjoppie schreef:
mijns inziens. Een ieder die meent het beter te weten dan de Juryleden op internationale wedstrijden, die zie ik zelf graag eens in de ring verschijnen.

Nu weet ik dat iedereen die hier zo hard schopt niet wedstrijden rijd, en zich dus niet laat toetsen op hun rijden, want dat is wedstrijd rijden namelijk. Een wedstrijd rijden is niks meer of minder dan het laten toetsen van diens kunnen. Hier moet ik helaas concluderen dat de grootste monden zich niet durven laten toetsen.
en daar vallen ook olypische of wereldbekerwedstrijden onder, het is niks meer of minder dan een toets

Je hoort mij niet zeggen dat ik het beter weet, daarnaast hoor je mij ook niet zeggen dat ik wel of niet aan wedstrijden deelneem en dat is iets wat u achter uw computer zeker niet kunt beoordelen.

Desalniettemin mag ik mijn mening ventileren en mag er best met een kritisch oog gekeken worden naar de huidige sport. En volgens mij is daar niets mis mee, zo lang men niet kwaad spreekt over anderen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:51

natuurlijk mag u uw mening ventileren, maar dat betekend niet dat uw mening meningsvol is.
en zeker, zolang u geen kwaad spreekt over een ander, is het acceptabel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:54

tjoppie schreef:

Tjoppie dit vind ik zo'n onzin. Onlangs heeft nog iemand op haar vraag bij mij zit lesje gedaan op mijn brave merens. Amazone rijdt op een geweldig hoog niveau wedstrijd en ik zal het haar nooit na doen. (moet ik beginnen met andere paarden te kopen, maar dan nog). Alle bewondering en respect voor haar, iets dat ze ook weet. Zij rijdt vele male beter dan ik ooit zal rijden. Toch had ik wat aandacht puntjes voor haar. Die werden dankbaar aanvaard met de zelfkennis dat het klopte.
Het is toch onzin dat je zelf zo goed moet kunnen rijden om anderen te kunnen beoordelen? Dan kun je veel jury mensen ook wel ontslaan. Dat geldt ook voor instructeurs. Vaak zijn de beste instructeurs diegene die (net) of (helemaal) niet goed genoeg zijn.
Daarnaast gaat het hier niet om kleine foutjes maar om een methodiek van rijden. Anky met Bonfire krijgt dan ook alle lof en bewondering.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:13

tjoppie schreef:
ik snap dat jij dit onzin vind, je hebt het pvd over zitlesjes!! Waar denk jij in hemelsnaam dat je staat in de sport? ergens aan de top ofzo?
Kom op zeg. Ga je zitlesjes geven aan beginnende ruiters, maar niet aan olympisch gekwalifieerden, wat en wie denk je wel die je bent?
Onzin, onzin kan jij vinden. geen probleem.Totdat jij je kan evenaren op een redelijk niveau is jouw mening wat mij betreft niks waard.

hoe vind jij dan, dat de huidige gekwalificeerde ruiters zitten op hun paarden?
want in mijn beleving heeft het veelal meer met surfen-zeilen of `stacato` rijden te maken
Waardoor de vloeiende beweging die een paard van nature heeft , verkrampt eruit gaan zien.
ik zou echt heel graag de top eens wat zitlesjes willen geven!
kweet zeker dat ze er zeker wat van opsteken en daardoor een verbetering van de beweging van hun paard gaan voelen.
rijden hoort in een eenheid te gaan....de beweging van het paard en ruiter vloeien in elkaar over
je zit als ruiter IN je paard....dat is het gevoel wat je krijgt en als goede kijker ook kan waarnemen.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-05-11 21:27, in het totaal 3 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:15

ik meen dat Pien niet zei dat jij 'onzin praatte' maar dat ze de uitspraak onzin vond. (misschien niet handig geformuleerd) ze is niet persoonlijk geworden en dat doe jij nu wel. dat vind ik niet zo netjes.

daarbij vertelt ze eerlijk dat ze zelf nog niet zo ver is en dat degene aan wie zij opmerkingen maakte, daar tot haar vreugde / verbazing/ ?? ook iets mee deed ondanks het niveauverschil.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:16

ah kijk daar komt Nombrado weer, dan zou ik zeggen, tjoppie, ik denk dat je daar beter mee in discussie kunt gaan :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:18

orienta schreef:
nombrado schreef:
ik zou echt heel graag de top eens wat zitlesjes willen geven!
kweet zeker dat ze er zeker wat van opsteken en daardoor een verbetering van de beweging van hun paard gaan voelen.

Hahahahaha je maakt een grapje _O- _O- _O-

nee hoor
ik ben bloedserieus.... *D
wat doen jullie enorm laagdunkend over zitles!
daar begint en eindigt het mee (en zal je altijd moeten onderhouden, zelfs de top)
de paarden kunnen het allemaal al hoor, de ruiters mogen het leren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:19

quadripes schreef:
ik meen dat Pien niet zei dat jij 'onzin praatte' maar dat ze de uitspraak onzin vond. (misschien niet handig geformuleerd) ze is niet persoonlijk geworden en dat doe jij nu wel. dat vind ik niet zo netjes.

daarbij vertelt ze eerlijk dat ze zelf nog niet zo ver is en dat degene aan wie zij opmerkingen maakte, daar tot haar vreugde / verbazing/ ?? ook iets mee deed ondanks het niveauverschil.

ik VIND dat zij onzin spreekt, en waar ligt nu het verschil tussen wel of niet persoonlijk worden.
Ik vind een ieder welke geen deuk in de B rijd maar wel weet hoe de internationale top het moet doen het afzeiken waard, en daar vallen de meeste grote monden in dit topic ook onder.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:21

ik geloof niet dat Pien iemand aan het afzeiken was.

en Nombrado wil de hele top wel zitles geven... :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:22

quadripes schreef:
ik geloof niet dat Pien iemand aan het afzeiken was.

Is wel lekker verdienen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:23

tjoppie schreef:
quadripes schreef:

ik VIND dat zij onzin spreekt, en waar ligt nu het verschil tussen wel of niet persoonlijk worden.
Ik vind een ieder welke geen deuk in de B rijd maar wel weet hoe de internationale top het moet doen het afzeiken waard, en daar vallen de meeste grote monden in dit topic ook onder.

OK ik doe dus weer mee want ik ben uit de B *\o/* _/-\o_

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:23

quadripes schreef:

o jawel hoor
en zelfs professor en quadripes , en moll }>

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:28

Vermakelijk dat gekibbel. Wat maken we ons toch druk. Als we ons nu ook zo druk zouden maken over ons eigen rijden, dan kwamen we misschien nog eens ergens. Trouwens, ik vind het niet zo verbazingwekkend dat iemand die op "hoog" niveau rijdt, zelfkennis heeft over haar eigen tekortkomingen en dus kan beamen wat iemand anders aan verbeterpunten ziet. Anders was ze waarschijnlijk ook niet op hoog niveau gekomen. Zij zal er wel niet vooral over gepraat hebben, maar vooral veel uren op een paardenrug doorgebracht hebben.
Maar ga vooral zo door, ik vind het wel vermakelijk.