Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:58

Ik had juist begrepen dat ze wel wilde starten?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 12:58

Ze was in de verleiding wedstrijden te gaan rijden.
De bouw en het temperamet spelen een rol in de mogelijkheid om een optimale eenheid te benaderen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:28

Jennyxx schreef:
Het is al bijna 35 jaar mijn droom :o Niet zo zeer z dressuur qua wedstrijden, maar wel dat niveau en dan vóóral de weg daar naar toe. Zoals Simpelman het een beetje omschrijft.

Deze uitspraak was mij bijgebleven. Lijkt me geen onmogelijkheid met een ijslander die correct (volgens de rasstandaard) gebouwd is een het juiste temperament heeft.

Verder helemaal eens hoor Simpelman!

Van fjorden weten we al lang dat ze naar het z te rijden zijn, dan zijn goede ijslanders gunstiger gebouwd voor dit doel, dus waarom niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:44

Allegra schreef:
Jennyxx schreef:
Het is al bijna 35 jaar mijn droom :o Niet zo zeer z dressuur qua wedstrijden, maar wel dat niveau en dan vóóral de weg daar naar toe. Zoals Simpelman het een beetje omschrijft.

Deze uitspraak was mij bijgebleven. Lijkt me geen onmogelijkheid met een ijslander die correct (volgens de rasstandaard) gebouwd is een het juiste temperament heeft.

Van fjorden weten we al lang dat ze naar het z te rijden zijn, dan zijn goede ijslanders gunstiger gebouwd voor dit doel, dus waarom niet.

Ik denk dat de waarom niet bij Jennyxx gaat om deze specifieke ijslander die ze nu heeft... die is niet de gunstig gebouwde, gezonde, talentvolle ijslander die je nodig hebt om Z te gaan rijden. Z is helemaal niet super lastig maar ik denk wel dat als je droom is om dressuur te rijden en jezelf ook niet alle geld, tijd, talent van de wereld hebt je het met sommige paarden jezelf wel makkelijker maakt dan met anderen.
Dan blijft nog het dilemma of je van het proberen te vervullen van deze droom wel echt gelukkig wordt maar dat kan Jennyxx allleen voor zichzelf beantwoorden.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:36

Van wat ik op de foto's kan zien valt het best mee, hij heeft bijvoorbeeld niet zo'n laag aangezette zware hals die weleens ziet. Maar idd, je maakt het jezelf wel makkelijker als je doet met een paard waar het voor gefokt is (en gelukt ook, genoeg dressuurgefokte paarden die ook niet zo uit de verf komen). Het ging me er niet om om te bewijzen dat ijslanders heus wel z kunnen lopen hoor, het was vooral de kort door de bocht reactie 'die zijn ergens anders goed in dus je kan het vergeten' (althans, zo kwam het op mij een beetje over) waar ik een beetje nuance aan wilde toevoegen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:06

:wave:

Goed dat je nuance aan bracht hoor, Allegra. Maar Simpelman "kent" mij en mijn IJslander wat langer, zo ook onze problemen. Zoals je zelf schrijft:

Allegra schreef:
Jennyxx schreef:

Mijn IJslander is niet heel rastypisch. Hij heeft weinig temperament (daardoor is hij wel heel fijn door mijn dochtertje te rijden). Zijn bouw is helaas ook niet zo gunstig. Zijn staartaanzet is vrij hoog voor een IJslander. Zijn hals wat laag (alhoewel het nog lager kan). En hij is lang gebouwd. Met name dat laatste (in combinatie met zijn flegmatiek zijn) zorgt er voor dat dressuur voor hem (en zijn lendenen) zwaar is.

Hij is wel ontzettend lief, braaf, makkelijk, bomproof en mensgericht. Wat het moeilijk maakt voor mij om hem weg te doen. Wel vraag ik mij af of ik hem er een plezier mee doe als ik hem houdt, omdat dressuur zwaar voor hem is.

Mijn droom is om op z niveau dressuur te rijden. Om dat mee te maken, die weg daar naar toe en dat niveau samen met je paard. Gezien mijn leeftijd is het een beetje nu of nooit. Wedstrijden weet ik nog niet. Maar ik ben ook heel gek op dit paard, dus ik weet het nog niet :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 16:12

Jennyxx schreef:
Gezien mijn leeftijd is het een beetje nu of nooit.

Jonge meid!
Als je gewoon door gaat tot het gaatje dan kun je 90jr op je paard worden. :)

We worden alleen een beetje stijver op den duur, dus de bewegingen van het "oudjes" paard moeten wat kleiner en beheerster zijn maar daar ben jij nog heel ver vandaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:18

Jenny, als je over een paard kunt beschikken dat nette gangen heeft en al een beetje basis heeft dan duurt naar het Z rijden niet zo lang.
Kun je niet een beetje bij fokkers gaan vragen of je wat jonge dieren voor ze kan rijden of iets?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:28

Simpelman schreef:
Jennyxx schreef:
Gezien mijn leeftijd is het een beetje nu of nooit.

Jonge meid!
Als je gewoon door gaat tot het gaatje dan kun je 90jr op je paard worden. :)

We worden alleen een beetje stijver op den duur, dus de bewegingen van het "oudjes" paard moeten wat kleiner en beheerster zijn maar daar ben jij nog heel ver vandaan.

:D Na ja misschien valt leeftijd nog mee dan. Mijn IJslander is wel pas 7,5 jaar en gaat (hopelijk) nog minstens 20 jaar mee. Ik ga er rustig over nadenken. Zo'n lief paard vind je zelden.

Even wat anders. Ik heb de kneveltrens gepast, maar vind hem een beetje raar zitten. Het is maat 12,5cm en past maar net. Maar een pony van 1.40m heeft toch geen 13,5? En de onderste knevel komt soms tegen zijn hoofd aan. Of komt dat alleen door zijn dikke vacht? Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij kan zijn mond wel goed open doen zonder neusriem := (hij wilde de teugel pakken om op te eten >;) )
Afbeelding

Edit: Sizzle dat is misschien ook een idee. Even kijken of ik daar wel tijd voor heb naast mijn eigen paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 16:38

Het is niet met zekerheid vast te stellen zo.
Het lijkt goed maar is misschien wat krap.

Heb je niet ergens een bit van 13,5 liggen om even te kijken of dat goed ligt?

Veel paarden lopen in het begin te knoeien met hun bit, de teugels en alles dat uitsteekt.
Het moet even wennen.
Het helpt als je er een klontje bij geeft dan gaan ze daar op sabbelen.

Ben je er zo zeker van dat het kopstuk zo zonder frontriem niet naar achteren kan zakken?
Dat kan heel heftige reacties opleveren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:43

Ik krijg de indruk dat je bit (zoals te zien op je recnte foto's) eerder iets te smal dan te breed is voor je pony. Juist een kneveltrens moet echt ruim in de mond passen, om het "kantelen" van de onderste poot er van te vermijden. Een halve tot hele cm ruimte tussen mondhoek en begin van de pootjes van de kneveltrens zou er toch wel moeten zijn. Als een knevel te smal is voor de mond "trekt" het onderste deel naar binnen. Dat gebeurt ook als MET NAME het kneveltrens-bit iets te hoog in de mond hangt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ga nooit van standaard bit maten uit, het hangt dikwijls van het soort bit en ook van de fabrikant af.

Mijn Tink x Fries Bonte jaopie heeft een "gewone" 13,5 maat, mijn merrie (Fries x Tuiger) daarentegen heeft een veel smaller smoeltje, daar kom ik met een 11,5 ruim mee uit. Gewoon per paard kijken en uitproberen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:32

Zoals Simpelman zegt dient een goed dressuurpaard te voldoen aan bepaalde normen.
Even daarop "hardop" doordenkend..

Stel een ieder zou hier zo'n paard op stal hebben staan en er toch wel mee uit de voeten kunnend.
Dan zouden we waarschijnlijk de diverse klasses door stromen, zonder al te veel problemen en netjes in de Z (en hoger) rijden.
Het paard "bluft" zich immers qua beweging er wel doorheen, ze zijn gefokt op die beweging en die elasticiteit.
Juist doordat we een paard/pony op stal hebben staan welke niet voldoet aan die eigenschappen hebben wij het nodig, om hetzelfde te kunnen bereiken, dat ons paard/pony nog meer op een juiste manier getraind word.
En redden we het niet op de moderne manier maar moeten we zoeken we naar wat anders en komen dus uit bij de KD.
Immers hadden we een heel makkelijk paard onder ons dan hoeven we niks te veranderen aan ons denken en doen dan redden we ons zo (moderne manier) ook wel.

Vroeger had men niet zulke bewegingstoppers en elastiekjes en was het daardoor heel normaal dat je de tijd nam voor de opleiding van het paard want anders redde ze het niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:49

Weet niet of ik het nu helemaal opschrijf zoals ik het eigenlijk bedoel, maar poging tot.

Dacht dat doel van dit topic was elk paard dressuur matig te verbeteren (mits gezond), echter nu moet er toch om het "echte" gevoel te kunnen hebben, er een paard met talent en de juiste bouw gereden worden, blijkbaar??

Als bezitter van de mindere goden kan ik iedereen hier verzekeren, dat je ook kan dansen met je huis tuin en keuken variant, allicht niet op Olympisch niveau, maar dansen kan je! Het gaat om het samenspel tussen ruiter en paard, dat is ongeacht het talent en de bouw, een paard dat zijn ruiter aanvoelt en een ruiter die zijn paard aanvoelt en in de meest subtiele manier op elkaar in kunnen spelen.

Heb ik het toch al die tijd weer helemaal mis gehad...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:50

Jenny, heb je geprobeerd het bitje een gaatje lager te hangen? Vind hem persoonlijk wat aan de hoge kant hangen. Wat leuk koppie heeft hij toch <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:59

@Solvir, je hebt het helemaal niet mis gehad.

Het is natuurlijk evident dat een paard met een minder gunstig bouw, zoals een hertenhals, overbouwd, steile achterbenen, etc (ik noem maar wat) ook voor de ruiter een grotere opgave zal zijn om die óók op een voor het paard correcte manier te leren bewegen. Als je er SERIEUS mee wil dressuren zal dit een extra handicap zijn, maar dit topic ging niet over de wedstrijdsport, maar over het correct het paard te laten leren bewegen. Met náme (uiteindelijk) OHZ. Dus daar vallen wat mij betreft ook alle soorten, maten en rassen onder/
Ik heb zelf ook "maar" een Tinker x Fries kruising, en een Fries x Tuiger kruising, welnu,die zie je doorgaans ook niet op de Olympische Spelen, maar who cares?
Ieder kan z'n eigen paard/pony OP DIENS MANIER en BINNEN DIENS GRENZEN op ee coorcte wijze leren lopen/ rijden.
Dáár gaat dit topic over voor zover ik begrepen heb tot nog toe.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 18:19

Sjolvir schreef:
Weet niet of ik het nu helemaal opschrijf zoals ik het eigenlijk bedoel, maar poging tot.

Dacht dat doel van dit topic was elk paard dressuur matig te verbeteren (mits gezond), echter nu moet er toch om het "echte" gevoel te kunnen hebben, er een paard met talent en de juiste bouw gereden worden, blijkbaar??

Als bezitter van de mindere goden kan ik iedereen hier verzekeren, dat je ook kan dansen met je huis tuin en keuken variant, allicht niet op Olympisch niveau, maar dansen kan je! Het gaat om het samenspel tussen ruiter en paard, dat is ongeacht het talent en de bouw, een paard dat zijn ruiter aanvoelt en een ruiter die zijn paard aanvoelt en in de meest subtiele manier op elkaar in kunnen spelen.

Nee hoor.
Alleen, het werk gaat een atletisch gebouwd rijpaard gemakkelijker af, het ervaart het werk als licht.
Het kost zo'n paard weinig moeite om te bewegen zoals we dat graag van hem willen.
Waar we een paard uiteindelijk toe opleiden is het ons op een zo comfortabel mogelijke manier te dragen én daarbij zelf zo weinig mogelijk schade/slijtage te ondergaan.

Met name voor dat stuk "ons dragen" heeft de fokkerij paarden gefokt die dat gemakkelijk kunnen en dat voel je.
Ieder ras heeft zijn specialiteit, het paard van DarkoFoitzik is niet in de eerste plaats gefokt om hem te dragen maar om zware lasten te verslepen, mijn eigen Arabo Fries is door de fok voorbestemd om gemakkelijk en snel de kar te trekken over grote afstanden, een haflinger om dat tegen de helling op te doen, enz..
Ze kunnen allemaal correct leren bewegen onder het zadel maar wil je het optimum dan kies je een dressuurpaard.
Ik koos een Arabo Fries, nu kijken hoever ik ermee kom onder het zadel. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:34

Sjolvir schreef:

Tuurlijk kun je ook dansen met de keuken variant, maar er zijn paarden die dat gemakkelijker kunnen. En als je de keukenvariant hebt zoals ik hier, dan is het belangrijk dat je een variant hebt die wat heter is en heel erg graag het dressuur werk wil doen.
Zoals deze ijslander is het niet alleen een keuken variant maar van de keuken variant ook nog eentje die flegmatieker is. Dus dan heb je een dubbele handicap of eigenlijk driedubbel, namelijk: bouw is niet super, het temperament is niet super en dan heel belangrijk paardje wordt er waarschijnlijk niet gelukkiger van. Dus ik begrijp deze overweging wel.

Toen wij ons tweede paardje kochten heb ik van het begin gezegd dat we gingen twee voor het houden van de prijs voor één. Dat is altijd gelukt. Dus denk daar ook eens over na. Een ijslander is niet duur in het onderhoud en heeft niet zoveel nodig.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:48

Ik zeg wel eens over jeugd (of ook volwassenen) die alles maar krijgen wat hun hartje begeert.
Die vinden alles maar normaal.
Terwijl als ze er voor moeten werken, dingen er voor moeten laten, keuzes over wel of niet iets doen, hebben meer waardering voor hetgeen ze krijgen.

Dat terug koppelend naar de paarden.
Zodra ik op het paard zit, of dat nou op de Fries is of op de Haflinger of Draver was, en de kwartjes vallen/vielen op hun plek waardoor je ineens dat machtige gevoel krijgt van een paard wat correct loopt, nou dan heb ik een brok in mijn keel.
Voel me alsof ik door vleugels wordt gedragen en zal er ook alles aan doen om het een volgende keer weer voor elkaar te krijgen.
Zou ik op een paard zitten wat dat uit zichzelf aan zou bieden zal ik bij wijze van spreken sneller teleurgesteld zijn als het een keer anders zou gaan...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:56

Dansen met je huis tuin en keuken variant kan, mits deze daar het karakter voor heeft.
Dat wat jij zegt Woestijn, dat gevoel wat ze geven als ze zo stinkend hun best voor je doen.

Toch is een gouden karakter me meer waard dan een wereld bouw.
De jongste is te klein, heeft te korte pootjes een te kort lijfje, te kort nekkie, de grove en lage hals aanzet, geen front, alles wat ik graag wel had willen hebben.
Maar.... In 1 ding compenseert ze dat alles tegelijk, haar karakter! (ook al is het een brutale lastpost <3 )
Ook met haar zal ik kunnen dansen, dat weet ik nu al, ze is net een hondje, enorme will to please.
Dan zijn haar tekortkomingen in bouw als dressuurpaard haar meteen vergeven.
(overigens is ze correct gebouwd en haalt goede punten op de keuring, is dus mooie fjord, maar tja,
niet meteen een dressuurpaard.)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:03

Het is ook maar net waar je je plezier uit haalt en wat je doel is.
Ik vind de relatie met het paard ook belangrijk en ik haal nu ook veel voldoening uit een merrie met wat problemen op het rechte pad te krijgen. Maar het is wel een dressuurpaard als in een Scandic en ooit toen ze jong was ook als talenvol bestempeld (en toen waarschijnlijk met veel haast in de kreukels gereden die ik nu weer beetje glad probeer te strijken) Ik merk dat ik dat wel leuk vind dat puzzelwerk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:41

Woestijn ik heb gewoon een normaal sportpaard dat het waarschijnlijk in de toekomst ook in de subtop leuk zou kunnen doen.
Als die zijn stinkende best doet is dat echt niet saaier dan wanneer een fries of pony zijn stinkende best doet hoor :+

Het enige wat ik en Simpelman gezegt hebben is dat als je redelijk goed in normaal tijdsbestek een paard van het B naar de Z wilt rijden dat dit meestal minder obstakels opleverd met een paard dat daarvoor gefokt is.
Dat is gewoon de realiteit.

Anders kom je in een soort 'haflingers kunnen heus wel springen' discussie terecht.
Net zo goed als een töltende draver het gaat afleggen tegen een goede ijslander op een wedstrijd, legt een ijslander het af tegen een goed gereden warmbloed paard (of sportpony).

Dat staat volledig los van goed paardrijden in je eigen achtertuin. Ook een ijslander of fjord of zelfs shetlander kunnen het fantastische gevoel geven dat alles gaat zoals het moet gaan.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:19

@Sjolvir: Karakter is zo ontzettend belangrijk.
Ken diverse "keuringstoppers" (verschillende rassen) welke met rijden niet leuk meer zijn voor de gemiddelde ruiter.
Daar tegenover staan de paarden die op een keuring onderaan zouden eindigen maar puur op karakter zoveel voor hun ruiter willen doen. <3

@Evelijn: Een paard wat in de kreukels zit voor je neus zien opbloeien is geweldig!
Genieten moet dat zijn!

Sizzle schreef:
Woestijn ik heb gewoon een normaal sportpaard dat het waarschijnlijk in de toekomst ook in de subtop leuk zou kunnen doen.
Als die zijn stinkende best doet is dat echt niet saaier dan wanneer een fries of pony zijn stinkende best doet hoor :+

Zeg ook nergens dat het saaier is, dat gevoel (ongeacht wat voor type paard) als ze voor je willen werken, zonder dwang, heerlijk!
Karakter kan veel overwinnen, al zullen ze met bouw beperkingen nooit een topper worden.
Maar eerlijk is eerlijk.. als je een topper wilt hebben zal je ook daar een meer geschikter paard voor moeten kopen.

Citaat:
Het enige wat ik en Simpelman gezegt hebben is dat als je redelijk goed in normaal tijdsbestek een paard van het B naar de Z wilt rijden dat dit meestal minder obstakels opleverd met een paard dat daarvoor gefokt is.
Dat is gewoon de realiteit.

Daar doel ik ook op.
Hoe meer een paard correct voor het doel gebouwd is hoe makkelijker het zal zijn om dat doel te behalen.
Een paard wat een minder geschikte bouw heeft heeft meer tijd nodig om zijn min punten te verbeteren, al dan niet er voor moeten zorgen dat zijn plus punten nog beter worden.
En zulke paarden hebben nog meer baat bij een correcte training.

Citaat:
Dat staat volledig los van goed paardrijden in je eigen achtertuin. Ook een ijslander of fjord of zelfs shetlander kunnen het fantastische gevoel geven dat alles gaat zoals het moet gaan.

Je moet ten alle tijden kijken naar het materiaal waar mee je werkt.
Nooit je laten verblinden door wat andere denken/zeggen of laten zien en inderdaad realistisch zijn.
Kan altijd heerlijk genieten als iemand met zoveel plezier met zijn/haar paard omgaat, jammer genoeg zie je dat minder vaak dan ik zou willen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:40

Dan had ik je verkeerd begrepen, sorry.
Bedankt voor de opheldering :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:58

Ik heb het idee dat de ijslander van Jenny nu beoordeeld wordt op basis van de problemen die er waren voor de behandeling van de osteopaat. Als ik bekijk welke ontwikkeling dat paardje in anderhalve maand tijd heeft gemaakt, kan ik mij niet voorstellen dat hij ongeschikt is voor de dressuur.

Dat samen met zijn leeftijd, ik zie genoeg mogelijkheden erin :j En in feite zijn ze pas anderhalve maand op weg... das niks.

En in een jaar ben je ook niet opeens te oud Jenny :D Geef het de tijd! Het zou zonde zijn om nu al een beslissing te nemen.
En daarnaast is een leuk gebouwd paard ook geen garantie voor succes natuurlijk, maar dat weet je ook gezien de blessures van je vorige paarden.
Kennis is in de M2 terecht gekomen.. met een dartmoor x shet. (En niet op de puntjes bij elkaar sprokkelen manier :) )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:59

Uiteraard levert meer talent van paard minder obstakels op, net als goed meewerkend karakter van paar minder obstakels oplevert.

Overigens zou ik het toejuichen als die van mij meer talent hadden en had graag zelf ook meer talent gehad, maar helaas.... Is ook uiterst confronterend als je je instructie op je paard ziet rondrijden en je dan weet dat ie het dan wel doet .. en bij jou zelf niet.. Meteen reality check.. probleem is dus voornamelijk de ruiter in ons geval :( .