Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:16

Laatst bijgewerkt door cherie78 op 22-05-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:18

doet ons Ank het toch beter, of niet?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:20

Dank voor het plaatsen van de filmpjes! Altijd leuk en leerzaam om zulke combi's te analyseren. Ik kende deze combi nog niet, maar dat zegt vooral iets over mij :)

Ik begrijp dat dit een voorbeeld moet zijn van een perfect en klassiek geschoolde combi. Volgens Prof is dit dan vele klasses beter dan wat de Nederlandse top laat zien?

Het is een heel goede combi maar zelfs ik zie dat dit paard vooral in draf niet zuiver loopt. De beweging van het la-been neigt een beetje naar de beweging die je ook ziet bij paarden met een hanentred. Ik vind dit ook geen voorbeeld van lichtheid want deze dame heeft de stang er flink aan. Verder wordt er in de piaffe flink bijgeprikt met een spoor om 'm aan de gang te houden. Ook in de pi-pa zie je de onregelmatigheid van het la-been terug. In de pirouettes komt hij best diep en de 1-ers zijn niet bepaald recht. De stap die bij de 'moderne' dressuurruiter zo bedroevend zou zijn vind ik bij deze klassiek getrainde combi er nogal strak uitzien. En net als in de draf, pi-pa is ook de stap niet zuiver. Het paard is sneller in het ra-been en la-is de pas trager en korter. Opvallend is dat het paard wel zuiver stapt aan het einde van de rit wanneer de amazone in vrije stap de baan verlaat......

Het blijft natuurlijk een super goede combi maar ik snap heel goed dat dit niet aan een van Grunsven of Gal kan tippen en blijkbaar denkt de jury er ook zo over, gezien het puntentotaal.

PS ik heb gekeken zonder muziek er bij :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:21

tjoppie schreef:
doet ons Ank het toch beter, of niet?

:j en EG-wel, Happy en Imke ook :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:22

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:23

U vergeet allen zeer veel, de combinatie in nu rijper sterker en veel beter.
U vergelijkt een relatief jonge combinatie die aan et opbouwen is met gevestigde combinaties die zij nu weg reed.
En lopen doet het paard zeker niet, dat deed het paard van Laarakkers in de Piaffe.
Bovendien ziet u hier een filmpje dat verleden tijd is ivb met de ontwikkeling van de combinatie, maar helaas denkt u allemaal alleen aan de Piaffe en Passage, dat internationaal en ook bij de Nederlanders er de basis geheel niet klopt geen stap geen halthouden niets.
Laatst bijgewerkt door Professor op 22-05-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:24

Abacab schreef:
Dank voor het plaatsen van de filmpjes! Altijd leuk en leerzaam om zulke combi's te analyseren. Ik kende deze combi nog niet, maar dat zegt vooral iets over mij :)

Ik begrijp dat dit een voorbeeld moet zijn van een perfect en klassiek geschoolde combi. Volgens Prof is dit dan vele klasses beter dan wat de Nederlandse top laat zien?

Het is een heel goede combi maar zelfs ik zie dat dit paard vooral in draf niet zuiver loopt. De beweging van het la-been neigt een beetje naar de beweging die je ook ziet bij paarden met een hanentred. Ik vind dit ook geen voorbeeld van lichtheid want deze dame heeft de stang er flink aan. Verder wordt er in de piaffe flink bijgeprikt met een spoor om 'm aan de gang te houden. Ook in de pi-pa zie je de onregelmatigheid van het la-been terug. In de pirouettes komt hij best diep en de 1-ers zijn niet bepaald recht. De stap die bij de 'moderne' dressuurruiter zo bedroevend zou zijn vind ik bij deze klassiek getrainde combi er nogal strak uitzien. En net als in de draf, pi-pa is ook de stap niet zuiver. Het paard is sneller in het ra-been en la-is de pas trager en korter. Opvallend is dat het paard wel zuiver stapt aan het einde van de rit wanneer de amazone in vrije stap de baan verlaat......

Het blijft natuurlijk een super goede combi maar ik snap heel goed dat dit niet aan een van Grunsven of Gal kan tippen en blijkbaar denkt de jury er ook zo over, gezien het puntentotaal.

PS ik heb gekeken zonder muziek er bij :)

paard is in de rijden retescheef....door de ruiter
kijk maar eens als ze in die eerste film aan komt stappen hoe ze zit in die stap

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:28

nombrado schreef:
je moet er voor betalen om te zien hoe het niet moet zeker:D
zeker duits :+

Je moet er inderdaad voor betalen ;)
Er is zo'n 5000 uur aan beeldmateriaal

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:29

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:30

Professor schreef:
U vergeet allen zeer veel, de combinatie in nu rijper sterker en veel beter.
U vergelijkt een relatief jonge combinatie die aan et opbouwen is met gevestigde combinaties die zij nu weg reed.
En lopen doet het paard zeker niet, dat deed het paard van Laarakkers in de Piaffe.
Bovendien ziet u hier een filmpje dat verleden tijd is ivb met de ontwikkeling van de combinatie, maar helaas denkt u allemaal alleen aan de Piaffe en Passage, dat internationaal en ook bij de Nederlanders er de basis geheel niet klopt geen stap geen halthouden niets.

hoe jong is de combinatie? Jonger als EG die op totilas op 8 jarige leeftijd kreeg?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:31

Nombrado toont u uw filmpjes op uw Nombrado dan kunnen wij beoordelen of u er verstand van heeft, nooit gehoord dat combinaties verbeteren, en u heeft een uitdrukkings vermogen van iemand die er niet al te veel gevoel voor heeft.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:31

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:34

Een paard met 8 jaar op dat niveau, is dus typisch een bewijs van Baucher, daar hoeft men niet trots op te zijn, maar die moest ook eerst ontwikkelen.
En van Gal had toen zelf al internationale ervaring, en dat heeft deze dame niet.
Maar lichtheid die wil men niet of kan men niet zien van uw kant en dat is het verschil tussen werkelijk kunnen zien en zelf het gevoel gehad hebben hoe dit aanvoelde.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:37

je had het toch over een groene combinatie?

bij die groene combinatie zijn fouten wel goed, en bij de groene combinatie Gal/toot is het niet goed?
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 22-05-11 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:39

Professor schreef:
Nombrado toont u uw filmpjes op uw Nombrado dan kunnen wij beoordelen of u er verstand van heeft, nooit gehoord dat combinaties verbeteren, en u heeft een uitdrukkings vermogen van iemand die er niet al te veel gevoel voor heeft.

zie jij het verschil dan niet?
ingeslikte bezemstelen is ook niet klassiek, scheve paarden ook niet.
dat gal ook nog geen perfectie heeft is duidelijk, maar het paard beweegt wel rechter en met meer lenigheid door het lijf dan deze bezemstelen en open monden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:40

Professor schreef:
Een paard met 8 jaar op dat niveau, is dus typisch een bewijs van Baucher, daar hoeft men niet trots op te zijn, maar die moest ook eerst ontwikkelen.
En van Gal had toen zelf al internationale ervaring, en dat heeft deze dame niet.
Maar lichtheid die wil men niet of kan men niet zien van uw kant en dat is het verschil tussen werkelijk kunnen zien en zelf het gevoel gehad hebben hoe dit aanvoelde.

ik denk eerder professor
dat je het gewoon een mooie dame met een mooi paard vind
het buitenkantje ziet er mooi uit
maar de beweging is verre van perfect en niet klassiek

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:41

Professor schreef:

zo licht vind ik dit niet
en het was niet zo moeilijk dit van het filmpje te zoeken
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:42

quadripes schreef:
http://www.veoh.com/watch/v1221234mhX4STxR
(Anky met Bonfire in 1995)

en als je het dan vergelijkt met hoe ze hier zit te trekken, duwen en achterover hangt:

http://www.veoh.com/watch/v1221187ktAe77f5
(Anky met Salinero in 2006)

dan denk ik: Anky was toch klassiek blijven rijden...

Quadripes. Ik zal nooit meer de laatste wedstrijd van Bonfire vergeten waarin hij met Anky goud reed. Mijn dochter en ik zaten midden in de nacht life te kijken. Alletwee met een besmuikt lachje naar elkaar omdat bij ons beiden een traan rolde (wij zijn beiden geen huilebalken dus is echt bijzonder). Toen tegen elkaar uitgesproken dat dit het mooiste in harmonie was dat wij ooit hadden gezien. Nooit meer heeft een combinatie me daarna zo kunnen raken en ontroeren als die twee toen die nacht. Ik zal het nooit vergeten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:45

Wanneer men schrijft dat ik de vrouw mooi vind nee heb haar gezien, klein en mijn typ niet,maar wanneer men vraagt of de combinatie mooi was ja, en dat zij mooi en fijn reden ja, en dat dat niet ik alleen maar ook de Nederlanders die op de tribune zaten ook.
En er worden hier beelden getoont die ouder zijn, en dus niet relevant van wat ik gezien heb en de jury en het vakkundige publiek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:52

Professor schreef:
Wanneer men schrijft dat ik de vrouw mooi vind nee heb haar gezien, klein en mijn typ niet,maar wanneer men vraagt of de combinatie mooi was ja, en dat zij mooi en fijn reden ja, en dat dat niet ik alleen maar ook de Nederlanders die op de tribune zaten ook.
En er worden hier beelden getoont die ouder zijn, en dus niet relevant van wat ik gezien heb en de jury en het vakkundige publiek.

mocht je het filmpje weten te bemachtigen
zou ik het graag willen zien

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:00

cherie78 schreef:
nombrado schreef:
je moet er voor betalen om te zien hoe het niet moet zeker:D
zeker duits :+

Je moet er inderdaad voor betalen ;)
Er is zo'n 5000 uur aan beeldmateriaal

dan ga ik er liever voor betalen om te zien en kijken hoe het wél moet /3

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:04

ja ik vond Anky met Bonfire echt prachtig om te zien. vandaar dat ik dat filmpje hier nog eens wilde posten. Dat was echt teamwerk.

Ik vind het jammer dat ze later zo anders is gaan rijden. Dat was niet nodig geweest, zij had het gevoel en het talent. Daar is nu weinig meer van over.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 22-05-11 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:08

dat gebeurt als passie plaats maakt voor geld en nog meer aanzien

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:12

Professor schreef:

Ik wil nog wel even onderstrepen dat ik ook deze dame een heel goede combi vind. Ik ben maar een amateurtje en rij nog geen deuk in een pakje boter [maar ik geloof dat dat voor ons allemaal geldt :j, zonder uitzonderingen]. Ik kan er alleen niet bij dat dit beter zou zijn dan 'onze eigen' moderne ruiters en amazones.
Dan wacht ik met smart op de youtube beelden van de kur die deze combi gisteren heeft gereden. Dan hoop ik toch echt dat het paard gister wél takt-zuiver door de baan ging want anders is deze combi geen 75% score waardig. Moet zeggen dat ik heeeel nieuwsgierig wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:14

quadripes schreef:
ja ik vond Anky met Bonfire echt prachtig om te zien. vandaar dat ik dat filmpje hier nog eens wilde posten. Dat was echt teamwerk.

Ik vind het jammer dat ze later zo anders is gaan rijden. Dat was niet nodig geweest, zij had het gevoel en het talent. Daar is nu weinig meer van over.

Helemaal mee eens. Ik vind haar wel nog steeds heel aardig (ook voor kinderen,heb haar ooit ontmoet en dat was buitengewoon aangenaam) maar haar rijden is erg achteruit gegaan helaas. Jammer want deze vrouw heeft zo verschrikkelijk veel voor de dressuur gedaan in NL. Wellicht Moll dat jij gelijk hebt dat daar de reden ligt zoals jij hem verwoordt. Misschien ook omdat haar man trainer is die deze manier van rijden heeft binnen gebracht. Het is tenslotte wel je man hé. Ik weet het niet blijft gissen en het blijft heel jammer.