Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:23

sanne83 schreef:
Uiteindelijk is alles wat je met je paard doet dwang als je het op een bepaalde manier bekijkt. Zelfs clicker training is in die zin dwang, want je wil uiteindelijk altijd iets van je paard wat hij uit zichzelf misschien niet gedaan had. Jij hebt het voer en dus de power.

Buiten deze allesomvattende omschrijving van dwang, denk ik dat er een groot verschil is tussen je paard iets netjes aanleren en dwang. Het verschil is zelfs ontzettend duidelijk. Dus ja, ik maak wel een onderscheid tussen iets dat dwang is en iets dat geen dwang is.

Ik gebruik helemaal geen hulpteugels. Ik ben er niet perse tegen, maar het is inderdaad zo dat degene die de hulpteugel zou kunnen gebruiken, hem juist niet nodig heeft.

Hulpteugels gebruiken is voor mij een beperking in je eigen leervermogen, je eigen creativiteit (om je paard dingen te leren) ontwikkelen, je feel en inzicht ontwikkelen.

De meeste mensen weten niet hoe ze elk paard vwnw moeten krijgen aan de longe, vragen zich niet af wat ze zélf fout doen waardoor hun paard niet vwnw gaat aan de longe en ontwikkelen niet de creativiteit om het hun paard zonder hulpteugels aan te leren.

Je kan er juist zoveel van leren door dat allemaal wél te doen, dat ik niemand zou adviseren om een hulpteugel te gebruiken. Zie het als een uitdaging *D *D

Super omschreven sanne83!! Zo is het helemaal zoals ik het ook zie!

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:40

@Sanne83, Ik ben het eens met het deel van dwang. We willen het paard rijden en dat is niet natuurlijk en dus "dwingen" wij dit af. Over het longeren ben ik het minder eens. Als een paar door wat voor een redden ook niet vwnw wil en of kan dan ga je nog zo veel kennis en kunde ter wereld hebben dan ga je ene paard niet na laten geven met alleen een longe touw en een zweep. en zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden bedanken waarbij een "hulp" teugel helpt.

em ja tuurlijk kun je elke hulpteugel inzetten als martel middle maar dat geld ook voor de rest van het harnachement. een bit is zo scherp als de hand die hem gebruikt. een kaptoom is zo zacht als de hand die hem inzet, enzo verder. het feit blijft dat bepaalde middelen zijn ontworpen voor bepaalde doeleinde. en overall zit dwang achter als is het maar het instinct dat een paard de leidmerrie wilt volgen. dat is dwang van nature. ik vind de discussie in die zit niet veer toegevoegde waarde hebben.

de vriendelijkheid van de inwerking en het vertrouwen wat daardoor intakt blijft vind ik veel belangrijker. zelfde discussie met de neusriem en of sperriem. ze zijn niet nodig. zo zien julle het als het gebruik van een hulpmiddel om iets te bereiken en zie ik het als nutteloos. dit vind ik ergens het zelfde als de hulpteugel discussie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:43

Azmay schreef:
Heel erg bedankt, ik heb het idee dat ik toch beter een beetje hulp van buitenaf in kan zetten voor de merrie op het filmpje wat ik deelde hier. Ze drukt alles weg wat weg te drukken valt en ik ben niet handig genoeg om dat op te lossen momenteel.
Het enige wat ik ooit gebruikt heb met longeren is de pessoa en daar ben ik allergisch voor inmiddels, dus rustig zoeken naar een beter alternatief. Ik denk dat de horst becker of chambon een goede kan zijn.

Plaats nog even een link naar je filmpje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:45

Simpelman schreef:
Azmay schreef:
Heel erg bedankt, ik heb het idee dat ik toch beter een beetje hulp van buitenaf in kan zetten voor de merrie op het filmpje wat ik deelde hier. Ze drukt alles weg wat weg te drukken valt en ik ben niet handig genoeg om dat op te lossen momenteel.
Het enige wat ik ooit gebruikt heb met longeren is de pessoa en daar ben ik allergisch voor inmiddels, dus rustig zoeken naar een beter alternatief. Ik denk dat de horst becker of chambon een goede kan zijn.

Plaats nog even een link naar je filmpje.

Azmay schreef:
Ik word spontaan jaloers van die strekfoto.
Die Franse filmpjes ga ik zo bekijken, de eerste die ik aanklik is al veel geklets en weinig laten zien dus is even lastig.

Ik ben zelf eigenlijk pas net begonnen met het trainen van mijn 9 jarige PRE. Ze is even onder het zadel geweest en heeft daarna wat vage klachten gekregen. Ik wil haar graag gaan trainen met rechtrichten en klassieke dressuur maar ben zelf ook nog een leek.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie op dit filmpje zien, ik twijfel of ik hier "doorheen" moet trainen of het rust moet geven.
(Zet je geluid uit, ik klik en hond blaft)
Filmpje op FB

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:47

OK, bedankt, ik herinner het me.
Ik gaf het al aan, ik zou hiervoor eerst eens contact opnemen met bijvoorbeeld Sanne83 voor je met een Chambon gaat longeren.
Zelfs voordat je verder gaat met longeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 16:49

De definitie van dwang is dus alles behalve sterven.
Gras eten in de wei doet het paard onder dwang omdat het niet anders kan.
Gaan liggen slapen, dwang omdat het paard niet anders kan.

Alles dat het moet doen is dwang.
Dat is natuurlijk onzin en dat weet iedereen wel.
Dit zijn instinctieve drijfveren en het is precies dat wat we kunnen gebruiken om onze paarden zodanig te vormen dat we ze zonder dwang kunnen laten werken.
Een paard is een dier dat volgt, het doet het zo maar het kan niet anders.
We moeten hem alleen de gelegenheid geven om daarvoor te kiezen en niet hem er toe dwingen.

In de paarden instincten komt dwang niet voor, het heeft daar geen middelen voor, het kan wel gedwongen worden maar niet dwingen, het heeft dat ook niet nodig, dwang is menselijk.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 21-01-16 16:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:51

Simpelman schreef:
Ik gaf het al aan, ik zou hiervoor eerst eens contact opnemen met bijvoorbeeld Sanne83 voor je met een Chambon gaat longeren.

Zolang de grond bevroren of zo nat is kan ik toch erg weinig, les is wel de bedoeling maar lijkt nog niet echt nuttig als ze hoe dan ook niet mee komt. De klachten lijken af te nemen maar heb nog niet kunnen longeren om te kijken of het ook met lopen beter gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:22

Pasterza schreef:
Er is een significant verschil tussen de chambon en andere hulpteugels en dat is dat de chambon als enige het paard laat reíken naar het bit in tegenstelling tot de meeste hulpteugels die het paard laat wijken voor het bit :)

Kelly_Taco schreef:
Dit zocht ik!
Ik wilde tikken dat het probleem met de slof is dat je altijd een terugwerkende werking hebt.
Je kan een paard er nooit mee verlengen.

Dat is een aanname maar geen werkelijkheid.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:15

Babootje schreef:
Pasterza schreef:
Er is een significant verschil tussen de chambon en andere hulpteugels en dat is dat de chambon als enige het paard laat reíken naar het bit in tegenstelling tot de meeste hulpteugels die het paard laat wijken voor het bit :)

Kelly_Taco schreef:
Dit zocht ik!
Ik wilde tikken dat het probleem met de slof is dat je altijd een terugwerkende werking hebt.
Je kan een paard er nooit mee verlengen.

Dat is een aanname maar geen werkelijkheid.

Hoe verklaar je dat dan?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:55

Azmay schreef:
Simpelman schreef:

Zolang de grond bevroren of zo nat is kan ik toch erg weinig, les is wel de bedoeling maar lijkt nog niet echt nuttig als ze hoe dan ook niet mee komt. De klachten lijken af te nemen maar heb nog niet kunnen longeren om te kijken of het ook met lopen beter gaat.

Simpelman bedoelt denk ik geen les. Ik heb het onderschrift van Sanne even voor je gekopieerd:
http://www.equimotion.nl: dierenarts, chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:56

Nou, net de hele discussie gehad overhulp teugels. Loopt meneer tijdens hrt warm longeren super vwnw met als gevolg dat ik de chambon er niet eens aan heb gezet. Zelfs ingalop ging meneer volledig los in de rug....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:12

Wat mooi DarkoFoitzik :) het spreekwoordelijke kwartje is gevallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:33

Super :)

Ik hoop dat het morgen weer gaat dooien.
Wil ook wel weer eens wat anders doen dan wandelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:37

Jennyxx schreef:
Simpelman bedoelt denk ik geen les. Ik heb het onderschrift van Sanne even voor je gekopieerd:
http://www.equimotion.nl: dierenarts, chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

ah, dat verklaart. Maar zo lang de dierenartsen hier geen idee hebben wat er zou kunnen zijn zie ik dure consulten ook niet echt zitten eerlijk gezegd. Het is al duur genoeg via de lokale kliniek :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 21:49

Azmay schreef:
Jennyxx schreef:

ah, dat verklaart. Maar zo lang de dierenartsen hier geen idee hebben wat er zou kunnen zijn zie ik dure consulten ook niet echt zitten eerlijk gezegd. Het is al duur genoeg via de lokale kliniek :Y)

Vandaar:
http://www.equimotion.nl: dierenarts, chiropractie, dry needling en (revalidatie)training en Sanne is niet zo duur ook, kijk maar even op haar site.
En ik heb geen belangen. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:55

Revalidatie en behandeling gaat mijn idee pas als er een idee is wat er aan de hand is. Tot nu toe heeft onderzoek niets op geleverd. Als ze op deze manier door gaat met langzaam beter worden is het ook hopelijk niet nodig. Maar als ze blijft steken voor het laatste beetje houd ik het in gedachten. Bedankt voor de tip in ieder geval ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:57

Wat voor vage klachten heeft ze dan precies?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:00

Sizzle schreef:

Gevoeligheid op aanraking van de buik, en lopen zoals op dat filmpje. Ze is(was, is weg aan het trekken) gevoeliger naar achteren maar darmen en baarmoeder zien en voelen goed. Ze trapte naar de aanraking en het duurt nu al een maand of 3.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:10

Dat is een moeilijk probleem hoor. Zou niet graag in je schoenen staan.

Ik neem aan dat je maagzweren en eierstok cystes al bekeken hebt?
Het probleem met hypergevoeligheid is dat het overal vandaan komen kan.
Ik weet niet of je mijn post van een tijd geleden gezien hebt over de volbloed die zich niet aan liet raken op zijn romp?
Die had achteraf zwaar gekantelde hoefbeentjes, al bijna door de zool heen.
Dat is niet het eerste waar je aan denkt.
Ik zou dus ook zeker uitgebreid uitverdoven als je dat nog niet gedaan hebt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:20

Sizzle schreef:
Dat is een moeilijk probleem hoor. Zou niet graag in je schoenen staan.

Ik neem aan dat je maagzweren en eierstok cystes al bekeken hebt?
Het probleem met hypergevoeligheid is dat het overal vandaan komen kan.
Ik weet niet of je mijn post van een tijd geleden gezien hebt over de volbloed die zich niet aan liet raken op zijn romp?
Die had achteraf zwaar gekantelde hoefbeentjes, al bijna door de zool heen.
Dat is niet het eerste waar je aan denkt.
Ik zou dus ook zeker uitgebreid uitverdoven als je dat nog niet gedaan hebt.

Omdat de pijn zo ver naar achter zat is meteen naar cystes gekeken.
Uitverdoven is nog niet gedaan en echt naar zweren kijken ook niet. Het punt is namelijk dat ze compleet gelukkig is, haar hele leven al op ruwvoer leeft en vreet als een dijker(ook het beetje krachtvoer wat ze soms krijgt). De dierenarts wilde haar op de kliniek wel helemaal door lichten maar zo lang ze verder gelukkig en pijnvrij lijkt raadde 2 onafhankelijke artsen me aan om nog even af te wachten. Anders is het echt random dingen eruit pikken om te onderzoeken.

Dus ik probeer me nu het werken vanaf de grond eigen te maken, voor zo ver mogelijk. Ik ben zelf namelijk ook flink ziek helaas.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:30

Azmay schreef:
Sizzle schreef:

Gevoeligheid op aanraking van de buik, en lopen zoals op dat filmpje. Ze is(was, is weg aan het trekken) gevoeliger naar achteren maar darmen en baarmoeder zien en voelen goed. Ze trapte naar de aanraking en het duurt nu al een maand of 3.

Ik lees al een aantal maanden met jullie mee. Heb het topic vanaf pagina 1 tot 200 gelezen en volg de laatste tig pagina's.
Ik wil toch even op jouw post reageren Azmay, omdat mijn merrie dezelfde symptonen vertoond(e). Na een half jaar medisch traject met onderzoeken naar maagzweren, rug, hals e.d. zijn we tot de conclusie gekomen dat het een spierkwestie moet zijn. Ik heb haar laten behandelen door een chiropraktor en ze is na 1 behandeling al gigantisch opgeknapt. Nu, na de tweede behandeling waarin ze ook behandeld is met naalden, kan ik haar weer op alle plekken aanraken zonder voor mijn leven te vrezen.

Ik kan je dus vanuit eigen ervaring adviseren om je paard door een chiropraktor te laten behandelen. En/of dry needling te proberen. Mijn paard heeft er veel baat bij.

Verder ben ik enorm geinteresseerd in de KD. Ik lees me overal in en kijk in hoeverre ik dat kan toepassen.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:39

Welkom Marrit89! Fijn dat er zoveel mensen geïnteresseerd zijn.

Sizzle: het webinar staat online op de site van Atletische Rijkunst

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:02

Simpelman schreef:
Je hebt helemaal gelijk @Jennyxx.
Correcte dressuur heeft een positief effect op ieder paard, genieten van het ineenvloeien van beider lichamen vraagt een paard met een bouw dat daar optimaal voor geschikt is en die heeft een Ijslander niet, die is voorbestemd om andere dingen goed te kunnen.

Ik zit hier eigenlijk alleen in meeleesmodus, maar wil hier toch even op inhaken. Ik zou het 'dressuurtalent' van een ijslander niet meteen afschrijven hoor. Als we uitgaan van een goedgebouwde ijslander (dus niet het tamelijk 'zware' ouderwetse werk type) dan zijn er toch best wat eigenschappen die juist gunstig zijn voor dresuur. Een ijslander moet in (goed gereden, op een wat hoger niveau dan de gemiddelde bosklosser) tölt verzamelen, voor oprichten maar nagefelijk blijven (cq bovenlijn blijven bollen en niet hol maken) en achter 'zitten' en ondertreden. Daar zitten een heleboel overeenkomsten met dressuur. Over het algemeen train je op andere manieren naar een ander doel toe, maar hoe het paard zijn lijf hoort te gebruiken is niet wezelijk anders dan dat van een dressuurpaard. Met een vijfganger zul je meer moeite hebben omdat die vaker moeite hebben met de diagonale gangen. En bij een ijslander zal de uitvoering er uiteraard anders uitzien dan een statige Andalusier. Ook zorgt het temperament van de meesten er misschien voor dat het erg lastig is voor langere tijd heel 'composed' (even het Nederlandse woord kwijt) te rijden omdat ze gewoon erg veel looplust hebben.
Maar verzamelen, knie actie en spetterende gangen, dat kunnen ze! (alleen tonen we ze graag op een andere manier)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 11:17

Wanneer we er van uitgaan het doel van de dressuur na te willen streven zoals het FEI dit heeft vastgelegd in zijn art401 dan heeft dit verder niets met ras of vaardigheden van een individueel paard te maken.
Het talent van een paard gaat pas een rol spelen wanneer iemand zich in een wedstrijd wil meten aan anderen.
Optimaal voor wedstrijddressuur gefokte atletische paarden hebben het gemakkelijker bepaalde bewegingen zo optimaal mogelijk te tonen en daarmee een aanzienlijke voorsprong ten opzichte van bijvoorbeeld een IJslander.
De correcte bewegingen zoals in een proef gevraagd zitten er al voorgebakken in.

Wanneer we de dressuur boeoefenen voor het genoegen van de harmonieuze samenwerking met en de ontwikkeling van ons paard dan speelt ras, talent en maat geen rol.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:47

Precies! Daarom vond ik je opmerking in mijn eerste reactie gequote ook wat kort door de bocht gezien ze zelf al aangeeft niet te willen starten maar wel op niveau te willen rijden. Imo, en volgens mij sluit jij je daar ook bij aan als ik dat zo uit je reactie mag destileren, speelt de bouw van het paard (en misschien temperament/werkwilligheid) wel een rol als het gaat om de mogelijkheden bepaalde oefeningen uit te voeren. En uiteraard de kundigheid van de ruiter.