sanne83 schreef:Uiteindelijk is alles wat je met je paard doet dwang als je het op een bepaalde manier bekijkt. Zelfs clicker training is in die zin dwang, want je wil uiteindelijk altijd iets van je paard wat hij uit zichzelf misschien niet gedaan had. Jij hebt het voer en dus de power.
Buiten deze allesomvattende omschrijving van dwang, denk ik dat er een groot verschil is tussen je paard iets netjes aanleren en dwang. Het verschil is zelfs ontzettend duidelijk. Dus ja, ik maak wel een onderscheid tussen iets dat dwang is en iets dat geen dwang is.
Ik gebruik helemaal geen hulpteugels. Ik ben er niet perse tegen, maar het is inderdaad zo dat degene die de hulpteugel zou kunnen gebruiken, hem juist niet nodig heeft.
Hulpteugels gebruiken is voor mij een beperking in je eigen leervermogen, je eigen creativiteit (om je paard dingen te leren) ontwikkelen, je feel en inzicht ontwikkelen.
De meeste mensen weten niet hoe ze elk paard vwnw moeten krijgen aan de longe, vragen zich niet af wat ze zélf fout doen waardoor hun paard niet vwnw gaat aan de longe en ontwikkelen niet de creativiteit om het hun paard zonder hulpteugels aan te leren.
Je kan er juist zoveel van leren door dat allemaal wél te doen, dat ik niemand zou adviseren om een hulpteugel te gebruiken. Zie het als een uitdaging![]()
Super omschreven sanne83!! Zo is het helemaal zoals ik het ook zie!