Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:57

nombrado schreef:
ik ben vooral benieuwd naar de 4 hoeflengtes overstappen in stap.
de rest van het verhaal klinkt positief...
heb je er een filmpje van professor

Nee heb geen filmpje, kan niet kijken en filmen ter lelijker tijd, zal proberen een fillm te krijgen via via, professionele opname´s.
Het was een stap die men zelden ziet zoals in een bilderbuch, het voorbeen ontspannen naar voren grijpend (schreiten) vanuit een ontspannen paard vanuit de schouder gewoon geweldig.
En de overgangen en de changementen geweldig zonder het rumturnen van de amazone, men zag geen flatterende benen nee prachtig. En ook niet een te "enge hals", en een mond die toegesnoerd was gewoon ontspanning bij een hoge inspanning. En er zit zeker nog "groei" in een jonge combinatie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:09

ik ben zelf nog opgegroeid in een tijd dat, als het paard in je proef met zijn neus iets achter de ll liep. je dit zeker op je protecol kon terugvinden.
zo kreeg ik ook les.
en begrijp totaal de huidige manier van denken niet meer.
waarbij in de proeven de zwaar achter de ll lopende paarden als goed wordt bestempeld.
dat begint al in de B en werkt door alle proeven heen.
men denkt nu dat het zo hoort.
ernstig.

wb het overstappen professor.
4 hoeflengtes overstappen is dat niet juist een teken van slapheid in de achterhand (liever stuwen)?
Je kan nl een paard, die op een bepaalde manier gebouwd is, nooit bepalen waar hij zijn achterbeen gaat neerzetten bij een verruiming in de stap.
dat heeft alles met de bouw van het paard te maken en diens achterhand.
wb het overstappen heb ik hier een paard, die dit 4 hoeflengtes kon toen hij kwam.
ik zag het echter als slapheid in de achterhand. Hij kon nauwelijks langzamer omdat hij anders omviel
kon alleen stuwen (om door die snelheid makkelijker zijn evenwicht te kunnen bewaren) maar langzaam stappen was een crime en begon dan ook vaak lateraal te stappen.
nu hij wat krachtiger in de ah is geworden, stapt hij 1 hoefafdruk over in stap . dat is echt voldoende.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:11

murphy102 schreef:
Heeft iemand zich wel eens afgevraagd wanneer men over het SKALA is gaan spreken, vanaf wanneer, door wie?
Wie is hiermee gekomen, met het "Skala der Ausbildung"?
Steinbrecht spreekt niet over het Skala. Het Ís het Skala als je hem leest, maar zelf spreekt hij niet over het Skala. Zelf spreekt Steinbrecht over zijn visie van de "ts Equestris"
Evenmin staat het Skala vernoemd in de Handleiding der Nederlandse Instructeurs, terwijl het wel de Skala predikt.
Dat is pas, naar mijn idee, in de 20ste eeuw ontstaan.
Waar komt het vandaan, door wie en wanneer?

Ontwikkelend in 1937 voor de Duitse Cavelerie en niet voor de dressuur. Bedoeld als uitgedacht systeem wat iedere ruiter begreep en kon uitvoeren. In de jaren 50 werd het Skala der ausbildung in de dressuur geintroduceerd, sindsdien is het de leidraad in een training.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:12

xmarliez schreef:
Ontwikkelend in 1937 voor de Duitse Cavelerie en niet voor de dressuur. Bedoeld als uitgedacht systeem wat iedere ruiter begreep en kon uitvoeren. In de jaren 50 werd het Skala der ausbildung in de dressuur geintroduceerd, sindsdien is het de leidraad in een training.

Niet geheel waar leest u terug aub.

xmarliez

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:14

Ik zie net uw post, 4 jaar verschil. Dan was mijn bron niet helemaal correct :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:19

xmarliez schreef:
Ik zie net uw post, 4 jaar verschil. Dan was mijn bron niet helemaal correct :D

Nee uw bericht heeft een kern van waarheid.
Men moet het zo zien, het is ontwikkeld in Frankrijk alleen een Duitser wil alles volgens een vast plan, en om in het militair een duidelijk beleid te krijgen schreef men het zo op.
En vreemd genoeg de Duitsers gebruiken het niet zo star en stoer dat rijtje, de Nederlanders hangen zich er tegenwoordig aan op, geven er veel te veel waarde aan als een rijtje wat je stoer moet vasthouden, het geeft gewoon aan waar een goed afgericht paard aan dient te voldoen.
En men vergeet de basis van gehoorzaamheid en in de houding en enz......
Omdat men een paard niet kan rijden(dressuurmatig) zonder in de houding te zijn.

Wanneer men combinatie beoordeeld op een oefening dat kan alles zijn, dan zeg je innerlijk, gaat het paard in takt, is de aanleuning in orde, heeft het paard Schwung, is de verzameling in orde, is de oprichting goed is het paard Durchlässig, en dat zijn dus dingen die men in een paar woorden dus kan zeggen of schrijven.
Dan hoeft men de hele uitleg er niet bij te schrijven.
Laatst bijgewerkt door Professor op 22-05-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:24

Dat weet ik, het is niet een soort 'stappenplan' het is meer een controle rijtje, zoals u zegt waar een goed opgeleid paard aan moet voldoen. Het is niet dat je het stap voor stap af moet gaan, dat kan eigenlijk niet eens als je het mij vraagt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:28

xmarliez schreef:
Dat weet ik, het is niet een soort 'stappenplan' het is meer een controle rijtje, zoals u zegt waar een goed opgeleid paard aan moet voldoen. Het is niet dat je het stap voor stap af moet gaan, dat kan eigenlijk niet eens als je het mij vraagt.

Ik vraag het je niet _/-\o_ maar je hebt gelijk, het gaat in elkaar over het één kan het ander niet uitsluiten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:53

dank je cherie :D

was een genot om naar te kijken (ik heb het vanaf Anabel Balkenhol gezien).

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:40

quadripes schreef:
dank je cherie :D

was een genot om naar te kijken (ik heb het vanaf Anabel Balkenhol gezien).

Iik "verdien" je dank niet, Quadripes.
Ik heb het gelinkt via iemand anders, aan hem komt dus je dank toe ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:46

dank je 'hem' - dan :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:31

Professor schreef:
Citaat:
Uw dag moet goed geweest zijn. Dat geeft de burger, ruiter, weer moed...!

Lange maar velen gesproken, en wij mogen weer moed hebben.

Heb je ook bij de pony's gekeken?
Dan geloof ik echt niet, dat de burger "moed" krijgt........

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:31

quadripes schreef:
dank je 'hem' - dan :D

Zal het overbrengen :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:21

Wie had de kur gewonnen Professor?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:13

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:22

Aha, als ik had moeten gokken, dan had ik op haar gegokt. Zij heeft ook van die fantastisch goede paarden en rijdt heel vriendelijk. Ik zie dat Anne van Olst hoog is geeindigd. Dat vind ik meestal er vrij strak uitzien. Nadine Capellman krijgt Girasol nu wel rond zie ik. Ik had haar wel willen zien. Ook al zo'n geweldig paard. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:42

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:53

hmmm :\
Afbeelding

2e filmpje loopt het paard achter niet zuiver!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:56

Ja, alleen dan met een ander paard. Maar dit paard is ook al zo'n geweldig dier. :9

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:05

ze doet me een beetje aan anky met bonfire denken. mooi gereden. ik heb haar niet in Lingen gezien dus ik kan niets zeggen over die proef.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:06

http://www.youtube.com/watch?v=EA_v7n_E ... re=related
dit paard?
pft... wat een slechte piaffe en passage

kvind de ruiters allemaal bezemstelen (strak verkrampt in het lijf) op strak niet soepel bewegende paarden.
sorry dan voor de ldr tegenstanders , maar dan vind ik toot met gal toch wel ff een beetje boel soepeler bewegen
Laatst bijgewerkt door nombrado op 22-05-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:07

Was even weg, heb alles meegelezen, wat ik vond dat deze dames een eenheid met hun paard vormden dat de basis gangen goed waren en dat ze gevoelvol reden en niet hard waren met de hand.
Ben niet zo´n Kür mensch kijk meer naar de uitvoering, en of de muziek nu wel of niet goed is kijk naar de moeilijkheids graad, en wanneer men een changement a twee op een grote volte rijdt en ook de ener dan is dat hoog te waarderen en dito op de middelijn en dan kaars recht blijft.
De Passage was bij de meeste goed tot matig, die Piaffe die ze meestal van uit de Passage reden was van velen een aanfluiting, de Passage enorm veel zweeffase, en de Piaff zoals mijn buurman " en nu is de bezinetank leeg", von ik een geweldige uitdrukking, de motor stierf af.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:08

nombrado schreef:
dit paard?

Tja die heb ik dus anders gezien zeker naar de magnetiseur geweest...... *\o/*
En wat een geweldige stap, en die is nog veel uitdruks voller, geworden bij de Passage was de onderarm nu bijna loodrecht, en kijkt u naar de hankenbiegung, het paard was sterker als in ´s Hertogenbosch er zit duidelijk progressie in, en kijkt u eens naar de aanleuning.
Doordat het paard sterker geworden is was de Piaffe duidelijk verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Professor op 22-05-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:15

Professor schreef:
nombrado schreef:
dit paard?

Tja die heb ik dus anders gezien zeker naar de magnetiseur geweest...... *\o/*

worden de paarden in dit soort situaties niet uitgebeld of uitgesloten als de paarden zo lopen tijdens de kur?